Może ktoś zna film cz-b START 11?

Data: 2010-01-23 12:11:22
Autor: Jakub Roguski
Może ktoś zna film cz-b START 11?
Jak w temacie. Znalazłem w starym aparacie rolkę filmu średnioformatowego. Wygląda na nieużywany - jakby ktoś założył film do aparatu, a następnie schował aparat przed zrobieniem choćby jednej klatki do szafy na kilkadziesiąt lat. Film ma czerwony kolor papieru ochronnego po stronie zewnętrznej, a jedyne oznaczenia na papierze to napis START 11 oraz informacja, że jest to film formatu 620/120 i liczba klatek dla poszczególnych formatów zarówno calowych jak i metrycznych.

Strasznie mnie korci, żeby zrobić zdjęcia na tym filmie, ale nigdy nie słyszałem o START 11. Liczba 11 sugeruje mi, że czułość filmu to DIN 11, czyli ISO 10. Ale równie dobrze mogę się mylić.

Kolejna sprawa, to wywołanie. Zakładam, że jest to tradycyjny, niskoczuły film o grubej emulsji, ale znów - mogę się bardzo mylić.

Ma ktoś jakiś pomysł? Google nie dał żadnej odpowiedzi, a film mam już załadowany do aparatu :-)

Jakub Roguski

http://www.roguski.eu

Data: 2010-01-23 12:46:50
Autor: Hals.
[...]

Czy opis START jest jedyny jaki udało Ci się odczytać?
Powinien być jeszcze opis- np. FOTOPAN FF lub HL na naklejce lub opisie na
papierze.
HL miała około 27 DIN (400ASA) dla światła dziennego.
FL - 18 DIN (50ASA)
Na niektórych aparatach (ERCONA) można było zobaczyć ten napis w okienku
podczas przewijania.
A najciekawsze jest to że napis START - oznacza poczatek filmu.
Gdybyś pytał o film STOP 11 - to zaproponowałbym wywołanie go :-)
Na 99% oznaczenie filmu jest na czerwonym papierze - trzeba trochę rozwinąć
1% - masz film inny niż dostępne w PL.

Pozdr. Hals. :-)

Data: 2010-01-23 16:33:34
Autor: Jakub Roguski
Hals. pisze:

Czy opis START jest jedyny jaki udało Ci się odczytać?
Powinien być jeszcze opis- np. FOTOPAN FF lub HL na naklejce lub opisie na
papierze.
[...]

Wszystko, co było widać, jest tu:

http://www.roguski.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

:-)

Jakub Roguski

http://www.roguski.eu

Data: 2010-01-23 17:26:31
Autor: JA
On 2010-01-23 16:33:34 +0100, Jakub Roguski said:

Wszystko, co było widać, jest tu:

http://www.roguski.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

:-)

Ale co w tym dziwnego, że na początku srajtaśmy jest napisane "start". Nie uważasz, że to oznacza początek, nie naświetlony film? Na papierze ochronnym raczej nie znajdziesz typu filmu. Na banderoli, która zakleja film tak, nie na samym papierze.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

Data: 2010-01-23 19:08:38
Autor: Jakub Roguski
JA pisze:

[...]

A co oznacza START 11?

Ja jestem przyzwyczajony do Ilforda, a tam nie ma na początku napisu start, tylko UNEXPOSED. A na końcu EXPOSED. W przypadku "mojego" filmu na końcu jest EXPONIERT. Ale na początku... START 11 :-)

Czy napis START na jednej ze znanych lustrzanek średnioformatowych oznacza, że w tym miejscu jest jej początek?

:-)

Ale przecież nie o to w moim tekście chodzi, czy na początku filmu jest UNEXPOSED, czy też START, tylko o przygodę z fotografią. W końcu zrobiłem kilka zdjęć, choć może w sposób nie do końca profesjonalny :-)

Jakub Roguski

http://www.roguski.eu

Data: 2010-01-23 21:47:01
Autor: syriusz
Jakub Roguski wrote:
Ale przecież nie o to w moim tekście chodzi, czy na początku filmu jest UNEXPOSED, czy też START, tylko o przygodę z fotografią.

Hmmm... powiedziałbym, że to jest właśnie TO, co odróżnia dziś amatora fotografii analogowej od cyfrowej...
Temu pierwszemu chodzi o "przygodę z fotografią", a ten drugi tylko o RAW'ach, szumach, pikselach i matrycach... ;-)

Oczywiście żartuję, bo i jeden i drugi kieruje się pasją, ale jednak pasja w wydaniu "tradycyjnym" jakoś bardziej do mnie przemawia... ;-)

Panie Jakubie (nie znamy się osobiście, więc pozwolę sobie tak oficjalnie ;-) - gratuluję i podziwiam - całego podejścia do tematu! :)
Kiedyś też tak chcę!...jak już się naumiem... ;-)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2010-01-23 22:25:45
Autor: Jakub Roguski
Może ktoś zna film cz-b START 11?
syriusz pisze:
[...]
Panie Jakubie (nie znamy się osobiście, więc pozwolę sobie tak oficjalnie ;-) - gratuluję i podziwiam - całego podejścia do tematu! :)
Kiedyś też tak chcę!...jak już się naumiem... ;-)

No i w końcu musiałem zmienić stopkę! I po co było tak oficjalnie? No?

;-)

Jakub
=====================
Jakub Roguski
http://www.roguski.eu

Data: 2010-01-24 10:02:07
Autor: Marcin Debowski
On 2010-01-23, Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl> wrote:
JA pisze:
[...]

To raczej wyglada na Start i 11.
Ja jestem przyzwyczajony do Ilforda, a tam nie ma na początku napisu start, tylko UNEXPOSED. A na końcu EXPOSED. W przypadku "mojego" filmu na końcu jest EXPONIERT. Ale na początku... START 11 :-)

Napisu nie ma ale jest podwójna strzałka (tak ja i na Twoim filmie) ułatwiająca poprawne załadowanie filmu. W przeciwieństwie do małego obrazka rozbiegówki jest tu mniej a film mieści mniej zdjęć więc trzeba go trochę bardziej szanować. Tę strzałkę koreluje się z odpowiednim oznaczeniem na aparacie lub kasecie jeśli takie są.

--
Marcin

Data: 2010-01-23 13:38:05
Autor: Jakub Roguski
Jakub Roguski pisze:
Jak w temacie. Znalazłem w starym aparacie rolkę filmu średnioformatowego.
[...]

Ha! Po naświetleniu wszystko stało się jasne! Po przewinięciu całego filmu na szpulkę odbiorczą ukazał się ogonek do zaklejania rolki, a na nim napis: "ORWO NP 20 EXPONIERT"!

I wszystko jasne :-)

Jeszcze tylko ciekawi mnie, kiedy ten film był wyprodukowany - numer serii to 015 21 48.

Biegnę do ciemni - nie mogę się doczekać, cóż też zobaczę po wyjęciu tego filmu z wywoływacza!

Jakub Roguski

http://www.roguski.eu

Data: 2010-01-23 14:51:52
Autor: Jakub Roguski
Jakub Roguski pisze:
Jakub Roguski pisze:
[...]

Ultrafin Liquid jest niezastąpiony! Film o czułości ISO 80 naświetliłem na EI 10, wywołałem w UL 1+30 w czasie krótszym od nominalnego o 1/3 i nawet nieźle wyszło! Już sobie schnie :-)

Jakub Roguski

http://www.roguski.eu

Może ktoś zna film cz-b START 11?