Musze jechac automatem - ratunku !!

Data: 2009-08-11 00:04:32
Autor: Michał \"HoMMeR\" Paszek
Musze jechac automatem - ratunku !!
Camel pisze:
Witam

Zdazylo mi sie, ze bede powozil auta moich szefow, do wawy jade BMW X5 a wracam Audi A6, obudwa silniki 3.0 diesla i skrzynie automatyczne. Wiem, ze to sie moze wydawac glupie ale w zyciu nie jechalem automatem, ratujcie !! Rozumiem, ze D - drive czyli jazda, P - parking czyli zostawiam na tym jak parkuje, R - to reverse czyli wsteczny a zmieniam miedzy biegami naciskajac hamulec ? Pomozcie plis bo sie zabije jadac tymi potworami ...
Cos powinienem jeszcze wiedziec ?

Pozdrawiam
Camel
Chyba wszyscy pisali o lewej nodze, a nikt nie napisal, zebys nie wahlowal drazkiem do zmiany biegow na skrzyzowaniach. Nie ma potrzeby. Trzymasz noge na hamulcu albo zaciagasz reczny. Najgorsze dla skrzyni jest zmienianie reczne biegow wiec staraj sie robic to jak najrzadziej.

--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen BX 14TGE

Data: 2009-08-11 07:59:21
Autor: Grejon
Michał "HoMMeR" Paszek pisze:

Chyba wszyscy pisali o lewej nodze, a nikt nie napisal, zebys nie wahlowal drazkiem do zmiany biegow na skrzyzowaniach.

"Obie ręce na kierownicy" :-P

Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi

Data: 2009-08-11 09:55:18
Autor: Robson
[...]

I jeszcze jedna sprawa - uruchamianie silnika.
Mozliwe tylko w pozycjach P i N. Jak ktos nie wie i zgasnie mu silnik to moze sie zdziwic, ze na D nie kreci rozrusznik (na R i innych tez) ;)

Data: 2009-08-11 01:20:37
Autor: Gom
On Aug 11, 9:55 am, "Robson" <alber...@z.pl> wrote:
I jeszcze jedna sprawa - uruchamianie silnika.
Mozliwe tylko w pozycjach P i N

I gaszenie silnika - również na P.

--
Gom

Data: 2009-08-11 12:57:05
Autor: Robson

Użytkownik "Gom" <gomspam@gmail.com> napisał w wiadomości news:c9531c92-90c1-450f-a364-dd39a04d65b1h21g2000yqa.googlegroups.com...
On Aug 11, 9:55 am, "Robson" <alber...@z.pl> wrote:
I jeszcze jedna sprawa - uruchamianie silnika.
Mozliwe tylko w pozycjach P i N

I gaszenie silnika - również na P.

Serio? pojde sprawdze ... (5min)... nie masz racji, zgasic silnik sie da, natomiast kluczyk wyjac oczywscie tylko w pozycji P (dodge caravan). Sprawdze wieczorem u zony w Golfie, ale na pewno jest tak samo.

Data: 2009-08-11 05:11:31
Autor: Gom
On Aug 11, 12:57 pm, "Robson" <alber...@z.pl> wrote:
> [...]

natomiast kluczyk wyjac oczywscie tylko w pozycji P (dodge caravan).
Sprawdze wieczorem u zony w Golfie, ale na pewno jest tak samo.

Widzisz, to że _da się_ zgasić nie oznacza, że tak _powinno się_
robić.
Tylko to miałem na myśli :-)

Autor wątku jest automatowym laikiem, więc niech nie kombinuje. Wajcha
na P i dopiero wtedy gasimy silnik.

--
Gom

Data: 2009-08-11 14:43:42
Autor: Robson
Musze jechac automatem - ratunku !!

Autor wątku jest automatowym laikiem, więc niech nie kombinuje. Wajcha
na P i dopiero wtedy gasimy silnik.

Swiete slowa :). jechalem kiedys za gosciem, co na kazdym skrzyzowaniu przelaczal na P.... Najpierw nie skojarzylem, dlaczego jak sie zatrzyma to na chwile wsteczne swiatlo sie zapala, po 4 skrzyzowaniu bylem prawie pewien, na parkingu pod sklepem wiedzialem na 100%...

Data: 2009-08-11 12:46:10
Autor: jarry
[...]

Hmm... nie wiem co masz za automata, ale w moim jak na D zaciągniesz ręczny to po chwili masz spalone sprzęgło (dużymi wołami w instrukcji obsługi auta napisane), auto na półsprzęgle będzie się gotować. No chyba że są jakieś automaty że ten ręczny wrzuca im na luz, ale szczerze wątpię...

j.

PS. A propos jazdy po górach z automatem, to wrzucam na sekwencję i bardzo ale to bardzo niewiele brakuje to odczuć z jazdy z manualem, powiedziałbym że to wręcz pomijalna różnica, choć purysta może powiedzieć że to jednak nie to.

Data: 2009-08-11 13:17:32
Autor: Brzezi
wto, 11 sie 2009 o 12:46 GMT, jarry napisał(a):

[...]

mozesz wytlumaczyc mi czym rozni sie wcisniecie hamulca od zaciagniecia
recznego? hamulec nozny hamuje i przedni i tylnie kola, reczny jedna os
tylko, najczesciej tylna..., jedno i drugie unieruchamia samochod, dla ASB
zupelnie bez znaczenia

i mozesz jeszcze wytlumaczyc, bo to mnie bardzo zainteresowalo, co to jest
polsprzeglow w kontekscie ASB?

Pozdrawiam
Brzezi

Data: 2009-08-11 13:41:13
Autor: Robson
[...]

Nie do konca i nie w kazdym samochodzie ;).
Komputer skrzyni nie ma informacji o zaciagnietym recznym hamulcu, natomiast o wcisnietym pedale  - tak. W golfie (skrzynia Jatco JF506E) w momencie nacisnecia hamulca "noznego" wlacza sie dodatkowe sprzeglo - cos jak luz w manualu, ale samochod stoi, bo ma wlaczony hamulec. W momencie odpuszczenia hamulaca nastepuje zasprzeglenie i samochod zaczyna jechac. W caravanie juz tego nie ma, skrzynia ciagnie caly czas, trzymasz hamulec czy nie.

Data: 2009-08-11 14:04:03
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Tue, 11 Aug 2009 13:41:13 +0200, Robson napisał(a):

[...]

 To ja tu czegoś nie rozumiem. Oszczędzili 10 centów na czujniku czy ma to
jakieś głębsze przesłanie?

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2009-08-11 14:15:16
Autor: Robson

Użytkownik "Borys Pogoreło" <borys@pl.edu.leszno> napisał w wiadomości news:1g9xez0pkz4eh$.1v6t16h8rzfn8$.dlg40tude.net...
[...]

Czujnik nacisniecia hamulca jest. A przeslania nie ma zadnego. Po prostu skrzynia w dodge'u caravanie jest starsza konstrukcyjnie. Prosta 4 biegowa skrzynia. Jatco to konstrkcja japonska, nowsza, 5-biegowa, bardziej wyrafinowana. tylko tyle :)

Data: 2009-08-11 14:50:10
Autor: Brzezi
wto, 11 sie 2009 o 13:41 GMT, Robson napisał(a):

[...]

To jest raczej malo spotykane rozwiazanie, bo nawet nie slyszalem jeszcze o
czyms takim, a troche sie interesuje ta tematyka...

ale ok, teraz juz wszystko jasne :)

PS nie wpadlbym jednak nigdy na pomysl, zeby zaciagac reczny majac wlaczone D, jezeli
juz to raczej przelaczam na N albo P, jezeli juzzzzzz to N + reczny,
napewno nie D

Pozdrawiam
Brzezi

Data: 2009-08-12 08:51:14
Autor: Robson
Musze jechac automatem - ratunku !!

To jest raczej malo spotykane rozwiazanie, bo nawet nie slyszalem jeszcze o
czyms takim, a troche sie interesuje ta tematyka...

To nie jest malo spotykane rozwiazanie, to jest rozwiazanie stosowane coraz czesciej, ma na celu oszczednosc paliwa. Powiem ci tylko, ze taka skrzynia jak w golfie jest rozniez montowana od 1998 r. w: Ford Galaxy, Mondeo, Jaguar X-type, Freelander, Mazda 6S, Mazda MPV, Rover 75, Seat Altea, Alhambra, VW Bora, Jetta. To tylko 1 typ skrzyni, a typow stosujacych takie rozwiazanie jest duzo wiecej.

Data: 2009-08-11 17:57:44
Autor: Michał \"HoMMeR\" Paszek
Brzezi pisze:
[...]

Wlasciwie skrzyni nie jest jedno. W starszych konstrukcjach jest na pewno wysprzeglik, ktory jest powiazany z pedalem hamulca. W nowszych zapewne jest jakis czujnik.
Tylko ze IMHO i tak nie ma znaczenia, czy zaciagniemy reczny czy bedziemy trzymac noge na hamulcu. W pierwszym przypadku sprzeglo hydrokinetyczne bedzie mielilo olej w sobie - takie m.in. jest jego zadanie np. jakbys stanal na takim wzniesieniu, ze auto sie nie stacza ale tez nie ciagnie do gory. W drugim przypadku wysprzeglik przekaze cisnienie do jakiegos kanalu obejsciowego.

Pisze IMHO bo automatem nie jezdze, ale mam stycznosc w pracy. Co prawda to specyficzne automaty bo z wozkow widlowych ale zasada dzialania jest identyczna.

Data: 2009-08-13 17:24:27
Autor: Massai
jarry wrote:

> [...]

obsługi auta napisane), auto na półsprzęgle będzie się gotować. No
chyba że są jakieś automaty że ten ręczny wrzuca im na luz, ale

Hm... Aż sprawdziłem w instrukcji, napisane wyraźnie - przy zatrzymaniu
w korku nie wrzucać N, tylko zostac na D i wcisnać nożny ALBO zaciągnąć
ręczny.
Sebring 2003.

--
Pozdro
Massai

Data: 2009-08-13 23:29:23
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Thu, 13 Aug 2009 17:24:27 +0000, Massai napisał(a):

Hm... Aż sprawdziłem w instrukcji, napisane wyraźnie - przy zatrzymaniu
w korku nie wrzucać N, tylko zostac na D i wcisnać nożny ALBO zaciągnąć
ręczny.
Hmmm bo to normalnie - hydrauliczne sprzeglo (przetwornik nawet czesciej). W zyciu nie slyszalem, zebys spalic mozna bylo takie cos na biegu jalowym (w sensie zagotowac ciecz).

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Musze jechac automatem - ratunku !!