Muzeum klinicznych idiotów

Data: 2013-10-19 14:27:39
Autor: Jacek Biały
Muzeum klinicznych idiotów

Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisał w wiadomości
> [...]
| twierdził jeszcze w XVII wieku, że ateizm – czyli niewiara w Boga – jest tak
| niedorzecznym poglądem, iż w zasadzie nie ma on zwolenników. Natomiast teraz
| ateizm jest jedną z religii na świecie, mającą swoich wyznawców. To jakaś
| chora sytuacja – konkluduje pan profesor Jacyna-Onyszkiewicz.
|
| Co prawda gwałtowny postęp nauki, oraz rozwój techniki, spowodowały
| wypracowanie pewnych nowych metod badawczych, ale co to zmienia? Raczej
| niewiele, bowiem naukowcy zakładają ze możemy badać tylko te wielkości,
| które potrafimy zmierzyć i opisać matematycznie.

Co jest słuszne jedynie dla nauk ścisłych. Oprócz nich istnieją nauki humanistyczne (w tym również społeczne), które metodami matematyczno-przyrodniczymi mogą się posługiwać, ale też nie muszą, gdzyż przedmiot ich badań leży poza obszarem zainteresowań nauk ścisłych.

 A wiÄ™c nauki funkcjonujÄ…
| tak, jakby Bóg nie istniał.

Co również jest słuszne dla nauk ścisłych. Nauki takie jak matematyka lub fizyka nie polegają na bezpośrednim badaniu rzeczywistości, lecz na tworzeniu jej modeli i konfrontowaniu z doświadczeniem.

 To jest absolutnie bÅ‚Ä™dne zaÅ‚ożenie
| metodologiczne – mówi Onyszkiewicz. Bóg bowiem istnieje, a w efekcie możemy
| zbadać, zmierzyć i zrozumieć tylko to na co ON łaskawie nam pozwoli. Bo on
| to wszystko wymyślił i po swojemu doskonale ułożył, i nam maluczkim nic do
| tego, bo i tak nic w stanie nie jesteśmy zmienić.

Subiektywnie każdy może sobie coś takiego zakładać, co nie musi być oznaką schizofrenii. Prywatnie wielu naukowców wyznaje powyższy światopogląd, którego nauki ścisłe nie są w stanie ani potwierdzić, ani mu zaprzeczyć.
Światopogląd jest subiektywną sprawą człowieka. Do prawdziwych psychicznych obłędów mogą prowadzić próby obiektywizacji jakiegoś światopogladu. Przykładem może być średniowieczna doktryna kościelna, a w późniejszych wiekach coś takiego
jak 'światopoglad naukowy' bazujący na ścisłych modelach rzeczywistości.

| Drodzy Państwo, pisze to człowiek, który żyje w XXI wieku,

Dlaczego miałby tego nie robić? Jeśli wiek XXI opracował patent na światopogląd, to nie różni się wiele od wieku XI.
jb

Muzeum klinicznych idiotów