NAS do domu - QNAP, Zyxel, Synology

Data: 2021-01-26 14:46:34
Autor: 2late
NAS do domu - QNAP, Zyxel, Synology
On 26/01/2021 08:57 AM, Maciek wrote:

Czołem,

Chcę postawić w domu NAS-a, który będzie głównie archiwum plików. Filmów
raczej nie przewiduję. Wydaje mi się, że wystarczy mi 1 TB pojemno¶ci i
RAID 1.

Mam Zyxela, ktorego kupilem tanio i zgodnie z zalozeniami nie uzywam 95 procent fabrycznego softu, tzn tych aplikacji ktore od dawna nie sa uaktualniane. Za to jest miejsce na 4 dyski i dwie kart sieciowe.
Jestem zadowolony. Kosztowal ok 100 euro, mam 2x HDD i jeden SSD na system (tylko dlatego ze 2 miejsca na dyski dlugo byly wolne) bo szybsze to raczej nie bedzie.
NAS bedzie tak szybki jak twoje polaczenie sieciowe.
Mam Zyxel NAS540 (6+8 TB a z tego co pamietam to max  jest 4 x 8TB). Juz go pewnie nie sprzedaja ale podaje dla idei minimalizmu. ;)

https://badzi0r.wordpress.com/

Data: 2021-01-26 17:37:33
Autor: ąćęłńóśźż
NAS do domu - QNAP, Zyxel, Synology
No to akurat nieprawda, przy zapisie tryliona małych pliczków w tysi±cach podkatalogów normalne reguły bywa jak krew z nosa.

Generalnie to bym się zastanowił nad sytuacjami/planami awaryjnymi na wypadek:
Co będzie gdy padnie dysk (jeden, bo to nie wojna);
Co będzie gdy padnie NAS (elektronika/Raid);
Co będzie gdy niechc±cy usunę pliki/katalogi.
Do pierwszego warto mieć backup lub mirror (Raid 1, przy czym mirror to nie backup), do trzeciego "kosz sieciowy" i wł±czyć go i do tego łatw± procedurę odzyskiwania usuniętych folderów dla danego modelu (QTS ma to ułatwione, bo przy usuwaniu udziału pyta, czy chcemy również usun±ć dane i zachowuje ¶cieżki do usuniętych udziałów).

-- -- -
NAS bedzie tak szybki jak twoje polaczenie sieciowe.

Data: 2021-01-26 18:09:10
Autor: Irokez
W dniu 2021-01-26 o 17:37, ±ćęłń󶼿 pisze:
[...]

Wsadzi nowy i odbuduje RAID

Co będzie gdy padnie NAS (elektronika/Raid);

Przełoży do nowego

Co będzie gdy niechc±cy usunę pliki/katalogi.

Nawet stary mój Zyxel NSA310s skasowane wsadza w niewidoczny kosz. QNAP ma nawet bardziej zaawansowane metody - czytaj migawki - i Ransomware nie takie straszne

NAS bedzie tak szybki jak twoje polaczenie sieciowe.

je¶li będzie z SSD Cache to pewnie tak.

--
Irokez

Data: 2021-01-27 09:35:12
Autor: ąćęłńóśźż
NAS do domu - QNAP, Zyxel, Synology
Do migawek QTS wymaga zdaje się 4 GB RAM, na co łapi± się nowsze i droższe modele.

-- -- -
QNAP ma nawet bardziej zaawansowane metody - czytaj migawki - i Ransomware nie takie straszne

Data: 2021-01-27 16:33:01
Autor: Irokez
W dniu 2021-01-27 o 09:35, ±ćęłń󶼿 pisze:
Do migawek QTS wymaga zdaje się 4 GB RAM, na co łapi± się nowsze i droższe modele.

hmm.. nie wiem jak bardzo "nowsze"... Mam staruszka chyba 5 letniego TS-253A i bez problemu ma 16GB RAM (dołożyłem, bo było 4).

--
Irokez

Data: 2021-01-27 17:06:00
Autor: ąćęłńóśźż
NAS do domu - QNAP, Zyxel, Synology
No widzisz, a niewiele starszy x69 na Atomie dał się rozbudować tylko do 3 GB (wlutowane 1 GB + 2 GB dołożone w wolne gniazdo).
Z tym że 16 GB RAM to haubica na wróble dla trzymania 50 MB archiwum na 1 TB RAID-1.
Swoj± drog± przy dwudyskowym NAS wolę oba dyski mieć jako pojedyncze bez RAID i na drugim trzymać backup pierwszego (ważne pliki, nie backup internetu).

-- -- -
Mam staruszka chyba 5 letniego TS-253A i bez problemu ma 16GB RAM (dołożyłem, bo było 4).

Data: 2021-01-27 19:15:31
Autor: Irokez
W dniu 2021-01-27 o 17:06, ±ćęłń󶼿 pisze:

Swoj± drog± przy dwudyskowym NAS wolę oba dyski mieć jako pojedyncze bez RAID i na drugim trzymać backup pierwszego (ważne pliki, nie backup internetu).

I tak też mam.
Backup z kompa robi się na udział, a apka w QNAP sobie kopiuje na drugi dysk. Te ważne oczywi¶cie. 6TB filmów nie jest ważne, mogę odtworzyć.

--
Irokez

Data: 2021-01-27 19:31:48
Autor: Irokez
W dniu 2021-01-27 o 19:15, Irokez pisze:
[...]

Udział na hasło oczywi¶cie, podane tylko w apce do backupu (Cobian Gravity). Windows, czy nawet po wej¶ciu z poziomu zarz±dzania QNAP nie ma tam dostępu bez podania kolejnego hasła. To tak jakby co¶ chciało po sieci kopać, co najwyżej bajki dla dzieciaków sobie obejrzy/zaszyfruje.

--
Irokez

NAS do domu - QNAP, Zyxel, Synology