NAS domowy

Data: 2013-09-16 20:21:44
Autor: Oli
NAS domowy
Dla sieci prywatnej 3 komputerów chcę zainstalować dysk sieciowy NAS.

W internecie znalazłem pochlebne oceny dla Synology i QNAP
Skłaniam się do wersji QNAP TS-212
Jaka jest wasza opinie o tym modelu

Dysków nie mam w rezerwie więc muszą kupić
Dysk 2TB WD RED   WD_WD20EFRX   lub
Dysk 2TB Seagate NAS SEA_ST2000VN000 lub
Dysk 2TB Seagate 2TB HDD ST2000DM001
Co byście wybrali ?

Czy do do tego dysku NAS jest konieczny UPS?. Czy może się uszkodzić w przypadku zaniku prądu

Rok temu była tu dyskusja o TS-212. Zamierzał kupić PK. Kupiłeś?

Ma ktoś doświadczenia eksploatacyjne z używania TS-212 lub wcześniejszych modeli 211 lub 210

Data: 2013-09-16 20:28:30
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
Użytkownik Oli napisał:
[...]

przypadku zaniku prÄ…du

Rok temu była tu dyskusja o TS-212. Zamierzał kupić PK. Kupiłeś?

Ma ktoś doświadczenia eksploatacyjne z używania TS-212 lub
wcześniejszych modeli 211 lub 210

Ja wybrałem tanio Zyxel NSA310 + 2TB WD RED.
Tylko NAS + serwer mediow do streamowania do urzadzen DLNA.
Dziala bezproblemowo. Zero zwiech (po wylaczeniu serwera FTP).
Inne dodatkow euslugi tez nieaktywne. Ale ja go kupowalem w tym wlasnie jednym celu: ciagly backup + DLNA.
Rzadko dzialam bezposrednio na plikach bezposrednio na NAS - w sensie odczyt tak, zapis nie (ale przewaznie lokalnie na PC zapis i odczyt)

Podpięty oczywiscie pod UPS (razem z PC-tem).
Chodzi 24/7/365. Kilka razy dziennie synchro plików z PC GoodSync-em.

QNAP i Synology - tez o nich myslalem, ale wybralem rozwiazanie bardziej Econo :)

Data: 2013-09-16 20:36:40
Autor: 2late
NAS domowy
On 16/09/2013 19:21, Oli wrote:
[...]

A ja, tak jak kolega powyzej, tez mam Zyxel 310. Ekonomiczne rozwiazanie, gdybys zmienil zdanie i mial jakies pytania...
Potrafi troche zamulic przy budowaniu / odswiezaniu bazy danych Polkast'a, procesor na 100% przez 2 - 3 dni. Poza tym, chodzi od wiosny bez przerwy.

Data: 2013-09-16 21:39:30
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
Użytkownik 2late napisał:
On 16/09/2013 19:21, Oli wrote:
[...]

Zalozmy fanklub ;)

Ale fakt, jak sie za duzo mediow wrzuci to zamula zanim poindeksuje.

Data: 2013-09-16 22:11:12
Autor: p0li
NAS domowy
T->Dnia 2013-09-16 21:39:30 niejaki Mr. Misio napisa³:
U¿ytkownik 2late napisa³:
On 16/09/2013 19:21, Oli wrote:
Dla sieci prywatnej 3 komputerów chcê zainstalowaæ dysk sieciowy NAS.

W internecie znalaz³em pochlebne oceny dla Synology i QNAP
Sk³aniam siê do wersji QNAP TS-212
Jaka jest wasza opinie o tym modelu

Dysków nie mam w rezerwie wiêc musz± kupiæ
Dysk 2TB WD RED   WD_WD20EFRX   lub
Dysk 2TB Seagate NAS SEA_ST2000VN000 lub
Dysk 2TB Seagate 2TB HDD ST2000DM001
Co by¶cie wybrali ?

Czy do do tego dysku NAS jest konieczny UPS?. Czy mo¿e siê uszkodziæ w
przypadku zaniku pr±du

Rok temu by³a tu dyskusja o TS-212. Zamierza³ kupiæ PK. Kupi³e¶?

Ma kto¶ do¶wiadczenia eksploatacyjne z u¿ywania TS-212 lub wcze¶niejszych
[...]

mia³em linksysa nas-200 + 2x 1,5TB
lata³o to w sumie z 6 lat (na pocz±tku z dyskami 2x 750GB)
dzuo plików - samych ksi±¿ek ko³o 30 tys
sza³u prêdko¶ci nie by³o - ale dzia³a³ praktycznie bezawaryjnie
lata³oby do tej pory pewnie - ale zmieni³em nas-a na netgeara bo chcia³em
szyfrowanego ftp postawiæ a linksys tego nie mia³

ps - jakby co to jest do wziêcia ;)

--
P0zdrawiam p0li     p0li(at)poczta.onet.pl
gg # 175936; icq# 16655815 skype: p0li_ten_jedyny

Data: 2013-09-16 23:03:43
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
U¿ytkownik p0li napisa³:
On 16/09/2013 19:21, Oli wrote:
[...]

Tez go mialem, ale grzal sie i warczal ;)
PRzynajmniej w porownaniu do nsa310 :)

Data: 2013-09-16 22:46:22
Autor: 2late
NAS domowy
On 16/09/2013 20:39, Mr. Misio wrote:

Zalozmy fanklub ;)

I nie wiem czy to przypadkiem Ty mnie nie namowiles, tu na grupie. :)
Nie chce mi sie teraz przeczesywac archiwum.

Data: 2013-09-16 23:55:03
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
Użytkownik 2late napisał:
On 16/09/2013 20:39, Mr. Misio wrote:

Zalozmy fanklub ;)

I nie wiem czy to przypadkiem Ty mnie nie namowiles, tu na grupie. :)
Nie chce mi sie teraz przeczesywac archiwum.

Czas jest plus minus jakby wtedy co namawialem ;)

Bo to calkiem zacny i tani nasik :)

Data: 2013-09-23 00:46:20
Autor: 2late
NAS domowy
On 16/09/2013 22:55, Mr. Misio wrote:

Mam takie pytanie dotyczace funkcji uploadu do you tube:
Po dluzszym czasie nieuzywania przydala by sie ta funkcja ale cos sie nie moge zalogowac. Dostaje cos takiego:

http://img69.imageshack.us/img69/1870/90r4.jpg

Spotkales sie z czyms takim, albo wiesz jak to obejsc?
Wygooglalem tylko jedna strone i to po wegiersku.

Data: 2013-09-23 16:01:31
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
Użytkownik 2late napisał:
[...]

Pozdrawiam

calkiem nigdy dla bezpieczenstwa nie automatyzuje uplowadow w takie miejsca, wiec nei mam bladego pojecia :)

Data: 2013-09-23 18:09:16
Autor: 2late
NAS domowy
On 23/09/2013 15:01, Mr. Misio wrote:
Użytkownik 2late napisał:
[...]

Automat polega na tym ze musisz wrzucic plik do uprzednio zdefiniowanego folderu zeby byl uploadowany wiec tu sie raczej nie mozna pomylic.
Mam zamiar wrzucac na youtube duze pliki i tak sobie mysle, ze fajnie by bylo gdyby robil to Zyxel kiedy ide do pracy a komputer bylby wylaczony jak dotychczas.
Nie chce Ci sie sprawdzic? ;)

Data: 2013-09-23 20:37:01
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
Użytkownik 2late napisał:

Automat polega na tym ze musisz wrzucic plik do uprzednio zdefiniowanego
folderu zeby byl uploadowany wiec tu sie raczej nie mozna pomylic.

Oj mozna, mozna :) I skopiowac do katalogu plik, za ktory potem sie bedzie czlowiek wstydzil :)

hehehe, nie chce :)

Data: 2013-09-17 08:04:04
Autor: ZS
NAS domowy

[...]
A jakie transfery na nich macie? Ja chciałem na TPlink 1043 założyć taki nas i okazało się że 2-3Mb/s max idzie i jak backup 100GB chciałem zrobić to kilka dni wyszło chyba bo małe pliki zdjęcia i szłoooo. Przydałby się NAS ale żeby szło choć pełną prędkością sieci a najlepien z 1000Mbit kartą.

Data: 2013-09-17 08:04:27
Autor: 2late
NAS domowy
On 17/09/2013 07:04, ZS wrote:

[...]

No transfery to masakra. Jak juz cos kopiuje po sieci, to przez interface www zyxela z pominieciem windows. To sie jednak nazywa media serwer i jako taki po steamingu chodzi dobrze.

Data: 2013-09-17 14:36:50
Autor: ZS
NAS domowy
W dniu 2013-09-17 09:04, 2late pisze:
k juz cos kopiuje po sieci, to przez interface www zyxela z pominieciem
windows. To sie jednak nazywa media serwer i jako taki po steamingu
chodzi dobrze.
  To jak wrzucasz film to jakÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… idzie? WidzÄ™ że tam 1000Mbit karta wiÄ™c teoretycznie max dysku powinno iść

Data: 2013-09-17 15:06:40
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
Użytkownik ZS napisał:
[...]
karta więc teoretycznie max dysku powinno iść

jak pamietam dobrze, to u mnie 10-12 MB/s leci, a wlasciwie lecialo, gdy kiedys jeszcze patrzylem na cyferki, potem zapomnialem, bo ogolnie to smiga. Chyba, ze cos pomylilem. Teraz nie mam jak sprawdzic. Moge pozniej.

Data: 2013-09-18 00:10:28
Autor: BQB
NAS domowy
W dniu 2013-09-17 15:06, Mr. Misio pisze:
Użytkownik ZS napisał:
[...]

Aby szybko szło, to trzeba przez FTP wysyłać, a nie kopiować przez windows przez udział sieciowy.

Data: 2013-09-18 00:21:13
Autor: BartekK
NAS domowy
W dniu 2013-09-18 00:10, BQB pisze:
[...]

Na "prawdziwych" nasach (np netgear readynas duo/ultra), które mają kawałek prawdziwego procesora - bez problemu po windowsowym otoczeniu sieciowym (samba/smb) leci praktycznie zawsze >50MB/s, a często ponad 65MB/s (sieć 1Gbit).

Data: 2013-09-18 09:30:52
Autor: Michal Lukasik
NAS domowy
On 17/09/2013 23:21, BartekK wrote:
Na "prawdziwych" nasach (np netgear readynas duo/ultra), które maj±
kawa³ek prawdziwego procesora - bez problemu po windowsowym otoczeniu
sieciowym (samba/smb) leci praktycznie zawsze >50MB/s, a czêsto ponad
65MB/s (sieæ 1Gbit).

Ultra - zgoda. Ale DUO to przecie¿ SPARC w V1 i ARM w V2, wiêc nie do koñca *taki* "prawdziwy" i *te* transfery. ;D
Na DUO (SPARC) mam ~18MB/s zapis. Na TS-112 (AFAIR na tym samym, albo podobnym ARMie co NSA310) mam do 45MB/s zapis (1Gb LAN) - IMO trochê ma³o te 12MB/s na NSA310, o którym wcze¶niej mowa.
Ogólnie RND V1 to ju¿ do¶æ stara konstrukcja przez co bardzo tania, a radzi sobie zadziwiaj±co dobrze - polecam ka¿demu jako pierwszy krok zabawy z NAS. Obudowa te¿ bardzo wygodna - 2 kieszenie, no ale z drugiej strony jak czêsto wyci±ga siê dyski z NASa?

I jeszcze jedna uwaga. NETGEAR namiesza³ z wersjami, tj. V1 (specjalnie z dzu¿ej) jest w dwóch wersjach v1, v2 (z ma³ej, oznaczone na spodzie obudowy) obie ze SPARC. Do tego jest nowa wersja V2 na ARM (te wersje maj± wyra¼nie oznaczone V2 z przodu obudowy).
Czêsto widzê aukcje V1v2, sugeruj±ce, ¿e to V2 (ka¿dy ³apie? ;D).
Poni¿ej opis jak rozpoznaæ "od tylca"
http://www.rnasguide.com/2012/01/09/how-to-tell-whether-i-have-a-duo-v1-or-duo-v2-or-nv-v1-or-nv-v2/
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-09-18 10:56:40
Autor: BartekK
NAS domowy
W dniu 2013-09-18 10:30, Michal Lukasik pisze:
[...]

Ultra - zgoda. Ale DUO to przecież SPARC w V1 i ARM w V2, więc nie do
końca *taki* "prawdziwy" i *te* transfery. ;D
I jeszcze jedna uwaga. NETGEAR namieszał z wersjami, tj. V1 (specjalnie
z dzużej) jest w dwóch wersjach v1, v2 (z małej, oznaczone na spodzie
obudowy) obie ze SPARC. Do tego jest nowa wersja V2 na ARM (te wersje
mają wyraźnie oznaczone V2 z przodu obudowy).
No to ja miałem DUO V2 , bo jest usb3.0 i zewnętrzny zasilacz. A tak stacjonarnie to używam utra4 i ultra2, i to naprawdę zapierdziela. Po zmianie ramu 128MB>1GB nawet dlna mu niestraszne

Data: 2013-09-18 10:29:35
Autor: Michal Lukasik
NAS domowy
On 18/09/2013 09:56, BartekK wrote:

No to ja mia³em DUO V2 , bo jest usb3.0 i zewnêtrzny zasilacz. A tak
stacjonarnie to u¿ywam utra4 i ultra2, i to naprawdê zapierdziela. Po
zmianie ramu 128MB>1GB nawet dlna mu niestraszne

To jest dobre w NETGEAR, ¿e nie ma problemu z upgrade RAM - do V1v2 te¿ da³em 1GB i widaæ ró¿nicê w stsunku do 256MB w standardzie.
Ostanio "³amiê siê" nad zamian± tgo RND i TS-112 na co¶ z ARM albo x86 i na 2 dyski (zast. domowe - DLNA, sqeezebox, 3xWWW (Wordpress), backup, torrent). Taki kompromis miêdzy tym co chcê, a co potrzenujê to TS-221 (ARM, nowy), albo w³a¶nie co¶ z ULTRA Netgear (x86, u¿ywane). By³em ju¿ zdecydowany na ReadyNAS 102 (ARM, nowy) ale jak siê naczyta³em jak skopano firmware to siê wstrzyma³em (du¿y minus dla NETGEAR, nie skre¶lam go tylko i wy³±cznie z sentymentu do RND, AFAIK najwiêksze b³êdy poprawiono*, ale nadal "kuleje").

*(usuniêty, ale wypu¶ciæ firmware z takim b³êdem?) problem z obs³ug± plików >4GB do w tych czasach obciach. :/
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-09-18 12:21:32
Autor: BartekK
NAS domowy
W dniu 2013-09-18 11:29, Michal Lukasik pisze:
[...]

To jest dobre w NETGEAR, że nie ma problemu z upgrade RAM - do V1v2 też
dałem 1GB i widać różnicę w stsunku do 256MB w standardzie.
Ostanio "Å‚amiÄ™ siÄ™" nad zamianÄ… tgo RND i TS-112 na coÅ› z ARM albo x86 i
na 2 dyski (zast. domowe - DLNA, sqeezebox, 3xWWW (Wordpress), backup,
torrent). Taki kompromis między tym co chcę, a co potrzenuję to TS-221
(ARM, nowy), albo właśnie coś z ULTRA Netgear (x86, używane). Byłem już
zdecydowany na ReadyNAS 102 (ARM, nowy) ale jak się naczytałem jak
skopano firmware to się wstrzymałem (duży minus dla NETGEAR, nie
skreślam go tylko i wyłącznie z sentymentu do RND, AFAIK największe
błędy poprawiono*, ale nadal "kuleje").
Mi najbardziej podoba się w ultra4 totalnie oddzielenie danych widzianych z zewnątrz od danych trzymanych na dyskach - raidZ, ewidentnie widać że jest to "grubo cachowane" - wrzucam stado małych plików, i lecą jak szalone, jak na ssd, bez radykalnego zwolnienia dlatego że to małe pliki. Dopiero po chwili zaczynają hdd w NAS coś robić, a pliki nadal lecą z tą samą prędkością. No i dyski sobie wymieniam "w locie" - z początkowego setupu już żadnego nie zostało, a dane ciągle leżą.

Data: 2013-09-18 01:51:40
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
Użytkownik ZS napisał:
[...]

10 MB to tak 80Mb - mnie zadowala ;)

Data: 2013-09-24 15:47:43
Autor: Poldek
NAS domowy
Użytkownik ZS napisał:
[...]

Normalne kopiowanie "przeciągnij i upuść" z Windows, czy też innego OS daje na prawdziwym NASie (czyli np. Netgear ReadyNAS) praktycznie taką samą szybkość kopiowania, jak FTP. Przykładowo ReadyNAS Duo v2 odczyt - niektórzy chwalą się, że uzyskują 94 MB (megabajtów) na sekundę. 60 MB/sek. daje bez łaski. Wyższe modele ReadyNASa dają jeszcze więcej i także bardzo szybki zapis. Mój stary, leciwy ReadyNAS Duo V1 (ten z procesorem SPARC 266 MHz) daje odczyt 34 MB/sek. przy kopiowaniu "przeciągnij i upuść" do Windows.

Data: 2013-10-02 01:33:14
Autor: BartekK
NAS domowy
W dniu 2013-09-24 15:47, Poldek pisze:
Aby szybko szło, to trzeba przez FTP wysyłać, a nie kopiować przez
windows przez udział sieciowy.

Normalne kopiowanie "przeciągnij i upuść" z Windows, czy też innego OS
daje na prawdziwym NASie (czyli np. Netgear ReadyNAS) praktycznie takÄ…
samą szybkość kopiowania, jak FTP. Przykładowo ReadyNAS Duo v2 odczyt -
niektórzy chwalą się, że uzyskują 94 MB (megabajtów) na sekundę. 60
MB/sek. daje bez Å‚aski.

No i tak to powinno działać. Inaczej to nie wyobrażam sobie używania takiego NASa w domu, bo po co taki wolny w domu? Skoro ma tak wolno lecieć, to niech leci na zewnątrz do jakiegoś hostingu. Albo ma to działać "jak dysk lokalny" ale współdzielony, bezpieczniejszy, z stałym dostępem z zewnątrz w razie czego itp, jako zbiór rzeczy z kilku komputerów albo dla kilku komputerów, a jeśli ma działać 8MB/s - to szybciej sobie to nagram na DVD i zaniosę do pokoju obok ;)

Data: 2013-09-18 01:16:00
Autor: 2late
NAS domowy
On 17/09/2013 13:36, ZS wrote:

[...]

http://img837.imageshack.us/img837/5729/zutz.jpg

Mam po drodze stary router 100MBps ktory robi za switch ale kiedys probowalem bezposrednio z komputera na NAS i tez szlo bardzo wolno.

Data: 2013-09-16 21:11:41
Autor: Andrzej W.
NAS domowy
W dniu 2013-09-16 20:21, Oli pisze:
Dysków nie mam w rezerwie więc muszą kupić
Dysk 2TB WD RED   WD_WD20EFRX   lub
Dysk 2TB Seagate NAS SEA_ST2000VN000 lub
Dysk 2TB Seagate 2TB HDD ST2000DM001
Co byście wybrali ?

ST wymieniałem masowo (ST31000528AS), na szczęście zawsze na gwarancji.
W BlackArmor 440 nie wytrzymywały dwóch lat.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2013-09-16 22:57:18
Autor: Chris
NAS domowy
[...]

Mam jaki domowy TS-112 i spisuje się bardzo dobrze, menu czytelne, szybkość działania bardzo dobra poza tym nie wiem co pisać po prostu klasa sama w sobie. Co do wyboru Qnap czy Synology to ta sama klasa sprzętu więc wybór zostaje miedzy systemem który się bardziej podoba, nowy w Qnapie wygląda bardzo podobnie więc żuć monetą :)

ps. w firmowych kompach jako magazyn mam zarówno Qnapa (4-bay) jaki i Synology (8-bay) i nie wiedzę różnicy w działaniu ale chodzą w 90% jako magazyny danych.

Dysków nie mam w rezerwie więc muszą kupić
Dysk 2TB WD RED   WD_WD20EFRX

Same WD RED, wcześniej miałem zakupione z Qnapem 4-bay Seagate ale poszły do zwrotu bo się coś gryzły i wariowały z WD nie ma problemu i są zalecane przez Qnapa.

Czy do do tego dysku NAS jest konieczny UPS?. Czy może się uszkodzić w
przypadku zaniku prÄ…du

Dysk raczej nie powinien się uszkodzić za to rozjedzie się raid jak byś miał :)

Na stronie qnapa masz demo, logujesz się i łazisz jak po własnym więc możesz potestować.

Data: 2013-09-17 18:13:12
Autor: Oli
NAS domowy
Serdecznie dziękuję wszystkim którzy zechcieli odpowiedzieć na mój post.

Propozycja, Mr.Misio i 2late, Zyxel NAS 310 jest bardzo tania i dużo może. Na obecnie moje potrzeby to w sam raz. Ale sprzętu nie wymienia się co roku, a sprzęt dziś kupiony po roku, dwóch lub trzech jest przestarzały. Jak kupowało się HD 250 GB to ja kupiłem 500 GB i oczywiście aktualnie jest za mało, jak kupowało się 2 GB RAMu ja kupiłem 8 GB i też już jest za mało. Projektowany NAS ma także służyć jeszcze niedokładnie sprecyzowanej rozbudowie systemu komputerowemu. Na początku będzie służył głównie do backupów. A propos,jakie używacie programy do backupu?

DziÄ™kujÄ™ Chris za porównanie Synology i QNAP ( że obydwa dobre).  Ze źródeÅ‚ 'szeptanej propagandy'  mam tez pozytywnÄ… opiniÄ™ o QNAPie TS-210. Mnie osobiÅ›cie podoba siÄ™ TS-212. Jeżeli wiÄ™c nie pojawi siÄ™ jakaÅ› niespodziewana okoliczność to do koÅ„ca wrzeÅ›nia sfinalizujÄ™ zakup tego NASa

Andrzej W. i Chris zwrócili uwagÄ™ na zawodność Segate ST (a w internecie też pojawiajÄ… siÄ™ negatywne opinie o tych HD).  Wprawdzie QNAP na swoje stronie poleca Seagate jako kompatibilny z TS-212 ale nie oznacza to, że sÄ… wytrzymaÅ‚e. WybiorÄ™ wiÄ™c 2TB WD RED WD20EFRX, który jest polecany przez QNAPa oraz w kilku innych miejscach.

Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam

--
  Oli

Data: 2013-09-17 19:25:39
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
Użytkownik Oli napisał:
[...]

Mnie osobiście podoba się TS-212. Jeżeli więc nie pojawi się jakaś
niespodziewana okoliczność to do końca września sfinalizuję zakup tego NASa

Andrzej W. i Chris zwrócili uwagę na zawodność Segate ST (a w internecie
też pojawiajÄ… siÄ™ negatywne opinie o tych HD).  Wprawdzie QNAP na swoje
stronie poleca Seagate jako kompatibilny z TS-212 ale nie oznacza to, że
są wytrzymałe. Wybiorę więc 2TB WD RED WD20EFRX, który jest polecany
przez QNAPa oraz w kilku innych miejscach.

Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam

Daj znac co wybierzesz :) Bo wiesz, moj nsa310 ma juz roczek, i mysle o kupieniu drugiego, ale nie musi to byc nsa301 tez :)

Data: 2013-09-18 12:44:37
Autor: robot
NAS domowy
W dniu 2013-09-17 18:13, Oli pisze:
A propos,jakie używacie programy do backupu?

Ja od zawsze SyncBackSE i sobie chwalÄ™.

--
pozdro

Data: 2013-09-18 13:40:58
Autor: Chris
NAS domowy
robot nabazgrał(a):

W dniu 2013-09-17 18:13, Oli pisze:
A propos,jakie używacie programy do backupu?
Ja od zawsze SyncBackSE i sobie chwalÄ™.

Prawdziwy hardcore nie robi backupu :)

Data: 2013-09-18 14:48:40
Autor: R.e.m.e.K
NAS domowy
Dnia Wed, 18 Sep 2013 13:40:58 +0200, Chris napisał(a):

Ja od zawsze SyncBackSE i sobie chwalÄ™.

Prawdziwy hardcore nie robi backupu :)

A po utracie danych pije domestos i zagryza szerszeniami ;-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-09-18 15:43:05
Autor: Poldek
NAS domowy
Oli wrote:
[...]

Popatrz na serię ReadyNAS od Netgeara. Osobiśmie mam ReadyNAS Duo od ponad roku i jestem bardzo zadowolony. Obecne modele opowiadające temu nazywają się ReadyNAS 102, RedyNAS 202 itp.

Moim zdaniem nie warto kupować NASa z dolnej półki, jakim jest Zyxel. Szybko się przekonasz, że nie wystarcza, bo za słaby procesor, bo za wolny transfer po sieci, bo nie posiada wielu przydatnych funkcji i albo będziesz żył dalej z poczuciem, że masz nie takiego NASa, jakiego byś chciał, albo wysupłasz kasę od nowa na prawdziwego NASa.
Polecam także zdecydowanie zakup NASa dwudyskowego, a nie jednodyskowego. Samo urządzenie (bez dysków) jednodyskowe jest zaledwie minimalnie tańsze niż urządzenie dwudyskowe. A NAS dwudyskowy (przynajmniej tak jest w przypadku ReadyNASów) może pracować z jednym dyskiem - jeżeli na razie żal Ci forsy na dwa dyski - a drugi dysk można dołożyć w przyszłości. To znacznie poprawi bezpieczeństwo danych, umożliwi podmianę dysków i expansję "w locie", poprawi wydajność przy obciążeniu więcej niż jednym zadaniem.

Data: 2013-09-18 18:02:50
Autor: Mr. Misio
NAS domowy
Użytkownik Poldek napisał:
Oli wrote:
[...]

ponad roku i jestem bardzo zadowolony. Obecne modele opowiadajÄ…ce temu
nazywajÄ… siÄ™ ReadyNAS 102, RedyNAS 202 itp.

Moim zdaniem nie warto kupować NASa z dolnej półki, jakim jest Zyxel.

Znaczy ja sie wtrace jako fan mojego Zyxela. Zakupu (taniego, jednodyskowego) NAS dokonalem swiadomie kierujac sie stosunkiem ceny do pozostalych wymagan jakie mialem. I calkiem swiadom, ze byc moze strace te 250 złotych (tyle sam NAS) ale okazalo sie, ze w przeznaczonych zadaniach "daje rade" tak, ze jestem zadowolony. Oczywiscie, moglbym chciec miec linuksa w srodku bardziej wypasionego, postawic to i tamto, ale mnie to niepotrzebne. W moim przypadku wiec placac wiecej - przeplacilbym.

To tyle w kwestii oplacalnosci :) ktora zalezy od wymagan/oczekiwan.

[...]

To tez zalezy. Mialem dwudyskowego, ale wiadomo - dwa dyski wiecej pradu ciagna, wiecej halasuja, wiecej sie grzeja. Poniewaz NAS sluzy mi za kopie 1:1 dysku w PC wiec o bezpieczenstwo danych sie nie martwie (o tyle o ile, bo dobry meteor moze uszkodzic mi cala chate i zmiesc z ziemi jak WTC ;)

Data: 2013-09-18 18:31:04
Autor: R.e.m.e.K
NAS domowy
Dnia Wed, 18 Sep 2013 15:43:05 +0200, Poldek napisał(a):

Popatrz na serię ReadyNAS od Netgeara. Osobiśmie mam ReadyNAS Duo od ponad roku i jestem bardzo zadowolony. Obecne modele opowiadające temu nazywają się ReadyNAS 102, RedyNAS 202 itp.

Popieram, tez mam ten model, tylko od ponad 3 lat. Jedynie rozszerzylem ram
do 1GB. Smiga bez problemu. Jest do niego sporo dodatkowego softu typu svn,
torrent, serwer webowy, php, mysql, etc. Nawet jest iSCSI i w Win7 mam dysk
oparty o ten protokol. Jedyna wada to nie wspolpracuje z dowolnymi HDD tylko
trzeba dopasowac z listy dyskow zgodnych, chodzi o edycje serwerowe dyskow.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-09-24 14:30:47
Autor: Poldek
NAS domowy
R.e.m.e.K wrote:
[...]

No nie muszą być zaraz jakieś super serwerowe, ale coś w rodzaju WD RED, czy inne z przeznaczeniem do NASa, jak najbardziej OK.

U siebie mam akurat dyski WD Green, które były co prawda na liście kompatybilności, ale nie powinny tym się znaleźć ze względu na funkcję parkowania/odparkowywania głowicy. Jednak zastosowałem odpowiedni program narzędziowy, który wyłączył w dyskach tę funkcję i wszystko jest teraz OK. Natomiast jeśli ktoś nie chce się bawić w zmiany ustawień firmware dysków, to lepiej brać dyski dedykowane do NAS - obecnie każdy duży producent dysków ma taką linię w ofercie.

NAS domowy