NAS jako mały serwer

Data: 2012-09-19 20:15:28
Autor: PK
NAS jako mały serwer
Witam,
Od razu zaznaczam, że NASa nigdy nie miałem i nie bardzo się orientuję
(tematem zainteresowałem się 3 dni temu).

Czy ktoś może mi wyjaśnić, ile da się zrobić na tych linuxach wgranych
do NASów? Czy da się coś instalować, pisać skrypty, korzystać z takich
dobrodziejstw jak cron? :) I czy każdy NAS ma otwarte konto root czy
można się naciąć? Nie boli mnie ani ARM ani nędzne parametry - boję
się jakichś upierdliwych ograniczeń software'owych.

Jakiś konkret. Chciałbym zrobić w domu bardzo klasyczną konfigurację:

              desktop

laptop . . . . router-- -- -- -- NAS-- -- -- drukarka(USB)
                 |            |
                 |            |
             neostrada      dysk(USB)

Przez "dysk" rozumiem... no cóż: dysk (dodatkowy backup) oraz różne
zrzuty z urządzeń (czytnik kart, aparat itp). Chciałbym na NASie
trzymać co się da i pozbyć się mechanicznych dysków z desktopa.

W zwiÄ…zku z tym szukam NASa z:
- print server,
- 2+ USB,
- 1GB/s.

DLNA i tego typu bajery mnie nie interesujÄ…: nie mam ani konsoli
ani telewizora :).

Generalnie jeszcze nie zdecydowałem czy chce mi się stawiać RAID 1,
więc dopuszczam obudowy na 1 lub 2 dyski. Odpowiada mi specyfikacja
(a przede wszystkim cena) QNAP TS-212. Warto zwrócić uwagę na coś
innego w okolic 600-700 zł? Początkowo w środku wyląduje WD Green,
a docelowo pewnie WD Red.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-20 10:18:57
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
PK nabazgrał(a):

[...]

Mam Qnapa tylko że na 4 dyski i spisuje się rewelacyjnie jako serwer plików. Druga firma godna polecenia do Synology potem dalej NetGear i chyba potem to już nie warto szukać. Zależy co potrzebujesz ? ja bym brał docelowo 2 dyskowy wtedy masz większe możliwości z dyskami i nie trzeba kupować następnej sztuki jak się miejsce skończy.

Co do dysków to bierz od razu RED są niewiele droższe niż GREEN.

Przykład, ceny NETTO:

HDD WD GREEN 2TB WD20EARX SATA III 64MB CACHE - 328,00
HDD WD RED 2TB WD20EFRX SATA III 64MB CACHE - 378,00

50zł różnicy to jak nic.

Data: 2012-09-20 19:05:18
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-20, Chris <chris@spam.pl> wrote:
[...]

Chwilę dziś czytałem o QNAP i Synology. Generalnie bardziej podoba
mi się ten pierwszy (interfejs i chyba generalnie większa przyjazność
- np. ipkg bez kombinowania). Z drugiej strony podobno jest głośniejszy
- szczególnie w idle, bo nie zatrzymuje wiatraków. Tu plus dla 212j,
bo ustrojstwo będzie stało w mojej sypialni. Nie wiem jak głośny jest
QNAP, ale mój spokojny sen jest wart te 150 zł.

Co do dysków to bierz od razu RED są niewiele droższe niż GREEN.

W tej chwili mam Green (aktualnie jako awaryjny w desktopie, potem
jako wymieniony na schemacie dodatkowy backup na USB). On pewnie
trafi do NAS, jeśli szybko zdecyduję się na zakup. Na coś klasy
RED przerzucÄ™ siÄ™ przy pierwszej okazji.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-21 08:43:29
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
PK nabazgrał(a):

On 2012-09-20, Chris <chris@spam.pl> wrote:
Mam Qnapa tylko że na 4 dyski i spisuje się rewelacyjnie jako serwer
plików.  Druga firma godna polecenia do Synology potem dalej NetGear i
chyba potem to  już nie warto szukać. Zależy co potrzebujesz ? ja bym
braÅ‚ docelowo 2  dyskowy wtedy masz wiÄ™ksze możliwoÅ›ci z dyskami i nie
trzeba kupować  nastÄ™pnej sztuki jak siÄ™ miejsce skoÅ„czy.
[...]

Ja w DLinku  który mam podpiÄ™ty do sprzÄ™tu RTV odpiÄ…Å‚em wentylator ale nie wiem czy dziÄ™ki temu nie spaliÅ‚em zÅ‚Ä…cza RJ45 bo przestaÅ‚ być widoczny w sieci i dziaÅ‚a już tylko po USB :) ale DLinka nie polecam bo jest strasznie wolny mimo że byÅ‚ 10/100/1000 to max prÄ™dkość jakÄ… osiÄ…gaÅ‚ po sieci to 2-3MB/s
Co do Qnapa to głośności ci nie podam bo cały czas pracują 4 dyski + min 2 komputery z 6 ale pokój jest tylko pracownią więc to nie ma takiego znaczenia, ma być wydajnie i już.
Qnap w stosunku do Synology jest chyba min. szybszy co odbija się na obsłudze poprzez www, nie wiem ale ja bym brał Qnapa bo też szukając 90% ludzi polecało mi właśnie jego.
Jak już się zdecydujesz na coś weż opisz jak działa tatki mały bo będę chciał zamienić nieszczęsnego Dlinka właśnie na Qnapa 112 + wymienić obecny dysk Samsunga 5200 na WD RED.

Nie chcę robić reklamy ale brałem u tego sprzedawcy, powiem że kolesie się znają i warto zadzwonić do nich i dopytać jeśli czegoś nie wiesz albo nie jesteś pewny.

Przykład: http://allegro.pl/qnap-ts-112-serwer-plikow-obudowa-sieciowa-i2616958304.html

[...]

Na razie pracując u dystrybotora WD żaden RED nie wrócił do serwisu

Data: 2012-09-21 10:26:37
Autor: Michal
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-20 21:05, PK pisze:
> [...]
> bo ustrojstwo będzie stało w mojej sypialni. Nie wiem jak głośny jest
> QNAP, ale mój spokojny sen jest wart te 150 zł.

Co do różnic pomiędzy tymi NASami nie wypowiadam się, bo poza Netgearem ReadyNAS Duo nie miałem z nimi styczności, ale zastanów się czy to naprawdę jest dobry pomysł trzymanie JAKIEGOKOLWIEK NASa (czy to dedykowanego, czy PC-NAS w SYPIALNI? Jeżeli absolutnie nie masz innej możliwości (brak innego pomieszczenia) to jest IMHO taki sobie pomysł bez względu na to jak cichy (wentylatory) jest sam NAS. Winne są oczywiście silniki i praca talerzy w 3,5" HDD mechanicznych - nawet w obudowie, każdy jest słyszalny. Mnie przeszkadza, zwłaszcza w nocy, a
z sypialni korzysta się z zasady właśnie wtedy.
IMHO cała zaleta NAS to brak konieczności pracy z lokalnym międzymordziem i możliwość podłączenia tego w najrzadziej używanym kącie domu czy piwnicy, byle kabel tam sięgał. Wtedy nie ogranicza Cię hałas i możesz sobie postawić NAS na komponentach PC. Krótko miałem styczność z powyższych tylko z Netgear ReadyNAS Duo i ani swoboda konfiguracji, ani tym bardziej wydajność w porównaniu rozwiązaniem opartym o Intel Server Board SE7505VB2 z 2x Xeon + 2HDD w RAID0 jaka wpadła mi w ręce za grosze przy zmianie sprzętu nie powala.
Nawet RAID-5/10 to nie ma, a transfer przy wrzucaniu na NAS wyglądał jakby tam był Fast, a nie GigabitEthernet. No i jak Netgear zaczynał pracować to hałas był chyba nawet większy niż przy wspomnianej płycie Intela z dużymi radiatorami i minimalnym nawiewem (i tak konfig przez 99,9% nie jest obciążony, a Xeony mają niezłe zabezpieczenie termiczne).
Takie PC-NAS pociągnie naprawdę dużo usług i nawet się nie zmęczy (jak ktoś chce, to i ZFS postawi ;) czego nie można powiedzieć o tych SOHO NASach rozczarowujących prędkością. A na takim PC-NAS postawisz co Ci się żywnie podoba - od łatwego w konfiguracji FreeNASa po normalne, duże OSy. Wbrew pozorom w IDLE pobór prądu nie jest taki duży - jakieś 50-60W czyli 2,5-3x tyle co SOHO NAS. Biorąc pod uwagę cenę tych NASów dedykowanych, to prędzej ten sprzęt ducha wyzionie, niż różnica za prąd się zwróci.

Data: 2012-09-21 19:14:08
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-21, Michal <usenet@invalid.pl> wrote:
IMHO cała zaleta NAS to brak konieczności pracy z lokalnym międzymordziem i możliwość podłączenia tego w najrzadziej używanym kącie domu czy piwnicy, byle kabel tam sięgał. Wtedy nie ogranicza Cię hałas i

Oczywiście masz rację, ale:
a) nie mieszkam w domu tylko w mieszkaniu
b) w aktualnym mieszkaniu mógłbym kombinować z jakimiś szafkami
czy pawlaczami, ale niedługo się przeprowadzam do wynajętego i będę
trochÄ™ ograniczony.

możesz sobie postawić NAS na komponentach PC. Krótko miałem styczność z

NAS z peceta zupełnie odpada i w ogóle nie warto kontynuować tego
wątku. Nie mam na to kasy i nerwów. Nie robię tego NASa po to, żeby
mieć radość z posiadania NASa i się zarobić. Chcę możliwie bezobsługowe
pudełko, które ułatwi mi życie :). Klik i mam VPN. Klik i mam serwer
www. Klik i mogę na PC trzymać tylko soft i obrabiane pliki. Klik
i przez cały dzień ściągają mi się dane. Klik... i tak dalej.
Tak właśnie to sobie wyobrażam :). Za te 600-800 zł chcę kupić
sprzęt, ale przede wszystkim całą funkcjonalność. Budując to od zera
pewnie wydam mniej, ale na przestrzeni kilku lat stracÄ™
dziesiątki/setki godzin na konfigurację kolejnych drobiazgów, które
może dla mnie zrobić QNAP lub Synology za marne kilka stów :).

Takie PC-NAS pociągnie naprawdę dużo usług i nawet się nie zmęczy (jak ktoś chce, to i ZFS postawi ;) czego nie można powiedzieć o tych SOHO

Nie chcę żadnego ZFS, nie chcę RAID 5 i tak dalej. Zupełnie poważnie
rozważam 1 dysk (bo i tak będą codzienne backupy na USB). Domową
"politykę bezpieczeństwa" mam taką, że najważniejsze dane: kod,
dokumenty, zdjęcia itp są zawsze na przynajmniej dwóch oddzielnych
maszynach. Kiedy padnie mi dysk w NAS, to bezpowrotnie stracÄ™ tylko
kilka filmów, muzykę i pokaźną kolekcję różnych obrazów płyt (głównie
z MSDNAA). Wszystko do odtworzenia.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-23 13:38:52
Autor: MC
NAS jako mały serwer
Użytkownik "PK" <kosu@nospam.pl> napisał w wiadomości news:slrnk5mqdb.15d.kosulocalhost.localdomain...

[...]

Chłopie, Synology i QNAP-y robi ten sam chińczyk. Z głośną pracą wentylatora spotkałem się tylko w NAS-ach na Atomie Intela. To cena dobrze ponad 1500 zł. W sterowanych Marvellami nie ma tego problemu.

Data: 2012-09-23 12:23:08
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-23, MC <m5c@o2.pl> wrote:
Chłopie, Synology i QNAP-y robi ten sam chińczyk. Z głośną pracą wentylatora spotkałem się tylko w NAS-ach na Atomie Intela. To cena dobrze ponad 1500 zł. W sterowanych Marvellami nie ma tego problemu.

Elektronikę może robić ten sam Chińczyk, ale produkty są inne (co chyba
łatwo zauważyć... np patrząc na ich zdjęcia... :]). Czyli inny projekt
i zapewne inne materiały, a to oznacza inne częstości drgań własnych
i inne rezonowanie. Do tego inne wiatraki, inne materiały wygłuszające.
Ponadto Synology w idle wyłącza wiatrak całkowicie, a QNAP tego nie
robi.

Czyli w efekcie różnią się prawie wszystkim, a Ty mi mówisz, że
"wszystko jedno"...

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-23 16:44:17
Autor: R.e.m.e.K
NAS jako mały serwer

Jak na kogos kto pisze w pierwszym poscie watku:

"Od razu zaznaczam, że NASa nigdy nie miałem i nie bardzo się orientuję
(tematem zainteresowałem się 3 dni temu)."

to niezlym ekspertem sie stales ;-P

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-09-23 15:06:48
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-23, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
Jak na kogos kto pisze w pierwszym poscie watku:

"Od razu zaznaczam, że NASa nigdy nie miałem i nie bardzo się orientuję
(tematem zainteresowałem się 3 dni temu)."

to niezlym ekspertem sie stales ;-P

No nie wiem czy takim ekspertem, ale ze 4h już na to poświęciłem :P.
Zresztą większość tego, co napisałem, to chyba dosyć oczywiste fakty
ogólne o elektronice użytkowej (poza tym nieszczęsnym wiatrakiem).

Bawiłem się też wersjami demo na stronach onu producentów, tylko miałem
spytać posiadaczy tych dwóch modeli, czy to wygląda tak jak u nich,
czy są różnice, ale może sam sobie odpowiem, bo są jakieś demonstracje
użytkowników na youtube.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-24 11:44:42
Autor: gawfron
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-23 17:06, PK pisze:
On 2012-09-23, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
[...]

Swego czasu miałem qnapa bodaj 109 - kupiłem ze względu na 'bezgłośność' jako że nie miał w ogóle wiatraka. I faktycznie samej skrzyneczki nie słychać, ale same dyski w nocy już niestety tak.

Data: 2012-09-23 13:55:16
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-23 13:38, MC pisze:
[...]

Chińczyk robi 90% sprzętu ale w zależności od zleceniodawcy robi to z różną jakością. Iphona też robi ten sam Chińczyk a nie porównasz go chyba z Iphongiem na rynek Azjatycki ...

--
www.bezwypadkowy.net - sprawdź auto i zobacz jego historię na forum.

Data: 2012-09-29 11:09:20
Autor: 666
NAS jako ma³y serwer
Ciekawe jest poczytanie opinii u¿ytkowników:
http://www.amazon.com/Synology-DiskStation-Diskless-Network-Attached/dp/B005YW7OLM
Mnie biurowy 2-dyskowy Synology strasznie wq...a (przez stukanie dysków),  gdy chcia³bym popracowaæ w ciszy.

Data: 2012-09-20 11:14:30
Autor: tyran
NAS jako mały serwer
On 2012-09-19 22:15, PK wrote:
Witam,
[...]

Ja moge polecic Western Digital My Book Studio II. Posiadam, uzywam.
Sam NAS udostepnia pliki, drukarke, DLNA. Ma jedno USB, ale mozna podpiac HUB-a (ja do swojego mam wpiety inny dysk zewnetrzny na USB).

U mnie w domu infrastruktura IT wyglada nastepujaco:

internet .... router, drukarka ... 2xlaptop, ps3, nas_wd, ipad, android_tablet. Z zewnatrz dostaje sie po vpn.

Dzieki dlna na nas_wd moge ogladac filmy na ps3, ipad, android_tablet .... dodatkowo dostep do muzyki, ksiazek i filmow. Dziala rowniez drukowanie, ktore udostepnia router (TPLink TL-WR1043ND + drukarka na usb, dzieki temu, ze jest laserowa i sama sie wlacza/wylacza .. moge drukowac nawet nie bedac w domu, potem tylko archiwizuje dokumenty w teczkach).

Sam nas_wd ma 2x1TB zrobione w mirror 1TB, dodatkowo wazniejsze dane sa backupowane na drugi dysk, ktory jest po usb podpiety do wd_nas.

--
tyran

Data: 2012-09-20 17:07:48
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-20, tyran <trele.molere@onet.pl> wrote:
Ja moge polecic Western Digital My Book Studio II. Posiadam, uzywam.
Sam NAS udostepnia pliki, drukarke, DLNA. Ma jedno USB, ale mozna podpiac HUB-a (ja do swojego mam wpiety inny dysk zewnetrzny na USB).

Nazwa niezgodna z opisem :). WD My Book to nie jest NAS tylko dysk
zewnętrzny :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-21 10:44:16
Autor: tyran
NAS jako mały serwer

Chodzilo oczywiscie o "WD My Book World Edition II" http://support.wdc.com/product/install.asp?groupid=118&lang=en

--
tyran

Data: 2012-09-21 01:08:46
Autor: sphinxozo
NAS jako ma³y serwer
On 19 Wrz, 22:15, PK <k...@nospam.pl> wrote:
Witam,
Od razu zaznaczam, ¿e NASa nigdy nie mia³em i nie bardzo siê orientujê
(tematem zainteresowa³em siê 3 dni temu).

[...]
DLNA i tego typu bajery mnie nie interesuj±: nie mam ani konsoli
ani telewizora :).

Generalnie jeszcze nie zdecydowa³em czy chce mi siê stawiaæ RAID 1,
wiêc dopuszczam obudowy na 1 lub 2 dyski. Odpowiada mi specyfikacja
(a przede wszystkim cena) QNAP TS-212. Warto zwróciæ uwagê na co¶
innego w okolic 600-700 z³? Pocz±tkowo w ¶rodku wyl±duje WD Green,
a docelowo pewnie WD Red.

pozdrawiam,
PK

Wiesz co mam dwa NAS'y Synology DS410 oraz DS411j i wiatraki mo¿na
wymieniæ, my¶lê ¿e w tym twoim te¿ by siê da³o.
Tylko trzeba wy³±czyæ w systemie sprawdzanie wentylatora bo pyszczy ¿e
mu siê obroty nie zgadzaj± :)
To s± starsze modele wiêc wyci±gam kolo 50-60MB sek, nowsze daj±
wiêcej.

Ale ze swojej strony jak masz ko³o 800 do wydania poszukaj na allegro
HP MicroServer, mo¿e uda siê za tyle wy³apaæ na All..., do tego zwyk³e
DDR3 - max 8 GB i masz o wiele lepszy sprzêt.
Stawiasz na tym FreeNas na pendrive USB, i masz 4 dyski a nie dwa.
Serwer ma tylko jeden wentylator 14 albo 12 centymetrów , a na iscsi
wyci±ga 90-100MB po gigabit eternecie.
Mam porównanie i jest wyra¿nie szybszy i mo¿esz zainstalowaæ
praktycznie wyszystko co znajdziesz na freebsd. Serwer ma hdmi i radka
na pok³adzie wiêc jak pokombinujesz to mo¿e robiæ i za HTPC :)

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2012-09-21 11:49:56
Autor: Chris
NAS jako ma³y serwer
sphinxozo nabazgra³(a):

Wiesz co mam dwa NAS'y Synology DS410 oraz DS411j i wiatraki mo¿na
wymieniæ, my¶lê ¿e w tym twoim te¿ by siê da³o.

A jak z gwarancj± wtedy ??

[...]

Ale nie zawsze musi to byæ taka koby³a, ja mam NAS 1-Bay obecnie Dlinka podpiêty przy sprzêcie RTV i dobrze siê to komponuje z reszta, nie zabiera miejsca na pó³ce.

Mam porównanie i jest wyra¿nie szybszy i mo¿esz zainstalowaæ
praktycznie wyszystko co znajdziesz na freebsd. Serwer ma hdmi i radka
na pok³adzie wiêc jak pokombinujesz to mo¿e robiæ i za HTPC :)

Tylko ¿e do BSD trzeba mieæ kogo¶ z wiedz± co to skonfiguruje, nie ka¿dy musi byæ informatykiem ¿eby podpi±æ dysk do domowego sprzêtu.

--
www.bezwypadkowy.net - Sprawd¼ historiê auta i zobacz czy nie by³o wrakiem.
www.automo.pl - Sprawd¼ VIN, wyposa¿enie, przebieg, historiê wypadkow±.

Data: 2012-09-21 12:23:23
Autor: Michal
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-21 11:49, Chris pisze:
Tylko że do BSD trzeba mieć kogoś z wiedzą co to skonfiguruje, nie każdy
musi być informatykiem żeby podpiąć dysk do domowego sprzętu.

Do FreeNASa nie trzeba (mam wrażenie że jest bardziej intuicyjny niż UI firmware sporej części NASów SOHO), a to też FreeBSD.

--
/MB

Data: 2012-09-21 12:36:29
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
Michal nabazgrał(a):

[...]

Musze o tym poczytać ...
Ale z drugiej strony to tylko soft więc potrzebny jest do tego jakiś komuter ? dobrze rozumiem ? a to już nie jest takie domowe rozwiązanie bo kiepsko wygląda pecet (nie mówię o dobrym barbone bo to kosztuje majątek) przy sprzęcie RTV a taki Qnap czy Synology 1-bay spokojnie może stać przy sprzęcie i jakoś to wygląda.
Rozwiązania typu FreeNAS i ile widze na szybko to raczej dla małych firm albo domowych serwerowni :) fajne ale czy nie jest to strzelania z działa do muchy ?

Data: 2012-09-21 13:14:21
Autor: Michal
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-21 12:36, Chris pisze:
Musze o tym poczytać ...

http://www.freenas.org/features

Ale z drugiej strony to tylko soft więc potrzebny jest do tego jakiś
komuter ? dobrze rozumiem ?

W sumie tak. Co prawda są tam jakieś gotowe skrzynki wielkości tych NASów SOHO, ale ani to tanie ani popularne w PL nie jest (nie widziałem w dystrybucji).

a to już nie jest takie domowe rozwiązanie

Większości z nas (nie NAS ;) poniewiera się jakiś zapomniany pecet
i dyski PATA, których do nowej mobo nawet się nie podłączy. FreeNAS i gotowe.

bo kiepsko wygląda pecet (nie mówię o dobrym barbone bo to kosztuje
majątek) przy sprzęcie RTV a taki Qnap czy Synology 1-bay spokojnie może
stać przy sprzęcie i jakoś to wygląda.

O tym pisałem dziś w innym poście. IMHO NAS na 3,5" HDD nie nadaje się do do sypialni ani living roomu do pracy z multimediami - za bardzo hałasują. Dlatego właśnie stawia się to w najmniej używanym pomieszczeniu (masz w domu garderobę - sprawdza się przednio).

Rozwiązania typu FreeNAS i ile widze na szybko to raczej dla małych firm
albo domowych serwerowni :) fajne ale czy nie jest to strzelania z
działa do muchy ?

Nie musisz stawiać na tym ZFS na i7 + 16 GB RAM ;)
Projekt się rozrasta, od prościutkiego parę lat temu, do monstrum FN8.
Spokojnie możesz postawić pośredni, lżejszy FreeNAS 7.x

--
/MB

Data: 2012-09-26 12:09:34
Autor: Marx
NAS jako mały serwer
On 21.09.2012 12:36, Chris wrote:
[...]
Chyba spales jak wprowadzili ITX? :)
Obudowa ITX z zasilaczem PicoPSU - 200zl
Plyta z procesorem E350 ~ 400zl
Dokladasz RAM za grosze i masz NAS

Marx

Data: 2012-09-26 12:05:01
Autor: januszek
NAS jako mały serwer
Marx napisa?(a):

Obudowa ITX z zasilaczem PicoPSU - 200zl

Wsadzisz tam 4 dyski 3TB?

j.

--
"Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

Data: 2012-09-26 14:19:37
Autor: Chris
NAS jako maÅ,y serwer
januszek nabazgral(a):

Marx napisa?(a):
Obudowa ITX z zasilaczem PicoPSU - 200zl
Wsadzisz tam 4 dyski 3TB?

W chmurze :) --
www.bezwypadkowy.net - Sprawdz historie auta i zobacz czy nie bylo wrakiem.
www.automo.pl - Sprawdz VIN, wyposazenie, przebieg, historie wypadkowa.

Data: 2012-09-26 15:49:51
Autor: Dawid
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-26 14:05, januszek pisze:
Marx napisa?(a):

Obudowa ITX z zasilaczem PicoPSU - 200zl

Wsadzisz tam 4 dyski 3TB?

j.

a do podanego przez paniÄ… Chris wsadzisz?

Data: 2012-09-26 14:28:20
Autor: januszek
NAS jako mały serwer
Dawid napisa?(a):

[...]

a do podanego przez paniÄ… Chris wsadzisz?

Np taki:  http://www.redcoon.pl/B277270-QNAP-TS-412-Turbo-Station_Do-maks-4-dysk%C3%B3w

Zwroc uwage, ze cena calego urzadzenia jest porownywalna z plyta itx, ktora potrafi obslugiwac (w sumie: wspierac) raid 0/1/5... Obudowy, procka i ramu nawet nie bede liczyl ;)

j.

--
"Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

Data: 2012-09-26 18:55:31
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-26 16:28, januszek pisze:
Dawid napisa?(a):

[...]

[...]

Szkoda klawiatury, to zwykły troll .. zresztą siedzi już dawno w KF :)

--
www.bezwypadkowy.net - sprawdź auto i zobacz jego historię na forum.

Data: 2012-09-26 19:20:21
Autor: Dawid
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-26 18:55, Chris pisze:
[...]

ale cię to boli pizdeczko, biznesłomem

Data: 2012-09-26 15:58:05
Autor: Dawid
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-26 14:05, januszek pisze:
Marx napisa?(a):

Obudowa ITX z zasilaczem PicoPSU - 200zl

Wsadzisz tam 4 dyski 3TB?

j.

a tyle kosztuje z dwoma kieszeniami

  http://www.ceneo.pl/17438313

Data: 2012-09-26 13:25:15
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
Marx nabazgrał(a):

[...]

I gdzie logika ?? NAS 1-bay Qnapa któy może sobie stać na półce obok BD i PS3 kosztuje 540zÅ‚  wiÄ™c sporo taniej :)

Data: 2012-09-26 20:03:57
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-26, Marx <acc.for.news@gmail.com> wrote:
Chyba spales jak wprowadzili ITX? :)
Obudowa ITX z zasilaczem PicoPSU - 200zl
Plyta z procesorem E350 ~ 400zl
Dokladasz RAM za grosze i masz NAS

Nie. Mam stary komputer (patrz: wÄ…tek o starym komputerze).

Cały czas pokutuje przekonanie, że NAS to sprzęt. NAS to całe
rozwiązanie. Dużo płaci się za oprogramowanie i za "robiciznę"
firmy, która to poskładała w całość i sprzedaje jako działające
pudełko.

To tak jakbyś powiedział, że bierzesz kilka magnesów, kilka woltomierzy,
jakiegoś peceta, kabel wysokiego napięcia i masz... tomograf.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-27 15:45:13
Autor: Marx
NAS jako mały serwer
On 26.09.2012 22:03, PK wrote:
On 2012-09-26, Marx<acc.for.news@gmail.com>  wrote:
[...]

FreeNas jest za free. Zaleta taka że nie jesteś ograniczony rozwiązaniami producenta. Ale co kto lubi.
Marx

Data: 2012-09-27 14:21:15
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-27, Marx <acc.for.news@gmail.com> wrote:
FreeNas jest za free. Zaleta taka że nie jesteś ograniczony rozwiązaniami producenta. Ale co kto lubi.
Marx

Jak tak porównuję "ficzersy" QNAP i FreeNas (a właściwie NAS4Free, bo
on by mnie mógł interesować ewentualnie), to mam wrażenie, że wiele
godzin bym spędził na dodawaniu do "%Free%" tego, co w QNAP po prostu
jest.
Tzn. stwierdzenie "nie jesteÅ› ograniczony rozwiÄ…zaniami producenta"
oznacza w tym wypadku głównie to, że "jak już spędzisz XX godzin na
konfigurowaniu tego BSD, to będziesz miał możliwość spędzić jeszcze
XX na dalszym rozklepywaniu systemu" :].

Nie mniej przyznaję, że o NAS4Free dowiedziałem się dziś rano i biorę
to pod uwagę, ale obawiam się, że, nawet jeśli taki mały komp na
jakimś Atomie N2600 wyszedłby dość tanio, to różnica nie pokryje mi
raczej własnej "robocizny" :). Plusem (chyba jedynym) jest to, że
rzeczywiście mógłby być trochę mniej hałaśliwy.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-28 09:03:02
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
Marx nabazgrał(a):

On 26.09.2012 22:03, PK wrote:
On 2012-09-26, Marx<acc.for.news@gmail.com>  wrote:
[...]

Jak dobrze pójdzie to w planach jest mała zmiana z Qnapa na własny serwer na BSD
+
12TB dysków na storage
4TB na SQLa
+ dysk w mirrorze na system

Więc FreeNAS trzeba będzie obadać.

Data: 2012-09-21 18:52:06
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-21, Chris <chris@spam.pl> wrote:
Tylko że do BSD trzeba mieć kogoś z wiedzą co to skonfiguruje, nie każdy musi być informatykiem żeby podpiąć dysk do domowego sprzętu.

Akurat konfiguracja BSD byłaby tu najmniejszym problemem (właśnie piszę
z Arch'a). Za to cała reszta w mojej sytuacji zupełnie bez sensu :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-24 02:33:02
Autor: sphinxozo
NAS jako ma³y serwer
On 21 Wrz, 11:49, "Chris" <ch...@spam.pl> wrote:
sphinxozo nabazgra³(a):

> Wiesz co mam dwa NAS'y Synology DS410 oraz DS411j i wiatraki mo¿na
> wymieniæ, my¶lê ¿e w tym twoim te¿ by siê da³o.

A jak z gwarancj± wtedy ??

Wiesz co nie wiem w sumie, obydwa s± ju¿ po.
Ale nie ma ¿adnych plomb a wiatraki s± standarowe, mo¿esz zawsze
podpi±æ orginalne bez problemu.
Wpianane na p³ytê zwyk³± wtyczk± , nie ingerujesz w p³yte g³ówn± ani
nic.

Marcin

Data: 2012-09-24 11:44:01
Autor: Chris
NAS jako ma³y serwer
sphinxozo nabazgra³(a):

[...]

To tak jak mam w Dlinku, pierwszego dnia odpi±³em :) najgorszy jaki testowa³em by³ Linksys gdzie nie masz jak dobraæ siê do wiatraków a wyje to niemi³osiernie .. na drugi dzieñ odda³em.

Data: 2012-09-21 18:50:34
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-21, sphinxozo <sphinxozo@gmail.com> wrote:
Ale ze swojej strony jak masz koło 800 do wydania poszukaj na allegro
HP MicroServer, może uda się za tyle wyłapać na All..., do tego zwykłe
DDR3 - max 8 GB i masz o wiele lepszy sprzęt.

No ale przecież pytam o NAS, a Ty mi proponujesz normalnego kompa
ciągnącego 150W, czyli mniej więcej tyle, ile mój desktop
do codziennej pracy...

Stawiasz na tym FreeNas na pendrive USB, i masz 4 dyski a nie dwa.
Serwer ma tylko jeden wentylator 14 albo 12 centymetrów , a na iscsi
wyciÄ…ga 90-100MB po gigabit eternecie.

Nie chcę FreeNAS. Nie chcę 4 dysków (po co mi? Przecież napisałem, że
waham się między 1 i 2). Zupełnie nie wiem po co mi 90-100MB/s.

Ważniejsza jest dla mnie funkcjonalność na zewnątrz (hint: "NAS jako
mały serwer") niż w domu, gdzie będzie to po prostu magazyn na pliki.

Mam porównanie i jest wyrażnie szybszy i możesz zainstalować
praktycznie wyszystko co znajdziesz na freebsd. Serwer ma hdmi i radka
na pokładzie więc jak pokombinujesz to może robić i za HTPC :)

Napisałem, że nie mam telewizora :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-24 02:36:07
Autor: sphinxozo
NAS jako ma³y serwer
On 2012-09-21, sphinxozo <sphinx...@gmail.com> wrote:

> Ale ze swojej strony jak masz ko³o 800 do wydania poszukaj na allegro
> HP MicroServer, mo¿e uda siê za tyle wy³apaæ na All..., do tego zwyk³e
> DDR3 - max 8 GB i masz o wiele lepszy sprzêt.

No ale przecie¿ pytam o NAS, a Ty mi proponujesz normalnego kompa
ci±gn±cego 150W, czyli mniej wiêcej tyle, ile mój desktop
do codziennej pracy...

Nie wiem czy zabaczy³e¶ co to za serwer, raczej nie. Oparty na nisko
napiêciowy procesor AMD, 12W pod pe³bym obci±¿eniem.
W spoczynku bierze 1 W , a pod pe³nym obci±¿eniem z 4 dyskami - 40 W ,
je¿eli je wy³±czysz w idle to jeszcze mniej.
A to ju¿ jest porównywalne do tych Synology czy QNAP, niewielka
ró¿nica. Serwer jest cichszy, wydajniejszy i z wiêkszymi mo¿liwo¶ciami
rozbudowy.
A sama obudowa jest dosyæ niewielka i na swój sposób ³adna :)

Marcin

Data: 2012-09-25 17:37:01
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-24, sphinxozo <sphinxozo@gmail.com> wrote:
Nie wiem czy zabaczyłeś co to za serwer, raczej nie. Oparty na nisko
napięciowy procesor AMD, 12W pod pełbym obciążeniem.
W spoczynku bierze 1 W , a pod pełnym obciążeniem z 4 dyskami - 40 W ,

W spoczynku 1W to chyba bez dysków :].

jeżeli je wyłączysz w idle to jeszcze mniej.
A to już jest porównywalne do tych Synology czy QNAP, niewielka
różnica. Serwer jest cichszy, wydajniejszy i z większymi możliwościami
rozbudowy.

OK. To jakie sÄ… plusy POZA:
- wydajnością,
- większymi możliwościami rozbudowy,
- normalnym OS.
Bo te wady mi po prostu nie przeszkadzajÄ…. Odpowiada mi za to zaleta,
tzn. kupno właściwie skonfigurowanego, gotowego rozwiązania, przy którym
nie muszę długo grzebać.

W to "cichszy" niestety trudno mi uwierzyć. I tu i tu są dyski.
I tu i tu jest wiatrak w obudowie. PomijajÄ…c ewentualne wady
konktrukcyjne obudowy NAS (drgania) nie bardzo wiem czemu ten serwer
miałby być cichszy :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-26 09:23:41
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
PK nabazgrał(a):

On 2012-09-24, sphinxozo <sphinxozo@gmail.com> wrote:
[...]

Dyski się wyłączą same jak nie są uzywane :)

[...]

Tylko po co ?? od tego jest NAS że podpinasz i zapominasz ..

Bo te wady mi po prostu nie przeszkadzajÄ…. Odpowiada mi za to zaleta,
tzn. kupno właściwie skonfigurowanego, gotowego rozwiązania, przy którym
nie muszę długo grzebać.

Ale NAS też podpinasz i zapominasz i jest to gotowe rozwiązanie przy którym nie musisz grzebać.

W to "cichszy" niestety trudno mi uwierzyć. I tu i tu są dyski.

U mnie pracuje non-stop więc ciszy nie ma :)

I tu i tu jest wiatrak w obudowie. PomijajÄ…c ewentualne wady
konktrukcyjne obudowy NAS (drgania) nie bardzo wiem czemu ten serwer
miałby być cichszy :).

Jakie wady ? jakie drgania ? miałeś kiedyś w rekach Qnapa 4 dyskowego ??

Data: 2012-09-26 20:05:47
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-26, Chris <chris@spam.pl> wrote:
Tylko po co ?? od tego jest NAS że podpinasz i zapominasz ..

Mam wrażenie, że nie mi chciałeś odpisać. To ja chcę NAS, a ta
osoba obok próbuje mi wcisnąć kompa :P.

Nie mniej to zadziwiające, że tak łatwo udało Ci się niepoprawnie
odczytać pytania i na nie odpowiedzieć :D.

pozdrawiam,
PK

NAS jako mały serwer