NAS jako mały serwer

Data: 2012-09-20 10:18:57
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
PK nabazgrał(a):

Generalnie jeszcze nie zdecydowałem czy chce mi się stawiać RAID 1,
więc dopuszczam obudowy na 1 lub 2 dyski. Odpowiada mi specyfikacja
(a przede wszystkim cena) QNAP TS-212. Warto zwrócić uwagę na coś
innego w okolic 600-700 zł? Początkowo w środku wyląduje WD Green,
a docelowo pewnie WD Red.

Mam Qnapa tylko że na 4 dyski i spisuje się rewelacyjnie jako serwer plików. Druga firma godna polecenia do Synology potem dalej NetGear i chyba potem to już nie warto szukać. Zależy co potrzebujesz ? ja bym brał docelowo 2 dyskowy wtedy masz większe możliwości z dyskami i nie trzeba kupować następnej sztuki jak się miejsce skończy.

Co do dysków to bierz od razu RED są niewiele droższe niż GREEN.

Przykład, ceny NETTO:

HDD WD GREEN 2TB WD20EARX SATA III 64MB CACHE - 328,00
HDD WD RED 2TB WD20EFRX SATA III 64MB CACHE - 378,00

50zł różnicy to jak nic.

Data: 2012-09-20 19:05:18
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-20, Chris <chris@spam.pl> wrote:
[...]

Chwilę dziś czytałem o QNAP i Synology. Generalnie bardziej podoba
mi się ten pierwszy (interfejs i chyba generalnie większa przyjazność
- np. ipkg bez kombinowania). Z drugiej strony podobno jest głośniejszy
- szczególnie w idle, bo nie zatrzymuje wiatraków. Tu plus dla 212j,
bo ustrojstwo będzie stało w mojej sypialni. Nie wiem jak głośny jest
QNAP, ale mój spokojny sen jest wart te 150 zł.

Co do dysków to bierz od razu RED są niewiele droższe niż GREEN.

W tej chwili mam Green (aktualnie jako awaryjny w desktopie, potem
jako wymieniony na schemacie dodatkowy backup na USB). On pewnie
trafi do NAS, jeśli szybko zdecyduję się na zakup. Na coś klasy
RED przerzucÄ™ siÄ™ przy pierwszej okazji.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-21 08:43:29
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
PK nabazgrał(a):

On 2012-09-20, Chris <chris@spam.pl> wrote:
Mam Qnapa tylko że na 4 dyski i spisuje się rewelacyjnie jako serwer
plików.  Druga firma godna polecenia do Synology potem dalej NetGear i
chyba potem to  już nie warto szukać. Zależy co potrzebujesz ? ja bym
braÅ‚ docelowo 2  dyskowy wtedy masz wiÄ™ksze możliwoÅ›ci z dyskami i nie
trzeba kupować  nastÄ™pnej sztuki jak siÄ™ miejsce skoÅ„czy.
[...]

Ja w DLinku  który mam podpiÄ™ty do sprzÄ™tu RTV odpiÄ…Å‚em wentylator ale nie wiem czy dziÄ™ki temu nie spaliÅ‚em zÅ‚Ä…cza RJ45 bo przestaÅ‚ być widoczny w sieci i dziaÅ‚a już tylko po USB :) ale DLinka nie polecam bo jest strasznie wolny mimo że byÅ‚ 10/100/1000 to max prÄ™dkość jakÄ… osiÄ…gaÅ‚ po sieci to 2-3MB/s
Co do Qnapa to głośności ci nie podam bo cały czas pracują 4 dyski + min 2 komputery z 6 ale pokój jest tylko pracownią więc to nie ma takiego znaczenia, ma być wydajnie i już.
Qnap w stosunku do Synology jest chyba min. szybszy co odbija się na obsłudze poprzez www, nie wiem ale ja bym brał Qnapa bo też szukając 90% ludzi polecało mi właśnie jego.
Jak już się zdecydujesz na coś weż opisz jak działa tatki mały bo będę chciał zamienić nieszczęsnego Dlinka właśnie na Qnapa 112 + wymienić obecny dysk Samsunga 5200 na WD RED.

Nie chcę robić reklamy ale brałem u tego sprzedawcy, powiem że kolesie się znają i warto zadzwonić do nich i dopytać jeśli czegoś nie wiesz albo nie jesteś pewny.

Przykład: http://allegro.pl/qnap-ts-112-serwer-plikow-obudowa-sieciowa-i2616958304.html

[...]

Na razie pracując u dystrybotora WD żaden RED nie wrócił do serwisu

Data: 2012-09-21 10:26:37
Autor: Michal
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-20 21:05, PK pisze:
> [...]
> bo ustrojstwo będzie stało w mojej sypialni. Nie wiem jak głośny jest
> QNAP, ale mój spokojny sen jest wart te 150 zł.

Co do różnic pomiędzy tymi NASami nie wypowiadam się, bo poza Netgearem ReadyNAS Duo nie miałem z nimi styczności, ale zastanów się czy to naprawdę jest dobry pomysł trzymanie JAKIEGOKOLWIEK NASa (czy to dedykowanego, czy PC-NAS w SYPIALNI? Jeżeli absolutnie nie masz innej możliwości (brak innego pomieszczenia) to jest IMHO taki sobie pomysł bez względu na to jak cichy (wentylatory) jest sam NAS. Winne są oczywiście silniki i praca talerzy w 3,5" HDD mechanicznych - nawet w obudowie, każdy jest słyszalny. Mnie przeszkadza, zwłaszcza w nocy, a
z sypialni korzysta się z zasady właśnie wtedy.
IMHO cała zaleta NAS to brak konieczności pracy z lokalnym międzymordziem i możliwość podłączenia tego w najrzadziej używanym kącie domu czy piwnicy, byle kabel tam sięgał. Wtedy nie ogranicza Cię hałas i możesz sobie postawić NAS na komponentach PC. Krótko miałem styczność z powyższych tylko z Netgear ReadyNAS Duo i ani swoboda konfiguracji, ani tym bardziej wydajność w porównaniu rozwiązaniem opartym o Intel Server Board SE7505VB2 z 2x Xeon + 2HDD w RAID0 jaka wpadła mi w ręce za grosze przy zmianie sprzętu nie powala.
Nawet RAID-5/10 to nie ma, a transfer przy wrzucaniu na NAS wyglądał jakby tam był Fast, a nie GigabitEthernet. No i jak Netgear zaczynał pracować to hałas był chyba nawet większy niż przy wspomnianej płycie Intela z dużymi radiatorami i minimalnym nawiewem (i tak konfig przez 99,9% nie jest obciążony, a Xeony mają niezłe zabezpieczenie termiczne).
Takie PC-NAS pociągnie naprawdę dużo usług i nawet się nie zmęczy (jak ktoś chce, to i ZFS postawi ;) czego nie można powiedzieć o tych SOHO NASach rozczarowujących prędkością. A na takim PC-NAS postawisz co Ci się żywnie podoba - od łatwego w konfiguracji FreeNASa po normalne, duże OSy. Wbrew pozorom w IDLE pobór prądu nie jest taki duży - jakieś 50-60W czyli 2,5-3x tyle co SOHO NAS. Biorąc pod uwagę cenę tych NASów dedykowanych, to prędzej ten sprzęt ducha wyzionie, niż różnica za prąd się zwróci.

Data: 2012-09-21 19:14:08
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-21, Michal <usenet@invalid.pl> wrote:
IMHO cała zaleta NAS to brak konieczności pracy z lokalnym międzymordziem i możliwość podłączenia tego w najrzadziej używanym kącie domu czy piwnicy, byle kabel tam sięgał. Wtedy nie ogranicza Cię hałas i

Oczywiście masz rację, ale:
a) nie mieszkam w domu tylko w mieszkaniu
b) w aktualnym mieszkaniu mógłbym kombinować z jakimiś szafkami
czy pawlaczami, ale niedługo się przeprowadzam do wynajętego i będę
trochÄ™ ograniczony.

możesz sobie postawić NAS na komponentach PC. Krótko miałem styczność z

NAS z peceta zupełnie odpada i w ogóle nie warto kontynuować tego
wątku. Nie mam na to kasy i nerwów. Nie robię tego NASa po to, żeby
mieć radość z posiadania NASa i się zarobić. Chcę możliwie bezobsługowe
pudełko, które ułatwi mi życie :). Klik i mam VPN. Klik i mam serwer
www. Klik i mogę na PC trzymać tylko soft i obrabiane pliki. Klik
i przez cały dzień ściągają mi się dane. Klik... i tak dalej.
Tak właśnie to sobie wyobrażam :). Za te 600-800 zł chcę kupić
sprzęt, ale przede wszystkim całą funkcjonalność. Budując to od zera
pewnie wydam mniej, ale na przestrzeni kilku lat stracÄ™
dziesiątki/setki godzin na konfigurację kolejnych drobiazgów, które
może dla mnie zrobić QNAP lub Synology za marne kilka stów :).

Takie PC-NAS pociągnie naprawdę dużo usług i nawet się nie zmęczy (jak ktoś chce, to i ZFS postawi ;) czego nie można powiedzieć o tych SOHO

Nie chcę żadnego ZFS, nie chcę RAID 5 i tak dalej. Zupełnie poważnie
rozważam 1 dysk (bo i tak będą codzienne backupy na USB). Domową
"politykę bezpieczeństwa" mam taką, że najważniejsze dane: kod,
dokumenty, zdjęcia itp są zawsze na przynajmniej dwóch oddzielnych
maszynach. Kiedy padnie mi dysk w NAS, to bezpowrotnie stracÄ™ tylko
kilka filmów, muzykę i pokaźną kolekcję różnych obrazów płyt (głównie
z MSDNAA). Wszystko do odtworzenia.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-23 13:38:52
Autor: MC
NAS jako mały serwer
Użytkownik "PK" <kosu@nospam.pl> napisał w wiadomości news:slrnk5mqdb.15d.kosulocalhost.localdomain...

[...]

Chłopie, Synology i QNAP-y robi ten sam chińczyk. Z głośną pracą wentylatora spotkałem się tylko w NAS-ach na Atomie Intela. To cena dobrze ponad 1500 zł. W sterowanych Marvellami nie ma tego problemu.

Data: 2012-09-23 12:23:08
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-23, MC <m5c@o2.pl> wrote:
Chłopie, Synology i QNAP-y robi ten sam chińczyk. Z głośną pracą wentylatora spotkałem się tylko w NAS-ach na Atomie Intela. To cena dobrze ponad 1500 zł. W sterowanych Marvellami nie ma tego problemu.

Elektronikę może robić ten sam Chińczyk, ale produkty są inne (co chyba
łatwo zauważyć... np patrząc na ich zdjęcia... :]). Czyli inny projekt
i zapewne inne materiały, a to oznacza inne częstości drgań własnych
i inne rezonowanie. Do tego inne wiatraki, inne materiały wygłuszające.
Ponadto Synology w idle wyłącza wiatrak całkowicie, a QNAP tego nie
robi.

Czyli w efekcie różnią się prawie wszystkim, a Ty mi mówisz, że
"wszystko jedno"...

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-23 16:44:17
Autor: R.e.m.e.K
NAS jako mały serwer
Dnia 23 Sep 2012 12:23:08 GMT, PK napisał(a):

Ponadto Synology w idle wyłącza wiatrak całkowicie, a QNAP tego nie
robi.

Czyli w efekcie różnią się prawie wszystkim, a Ty mi mówisz, że
"wszystko jedno"...

Jak na kogos kto pisze w pierwszym poscie watku:

"Od razu zaznaczam, że NASa nigdy nie miałem i nie bardzo się orientuję
(tematem zainteresowałem się 3 dni temu)."

to niezlym ekspertem sie stales ;-P

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-09-23 15:06:48
Autor: PK
NAS jako mały serwer
On 2012-09-23, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
Jak na kogos kto pisze w pierwszym poscie watku:

"Od razu zaznaczam, że NASa nigdy nie miałem i nie bardzo się orientuję
(tematem zainteresowałem się 3 dni temu)."

to niezlym ekspertem sie stales ;-P

No nie wiem czy takim ekspertem, ale ze 4h już na to poświęciłem :P.
Zresztą większość tego, co napisałem, to chyba dosyć oczywiste fakty
ogólne o elektronice użytkowej (poza tym nieszczęsnym wiatrakiem).

Bawiłem się też wersjami demo na stronach onu producentów, tylko miałem
spytać posiadaczy tych dwóch modeli, czy to wygląda tak jak u nich,
czy są różnice, ale może sam sobie odpowiem, bo są jakieś demonstracje
użytkowników na youtube.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-24 11:44:42
Autor: gawfron
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-23 17:06, PK pisze:
On 2012-09-23, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
[...]

Swego czasu miałem qnapa bodaj 109 - kupiłem ze względu na 'bezgłośność' jako że nie miał w ogóle wiatraka. I faktycznie samej skrzyneczki nie słychać, ale same dyski w nocy już niestety tak.

Data: 2012-09-23 13:55:16
Autor: Chris
NAS jako mały serwer
W dniu 2012-09-23 13:38, MC pisze:
[...]

Chińczyk robi 90% sprzętu ale w zależności od zleceniodawcy robi to z różną jakością. Iphona też robi ten sam Chińczyk a nie porównasz go chyba z Iphongiem na rynek Azjatycki ...

--
www.bezwypadkowy.net - sprawdź auto i zobacz jego historię na forum.

Data: 2012-09-29 11:09:20
Autor: 666
NAS jako ma³y serwer
Ciekawe jest poczytanie opinii u¿ytkowników:
http://www.amazon.com/Synology-DiskStation-Diskless-Network-Attached/dp/B005YW7OLM
Mnie biurowy 2-dyskowy Synology strasznie wq...a (przez stukanie dysków),  gdy chcia³bym popracowaæ w ciszy.

NAS jako mały serwer