NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?

Data: 2011-03-22 21:10:55
Autor: BartekK
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
Szukam jakiego艣 sensownego NAS (serwera plik贸w) kt贸ry mia艂by:
- ethernet 1Gbit oczywi艣cie
- miejsce na 2 do 4 dysk贸w sata, po 1-2TB ka偶dy
- obs艂uge raid mirror lub innych metod robienia kopii zapasowej (*)
- obslug臋 samby (otoczenie windowsowe), ftp/sftp, nic wi臋cej nie potrzebuje.
- tworzenie user贸w i dost臋p do niekt贸rych zasob贸w "guest account" czyli dla wszystkich, a innych tylko pod konkretnego usera+has艂o
.... jak na razie prosto, kazdy to chyba ma
- jak najmniejszy pob贸r pr膮du w idle (usypianie dysk贸w), uwa偶am 偶e jakie艣 15-20W to maks, podczas intensywnej pracy niech bierze ile chce
- transfer po smb przynajmniej 50MB/s, od biedy 45MB/s prze偶yj臋, ale nie ma mowy o 20MB/s i gorzej
- cena nie ma mie膰 wi臋cej ni偶 4 cyfry przed przecinkiem ;)

Czy na prawd臋 nie mo偶na nic takiego kupi膰 w przyzwoitej cenie, a jak ju偶 jest szybki NAS... to si臋 okazuje 偶e to x86 klasy atom/celeron z linuksem w 艂adnym pude艂ku za kosmiczn膮 cen臋?

A je艣li si臋 inaczej nie da - to nie widz臋 przeszk贸d bym sam sobie zrobi艂 NAS na np sofcie freenas.org, p艂ycie na atomie albo i nawet core2duo sie znajdzie jakies wolniejsze, tylko sk膮d mam wzi膮膰 zasilacz, kt贸ry w idle nie b臋dzie mia艂 10W strat w艂asnych i 60% sprawno艣ci ?

Niestety te zasilacze kt贸re maca艂em (najlepiej wypad艂 jeszcze modecom feel III) maj膮 od 7 do 14W (albo raczej VA) strat w standby i w idle! Gdy p艂yta g艂贸wna (jako jedyne obci膮偶enie) pobiera艂a mi z +12, +5 i +3v sumarycznie 28W, najlepszy zasilacz z sieci ci膮gn膮艂 49VA, a niekt贸re ponad 60! :/

Data: 2011-03-22 22:19:28
Autor: Michal Kawecki
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
Dnia Tue, 22 Mar 2011 21:10:55 +0100, BartekK napisa(a):

Szukam jakiego sensownego NAS (serwera plik體) kt髍y mia砨y:
- ethernet 1Gbit oczywi禼ie
- miejsce na 2 do 4 dysk體 sata, po 1-2TB ka縟y
- obs硊ge raid mirror lub innych metod robienia kopii zapasowej (*)
- obslug samby (otoczenie windowsowe), ftp/sftp, nic wi阠ej nie potrzebuje.
- tworzenie user體 i dost阷 do niekt髍ych zasob體 "guest account" czyli dla wszystkich, a innych tylko pod konkretnego usera+has硂
... jak na razie prosto, kazdy to chyba ma
- jak najmniejszy pob髍 pr眃u w idle (usypianie dysk體), uwa縜m 縠 jakie 15-20W to maks, podczas intensywnej pracy niech bierze ile chce
- transfer po smb przynajmniej 50MB/s, od biedy 45MB/s prze縴j, ale nie ma mowy o 20MB/s i gorzej
- cena nie ma mie wi阠ej ni 4 cyfry przed przecinkiem ;)

Czy na prawd nie mo縩a nic takiego kupi w przyzwoitej cenie, a jak ju jest szybki NAS... to si okazuje 縠 to x86 klasy atom/celeron z linuksem w 砤dnym pude砶u za kosmiczn cen?

A je秎i si inaczej nie da - to nie widz przeszk骴 bym sam sobie zrobi NAS na np sofcie freenas.org, p硑cie na atomie albo i nawet core2duo sie znajdzie jakies wolniejsze, tylko sk眃 mam wzi辨 zasilacz, kt髍y w idle nie b阣zie mia 10W strat w砤snych i 60% sprawno禼i ?

Niestety te zasilacze kt髍e maca砮m (najlepiej wypad jeszcze modecom feel III) maj od 7 do 14W (albo raczej VA) strat w standby i w idle! Gdy p硑ta g丑wna (jako jedyne obci笨enie) pobiera砤 mi z +12, +5 i +3v sumarycznie 28W, najlepszy zasilacz z sieci ci眊n背 49VA, a niekt髍e ponad 60! :/

http://www.readynas.com/?p=1431
--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadaj眂 na priv zmie px na pl/

Data: 2011-03-22 23:32:26
Autor: BartekK
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
W dniu 2011-03-22 22:19, Michal Kawecki pisze:
http://www.readynas.com/?p=1431
Troszk臋 du偶o pr膮du, ale znalaz艂em okazyjnie promocyjnie z 4x1TB za 2500 brutto wi臋c bior臋.

Pytanie poza konkursem:
Co b臋d臋 potrzebowa艂 (poza NVX i dwoma kablami sieciowymi) by u偶y膰 jego obu kart 1Gbit:
"NVX allows the dual gigabit Ethernet interfaces to be bonded for optimal performance in multi-user environments and provide failover support in case of network failure."

W PC mam karty sieciowe 2x 1Gbit Intela HP NC360T oraz Intel PRO/1000 EB (2x 1Gbit PCIe x4), kt贸re te偶 takie cuda umiej膮.

Czy do kompletu potrzeba jakiego艣 "m膮drzejszego" switcha?  Teoretycznie nie, bo na akademickich obrazkach u偶ywa si臋 wr臋cz 2 r贸偶nych switch贸w do obu teamingowanych po艂膮cze艅, by zwi臋kszy膰 niezawodno艣膰... ale jak to jest w praktyce?
(googlowa艂em za "Link aggregation" "nic teaming"... i zosta艂em bez jednoznacznej odpowiedzi)

Data: 2011-03-23 00:00:14
Autor: MC
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
U偶ytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisa艂 w wiadomo艣ci news:imb8gf$esk$1mx1.internetia.pl...
W dniu 2011-03-22 22:19, Michal Kawecki pisze:
http://www.readynas.com/?p=1431
Troszk臋 du偶o pr膮du, ale znalaz艂em okazyjnie promocyjnie z 4x1TB za 2500 brutto wi臋c bior臋.

Je艣li wzi膮膰 pod uwag臋, 偶e 4TB mo偶esz mie膰 na dw贸ch dyskach w dwudyskowym NAS-ie za 800+2*300=1400 z艂, to te 4TB w NAS-ie za 2500 to nie jest specjalna okazja. Daj zna膰, czy osi膮gn膮艂e艣 obiecane transfery.

Data: 2011-03-27 03:09:02
Autor: BartekK
W dniu 2011-03-23 00:00, MC pisze:
[...]

Qnap 2 dyskowy (211j?) mam gdzie艣 w u偶ytku, dzia艂a, ale bez rewelacji co do transferu (tak 15-20MB/s po smb), do艣膰 g艂o艣ny (bez przerwy co艣 sobie tam skrobie po obu dyskach nawet jak nikt nie korzysta, a w dodatku system operacyjny NAS instaluje sobie na dysku/dyskach! a nie w flash, we flash jest tylko firmware-instalka do rozpakowania na nowy dysk)

Ide膮 4dyskowego NASa (z odpowiedni膮 wydajno艣ci膮, a nie na ARM 200MHz) jest u偶ywanie raid i zwi臋kszanie pojemno艣ci przy jednoczesnym utrzymaniu jakiej艣 niezawodno艣ci.
Na 2dyskowym mog臋 najwy偶ej raid1 mirror zrobi膰 i z 2x2TB mam 2TB tylko.
Na 4dyskowym mog臋 du偶o wi臋cej, cho膰by raid5 z 4x1TB mam 3TB lub 4x2TB mam 6TB i jeszcze zwi臋kszon膮 pr臋dko艣膰.

Obecnie tylko wisz臋 nad zakupem, bo nie wiem jakie dyski wk艂adaj膮 "fabrycznie" do tych ReadyNAS NVX - bo nie wiem co lepiej si臋 op艂aci, czy pusta skrzynka i "swoje" dyski o odpowiedniej jako艣ci, czy kupowa膰 gotowe.

Data: 2011-03-27 10:28:02
Autor: MC
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
U偶ytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisa艂 w wiadomo艣ci news:imm37j$u2s$1mx1.internetia.pl...
[...]

Powiniene艣 mie膰 ko艂o 60. Masz gdzie艣 w膮skie gard艂o, dlatego pyta艂em czy osi膮gasz te po偶膮dane 50, bo z tego wynika, 偶e mo偶esz mie膰 k艂opoty. Zreszt膮 nic dziwnego, jest ju偶 blisko maksymalnej wydajno艣ci interfejsu.

[...]

Czemu ci to przeszkadza? Na SO zaj臋ty jest tylko u艂amek procenta pojemno艣ci dysku.

[...]

To prawda, jednak du偶o p艂acisz za ten luksus.

Obecnie tylko wisz臋 nad zakupem, bo nie wiem jakie dyski wk艂adaj膮 "fabrycznie" do tych ReadyNAS NVX - bo nie wiem co lepiej si臋 op艂aci, czy pusta skrzynka i "swoje" dyski o odpowiedniej jako艣ci, czy kupowa膰 gotowe.

Do dwukieszeniowych  NAS-贸w zwykle wk艂adaj膮 zielone dyski.

Data: 2011-03-27 10:47:44
Autor: Michal Kawecki
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
Dnia Sun, 27 Mar 2011 03:09:02 +0200, BartekK napisa(a):

Obecnie tylko wisz nad zakupem, bo nie wiem jakie dyski wk砤daj "fabrycznie" do tych ReadyNAS NVX - bo nie wiem co lepiej si op砤ci, czy pusta skrzynka i "swoje" dyski o odpowiedniej jako禼i, czy kupowa gotowe.

Lepiej kupi "swoje" dyski. Przy wyborze zwr箧 tylko uwag na to, czy s
wspierane przez dane urz眃zenie - od tego zale縴 np. prawid硂wa obs硊ga
zdarze SMART i usypiania.

Data: 2011-03-30 23:27:51
Autor: BartekK
[...]
W sumie kupi艂em ten sam hardware ale z innym softem (ReadyNas Ultra 4 - bardziej "home") + 4x 2TB Seagate Barracuda Green (64MB cache). Raid5, uzyskany obszar na dane 5,4TB

Efekty: podczas odbudowywania macierzy, uruchamiania itp - pob贸r pr膮du 45-60W
Podczas pracy "spoczynkowej" (co艣 tam grzebie, leci backup z jednego kompa itp, testy jak poni偶ej) - 42W
Transfery po smb (bo tylko to na szybko sprawdzi艂em), 1x 1Gbit eth, jumbo frames 9k:
- stado ma艂ych i mniejszych plik贸w (10kB-250kB pliki doc,xls i tak z 30GB ich) 20-22MB/s
- du偶e pliki typu iso/zip po 500-1000MB 62-65MB/s

Data: 2011-03-31 12:21:25
Autor: MC
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
U偶ytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisa艂 w wiadomo艣ci news:in07p6$2o9$1mx1.internetia.pl...
[...]

No tak, do takiej pojemno艣ci z dwudyskowym domowym NAS-em raczej nie podskocz臋.

Efekty: podczas odbudowywania macierzy, uruchamiania itp - pob贸r pr膮du 45-60W

Tu mia艂bym wi臋ksze szanse. 5W na urz膮dzenie plus po tyle samo na ka偶dy dysk. Razem 15W i tyle mog臋 obstawi膰 bez du偶ego b艂臋du.

- du偶e pliki typu iso/zip po 500-1000MB 62-65MB/s

Tutaj te偶 podobnie, do 80 MB/s odczyt, zapis jest o 1/3 wolniejszy.

Data: 2011-03-31 12:26:25
Autor: BartekK
W dniu 2011-03-31 12:21, MC pisze:
- du偶e pliki typu iso/zip po 500-1000MB 62-65MB/s
Tutaj te偶 podobnie, do 80 MB/s odczyt, zapis jest o 1/3 wolniejszy.
Ja na razie pisa艂em tylko o zapisie PC > NAS, odczyt oczywi艣cie jest szybszy troszk臋.

Data: 2011-03-31 20:49:27
Autor: Michal Kawecki
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
Dnia Thu, 31 Mar 2011 12:21:25 +0200, MC napisa(a):

U縴tkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisa w wiadomo禼i news:in07p6$2o9$1mx1.internetia.pl...
W dniu 2011-03-23 00:00, MC pisze:
[...]
- du縠 pliki typu iso/zip po 500-1000MB 62-65MB/s

Tutaj te podobnie, do 80 MB/s odczyt, zapis jest o 1/3 wolniejszy.

Ale Ty nie masz RAID-5, kt髍y zjada wydajno舵.

Data: 2011-03-31 22:40:17
Autor: MC
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
U縴tkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisa w wiadomo禼i news:txnu89yb0t2o$.dlgkwinto.prv...
[...]

A zjada? Pytam, bo nie sprawdza砮m. Wiem tylko, 縠 zer體ka w dwudyskowym NAS-ie niczego nie przyspiesza.

Data: 2011-03-31 23:11:18
Autor: BartekK
W dniu 2011-03-31 22:40, MC pisze:
- du偶e pliki typu iso/zip po 500-1000MB 62-65MB/s
Tutaj te偶 podobnie, do 80 MB/s odczyt, zapis jest o 1/3 wolniejszy.
Ale Ty nie masz RAID-5, kt贸ry zjada wydajno艣膰.
A zjada? Pytam, bo nie sprawdza艂em. Wiem tylko, 偶e zer贸wka w dwudyskowym
NAS-ie niczego nie przyspiesza.
Bo cpu tego nasa nie wyrabia nawet tego obrobi膰, albo 1 dysk ju偶 i tak sieci贸wk臋 wysyca (lub desktopa?)
Przy raid-5 (a realnie obecnie raidZ z ZFS, troszk臋 wy偶szy poziom abstrakcji) jest jednak do艣膰 du偶o liczenia sum kontrolnych i sprawdzania ich. Przy procesorze typu Core2Duo i soft raid na desktopie - wida膰 zamulanie systemu gdy grzebie po dyskach w raid5, a tym bardziej jak to jest grzebanie wiele-transfer贸w a ma艂e-pliki (bo przecie偶 nie tylko dane w plikach s膮 raid-owane, ale ca艂e systemy plik贸w, wi臋c np tablice alokacji, journale itd)

Data: 2011-04-01 04:54:01
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-31 23:11, BartekK wrote:
[...]

Raid 5 przy zapisie jest wolny przede wszystkim dlatego, ze jednoczesnie kazdy zapis musi byc uwzgledniony na 2 dyskach. Przy obecnych szybkosciach procesorow xor'owanie danych zabiera marginalna ilosc czasu w stosunku np. do czasu zapisu sektora.

Mia艂o to du偶e znaczenie np. 10-15 lat temu, gdzie CPU by艂o wielokrotnie wolniejsze i xorowanie osobnym uk艂adem znajdowa艂o swoje uzasadnienie.

Na temat systemu plik贸w nie wypowiadam si臋 (bo jest ich wiele), a to zupe艂nie inny poziom abstrakcji ni偶 raid5 i por贸wnywanie systemu pliku z raid ma ograniczony sens

Data: 2011-03-22 23:05:29
Autor: MC
NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
U偶ytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisa艂 w wiadomo艣ci news:imb06u$ve$1mx1.internetia.pl...
[...]

Je艣li urz膮dzaj膮 ci臋 dwa dyski to spokojnie zmie艣cisz si臋 w trzech cyfrach. Generalnie szukaj NAS-贸w na Marvellu 6281. Jest tego par臋 r贸偶nych producent贸w. Maj膮 do艣膰 podobne transfery skalowalne cz臋stotliwo艣ci膮 pracy tego Marvella. Przy 1,6 GHz zapis czy odczyt obj臋to艣ci rz臋du CD-ROM-a trwa 10 sekund. Oczywi艣cie w jednym pliku. Taki ma QNAP czy Synology. Z 1,2 GHz jest wi臋cej modeli, np. D-Link 325, ZyXEL NSA320, Raidsonic 6210, IOmega. Jak dobrze poszukasz napewno znajdziesz wi臋cej. Ceny- raczej poni偶ej 1000.

Data: 2011-03-31 12:03:38
Autor: BartekK
W dniu 2011-03-22 21:10, BartekK pisze:
Szukam jakiego艣 sensownego NAS (serwera plik贸w) kt贸ry mia艂by:
- ethernet 1Gbit oczywi艣cie
- miejsce na 2 do 4 dysk贸w sata, po 1-2TB ka偶dy
- obs艂uge raid mirror lub innych metod robienia kopii zapasowej (*)
(...)
[...]

Sam sobie odpowiem, bo znalaz艂em, i to tam gdzie nigdy bym nie przypuszcza艂 ;)
HP Proliant Microserver
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?p=20968192
Niewiele o nim w sieci.
Pob贸r pr膮du z 1 dyskiem - 32W przy starowaniu systemu! (pomimo 偶e w specyfikacji tylko napisane 偶e zasilacz 150W lub 200W zale偶nie od wersji)
Uzyskany transfer na sieci贸wce wbudowanej - 52MB/s po ftp (tak na szybko z livecd)

Pi臋kna sprawa - wbudowane zwyk艂e gniazdko USB wewn膮trz, na p艂ycie g艂贸wnej, idealnie na pendrive zabudowanego w 艣rodku, jako no艣nik systemu operacyjnego (freenas/inny linuks), by obsadzi膰 wszystkie 4 (lub 5, rezygnuj膮c z DVD) dysk贸w SATA.

Miejsce na karty low-profile PCIe x1 lub x16 (je艣li graficzna, to tylko do 25W mocy pobieranej!), z艂膮cze x4 jest cofni臋te i zarezerowane do tajemniczej "karty HP IPMI zdalnego zarz膮dzania" ale by膰 mo偶e to tylko spowodowane jego cofni臋ciem fizycznym, a elektrycznie jest u偶yteczne.

I najlepsze - cena ~800z艂 bez dysk贸w (tzn gratis 160GB barracuda 7200.12 jest w 艣rodku).

Data: 2011-03-31 20:06:44
Autor: BartekK
W dniu 2011-03-31 12:03, BartekK pisze:
HP Proliant Microserver
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?p=20968192
Dla potomnych (i archiwum google):
Wentylator wbudowany (z ty艂u) to 12cm, z wtykcz膮 4pin, ale nie zgodn膮 z "4pin pwm fan" typow膮 dla cpu.
Piny id膮 w niej:
1- pwm (prost膮k膮t 0-5v 37,5kHz, startuje od 25% wype艂nienia, przy zimnym cpu chodzi na 8,2% wype艂nienia)
2- gnd (0v)
3- 12v
4- rpm (0-12v prostok膮t z wentylatora, otwarty kolektor w wentylatorze)

A w "zwyk艂ym" wentylatorku pwm pc piny id膮:
1- gnd
2- +12v
3- rpm
4- pwm
Wi臋c trzeba troch臋 poprzestawia膰 ;) (no i 艣ci臋cie jest w innym miejscu, ale to mo偶na no偶em szybko stuningowa膰)
Ten wentylator 12cm jest do艣膰 g艂o艣ny (a dok艂adnie szum powietrza tu偶 za nim), a co dziwne 4cm wentylatorek w zasilaczu - zupe艂nie nies艂yszalny.