NAS z klientem VPN/PPTP

Data: 2014-01-23 04:20:14
Autor: Krystek
NAS z klientem VPN/PPTP
Potrzebuję kupić NAS do backupu danych z aplikacji na komputerze pod kontrolą Windows XP Professional pełniącego rolę serwera, która robi zrzut bazy danych do pliku. NAS będzie zainstalowany w innej lokalizacji, niż serwer z aplikacją. Router, do którego podłączony jest serwer ma opcję serwera VPN/PPTP do tunelowania połączeń. Zdalnym użytkownikom podczas połączenia tunelem z danymi login/hasło przydziela na sztywno wybrany przez admina adres IP sieci lokalnej. Chciałbym przydzielić NAS-owi konkretne IP, by po podłączeniu przez tunel był widziany jako zasób sieci lokalnej, na który można kopiować dane.

Z tego, co zdążyłem się zorientować to NAS-y oferują usługę serwera i do tego serwera PPTP musiałby się łączyć zdalnie komputer z danymi do przekopiowania. Z pewnych względów taka opcja odpada (no, w ostateczności będę zmuszony i tak kupić jakiś NAS bo taki jest wymóg właściciela danych na serwerze, ale to po wyczerpaniu możliwości rozwiązań, które opisałem powyżej jako potrzeby). Chcemy też uniknąć łączenia NAS-a z chmurą producenta, by nie przepuszczać danych przez jego infrastrukturę (ale nie wiem, czy tak się do końca da, bo czytałem o obowiązkowej rejestracji urządzeń w serwisach producenta - na przykład po to, żeby odzyskać klucze szyfrujące do dysków i tego typu sprawy konfiguracyjne).

Jakieś propozycje producentów tego typu sprzętu: QNAP, NETGEAR, Synology, coś innego? Wymagania sprzętowe dla NAS-a to zatoka dysku z wyjmowaną szufladką-zatrzaskiem (żeby nie trzeba było rozkręcać całego NAS-a przy podmianie HDD) i maksymalnie 2 zatoki na dyski (czyli 1, góra 2). Danych przy jednym zrzucie jest kilkaset MB, a druga zatoka służyłaby dla kolejnego dysku, na który można by skopiować dane z dysku 1 i przekazać je np. innej osobie.

Będę wdzięczny za sugestie i porady.

Pozdrawiam

Krystian

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-01-23 09:06:44
Autor: Chris
NAS z klientem VPN/PPTP
Krystek nabazgrał(a):

Jakieś propozycje producentów tego typu sprzętu: QNAP, NETGEAR, Synology, coś innego?

Qnap czy Synology to ta sama klasa więc wybór będzie który soft bardziej pasuje, ja mam w firmie oba Qnapa 4-Bay i Synology 8-Bay a jedyne kryterium jakie było przy wyborze Synology (dokupiony później) była cena.

Zobacz sobie soft i porównaj.

http://www.qnap.com/en/index.php?sn=3541

http://www.synology.com/pl-pl/products/dsm_livedemo

Co do Netgear to siÄ™ nie wypowiem ale w/w firmy to liderzy rynku.

Data: 2014-01-23 10:40:47
Autor: Poldek
NAS z klientem VPN/PPTP
Krystek wrote:
[...]

Ja to widzę w ten sposób, że tworzysz VPN między lokalizacją 1 (serwer, czyli komputer z XP Pro), a lokalizacją 2 (NAS). VPN tworzysz przy użyciu oprogramowania serwerowego i klienckiego na routerach, które stoją w lokalizacji 1 i lokalizacji 2. Jeżeli w lokalizacji 2 nie posiadasz routera, który potrafi być klientem VPN, to za 215 zł kupujesz Netgear WNR3500L v2, na nim instalujesz Tomato i masz tanim kosztem router z funckcją zarówno serwera, jak też klienta VPN. W lokalizacji 2 ustawiasz Netgear ReadyNAS - np. najtańszy ReadyNAS 102, przydzielasz mu stały numer IP, konfigurujesz VPN i na serwerze w lokalizacji 1 ustawiasz zrzut bazy danych na właściwą maszynę.
Jeżeli żal kasy na 2 dyski, to ReadyNAS 102 (i pozostałe ReadyNASy też) może pracować normalnie z jednym dyskiem w środku. W razie potrzeby włożysz drugi dysk (hot plug), dane zostaną zsynchronizowane. Będziesz chciał wyjąć drugi dysk i zabrać dane do innej lokalizacji? No problem - hot unplug. Tyle tylko, że dysk będzie do odczytania tylko na innym ReadyNASie, ew. pod Linuksem, raczej nie pod Windows.
Jeżeli to Ci nie pasuje, że dane są do odczytania tylko pod Linuksem, to zamiast wkładać drugi dysk do zatoki w ReadyNASie, przypnij dysk USB, to złącza USB w ReadyNASie i ustaw automatyczny backup odpowiednich folderów na ten dysk USB. W ReadyNASie jest dość rozbudowana funkcja backupów na różne sposoby - w określonych godzinach, dniach itp., przyrostowe, nieprzyrostowe, do/z różnych lokalizacji lokalnych/zdalnych. W razie potrzeby zabrania danych w inne miejsce odmountowujesz dysk USB od ReadyNASa i zabierasz w teczce.
A w ogóle to musi być koniecznie NAS?
Może wystarczy VPN i dysk USB przypięty do routera w lokalizacji 2? Do WNR3500L v2 możesz przypiąć dysk USB i będzie działał prawie jak NAS.

Data: 2014-01-24 01:45:21
Autor: Krystek
NAS z klientem VPN/PPTP
W dniu 2014-01-23 10:40, Poldek pisze:
Krystek wrote:
[...]

czyli komputer z XP Pro), a lokalizacjÄ… 2 (NAS). VPN tworzysz przy
[...]

Znam ten router. Mam taki w domu. DD-WRT też znam. Dopiero do mnie dotarło, że mogę zrobić odwrotny tunel z routera do serwera VPN udostępnianego na NAS-ie w innej lokalizacji.

Problem w tym, że w sposobie, który podałem (i na którym mi zależy) mogę wywoływać połączenie tunelu do routera z podłączonym serwerem zza NAT-a, na łączach operatorów, które nie obsługują przekierowania, bez rekonfiguracji routera albo w ogóle nie ma tam routera (np. UPC albo Vectra). Nie jest powiedziane, że ten backup będzie cały czas chodził w jednej lokalizacji.

[...]

Kasy nie żal w tym sensie, że musi to być rozwiązanie solidne, ale niekoniecznie klasy enterprise-corporate za tysiące PLN-ów/$ Jak do tej pory wybrane przeze mnie rozwiązania (bo to do firmy kolegi ma być) spisują się bez zarzutu.

Czytam właśnie o NETGEAR ReadyNAS 102. Ściągnąłem instrukcję obsługi a tam jest taki zapis o sposobie zarządzania danymi na dysku, co się zwie X-RAID2:

"X-RAID2 requires a minimum of two hard disks to provide protection against disk failure. If you have a one-disk ReadyNAS storage system and want protection from disk failure, you must add a second disk that is at least as large as the first. It can be added while the system is running.

X-RAID2 uses the capacity of one disk for data storage and reserves the capacity of a second disk for data protection, which allows the volume to recreate data if a disk fails. In a two-disk system, the usable storage space is one disk. In a three-disk system, the usable storage space is two disks. In general, the total capacity of your storage system equals the capacity of all your disks minus the capacity of one disk."

Czyli jeśli mam 1TB-jtowy dysk i dodam drugi 1TB-jtowy to miejsce do składowania danych mi się nie zwiększy, bo drugi dysk będzie wykorzystany do mirroringu i będę miał nadal 1TB miejsca na dane.

Szukam więc dalej. Potrzebne jest urządzenie, które obsługuje dwa dyski, ale niekoniecznie musi od razu spinać je w RAID.

A w ogóle to musi być koniecznie NAS?
Może wystarczy VPN i dysk USB przypięty do routera w lokalizacji 2? Do
WNR3500L v2 możesz przypiąć dysk USB i będzie działał prawie jak NAS.

Mam ten router w domu. Nie jest zły. Nie mam na nim co prawda wgranego DD-WRT, czy Tomato, ale jest bardzo stabilny.

Co do propozycji podłączania zewnętrznego dysku przez USB do routera to odpada. W tej lokalizacji do routera jest utrudniony dostęp i backupy nawet 2 razy w tygodniu byłyby mocno uciążliwe. Poza tym dysk USB nie może chodzić cały czas - nie ma takiej potrzeby, by był na stałe podłączony. No i kwestia zarzynania mocy obliczeniowej routera - podczas takiej operacji może się zawiesić albo przytkać, więc odpada.

Tak swoją drogą to Synology ma własny (jako firma) serwis obsługujący dynamiczne DNS-y w urządzeniach, by można się było dobrać do NAS-a po adresie domenowym. Produkty konkurencji oferują obsługę Dynamic DNS w płatnych serwisach typu no-ip.com, czy dyndns.com, więc tutaj + dla Synology.

Dlatego szukam po prostu dobrze wyposażonego pudełka, który załatwi mi te operacje, a takimi dobrze wyposażonymi pudełkami są obecnie NAS-y (porty gigabitowe, USB 3, eSATA, niezłe procki i spora pamięć jak na liczbę wykonywanych operacji).

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-01-24 10:11:07
Autor: Poldek
NAS z klientem VPN/PPTP
Krystek wrote:
[...]

spisujÄ… siÄ™ bez zarzutu.

Czytam właśnie o NETGEAR ReadyNAS 102. Ściągnąłem instrukcję obsługi a
tam jest taki zapis o sposobie zarzÄ…dzania danymi na dysku, co siÄ™ zwie
[...]

Nie można mieć ciastko i zjeść ciastko. Jeżeli ma być podwyższone bezpieczeństwo od utraty danych z powodu awarii pojedynczego dysku, to RAID-1 (X-RAID2 jest odmianą RAID1 z udoskonaleniami firmowymi Netgeara). Starsze ReadyNASy, np. ReadyNAS Duo mogą pracować w kilku trybach: 1. z jednym dyskiem, 2. z dwoma dyskami w konfiguracji X-RAID2, 3. z dwoma dyskami w konfiguracji JBOD. W wariancie 3 pojemność dysków sumuje się, ale nie ma redundancji. Nie mam pewności, ale zakładam, że w przypadku ReadyNAS 102 i innych z nowej serii także powinien być możliwy JBOD. Ew. chyba wciąż można dostać ReadyNAS Duo v2, który jest świetnym NASem i powinien teraz być na wyprzedażach - ponieważ jest już nowa seria 102, 202 itd. Uwaga: konfigurację JBOD można włączyć tylko na samym początku, w ciągu 15 minut od włączenia nowego ReadyNASa lub też po resecie do factory default. Robi się to przy pomocy programu RAIDar.

[...]

liczbÄ™ wykonywanych operacji).

Netgear też uruchomił już swój serwis domen dla zmiennego IP. Druga sprawa, że stosując po drodze router z Tomato masz duży wybór serwisów tego typu płatnych lub darmowych. Trzecia sprawa, że nawet jeżeli dany model ReadyNASa nie obsługuje fabrycznie tego, czy innego serwisu, to instaluje się na ReadyNASie add-onsa i wtedy obsługuje. Można to też robić ręcznie - system operacyjny na ReadyNASie to odmiana Linuksa z firmowymi dodatkami. Albo po prostu skorzystać z płatnego DynDNS, moim zdaniem nie jest to drogie, a przynajmniej można wymagać, żeby działało jak należy (i ten jeden płatny, z którego korzystam działa jak należy od kilku lat). Jakoś nie mam zaufania do darmowych rozwiązań w zastosowaniach biznesowych.

Data: 2014-01-24 16:50:12
Autor: Krystek
NAS z klientem VPN/PPTP
W dniu 2014-01-24 10:11, Poldek pisze:
Krystek wrote:

[...]

RAID-1 (X-RAID2 jest odmianÄ… RAID1 z udoskonaleniami firmowymi
[...]
po resecie do factory default. Robi siÄ™ to przy pomocy programu RAIDar.

Hej. Dzięki za objaśnienie. Okazuje się, że można sprawić tak, że ReadyNAS RN102 będzie widział dyski w dwóch kieszeniach jako osobne woluminy. Pół nocki spędziłem na przeglądaniu forum NETGEAR-a. Teraz znalazłem jeszcze na polskim forum wzmiankę o tej możliwości, z linkiem odsyłającym do anglojęzycznej strony z instrukcją, którą widziałem w nocy - <http://netgearclub.pl/viewtopic.php?f=12&t=985>

Jeśli dobrze zrozumiałem to najpierw trzeba włożyć jeden dysk, zrobić factory reset, ustawić Flex-RAID/JBOD (czy w czasie factory reset dostęp do NAS-a jest tylko z poziomu tej aplikacji RAIDar i w niej mogę wybrać JBOD-a, WWW w czasie resetu nie jest dostępne?) i dać NAS-owi go sformatować oraz założyć na nim wolumin, a następnie dysk wyjąć i włożyć drugi i powtórzyć procedurę?

Później, po włączeniu i włożeniu dwóch dysków powinny być one widoczne jako dwa niezależne woluminy?

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-01-24 19:34:03
Autor: Poldek
NAS z klientem VPN/PPTP
Krystek wrote:

[...]

Tak, tzn. nie w czasie resetu, tylko po resecie (ew. po włączeniu nowego ReadyNASa) masz 15 minut. W czasie tych 15 minut w programie RAIDar jest aktywna funkcja umożliwiająca wybór konfiguracji JBOD. Jeżeli nic nie klikniesz, to rozpocznie się tworzenie macierzy X-RAID2. Jeżeli się zagapisz, albo będziesz chciał później przejść na JBOD, to musisz zrobić factory reset.

Powiedz dlaczego koniecznie chcesz mieć dwa fizyczne dyski, jeżeli nie chcesz RAIDa? Moim zdaniem prościej i lepiej na przyszłość zamontować jeden dysk 2 TB i nie bawić się we wkładanie, wyjmowanie, resetowanie. Jeżeli potrzebujesz więcej niż jeden wolumin, to pozakładasz sobie tyle woluminów ile będziesz chciał. A w przyszłości będziesz mógł po prostu zamontować drugi dysk i nie zostaniesz z dwoma mniejszymi dyskami, z którymi nie bardzo wiadomo co potem zrobić.
W układzie z jednym dyskiem nie musisz też włączać konfiguracji JBOD w ciągu piętnastu minut, tylko po prostu wkładasz jeden dysk i z jednym dyskiem to sobie chodzi bez redundancji.
Oczywiście jeżeli nie włączysz konfuguracji JBOD, to włożenie drugiego dysku - później, czy kiedy indziej - sprawi, że rozpocznie się tworzenie mirrora na drugim dysku.

Ogólnie system X-RAID jest bardzo fajny. Wyobraźmy sobie sytuację, że masz ReadyNASa z jednym dyskiem 1 TB. Wszystko działa super, masz do dyspozycji 1 TB przestrzeni dyskowej (no, prawie). Po jakimś czasie zachciałeś mieć: a. więcej przestrzeni, b. zwiększone bezpieczeństwo poprzez redundancję. Do wolnego slota wkładasz nowy dysk 2 TB (bez wyłączania NASa). Następuje automatyczne utworzenie macierzy X-RAID i zmirrorowanie danych z dysku 1 TB na dysku 2TB. Po zakończeniu synchronizacji bez wyłączania NASa wyciągasz stary dysk 1 TB. Następuje "ekspansja" - dostępna przestrzeń powiększa się do 2 TB. Ale teraz nie masz redundancji. Bez wyłączania NASa wkładasz do niego drugi dysk 2TB. Automatycznie tworzy się macierz z redundancją i 2 TB dostępnej przestrzeni. Po jakimś czasie jeden z dysków zaczyna sypać błędami. Bez wyłączania NASa wymieniasz go na nowy, taki sam lub większy.
Jeszcze ciekawiej jest na ReadyNASach, które mają więcej niż 2 zatoki na dysk, ale to temat na odrębną opowieść.

Data: 2014-01-25 03:15:20
Autor: Krystek
NAS z klientem VPN/PPTP
W dniu 2014-01-24 19:34, Poldek pisze:
[...]

Sprawa jest prozaiczna: bo po prostu chcę trzymać na drugim dysku inne rzeczy. Mogą to być pliki z kopią obrazu partycji systemowych komputerów w biurze. Do drugiej kieszeni mógłbym także wkładać w razie potrzeby swój dysk ze swoimi danymi, a same dodatkowe dyski mogą być innej pojemności, niż dysk podstawowy-główny.

Generalnie NAS nie będzie chodził non-stop. Nie ma to być macierz produkcyjna, z dostępem bezpośrednim dla wszystkich pracowników. Ma to być rezerwa w innej lokalizacji, niż biuro. Dysk z backupem bazy danych będzie w nim zamontowany cały czas. Dodatkowy mogę wkładać w razie potrzeby (i w zależności od tego - w przypadku kilku dodatkowych dysków - co na nim jest).

Mam u siebie w domu stacjonarny dysk zewnÄ™trzny 1 TB (prywatny), który też nie jest caÅ‚y czas wÅ‚Ä…czony. Trzymam na nim rzeczy, którymi nie chcÄ™ zapychać dysku w komputerze i kopie plików. WiÄ™c ten NAS ma byc czymÅ› takim, ale ze zdalnym zarzÄ…dzaniem - wÅ‚Ä…czaniem i wyÅ‚Ä…czaniem, by w razie potrzeby dostać siÄ™ do danych (to tak a propos tego, co pisaÅ‚eÅ› o zdalnym dostÄ™pie od strony Internetu; żadne z urzÄ…dzeÅ„ w biurze nie jest wystawione bezpoÅ›rednio do sieci internetowej, tylko przez NAT i na portach innych, niż standardowe; na ciekawskich dziaÅ‚a fail2ban. Jest też VPN, którym  posiÅ‚kujÄ™ siÄ™ przy pracy zdalnej, kiedy muszÄ™ kopiować pliki z lokalnego komputera na serwer i do komputerów w zdalnej sieci - szybciej to idzie, niż przez zwykÅ‚y RDP, bez VPN-a. No i każdy sprzÄ™t w biurze mogÄ™ zdalnie - korzystajÄ…c z funkcji Wake on LAN - wÅ‚Ä…czyć i wyÅ‚Ä…czyć w razie potrzeby, wiÄ™c takÄ… samÄ… możliwość chcÄ™ mieć też dla repozytorium jakim bÄ™dzie NAS). Do sieci wewnetrznej mam dostÄ™p także z tabletu i przez telefon komórkowy.

Bezpieczeństwo (danych) to jedna sprawa, bo po to się kupuje dodatkowe urządzenia do backupu, ale i wygoda - to druga ważna kwestia (zwłaszcza w sytuacji, gdy to dodatkowe urządzenie ma współdziałać z innymi w sieci). Korzystam po prostu z rozwiązań, które oferuje współczesna technologia. Ma być solidnie, ale i wygodnie. A najlepiej, gdy wszystko jest łatwe w konfiguracji i w zarządzaniu, a dla zwykłego, nietechnicznego użytkownika, po skonfigurowaniu "przezroczyste". I o to w tym wszystkim chodzi :)

[...]

dyspozycji 1 TB przestrzeni dyskowej (no, prawie). Po jakimÅ› czasie
[...]

Wiem, wiem. Mam już instrukcje do NAS-ów NETGEAR-a i opis systemu :) Fajnie to wygląda, ten cały X-RAID (zresztą i Synology, i QNAP mają tego typu rozwiązania, ale jak sobie poczytałem filozofię działania tych rozwiązań to faktycznie chyba NETGEAR-owa najciekawsza; szkoda tylko, że w odróżnieniu od konkurentów nie pozwala na łatwe tworzenie woluminów na poszczególnych dyskach, tylko przez te hocki klocki przy uruchamianiu).

W przyszłości i tak planuję sprawić sobie jakiegoś dodatkowego, domowego NAS-a - bardziej multimedialnego, na którym będą składowane mniej wrażliwe dane. Są różne nowe, ciekawe urządzenia. QNAP-y też mi się podobają (oglądam właśnie demo - <http://qnapdemo.myqnapcloud.com:9090/> user:qnap pass:qnap). Ciekawie to wszystko wygląda i wszystko jest do rozważenia.

Dziękuję Ci za wszelkie porady dotyczące NAS-ów. Jeśli będę miał jeszcze jakieś pytania (szczególnie już po zakupie to nie zawaham się zapytać ;) A może kiedyś dorobię się własnego "stadka", minifarmy dyskowej, jak ta -
<http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/190/gearsd.jpg> (https://imageshack.com/i/5agearsdj) :)

Pozdrawiam serdecznie

Krystian

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-01-25 17:05:44
Autor: Michal Lukasik
NAS z klientem VPN/PPTP
On 25/01/2014 02:15, Krystek wrote:

Sprawa jest prozaiczna: bo po prostu chcê trzymaæ na drugim dysku inne
rzeczy. Mog± to byæ pliki z kopi± obrazu partycji systemowych komputerów
w biurze. Do drugiej kieszeni móg³bym tak¿e wk³adaæ w razie potrzeby
swój dysk ze swoimi danymi, a same dodatkowe dyski mog± byæ innej
pojemno¶ci, ni¿ dysk podstawowy-g³ówny.

A kto Ci broni podpi±æ taki dysk do NASa przez USB?

Wiem, wiem. Mam ju¿ instrukcje do NAS-ów NETGEAR-a i opis systemu :)
Fajnie to wygl±da, ten ca³y X-RAID (zreszt± i Synology, i QNAP maj± tego
typu rozwi±zania, ale jak sobie poczyta³em filozofiê dzia³ania tych
rozwi±zañ to faktycznie chyba NETGEAR-owa najciekawsza; szkoda tylko, ¿e
w odró¿nieniu od konkurentów nie pozwala na ³atwe tworzenie woluminów na
poszczególnych dyskach, tylko przez te hocki klocki przy uruchamianiu).

Nie jest, ¼le. W koñcu ile razy siê to robi? Raz na wstêpie? ;D
A co do filozofii rozwi±zania to najlepiej widzaæ to tu http://www.readynas.com/?p=656

W przysz³o¶ci i tak planujê sprawiæ sobie jakiego¶ dodatkowego, domowego
NAS-a - bardziej multimedialnego, na którym bêd± sk³adowane mniej
wra¿liwe dane. S± ró¿ne nowe, ciekawe urz±dzenia. QNAP-y te¿ mi siê
podobaj± (ogl±dam w³a¶nie demo - <http://qnapdemo.myqnapcloud.com:9090/>
user:qnap pass:qnap). Ciekawie to wszystko wygl±da i wszystko jest do
rozwa¿enia.

Zgoda, QNAP czy Synology maj± ³adne GUI i praktycznie wszystko siê z niego "wyklika", ale tak siê sk³ada, ¿e mam RNDU2 i TS-112 i porównuj±c ich "multimedialno¶æ" to RNDU2 wygrywa. RND nie ma wpradzie tak potê¿nego GUI, ale jest dostêp przez SSH a to Debian - masz dostêp do wszystkiego.
W³a¶nie jestem na etapie sprzeda¿y tego QNAPa i dodania drugiego RND jako backup.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-02-01 04:05:55
Autor: Krystek
NAS z klientem VPN/PPTP
[...]

No i dotarł do mnie w czwartek NETGEAR ReadyNAS RN10200. Wczoraj porządkowałem kabelki i listwę zasilającą, żeby udrożnić gniazdo do podłączenia NAS-a. NAS włączyłem i zaraz opiszę co się z nim dzieje, żeby dowiedzieć się, czy takie zachowanie jest normalne.

Program RAIDar zainstalowany (najnowsza wersja pobrana ze strony NETGEAR). Uruchomiłem NAS bez dysku. Po włączeniu cały czas, jednostajnie miga dioda zasilania NAS-a (oprócz pierwszych ok. 20-30 sekund, kiedy miga szybko - podczas uruchamiania, po włączeniu zasilania).

RAIDar wykrył sprzęt, podając IP z DHCP, adres MAC i nazwę wewnętrzną urządzenia. Na liście przy nazwie jest niebieska "lampka", dioda. Strona https://readycloud.netgear.com/ nie odnajduje urządzenia. Po IP sieci lokalnej przypisanym NAS-owi z RAIDara nie mogłem wejść w panel WWW z danymi admin/password. Przeglądarka nie mogła połączyć się ze stroną panelu. W RAIDarze opcja "Konfiguracja" również jest nieaktywna.

Przypisałem więc w routerze z tablicy DHCP NAS-owi wybrane przeze mnie, stałe IP w sieci lokalnej oraz nazwę sieciową, wyłączyłem NAS, zresetowałem router, włączyłem NAS. RAIDar odnalazł urządzenie w sieci lokalnej po nadanym IP (co prawda z nazwą zaszytą w urządzeniu - nas i 3 ostatnie symbole z adresu MAC, nas-XX-YY-ZZ), ale nadal nie mogę po IP przez przeglądarkę zalogować się w panelu urządzenia, bo strona nie wyświetla się. Strona ReadyCLOUD również nie wykrywa NAS-a. NAS-a RN102 nie da się również wyłączyć inaczej, jak przez wyjęcie wtyczki z gniazdka. Metoda dla dwudyskowych NAS-ów NETGEAR-a, czyli dwukrotne przyciśnięcie guzika zasilania mające spowodować zamknięcie systemu w urządzeniu, nie działa.

Czy do panelu urządzenia przez WWW (oraz do opcji konfiguracji w RAIDarze) będę mógł się dostać jedynie po włożeniu dysku?

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-02-03 14:27:55
Autor: Poldek
NAS z klientem VPN/PPTP

https://readycloud.netgear.com/ nie odnajduje urzÄ…dzenia. Po IP sieci
[...]

lokalnej po nadanym IP (co prawda z nazwÄ… zaszytÄ… w urzÄ…dzeniu - nas i 3
ostatnie symbole z adresu MAC, nas-XX-YY-ZZ), ale nadal nie mogÄ™ po IP
[...]

Czy do panelu urzÄ…dzenia przez WWW (oraz do opcji konfiguracji w
RAIDarze) będę mógł się dostać jedynie po włożeniu dysku?

Nigdy nie próbowałem włączać ReadyNASa bez dysku, ale jestem prawie pewien, że trzeba włożyć dysk, aby zalogować się do panelu WWW. Dlaczego? RedyNAS tworzy na dysku twardym niewielką partycję systemową, na której instaluje system operacyjny i tam są też pliki serwera WWW, który obsługuje panel. W pamięci flash zawarta jest "instalka" systemu operacyjnego i firmware, ale właściwy system operacyjny jest na dysku twardym.
Ogólnie w ReadyNASie obowiązuje zasada "hot plug", czyli dyski wkłada się i wyjmuje bez wyłączania urządzenia. Jednak przy pierwszym uruchomieniu NASa należy dysk(i) najpierw włożyć, a potem włączyć urządzenie. Najpierw przez kilka minut mocno szumi, mieli dyskami, lampki migają raz tak, raz tak. Po jakiś czasie przynajmniej jedna lampka od dysku zaczyna świecić stałym światłem i wtedy już można zalogować się do panelu i działać przy pomocy RAIDar. Najlepiej wkładać dysk(i) puste, ale jeśli włożysz używany i sformatowany dysk, to go sam przeformatuje.

Data: 2014-02-03 21:00:34
Autor: Krystek
NAS z klientem VPN/PPTP
W dniu 2014-02-03 14:27, Poldek pisze:
Krystek wrote:

[...]

Dlaczego? RedyNAS tworzy na dysku twardym niewielkÄ… partycjÄ™ systemowÄ…,
[...]

urzÄ…dzenie. Najpierw przez kilka minut mocno szumi, mieli dyskami,
lampki migajÄ… raz tak, raz tak. Po jakiÅ› czasie przynajmniej jedna
[...]

Faktycznie. Zadziałał dopiero z włożonym dyskiem. Teraz już działa w porządku. Dysk przestawiłem do trybu RAID/JBOD volume po scrubowaniu i po aktualizacji systemu NAS-a z 6.0.4 (wersja pudełkowa) do 6.1.5

Ale ten cały RAIDar jest kompletnie bezużyteczny. Sprowadza się jedynie (przynajmniej ta najnowsza wersja 4.3.8) do wyświetlania stanu włączonego urządzenia za pomocą kropki w odpowiednim kolorze, przypisanego urządzeniu IP i nazwy NAS-a, z numerem MAC. Gdy kliknę guzik "Przeglądaj" to otwiera mi okno Eksploratora Windows z dowiązanymi folderami NAS-a, a gdy kliknę "Konfiguracja" to otwiera mi okno z adresem IP NAS-a do konfigurowania urządzenia przez webpanel.

Swoją drogą to na liście urządzeń w Moich miejscach sieciowych właściwości urzadzenia pokazują przekierowanie do panelu zarządzania na IP z numerem portu 8200 (instrukcja nie podaje tego numeru portu wspaniałomyślnie zakładając, że przeglądarka sama przekierowuje na webpanel, a nie ubije przeglądania na _własnoręcznie_ generowanym przez urządzenie certyfikacie.

Generalnie urządzenie jest fajne, proste i robi to, do czego zostało stworzone. Do minusów mogę jeszcze zaliczyć mało aplikacji na platformę ARM, w porównaniu do konkurencji (jedną z nich, która jest klientem FTP - Monsta FTP <http://www.monstaftp.com/> i którą chciałem wykorzystać to kopiowania plików ze zdalnego zasobu, za ch... lerę nie udało mi się zmusić, by połączyła się z serwerem; wyskakuje okno komunikatu błędu jako aplet JS, nie da się go zamknąć i zakrywa całe okno klienta, a odświeżanie okna przeglądarki nic nie daje).

Za to z pozytywnych to do zarządzania NAS-em jest rewelacyjna aplikacja na Androida - NAS Utils for NETGEAR ReadyNAS <https://play.google.com/store/apps/details?id=com.md.nasutils> Estetyczna grafika, mnóstwo opcji - można zarządzać z sieci lokalnej, jak i przez połączenie ReadyCLUID z Internetu (włącznie z włączaniem i wyłączaniem). Miodne.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-02-05 20:08:24
Autor: Poldek
NAS z klientem VPN/PPTP
Krystek wrote:

[...]
przypisanego urzÄ…dzeniu IP i nazwy NAS-a, z numerem MAC. Gdy kliknÄ™
guzik "PrzeglÄ…daj" to otwiera mi okno Eksploratora Windows z dowiÄ…zanymi
folderami NAS-a, a gdy kliknÄ™ "Konfiguracja" to otwiera mi okno z
adresem IP NAS-a do konfigurowania urzÄ…dzenia przez webpanel.

Zgadza się. W praktyce RAIDar nie jest Ci zupełnie potrzebny, jeżeli urządzenie działa normalnie. Jest potrzebny tylko wtedy, jeśli chcesz zmienić konfigurację domyślną na JBOD. A jak wiadomo jest to możliwe tylko przez 15 minut po pierwszym uruchomieniu, albo też po resecie do ustawień fabrycznych. Potem możesz odinstalować RAIDar.
No chyba, że masz w sieci dużo ReadyNASów i ciężko Ci się połapać, który jest który - wtedy RAIDar może się też przydać.

[...]
urzÄ…dzenie certyfikacie.

Nie wiem, czy do końca rozumiem, o co chodzi, skąd port 8200, ale u siebie wpisuję https://numeripnasawlanie/admin i działa. Przy pierwszym logowaniu trzeba u mnie potwierdzić akceptację certyfikatu, który przeglądarka uważa za niepotwierdzony.

[...]

Nie znam tego monsta, ale jeśli potrzebujesz pobierać na ReadyNASa dane ze zdalnego serwera FTP, to na początek możesz spróbować to zrobić spod konsoli np. przy pomocy wgeta lub MC.
Jeżeli chcesz pobierać dane w regularnych odstępach czasu, to zajrzyj w GUI ReadyNASa do zakładki backup lub ustaw sobie regułę dla wgeta w cronie :-)

Za to z pozytywnych to do zarzÄ…dzania NAS-em jest rewelacyjna aplikacja
[...]

Urządzenie wcale nie jest proste, jeżeli tylko masz wystarczającą ilość czasu, żeby obczaić wszystkie możliwości. Jest wiele rzeczy, które można zrobić przez GUI i jeszcze więcej, które można zrobić przez SSH. Ponieważ system jest oparty na Debianie, to jest sporo pakietów debianowych, które można zainstalować i uruchamiać na ReadyNASie.
Począwszy od prostych ale praktycznych rzeczy typu MC, wget, cron, screen, aż do zaawansowanych skryptów itp.

Data: 2014-02-03 14:40:16
Autor: Chris
NAS z klientem VPN/PPTP
Krystek nabazgrał(a):

Czy do panelu urządzenia przez WWW (oraz do opcji konfiguracji w RAIDarze) będę mógł się dostać jedynie po włożeniu dysku?

W Qnap i Synology tak jest że bez dysku nic nie zrobisz więc tutaj pewnie tak samo.

Data: 2014-01-24 10:21:47
Autor: Poldek
NAS z klientem VPN/PPTP
Krystek wrote:

[...]

Przyznam, że nie bardzo rozumiem ten ustęp. W UPC każdy klient ma zewnętrzny adres IP. IP jest teoretycznie zmienne, ale praktycznie zmienia się tylko wtedy, kiedy zmieni się MAC WANu urządzenia klienta. Więc jeśli nie zmieniasz routera, to w praktyce IP jest zewnętrzne i stałe. Najlepiej mieć modem UPC (nie router od UPC) i własny router z Tomato i wtedy wszystko można. Dla bezpieczeństwa, gdyby jednak IP miało się zmienić, na routerze ustawiasz usługę kojarzenia aktualnego IP z adresem domenowym. Nie wyobrażam sobie, że stawiasz NASa bezpośrednio na łączu typu UPC bez NATa (firewalla itp.) po drodze.

Data: 2014-01-24 10:49:29
Autor: Poldek
NAS z klientem VPN/PPTP
Krystek wrote:

[...]

Jeszcze jedno przyszło mi do głowy - czy interesowałeś się iSCSI?
Osobiście nie testowałem, ale wiem, że ReadyNASy mają iSCSI target, a Windows w wersjach Pro ma iSCSI initiator.

Data: 2014-01-24 16:50:15
Autor: Krystek
NAS z klientem VPN/PPTP
W dniu 2014-01-24 10:49, Poldek pisze:
Krystek wrote:

[...]

Nie interesowałem się wcześniej, ale na rysunkach poglądowych i infografikach widziałem, że przez iSCSI można wykonać punkt montowania do konkretnego dysku.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

NAS z klientem VPN/PPTP