NIP czy PESEL

Data: 2012-02-06 18:55:49
Autor: identifikator: 20040501
NIP czy PESEL
jak wypełniać PIT? wpisuje się na górze NIP czy PESEL?

Data: 2012-02-06 12:02:12
Autor: witek
NIP czy PESEL
On 2/6/2012 11:55 AM, identifikator: 20040501 wrote:
jak wypełniać PIT? wpisuje się na górze NIP czy PESEL?

NIP lub PESEL. Wskazany PESEL bo taki trend obecnie

Data: 2012-02-06 18:12:17
Autor: Wojciech Bancer
NIP czy PESEL
On 2012-02-06, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:

[...]

jak wypełniać PIT? wpisuje się na górze NIP czy PESEL?
NIP lub PESEL. Wskazany PESEL bo taki trend obecnie

Raczej z tego co wiem: NIP jak masz DG, PESEL jak nie masz.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-06 19:15:48
Autor: cef
NIP czy PESEL
witek wrote:
On 2/6/2012 11:55 AM, identifikator: 20040501 wrote:
jak wypełniać PIT? wpisuje się na górze NIP czy PESEL?

NIP lub PESEL. Wskazany PESEL bo taki trend obecnie

Nie wiem jak prawo stanowi, ale broszura mówi co innego:

"Składając zeznanie podatkowe za 2011 r. należy pamiętać o prawidłowym wskazaniu
identyfikatora podatkowego (poz. 1/2). Obecnie jest nim NIP albo numer PESEL .. Numer
PESEL wpisują do zeznania osoby objęte rejestrem PESEL i które w roku podatkowym:
- nie prowadziły działalności gospodarczej,
- nie były zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,
- nie były płatnikami (zarówno składek na ubezpieczenia społeczne/ubezpieczenie zdrowotne
jak i podatku np. z tytułu zatrudnienia pracownika).
Osoby, które nie spełniają chociaż jednego z powyższych warunków wpisują NIP"

Data: 2012-02-06 21:17:36
Autor: Andrzej Kłos
NIP czy PESEL
cef pisze:
witek wrote:
[...]

i to jest właśnie świetny przykład na to, jak można spieprzyć coś, co było względnie proste

andy_nek

Data: 2012-02-07 10:50:40
Autor: Wojciech Bancer
NIP czy PESEL
On 2012-02-06, Andrzej Kłos <andy.klos@wp.pl> wrote:

[...]

Osoby, które nie spełniają chociaż jednego z powyższych warunków wpisują NIP"

i to jest właśnie świetny przykład na to, jak można spieprzyć coś, co było względnie proste

A co w tym nie jest proste?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-07 16:39:36
Autor: Andrzej Kłos
NIP czy PESEL
Wojciech Bancer pisze:

A co w tym nie jest proste?

przychodzi do ciebie klient
chce kupić rumpla, chce fakturę
a ty go się pytasz, czy zatrudnia pomoc domową, bo nie wiesz, czy wpisać PESEL czy NIP na fakturze

:)

andy_nek

Data: 2012-02-07 16:02:43
Autor: Wojciech Bancer
NIP czy PESEL
On 2012-02-07, Andrzej Kłos <andy.klos@wp.pl> wrote:

[...]

A co w tym nie jest proste?

przychodzi do ciebie klient
chce kupić rumpla, chce fakturę
a ty go się pytasz, czy zatrudnia pomoc domową, bo nie wiesz, czy wpisać PESEL czy NIP na fakturze

Nie pytam.
Klient poda NIP i zechce zakup "na firmę", to wpiszę NIP.
W innym przypadku nie wpiszę. Jakiś jeszcze niesamowicie zagmatwany
dylemat masz do rozwikłania? :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-07 21:00:25
Autor: Andrzej Kłos
NIP czy PESEL
On 2012-02-07, Andrzej Kłos <andy.klos@wp.pl> wrote:

[...]

[...]

a jeżeli zażąda wpisania na fakturze nr PESEL?

andy_nek

Data: 2012-02-07 14:28:55
Autor: witek
NIP czy PESEL
On 2012-02-07, Andrzej Kłos <andy.klos@wp.pl> wrote:

[...]

[...]

komputer nie pozwala i co mi pan zrobisz.

Data: 2012-02-07 21:09:38
Autor: Wojciech Bancer
NIP czy PESEL
On 2012-02-07, Andrzej Kłos <andy.klos@wp.pl> wrote:

[...]

[...]

To będę miał do czynienia z taką samą sytuacją jakby zaządał wpisania
nr buta, koloru oczu, czy też opisu tatuażu paczącego kotka na lewym przedramieniu. Ale wpisać mogę, mi tam problemu to nie robi. :)
Czy jeszcze coś Cię trapi w związku z tym? Widzisz jakieś trudności? :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-07 15:17:40
Autor: witek
NIP czy PESEL
On 2/7/2012 3:09 PM, Wojciech Bancer wrote:

To będę miał do czynienia z taką samą sytuacją jakby zaządał wpisania
nr buta, koloru oczu, czy też opisu tatuażu paczącego kotka na lewym
przedramieniu.

No nie do konca. Bo zdaje sie w obecnym stanie na fakturze jak najbardziej pesel moze sie pojawic.

Ale wpisać mogę, mi tam problemu to nie robi. :)

jak ci program nie wywali, ze bledny numer NIP :)

Data: 2012-02-07 21:33:06
Autor: Wojciech Bancer
NIP czy PESEL
On 2012-02-07, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:

[...]

[...]

Przecież *wszystko* z tego co wymieniłem się *może* pojawić. :)
Stosowne rozporządzenie:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,1626,,,rozporzadzenie-ministra-finansow-z-dnia-28032011-r-w-sprawie.html

-- --
Art. § 5. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać *co najmniej*:

[...]

2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

[...] Ale czytamy dalej:

§ 7. 1. Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy, określonych w **§ 5 ust. 1 pkt 2**.
-- --

Wygwiazdkowania własne. Jakiś sprzeciw? :)

Ale wpisać mogę, mi tam problemu to nie robi. :)

jak ci program nie wywali, ze bledny numer NIP :)

1. Libre Office jest pod tym względem elastyczny
2. Mogę wpisać w uwagach własnych. :P

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-08 15:47:03
Autor: _ąćęłńóśźż.
NIP czy Pesel jeden ch..., i tak Naczelnik zastawia sie na jaja.
Najgorzej trafić na sprzedawcę, u którego "my to proszę Pana mamy normę ISO, dzwoniłam do księgowości i musi nam Pan podać NIP" - z życia ;-)

Data: 2012-02-08 19:47:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 8 Feb 2012, _ąćęłńóśźż. wrote:

Najgorzej trafić na sprzedawcę, u którego "my to proszę Pana mamy normę ISO,

  No to mają problem z ustaleniem, czy założenia spieprzyli oni czy
firma certyfikująca, skoro certyfikowana procedura jest niezgodna
z obowiazującym prawem.

dzwoniłam do księgowości i musi nam Pan podać NIP" - z życia ;-)

  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-10 15:37:14
Autor: mvoicem
(08.02.2012 19:47), Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

O ile wiem, to "to ISO" nie oznacza że procedury są dobre, tylko są stałe w czasie. Tj - nie pogorszą się (ale też nie polepszą).

p. m.

Data: 2012-02-13 10:08:48
Autor: Michal Jankowski
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> writes:

dzwoniłam do księgowości i musi nam Pan podać NIP" - z życia ;-)

  :)

Ode mnie NIP chciała dwa tygodnie temu lekarka wypisująca zwolnienie.
Sorry, ale z 39 stopniami gorączki nie będę jej wyciągać paragrafów...

  MJ

Data: 2012-02-13 15:50:11
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 13 Feb 2012, Michal Jankowski wrote:

[...]

  Twój NIP, czy *TWOJEGO ZAKŁADU PRACY*?

  O ile wiem, potrzebny jest ten drugi - i w tym nie ma nic śmiesznego,
przedsiębiorca ma mieć NIP i basta.

Sorry, ale z 39 stopniami gorączki nie będę jej wyciągać paragrafów...

  39 stopni tłumaczy dlaczego wrzuciłeś do jednego worka pracodawcę oraz
pracownika-konsumenta :D (tyle, że niesłusznie, "bezNIPowość" dotyczy
tylko tego drugiego).

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-13 16:15:24
Autor: Andrzej Kłos
NIP czy Pesel jeden ch..., i tak Naczelnik zastawia sie na jaja.
a z innej beczki: osoba fizyczna, która zakończyła DG (była zarejestrowanym VATmanem) i teraz pracuje sobie jako normalny pracownik, ma posługiwać się PESELem czy NIPem? A jeżeli NIPem to czy do końca żywota?

andy_nek

Data: 2012-02-13 15:41:44
Autor: Wojciech Bancer
On 2012-02-13, Andrzej Kłos <andy.klos@wp.pl> wrote:
a z innej beczki: osoba fizyczna, która zakończyła DG (była zarejestrowanym VATmanem) i teraz pracuje sobie jako normalny pracownik, ma posługiwać się PESELem czy NIPem? A jeżeli NIPem to czy do końca żywota?

We fragmencie który na początku rzucił cef:
kluczowy dla Ciebie fragment to "w danym roku podatkowym". :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-08 19:42:45
Autor: Gotfryd Smolik news
NIP czy PESEL

On 2012-02-07, Andrzej Kłos <andy.klos@wp.pl> wrote:

[...]

[...]

  Dopóki faktura jest "papierowa" nie widzę problemu.
  Masz chyba świadomość, że ten i ów jeszcze ciągle wystawia
faktury na gotowych drukach, takich:
http://allegro.pl/listing.php/search?string=faktu*&category=64556
...i co zgrabnie podsumowano na początku strony:
http://drukifaktur.net/

  Po prostu - nie ma ŻADNYM wymogów *formalnych* co do sposobu
sporządzenia treści pisma.
  Można za pomocą maszyny drukarskiej.
  Można pieczątką (tak, są takie, cała strona A5 lub A4 za jednym zamachem).
  Można manualnie.
  Można "z komputera", drukarką.
  Można w sposób mieszany (w końcu chyba nikt nie sądzi, że
na "druku z drukarni" będą dane klienta).

  Skąd pytanie? ;)

  Jakoś tak rozpanoszyło się przekonanie, że na "druku z drukarni"
można ręcznie pisać, a takiego druku po którym można pisać nie
można sobie wydrukować z kompa.
  Dziwne...no nie? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-08 13:43:55
Autor: witek
NIP czy PESEL
On 2/8/2012 12:42 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
Skąd pytanie? ;)

Stad, ze wiekszosc faktur sie drukuje
a jak sie drukuje to inteligetny program mysli za ciebie i nie pozwala ci sie pomylic w numerze nip wypisujac komunikat, ze nip nie jest poprawny. To teraz przekonaj go, ze pesel to poprawny NIP.

A ja sie nie odważe niczego dopisac dlugopisem na wydrukowanej fakturze jak mi pani z US zarzuciła fałszertwo bo napis zapłacono gotówką był dopisany ręcznie. :)

Data: 2012-02-08 19:56:30
Autor: Wojciech Bancer
NIP czy PESEL
On 2012-02-08, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:

[...]

[...]

To co ten biedny program robi z VAT-ID np. brytyjskim?
Trochę wydumana sytuacja moim zdaniem. :)

A ja sie nie odważe niczego dopisac dlugopisem na wydrukowanej fakturze jak mi pani z US zarzuciła fałszertwo bo napis zapłacono gotówką był dopisany ręcznie. :)

Kurcze, ja sobie nawet notatki tworzę. Kurs waluty, wpłacone dnia tego
i tego, zapłacone itd. :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-08 14:21:58
Autor: witek
NIP czy PESEL
On 2/8/2012 1:56 PM, Wojciech Bancer wrote:
Kurcze, ja sobie nawet notatki tworzę. Kurs waluty, wpłacone dnia tego
i tego, zapłacone itd.:)

rób rób, zobaczysz jak sie przydadzą w czasie kontroli.
Takie notatki na starym papierze są bardzo wiarygodne, dla babek w US, bo swiadczą o tym, że poatnik nie kombinuje na świeżo.

Ty wiesz ile jak się naszukałem takich starych 7-letnich pustych kartek z zeszytu, zeby wyglądało autentycznie.

Data: 2012-02-08 20:46:17
Autor: Wojciech Bancer
NIP czy PESEL
On 2012-02-08, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:

[...]

[...]

Trochę nudny jesteś z tą paranoją. :)
Kontroli skarbowych miałem już całkiem sporo. Taki urok bycia eksporterem
i częstego występowania o zwrot VATu.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-08 20:54:24
Autor: spp
NIP czy PESEL
On 2012-02-08 20:43, witek wrote:

A ja sie nie odważe niczego dopisac dlugopisem na wydrukowanej fakturze
jak mi pani z US zarzuciła fałszertwo bo napis zapłacono gotówką był
dopisany ręcznie. :)

I co? Przekonała Cienie?

--
spp

Data: 2012-02-08 14:19:00
Autor: witek
NIP czy PESEL
On 2012-02-08 20:43, witek wrote:

A ja sie nie odważe niczego dopisac dlugopisem na wydrukowanej fakturze
jak mi pani z US zarzuciła fałszertwo bo napis zapłacono gotówką był
dopisany ręcznie. :)

I co? Przekonała Cienie?

Mnie nie, ale czy ja ją to nie wiem.
Poszło o rozliczenie dawnej ulgi na przyrządy i pomoce naukowe.
Twierdziła, ze wcale nie musiałem tej faktury opłacić, że fakturę mogłem dostać do zapłaty i z niej nie wynika, czy zapłaciłem w końcu czy nie i że taki napis długopisem niczego nie dowodzi i ze jakby była pieczątka to by się nie czepiała.
Ja ugodowy człowiek jestem, powiedziałem jej, że narazie niech sobie tą fakturę odłoży na bok, policzy ulgi bez tej faktury i powie mi ile mam dopłacić i ewentualnie potem do tematu wrócimy.

Najwyrazniej machnięcie ręką było mniej kłopotliwe niż "wzywanie podatnika do korekty zezniana rocznego" bo więcej o niej nie słyszałem.
Pewnie w swoim karteluszkach napisała, że wyjaśnienie podatnika było wiarygodne.

:)

Data: 2012-02-08 17:57:37
Autor: Budzik
NIP czy PESEL
Osobnik posiadający mail proteus@post.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

to znaczy ze teraz nie mozna otrzymac faktury z NIPem ale na osobę nie prowadzącą DG?

--
Pozdrawia... Budzik
"Siłą kobiet są słabostki mężczyzn" - Voltaire

Data: 2012-02-08 19:57:57
Autor: Wojciech Bancer
NIP czy PESEL
On 2012-02-08, Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

[...]

[...]

No wg najnowszej mojej wiedzy, to osoba fizyczna nie prowadząca DG *nie ma* na chwilę obecną NIPu. Więc czemu chcesz otrzymać fakturę
z czymś czego nie masz? :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-08 21:17:01
Autor: Piotrek
NIP czy PESEL
On 2012-02-08 20:57, Wojciech Bancer wrote:
No wg najnowszej mojej wiedzy, to osoba fizyczna nie prowadząca DG
*nie ma* na chwilę obecną NIPu. [...]

Czy chcesz powiedzieć, że OFNPDG automagicznie zniknęli *wcześniej* nadane NIPy?

Piotrek

Data: 2012-02-08 20:55:04
Autor: Wojciech Bancer
NIP czy PESEL
On 2012-02-08 20:57, Wojciech Bancer wrote:
No wg najnowszej mojej wiedzy, to osoba fizyczna nie prowadząca DG
*nie ma* na chwilę obecną NIPu. [...]

Czy chcesz powiedzieć, że OFNPDG automagicznie zniknęli *wcześniej* nadane NIPy?

Chcę powiedzieć, że:

http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,2011,nr,171/poz,1016,ustawa-o-zmianie-ustawy-o-zasadach-ewidencji-i-identyfikacji-podatnikow-i.html

Art. 1. W ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 1-3 otrzymują brzmienie:

[...]

Art. 3. 1. Identyfikatorem podatkowym jest:

1) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL    nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami    podatku od towarów i usług;

2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu,    o którym mowa w art. 2.

[...]

2) po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Art. 3a. W przypadku gdy z odrębnych przepisów wynika obowiązek podawania NIP, obowiązek ten dotyczy wyłącznie podmiotów, które są obowiązane posiadać NIP na podstawie przepisów niniejszej ustawy.";
-- -

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-02-08 21:48:41
Autor: RoMan Mandziejewicz
NIP czy PESEL
Hello Wojciech,

[...]

Mieć może. Ale numerem identyfikacyjnym dla celów podatkowych jest w
takim przypadku PESEL.

Więc czemu chcesz otrzymać fakturę z czymś czego nie masz? :)

--
Best regards,

Data: 2012-02-07 16:45:55
Autor: mvoicem
NIP czy PESEL
(07.02.2012 16:39), Andrzej Kłos wrote:
Wojciech Bancer pisze:

A co w tym nie jest proste?

przychodzi do ciebie klient
chce kupić rumpla, chce fakturę
a ty go się pytasz, czy zatrudnia pomoc domową, bo nie wiesz, czy wpisać
PESEL czy NIP na fakturze

Przecież nie o fakturach mowa.

p. m.

NIP czy PESEL