NTC: dvb-t vs dvb-s

Data: 2010-12-03 15:51:00
Autor: adresss
NTC: dvb-t vs dvb-s
w naziemnej strumienie poszczegolnych kanalow: mux-2 to sa te same
strumienie czy "nakombinowane"?

Moglby ktos to jakos porownac? Interesuje mnie jakosc tych strumieni w
naziemnej?

--
ThinkXtra

Data: 2010-12-03 21:17:23
Autor: Jerzy Pastusiak
NTC: dvb-t vs dvb-s
Witaj adresss.

On Fri, 3 Dec 2010, adresss@poczta.pl:

| w naziemnej strumienie poszczegolnych kanalow: mux-2 to sa te same
| strumienie czy "nakombinowane"?

[DVB-T w Polsce]
http://naziemna.pl/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=6&Itemid=38

Multipleks jest kombinacją kilku programów telewizyjnych oraz różnych usług dodatkowych, przesyłanych w jednym kanale częstotliwości. Operator multipleksu odbiera programy i usługi od nadawców, łączy je i przesyła do odbiorców.
-=-=-=-=-

| Moglby ktos to jakos porownac? Interesuje mnie jakosc tych strumieni w
| naziemnej?

Pi razy Oko:
Multipleks to okolo 25 Mbps i dzieli sie go zwykle na okolo 7 kanalow TV.
Czyli otrzymujesz okolo 3,5 Mbps, co nie jest wcale zle. HD zajmuje ~8 Mbps, co tez nie jest najgorzej.

Gdyby zdecydowano sie na DVB-T2, to przeplywnosc zwiekszy sie okolo
1,5 - 2 razy.
-=-=-=-

Jak to juz wszystko uruchomia, to moze byc w eterze niezla kaszana.
Nie wiadomo jak bedzie z zakloceniami, odbiciami - czesto odleglymi.

O ile w TV Sat mozna odbierac sygnal juz przy SNR ~4 dB (FEC=2/3),
to DVB-T wymaga ~20 dB, ze wzgledu na odbicia sygnalu.

Pzdr.J.P.

Data: 2010-12-03 21:54:55
Autor: Cavallino
dvb-t vs dvb-s
Uzytkownik <adresss@poczta.pl> napisal w wiadomosci news:tq0if61d5mtfrq7dgn5ofb4qn4on7oq62p4ax.com...
w naziemnej strumienie poszczegolnych kanalow: mux-2 to sa te same
strumienie czy "nakombinowane"?

Te same wzgledem?
Zupelnie inne niz na satelicie, raz ze w mpeg-4, dwa ze 16:9.

Data: 2010-12-06 09:40:16
Autor: Robert_J
dvb-t vs dvb-s
Te same wzgledem?
Zupelnie inne niz na satelicie, raz ze w mpeg-4, dwa ze 16:9.

A na satelicie to nie sa MPEG-4 i nie 16:9? ;-)

Data: 2010-12-06 09:50:47
Autor: Cavallino
dvb-t vs dvb-s
Uzytkownik "Robert_J" <dzidekszcz@onet.pl> napisal w wiadomosci news:idi7hh$1ee$1news.onet.pl...
Te same wzgledem?
Zupelnie inne niz na satelicie, raz ze w mpeg-4, dwa ze 16:9.

A na satelicie to nie sa MPEG-4 i nie 16:9? ;-)

Przynajmniej jeszcze niedawno nie byly.

Data: 2010-12-06 15:25:49
Autor: Robert_J
dvb-t vs dvb-s
Przynajmniej jeszcze niedawno nie byly.

Jesli porównywac MUX to chyba raczej do platformy TVP na Astrze, a ta jest w MPEG-4. Bo na HB to faktycznie programy TVP (SD) sa w MPEG-2...

Data: 2010-12-06 15:39:46
Autor: Cavallino
dvb-t vs dvb-s
Uzytkownik "Robert_J" <dzidekszcz@onet.pl> napisal w wiadomosci news:idirpf$agd$1news.onet.pl...
Przynajmniej jeszcze niedawno nie byly.

Jesli porównywac MUX to chyba raczej do platformy TVP na Astrze,

A niby dlaczego?
Wiekszosc programów jest na HB, a nie na Astrze, wiec do niej porównuje.
Tego co jest na Astrze nawet sprawdzic nie idzie, bo wiekszosc zakodowana.

Data: 2010-12-06 18:57:52
Autor: Robert_J
dvb-t vs dvb-s
A niby dlaczego?

A dlatego, ze transponderem TVP jest ten na Astrze. Na HB sygnal jest jedynie uzyczany innym platformom, i z tego co zauwazam jego jakosc na HB jest gorsza :-). Jesli chce sie porównywac naziemny strumien TVP z satelitarnym (bo chyba o to pyta Twórca watku) to chyba nalezy go porównac wlasnie do strumienia z transpondera TVP, a nie "upchanego" przez nasze komercyjne platformy ;-)).

Wiekszosc programów jest na HB, a nie na Astrze, wiec do niej porównuje.

Napislem wyzej swoje zdanie :-)

Tego co jest na Astrze nawet sprawdzic nie idzie, bo wiekszosc zakodowana.

To powiem Ci (zreszta powiedzialem juz wczesniej) ze jakosc TVP na Astrze jest lepsza niz na HB.

Data: 2010-12-06 19:03:49
Autor: Cavallino
dvb-t vs dvb-s
Uzytkownik "Robert_J" <dzidekszcz@onet.pl> napisal w wiadomosci news:idj872$n20$1news.onet.pl...
A niby dlaczego?

A dlatego, ze transponderem TVP jest ten na Astrze.

A kto mówil, ze chodzi o TVP (w szczególnosci tylko o TVP)?
Pytanie dotyczylo dvb-s i dvb-t, na astrze to chyba nadal jest dvb-s2?

Tego co jest na Astrze nawet sprawdzic nie idzie, bo wiekszosc zakodowana.

To powiem Ci (zreszta powiedzialem juz wczesniej) ze jakosc TVP na Astrze jest lepsza niz na HB.

Domyslam sie, skoro leci w mpeg-4, a tvp ma tam nadmiar pasma, to moze sie rozbuchac.

Data: 2010-12-06 15:46:22
Autor: VSS
dvb-t vs dvb-s
W wiadomosci:tq0if61d5mtfrq7dgn5ofb4qn4on7oq62p@4ax.com,
Uzytkownik <adresss@poczta.pl> nastukal:
w naziemnej strumienie poszczegolnych kanalow: mux-2 to sa te same
strumienie czy "nakombinowane"?

Moglby ktos to jakos porownac? Interesuje mnie jakosc tych strumieni w
naziemnej?

strumien w dvb-t ma stala szerokosc w pasmie, w zaleznosci od ustalen 6,7,8 MHz. dvb-s ma zmienna szerokosc w zaleznosci od zajetosci pasma i moze osiagnac 36MHz. w dvb-s nie ma okresu ochronnego, jest tylko korekcja.

--
VSS

Data: 2010-12-06 23:43:48
Autor: Jerzy Pastusiak
dvb-t vs dvb-s
Witam,

| strumien w dvb-t ma stala szerokosc w pasmie, w zaleznosci od ustalen 6,7,8 | MHz. dvb-s ma zmienna szerokosc w zaleznosci od zajetosci pasma i moze | osiagnac 36MHz.

sorka , ale mowisz o pasmie czestotliwosci dla multipleksu,
a nie strumieniu bitowym w kanale multipleksu , czy kanale tv

w kanalach 5 , 6 , 7 lub 8 MHz mozna zastosowac modulacje:
QPSK , 16QAM , 64QAM - co dodatkowo przy roznym FEC = 1/2 do 7/8 ,
daje rozne strumienie bitowe dla kanalu czestotliwosci

przykladowo dla kanalu 8 MHz mamy od 4,976 Mbit/s (QPSK , FEC=1/2)
do 31,668 Mbit/s (64-QAM , FEC=7/8)

dodatkowo mozna stosowac VBR (variable bitrate - zmienna
przepustowosc) dla lepszego wykorzystania kanalu komunikacyjnego

Pzdr.J.P.

-=-=-=-=-=-
[DVB-T]
http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T

[Digital terrestrial television]
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_terrestrial_television

Data: 2010-12-08 03:37:16
Autor: VSS
dvb-t vs dvb-s
W wiadomosci:Pine.LNX.4.64.1012062316160.12124@sci.pam.szczecin.pl,
Jerzy Pastusiak <pastupam@sci.pam.szczecin.pl> nastukal:
Witam,

[...]

mozesz to na polski przetlumaczyc ?

w kanalach 5 , 6 , 7 lub 8 MHz mozna zastosowac modulacje:
QPSK , 16QAM , 64QAM - co dodatkowo przy roznym FEC = 1/2 do 7/8 ,
daje rozne strumienie bitowe dla kanalu czestotliwosci

predkosc bitowa w tym przypadku nie zmieni szerokosci kanalu. jakbys nie ustawil predkosc, widmo zawsze zajmie 8MHz (w Polsce). mam w domu nadajnik DVB-T i DVB-S i ogladalem widmo na analizatorze.

[...]

VBR nie stosuje sie aby lepeiej wykorzystywac kanal, jak dali na stale 8MHz to nie ma co kombinowac. VBR stosuje sie aby pewne programy w multipleksie (np. sportowe) dostawaly wiekszy bitrate w przyapdku gdy na innym kanale leci np. plansza która sie nie zmienia - ona potrzebuje maly bitrate, wtedy sport dostanie wiecej. VBR jest przelicznay na klatkach kluczowych w "real time"

--
VSS

Data: 2010-12-08 11:53:29
Autor: Bartłomiej Zieliński
dvb-t vs dvb-s
Użytkownik VSS napisał:
sorka , ale mowisz o pasmie czestotliwosci dla multipleksu,
a nie strumieniu bitowym w kanale multipleksu , czy kanale tv
mozesz to na polski przetlumaczyc ?

Pasmo częstotliwości - to liczba MHz jaką zajmuje kanał TV (analogowy) czy multiplex. Strumień bitowy to liczba bitów na sekundę przy cyfrowej transmisji kanału TV w multiplexie.

[...]

A to nie jest lepsze wykorzystanie kanału?

Data: 2010-12-08 13:57:12
Autor: VSS
dvb-t vs dvb-s
W wiadomości:idno39$2r6$1@polsl.pl,
Bartłomiej Zieliński <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> nastukał:
Użytkownik VSS napisał:
[...]

pojęcia rozumiem ale nie pojmuję sensu zdania.

A to nie jest lepsze wykorzystanie kanału?

kanału w jakim sensie? kanału radiowego czy kanału strumienia transportowego ?

--
VSS

Data: 2010-12-09 19:09:59
Autor: Bartłomiej Zieliński
dvb-t vs dvb-s
Użytkownik VSS napisał:
A to nie jest lepsze wykorzystanie kanału?
kanału w jakim sensie? kanału radiowego czy kanału strumienia transportowego

I tego i tego, jeśli strumień rozumieć jako sumę programów w multiplexie, a nie strumień pojedynczego kanału TV.

Data: 2010-12-08 18:33:25
Autor: Jerzy Pastusiak
dvb-t vs dvb-s
Witaj,

On Wed, 8 Dec 2010, VSS wrote:
> [...]

strumien bitowy nie ma "stalej szerokosci w pasmie" , natomiast
zajmuje cale przydzielone mu pasmo czestotliwosci !!!

miarą strumienia jest [bps] - przeplywnosc , a pasma [Hz] - szerokosc

twoj problem bierze sie chyba stąd , ze nie rozrozniasz pojec: - strumien informacji (bitowy) ,
- zajete pasmo czestotliwosci (szerokosc pasma)

strumien bitowy moze byc bardziej lub mniej skutecznie
przesylany w przyznanym pasmie , wiec strumien nie jest
wielkoscia stalą zalezy on , przy stalym pasmie , od
skutecznosci korekcji bledow i typu wybranej modulacji

jak pokazalem poprzednio , dla kanalu 8 MHz strumien bitowy
moze wynosic od 4,976 Mbit/s (QPSK , FEC=1/2)do 31,668 Mbit/s
(64-QAM , FEC=7/8)

poniewaz w dvb-t stosuje sie modulacje OFDM odporniejsza
na wielodrogowosc sygnalu (odbicia sygnalu), wiec otrzymujesz
na analizatorze widmo czestotliwosci dokladnie takie jak
opisujesz

jest to widma charakterystyczne dla modulacji OFDM , szeroko
stosowanej, m.inn. w WiFi ,  DVB-T , ...

przeciez dokladnie piszesz tutaj o optymalnym wykorzystaniu przyznanego
kanalu czestotliwosciowego

-=-=-=-=-=-

masz to tutaj po polsku:

[OFDM]
http://pl.wikipedia.org/wiki/OFDM

[DVB-T]
http://pl.wikipedia.org/wiki/OFDM

[Telewizja cyfrowa]
http://pl.wikipedia.org/wiki/Telewizja_cyfrowa

jest tez po polsku w sieci dostepnych kilka podrecznikow na ten
temat

Pzdr.J.P.

Data: 2010-12-09 14:32:19
Autor: VSS
dvb-t vs dvb-s
W wiadomości:Pine.LNX.4.64.1012081641070.26222@sci.pam.szczecin.pl,
Jerzy Pastusiak <pastupam@sci.pam.szczecin.pl> nastukał:
miarą strumienia jest [bps] - przeplywnosc , a pasma [Hz] - szerokosc

dziekuję za oświecenie, lata pracy w radiodyfuzji i wreszczie się dowiedzialem.

twoj problem bierze sie chyba stąd , ze nie rozrozniasz pojec:
- strumien informacji (bitowy) ,
- zajete pasmo czestotliwosci (szerokosc pasma)

bardzo dobrze rozumiem

strumien bitowy moze byc bardziej lub mniej skutecznie
przesylany w przyznanym pasmie , wiec strumien nie jest
wielkoscia stalą zalezy on , przy stalym pasmie , od
skutecznosci korekcji bledow i typu wybranej modulacji

ale w przypadku dvb-t nie ma znaczenia jakie ustawisz parametry korekcji i modulacji, szerokośc pasma nie zmieni się, zmieni się tylko wartośc strumienia jaką będziesz mogł w tych 8MHz przesłać. powodem tego jest sytuacja, że przy korekcji 1/2 przeslesz "nośnych" informacji tylko 50%, reszta to nadmiar, przy korekcji 7/8 wysyłasz 87,5% informacji i tylko 12,5% nadmiaru. Dlatego też w obu tych przypadkach prędkość strumienia transportowego możliwa do wysłania zmienia się i nie ma to nic wspólnego z zajętością pasma w widmie radiowym.

jak pokazalem poprzednio , dla kanalu 8 MHz strumien bitowy
moze wynosic od 4,976 Mbit/s (QPSK , FEC=1/2)do 31,668 Mbit/s
(64-QAM , FEC=7/8)

tabelkę z której to wypisałes znam na pamięć.

poniewaz w dvb-t stosuje sie modulacje OFDM odporniejsza
na wielodrogowosc sygnalu (odbicia sygnalu), wiec otrzymujesz
na analizatorze widmo czestotliwosci dokladnie takie jak
opisujesz

a co wielodrogowość ma do widma sygnału ?? mierząc nadajnik na wyjściu nie mam mozliwosci pomierzenia wielodrogowości. odpwoiedznim przyrządem owszem ale tylko w terenie.

przeciez dokladnie piszesz tutaj o optymalnym wykorzystaniu
przyznanego kanalu czestotliwosciowego

nie wiesz jak działa VBR. on nie zmienia w widmie sygnału. on tylko optymalizuje "jakość obrazu" u odbiorcy a nie zarządza pasmem częstotliwości. słuzy tylko do poprawienie jakości obrazu niektórych programów w mulipleksie aby odbiorca bardziej się cieszył.

[...]

w związku z wykonywana pracą znam te zagadnienia, prosiłem o przetłumaczenie na polski tego zdania:

Data: 2010-12-09 19:14:46
Autor: Bartłomiej Zieliński
dvb-t vs dvb-s
Użytkownik VSS napisał:
nie wiesz jak działa VBR. on nie zmienia w widmie sygnału. on tylko
optymalizuje "jakość obrazu" u odbiorcy a nie zarządza pasmem
częstotliwości.

Może lepiej powiedzieć, że VBR podwyższa/obniża chwilową prędkość transmisji pojedynczego strumienia informacji (np. kanału TV) kosztem innego strumienia, tak więc w ramach multipleksu sumaryczna liczba bitów na sekundę jest stała, ale raz więcej dostaje jeden program, a raz drugi. Co może przełożyć się na polepszenie jakości obrazu.

słuzy tylko do poprawienie jakości obrazu niektórych programów w
mulipleksie aby odbiorca bardziej się cieszył.

Kosztem innych programów, które w danej chwili mogą zostać bardziej skompresowane, bo obraz zmienia się mniej dynamicznie.

Data: 2010-12-09 23:55:26
Autor: Jerzy Pastusiak
dvb-t vs dvb-s
Witam ponownie,

w związku z wykonywana pracą znam te zagadnienia,

oki
wiesz , ja tam nie mam , ani uprzedzen rasowych , ani zawodowych

prosiłem o przetłumaczenie na polski tego zdania:
"sorka , ale mowisz o pasmie czestotliwosci dla multipleksu, a nie
strumieniu bitowym w kanale multipleksu , czy kanale tv"

!!! jest to odpowiedz na zupelnie bezsensowne zdanie !!! :
TY: "strumien w dvb-t ma stala szerokosc w pasmie, ..."

strumien nie ma szerokosci w pasmie [Hz] , juz Ci o tym pisalem ,
strumien ma przeplywnosc mierzona w [bps]

zreszta sygnal analogowy tez ZAJMUJE stala szerokosc pasma,
nie ma natomiast plaskiej charakterystyki czestotliwosciowej
(stalej WYSOKOSCI) znamiennej dla modulacji OFDM:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Dvbt_spectrum.jpg
-=-=-=-=-

JA: ale mowisz o pasmie czestotliwosci dla multipleksu

natomiast widmo amplitudowe w pasmie czestotliwosci 8 MHz,
dla calego multipleksu ma stala wartosc - wysokosc, wiec
mowisz o charakterystyce widmowej dla multipleksu

JA: "... , a nie strumieniu bitowym w kanale multipleksu ,
czy kanale tv"

strumien moze byc programowy , czyli jeden strumień w skład
którego wchodzą strumienie audio, wideo oraz danych, tylko
z jednego kanału - ja pisze "strumien bitowy z kanale TV"

lub strumień transmisyjny - z multipleksera transmisyjnego ,
składa się on z pakietów o stałej długości oraz mogących
pochodzić z różnych kanałów - ja pisze o "strumieniu bitowym
w kanale multipleksu"
http://www.kabelkom-pomiary.pl/dvbh.html

mam nadzieje , ze zrozumiales
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Precyzyjne zdanie powinno brzmiec:

"Ponieważ zastosowano modulację wielotonowa OFDM (ortogonalne
zwielokrotnianie widma w dziedzinie częstotliwości), więc
wykres widma amplitudowege sygnału (wykres modułu), ma specyficzną,
plaska charakterystyke o stalej wysokości w zajmowanym paśmie"
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Dvbt_spectrum.jpg

no , ale to nie ksionszka tylko forum dyskusyjne !!!

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

| a co wielodrogowość ma do widma sygnału ??

doprawdy nie wiem o co ci chodzi ???
przeciez odpowiedz masz w zdaniu na ktore odpowiadasz

przejrzyj sobie te prace , to moze ci sie rozjasni:
http://bwrc.eecs.berkeley.edu/Classes/EE225C/Lectures/Lec16_ofdm.ppt
http://www.complextoreal.com/chapters/ofdm2.pdf
-=-=-=-

dodatkowo w sygnale nadawanym , do niwelowania wplywu
wielodrogowosci , stosuje sie nadmiarowy czas transmisji
(additional guard interval), ktory jest wypełniany przez nadajnik
sygnałem cyklicznego prefiksu (cyclic prefix) , zwykle = 1/8

| mierząc nadajnik na wyjściu nie  mam mozliwosci pomierzenia
| wielodrogowości.  odpwoiedznim przyrządem owszem ale tylko w terenie.

chyba jest to oczywiste , w koncu wielodrogowosc dotyczy
lokalizacji w ktorej znajduje sie odbiornik

| nie wiesz jak działa VBR.

wiem
do tego to chyba , nie potrzeba znac calki splotowej

Pozdrawiam Serdecznie, jp

NTC: dvb-t vs dvb-s