Na SuperJecie kapitanem byl niedoszly pilot Burana

Data: 2012-05-11 00:13:01
Autor: frrrr
Na SuperJecie kapitanem byl niedoszly pilot Burana
W katastrofie rosyjskiego samolotu Suchoj SuperJet-100, ktory rozbil sie kolo Dzakarty, kapitanem byl  Aleksandr Nikołajewicz Jabłoncew -  w latach 90 XX wieku przygotowywal sie lotow na pokladzie wahadlowca kosmicznego Buran.

http://www.astronautyka.org/index.php/topic,981.msg38925/
http://www.spacefacts.de/bios/cosmonauts/english/yablontsev_aleksandr.htm

Zgineli niestety niejako na wlasne zyczenie: kto schodzi w bezwidocznosci na pulap 1.800mnpm w rejonie szczytow o wysokosci do 2.200mnpm!?! Taaa. Lot pokazowy...

Data: 2012-05-11 08:52:43
Autor: Marcin N
W dniu 2012-05-11 02:13, frrrr pisze:
[...]

Gdzie mogę poczytać coś więcej o tej katastrofie. Wydaje się bardziej zagadkowa niż Smoleńsk (który obecnie w moich oczach zagadkowy w ogóle nie jest).

Data: 2012-05-11 09:02:36
Autor: /dev/SU45
[...]

http://www.pprune.org/rumours-news/484925-sukhoi-superjet-100-missing.html

Co tu zagadkowego? Ogromna szansa że to po prostu CFIT.

Data: 2012-05-11 10:17:21
Autor: Marcin N
W dniu 2012-05-11 09:02, /dev/SU45 pisze:

[...]

Aleś mi powiedział...

Data: 2012-05-11 08:54:32
Autor: frrrr
Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał(a):

> http://www.pprune.org/rumours-news/484925-sukhoi-superjet-100-
missing.html

> Co tu zagadkowego? Ogromna szansa że to po prostu CFIT.

Aleś mi powiedział...

Gogla nie masz?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kontrolowany_lot_ku_ziemi

Data: 2012-05-11 13:23:37
Autor: Marcin N
W dniu 2012-05-11 10:54, frrrr pisze:
[...]

W TV mówili, że pilot oficjalnie przez radio prosił o zejście pod 2 tys metrów. To by oznaczało, że może coś jeszcze się tam działo.

Data: 2012-05-11 12:21:52
Autor: Krzysztof Gajdemski
Jest Fri, 11 May 2012 13:23:37 +0200, Marcin N pisze:
[...]

Co tu zagadkowego? Ogromna szansa Ĺźe to po prostu CFIT.
[...]

Mało  prawdopodobne aby juĹź wtedy posiadał wiedzę o ewentualnych proble‐
mach. Od razu zgłosiłby to kontroli.

      k.
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D

Data: 2012-05-11 22:42:34
Autor: frrr
Krzysztof Gajdemski <songo@root.org.pl> napisał(a):
Jest Fri, 11 May 2012 13:23:37 +0200, Marcin N pisze:

ogĂłl
> [...]
> metrów. To by oznaczało, że może coś jeszcze się tam działo.

Mało  prawdopodobne aby juĹź wtedy posiadał wiedzę o ewentualnych proble‐

Po mojemu (ale moge sie mylic) po prostu chcieli troche zaszpanowac przedstawicielom ewentualnych klientow przelotem pomiedzy szczytami masywu a wyzej nie bylo widocznosci (deszcz) wiec chcieli zejsc nizej majac nadzieje ze cos choc zamajaczy pasazerom w taka pogode, a zamajaczylo pilotom wprost przed dziobem...

Data: 2012-05-13 03:06:08
Autor: ArchieIl
On 11 Maj, 14:21, Krzysztof Gajdemski <so...@root.org.pl> wrote:
Jest Fri, 11 May 2012 13:23:37 +0200, Marcin N pisze:
> W TV mówili, że pilot oficjalnie przez radio prosił o zejście pod 2 tys
> metrów. To by oznaczało, że może coś jeszcze się tam działo.
Mało  prawdopodobne aby już wtedy posiadał wiedzę o ewentualnych proble‐
mach. Od razu zgłosiłby to kontroli.

A czy podczas szkolenia na pilota są również przekazywane informacje o
kompetencjach kontroli lotĂłw?

Domyślam się, że w tym przypadków kontroler dostał pytanie:
czy na 2 tys. metrów jest jakiś inny obiekt latający?
i dostał jakąś tam odpowiedź

Czy też po współczesnych modernizacjach kontrola ruchu odbywa się już
w kaskach VR i kontroler sobie skacza w przestrzeni 3D podczas
zarządzania samolotami?

O ile dobrze rozumiem komptenecje są zmienne w zależności od fazy lotu/
odległości od lotniska.

można prosić o jakiś konkretniejszy odsyłacz czym się różni kontrola
gdy samolot porusza się w pobliżu lotniska od kontroli w strefie
zarządzanej przez dany punkt kontroli i czy jest więcej stref niż
tylko lądowanie/przelot?

Pozdrawiam.

Artur GĂłrniak

Data: 2012-05-15 00:52:57
Autor: Delfino Delphis
ArchieIl wrote:

[...]

Wiele zależy od tego jaka tam jest klasa przestrzeni i czy sprawowana jest kontrola radarowa. Bez odpowiedzi na te pytania ciężko snuć domysły. Generalnie kontroler ruchu lotniczego w odniesieniu do lotów kontrolowanych odpowiada za separację z terenem.

Data: 2012-05-14 18:52:16
Autor: TJ_Blues
On May 14, 6:52 pm, Delfino Delphis <Delfi...@wytnijto.op.pl> wrote:

Generalnie kontroler ruchu lotniczego w odniesieniu do lotów kontrolowanych
odpowiada za separację z terenem.
.... i miedzy statkami powietrznymi :-)

Dla uzupelnienia tego co powiedziales klasach przest. pow:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Klasy_przestrzeni_powietrznej
http://en.wikipedia.org/wiki/Airspace_classes

cheers TJ

Data: 2012-05-15 00:15:16
Autor: ArchieIl
On 15 Maj, 03:52, TJ_Blues <tomekania...@gmail.com> wrote:
On May 14, 6:52 pm, Delfino Delphis <Delfi...@wytnijto.op.pl> wrote:
> Generalnie kontroler ruchu lotniczego w odniesieniu do lotów kontrolowanych
> [...]

Dzięki wielkie.

Nadal ciekawe na czym kontrola opiera się jeśli chodzi o separację z
gruntem w dzisiejszych czasach.

Pytanie w zasadzie było dosyć teoretyczne bo akurat w przypadku tego
lotu eksperymentalnego można się raczej spodziewać bardziej
nietypowego nadzoru. To chyba wszystko przez jeden ośrodek było
nadzorowane.

A patrząc na mapę to między szczytami mogli sobie polatać chyba i na
1800m.
Ciekawe czy wyciekną jeszcze jakieś dodatkowe informacje.

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2012-05-15 12:47:11
Autor: Delfino Delphis
ArchieIl wrote:

Nadal ciekawe na czym kontrola opiera się jeśli chodzi o separację z
gruntem w dzisiejszych czasach.

Jeśli sprawowana jest kontrola radarowa, to kontroler ma wyznaczone minimalne wysokości wektorowania, które z grubym marginesem zapewniają zabezpieczenie nad przeszkodami. Zwykle jest też tak, że sama przestrzeń kontrolowana nie dotyka w żaden sposób terenu i pod nią znajduje się przestrzeń niekontrolowana, którą mogę np. przemykać się mniejsze samoloty.

Wszystkie drogi lotnicze, procedury dolotowe, odlotowe, procedury podejścia, procedury odlotu po nieudanym podejściu itd. niejako z definicji zapewniają wymagane przewyższenia nad przeszkodami.

Gdybym miał zgadywać, to wydaje mi się, że piloci po prostu poprosili o zniżanie poniżej dolnej granicy przestrzeni kontrolowanej i tam kontroler umywa już ręce.

Inna sprawa, że w locie IFR nawet w przestrzeni niekontrolowanej nadal obowiązują opublikowane na mapach minimalne wysokości, które zapewniają przewyższenie (hasłowo: AMA, MEA, SCT). Najwyraźniej piloci zignorowali te ograniczenia, ale tam prawdopodobnie nie było już żadnego dozorowania radarowego, które mogłoby ich ostrzec.

Data: 2012-05-18 16:10:04
Autor: Smok Eustachy
Na SuperJecie kapitanem byl niedoszly pilot Burana
W dniu 11.05.2012 10:17, Marcin N pisze:
/../
Co tu zagadkowego? Ogromna szansa że to po prostu CFIT.

Aleś mi powiedział...

Swoją drogą jak się dogadali w sprawie śledztwa? Rosja chciała, Indonezja nie daje, ale to samolot cywilny...
Zginęli obywatele Indonezji.

Data: 2012-05-18 16:22:50
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "Smok Eustachy" <smokeustachy@WURG.pl> napisał w wiadomości news:jp5l7u$9j6$1news.icm.edu.pl...
[...]

A może zaczniesz od przeczytania konwencji chicagowskiej, a szczególnie załącznika 13 do tej konwencji?
Przeczytaj, zrozum, a potem zabieraj głos!

Data: 2012-05-18 17:47:54
Autor: Smok Eustachy
Na SuperJecie kapitanem byl niedoszly pilot Burana
W dniu 18.05.2012 16:22, Bogdan Idzikowski pisze:
/.../
A może zaczniesz od przeczytania konwencji chicagowskiej, a szczególnie
załącznika 13 do tej konwencji?
Przeczytaj, zrozum, a potem zabieraj głos!

My tu o faktach rozmawiamy, a nie o papierach.

Data: 2012-05-18 18:47:54
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "Smok Eustachy" <smokeustachy@WURG.pl> napisał w wiadomości news:jp5qvc$ljv$1news.icm.edu.pl...
[...]

Snujecie domysły. Zamiast mówić o faktach poruszacie się w mgławicy domysłów, fantazji i facecji.
Gdybyś znał przepisy prawa regulujące postępowanie w sprawie badania wypadków i incydentów statków powietrznych nie zadawałbyś bzdurnych pytań typu:

Swoją drogą jak się dogadali w sprawie śledztwa? Rosja chciała, Indonezja nie daje, ale to samolot cywilny...

Ano, tak się dogadali, jak stoi we wspomnianej konwencji!

Data: 2012-05-11 11:46:03
Autor: mkarwan

Użytkownik "/dev/SU45" <nie_ma_zupelnie@w.w.w.pl> napisał w wiadomości news:joidic$qs$1inews.gazeta.pl...

[...]

Tak jak Tu144 pod Paryżem?

Data: 2012-05-11 13:19:50
Autor: KiloSierra
W dniu 12/05/11 11:46, mkarwan pisze:

Co tu zagadkowego? Ogromna szansa Ĺźe to po prostu CFIT.

Tak jak Tu144 pod ParyĹźem?

kolejny raz udowadniasz ze masz ZEROWĄ wiedze w temacie....

Na SuperJecie kapitanem byl niedoszly pilot Burana