Na czym polega 'wygrzewanie' GPU?

Data: 2020-07-14 09:58:49
Autor: ąćęłńóśźż
Na czym polega 'wygrzewanie' GPU?
Trafił w moje ręce Asus K52JE 15'' rocznik 2010.
Po włączeniu działa (diody, HDD itp.), ale.. brak obrazu na ekranie, jak i brak sygnału na zewnętrznym monitorze podłączonym czy to przez d-Sub czy to przez HDMI (monitor po kilkunastu sekundach komunikuje "no signal").
W sieci znalazłem, że najczęstszą przyczyną jest uszkodzenie układu graficznego (ATI) pełniącego czasem rolę mostka północnego.
Sposobem naprawy jest albo co oczywiste wymiana układu (wylutowanie starego i wlutowanie nowego) albo tymczasowo "wygrzanie" rdzenia GPU (zdjęciem radiatora z GPU lub pistoletem na gorące powietrze) do temp. około 120°C.
Są nawet na tę okoliczność filmiki na YT.
Ciekawi mnie, na jakiej zasadzie GPU zaczyna działać (ponoć przez kilka miesięcy) po takim "wygrzaniu"??

Data: 2020-07-14 10:03:13
Autor: zhbick
W dniu 14.07.2020 o 09:58, ąćęłńóśźż pisze:

Ciekawi mnie, na jakiej zasadzie GPU zaczyna działać (ponoć przez kilka miesięcy) po takim "wygrzaniu"??

Na zasadzie przywrócenia połączeń elektrycznych pomiędzy GPU a PCB

Data: 2020-07-14 14:03:52
Autor: ToM
[...]

Od 2006 roku w UE stopy lutownicze nie mogą zawierać ołowiu. Efektem ubocznym jest powstawanie tzw. zimnych lutów czyli spoin bez kontaktu elektrycznego lub o zwiększonej oporności. Wygrzanie czasem przywraca właściwości spoiny lutowniczej.
T.

Data: 2020-07-14 14:44:08
Autor: heby
On 14/07/2020 14:03, ToM wrote:
elektrycznego lub o zwiększonej oporności. Wygrzanie czasem przywraca właściwości spoiny lutowniczej.

Przy czym należy zaznaczayć, że zazwyczaj nawet nie dochodzi do stopienia spoiny. Można to łatwo udowodnić, laptopy z NVidia Go (czyli jedne z tych co padają jak w zegarku) można grzać *poniżej* temperatury topnienia a i tak jest spora szansa na chwilową poprawę. Można wnioskować że to nie tyle spoina się poprawia, co naprężenia mechaniczne kulek polepszają sprawę.

Podobno winę nawet nie ponoszą kulki pod układem BGA, tylko inna warstwa, niewidoczna, pomiędzy krzemem a płytką układu. Rabailing zmienia tylko kulki pod układem, a nie rusza tych naprawdę z problemem, przypadkiem je chwilowo naprawiając wygrzewaniem.

Data: 2020-07-17 02:32:25
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Na czym polega 'wygrzewanie' GPU?

"heby" rek9ap$dv$1@dont-email.me

można grzać *poniżej* temperatury topnienia

Myślałem, że już cynowo-ołowiowe lutowie miało temperaturę
topnienia (chyba 183°C) zdecydowanie wyższą niż dopuszczalna
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Tinol
(nieco ponad 100°C) temperatura pracy krzemowej elektroniki...

Świecące LEDki najwyraźniej żyją przy 150°C, ale CPU/GPU
ponoć tak wiele nie wytrzymują...

Bezołowiowe lutowie ma temperaturę topnienia znacznie
przekraczającą 200°C, co już kilka razy boleśnie sprawdziłem...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Stop_lutowniczy

-=-

Widziałem na AliExpress coś, co ma temperaturę topnienia
bardzo niską, ale nie testowałem tego.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-07-17 08:28:25
Autor: heby
On 17/07/2020 02:32, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
[...]

Temperatura lutowania układu nie ma nic wspólnego z temperaturą pracy układu.

Data: 2020-07-17 21:30:24
Autor: Olek
Na czym polega 'wygrzewanie' GPU?

Widziałem na AliExpress coś, co ma temperaturę topnienia
bardzo niską, ale nie testowałem tego.

Bizmut, no, nie czysty :)

http://magma-metale.pl/lutowanie/luty-na-osnowie-bizmutu/

--
Olek

Data: 2020-07-18 00:16:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Na czym polega 'wygrzewanie' GPU?

"Olek" 5f11fc50$0$31099$65785112@news.neostrada.pl

Widziałem na AliExpress coś, co ma temperaturę topnienia
bardzo niską, ale nie testowałem tego.

Bizmut, no, nie czysty :)

http://magma-metale.pl/lutowanie/luty-na-osnowie-bizmutu/

Dzięki za info.