Na czym polozyc sie zima?

Data: 2009-11-29 11:34:23
Autor: raviz
Na czym polozyc sie zima?
Witam
Szukam maty piankowej lub samopompujacej, ktora spelnialaby kilka warunkow:
-zapewni komfort termiczny przy -10C w namiocie
-w rozsadnej cenie, wiem ze ten sprzet kosztuje jednak fanie gdyby udalo sie cos znalezc w granicach 300zl
-w miare odporna na warunki zewnetrzne
-nie ulegala "biodegradacji" - uzyje ja moze ze da razy w roku, reszte czasu bedzie wisiec w szafie, nie chcialbym zeby po kilku latach sparciala
-wygodniejsza od typowej karimaty
-mila bylaby mozliwosc zlozenia maty na pol
-waga maksymalnie 1.5kg choc preferowana waga to ok 1kg

Do tej pory faworytem jest Prolite Plus tyle, ze cena zabija szczegolnie przy tak rzadkim uzytkowaniu. Na miejscu drugim uplasowal sie Trail - wspolczynnik R zblizony, cena dwukrotnie nizsza. Zas na trzecim miejscu mata piankowa RidgeRest Deluxe za odpornosc na przebicia i prawdopodobnie ogolna dlugowiecznosc, tyle, ze wspolczynnik R wynosi 3.1 gdy dla Prolite Plus jest 3.8

Moze jednak macie doswiadczenie z produktami innych firm i mozecie cos polecic?
Pozdrawiam.....Rafal

Data: 2009-11-29 02:46:37
Autor: Arni
Na czym polozyc sie zima?
On 29 Lis, 11:34, raviz <ravizusu...@vp.pl> wrote:
[...]

Trail bym odrzucił, koledze niemal nowa zaczęła puszczać powietrze.
Zbyt pewnie cienki materiał zewnętrzny. Na -10 powinieneś poszukać
czegoś o gr. min. 3cm z pianki pełnej lub 3,8 z dziurawej (Prolite
Plus). Osobiście proponuję (ok. 300zł) poza wspomnianą Prolite Plus
jeszcze model Trail Lite i Jacka Wolfskina Wolfmat (mam ze 3 lata i
bardzo chwalę). Znając + i - mat samopompujacych wg. mnie nic
cieplejszego i wygodniejszego na zimę nie znajdziesz z karimat.

Data: 2009-11-29 12:24:24
Autor: Doczu
Na czym polozyc sie zima?
W dniu 2009-11-29 11:46, Arni pisze:

[...]

Także polecam Prolite plus. Ja używkę, w idealnym stanie kupiłem własnie za 300 zł.

Znając + i - mat samopompujacych wg. mnie nic
cieplejszego i wygodniejszego na zimę nie znajdziesz z karimat.

Bynajmniej.
Można jeszcze pójśc w kierunku mat Expeda (Downmat lub Synmat) ale to już trochę większe pieniądze. Choć chcąc nową, to zza wody mozna kupić w cenie Prolite Plus.
--
-=< Pozdrawiam Doczu >=-
Adres do korespondencji

Data: 2009-12-12 02:09:44
Autor: Jan Werbiński
Na czym polozyc sie zima?
Użytkownik "Doczu" <doczu@gazeta.pl> napisał w wiadomości
Można jeszcze pójśc w kierunku mat Expeda (Downmat lub Synmat) ale to już
trochę większe pieniądze. Choć chcąc nową, to zza wody mozna kupić w cenie
Prolite Plus.

Exped to OIDP 400 zł w byle sklepie w RFN, a jak się poszuka okazji to taniej.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2009-11-29 16:32:16
Autor: raviz
Na czym polozyc sie zima?

[...]

Dzieki za sugestie. Trail Lite faktycznie jest dosc ciekawa propozycja.
Czy probowales skladac go na czas transporu na pol?

Data: 2009-11-29 17:52:37
Autor: raviz
Na czym polozyc sie zima?
raviz wrote:

[...]

Wolfmat w moim przypadku odpada bo standardowe rozmiary sa za krotkia natomiast king size wazy 2.7KG !!!
W porownaniu Prolite Plus i Trail Lite ten drugi wg opisu na stronie producenta wypada jako bardziej trwaly/odporny na przebicie. Czy Waszym zdaniem roznica jest faktycznie spora?

Data: 2009-12-03 07:14:10
Autor: Kojot
Na czym polozyc sie zima?
Arni pisze:
[...]

Witam,
wiesz może jaki współczynnik RV ma ta mata JW Wolfmat?
bo na stronach producenta nie mogę znaleźć...

Pzdr.
Kojot

Data: 2009-12-12 03:14:53
Autor: Arni
Na czym polozyc sie zima?
On 3 Gru, 07:14, Kojot <costamtaki...@onet.pl> wrote:

Witam,
wiesz mo e jaki wsp czynnik RV ma ta mata JW Wolfmat?
bo na stronach producenta nie mog znale ...

Nie ale przypuszczam iz jest to ok. 3,8

Data: 2009-11-29 19:24:56
Autor: Wojciech Wierba
Na czym polozyc sie zima?
raviz pisze:
Witam
Szukam maty piankowej lub samopompujacej, ktora spelnialaby kilka warunkow:
-zapewni komfort termiczny przy -10C w namiocie

Przeczytaj sobie najpierw tabelkę firmy Exped
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePage?openframeset

Exped-Marke => Isomatten => Algemeine Info => Merkmale Matten.pdf (na dole strony)

Co prawda tabelka dotyczy mat Exped'a, ale można się zorientować,
jakie grubości i rodzaje gąbki (pełna, plaster miodu) zapewniają
komfort przy róşnych temperaturach.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-11-29 11:22:32
Autor: Arni
Na czym polozyc sie zima?
On 29 Lis, 19:24, Wojciech Wierba <Wojciech.Wie...@ifj.edu.pl> wrote:
raviz pisze:

> [...]

Co prawda tabelka dotyczy mat Exped'a, ale można się zorientować,
jakie grubości i rodzaje gąbki (pełna, plaster miodu) zapewniają
komfort przy różnych temperaturach.

Osobiście znam tę tabelkę ale z pełną odpowiedzialnością mówię, że na
macie o RV = 3,8 można spokojnie spać do - kilkunastu stopni i to w
śpiworze puchowym.

Roviz, każdą samopompę można przed zwinięciem złożyć na pół, pytanie
tylko czy warto? Odnośnie Wolfmaty - ile masz wzrostu, że twierdzisz
ze 183cm jest dla ciebie za krótka? Ja mam ok. 185 i jest idealna choć
osobiście wolał bym szerszą. Kiedyś była w wersji Long (63x196) ale
już jej chyba nie produkują, a szkoda bo była lżejsza od Trail Lite
Long o bodaj 50g.

Data: 2009-11-29 20:29:34
Autor: raviz
Na czym polozyc sie zima?

[...]

Mam 192cm wzrostu, wole jednak caly sie zmiescic na macie ;]

Data: 2009-11-29 15:01:38
Autor: Arni
Na czym polozyc sie zima?
On 29 Lis, 20:29, raviz <ravizusu...@vp.pl> wrote:
> [...]
> Long o bodaj 50g.

Mam 192cm wzrostu, wole jednak caly sie zmiescic na macie ;]

to tak, 196 jak nic.

Data: 2009-11-30 00:27:03
Autor: Uroczy
Na czym polozyc sie zima?
[...]

A może chałupnicze metody proste i wydajne centymetrowa mata owinięta
folią nrc co prawda folia się spoci ale jet wydajna .

Data: 2009-11-30 19:10:30
Autor: Wojciech Wierba
Na czym polozyc sie zima?
Uroczy pisze:

A może chałupnicze metody proste i wydajne centymetrowa mata owinięta
folią nrc co prawda folia się spoci ale jet wydajna .

Nie wiem, Uroczy, czy wiesz, jak działa (na jakiej zasadzie fizycznej)
folia NRC?
Bo to co piszesz, to jednak (z bardzo małymi wyjątkami) bzdury.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-12-01 07:33:30
Autor: Tomasz Sójka
Na czym polozyc sie zima?
Dnia Mon, 30 Nov 2009 19:10:30 +0100, Wojciech Wierba napisał(a):

Uroczy pisze:

[...]

BTW, a czy ktoś robił pomiary jak bardzo jest zgniatana taka karimata czy
mata pod tymi częściami ciała które je najbardziej zgniatają? ;) i o ile w
związku z takim zgnieceniem amniejsza się jej izolacyjność?... I jeszcze -
czy wyższość "samopomp" wynika z ich fizycznie lepszej izolacji, czy też
raczej może zwyczajnie z tego że są grubsze?
Pozdrawiam Tomek

Data: 2009-12-01 07:36:11
Autor: Tomasz Sójka
Na czym polozyc sie zima?

Uroczy pisze:

[...]

związku z takim zgnieceniem zmniejsza się jej izolacyjność?... I jeszcze -

Data: 2009-12-01 08:15:24
Autor: nuroslaw
Na czym polozyc sie zima?
I jeszcze -
czy wyższość "samopomp" wynika z ich fizycznie lepszej izolacji, czy też
raczej może zwyczajnie z tego że są grubsze?
Pozdrawiam Tomek

Stawiam na to że są grubsze. Zaleta samopompy jest tu wadą (otwarte pory umożliwiające efekt samopompowania)

Typowa karimata- to pianka z zamknietymi porami, brak konwekcji powietrza.

Ruchy konwekcyjne są zauważalne w materach dmuchanych, w samopompie z uwagi na jej wypełnienie są ograniczone. Ale pory są otwarte, wiec umożlwiają te ruchy. Jendakże bardzo gruba gruba samopompa:
w transporcie powinna zająć zdecydowanie mniej miejsca niż gruba karimata ze względu na wysoką możliwą kompresję.

Data: 2009-12-01 08:23:48
Autor: bans
Na czym polozyc sie zima?
nuroslaw@poczta.fm pisze:

Jendakże bardzo gruba gruba samopompa:
w transporcie powinna zająć zdecydowanie mniej miejsca niż gruba karimata ze względu na wysoką możliwą kompresję.

Jednocześnie będąc o wiele cięższa od karimaty.

Ja tam wole nie przepłacać, używam chińskiej podróby RidgeResta o nazwie Packlon. Kosztuje 70zł i póki co się sprawdza, choć przyznaję że w naprawdę ostre mrozy z niej jeszcze nie korzystałem.

--
bans

Data: 2009-12-01 08:47:41
Autor: raviz
Na czym polozyc sie zima?
Jeszcze jedno: czy mieliscie potrzebe skorzystania z gwarancji?
Jest on niby dozywotnia ale byc moze w praktyce wyglada to tak, ze w 99% przypadkow uszkodzenia to przebicie spowodowane przez uzytkownika?
Pytm, poniewaz w Stanach mozna kupic taniej, tyle ze pewnie w PL nie uwzglednia tamtejszej gwarancji...
Zdrowko

Data: 2009-12-01 09:03:38
Autor: Olin
Na czym polozyc sie zima?
Dnia Tue, 01 Dec 2009 08:47:41 +0100, raviz napisał(a):

czy mieliscie potrzebe skorzystania z gwarancji?
Jest on niby dozywotnia

Mam przyjemność reklamować właśnie matę Artiach (wybrzusza się). Dzięki życzliwości bliźnich - w zasadzie bliźniej - udało mi się ustalić,
że gwarancja jest w istocie dożywotnia; co dla obsługi sklepu nie od
początku było oczywiste. Jestem na etapie oczekiwania na wynik ekspertyzy,
która nastąpi poza granicami kraju, o czym uprzejmie mnie poinformowano.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Moja dziewczyna zawsze sie śmieje podczas uprawiania seksu - wszystko
 jedno, co akurat czyta."
Steve Jobs

Data: 2009-12-01 09:22:25
Autor: raviz
Na czym polozyc sie zima?

Ja tam wole nie przepłacać, używam chińskiej podróby RidgeResta o nazwie Packlon. Kosztuje 70zł i póki co się sprawdza, choć przyznaję że w naprawdę ostre mrozy z niej jeszcze nie korzystałem.

Przejrzalem oferte w polskich sklepach, niestety wszystkie maja dlugosc 1820mm, ehhh :|

Data: 2009-12-01 09:30:19
Autor: bans
Na czym polozyc sie zima?
raviz pisze:

Przejrzalem oferte w polskich sklepach, niestety wszystkie maja dlugosc 1820mm, ehhh :|

W takim przypadku kupiłbym oryginalnego RidgeResta (są chyba o długości 196cm), jest też grubszy od Packlona.

W samopompującą mate nie bawiłbym się, jakoś temu nie ufam, no i drogie to jak diabli.

--
bans

Data: 2009-12-01 09:30:53
Autor: nuroslaw
Na czym polozyc sie zima?
nuroslaw@poczta.fm pisze:

> [...]
ze
> względu na wysoką możliwą kompresję.

Jednocześnie będąc o wiele cięższa od karimaty.

o ile że się zapytam ?
Karimata 180/50 12 mm to waga ok. 500g, karimata grubości 24 mm (czyli dwie) to ~1kg
Mata samopompująca  183x51 Bo-Camp gr. 3,8 cm waga ~950 g

Gdzie tu są cieższe ? pozdr.

Data: 2009-12-01 09:50:18
Autor: Jarek Kardasz
Na czym polozyc sie zima?
Dnia Tue, 01 Dec 2009 09:30:53 +0100, nuroslaw@poczta.fm napisał(a):

o ile że się zapytam ?
Karimata 180/50 12 mm to waga ok. 500g, karimata grubości 24 mm (czyli dwie) to ~1kg
Mata samopompująca  183x51 Bo-Camp gr. 3,8 cm waga ~950 g

Gdzie tu są cieższe ?
Przy trzech karimatach to będzie już 1,5 kg, a przy 4-ech 2 kg...
Ale w polskich warunkach zimowych (spanie w namiocie) zupełnie dobrze
sprawdza się pojedyncza karimata RidgeRest ważąca 0,5 kg.

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Data: 2009-12-01 10:05:51
Autor: bans
Na czym polozyc sie zima?
Jarek Kardasz pisze:

Przy trzech karimatach to będzie już 1,5 kg, a przy 4-ech 2 kg...
Ale w polskich warunkach zimowych (spanie w namiocie) zupełnie dobrze
sprawdza się pojedyncza karimata RidgeRest ważąca 0,5 kg.

Otóż to, i to w wersji "large".

Jak tak porównuję:

http://cascadedesigns.com/therm-a-rest/mattresses/trek-and-travel/ridge-rest/product

i:

http://cascadedesigns.com/therm-a-rest/mattresses/fast-and-light/prolite/product (chyba najlżejsza?)

to jedyną przewagą maty samopompującej jest rozmiar po spakowaniu, pod każdym innym względem (cena, współczynnik R, rozmiar po rozłożeniu, masa, odporność na uszkodzenia) RidgeRest wygrywa.

--
bans

Data: 2009-12-01 10:13:07
Autor: raviz
Na czym polozyc sie zima?
bans wrote:
Jarek Kardasz pisze:

[...]

Now lasnie z tym wspolczynnikiem R Prolite Plus jest znacznie wyzej 3.8 do 3.1 RidgeRest Deluxe. Zas typowy RidgeRest 2.6...
Poza tym tez sklanialbym sie ku karimacie.

Data: 2009-12-01 10:21:23
Autor: bans
Na czym polozyc sie zima?
raviz pisze:

Now lasnie z tym wspolczynnikiem R Prolite Plus jest znacznie wyzej 3.8 do 3.1 RidgeRest Deluxe. Zas typowy RidgeRest 2.6...
Poza tym tez sklanialbym sie ku karimacie.

Jednak dla mnie najważniejszym czynnikiem jest tu cena, nie wydam 500zl na coś, co po przedziurawieniu może przydać się wyłącznie do machania w celu wezwania pomocy - przynajmniej kolor ma dobry ;)

No, chyba, że coś się zmieniło, dawno się matami samopompującymi nie interesowałem.

--
bans

Data: 2009-12-01 10:10:24
Autor: nuroslaw
Na czym polozyc sie zima?

Przy trzech karimatach to będzie już 1,5 kg, a przy 4-ech 2 kg...
Ale w polskich warunkach zimowych (spanie w namiocie) zupełnie dobrze
sprawdza się pojedyncza karimata RidgeRest ważąca 0,5 kg.

spałeś kiedyś na samopompie? Bo ja tak, I jedyna kariamta na której się mi w miarę dobrze spało, była droższa od mojej samopompy 2x

A różnicę w wadze straconej na karimata vs samopompa odzyskałem taszcząc menażkę harcerz alu a nie z nierdzewki.

Data: 2009-12-01 10:18:00
Autor: bans
Na czym polozyc sie zima?
nuroslaw@poczta.fm pisze:

spałeś kiedyś na samopompie? Bo ja tak, I jedyna kariamta na której się mi w miarę dobrze spało, była droższa od mojej samopompy 2x

Pff, księżniczka na ziarnku grochu się odezwała... ;)

--
bans

Data: 2009-12-01 11:08:08
Autor: Jarek Kardasz
Na czym polozyc sie zima?
Dnia Tue, 01 Dec 2009 10:10:24 +0100, nuroslaw@poczta.fm napisał(a):

spałeś kiedyś na samopompie? Bo ja tak, I jedyna kariamta na której się mi w miarę dobrze spało, była droższa od mojej samopompy 2x

Leżałem na samopompie i jest bardziej komfortowa. Niestety nie jestem w
stanie docenić tego komfortu podczas snu, bo w nocy bardzo dobrze śpię
zarówno na karimacie jak i na samopompie.
W domu mamy samopompę (porządną), ale zarówno ja, jak i żona nie korzystamy
z niej. Kiedyś żona parę razy wzięła samopompę w góry, ale później
stwierdziła, że karimata jest praktyczniejsza i szybsza w użytkowaniu -
wystarczy położyć ją na ziemi i można iść spać; o karimatę nie trzeba też
jakoś specjalnie dbać.

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2009-12-01 12:21:41
Autor: Tomasz Sójka
Na czym polozyc sie zima?
Dnia Tue, 1 Dec 2009 11:08:08 +0100, Jarek Kardasz napisał(a):

[...]

Też mam takie odczucia. Przynajmniej z nie za grubymi samopompami.
Ale - wracając do termiki - to całe R to super sprawa, ale czy to jest
mierzone dla maty przygniecionej czy nie? Bo co np. z tego że mata będzie
miała 5cm jeśli pod tyłkiem już tylko 1cm?... I do tego zmierzało moje
pierwotne pytanie.
Pozdrawiam Tomek

Data: 2009-12-01 12:41:13
Autor: nuroslaw
Na czym polozyc sie zima?

Też mam takie odczucia. Przynajmniej z nie za grubymi samopompami.
Ale - wracając do termiki - to całe R to super sprawa, ale czy to jest
mierzone dla maty przygniecionej czy nie?
raczej na nie przygniecionej. Każdy stara się swój towar chwalić, więc współczynik oporo cieplnego podany będzie dla najmniej skompresowanej.

Bo co np. z tego że mata będzie
miała 5cm jeśli pod tyłkiem już tylko 1cm?... I do tego zmierzało moje
pierwotne pytanie.
Pozdrawiam Tomek

To z tego, ze kupując matę o znacznie mniejszym R, można się spodziewąc:
- że mata jest bardziej cienka
- że jest wykonana z kiepsiego materiału który ugina się już pod niewielkim obciążeniem.
Niestety, to może prowadzić do wniosków, że gruba będzie lepsza. Niestety, za grubością nie musi iść liczba pęcherzyków powietrza. A sama guma nie ma takiej izolacyjności.

Nie wiem jak technologia wykonywania klasycznych karimat, ale w nurkowaniu, wiadomo że im głebiej (większe ciśnienie) tym kompresja pianki wieksza i spada jej możliwość izolacji. Producenci wymyśli piankę ceramiczną a dokładnie usztywnioną. taka pianka znacznie mniej się kompresuje, więc zachowuje głębiej swoje właściwości termiczne. Tak więc nie zawsze wartości techniczne -grubość, waga są wystarczające do określenia jakości takiej pianki, i pozostaje ufać znanym producentom.

Data: 2009-12-01 14:47:47
Autor: Jar
Na czym polozyc sie zima?

> [...]
stwierdziła, że karimata jest praktyczniejsza i szybsza w użytkowaniu -
wystarczy położyć ją na ziemi i można iść spać; o karimatę nie trzeba też

Otóż to: karimata wytrzyma i 10 lat, jeśli transportowana w pokrowcu [albo i bez, jeśli tak w strzepach nas nie zraża], samopompa nie ma szans i jest nienaprawialna w razie awarii [znajdź w polu drobny przeciek]. Co do komfortu: parę razy kładłem się na samopompie i komfort czułem, ale tylko na takiej cholernie grubej,a normalnie używam karimaty 13-15mm [i miękko, i ciepło]. Ostatnio przypadkowo spałem na cienkiej samopompie kolegi i to była kompletna porażka. Albo mały przeciek [mało prawdopodobne, bo wtedy powietrze by całkiem zeszło], albo gąbka straciła sprężystość i nie zasysa dość powietrza. Był to tani model z jakiegoś marketu [chyba z Jysk-u],ale i tak drożej od karimaty,a przyjemności w tym żadnej ;-))
Pozdrawiam
-J.

Data: 2009-12-01 18:42:32
Autor: Wojciech Wierba
Na czym polozyc sie zima?
Skoro już wiele zostało w materii karimat powiedziane, to:
mam w magazynie kilkanaście karimat, z czego co najmniej
10 róşnych rodzajów.
Po wielu próbach i błędach, dopracowałem sobie taki schemat:

1. Na późną wiosnę/lato/wczesną jesień używam maty składanej
ThermaRest Z-Liner Regular (440 g). Ja nazywam ją matą 'jajcarną'
bo podobna jest do palety na jajka. Wgłębienia powodują dodatkową izolację (śpiwór puchowy nie jest całkowicie zgnieciony na spodzie)
a górki zapewniają komfort,

2. Na zimę/wczesną wiosnę/późną jesień używam maty puchowej
Exped DownMat 7 cm i chyba tylko 9 cm mogłaby mnie bardziej skusić.
Obecnie model 'pump' (ze zintegrowaną pompką) rozwiązał problemy z pompowaniem maty za pomocą worka (pokrowca). Takiej jeszcze nie mam, ale już na nią poluję (cena w sklepie 119€, ale pewnie trafię w okolicy 70€).

A z 'patentów', to zrobiłem przyrząd do szukania dziur w matach samopompujacych. Pudełeczko po filtrze fotograficznym (przezroczyste plexi); w obu 'deklach' nawiercono dużo dziurek fi = 1 mm; wypełnione
luźno granulkami (kuleczkami) styropianu. Pozwalamy macie samopompującej się 'nadmuchać', dopompowujemy ja ustami mocno i pudełeczkiem przesuwamy po powierzchni maty, dziura (a w zasadzie uciekające powietrze) powoduje ruch kuleczek styropianu = bingo!

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-12-01 18:55:16
Autor: Tomasz Sójka
Na czym polozyc sie zima?
Dnia Tue, 01 Dec 2009 14:47:47 +0100, Jar napisał(a):

Otóż to: karimata wytrzyma i 10 lat, jeśli transportowana w pokrowcu [albo i bez, jeśli tak w strzepach nas nie zraża], samopompa nie ma szans i jest

Dobra karimata - sieciowana promieniami gamma - jest praktycznie
niezniszczalna :)
Pozdrawiam Tomek

Data: 2009-12-01 19:11:58
Autor: Wojciech Wierba
Na czym polozyc sie zima?
Tomasz Sójka pisze:

Dobra karimata - sieciowana promieniami gamma -
   ^^^^^^^^^^
????

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-12-01 23:50:58
Autor: Tomasz Sójka
Na czym polozyc sie zima?
Dnia Tue, 01 Dec 2009 19:11:58 +0100, Wojciech Wierba napisał(a):

Tomasz Sójka pisze:

Dobra karimata - sieciowana promieniami gamma -
   ^^^^^^^^^^
????

Pozdrawiam
Wojtek

""Prawdziwy" karrimat otrzymuje się z polioctanu winylu (PVA) o specjalnej
sieciowej strukturze zwanego EVAZOTE, poddanego obróbce ciśnieniowej.
A więc polietylen i octan winylu naświetla się promieniami gamma, w celu
uzyskania odpowiedniej sieciowej struktury tworzywa."

To cytat bodajże z "Gościńca" V.1985; może to i bzdura, jednak w tamtych
czasach pisali IMO dość rzetelnie. Na podstawie innego artykułu tego samego
autora zrobiłem wtedy swój pierwszy plecak z wewnętrznym stelażem, który od
posiadanej teraz np. Lowy Alpiny różni się istotnie materiałami, ale
koncepcją już nie :) W tym czasie przemysł PRL raczej nic takiego nie
produkował...
Pozdrawiam Tomek

Data: 2009-12-12 16:33:14
Autor: P.
Na czym polozyc sie zima?
Wojciech Wierba <Wojciech.Wierba@ifj.edu.pl> napisał(a):
> Dobra karimata - sieciowana promieniami gamma -    ^^^^^^^^^^
????

Sieciowanie radiacyjne to proces mający na celu poprawę/modyfikację parametrów
tworzyw sztucznych polegający na ich napromieniowaniu przyspieszonymi
elektronami. Używane jest to dość powszechnie m.in. przy produkcji koszulek
termokurczliwych.

Data: 2009-12-01 15:32:49
Autor: Basia Z.
Na czym polozyc sie zima?

Użytkownik "Jarek Kardasz" :

[...]

Też mam w domu matę.
Była cała do czasu kiedy się przedziurawiła w czasie wyjazdu w Góry Rodniańskie, mniej więcej w połowie wyjazdu.
Szukanie w macie dziury, naprawa jej - to około godziny czasu, na prawdę nie było tyle  czasu w warunkach biwakowych (kiedy trzeba zwinąć obóz, ugotować śniadanie, iść, rozłożyć obóz, ugotować kolację), tak że drugą połowę wyjazdu spałam na macie nie napompowanej.
To ja już wolę karimatkę, nawet cienką.
Aby było bardziej miękko układam na nim wszystkie ciuchy jakie mam.

Pozdrowienia

Basia

Na czym polozyc sie zima?