Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie

Data: 2017-08-25 09:34:02
Autor: Yakhub
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
Dnia Wed, 23 Aug 2017 20:54:19 +0200, Adam napisa³(a):

Wytworzenie silnika spalinowego jest o wiele bardziej pracoch³onne, wymaga te¿ zdecydowanie wiêcej materia³ów i zaplecza maszynowego w stosunku do wyprodukowania silnika elektrycznego.

W ca³ej tej dyskusji na temat wp³ywu elektryfikacji motoryzacji na
gospodarkê IMHO zapominacie, ¿e silnik, nawet razem ze skrzyni± biegów, to
jedynie u³amek wspó³czesnego samochodu.

Samochód elektryczny to w zdecydowanej wiêkszo¶ci taki sam samochód, jak
spalinowy. Ró¿ni± siê TYLKO silnikiem. Ca³a reszta jest identyczna  (w sensie: równie skomplikowane)- pocz±wszy od zawieszenia, karoserii i
szyb - a skoñczywszy na radiu, tapicerce i silniczkach do centralnego
zamka.

To, ¿e samochody bêd± mia³y inne silniki wcale tak wiele nie zmienia - ani
dla koncernów, które je produkuj±, ani dla ca³ej bran¿y z motoryzacj±
zwi±zanej.

Bo co tak naprawdê siê zmieni dla firmy produkuj±cej np. klocki hamulcowe,
albo amortyzatory? Jaka to jest ró¿nica dla blacharzy realizuj±cych naprawy
powypadkowe? Dla lakierników? Kilka samochodów ju¿ mia³em, wizyt u
mechaników nie zliczê - ale MO¯E 20% interwencji mechanika dotyczy³a uk³adu
napêdowego...

--
Yakhub

Data: 2017-08-25 10:50:50
Autor: J.F.
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
U¿ytkownik "Yakhub"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:d74ngux1zqgw.5qg7hx7mitlv$.dlg@40tude.net...
Dnia Wed, 23 Aug 2017 20:54:19 +0200, Adam napisa³(a):
[...]
Samochód elektryczny to w zdecydowanej wiêkszo¶ci taki sam samochód, jak
spalinowy. Ró¿ni± siê TYLKO silnikiem.

Skrzynia biegow, moze  przegubami jak wejda silniki w kolach.
Silnik, a wiec wydechy, katalizatory, wtryskiwacze ...

Ca³a reszta jest identyczna  [...]
Bo co tak naprawdê siê zmieni dla firmy produkuj±cej np. klocki hamulcowe,

Bedzie ich trzeba 3 razy mniej, jesli sie okaze ze zazwyczaj hamuje silnik elektryczny, i klocki ani tarcze sie prawie nie zuzywaja.

[...]

Ale juz wspomaganie kierownicy nie bedzie hydrauliczne.
I paru bedzie sie musialo przekwalifikowac ... na handel czesciami ze zlomu :-)

No chyba, ze opanuja naprawy tych elektrycznych.

J.

Data: 2017-08-25 10:06:33
Autor: ddddddddddddd
W dniu 25.08.2017 o 09:50, J.F. pisze:
[...]

spokojnie, zrobi siê takie co siê bêd± zu¿ywa³y 3x szybciej (albo zaka¿e siê stosowania xxx do wyrobu klocków, bo za bardzo pyl±, dziêki czemu yyy bêdzie 5x mniej trwa³y :)

[...]

przecie¿ to siê nie stanie z dnia na dzieñ. Kowali te¿ teraz jako¶ mniej ni¿ 100 lat temu, my¶lê ¿e nagle nie wymarli, czê¶æ z nich mog³a zaj±æ siê produkcj± czê¶ci samochodowych :)

£ukasz

Data: 2017-08-25 11:18:21
Autor: T.
[...]

Czy jeszcze jakie¶ firmy produkuj± auta ze wspomaganiem hydraulicznym? Chyba jest ju¿ tylko w samochodach ciê¿arowych i autobusach, a i tego nie jestem pewny... ¦wiat cichcem przerzuci³ siê na wspomaganie elektryczne. Mamy w Polsce dwie fabryki - jedne z najwiêkszych w Europie. Dostarczaj± uk³ady na ca³y ¶wiat.
T.

Data: 2017-08-25 13:49:26
Autor: J.F.
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
U¿ytkownik "T."  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:599feb5f$0$5150$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Z tym, ze ja o mechanikach.
To elektryczne da sie jeszcze naprawic, czy juz nierozbieralne ?

Ale jak widac, jedna czesc sie zelektryfikowala, a jakos nikt nie zbankrutowal.

J.

Data: 2017-08-25 06:17:37
Autor: Zenek Kapelinder
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
Nikt nie zbankrutowal bo zastapiono jeden malo skomplikowany podzespol rownie malo skomplikowanym innym podzespolem. Gwozdz programu czyli zebatka listwa itp sa takie same. Kiedys nieliczne samochody mialy wspomaganie teraz nieliczne nie maja wspomagania. Straty na jednym nadrobili iloscia na innym. Sa w necie filmy jak nawijaja silniki. Jeden czlowiek w dwie minuty robi kompletny stojan duzego silnika. Fakt ze najpierw na prasie musza byc wyciete ksztaltki. Ale akurat wycinanie powtarzalnych detali na prasie jest opanowane. Material idzie z rolki a prasa wycina trzy albo i wiecej detali na sekunde. Jeden czlowiek obsluzy ze dwadziescia takich pras. Oceniam ze koszt robocizny silnika spalinowego jest taki jak przy piecdziesieciu silnikach elektrycznych. A dodatek w silniku elektrycznym z gatunkowych stali sa robione tylko lozyska kulkowe.

Data: 2017-08-25 16:52:00
Autor: J.F.
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
U¿ytkownik "Zenek Kapelinder"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:2995b003-8786-4b96-9816-d2b2e107a035@googlegroups.com...
Sa w necie filmy jak nawijaja silniki.
Jeden czlowiek w dwie minuty robi kompletny stojan duzego silnika.

Jak oni to robia, ze im sie izolacja nie pozdziera przy tym to tez ciekawe ...

[...]

Z tym, ze tych ksztaltek moze byc potrzebnych kilkaset.
Prasa moze wyciac i kilkaset naraz, ale wykrojniki sie jednak zuzywaja i trzeba czasem nowe zrobic.

A silniki spalinowe tez sie robi na automatach i robocizna ludzka nie tak znow duzo kosztuje :-)

J.

Data: 2017-08-25 08:24:43
Autor: Zenek Kapelinder
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
Wykrojnik wytrzymuje do ostrzenia kilka milionow ciec. Wykrojniki dzisiaj tanie. Wstawiaja klocka na drutowke cnc potem na szlifierke cnc i w trzy dni maja zrobione. Kiedys ze dwa tygodnie frezowania, szlifowania itp. Kolejne miejsce w ktorym ubylo ludzi.

Data: 2017-08-25 13:30:59
Autor: sczygiel
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
W dniu pi±tek, 25 sierpnia 2017 16:52:06 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³:
> [...]

A silniki spalinowe tez sie robi na automatach i robocizna ludzka nie tak znow duzo kosztuje :-)

Zrobienie bloku silnika to jednak spory ból ty³ka.
Odlewanie. Juz samo robienie formy to makabra.
Frezowanie cnc wcale nie poprawia humoru inzynierowi co planuje obróbke. Trwa to czasu mase, pr±d kosztuje...
Blacha jest bardzo fajna. Wycina sie latwo i szybko, narzedzia do jej ciecia tak jak Zenek pisze wystarczaja na sporo wiêcej niz frez.
Gnie sie ³atwo, jedynie spawanie jest upierdliwe. Ale i tu spawa sie szybciej niz frezuje albo przynajmniej tak samo szybko (posuwy).

Taniej niz z blachy to sie tylko plastikiem wytwarza. Samochody elektryczne to przyszlosc i w _naprawde_ tylko akumulatoróoe nam brak.
reszta juz jest i reszty sie poprawic wiele nie da.

Data: 2017-08-25 18:15:04
Autor: Zenek Kapelinder
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
Przy masowej produkcji nie korzysta sie z obrabiarek cnc. Masowke taka jak czesci samochodowe robi sie na specjalizowanych obrabiarkach. Detal zamocowany i sie obraca. Z boku noz. Tokarka jak sie patrzy. Ale ta tokarka tylko tloki umie toczyc. A na szlifierce do zaworow nic innego niz zawor nie da sie szlifowac.

Data: 2017-08-26 15:32:01
Autor: Adam
[...]

Trochê czasu temu mia³em praktyki zawodowe w Dêbicy w zak³adach WUCH (Wytwórnia Urz±dzeñ Ch³odniczych).
Zak³ad g³ówny to by³o kilka tysiêcy ludzi, sporo dzia³ów i wydzia³ów.

Nota bene: do dzi¶ nie wiem, czym ró¿ni³ siê Dzia³ od Wydzia³u. Ale pamiêtam, ¿e pomy³ka w nazewnictwie by³a traktowana gorzej, ni¿ ¶redniowieczne rzucenie rêkawic± w twarz ;)

W ka¿dym razie, oprócz maszyn ¶ci¶le specjalizowanych (czyli szlifierki magnetyczne, specjalne honownice, nietypowe tokarki, np. ze sta³ym no¿em i ruchomym sto³em o ¶rednicy kilu metrów) by³o kilka tzw. "centrów obróbczych".
Owe Centrum Obróbcze sk³ada³o siê ze sto³u, obracanego w trzech osiach, podobnym do frezarskiego. Tyle, ¿e mo¿na na nim by³o zamocowaæ co najmniej malucha, jak nie PF125p. Oprócz sto³u by³a "karuzela" z narzêdziami: fezy, no¿e, wiert³a, koñcówki szlifierskie, itd. Narzêdzia by³y mocowane do wrzecion, a te te¿ mia³y kilka stopni swobody.
Dok³adno¶æ takiej maszyny, to bodaj¿e 0,002mm.
Programowane by³y za pomoc± ta¶m lub kart, na komputerze w innym budynku.

W zasadzie du¿o na nich mo¿na by³o zrobiæ - mo¿na powiedzieæ, ¿e by³y to maszyny uniwersalne.
Blok sprê¿arki wielot³okowej (stopieñ skomplikowania jak blok silnika spalinowego) w zasadzie za jednym, góra dwoma mocowaniami siê robi³o.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-08-26 06:58:01
Autor: Shrek
W dniu 25.08.2017 o 22:30, sczygiel@gmail.com pisze:

Samochody elektryczne to przyszlosc i w _naprawde_ tylko akumulatoróoe nam brak.
reszta juz jest i reszty sie poprawic wiele nie da.

To z grubsza tak samo jak 30 lat temu;)

Z tym ¿e jednak sporo siê poprawiæ da³o jak popatrzeæ z perspektywy czasu, ale rewolucji nie by³o.

Data: 2017-08-26 04:44:51
Autor: sczygiel
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
W dniu sobota, 26 sierpnia 2017 06:58:02 UTC+2 u¿ytkownik Shrek napisa³:
> [...]

To z grubsza tak samo jak 30 lat temu;)

Z tym ¿e jednak sporo siê poprawiæ da³o jak popatrzeæ z perspektywy czasu, ale rewolucji nie by³o.

No 30 lat temu to melexy byly  i polska byla przodownikiem w ich produkcji. I to nie jest info fa³szywe :)

Feler z akumulatorami poza tym ze ich nie ma (w sensie pojemnych) jest tez taki ze same sie nie moderuja w uwalnianiu energii.

Ropa, benzyna, gaz skroplony tak d³ugo jak nie zmieszany z powietrzem to relatywnie spokojnie sie pali. No i jak nie jest rozlany po du¿ej powierzchni.

Akumulator niestety ma bardzo wielka chec sie sprawnie i szybko roz³adowaæ.

Ciekawe kiedy tesle zaczna miec problemu takie jak niektóre laptopy czy komórki - gwa³towne spalanie...

Data: 2017-08-26 16:41:49
Autor: Shrek
W dniu 26.08.2017 o 13:44, sczygiel@gmail.com pisze:

Z tym ¿e jednak sporo siê poprawiæ da³o jak popatrzeæ z perspektywy
czasu, ale rewolucji nie by³o.

No 30 lat temu to melexy byly  i polska byla przodownikiem w ich produkcji. I to nie jest info fa³szywe :)

No wiem. Ale i 30 lat temu da³oby siê robiæ elektryki (gdyby nie baterie). Ró¿nica jest taka, ¿e trzydzi¶ci lat temu wszyscy ob¶mialiby to "a na chuj mnie samochód, który trzeba ³adowaæ 30 minut co 200km, przy czym ³adowarki s± co 400km". Teraz maj± po prostu lepszy marketing w stylu "poka¿ ¿e ciê staæ - kup gówno w cenie trufli, s±siedzi wyskocz± z kapci z zazdro¶ci, b±d¼ hipsterem laski na to lec± a ty awansujesz w pracy";)

Jedyna ró¿nica w stosunku do 30 lat wstecz nie dokona³a siê w technologii a w umys³ach. Technicznie elektryki s± prostsze od spalinek (gdyby nie akumulatory). Ogólnie jakiekolwiek rozpatrywanie elektryków z gwiazdk± "gdyby nie akumulatory" to jak zdanie wies³awa "Gdyby¶my mieli blachy, to by¶my produkowali konserwy. Ale nie mamy miêsa":P

Ciekawe kiedy tesle zaczna miec problemu takie jak niektóre laptopy czy komórki - gwa³towne spalanie...

Po pierwszym przypadku:P

Shrek

Data: 2017-08-26 23:57:25
Autor: re
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie

U¿ytkownik "Shrek"

Ciekawe kiedy tesle zaczna miec problemu takie jak niektóre laptopy czy komórki - gwa³towne spalanie...

Po pierwszym przypadku:P
-- -
Przecie¿ takie przypadki ju¿ mia³y miejsce. Pytanie raczej co na to crash testy

Data: 2017-08-27 08:02:51
Autor: Shrek
W dniu 26.08.2017 o 23:57, re pisze:

[...]

Mo¿e do tej pory pali³y siê nie gwa³townie i bez zwi±zku z akumulatorami?

Shrek

Data: 2017-08-25 08:19:04
Autor: Zenek Kapelinder
Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie
Nie zbankrutowali bo te same firmy zaczely robic wiecej tanszych.

Data: 2017-08-25 10:58:19
Autor: Shrek
W dniu 25.08.2017 o 09:34, Yakhub pisze:

Samochód elektryczny to w zdecydowanej wiêkszo¶ci taki sam samochód, jak
spalinowy. Ró¿ni± siê TYLKO silnikiem. Ca³a reszta jest identyczna

Gorzej nie jest identyczna, bo zamiast prostego baku z pomp± paliwow± masz komplet baterii, które stanowi± pó³ warto¶ci samochodu a zamiast skrzyni biegów falownik.

Bo co tak naprawdê siê zmieni dla firmy produkuj±cej np. klocki hamulcowe,

Akurat klocki to moga siê mniej zu¿ywaæ przez rekuperacjê;)

Shrek

Data: 2017-08-25 12:18:46
Autor: re
[...]

Skoro tak to zostawi± cieñsze, które ....

Data: 2017-08-25 12:29:13
Autor: Shrek
W dniu 25.08.2017 o 12:18, re pisze:

Akurat klocki to moga siê mniej zu¿ywaæ przez rekuperacjê;)
-- -
Skoro tak to zostawi± cieñsze, które ....

Bêd± robiæ z ekologicznego gipsu;)

Shrek

Na pocz±tku zegarki elektroniczne by³y drogie