Nagłe wyłączanie PC-ta

Data: 2019-07-01 10:56:03
Autor: Big Jack
Nagłe wyłączanie PC-ta
Uprzedzając skądinąd dobre i słuszne rady informuję, że mam w planie w
niedalekiej
przyszłości gruntowną modernizację komputera, ale do tego czasu
chciałbym opanować problem opisany niżej.

Pacjent to mocno już leciwy Pentium 4 na płycie MSI 865PE Neo2 + Windows
XP. Do monitorowania temperatury, obrotów wentylatorów i kontroli napięć
przeznaczony jest firmowy Core Center (w skrócie: CC). Kilka tygodni
temu
zaczęły się problemy z nagłym wyłączaniem komputera, ale dosłownie
takim, jakby wtyczka była wyciągnięta z kontaktu. Z czasem udało mi się
ustalić, że winnym jest wspomniany CC. Zrobiłem ponowną instalację CC,
instalację starszych wersji, instalację alternatywnego monitora
parametrów. Wszystko na nic. Po załadowaniu CC, albo altrnatywnego
programu monitorującego
parametry następuje natychmiastowy zgon. Sytuacja jest jeszcze
dziwniejsza, bo w BIOS-ie te parametry są wyświetlane i wydają się być
prawidłowymi. Żeby móc korzystać z komputera w msconfig wyłączyłem
uruchamianie CC. Komputer wprawdzie działa, ale nie wiem nic na temat
parametrów przez ten programik monitorowanych. Chcąc ustalić źródło
problemu na działającym komputerze odłączyłem przewód od zasilania i
monitorowania obrotów wentylatora chipsetu i uruchomiłem CC - zgon.
Druga próba, z
podłączonym ponownie wentylatorem chipsetu, odłączam wentylator
procesora, uruchamiam CC i komputer działa! Mam cię! Nie pokazuje
wprawdzie obrotów wentylatora procesora, bo i nie ma co, ale komputer
działa. Wskazania dotyczące chipsetu oczywiście są. Ghostem "postawiłem"
dla próby kilka wcześniejszych wersji systemu, ale bez efektu. Doszedłem
do wniosku, że wbrew temu co pokazuje BIOS, winnym musi być wentylator.
No to przełożyłem z drugiego komputera taki sam. Właczam komputer, CC -
zgon. Ręce mi opadły. W akcie ostatecznej desperacji zamieniłem
miejscami podłączenie obu wentylatorów, uruchamian CC i działa! Są
wskazania z obu. Oczywiście trzeba pamiętać, że CPU to chipset i na
odwrót. Już nie wiem nawet czy problem jest sprzętowy
(płyta, wentylator), czy programowy (Windows, CC), a gdzie mowa o jego
znalezieniu i naprawieniu? Możecie mnie nakierować na źródło problemu i
podpowiedzieć jak go rozwiązać? TIA

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2019-07-01 13:12:09
Autor: RadoslawF
Nagłe wyłączanie PC-ta
W dniu 2019-07-01 o 10:56, Big Jack pisze:

[...]

Skoro bez CC działa poprawnie to masz problem programowy.
Poszukaj innego softu do monitoringu.

Pozdrawiam

Data: 2019-07-01 22:20:08
Autor: JaNus
Nagłe wyłączanie PC-ta
W dniu 01.07.2019 o 13:12, RadoslawF pisze:
Skoro bez CC działa poprawnie to masz problem programowy. Poszukaj
innego softu do monitoringu.

Nie wiem, co ma być monitorowane, ale jeśli temperatura tego-i-owego to
polecam:
Core Temp  -- darmowy (można wpłacić donację)
https://www.alcpu.com/CoreTemp/

Data: 2019-07-02 10:30:56
Autor: Big Jack
Nagłe wyłączanie PC-ta
W wiadomości
*JaNus* napisał(-a):

Nie wiem, co ma być monitorowane, ale jeśli temperatura tego-i-owego
to polecam:
Core Temp  - darmowy (można wpłacić donację)
https://www.alcpu.com/CoreTemp/

Wystarczy temperatura i obroty. Może przetestuję go w weekend.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2019-07-02 00:58:18
Autor: Marcin Debowski
Nagłe wyłączanie PC-ta
On 2019-07-01, RadoslawF <user@domain.invalid> wrote:
[...]

Niekoniecznie. W jednym chińskim mini-pc, w gnieździe usb, mam modem 4G i jak wymuszę 4G to obraz po HDMI zaczyna siadać. Problem znika, jak usunę inne odbiorniki z huba. Podejrzewam, że coś nie wyrabia prądowo. Tu może być podobnie. Coś jest na granicy (mimo, że nie powinno) i jakaś czynność, którą CC chce wykonać powoduje gdzieś większy pobór prądu, prez co coś innego się destablizuje i wszystko się wali. Przeciez normalnie nie zresetujesz programowo kompa.

--
Marcin

Data: 2019-07-02 10:50:25
Autor: Big Jack
Nagłe wyłączanie PC-ta
W wiadomości
*Marcin Debowski* napisał(-a):

[...]

To wydaje się być prawdopodobnym i może być związane z padniętymi elektrolitami, a o czym pisał Jacek Maciejewski. Nie obejrzałem ich dobrze jak miałem cały komputer rozpruty. W weekend jeszcze spróbuje coś pokombinowac ale może już bez rozbiórki da się coś jeszcze zobaczyć.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2019-07-02 11:43:11
Autor: Animka
Nagłe wyłączanie PC-ta
On 2019-07-01, RadoslawF <user@domain.invalid> wrote:
[...]

Niekoniecznie.

Mozna mieć np. jakis program zainstalowany, ktory po zakończeniu zadania wyłącza komputer.

--
animka

Data: 2019-07-02 13:55:11
Autor: marrgol
Nagłe wyłączanie PC-ta
On 2019-07-02 at 02:58, Marcin Debowski wrote:
Przeciez normalnie nie zresetujesz programowo kompa.

Dlaczego nie?  Oczywiście, że zresetujesz, przecież m.in. właśnie
po to jest ACPI.

Nie wiem, jak w Windows, ale w Linuksie natychmiastowe, bezwarunkowe
wyłączenie komputera jest banalnie proste:

# echo 1 > /proc/sys/kernel/sysrq ; echo o > /proc/sysrq-trigger

Zamiast ,,o" może być ,,b" -- restart/reset zamiast wyłączenia.

Myślę, że i w Windows program monitorujący sprzęt prawdopodobnie
umie szybko wyłączyć komputer, jeśli np. stwierdzi, że jakiś parametr
przekroczył wartość krytyczną.  Tyle, że najpierw chyba powinien
gdzieś zalogować przyczynę...

--
mrg

Data: 2019-07-02 23:24:12
Autor: Marcin Debowski
Nagłe wyłączanie PC-ta
On 2019-07-02, marrgol <marrgol@address.invalid> wrote:
On 2019-07-02 at 02:58, Marcin Debowski wrote:
[...]

Hmm, faktycznie.

[...]

I upewnić się, że to co się zalogowało jest faktycznie na dysku a nie w jakimś cache. --
Marcin

Data: 2019-07-02 10:29:43
Autor: Big Jack
Nagłe wyłączanie PC-ta
W wiadomości
*RadoslawF* napisał(-a):

Skoro bez CC działa poprawnie to masz problem programowy.
Poszukaj innego softu do monitoringu.

Niesprawdzałem oczywiście wszystkich możliwych programów, ale pisałem, że jeden który przetestowałem dawał takie same objawy.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2019-07-01 16:33:23
Autor: Jacek Maciejewski
Nagłe wyłączanie PC-ta
Dnia Mon, 1 Jul 2019 10:56:03 +0200, Big Jack napisał(a):

Możecie mnie nakierować na źródło problemu i
podpowiedzieć jak go rozwiązać? TIA

Czyli tak:
1. Dwa wiatraki tego samego typu na gnieździe chipsetu - nie działa.
2. Wiatrak innego typu na gnieździe chipsetu - działa.
 Czyli gniazdo chipsetu nie z każdym wiatrakiem się dogaduje a powinno.
Czyli płyta ma fochy. Posprawdzaj elektrolity i jak nieteges, to do
śmieci. Czas najwyższy, naprawiać nie warto.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-07-01 17:33:44
Autor: Andrzej P. Wozniak
Nagłe wyłączanie PC-ta
Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
w artykule <news:jsfd580udtbm$.ljufyp407w8a.dlg40tude.net> pisze:

[...]

A może kabelek w wiatraku przycięty czy naderwany i włożony do jednego
z gniazd nie styka? Albo samo gniazdo ma zimny lut czy jest naderwane?
Zamiana kabli zmienia rozkład naprężeń i zaczyna stykać.

--
Andrzej P. Woźniak  uszer@pochta.onet.pl  (zamień miejscami z<->h w adresie)

Data: 2019-07-02 10:44:31
Autor: Big Jack
Nagłe wyłączanie PC-ta
W wiadomości
*Andrzej P. Wozniak* napisał(-a):

A może kabelek w wiatraku przycięty czy naderwany i włożony do jednego
z gniazd nie styka?

Nie mówię, że to niemożliwe, ale w dwóch egzemplarzach takiego samego wentylatora podłączonego tylko do tego jednego gniazda procka?

Albo samo gniazdo ma zimny lut czy jest naderwane?
Zamiana kabli zmienia rozkład naprężeń i zaczyna stykać.

Może dałbym temu wiarę gdyby to dotyczyło jednego wentylatora.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2019-07-02 10:34:49
Autor: Big Jack
Nagłe wyłączanie PC-ta
W wiadomości
*Jacek Maciejewski* napisał(-a):

[...]

Zupełnie na odwrót: gniazdo chipsetu działa z oboma wentylatorami, a to gniazdo procka nie chce działać ze swoim wentylatorem (a nawet dwoma takimi samymi), za to działa z wentylatorem chipsetu.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2019-07-02 11:14:26
Autor: Jacek Maciejewski
Nagłe wyłączanie PC-ta
Dnia Tue, 2 Jul 2019 10:34:49 +0200, Big Jack napisał(a):

[...]

Wsio ryba. Gniazdo kaprysi. Jeszcze bym zajrzał do biosu, może tam jakaś
opcja alarmu jest do wyłączenia. Sprawdziłbym czy elektrolity nie
spuchnięte (łatwo wymienić, ściągasz elektrolit z nóżek bez ich
wylutowywania, gibając na boki i do tych nóżek lutujesz nowy, teraz są
znacznie mniejsze). Jak oba sprawdzenia na nie, to płyta do
elektrośmieci. --
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-07-02 12:34:24
Autor: Big Jack
Nagłe wyłączanie PC-ta
W wiadomości
[...]

To nie będzie raczej sprawa BIOS-u, bo nic tam takiego nie znalazłem. Natomiast przypomniała mi się jeszcze jedna istotna sprawa, o której nie napisałem w pierwszym poście. Usterka była krocząca. Zaczęło się od spontanicznych wyłączeń. Później były problemy z uruchomieniem. Czasem dopiero po kilku razach komputer zajarzył. To wszystko z włączonym w autostarcie CC. Ostatnia faza, to natychmiastowy zgon po każdorazowym uruchumieniu CC razem z Windowsem. Naprawiać nie będę, choćby to miała być pierdoła, bo jak rozmontuję komputer, to tylko po to żeby go zmontować w zmodernizowanej wersji. A do tego czasu dam radę się pomęczyć, licząc po cichu, że nic więcej nie klęknie.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2019-07-02 14:14:29
Autor: Animka
Nagłe wyłączanie PC-ta
W dniu 2019-07-02 o 12:34, Big Jack pisze:
To wszystko z włączonym w autostarcie CC

Usuń to z aytostartu. Ja usunęłam chociaż komputera mi nie wyłączał.

--
animka

Data: 2019-07-02 23:21:29
Autor: Roman Tyczka
Nagłe wyłączanie PC-ta
On Tue, 2 Jul 2019 12:34:24 +0200, Big Jack wrote:

[...]

Zmień zasilacz.

Roman Tyczka

Data: 2019-07-02 23:32:44
Autor: Big Jack
Nagłe wyłączanie PC-ta
W wiadomości
*Roman Tyczka* napisał(-a):

Zmień zasilacz.

Na jaki?

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2019-07-03 07:44:08
Autor: Roman Tyczka
Nagłe wyłączanie PC-ta
On Tue, 2 Jul 2019 23:32:44 +0200, Big Jack wrote:

Zmień zasilacz.

Na jaki?

Spawny.

Roman Tyczka

Data: 2019-07-03 07:57:48
Autor: Jacek Maciejewski
Nagłe wyłączanie PC-ta
Dnia Tue, 2 Jul 2019 23:32:44 +0200, Big Jack napisał(a):

W wiadomości
*Roman Tyczka* napisał(-a):

Zmień zasilacz.

Na jaki?

To taki grupowy dowcip :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-07-03 08:40:30
Autor: JaNus
Nagłe wyłączanie PC-ta
W dniu 03.07.2019 o 07:57, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Tue, 2 Jul 2019 23:32:44 +0200, Big Jack napisał(a):

W wiadomości news://news-archive.icm.edu.pl/v4r9toexbu62$.dlg@tyczka.com *Roman
Tyczka* napisał(-a):

Zmień zasilacz.

Na jaki?

To taki grupowy dowcip :)

Jacku, zaniedbałeś wytłumaczenia jego znaczenia. A brzmi ono:
"NTG"...

Data: 2019-07-03 08:54:24
Autor: Big Jack
Nagłe wyłączanie PC-ta
W wiadomości
*Jacek Maciejewski* napisał(-a):

To taki grupowy dowcip :)

Wiem, ale chciałem go pociągnąć, bo nie pytam o psa na grupie o kotach

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Nagłe wyłączanie PC-ta