Nagrywanie rozmowy telefonicznej

Data: 2011-08-07 16:43:51
Autor: DooMiniK
Nagrywanie rozmowy telefonicznej
Dzień Dobry,

Mam przed sobą pewien spór z jedną z tych instytucji,
która nagrywa swoje rozmowy (tj. w momencie połączenia
z konsultantem jestem informowany, że dla bezpieczeństwa
rozmowa jest rejestrowana).

Czy w sytuacji, jak już wysłucham takiego komunikatu
i usłuszę `żywą` osobę, to też mogę powiedzieć:
- ze względu na moje bezpieczeństwo rozmowa będzie
także rejestrowana.

Czy powinienem raczej zrobić coś takiego:
- rozmowa będzie rejestrowana, proszę się jeszcze raz
przedstawić i potwierdzić, ze zgada sie pan/pani na
rejestrowanie tego połączenia.

Mam wrażenie, że:
a) ma to dużą szansę wpłynąć na przebieg rozmowę,
b) zabezpieczy mnie to przed akcją typu: `a Pani Mariola
    wczoraj mi powiedziała, że tak mogę zrobic`.

pozdrawiam,

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-08-07 10:40:48
Autor: witek
On 8/7/2011 10:43 AM, DooMiniK wrote:
[...]

mozesz
przy czym wcale nie musisz.
masz prawo nagrywac swoje rozmowy bez uprzedzania drugiej strony.

Czy powinienem raczej zrobić coś takiego:
- rozmowa będzie rejestrowana, proszę się jeszcze raz
przedstawić i potwierdzić, ze zgada sie pan/pani na
rejestrowanie tego połączenia.

jak wyzej.

Mam wrażenie, że:
a) ma to dużą szansę wpłynąć na przebieg rozmowę,
b) zabezpieczy mnie to przed akcją typu: `a Pani Mariola
wczoraj mi powiedziała, że tak mogę zrobic`.

pierwsze ma sens
drugie, jesli robisz cos na gebe pani marioli to tylko sam sobie mozesz byc winien.

Data: 2011-08-07 17:02:14
Autor: DooMiniK
On 07/08/2011 16:40, witek wrote:
[...]

Inaczej...
Mogę także podsłuchiwać, nagrywać rozmowy policji (przez radio),
ale nie mogę potem wykorzystać w żaden sposób tego nagrania.

Po części masz rację ;-)

Pozdrawiam, dzięki za pomoc.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-08-07 11:02:26
Autor: witek
On 8/7/2011 11:02 AM, DooMiniK wrote:

Inaczej...
Mogę także podsłuchiwać, nagrywać rozmowy policji (przez radio),
ale nie mogę potem wykorzystać w żaden sposób tego nagrania.

nie jestem przekonany.

Data: 2011-08-07 17:19:10
Autor: DooMiniK
On 07/08/2011 17:02, witek wrote:
[...]

No tak już jest. Tak samo jak możesz podsłuchiwać rozmowy np. pilotów.
Jest to bajer dla tych, którzy lubią np. pokazy lotnicze.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-08-07 18:09:55
Autor: grzeda
W dniu 2011-08-07 18:02, witek pisze:

Inaczej...
Mogę także podsłuchiwać, nagrywać rozmowy policji (przez radio),
ale nie mogę potem wykorzystać w żaden sposób tego nagrania.

nie jestem przekonany.

To sie przekonaj.

pozdr
PG

Data: 2011-08-07 11:47:43
Autor: witek
On 8/7/2011 11:09 AM, grzeda wrote:
[...]

ale w czym mam sie przekonac
w brzmieniu art 159.2 prawa telekomunikacyjnego?

tuz za nim masz art  160.3 ale mowy tam nie ma o nagrywaniu.

wiec jak sie chcesz przekonac, to nagraj dyzurnego, a potem mu to zanies, zeby sobie posluchal.

Data: 2011-08-08 00:06:41
Autor:
Nagrywanie rozmowy telefonicznej
Mog take podsuchiwa, nagrywa rozmowy policji (przez radio),
ale nie mog potem wykorzysta w aden sposb tego nagrania.

nie jestem przekonany.

To sie przekonaj.

wiec jak sie chcesz przekonac, to nagraj dyzurnego, a potem mu to zanies, zeby sobie posluchal.

Ale to ju bdzie wykorzystaniem nagrania! A tego, jak napisa przedmwca - robi nie wolno. Czyli mia racj :)

Data: 2011-08-07 17:51:11
Autor: witek
On 8/7/2011 5:06 PM, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:
[...]

Nie masz, bo nagrywac, nawet bez wykorzystania tez nie mozesz.
Wyjatkiem jest jak "przypadkowo" uslyszysz.

Data: 2011-08-07 17:37:37
Autor: m4rkiz
DooMiniK wrote:
[...]

co ma piernik do wiatraka?
mozesz nagrywac rozmowe w ktorej uczestniczysz

nie mozesz nagrywac rozmow osob trzecich jezeli ich o tym nie
poinformujesz (monitoring) a i tak nie mozesz wykorzystywac
(w sensie upublicznic etc.) tak zarejestrowanych rozmow\filmow\zdjec
bez ich zgody, ale mozesz je np. wykorzystac przed sadem

mozesz - nagrywac (i byc nagrywanym) kogo sobie tylko zazyczysz o ile
nie wykorzystujesz 'urzadzen podsluchowych' (pluskwy) a jedynie
rejestrujesz to co sam slyszysz

Data: 2011-08-07 19:29:00
Autor: Bartosz Tura
m4rkiz wrote:
[...]

Dodabym do tego, i sd decyduje o dopuszczeniu jako materiau dowodowego.

Bartosz

Data: 2011-08-08 08:38:09
Autor: Andrzej Ława
W dniu 07.08.2011 18:02, DooMiniK pisze:

Inaczej...
Mogę także podsłuchiwać, nagrywać rozmowy policji (przez radio),
ale nie mogę potem wykorzystać w żaden sposób tego nagrania.

Zależy, jakie to rozmowy - w sensie czy transmisja jest jakoś kodowana,
czy idzie w eter bez żadnego zabezpieczenia.

Data: 2011-08-07 18:11:28
Autor: grzeda
W dniu 2011-08-07 17:43, DooMiniK pisze:
[...]

No ale osoba po drugiej stronie moze Ci powiedziec, ze nie wyraza na to zgody. Byla taka sprawa z telewizja N. Konsultanci informowani, ze beda nagrywani odpowiadali, ze sie nie zgadzaja bo maja takie prawo. O co chodzilo - wiadomo.

pozdr
PG

Data: 2011-08-07 18:24:15
Autor: vari107
Nagrywanie rozmowy telefonicznej
Mam przed sob pewien spr z jedn z tych instytucji,
ktra nagrywa swoje rozmowy (tj. w momencie poczenia
z konsultantem jestem informowany, e dla bezpieczestwa
rozmowa jest rejestrowana).

Czy w sytuacji, jak ju wysucham takiego komunikatu
i ususz `yw` osob, to te mog powiedzie:
- ze wzgldu na moje bezpieczestwo rozmowa bdzie
take rejestrowana.

[...]

Ja bym nie informowa.
Bo nie ma takiego obowizku.
Nie jest podsuchiwaniem nagrywanie rozmw w ktrych si uczestniczy (choby jako jedna z wielu stron).
Nie mona nagrywa cudzych rozmw, chyba e cho jeden z uczestnikw Ci do tego upowazni.
U nas si uwaa za spraw mnogoci amerykaskich filmw, e trzeba spyta o zgod (u nich trzeba - u nas nie, jeli nagrywa si SWOJE z kim rozmowy).
Dlatego ja nagrywam moje rozmowy z konsultantami i nie informuj.
I co wicej. Skoro jest to legalne to moe by dowodem w sdzie (u nas nawet nielegalny materia moe by dopuszczony jako dowd a w USA nielegalnie pozyskane nagranie np seryjnego mordercy, nie moe by dopuszczone jako dowd i morderc si uniewinnia).
Ju nieraz nagranie przydao si, gdy jeden z operatorw telefonicznych chcia mnie oszuka.
Gdy wysaem nagranie to co tam burczeli o sdzie ale chyba ich prawnik wybi im z gowy z gry przegrany proces.
Oni te uwierzyli, ze s krasno.... e jest tak jak w filmach z Ameryki.

Data: 2011-08-07 18:25:33
Autor: Marian Paździoch
Użytkownik "grzeda" <grzeda333wytnij@towp.pl> napisał w wiadomości news:j1mdfi$4hi$2inews.gazeta.pl...
[...]

Ale ich zgoda nie jest potrzebna. Tak samo jak dzwoniącego. Masz jakieś inforacje o tej sprawie? Oprócz opowieści?

Pzdr.
M.

Data: 2011-08-07 18:41:38
Autor: grzeda
W dniu 2011-08-07 18:25, Marian Paździoch pisze:

Ale ich zgoda nie jest potrzebna. Tak samo jak dzwoniącego. Masz jakieś
inforacje o tej sprawie? Oprócz opowieści?

Nie chce mi sie szukac, ale sprawa poruszal Weiss w Zetce. Jakis prawnik przytaczal paragrafy. Wynikalo, ze nagrywac sobie mozna, ale ciezko pozniej o wykorzystanie tego jako materialo dowodowego. Podobno strasznie latwo podwazyc.

pozdr
PG

Data: 2011-08-07 19:03:13
Autor: Marian Paździoch
Użytkownik "grzeda" <grzeda333wytnij@towp.pl> napisał w wiadomości news:j1mf84$9de$2inews.gazeta.pl...
Wynikalo, ze nagrywac sobie mozna, ale ciezko pozniej o wykorzystanie tego jako materialo dowodowego. Podobno strasznie latwo podwazyc.

Ale w jakim sensie? Że ktoś się wyprze, że to nie on?

Pzdr.
M.

Data: 2011-08-07 19:30:12
Autor: grzeda
W dniu 2011-08-07 19:03, Marian Paździoch pisze:
[...]

No wlasnie chodzilo o to, ze bez zgody nagrywanego nie ma dowodu. Chyba, ze sad tak uzna bo cos tam.

pozdr
PG

Data: 2011-08-07 12:36:14
Autor: witek
On 8/7/2011 12:30 PM, grzeda wrote:
[...]

dowod jest zawsze, co najwyzej sąd go niedopusci, niezaleznie od formy.

Data: 2011-08-07 19:06:22
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-08-07 18:41, grzeda pisze:
[...]

Ale tak samo łatwo/trudno będzie podważyć wiarygodność nagrania niezależnie czy było pytanie o zgodę.

Data: 2011-08-07 20:28:53
Autor: Kenny
[...]

Owszem, na szczescie zarowno sady jak i pozwani w PL sa sto lat za murzynami - rzadko sie z tego ciesze, ale w tym wypadku... pelna geba :)

http://prawo.wieszjak.pl/forum/thread/105839,Czy-nagrana-rozmowa-telefoniczna-moze-byc-dowodem.htm

--
Pozdr.
Kenny

Data: 2011-08-07 20:52:10
Autor: Bartosz Tura
Kenny wrote:
[...]

Troch dziwne to dla mnie. Legalno uzyskanego dowodu a jego wpyw na np. wizerunek osoby to jakby dwie rne sprawy. Nie wiem jak mona sklasyfikowa nagranie jako nielegalne. To chyba wszystkie filmy dokumentalne, szczeglnie te krcone kamer z ukrycia byyby nielegalne.

Czy rol sdu nie jest przede wszystkim rozstrzygnicie tj. dojcie do prawdy a jeli kto uwaa, e mu to nagranie szkodzi wizerunkowo to zakada osobn spraw?

Prosz o wyjanienie tych wtpliwoci
Bartosz

Data: 2011-08-07 13:52:24
Autor: witek
On 8/7/2011 1:52 PM, Bartosz Tura wrote:

Czy rol sdu nie jest przede wszystkim rozstrzygnicie...

rol sdu jest jak najszybsze pozbycie sie tej sprawy bo inne czekaj, a i godny ju jest.

Data: 2011-08-08 08:55:23
Autor: Andrzej awa
W dniu 07.08.2011 20:52, Bartosz Tura pisze:

[...]

Wynika to z tego, e sdziowie s niezawili, tj. mog dowolnie odrzuca
dowody, ktre im si "nie podobaj" (czytaj: nie pasuj do zamwionego
wyroku).

Czy rol sdu nie jest przede wszystkim rozstrzygnicie tj. dojcie do
prawdy a jeli kto uwaa, e mu to nagranie szkodzi wizerunkowo to
zakada osobn spraw?

Teoretycznie tak. W praktyce... Ech, szkoda gada.

Data: 2011-08-08 08:37:24
Autor: Andrzej Ława
W dniu 07.08.2011 18:11, grzeda pisze:

No ale osoba po drugiej stronie moze Ci powiedziec, ze nie wyraza na to
zgody.

Ależ zrozum, że ta zgoda nie jest potrzebna!

Data: 2011-08-07 19:28:30
Autor: namikk
 wrote:

[...]

Kiedyś miałem u siebie takiego klienta, który pomimo,że firma nagrywała rozmowy on też je nagrywał.Pamiętaj,że w przypadku ewentualnego sporu np. przed sądem możesz zarządać wyciągnięcią takiej rozmowy, są one arhiwizowane(także luz ;) ).Ten klient używał raz jednej a raz drugiej formuły(często dzownił), obie były poprawne.Ja preferuje 2  zapis.Skoro chcesz rozmawiać z kimś kto nagrywa rozmowę i Cię o tym informuje, jednocześnie wydaje przyzwolenie nagrywania jej Tobie.

Pozdrawiam

Data: 2011-08-07 12:35:27
Autor: witek
On 8/7/2011 12:28 PM, namikk@poczta.onet.pl wrote:

[...]

Nie wysoki sądzie, bardzo na przykro ale tasma z ta rozmowa sie nie zachowała. Ale mamy notatki!

Data: 2011-08-07 19:38:29
Autor: m4rkiz
namikk@poczta.onet.pl wrote:
Skoro
chcesz rozmawiać z kimś kto nagrywa rozmowę i Cię o tym informuje,
jednocześnie wydaje przyzwolenie nagrywania jej Tobie.

ale po co mi zgoda skoro nawet jezeli zaznaczy 'nie wyrazam
zgody\zabraniam nagrywac' to dalej moge to robic?

Data: 2011-08-07 21:11:43
Autor: qwerty
Użytkownik "m4rkiz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j1mm38$s1f$1@dont-email.me...
ale po co mi zgoda skoro nawet jezeli zaznaczy 'nie wyrazam
zgody\zabraniam nagrywac' to dalej moge to robic?

Tak.

Data: 2011-08-08 11:44:20
Autor: Gotfryd Smolik news
Nagrywanie rozmowy telefonicznej
On Sun, 7 Aug 2011, m4rkiz wrote:

namikk@poczta.onet.pl wrote:
Skoro
chcesz rozmawia z kim kto nagrywa rozmow i Ci o tym informuje,
jednoczenie wydaje przyzwolenie nagrywania jej Tobie.

ale po co mi zgoda

  Pewnie idzie o to, aby konsultant nie zastosowa si do rady
z wasnej przedmowy - czyli si nie rozczy :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-07 20:26:37
Autor: Bydl
On 2011-08-07 17:43:51 +0200, DooMiniK <bachusmalpapostpl> said:

Dzie Dobry,

[...]

Moesz rwniepowiedzie, e z powodu troski o swoje bezpieczestwo bdziesz tre tej rozmowy zarwno spisywa, jaki i pamita.
Moesz nawet robi w jej trakcie zdjcia czy filmowa.

Czy powinienem raczej zrobi co takiego:
- rozmowa bdzie rejestrowana, prosz si jeszcze raz
przedstawi i potwierdzi, ze zgada sie pan/pani na
rejestrowanie tego poczenia.

Masz prawo dowolnliczb razy prosi, bo inna osoba co zrobia.
I ta osoba ma prawo to zrobi, jei bdzie chciaa.

Mam wraenie, e:

b) zabezpieczy mnie to przed akcj typu: `a Pani Mariola
    wczoraj mi powiedziaa, e tak mog zrobic`.

Nie, nie zabezpieczy ci przed czym takim.
Rozmwca moe wci co takiego powiedzie.
:-)

--
Bydl