Najlepsze buty do chodzenia po górach

1 Data: Październik 19 2011 12:30:11
Autor: Ramiel
Najlepsze buty do chodzenia po górach
Witam
jakie byłyby najlepsze buty do chodzenia po górach przez cały rok ? wiosna
lato jesień zima ?
Cena do 400 zł.

Jak dobrać buty ? Na pewno przymierzać po południu, w grubej skarpecie i
wybrać o rozmiar większe ?
Jak zwykle w internecie opinie są o takich butach których nie można kupić w
sklepach typu : ski team, alpinus, decathlon,  intersport, go sport.

Macie jakieś rady ?
pozdrawiam

2 Data: Październik 19 2011 06:05:58
Autor: Jacek G.
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
On 19 Paź, 12:30, "Ramiel" <ram...@poczta.onet.pl> wrote:
Witam
jakie byłyby najlepsze buty do chodzenia po górach przez cały rok ? wiosna
lato jesień zima ?
"Najlepszych butów" to chyba jednak nie ma. Dla każdego co innego może
być najlepsze. Sporo też zależy od tego jakiego typu ma to być
chodzenie - zwłaszcza jeśli chodzi o zimę. Na krótkie, jednodniowe
dojście do schroniska po przetartej drodze dojazdowej mogą wystarczyć
stosunkowo lekkie buty. Ale na kilkudniowe brodzenie w kopnym śniegu w
poważniejszych górach to już trzeba by jakieś cięższe i bardziej
"zimowe" obuwie. Tak czy owak szukaj raczej butów całych ze skóry, a
nie skóra + szmata.

Cena do 400 zł.
To dość znacznie ogranicza możliwości, ale da się chyba coś znaleźć -
zwłaszcza w jakichś promocjach czy wyprzedażach. Choć na pewno nie
będą to buty tych najlepszych firm.

Jak dobrać buty ? Na pewno przymierzać po południu, w grubej skarpecie i
wybrać o rozmiar większe ?
Przymierzać trzeba koniecznie i dość długo spacerować po sklepie.
Warto też sprawdzić na jakiejś pochyłej powierzchni, czy nie dobijasz
palcami do czubków buta. Ale gwarancji czy to wszystko wystarczy i tak
nie będziesz miał póki nie wypróbujesz w terenie. Szczególnie jeśli ma
się niezbyt typową stopę. Ale są osoby którym dość łatwo przychodzi
dopasować but do nogi.

Jak zwykle w internecie opinie są o takich butach których nie można kupić w
sklepach typu : ski team, alpinus, decathlon,  intersport, go sport.
A dlaczego właśnie w tych sklepach chcesz kupować buty ? Akurat nie są
to sklepy, w których jest sensowny wybór dobrych butów. Zajrzyj do
bardziej specjalistycznych sklepów  ze sprzętem turystycznym, a nie
ogólnosportowym np. Tuttu (dawniej Horyzont), Cerro Tore, Hi-Mountain,
Alpin Sport itp. Przykładowo:
http://www.cerrotorre.pl/product-pol-7740-Buty-trekkingowe-meskie-LOMER-Borneo-Espres-Sympatex.html
Nie wiem czy Lomer ma dobrą opinię, sam nie używałem, ale w tej cenie
to chyba niezły but. Oczywiście jeśli będzie pasował na twoją nogę.
--
Jacek G.

3 Data: Październik 19 2011 15:31:39
Autor: Wojciech Wierba
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
W dniu 2011-10-19 15:05, Jacek G. pisze:

Jak dobrać buty ?

Ale są osoby którym dość łatwo przychodzi
dopasować but do nogi.

Ależ Jacku, teraz do noga ma się dostosować do buta :-)

Pozdrawiam
Wojtek
PS. Drogi Ramielu (mam nadzieję ze nie pomyliłem z ramolem).
Jeśli rzeczywiście zależy Ci na wiedzy odnośnie doboru butów górskich,
to mogę Ci wysłać mój artykuł na ten temat.

4 Data: Październik 19 2011 16:28:52
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
In article <j7mjft$20p$1@it-news01.desy.de>,
 Wojciech Wierba <wierba@mail.desy.de> wrote:

Jeśli rzeczywiście zależy Ci na wiedzy odnośnie doboru butów górskich,
to mogę Ci wysłać mój artykuł na ten temat.

Ja!!!
Ja te poprosze.
TIA
TA

5 Data: Październik 19 2011 17:26:44
Autor: Wojciech Wierba
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
W dniu 2011-10-19 16:28, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

Ja!!!
Ja te poprosze.

No to dawaj maila na priva.
Pozdrowienia
Wojtek

6 Data: Październik 19 2011 22:46:27
Autor: Jar
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
> Ja!!!

> Ja te poprosze.

No to dawaj maila na priva.

Pozdrowienia

Wojtek

Wojtku, będę również b. wdzięczny. Mój mail jest łatwy do rozpracowania :-)
Tak się składa, że niedługo bede szukał czegoś b.lekkiego nie na lato nawet,
ale  specjalnie w tropiki -na tyle lekkiego, by nie zawadzało/ciążyło w
plecaku na kilkutygodniowym wyjeździe, na którym 1-2 treki po górach będą
kilkudniowe, a 90 % pozostałego czasu jedynym sensownym obuwiem są sandały.
Chyba zrobię o tym wątek ;-)
Pozdrawiam
-J.
P.S. Dla autora wątku: ja bym wybrał jako "całoroczne" buty robione z 1
kawałka skóry, bez szmacianych [pardon, kodurowych] wstawek. Mniej szwów,
trwalsze. Wziąłbym tylko nie najcięższy model. Przykładowo: używam obecnie
Atlasów Boreala, kryteria jak wyżej -po prostu wziąłem najlzejszy w pełni
skorzany but tej marki. Wielu znajomych wybrało cięższe o kilkaset gram
Bulness-y, b.podobne, różnia sie jednak wagą i moze minimalnie wysokoscią
cholewy. Gdyby to miał być but na zime, a nie uniwersalny, to też wziąłbym te
drugie [koledzy używają ich też latem]. Zamiast zmieniać na zimę buty, po
prostu stosuję nieco inny zestaw skarpet. Aha, ostrzeżenie: Boreale należą do
tych dopasowujących nogę klienta przez pierwsze 2-3 wycieczki...

--

7 Data: Październik 19 2011 22:52:12
Autor: Zbynek Ltd.
Jar napisał(a) :
> Ja!!!

Yo man ;-)

[...]

Już się napaliłem, sprawdzam, a tu zonk - membrana w obu.
Do autora wątku: nie przejmuj się nią, ja szukam akurat bez membrany.

   Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

wszystkie możliwości.]

8 Data: Październik 19 2011 21:33:40
Autor: Slawek Wozniak
Zbynek Ltd. <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> napisał(a):

Już się napaliłem, sprawdzam, a tu zonk - membrana w obu.
Do autora wątku: nie przejmuj się nią, ja szukam akurat bez membrany.

Scarpa Denver?
Ale zdecydowanie na wąskie kopyto...

--
pozdrav.
Beneq

--

9 Data: Październik 20 2011 09:08:03
Autor: Olin
Dnia Wed, 19 Oct 2011 22:46:27 +0200, Jar napisał(a):

ja bym wybrał jako "całoroczne" buty robione z 1
kawałka skóry, bez szmacianych [pardon, kodurowych] wstawek.

Moje obecne trzewiki właśnie dobiegają swych dni. Jako tradycjonalista, też
wybrałem obuwie skórzane i muszę z przykrością stwierdzić, iż oprócz
większej masy - co mi akurat niezbyt przeszkadza - charakteryzują się
długim czasem schnięcia. Jak już przemokną, dojście do siebie zajmuje im
trzy dni.
Następne buty będą prawdopodobnie nubukowe.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

Zasada Larsona:
Dokonaj czegoś niemożliwego, a szef zaliczy to do twoich obowiązków.

http://picasaweb.google.com/gtracz64

10 Data: Październik 20 2011 04:09:05
Autor: Jacek G.
> [...]

wybrałem obuwie skórzane i muszę z przykrością stwierdzić, iż oprócz
Następne buty będą prawdopodobnie nubukowe.
Olin, ale nubuk, to też skóra, tylko inaczej wyprawiona niż licowa.
Nie sądzę, aby była różnica w czasie schnięcia.
--
Jacek G.

11 Data: Październik 20 2011 14:02:31
Autor: Olin
Dnia Thu, 20 Oct 2011 04:09:05 -0700 (PDT), Jacek G. napisał(a):

nubuk, to też skóra, tylko inaczej wyprawiona niż licowa.
Nie sądzę, aby była różnica w czasie schnięcia.

Poprzednio miałem nubukowe Skarpy "Denver" i różnica jest kolosalna. Po
kilku godzinach chodzenia 'suchą' ścieżką wilgoć w butach była śladowa, o
czym w obecnie używanych "Yukonach" Hanwaga mogę tylko pomarzyć.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Kiedy widzisz kobietę, pamiętaj, to diabeł!
 Ona jest swoistym piekłem!"
papież Pius II

http://picasaweb.google.com/gtracz64

12 Data: Październik 20 2011 05:31:24
Autor: Jacek G.
On 20 Paź, 14:02, Olin <k...@adres.w.stopce> wrote:
Poprzednio miałem nubukowe Skarpy "Denver" i różnica jest kolosalna.. Po
kilku godzinach chodzenia 'suchą' ścieżką wilgoć w butach była śladowa, o
czym w obecnie używanych "Yukonach" Hanwaga mogę tylko pomarzyć.

I jak tu wierzyć sprzedawcom i producentom:
"YUKON / HANWAG
.... Wykonany w całości ze skóry zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz
buta. Zastosowana technika wykonania buta idealnie sprawdza się w
gorące dni, skóra szybko odbiera nagromadzoną wilgoć od stóp i chroni
nogi przed nadmiernym nagrzaniem."
Ale może jest to kwestia tego, że te Scarpy, to but znacznie lżejszy i
dzięki temu może lepiej oddycha i szybciej schnie. No i wszędzie
piszą, że te Yukony też z nubuku są - chyba, że jest też wersja ze
skóry licowej.
--
Jacek G.

13 Data: Październik 20 2011 15:24:55
Autor: Olin
Dnia Thu, 20 Oct 2011 05:31:24 -0700 (PDT), Jacek G. napisał(a):

[...]

Yukony mają wewnątrz jakieś gąbki i pewnie to one długo trzymią wodę, kiedy
już nasiąkną. Scarpy takich udogodnień nie mają; są 'cieńsze' a przez to
mniej wygodne.
Moje Hanwagi kupowałem latem 2007. Początkowo zewnętrzna warstwa w istocie
przypominała nubuk, atoli od Pana Sprzedawcy dostałem jakiś wyrafinowany
szwajcarski wosk do konserwacji, po którego jednokrotnym zastosowaniu ów
nubuk wygląda zdecydowanie jak zwykła skóra. Do Scarp miałem obrzydliwe
mleczko, którym traktowałem buty na mokro.
Jako ignorant obuwniczy, nie będę się upierał, że mam skórzane trzewiki;
może w istocie to nubuk, jednakowoż jakiś "inny".

--

14 Data: Październik 20 2011 21:43:30
Autor: Krzysztof Halasa
Re: Najlepsze buty do chodzenia po gĂłrach
Olin <kuku@adres.w.stopce> writes:

Poprzednio miałem nubukowe Skarpy "Denver" i różnica jest kolosalna. Po
kilku godzinach chodzenia 'suchą' ścieżką wilgoć w butach była śladowa, o
czym w obecnie używanych "Yukonach" Hanwaga mogę tylko pomarzyć.

To jakies wadliwe albo inne niby-buty musza byc. Po kilku godzinach
chodzenia w deszczu, po trawie, w wodzie (ponizej "suchej linii"), po
roztapiajacym sie sniegu itd. buty maja byc suche (w sensie wody
pochodzacej z otoczenia). Jesli nie sa, to cos jest z nimi nie tak.

Z tym ze membrana pomaga.
--
Krzysztof Halasa

15 Data: Październik 19 2011 19:16:31
Autor: Krzysztof Halasa
"Jacek G." <jginter@wp.pl> writes:

Ale na kilkudniowe brodzenie w kopnym śniegu w
poważniejszych górach to już trzeba by jakieś cięższe i bardziej
"zimowe" obuwie.

Albo np. plastik. Z tym, ze wymaga to (+ buty niezimowe) odmiennego
budzetu.

Przymierzać trzeba koniecznie i dość długo spacerować po sklepie.
Warto też sprawdzić na jakiejś pochyłej powierzchni, czy nie dobijasz
palcami do czubkĂłw buta. Ale gwarancji czy to wszystko wystarczy i tak
nie będziesz miał póki nie wypróbujesz w terenie. Szczególnie jeśli ma
się niezbyt typową stopę.

W kazdym razie w przypadku jakichkolwiek watpliwosci nie nalezy butow
kupowac. Musza byc idealne. No chyba ze ktos juz sprawdzil wszystkie
modele i teraz jest drugie okrazenie.
--
Krzysztof Halasa

16 Data: Październik 19 2011 19:32:35
Autor: Lech R
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
Są jeszcze Kupczaki...

17 Data: Październik 19 2011 16:16:47
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
In article <j7m8rq$cvi$1@news.onet.pl>,
 "Ramiel" <ramiel@poczta.onet.pl> wrote:

Witam
jakie byłyby najlepsze buty do chodzenia po górach przez cały rok ? wiosna
lato jesień zima ?

Ale jakich gorach?

TA

18 Data: Październik 19 2011 16:35:13
Autor: szufla
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
Ale jakich gorach?

kazdych :P

sz.

19 Data: Październik 19 2011 17:25:09
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2011-10-19 16:16, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
[...]

Płaskich!
WW

20 Data: Październik 19 2011 18:22:50
Autor: tanill
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach

Użytkownik "Wojciech Wierba"  napisał w wiadomości>> Ale jakich gorach?

Płaskich!
WW

Kiedyś byłem na wyjeździe  "działaczy" górskich PTTK.  Nazywało się to oficjalnie jako jakiś zjazd   w góry wklęsłe. :-) Określenie było chyba celowo planowane ze względu na kształt dna butelki żytniej

21 Data: Październik 20 2011 06:34:32
Autor: Ramiel
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
góry to np Tatry i Alpy - do tej pory mam buty hi-tec

moi faworyci wśród butów cena i jakość - Decathlon
1. forclaz snow cena 199 zł
http://www.decathlon.com.pl/PL/forclaz-snow-200-199029142/

2.salomon riga cena 399 zł
http://www.decathlon.com.pl/PL/riga-199319371/

3. quechua inuit cena 229 zł
http://www.decathlon.com.pl/PL/inuit-199279199/

3. columbia bugaboot - ale cena prawie 499 zł
http://www.decathlon.com.pl/PL/bugaboot-plus-199319397/

co o tym sądzicie?

22 Data: Październik 20 2011 09:22:22
Autor: szufla

Użytkownik "Ramiel" <ramiel@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
góry to np Tatry i Alpy - do tej pory mam buty hi-tec

moi faworyci wśród butów cena i jakość - Decathlon
1. forclaz snow cena 199 zł
http://www.decathlon.com.pl/PL/forclaz-snow-200-199029142/

Bralbym te, zwlaszcza zima na alpy jak znalazl. Slyszalem, ze na lodowcach
swietnie trzymaja. Wlasciwie to od razu mozesz kupic 2 pary, bo zdaje sie
chciales zmiescic w 400zl.

sz.

23 Data: Październik 20 2011 04:25:50
Autor: Jacek G.
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
On 20 Paź, 06:34, "Ramiel" <ram...@poczta.onet.pl> wrote:
g ry to np Tatry i Alpy - do tej pory mam buty hi-tec

moi faworyci w r d but w cena i jako - Decathlon
1. forclaz snow cena 199 zhttp://www.decathlon.com.pl/PL/forclaz-snow-200-199029142/

2.salomon riga cena 399 zhttp://www.decathlon.com.pl/PL/riga-199319371/

3. quechua inuit cena 229 zhttp://www.decathlon.com.pl/PL/inuit-199279199/

3. columbia bugaboot - ale cena prawie 499 zhttp://www.decathlon.com.pl/PL/bugaboot-plus-199319397/

co o tym s dzicie?

Nie widziałem tych butów w naturze (kupuję czasem w Decathlonie, ale
akurat nie buty) i nie znam osób, które by je używały, ale tak na oko,
to nie budzą mojego zaufania. Przypominają trochę bambosze ;) ale może
się mylę. Ja tradycjonalista jestem, to wolę solidną skórę niż
tworzywa. To futro w środku, to też jakiś dziwny wynalazek - a co w
lecie jeśli, to będzie mocno grzało ? Co z wytrzymałością na
tatrzańskich i alpejskich kamienistych i skalistych szlakach ? Solidne
skórzane buty ulegają w takim terenie dość mocnemu zużyciu, a jak
zniosą to te dość miękkie i wykonane z wielu kawałków materiału i
tworzywa ? Co do nieprzemakalności, to oparta jest o jakieś tam
membrany i zewnętrzną impregnację. Nie wiem ile te membrany wytrzymują
i na ile są trwałe, ale zapewne nie są tak dobre jak Gore, a i Gore po
pewnym czasie niszczy się i puszcza. Na to, że impregnacja zewnętrzna
będzie działać, to bym za bardzo nie liczył - może na początku i to
raczej przy lekkich deszczykach.
Ale to są tylko moje wątpliwości - jedynie na podstawie zdjęć i opisu
oraz doświadczeń ze skórzanymi butami. Mogę się mylić, lub błędnie
oceniać Twoje potrzeby.
--
Jacek G.

24 Data: Październik 20 2011 18:17:18
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
In article <j7o8co$6d3$1@news.onet.pl>,
[...]

Zadne z powyzszych mi sie nie podobaja.
A, i zapamietaj, ze nie ma butow calorocznych.

TA

25 Data: Październik 20 2011 18:50:22
Autor: Marcin Kysiak
W dniu 2011-10-20 18:17, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

Zadne z powyzszych mi sie nie podobaja.
A, i zapamietaj, ze nie ma butow calorocznych.

Jakoś 20 lat temu i dawniej były. A teraz są inne na podejścia, inne na zejścia ;-)

Pzdr,
M.

--
Marcin Kysiak
Galeria fotografii:        http://www.marcinkysiak.pl

26 Data: Październik 20 2011 19:25:50
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
In article <j7pjgb$r0m$1@news.onet.pl>,
 Marcin Kysiak <mkysiak@gmail.com> wrote:

> [...]

> A, i zapamietaj, ze nie ma butow calorocznych.

Jakoś 20 lat temu i dawniej były. A teraz są inne na podejścia, inne na

Ano fakt.
25 lat temu jak kupilem Himalaje (czy inne Zawraty) to chyba nawet w
sierpniu w Tatrach w nich bylem.

TA

27 Data: Październik 20 2011 20:05:21
Autor: szufla
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
Ano fakt.
25 lat temu jak kupilem Himalaje (czy inne Zawraty) to chyba nawet w
sierpniu w Tatrach w nich bylem.

Bez przesady, do turystyki na lato to byly opinacze. Na tatrzanska zime
obcierajace himalaje.
Zawraty to juz nie tak latwo bylo kupic.

sz..

28 Data: Październik 24 2011 18:16:42
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach

Opinacze?
Pierwsze slysze.

TA

29 Data: Październik 20 2011 22:15:13
Autor: Basia Z.
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach

Ano fakt.
25 lat temu jak kupilem Himalaje (czy inne Zawraty) to chyba nawet w
sierpniu w Tatrach w nich bylem.

Ja chodziłam cały rok po Beskidach.
W sumie były to świetne buty za stosunkowo niską cenę.

B.

30 Data: Październik 24 2011 06:30:04
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2011-10-20 18:50, Marcin Kysiak pisze:
[...]

Również wyróżnia się buty (w każdej kategorii ABCD) na trawersy orograficznie prawo i lewostronne :-)

Pozdrawiam
Wojtek

31 Data: Październik 24 2011 05:25:39
Autor: Filip
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
Witam!
On 20 Paź, 18:50, Marcin Kysiak <mkys...@gmail.com> wrote:
W dniu 2011-10-20 18:17, Titus_Atomi...@somewhere.in.the.world pisze:

> [...]
> A, i zapamietaj, ze nie ma butow calorocznych.

Jakoś 20 lat temu i dawniej były. A teraz są inne na podejścia, inne na

Otóż to, tego już do końca życie nie pojmę, dlaczego jeszcze 20 lat
temu dało się chodzić w tych samych butach cały rok, a teraz już nie.
Używam cały rok klasycznych butów turystycznych zwanych w czasach jak
zaczynałem chodzić po górach "wibramami" z Fabosu, których w swoim
czasie przezornie kupiłem trochę na zapas. Sprawdzają się znakomicie w
każdych warunkach, aczkolwiek nie oczekuję, że mnie będą chłodzić w
lecie i grzać w zimie. Ale wiem, że młodzież i inni nowinkarze mają
mnie za mamuta, co nie zmienia faktu, że zapewne podobną radość z
chodzenia po górach czerpiemy
pozdrawiam,
Filip

32 Data: Październik 24 2011 15:00:17
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2011-10-24 14:25, Filip pisze:
[...]

Marketing.
Dawniejmiałeś jedne buty turystyczne, zrobione porządnie - wystarczały na 3-5 lat intensywnego chodzenia.
Ale kupiłeś tylko jedna parę.
Jak Ci (Tobie pewnie nie) wcisną, że musisz mieć letnie, jesienne, wiosenne, beskidzkie, tarzańskie, alpejskie, himalajskie, etc.
to kupisz tych par co najmniej kilka = interes się kręci.

[...]

Niemniej dostrzegam korzyść z posiadania kilku par butów o różnym przeznaczeniu.
Latem w Beskidy nie zakładam Meindl 9.0 (a nawet 7.1) tylko coś lżejszego.

Ale wiem, że młodzież i inni nowinkarze mają
mnie za mamuta, co nie zmienia faktu, że zapewne podobną radość z
chodzenia po górach czerpiemy

"A CZY PRZYRODA KOLEBKA
MYŚLAŁA KIEDYŚ DOKŁADNIE
PO CO JEJ WIELKIE MAMUTY,
ANI WYGLĄDA TO ŁADNIE,
ANI Z NICH SKÓRA NA BUTY"

Pozdrawiam
Wojtek

33 Data: Październik 24 2011 15:42:19
Autor: gl
[...]

odporny na marketingową ściemę zdrowy trzon społeczeństwa
to zasuwa w góry w tym, w czym chodzi na co dzień:
adidaskach, klapkach czy co tam mają;

 g.

34 Data: Październik 25 2011 03:46:01
Autor: Filip
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
On 24 Paź, 15:00, Wojciech Wierba <Wojciech.Wie...@ifj.edu.pl> wrote:
(...)
"A CZY PRZYRODA KOLEBKA
MYŚLAŁA KIEDYŚ DOKŁADNIE
PO CO JEJ WIELKIE MAMUTY,
ANI WYGLĄDA TO ŁADNIE,
ANI Z NICH SKÓRA NA BUTY"

Nie ma co pytać, koledzy: robiła i tak jej wyszło.
Nikt nie wymyślał specjalnie tego w czym żyć nam przyszło.

35 Data: Październik 24 2011 15:01:49
Autor: szufla
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
Otóż to, tego już do końca życie nie pojmę, dlaczego jeszcze 20 lat
temu dało się chodzić w tych samych butach cały rok, a teraz już nie.

Alez mylisz sie. Da sie oczywiscie chodzic w jednych przez caly rok.
Niektorzy tak chodza, np. w gumofilcach. :)
Ja juz w komunie do turystyki mialem 2 pary. Na zime himalaje i na lato
wojskowe opinacze (za ktore zreszta raz scigala mnie milicja).
Jednak swiat i technologie ida do przodu, wiec teraz mam 3 pary na rozne
warunki:
niskie "szybkie podejsciowki" na dobre warunki,
lekkie treki za kostke na wiosna-jesien,
i zimowe.
Majatku nie wydalem tylko rozsadnie kombinowalem :)

sz.

36 Data: Październik 24 2011 17:49:04
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Mon, 24 Oct 2011 15:01:49 +0200, szufla napisał(a):

Jednak swiat i technologie ida do przodu, wiec teraz mam 3 pary na rozne
warunki:
A to wszystko przez rozwój technologii mikroprocesorowej i elektroniki :)
Gdyby nie szybkie komputery, to nie byłoby sensownych prognoz pogody oraz
łatwego do nich dostępu. No i teraz człowiek np. wie, że najbliższy weekend
ma być w 99% słoneczny i piękny, to i ubiór pod tę prognozę dobiera.
Jak ma być deszczowo, to buty z GTX; jak sucho, to przewiewne i lekkie; jak
ma sypnąć trochę śniegiem, to takie lekkie buty na niewielki śnieg itd.
Kiedyś trzeba było wkładać takie buty, które będą dobre na każdą pogodę,
czyli 4-ro sezonowe :)

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

37 Data: Październik 24 2011 18:29:10
Autor: szufla
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
O wlasnie, wlasnie :)

sz.

38 Data: Październik 30 2011 22:58:23
Autor: Piotr
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
W dniu 2011-10-20 18:17, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

A, i zapamietaj, ze nie ma butow calorocznych.

Jak nie ma jak są ;-) W Lowach przez wszystkie sezony śmigam, obojętnie czy to po naszej Jurze, spacerowych szlakach w Sudetach czy w Tatrach Wysokich i dają radę.

pozdrawiam

39 Data: Październik 21 2011 00:33:13
Autor: Dziobak
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach

Użytkownik "Ramiel"  napisał

jakie byłyby najlepsze buty do chodzenia po górach przez cały rok ? wiosna lato jesień zima ?
Cena do 400 zł.

Nie ma takich butów; jeżeli nie chcesz zamordować swoich stóp i reszty zawieszenia to traktuj to poważnie.
Sa tylko buty stricte zimowe i możliwie najlżejsze buty na wiosnę i jesień, na lato dobre obuwie biegowe, n.p. Brooks , Mizuno i dobre sandały, n.p. Teva
Jak coś ma być do wszystkiego do się nadaje jedynie do dupy.

pozdrawiam

Pieszy - pieszy nie bez kozery ;)

40 Data: Październik 21 2011 01:19:42
Autor: Jacek G.
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
Użytkownik "Ramiel"  napisał

Ktoś tu już wcześniej napisał:
"A, i zapamietaj, ze nie ma butow calorocznych.
Jakoś 20 lat temu i dawniej były. A teraz są inne na podejścia, inne
na
zejścia ;-) "
Ogólnie to prawda, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego,
ale z Twoją poradą, żeby mieć 3 - 4 pary butów na różne pory roku też
bym się nie zgodził. Po pierwsze - pory roku w górach, to dość umowna
sprawa - zależy od kalendarzowej pory roku i od wysokości. Jednego
dnia można się przemieścić przez trzy pory roku - nawet teraz w
niewysokich Beskidach na dole jest jesień, a na górze zima. Latem też
bywa różnie - jednego dnia upalnie i sucho, a nazajutrz kilka stopni i
zlewa.
Zależy też co się w tych górach robi i w jakim stylu. Obuwie do
biegania może jest dobre do jednodniowych wycieczek na lekko przy
dobrej pogodzie lub faktycznie do biegania po górach - dość modna
ostatnio dyscyplina. Ale już na wielodniowe wędrówki z obciążeniem dla
osoby, która nie sprawdziła, że w takim obuwiu dobrze i bezpiecznie
jej się chodzi, to bym nie polecał. Prędzej można skatować nogę
obuwiem zbyt lekkim i niskim niż zbyt ciężkim.
Kolejna sprawa, to częstotliwość wyjazdów - i w związku z tym aspekt
ekonomiczny - jeśli ktoś zamierza wybrać się kilka razy w roku w góry
w różnych porach roku, to nie ma sensu, żeby kupował kilka par
specjalistycznych butów (chyba że go stać, ale z postu pytającego
kolegi to nie wynika).
--
Jacek G.

41 Data: Październik 23 2011 20:39:08
Autor: Dziobak
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach

Użytkownik "Jacek G."  napisał

 Obuwie do biegania może jest dobre do jednodniowych wycieczek

Wszystko będzie IMO :
do wielodniowych też

na lekko

wór 19 kg może być? Z 12kg da się zrobić średnią ruchu na GSB 4km/h

 przy dobrej pogodzie

Jak leje - patrz sandały

Ale już na wielodniowe wędrówki z obciążeniem dla
osoby, która nie sprawdziła, że w takim obuwiu dobrze i bezpiecznie
jej się chodzi, to bym nie polecał.

Trzeba więc sprawdzić.
Obuwie permanetnie obejmujące kostkę to nie jest panaceum na wieloletnia, niezawodną pracę stawu skokowego

Prędzej można skatować nogę
obuwiem zbyt lekkim i niskim niż zbyt ciężkim.

No tutaj to sie w zupełności nie zgodzę  :)
Biegowe startowe kupuje czasami na dzień przed imprezą.

Oczywiscie jak miałbym zchodzic po luźnym piargu typu n.p. zimowa droga z Zawratu na północ wtedy mam buty stricte zimowe, kiedyś właśnie "Zawraty"

pozdrawiam

Pieszy

p.s. W takiej sytauacji zaryzykowałbym te niebieskie Forclaz'y za 199zł ; ostatecznie milony Francuzów nie mogą się mylić albo cierpiec w milczeniu ;)

42 Data: Październik 23 2011 14:09:01
Autor: Jacek G.
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
On 23 Paź, 20:39, "Dziobak" <dzio...@hot.pl> wrote:
Wszystko będzie IMO :
I to jest kluczowa sprawa. Nie twierdzę, że się nie da. Każdy ma swoje
przyzwyczajenia i wypracowane metody. Z obserwacji wynika jednak, że
większość ludzi chodzących po górach używa butów wysokich - lżejszych
lub cięższych - to już różnie. Aby chodzić w niskim obuwiu potrzebna
jest ponadto dobra technika chodzenia i silne nogi. Brak tych
umiejętności widać najlepiej u tzw. - przepraszam - "niedzielnych"
turystów w Tatrach wyczyniających różne figury na kamienistych
szlakach w obuwiu typu "adidasy".

Jak leje - patrz sandały
Nie w każdym terenie i nie w każdej temperaturze sandały są
najwygodniejsze. Ja to w ogóle nie potrafiłbym sprawnie chodzić w
sandałach.

Trzeba więc sprawdzić.
Co do mnie, to niechętnie. Ale jak ktoś chce - nie widzę przeszkód.

Obuwie permanetnie obejmujące kostkę to nie jest panaceum na wieloletnia,
niezawodną pracę stawu skokowego
Jest to pewnie sprawa indywidualna. Chodzę po górach już sporo lat
stosując wysokie, skórzane obuwie i ze stawem skokowym nie mam
problemu. Co by było gdybym chodził w niskim - nie wiem i pewnie się
nie dowiem, bo po prostu buty wysokie uważam za bardziej uniwersalne i
wygodne na różne, często bardo zmienne warunki. Czasem trzeba przejść
przez strumień, czasem brodzić w błocie prawie po kostki, w deszczu
też jest bardziej komfortowo - mniejsza szansa, że naleje się od góry.

Oczywiscie jak miałbym zchodzic po luźnym piargu typu n.p. zimowa droga z
Zawratu na północ wtedy mam buty stricte zimowe, kiedyś właśnie "Zawraty"

A jakie buty wybrać na takie warunki jakie panowały tydzień temu w
Beskidach ? :
http://www.jacekg.netai.net/Relacje/Jesien%202011/Rabka%20-%20Turbacz/slides/IMG_7215.html
i ze 2 godz. później:
http://www.jacekg.netai.net/Relacje/Jesien%202011/Rabka%20-%20Turbacz/slides/IMG_7230.html

P.S. Podobnie jak Jarek K. i pewnie wiele innych osób używam obecnie
jednych butów przez cały rok. Kiedyś miałem ciężkie Himalaje na zimę i
jakieś lżejsze na lato. Ale teraz zimą mało chodzę, a jak już, to na
nartach, więc przestało się opłacać trzymanie różnych butów na lato i
zimę. Obecnie używam Asolo Sasslong - wyglądają na dość ciężkie, ale
wbrew pozorom nie ważą dużo w porównaniu z innymi, podobnymi i
działają już chyba z 5 lat.
--
Jacek G.

43 Data: Październik 24 2011 11:07:23
Autor: gl
[...]

to dla odmiany coś z cyklu "Nie próbujcie tego w domu";
z oszczędności czasu sugeruję przewinąć od razu
na 5:45, zainteresowani "podejściem" mogą też spojrzeć
na 2:45 i następne:

http://www.youtube.com/watch?v=NFCjaKhbHMk&feature=player_embedded

w "cywilnych" zastosowaniach półbutki lub wręcz jak wyżej
"adidaski"  (poza oczywistymi wadami) dają nam przewagę
energetyczną - każdy gram mniej na stopach - to opowiednik
kilogramów w plecaku;)
spece od obliczeń podadzą niechybnie dokładniejsze dane;

 g.

44 Data: Październik 26 2011 09:30:47
Autor: Piotr Adamski
W dniu 24.10.2011 11:07, gl pisze:

[...]

to nie są "adidaski", tylko jakieś salomony typowo do biegania trailowego...

45 Data: Październik 26 2011 09:56:57
Autor: szufla
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
to nie są "adidaski", tylko jakieś salomony typowo do biegania
trailowego...

np. xa pro 3d ultra gtx, czyli jak najbardziej popularnie zwane "adidaski"
:)

sz.

46 Data: Październik 26 2011 02:13:26
Autor: Jacek G.
On 26 Paź, 09:56, "szufla" <b...@emaila.pl> wrote:
> to nie są "adidaski", tylko jakieś salomony typowo do biegania
> trailowego...

np. xa pro 3d ultra gtx, czyli jak najbardziej popularnie zwane "adidaski"
:)
Eee tam wszystkie buty są raczej 3d. 2d ciężko byłoby włożyć ;) A temu
gościowi co wbiegał gdzieś pod Olimp i zjeżdżał po łatach śniegu gtx
też pewnie niewiele pomogło, bo i tak miał pełno śniegu w butach. Tym
niemniej na pewno takie "adidaski", to zupełnie coś innego niż typowe
"adidaski" miejskie. W pewnych okolicznościach mogą mieć zastosowanie
w turystyce. Ale są to jednak buty przeznaczone do sportu - choćby
takiego jak widać na filmie.
P.S. Fajny opis dla tych butków znalazłem na jakiejś stronie:)
"Lekkie, komfortowe, ociekające zaawansowanymi i niezawodnymi
technologiami, ..."
--
Jacek G.

47 Data: Październik 26 2011 11:57:40
Autor: gl
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach

np. xa pro 3d ultra gtx, czyli jak najbardziej popularnie zwane "adidaski"
:)

BTW: Adidas też wypuścił podejściówki (półbutki górskie)-
a to się dopiero zrobi bałagan w nazewnictwie;)

 g.

48 Data: Październik 26 2011 11:53:11
Autor: gl
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach

to nie są "adidaski", tylko jakieś salomony typowo do biegania trailowego...

czyli  właśnie "adidaski" :)

BTW: to mnie kiedyś rozbawiło:

"z ciekawości patrzyłem też na czołówkę w Szwajcarii na długim dystansie MM - 80km.

drugie i trzecie miejsce - chłopaki z ichniego teamu salomona, w tych najdroższych, czerwonych (nie pamiętam nazwy)
pierwsze - asics ds trainer"

[czyli buty uliczne, treningowo-startowe]

http://www.bieganie.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=21432&hilit=buty+do+biegania+po+g%C3%B3rach

 g.

49 Data: Październik 26 2011 12:41:31
Autor: gl
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach

[czyli buty uliczne, treningowo-startowe]

jakby kto miał wątpliwości, to - oczywiście-
chodzi  tu o buty do biegów ulicznych (raczej
lekki model);
 g.

50 Data: Październik 26 2011 21:14:19
Autor: Piotr Adamski
W dniu 26.10.2011 11:53, gl pisze:

[...]

a w czym innym mieli pobiec, jak sponsor wymaga? :)

51 Data: Październik 23 2011 19:28:20
Autor: Jarek K.
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
W dniu 21 paź 2011, o godzinie 0:33, Dziobak napisał(a):

Użytkownik "Ramiel"  napisał

[...]

Ja tam na butach się nie znam, ale jak dotąd od x lat chodzę po górach
(różnych) przez cały rok w jednych butach (oprócz wspinaczki) i jestem
zadowolony (czyt. nie cierpię z tego powodu i nie odczuwam potrzeby zmiany
tego stanu rzeczy), więc nie rozumiem tego co powyżej. Model, który
wybrałem jest na tyle wygodny, że nawet na biwaku tych butów nie zdejmuję -
ściągam je dopiero przed snem. Oczywiście kosztowały one grubo ponad 400
zł...

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

52 Data: Październik 23 2011 20:04:38
Autor: szufla
Re: Najlepsze buty do chodzenia po górach
Ale zapomniales napisac co to za model tych calorocznych butow.

sz.

53 Data: Październik 23 2011 22:51:02
Autor: Jarek K.
W dniu 23 paź 2011, o godzinie 20:04, szufla napisał(a):

Ale zapomniales napisac co to za model tych calorocznych butow.

Nikt nie pytał, to nie pisałem ;)
Ale skoro pytają...
Hanwag Alaska GTX (opis ze strony jednego ze sklepów: "Klasyczny but
trekkingowy, przeznaczony do całorocznej, zaawansowanej turystyki
górskiej"). Zupełnie z tym się zgadzam. Buty od razu bardzo wygodne - nie
potrzebowały rozchodzenia.

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

54 Data: Październik 23 2011 23:08:44
Autor: szufla
[...]

Hanwagi z reguly od razu wysmienicie pasuja do nogi, ale w lecie to ja bym
sie w takich butach zagotowal nie wspominajac o wadze.
Dla mnie to jest obuwie na zime, calkowicie wystarczajce do np. tatrzanskiej
turystyki.

sz.

55 Data: Październik 23 2011 23:49:02
Autor: Jarek K.
W dniu 23 paź 2011, o godzinie 23:08, szufla napisał(a):

Hanwagi z reguly od razu wysmienicie pasuja do nogi, ale w lecie to ja bym
sie w takich butach zagotowal nie wspominajac o wadze.
Moje nogi dziwne są bo latem pocą się w ciężkich butach, lekkich butach
oraz w sandałach, a już np. zimą wogóle, dlatego też (dys)komfort zawsze
mam podobny w danej porze roku.

Hanwagi dają taki dziwny komfort, że nie trzeba myśleć za wiele o własnych
nogach - gdzie nie stanę, to raczej krzywdy sobie nie zrobię. W sandałach
potrzebna jest zupełna świadomość każdego kroku, aby mieć co najmniej
niepodrapane nogi. W butach podejściowych również uwaga jest potrzebna,
zwłaszcza na nierównym podłożu.

Czasami korzystam z podejściówek i jakoś nie widzę ich dużej przewagi
termicznej względem Hanwagów (w porze letniej). Przy czym podejściówki, jak
nazwa wskazuje, nie są dla mnie od "pór roku", tylko do konkretnego celu i
świetnie sprawują się przy łatwej wspinaczce lub na ferratach.

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

56 Data: Październik 24 2011 06:34:38
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2011-10-23 22:51, Jarek K. pisze:

Buty od razu bardzo wygodne - nie
potrzebowały rozchodzenia.

"Rozchodzenie" obecnie produkowanych butów polega na tym, że
stopa dopasowuje się do buta. :-)

Pozdrawiam
Wojtek

57 Data: Październik 23 2011 20:59:42

[...]