Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy

Data: 2013-09-11 10:02:28
Autor: Krzysztof Jodłowski
Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy
1. Ogłosiła sobie przetarg na zakup wodomierzy
2. Wybrała firmę
3. Podpisała umowę.

Normalna praktyka. Przecież nie będzie pytać każdego mieszkańca z osobna. W hurcie zazwyczaj taniej takie rzeczy się kupuje.
Spółdzielnia na co dzień ogłasza dużo przetargów i tylko ten Ci się nie spodobał?

Aktualnie wodomierze są wymieniane, przy czym koszt zakupu iwymiany
obciąża mieszkańca. Mieszkaniec musi zapłacić za wymianę spółdzielni.

A co za różnica komu zapłacisz?

Jeśli ktoś nie wymieni, będzie obciążany bardzo wysoką ryczałtową opłatą
za wodę uzależnioną dodatkowo od ilości mieszkańców.

To logiczne. Nie masz urządzenia legalizowanego do rozliczeń, więc Spółdzielnie nie chce się według niego rozliczać.

1. Spółdzielnia twierdzi, że nawet jak mieszkaniec wymieni sobie
wodomierz na legalizowany na swój koszt (tańszy) - to i tak będzie
obciążany ryczałtem - mamy zatem tutaj zmuszanie do korzystania z
wodomierzy zakupionych w konkretnej firmie - czy to nie jest w gestii
zainteresowania UOKiK?

Patrz punkt 1. Popatrz na inne przetargi.

2. Zakładając, że istnieje prawo, że mieszkaniec ponosi koszt
wodomierzy, czy można tę kwotę zbić, argumentując, że administracja
obciąża nie tylko kosztem wodomierza, ale i kosztem nakładki radiowej do
zdalnego odczytu oraz kosztem odczytów przez kolejne 5 lat (jednorazowa
cena wymiany i zakupu wodomierza zawiera w sobie:

Odczyty radiowe są tańsze niż bezpośrednie "oczami". Nawet uwzględniając koszt nakładki radiowej.
Za odczyty "oczami" przecież też wcześniej płaciłeś a nie protestowałeś. Myślisz, że ktoś za darmo będzie latał po mieszkaniach?

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-11 10:05:49
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-11 10:02, Krzysztof Jodłowski pisze:

Aktualnie wodomierze są wymieniane, przy czym koszt zakupu iwymiany
obciąża mieszkańca. Mieszkaniec musi zapłacić za wymianę spółdzielni.

A co za różnica komu zapłacisz?

Jeśli to nie różnica, to wolałbym zapłacić komuś innemu.

[...]

Mam urządzenie legalizowane - mogę je zamontować we własnym zakresie, taniej.

[...]

Za inne przetargi spółdzielnia płaci sama z własnych środków. Tu - ona kupuje, a każe płacić bezpośrednio mieszkańcom.

[...]

Zależy dla kogo tańsze. Dla mieszkańca będą droższe, bo teraz musi za to zapłacić, a dotychczas odbywało się to sumptem spółdzielni i mieszkańców ("kartki" z odczytami wrzucane do skrzynek).

Za odczyty "oczami" przecież też wcześniej płaciłeś a nie protestowałeś.
Myślisz, że ktoś za darmo będzie latał po mieszkaniach?

Płaciłem w ramach różnych opłat, teraz opłaty się nie zmieniają, a dochodzi dodatkowa - za odczyt.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-11 10:15:29
Autor: Maciej Bebenek
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
[...]

A środki własne spółdzielni biorą się z...

2. Zakładając, że istnieje prawo, że mieszkaniec ponosi koszt
wodomierzy, czy można tę kwotę zbić, argumentując, że administracja
obciąża nie tylko kosztem wodomierza, ale i kosztem nakładki radiowej do
zdalnego odczytu oraz kosztem odczytĂłw przez kolejne 5 lat (jednorazowa
[...]

A dane z kartki same się wklepywały do bazy danych. Potem reklamacje, z
tytułu pomyłek. Przy dużej spółdzielni to wymaga zatrudnienia co najmniej
jednej pani Basi na pełny etat.

Za chwilę będziesz mieć podwyżki opłat z powodu wzrostu czegokolwiek...
Liczniki, o ile pamiętam, montuje się raz na 10 lat. Podziel tę kwotę przez
3652 ;-)

[...]

To tylko przedsmak tego, co się będzie działo przy wprowadzaniu
inteligentnych licznikĂłw energii elektrycznej ;-)

Data: 2013-09-11 10:21:13
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-11 10:15, Maciej Bebenek pisze:
[...]

A jakie to ma znaczenie? Jak idę do lekarza w ramach NFZ, to oczekuję bezpłatnych świadczeń, a nie demagogii, że mogę zapłacić stówkę za wizytę, bo przecież budżet NFZ to i tak z moich środków.

[...]

14 000 wodomierzy x 75zł zwiększonego kosztu i pani Basia ma 10 tysięcy pensji miesięcznie przez 5 lat, a i starczy jeszcze na prowizję dla pani dyrektor za ustawienie przetargu :)

--
Liwiusz

Data: 2013-09-11 10:58:48
Autor: Krzysztof Jodłowski
Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy
Jeśli to nie różnica, to wolałbym zapłacić komuś innemu.
Mam urządzenie legalizowane - mogę je zamontować we własnym zakresie,
taniej.

Spółdzielnia rządzi się prawami innymi niż jednostka. Teoretycznie masz wpływ na działanie Spółdzielni głosując. W praktyce - jak Ci się nie podoba to milcz i cierp albo wypad na własne włości. Niestety.

Za inne przetargi spółdzielnia płaci sama z własnych środków. Tu - ona
kupuje, a każe płacić bezpośrednio mieszkańcom.

Te środki to też płaca mieszkańcy przecież.

Zależy dla kogo tańsze. Dla mieszkańca będą droższe, bo teraz musi za to
zapłacić, a dotychczas odbywało się to sumptem spółdzielni i mieszkańców
("kartki" z odczytami wrzucane do skrzynek).

Nie znasz kosztów, które dotychczas ponosiła spółdzielnia.
A i system karteczek też raczej był do bani (nieszczelny, obarczony licznymi błędami odczytu, kłopotliwy do przypominania o odczycie i konieczności wrzucenia karteczki itd.)

Płaciłem w ramach różnych opłat, teraz opłaty się nie zmieniają, a
dochodzi dodatkowa - za odczyt.

Płaciłeś za odczyt, tylko o tym nie wiesz. Po prosty był wliczony w inną pozycję. U nas np. jest wyrzucony jako odrębna.

Teraz mamy radiowy. Raz na jakiś czas pojawia się człowiek (odczyty i rozliczenia robi firma, która wygrała przetarg), staje na klatce schodowej, po minucie wychodzi.
Wcześniej wynajęty człowiek ze Spółdzielni latał po mieszkaniach (kilka razy - wiadomo, nie każdy jest w domu) i spisywał ręcznie, potem ktoś to wklepywał do komputera i robił rozliczenie.

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-11 11:01:25
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-11 10:58, Krzysztof Jodłowski pisze:

[...]

Skoro płaciłem (i będę płacił nadal, bo opłaty się nie zmieniają), to dlaczego dodatkowo mam płacić za to przy wymianie wodomierza?

Tak było w istocie.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-11 11:17:00
Autor: Krzysztof Jodłowski
Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy
Skoro płaciłem (i będę płacił nadal, bo opłaty się nie zmieniają), to
dlaczego dodatkowo mam płacić za to przy wymianie wodomierza?

A płaciłeś wcześniej za wymianę? Ile i za co konkretnie? Bo może wcześniej Spółdzielnia dokładała z innego budżetu. A ile teraz zapłacisz? Pamiętaj, że urządzenie wymieniane jest na droższe.

Spółdzielnia może podnieść czynsz o małą kwotę i rozłożyć to np. na 5 lat. Ale jeśli nie ma kasy na kredytowanie, to zazwyczaj ustala, żeby mieszkańcy dołożyli jednorazowo. Ekonomia czy cóś.

[...]

No to co pisałeś o jakiś karteczkach. Karteczki to była wersja ostateczna jeśli np. wyjeżdżałem na 3 tyg.

Data: 2013-09-11 11:22:27
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-11 11:17, Krzysztof Jodłowski pisze:
[...]

Wcześniej płaciłem za wymianę, i tak naprawdę sprawy by nie było, gdyby cena była dostosowana do możliwości. W mieszkaniach są po 4 wodomierze, zakładając, że normalnie można je kupić po 50zł, to 200zł/mieszkanie jeszcze burzy by nie wywołało.

Ale przy 540zł na mieszkanie wielu emerytów się burzy, a i ja trochę protestuję przed bezsensownym wyjęciem połowy tałzena z kieszeni.

Wymiana wodomierzy? OK. Ale nakładka radiowa i odczyt to już zadanie spółdzielni i jak chce sobie to ułatwić, to z już zebranych środków niech za to płaci. Bo to będzie dla niej "oszczędność" (a nie będzie, o czym niżej).

[...]

Co pół roku były kartki, co rok, dwa lata chodzili i sprawdzali "kontrolnie". Koszt żaden, bo robili to etatowi ciecie.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-11 11:30:54
Autor: Krzysztof Jodłowski
[...]

Normalnie nie wymieniasz na nowe, tylko płacisz za legalizację.
Tu masz przykładowe ceny:
www.apator.com/uploads/files/Produkty/cennik-powogaz-1-2013.pd
Nowe cennikowo ok. 70 zł/szt.
Wychodzi 180 zł (cennikowo z nadajnikiem) za szt. x4 = 720 zł.
540 zł z wymianą jest do przyjęcia. Takie koszty. I to jeszcze z 5-letnim odczytem!

Co do sensowności nie dyskutuję. Natomiast śmiem twierdzić, że w sumie mniej w efekcie zapłacisz na przestrzeni lat.

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-11 11:33:37
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-11 11:30, Krzysztof Jodłowski pisze:
[...]

Pod warunkiem wyciągnięcia do legalizacji wodomierza z mojej rury. Zatem teraz mógłbym sobie legalizować wodomierze wymontowane 5 lat temu, ale... zaginęły w spółdzielni i ich nie ma :)

[...]

Koszty za TAKĄ usługę są do przyjęcia. Pytanie tylko, czy zakup akurat TAKIEJ usługi jest uzasadniony. Teraz płaciłem za wodomierze mniej, płaciłem za odczyt, jak to niektórzy zauważają, w opłatach eksploatacyjnych i dla mnie taniej będzie jak tak pozostanie.

Co do sensowności nie dyskutuję. Natomiast śmiem twierdzić, że w sumie
mniej w efekcie zapłacisz na przestrzeni lat.

Gruszki na wierzbie :)

--
Liwiusz

Data: 2013-09-11 11:36:06
Autor: Krzysztof Jodłowski
[...]

Może to wynikać z tego, że stare wodomierze nie są przystosowane do montażu nadajników. U nas też tak było. Stare sprzed 20 lat po prostu nie miały miejsca na montaż. Te nowe maja nieco większe puszki i (chyba) inaczej wyprowadzone w obudowach ośki z impulsami.

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-11 10:18:34
Autor: Liwiusz
Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy
W dniu 2013-09-11 10:02, Krzysztof Jodłowski pisze:
To logiczne. Nie masz urządzenia legalizowanego do rozliczeń, więc
Spółdzielnie nie chce się według niego rozliczać.

Akurat to nie jest logiczne - legalizowanie jest potrzebne do rozliczenia z wodociągami, a nie do rozliczenia spółdzielni z mieszkańcami, które to rozliczenie może się odbywać w dowolny sposób, nawet nielegalizowanymi wodomierzami, nie ma ku temu przeszkód prawnych.

Dla uproszczenia tego problemu przyjmijmy jednak, że wodomierz ma mieć legalizację.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-11 16:10:47
Autor: Bartolomeo
[...]

Myślisz, że teraz zwolnią tą osobę która chodziła spisywać liczniki?
Buahahahahaha!

Data: 2013-09-11 16:31:18
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-11 16:10, Bartolomeo pisze:
[...]

"O to to!" (c) by Gotfryd
:)

--
Liwiusz

Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy