Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.

Data: 2010-03-05 09:41:10
Autor: ąćęłńóśźż
Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
Otrzymaliśmy (jako powodowie) z sądu pismo - nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym przez pozwanych zapłacenia kwoty głównej wraz
z odsetkami oraz kwoty tytułem kosztów procesu -

- w terminie dwóch tygodni lub wniesienie w tym terminie sprzeciwu (przez pozwanych).

Pytania:

1. Czy w tej chwili jako powodowie mamy coś robić, czy po prostu czekać na otrzymanie z sądu jakiegoś kolejnego pisma?

2. W pozwie o zapłatę była zawarta także prośba o zasądzenie kosztów pełnomocnictwa wg norm przepisanych.  Czy w nakazie zapłaty w
postępowaniu upominawczym kwota kosztów pełnomocnictwa nie występuje? Ewentualnie należy osobno zgłosić wniosek?
THX

Data: 2010-03-05 10:10:43
Autor: Andrzej Lawa
ąćęłńóśźż pisze:
[...]

Albo czekać na pismo, albo na kasę na koncie, albo poczekać do
uprawomocnienia i wtedy zwrócić się o nadanie klauzuli wykonalności.

2. W pozwie o zapłatę była zawarta także prośba o zasądzenie kosztów
pełnomocnictwa wg norm przepisanych.  Czy w nakazie zapłaty w
postępowaniu upominawczym kwota kosztów pełnomocnictwa nie występuje?

Ummm... Jakiego pełnomocnictwa? Była jakaś rozprawa z reprezentującym
adwokatem, hmm?

Data: 2010-03-05 10:13:14
Autor: Liwiusz
Andrzej Lawa pisze:

Ummm... Jakiego pełnomocnictwa? Była jakaś rozprawa z reprezentującym
adwokatem, hmm?

   A kto pozew pisał, hmmm?

--
Liwiusz

Data: 2010-03-05 17:24:02
Autor: Johnson
Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
Liwiusz pisze:

  A kto pozew pisał, hmmm?

A jakie to ma znaczenie? Mógł pisać i papież.
Jak adwokat nie występował przed sądem to żadnych kosztów się nie wydobędzie.

--
@2009 Johnson
Gdy widzisz mędrca, myśl o tym, by mu dorównać. Gdy widzisz tego, komu brak rozsądku, zastanów się nad sobą samym.

Data: 2010-03-05 17:49:02
Autor: Liwiusz
Johnson pisze:
Liwiusz pisze:

  A kto pozew pisał, hmmm?

A jakie to ma znaczenie? Mógł pisać i papież.
Jak adwokat nie występował przed sądem to żadnych kosztów się nie wydobędzie.

   Ale za "podpisanie" pozwu koszty się należą, prawda?

--
Liwiusz

Data: 2010-03-05 19:11:53
Autor: Johnson
Liwiusz pisze:

  Ale za "podpisanie" pozwu koszty się należą, prawda?

Za udział w postępowaniu sądowym.

Data: 2010-03-05 11:00:10
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 05 Mar 2010 10:10:43 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

[...]

Sąd z urzędu przysyła wyrok z klauzulą.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
[reklama] dobry zakład fotograficzny we Wrocławiu http://foto-krzyki.pl

Data: 2010-03-05 12:13:34
Autor: Liwiusz
Olgierd pisze:
[...]

   Nie każdy :P Z urzędu może klauzulę nadać (a nie wysłać tytuł), choć wydział cywilny dla Warszawy Pragi jak się go nie popędzi wnioskiem to aktualnie nadaje klauzule na nakazy, które powinny być prawomocne rok temu ("wie pan, braki kadrowe").

--
Liwiusz

Data: 2010-03-05 12:28:06
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 05 Mar 2010 12:13:34 +0100, Liwiusz napisał(a):

Albo czekać na pismo, albo na kasę na koncie, albo poczekać do
uprawomocnienia i wtedy zwrócić się o nadanie klauzuli wykonalności.

Sąd z urzędu przysyła wyrok z klauzulą.

   Nie każdy  Z urzędu może klauzulę nadać (a nie wysłać tytuł),

To Ci powiem, że niedawno dzwoniłem w tej sprawie do sekretariatu (nakaz w upominawczym, sąd gospodarczy), a mi panie mówią -- przyślemy.

No i w innej sprawie też dostałem z urzędu papier z pieczątką -- bez wniosku. --

Data: 2010-03-05 13:32:43
Autor: Liwiusz
Olgierd pisze:
[...]

   Ależ ja wcale nie zaprzeczam, że są sądy, które tak robią :)

--
Liwiusz

Data: 2010-03-05 17:24:43
Autor: Johnson
Liwiusz pisze:

  Nie każdy :P Z urzędu może klauzulę nadać

Nie może, tylko musi.

Data: 2010-03-05 17:49:41
Autor: Liwiusz
Johnson pisze:
Liwiusz pisze:

  Nie każdy :P Z urzędu może klauzulę nadać

Nie może, tylko musi.

   W teorii.

--
Liwiusz

Data: 2010-03-05 19:12:33
Autor: Johnson
Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
Liwiusz pisze:

Nie może, tylko musi.

  W teorii.

Mówmy jak winno być, bo tego dotyczy prawo.

Data: 2010-03-05 18:36:17
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 5 Mar 2010, Johnson wrote:

Liwiusz pisze:

  Nie każdy :P Z urzędu może klauzulę nadać

Nie może, tylko musi.

  Jak jest w przepisie, "musi" czy "powinien"?
  ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-05 20:43:21
Autor: Johnson
Gotfryd Smolik news pisze:

 Jak jest w przepisie, "musi" czy "powinien"?
 ;)

A weź sobie i znajdź.

Data: 2010-03-05 22:05:19
Autor: Gotfryd Smolik news

Gotfryd Smolik news pisze:

 Jak jest w przepisie, "musi" czy "powinien"?
 ;)

A weź sobie i znajdź.

  Kiedy nie wiem o który przepis się opierasz :|
(mi tam nie zależy, napisałeś "musi" wiedząc iż spór
idzie o cienką linię między znaczeniami różnych słów)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-05 22:24:32
Autor: Liwiusz

Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

   Ani nie musi, ani nie powinien. "Nadaje niezwłocznie". Tylko nie wiadomo co zrobić z takim sądem, który "niezwłocznie" rozumie "po 12 miesiącach".

kpc 782
§ 2. Nakazowi zapłaty sąd nadaje klauzulę wykonalności z urzędu niezwłocznie po jego uprawomocnieniu się.

--
Liwiusz

Data: 2010-03-05 22:46:41
Autor: Johnson
Liwiusz pisze:

niezwłocznie po jego uprawomocnieniu się.

Jak powszednie wiadomo:
"niezwłocznie" znaczy bez nieuzasadnionej zwłoki ;)

Data: 2010-03-05 22:57:25
Autor: Liwiusz
Johnson pisze:
Liwiusz pisze:

niezwłocznie po jego uprawomocnieniu się.

Jak powszednie wiadomo:
"niezwłocznie" znaczy bez nieuzasadnionej zwłoki ;)

   Tyle że to taki martwy przepis. Jak komuś zależy, to złoży wniosek, albo dogada się z paniami w sekretariacie. A jak komuś nie zależy, to to, że klauzula będzie nadana po roku, albo wcale, nie robi żadnej różnicy.

   Zresztą co to znaczy, że klauzulę nadaje się niezwłocznie po uprawomocnieniu? Aby zobaczyć, czy jest prawomocny, ktoś kompetentny musi zajrzeć w akta i to stwierdzić. I co się zrobi, jak tego nie zrobi?   Ten przepis to taka sztuka dla sztuki.

--
Liwiusz

Data: 2010-03-05 23:17:21
Autor: Johnson
Liwiusz pisze:

  Tyle że to taki martwy przepis.

Teraz to troszkę przesadzasz. Myślę że zasadą jest jego stosowanie, a wyjątkiem nie.

[...]

Powiedzmy że się zgadzam że nowelizacja w tym zakresie jest ułomna. Sensownej było by jednak wskazać w przepisie że nadaje i wysyła, a tak to wyszła różna praktyka. W niektórych sądach się to poniewiera, inne wysyłają, a inne tylko markują.

A zamiar był taki: przychodzisz do sądu i tytuł wykonawczy na ciebie czeka, a nie szukają sędziego by go podpisał.

Ja robiłbym tak: w pozwie w rubryce, powiedzmy 8, pisałbym że chcę doręczenia tytułu wykonawczego, po nadaniu nakazowi klauzuli wykonalności z urzędu.

Data: 2010-03-06 10:21:05
Autor: Gotfryd Smolik news
Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.

Data: 2010-03-05 22:45:49
Autor: Johnson
Gotfryd Smolik news pisze:

 Kiedy nie wiem o który przepis się opierasz :|
(mi tam nie zależy, napisałeś "musi" wiedząc iż spór
idzie o cienką linię między znaczeniami różnych słów)

Ktoś tu - w tym wątku podał już odpowiedni numerek.

Data: 2010-03-05 12:47:41
Autor: Andrzej Lawa
Olgierd pisze:

Albo czekać na pismo, albo na kasę na koncie, albo poczekać do
uprawomocnienia i wtedy zwrócić się o nadanie klauzuli wykonalności.

Sąd z urzędu przysyła wyrok z klauzulą.

Czyżby?

Może w jakimś zapomnianym sądzie, gdzie personel się nudzi i szuka, co
by tu jeszcze zrobić, żeby tę nudę zabić ;)

Data: 2010-03-05 12:26:41
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 05 Mar 2010 12:47:41 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

[...]

Art. 782 par. 2 kpc. Ale fakt, że napisałem "wyrok", a myślałem "nakaz" -- bo tego dotyczyło pytanie.

Data: 2010-03-05 13:30:53
Autor: Andrzej Lawa
Olgierd pisze:
[...]

OK, jak uściślamy to uściślamy: "zwrócić się o nadanie klauzuli
wykonalności, jeśli sąd raczy zapomnieć zrobić to z urzędu". Co się zdarza.

Data: 2010-03-05 13:37:44
Autor: Liwiusz
Olgierd pisze:
[...]

Art. 782 par. 2 kpc.

   Tyle że z faktu nadania klauzuli nie wynika obowiązek wysłania tytułu do powoda.

--
Liwiusz

Data: 2010-03-05 12:57:56
Autor: Liwiusz
Andrzej Lawa pisze:
Olgierd pisze:

[...]

   W takim zapomnianym sądzie właśnie nie wyślą. Poczekają na wniosek, popiją herbaty itp. W sądzie gdzie jest naprawdę duży przemiał, z chęcią wyślą z urzędu, bo robi się to w miarę automatycznie i nie trzeba się bawić w dodatkowe wnioski powodów.

   Co ciekawe w sądzie, gdzie wysyłają z automatu, robią to za darmo. A w takim  na wniosek chcą 6zł. Nie za klauzulę, bo ta jest za darmo, ale za stronę odpisu postanowienia :)

--
Liwiusz

Data: 2010-03-12 17:11:28
Autor: ąćęłńóśźż
Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
Pozwani po otrzymaniu z sądu nakazu zapłaty przezd upływem określonego w nakazie 14-dniowego terminu zapłacili (dwa przelewy, kwota
główna i odsetki, co prawda bez kosztów poniesionych przez powodów).

Czy powodowie muszą teraz po otrzymaniu wyciągu bankowego coś robić, czy po zapłacie przez pozwanych jest rzeczą właśnie pozwanych
zawiadomić Sąd o dokonaniu zapłaty należności określonej nakazem zapłaty?
THX

-- -- -

Data: 2010-03-05 10:12:33
Autor: Liwiusz
ąćęłńóśźż pisze:
Otrzymaliśmy (jako powodowie) z sądu pismo - nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym przez pozwanych zapłacenia kwoty głównej wraz
z odsetkami oraz kwoty tytułem kosztów procesu -

- w terminie dwĂłch tygodni lub wniesienie w tym terminie sprzeciwu (przez pozwanych).

Pytania:

1. Czy w tej chwili jako powodowie mamy coś robić, czy po prostu czekać na otrzymanie z sądu jakiegoś kolejnego pisma?

   Jak pozwani złożą sprzeciw, otrzymacie go wraz z terminem rozprawy. Jeśli sprzeciwu nie będzie, zostanie nadana klauzula wykonalności. NiektĂłre sądy (np. gospodarcze w Warszawie) wysyłają klauzulę automatycznie. Inne (np. cywilne na Pradze w Warszawie) wymagają napisania wniosku o dostarczenie tytułu wykonawczego.

   W praktyce za około miesiąc zadzwońcie, dowiedzcie się, czy jest juĹź klauzula (a jeśli nie, to kiedy będzie, czy pozwani odebrali pozew itp.) i spytajcie się, czy sąd sam wyśle klauzulę, czy trzeba o to zawnioskować.

2. W pozwie o zapłatę była zawarta takĹźe prośba o zasądzenie kosztĂłw pełnomocnictwa wg norm przepisanych.  Czy w nakazie zapłaty w
postępowaniu upominawczym kwota kosztów pełnomocnictwa nie występuje? Ewentualnie należy osobno zgłosić wniosek?
THX

   Występuje, koszty powinny być zasądzone. Jednak sądy często wydają nakazy zapłaty jak maszynki i robią duĹźo błędĂłw (np. mi dwa razy zasądzono w nakazie koszty adwokata, mimo Ĺźe występowałem osobiście w sprawie). Jeśli ich nie ma, to przeczytać kpc:

art. 108(1)
Jeżeli w toku postępowania sąd nie orzekł o obowiązku poniesienia kosztów sądowych lub orzeczeniem nie objął całej kwoty należnej z tego tytułu, postanowienie w tym przedmiocie wydaje na posiedzeniu niejawnym sąd, przed którym sprawa toczyła się w pierwszej instancji.

oraz
http://www.grzybkowski-guzek.pl/download/Kancelaria_Grzybkowski_Guzek_004.pdf

"ad. 1. W przypadku braku jakiegokolwiek rozstrzygnięcia w nakazie zapłaty
co do żądania kosztów, nakaz ten nie zawiera postanowienia podlegającego
zaskarĹźeniu w drodze zaĹźalenia8. ZaĹźalenie takie na podstawie art. 370 kpc
musiałoby zostać odrzucone w postępowaniu instrukcyjnym przez sąd I instancji
(ewentualnie przez sąd II instancji – 373 kpc), jako wniesione od orzeczenia nie
istniejącego (non existens)9. Powód powinien natomiast wystąpić do sądu, który
wydał nakaz zapłaty o uzupełnienie orzeczenia zawartego w jego treści o
rozstrzygnięcie o kosztach postępowania. Żądanie powoda może być
sformułowane następująco: „[wnoszę] o uzupełnienie nakazu zapłaty wydanego
przez Sąd Rejonowy/Okręgowy w dniu … w sprawie sygn. akt … poprzez
nakazanie pozwanemu zapłacenia powodowi kwoty … tytułem zwrotu kosztów
postępowania, w tym kwotę … tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego”.
Wniosek taki powód powinien złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia nakazu
zapłaty (art. 351 § 1 kpc w zw. z art. 361 kpc). O uzupełnieniu nakazu o
rozstrzygnięcie o kosztach sąd orzeknie postanowieniem (art. 351 § 3 kpc), na
które przysługuje zażalenie, jako na postanowienie rozstrzygające o zwrocie
kosztów (art. 394 § 1 pkt. 9 kpc)10 z zastrzeşeniem dalszych uwag.
ad. 2. Zażalenie powoda na postanowienie nie obciążające pozwanego
kosztami postępowania może być sformułowane następująco: „[wnoszę] zażalenie
na postanowienie Sądu Rejonowego/Okręgowego zawarte w treści nakazu zapłaty
z dnia …, wydanego w sprawie sygn. akt …, o nie obciążeniu pozwanego kosztami
postępowania i wnoszę o zmianę zaskarżonego postanowienia i nakazanie

Data: 2010-04-16 14:54:02
Autor: 666
Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
Tak też za tą radą napisaliśmy jako powodowie i właśnie sąd przysłał

Postanowienie Referendarza Sądowego... oddalające wniosek.

"Uzasadnienie:

Powód wniósł o uzupełnienie nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym poprzez nakazanie pozwanej zapłaty na rzecz powoda kwoty *** tytułem kosztów postępowania.

Zgodnie z treścią przepisu art. 351 § 1 KPC, który to na podstawie art. 353
(2) KPC znajduje zastosowanie także do wydanych przez referendarza sądowego nakazów zapłaty, strona może w ciągu dwóch tygodni od ogłoszenia wyroku, a gdy doręczenie wyroku następuje z urzędu - od jego doręczenia, zgłosić wniosek o uzupełnienie wyroku, jeżeli sąd nie orzekł o całości żądania, o natychmiastowej wykonalności albo nie zamieścił w wyroku dodatkowego orzeczenia, które według przepisów ustawy powinien był zamieścić z urzędu.

Orzeczenie podlega uzupełnieniu co do kosztów postępowania, jeżeli sąd w ogóle nie zamieścił w nim rozstrzygnięcia w tym przedmiocie.
Natomiast w sytuacji, gdy orzeczenie Sądu zawiera wprawdzie rozstrzygnięcie w om,awianym zakresie, ale nie uwzględnia w całości żądania strony, decyzja Sądu podlega kontroli instancyjnej w drodze zażalenia.
Orzeczenie o kosztach procesu. które nei uwzględnia w całości wniosku zgłoszonego w tym zakresie zawiera bowiem w sobie domnimanie oddalenia nieuwzględnionej części (zob.: Uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 11 grudnia 1972 r., III PZP 14/72, OSNCP 1972, nr 12, poz. 215).

Wniosek powoda nie jest zasadny, albowiem w nakazie zapłaty, którego dotyczy, orzeczono, iż pozwana, oprócz kwoty roszczenia głównego wraz z odsetkami za zwłokę, ma zapłacić powodowi kwotę *** tytułem kosztów procesu.

Wobec faktu, że w nakazie zapłaty z dnia *** 2010 r. orzeczono w przedmiocie kosztów postępowania, na mocy art. 351 § 1 K.P.C. a contrario należało wniosek powoda o uzupełnienie nakazu zapłaty oddalić".

Tyle referendarz.

Koszty procesu owszem zostały w nakazie zapłaty zasądzone.
A CO Z KOSZTAMI WPISU (1/4, bo zwrot 3/4 powód otrzyma z sądu)?
A CO Z KOSZAMI PEŁNOMOCNICTWA?

Policzmy szybko na przkładzie liczbowym:
Wpis wynosił 339 zł.
Sąd zasądził na rzecz powoda
od pozwanej 99 zł 39 gr tytułem kosztów procesu
plus
wypłacić powodowi od Skarbu Państwa 254 zł 25 gr tytułem zwrotu 3/4 opłaty od pozwu.

Ale 1/4 tej opłaty od pozwu to byłoby 84 zł 75 gr.

Skąd więc i jak sąd wyliczył 99 zł 39 gr ???

THX

-- -- -

ad. 1. W przypadku braku jakiegokolwiek rozstrzygnięcia w nakazie zapłaty
co do żądania kosztów, nakaz ten nie zawiera postanowienia podlegającego zaskarżeniu w drodze zażalenia

8. Zażalenie takie na podstawie art. 370 kpc musiałoby zostać odrzucone w
postępowaniu instrukcyjnym przez sąd I instancji, jako wniesione od orzeczenia nie istniejącego

9. Powód powinien natomiast wystąpić do sądu, który wydał nakaz zapłaty o
uzupełnienie orzeczenia zawartego w jego treści o rozstrzygnięcie o kosztach postępowania.
Żądanie powoda może być sformułowane następująco:
*** [wnoszę] o uzupełnienie nakazu zapłaty wydanego przez Sąd Rejonowy w
[...]
postanowieniem, na które przysługuje zażalenie, jako na postanowienie rozstrzygające o zwrocie kosztów

10 z zastrzeżeniem dalszych uwag.

ad. 2. Zażalenie powoda na postanowienie nie obciążające pozwanego
kosztami postępowania może być sformułowane następująco:
*** [wnoszę] zażalenie na postanowienie Sądu Rejonowego zawarte w treści
nakazu zapłaty z dnia ***, wydanego w sprawie sygn. akt ***, o nie obciążeniu pozwanego kosztami postępowania i wnoszę o zmianę zaskarżonego postanowienia i nakazanie pozwanemu zapłacenia powodowi kwoty *** tytułem zwrotu kosztów postępowania, w tym kwotę *** tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego ***.

Data: 2010-03-05 17:42:59
Autor: Johnson
ąćęłńóśźż pisze:

[...]

Pytania wskazują że nie macie zawodowego pełnomocnika więc koszty się nie należą.

Data: 2010-03-09 10:16:38
Autor: 666
Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.

Data: 2010-04-16 17:43:45
Autor: Johnson
Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
  666 pisze:
Dotykasz ciekawego zagadnienia.

Dlaczego strona powodowa w przypadku uznania pozwu nie miałaby uzyskać równowartości kosztów przynajmniej minimalnych, które "wziąłby" radca lub adwokat?

Pomyśl i sobie odpowiedz. To dość proste.