Napęd dyskietek 5,25"

Data: 2010-10-21 17:44:43
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
Witam

Mam sprawny napęd dyskietek 5,25" oraz mnóstwo dyskietek,
które warto przejrzeć, bo mogą tam być ważne pliki (txt, doc).

Czy i jak można taki napęd podłączyć do współczesnego
komputera (konkretnie z płytą P5K).

Umożliwiłoby mi to przegląd tych dyskietek i przekopiowanie
tego co ważne.

Bardzo proszę o pomoc.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-21 18:29:54
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Thu, 21 Oct 2010 17:44:43 +0200, User napisał(a):

Czy i jak można taki napęd podłączyć do współczesnego
komputera (konkretnie z płytą P5K).

Umożliwiłoby mi to przegląd tych dyskietek i przekopiowanie
tego co ważne.

Sądzę że normalnym kabelkiem powinno się dać podłączyć. Jakby co taki kabelek mam w szufladzie. Stacja POWINNA (nie gwarantuję)
być widoczna w systemie jako B. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-21 18:38:58
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Kabelek to pewnie by się znalazł, ale mnie raczej chodzi o kontroler
na płycie i możliwość ustawienia w BIOSie.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-21 18:54:56
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Właśnie przyszło mi do głowy rozwiązanie polegające na "zastąpieniu"
napędu dyskietek 3,5", w który ten współczesny komputer jest wyposażony,
przez napęd dyskietek 5,25". Napęd nie musi być zamontowany w środku
komputera, może "wisieć" na kablach. W końcu to tylko na czas przejrzenia
dyskietek.
Nie wiem jednak czy kontroler i BIOS dadzą się "oszukać" i czy końcówka
kabla będzie pasowała, ta od napędu 3,5" do napędu 5,25" albo końcówka
od napędu 5,25" do kontrolera 3,5" na płycie.

Bardzo proszę o wypowiedzi.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-21 18:59:03
Autor: konieczko
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-21 18:54, User pisze:
[...]

Bios wykryje tylko musisz miec odpowiedni kabelek.

Data: 2010-10-21 19:02:28
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
Czy i jak można taki napęd podłączyć do współczesnego
komputera (konkretnie z płytą P5K).

[...]

[...]

Byłoby wspaniale
Nie mam teraz tych kabelków (od 3,5" i 5,25") pod ręką. Czy one mają takie
same końcówki? Jeśli nie, to czy da się kupić jakąś przelotkę?

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-21 19:04:37
Autor: konieczko
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-21 19:02, User pisze:
[...]

Maja inne koncowki mozna kupic na allegro albo gdzies w sklepach ze zlomem komputerowym

Data: 2010-10-21 19:06:54
Autor: konieczko
Napęd dyskietek 5,25"
Data: 2010-10-21 19:13:53
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Nie chodzi mi o kabelki do obu tych napędów, bo te pewnie mam, albo mogę mieć.
Jeśli jednak końcówki są różne to potrzebne by było coś w rodzaju przelotki.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-21 19:17:21
Autor: konieczko
Napęd dyskietek 5,25"

[...]

Ty zastanow sie czego chcesz i co piszesz bo to jakis belkot jest !

Koncowki do stacji 5.25'' wygladaja jak na fotce z linku i jak w napedzie ktory podobno masz iwec czemu zadajesz debilne pytania ?

Data: 2010-10-21 19:28:26
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Nie chodziło mi kabelki w sensie kupna w sklepie ze złomem komputerowym.

Ty zastanow sie czego chcesz i co piszesz bo to jakis belkot jest !

Koncowki do stacji 5.25'' wygladaja jak na fotce z linku i jak w napedzie ktory podobno masz iwec czemu zadajesz debilne pytania ?

Gdybyś uważniej czytał, to byś nie zarzucał mi debilnych pytań:
">> Nie mam teraz tych kabelków (od 3,5" i 5,25") pod ręką."
Czy gdzieś przeczytałeś, że chodzi o komputer przy którym teraz siedzę?

Szkoda, że po tylu rzeczowych odpowiedziach na końcu okazałeś się
niegrzeczny. No ale w Polsce to właściwie ostatnio nie należy się dziwić.
To taka nasza "normalność" :-( Szkoda.

User

Data: 2010-10-21 20:15:51
Autor: konieczko
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-21 19:28, User pisze:
[...]

Chiales napisac ze okazalem sie chamem i prostakiem prawdziwy polaku katoliku ?

Data: 2010-10-21 20:27:25
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
Chiales napisac ze okazalem sie chamem i prostakiem prawdziwy polaku katoliku ?
Kulą w płot. Przeciwna opcja. Ale tego jakoś nie załapałeś.
Ale zostawmy to. Jeśli sam nie widzisz niestosowności tego co napisałeś,
to ja już nic na to nie poradzę.

User

Data: 2010-10-21 22:39:01
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "User" napisał:

Nie mam teraz tych kabelków (od 3,5" i 5,25") pod ręką."

Ja bym pytał, czy kabel sygnałowy od 5,25" będzie drugim końcem pasował do
kontrolera na płycie.

Remek

Data: 2010-10-22 01:46:04
Autor: Wiktor S.
Napęd dyskietek 5,25"
Ja bym pytał, czy kabel sygnałowy od 5,25" będzie drugim końcem
pasował do kontrolera na płycie.

Sygnały są te same. Wtyczka od strony stacji jest inna.

--
Azarien

Data: 2010-10-22 18:41:24
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "Wiktor S." napisał:

Sygnały są te same. Wtyczka od strony stacji jest inna.

O.K. Już się dopatrzyłem. Nawet mam jeden taki uniwersalny kabelek. A
zastanawiałem się do czego jest to złącze krawędziowe :)

Pzdr Remek

Data: 2010-10-21 19:16:41
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Thu, 21 Oct 2010 19:02:28 +0200, User napisał(a):

Nie mam teraz tych kabelków (od 3,5" i 5,25") pod ręką. Czy one mają takie
same końcówki? Jeśli nie, to czy da się kupić jakąś przelotkę?

Mają inne, stacje 5.25" mają złącze krawędziowe - coś w stylu złącza na
kartach PCI. Tak jak pisałem, stosowny kabelek posiadam, taki jak ten 5-connector
floppy cable na zdjęciu z linka kolegi. Mogę opchnąć tanio. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-21 19:32:42
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Chcę mieć pewność, że dobrze rozumie. Mógłbyś sprzedać mi kabelek,
który na jednym końcu ma złącze pasujące do kontrolera 3,5" na płycie P2K,
a na drugim końcu złącze pasujące do napędu 5,25"?

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-21 19:55:19
Autor: konieczko
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-21 19:32, User pisze:
[...]

kontroler na plycie jest uniwersalny obsluzy i 3.5'' i 5.25'' pozostaje kwestia koncowek !!

Data: 2010-10-21 19:56:58
Autor: JoteR
Napęd dyskietek 5,25"
"User" napisał:

Chcę mieć pewność, że dobrze rozumie. Mógłbyś sprzedać mi kabelek,
który na jednym końcu ma złącze pasujące do kontrolera 3,5"

Nie ma kontrolera 3,5", jest po prostu kontroler FDD, a czy obsłuży napęd 5,25, to zależy IMHO od BIOS-u.

na płycie P2K, a na drugim końcu złącze pasujące do napędu 5,25"?

To złącze na płycie (dawniej na osobnym kontrolerze) od ćwierć wieku się nie zmieniło, zatem będą pasować dowolne taśmy FDD, zarówno te do napędów 5,25 jak i 3,5". Te mieszane zresztą również.

JoteR

Data: 2010-10-21 20:06:50
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
To złącze na płycie (dawniej na osobnym kontrolerze) od ćwierć wieku się nie zmieniło, zatem będą pasować dowolne taśmy FDD, zarówno te do napędów 5,25 jak i 3,5". Te mieszane zresztą również.

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Przy najbliższej okazji, prawdopodobnie jutro, sprawdzę te kabelki, a może nawet uda
mi się podłączyć ten napęd i wtedy sprawa BIOSu i widzenia tego napędu przez system
będzie jasna.

Przy okazji chcę jeszcze przeprosić za błąd (w polszczyźnie):
"Chcę mieć pewność, że dobrze rozumie.".
Oczywiście błąd polegał na zgubieniu "m", a nie na (próbie) użyciu formy "rozumiĘ".

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-21 20:36:22
Autor: OMSON
Napęd dyskietek 5,25"
User pisze:

Przy okazji chcę jeszcze przeprosić za błąd (w polszczyźnie):
"Chcę mieć pewność, że dobrze rozumie.".
Oczywiście błąd polegał na zgubieniu "m", a nie na (próbie) użyciu formy "rozumiĘ".

Dobra, dobra - nie tłumacz 'siem'. ;) :)

Pzdr, OMSON

Data: 2010-10-22 09:19:54
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Thu, 21 Oct 2010 19:32:42 +0200, User napisał(a):

Chcę mieć pewność, że dobrze rozumie. Mógłbyś sprzedać mi kabelek,
który na jednym końcu ma złącze pasujące do kontrolera 3,5" na płycie P2K,
a na drugim końcu złącze pasujące do napędu 5,25"?

Dokładnie tak. Koszt - parę zł + przesyłka (takie coś można i listem
zwykłym, waży niecałe 100g). --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-22 13:11:46
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Dziękuję Ci za propozycję. Obawiam się jednak, że problem jest poważniejszy.
Wygląda to tak: stary kabelek dał się podłączyć bez problemu, natomiast nie
ma możliwości ustawienia w BIOSie napędu 5,25".
Do wyboru jest tylko :1.44 MB, 720 KB i Disabled. Jest to BIOS w wersji
02.58 American Megatrends Inc.
Co ciekawe, po podłączeniu napędu 5,25" (kabelki danych i zasilania) napęd
A: (3,5") jest widoczny w systemie (Win XP Pro), natomiast pomimo włożenia
dyskietki nie widzi jej i ciągle prosi o włożenie.
Zielone światełko pali się cały czas zarówno na napędzie 3,5" jak i 5,25".
To samo dzieje się z 3,5"  nawet po odłączeniu kabelka zasilania i danych
od 5,25".
Dopiero powrót do "oryginalnego" kabelka, którym można podłączyć tylko
napęd 3,5" przywraca jego sprawność.
Nie zależy mi by podczas używania napędu 5,25" napęd 3,5" był sprawny.
Podaję to tutaj tylko jako ciekawostkę.
Stary kabelek użyty do próby jest na pewno dobry, bo został wyjęty ze starego
komputera, podobnie jak użyty napęd 5,25" i  wszystko tam działało, dyskietki
się czytały.
Ze względów organizacyjnych nie mogę jednak tego przeglądu robić na tamtym
stary komputerze.

Da się coś zrobić z tym BIOSem?

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-22 13:23:44
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Fri, 22 Oct 2010 13:11:46 +0200, User napisał(a):

[...]
A: (3,5") jest widoczny w systemie (Win XP Pro), natomiast pomimo włożenia
dyskietki nie widzi jej i ciągle prosi o włożenie.

No to jeszcze takie przemyślenie - kabelek z 5 wtyczkami (płyta i 2
sekcje: 3.5" + 5.25") trzeba podłączyć "odpowiednio", tzn. jak w jednej
sekcji podłączysz 3.5" to nie możesz do tej wtyczki zaraz obok podłączyć
5.25", musisz w drugiej sekcji. Popróbuj - 5.25" na końcu, 3.5" na środku i na odwrót. Może trzeba odpowiednio zazworkować stacje? Nowe 3.5" nie mają zworek,
coś mi świta że stare musiały mieć żeby pracować z inną stacją. Mogę się
tu mylić, w zamierzchłych czasach ja miałem Amigę. A, prozaiczna sprawa - większość (wszystkie?) stacji 5.25" trzeba
zablokować po włożeniu dyskietki tym takim dzyndzelkiem który blokuje
możliwość jej wyjęcia, nie zapomniałeś o tym?

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-22 13:41:52
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]
A: (3,5") jest widoczny w systemie (Win XP Pro), natomiast pomimo włożenia
[...]

Był podłączony odpowiednio.

Może trzeba odpowiednio zazworkować stacje? Nowe 3.5" nie mają zworek,
coś mi świta że stare musiały mieć żeby pracować z inną stacją. Mogę się
tu mylić, w zamierzchłych czasach ja miałem Amigę.

Nigdy nie trzeba było ustawiać zworek przy napędach FDD.

A, prozaiczna sprawa - większość (wszystkie?) stacji 5.25" trzeba
zablokować po włożeniu dyskietki tym takim dzyndzelkiem który blokuje
możliwość jej wyjęcia, nie zapomniałeś o tym?

Pamiętam o tym.

Może się mylę, ale wydaje mi się, że przede wszystkim BIOS musi dawać
możliwość "widzenia" napędu 5,25" . Ta możliwość "tkwi" w samym BIOSie
i jej występowanie jest niezależne od prawidłowości podłączenia kabelka
czy ustawienia zworek (gdyby takie były). Dobrze myślę?

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-22 13:43:12
Autor: JoteR
Napęd dyskietek 5,25"
"User" napisał:

Zielone światełko pali się cały czas zarówno na napędzie 3,5" jak i 5,25".
To samo dzieje się z 3,5"  nawet po odłączeniu kabelka zasilania i danych
od 5,25".

Ten objaw wskazuje na odwrotne podłączenie taśmy sygnałowej do napędu 3,5" lub do kontrolera.
Pamiętaj, że w FDD 3,5" nie działa zasada "pin1 od strony gniazda zasilania" (tak jak w HDD). Tu panuje wolnoamerykanka.
BTW: wbrew temu, co napisano w tym wątku, stacji dyskietek się nie zworkuje, stacją A: jest zawsze ta, która zostanie podłączona na końcu taśmy, a stacją B: ta podpięta do środkowego złącza. Decyduje o tym przeplot na taśmie tuż przed środkowym złączem.

Da się coś zrobić z tym BIOSem?

Nie sądzę. :-/

JoteR

Data: 2010-10-22 13:53:02
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Dzięki. Sprawdzę to jeszcze. Ale wydaje mi się, że poprawne lub nie podlączenie
kabelka sygnałowego nie ma wpływu na to czy w BIOSie jest możliwość wybrania
napędu 5,25".

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-22 14:58:37
Autor: JoteR
Napęd dyskietek 5,25"
"User" napisał:

Dzięki. Sprawdzę to jeszcze. Ale wydaje mi się, że poprawne lub nie podlączenie
kabelka sygnałowego nie ma wpływu na to czy w BIOSie jest możliwość wybrania
napędu 5,25".

Oczywiście ;-) Ale ja pisałem o stale świecącej diodzie, to zazwyczaj był objaw odwrotnie podłączonej taśmy sygnałowej. A co do BIOS-a - to chyba najprościej będzie wyszperać na jakimś szrocie za Bóg zapłać sprawny komputer z ubiegłego wieku i do niego podłączyć tę stację.

JoteR

Data: 2010-10-22 15:13:45
Autor: JoteR
Napęd dyskietek 5,25"
"User" napisał:

czy w BIOSie jest możliwość wybrania napędu 5,25".

Jak masz czas i zacięcie, możesz się pobawić w "poprawianie" BIOS-a.
Czyli ustawić w nim rodzaj stacji na 3,5"/1,44 MB i podnieść komputer z odpowiednio starego MS-DOS-a. W pliku config.sys należy wpisać linię:

DrivParm= [i tu parametry dla stacji 5,25''/1.2MB]

opis parametrów jest tu: http://www.computerhope.com/drivparm.htm

Nie mam pojęcia, czy ta metoda zadziała, ale kiedyś do czegoś to służyło.

JoteR

Data: 2010-10-22 15:19:16
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Bardzo Ci dziękuję. Spróbuję to zrobić, ale niestety będzie to możliwe
dopiero w poniedziałek.
Rozumiem, że w BIOSie zostawiam ustawienie dla 3,5", a kabelkami
podpinam tylko napęd 5,25".

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-22 15:31:40
Autor: JoteR
Napęd dyskietek 5,25"
"User" napisał:

Rozumiem, że w BIOSie zostawiam ustawienie dla 3,5", a kabelkami
podpinam tylko napęd 5,25".

Na logikę rzecz biorąc, tak powinno być, że wystawia się systemowi "jakiś" naped z poziomu BIOS, a potem z poziomu systemu operacyjnego "poprawia" jego parametry. Ale nie wiem, nigdy tego nie próbowałem a nie mam jak sprawdzić, bo stację dyskietek (i same dyskietki) 5,25" już dawno zutylizowałem.

JoteR

Data: 2010-10-22 16:11:28
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Chyba jednak nie, bo bez podłączenia napędu 3,5" nie podniosę komputer
ze starego MS-DOSa.
Z kolei jeżeli nie podłączę napędu 5,25", to zmiany w config nie będą miały
znaczenia.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-22 16:21:18
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Potrzebny byłby stary MS-DOS do ściągnięcia z płytki. Ale nie mam pojęcia skąd
takie coś wziąć albo jak przygotować. Stary MS-DOS mam tylko na dyskietce 3,5".

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-22 22:07:09
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "User" <User@Users.com.pl> napisał w wiadomości news:4cc19dde$0$27028$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W linku który zapodał JoteR, pisze że drivparm jest wewnętrzną (a więc znajdującą się w command.com, czyli nie trzeba oddzielnego pliku drivparm.com./drivparm.exe) komendą DOS, znajdującą się również w Win 98/NT. Czyli nie musisz mieć orginalnego Dosa, starczy Dos z dyskietki startowej zrobionej pod Win 98, a zapewne też i pod WinXP.

Data: 2010-10-22 22:16:21
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Chyba oryginalny DOS też by się gdzieś znalazł. Pod ręką mam dyskietkę startową 3,5"
zrobioną pod Win98.  Problem jednak polega na tym, że nie mogę z niej uruchomić
system mając podłączony napęd 5,25".
BIOS widzi tylko jeden napęd FDD (3,5").

Dziękuję i pozdrawiam
User

Data: 2010-10-23 00:07:04
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "User" <User@Users.com.pl> napisał w wiadomości news:4cc1f115$0$27037$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Mając dyskietkę startową zrobioną pod Win98 masz wszystko co potrzeba. Wydzielić na dysku (przełączonym wcześniej w biosie na IDE) tymczasową partycję FAT16/FAT32 (oczywiście nie Fdiskiem z dyskietki), ustawić ją jako startową, potem zabootować kompa z tej dyskietki, przeformatować partycję z przeniesieniem plików systemowych/startowych (komenda format c: /s). A potem zabootować dosa już z tej partycji. Albo użyć do tej zabawy oddzielnego HDD, jeśli będzie na nim tylko ta jedna partycja to można nawet Fdiskiem tworzyć i aktywować partycje (wcześniej odłączajac główny dysk, żeby Fdisk na nim nie nabroił). No i Norton Commander :)

Data: 2010-10-23 02:24:48
Autor: animka
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-23 00:07, maX pisze:

[...]

A ja sobie kupiłam (po dyskusjach na tej gruupie) w Komputroniku takie ładne małe pudełeczko - stacja dyskietek na USB. Podłączana tylko jednym kabelkiem USB i jak toto pięknie śmigało! Sformatowam w ciągu pół godziny 70 dyskietek. Nie musiałam się schylać, bo urządzonko stało przed moim nosem-na biurku. Na pulpicie pokazała się od razu ładna ikonka tej stacji dysków.
Skoro są takie cudeńka na 3,5 to może i kupisz na 5,25?

--
animka

Data: 2010-10-23 07:58:14
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Dziękuję za odpowiedź.
Wątpię by było coś takiego dla 5,25", ale sprawdzę.  Zrobiono takie urządzenie
dla 3,5", bo nagle przestano instalować stację dyskietek w komputerach,
a użytkownicy zostali z dyskietkami, małymi.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-23 12:08:23
Autor: animka
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-23 07:58, User pisze:
[...]

Coś takiego jednak istnieje i można by było chyba znaleźć jak np. tu:

http://archiwumallegro.pl/bcm_hit_stacja_dyskow_525_usb_dyskietki-1049584874.html

--
animka

Data: 2010-10-23 12:49:52
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Bardzo Ci dziękuję za zainteresowanie się moim problemem. Niestety brak aktualnych
ofert tego rodzaju.
A swoją drogą to bardzo drogo sobie liczą za SMSa z informacją o archiwalnych
ofertach na Allegro. Urządzenie kosztowało 10,00 zł ( i to z dyskietkami - coś podejrzanie
tanio), a informacja o nim 10,98 zł.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-23 13:37:56
Autor: animka
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-23 12:49, User pisze:
[...]

Może używane było i dlatego tak tanio.
Chyba nie  zasięgałeś tej informacji i nie wybuliłeś 10 zł? :-)

--
animka

Data: 2010-10-23 14:32:33
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Jeszcze nie. Nie jestem sknerą, ale jakoś nie wierzę, że to coś da.
Za tego rodzaju urządzenie mogę zapłacić więcej, ale tutaj chyba coś nie gra.
A ponadto wkurzają mnie wszelkie akcje związane z wysyłaniem drogich SMSów,
choć zdaję sobie sprawę, że w tym wypadku to nie jest wina sprzedającego ten sprzęt.

Próbuję dojść co znaczy skrót BCM. Wiesz może?

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-23 14:38:22
Autor: animka
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-23 14:32, User pisze:

Próbuję dojść co znaczy skrót BCM. Wiesz może?

Chyba Bez Ceny Minimalnej ;-)

--
animka

Data: 2010-10-23 14:42:30
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"

Próbuję dojść co znaczy skrót BCM. Wiesz może?

Chyba Bez Ceny Minimalnej ;-)

Pewnie tak. Bardzo dziękuję. Nie mam zbyt dużego doświadczenia
w tego rodzaju zakupach.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-11-11 14:04:55
Autor: ąćęłńóśźż
Napęd dyskietek 5,25"
Droga Animko!
Urośnij nam duża :-)))

-- -- -

Nie musiałam się schylać, bo urządzonko stało przed moim nosem-na biurku.

Data: 2010-10-23 07:56:00
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Dziękuję.
Myślę, że z innym dyskiem byłoby prościej i bezpieczniej. Mam chyba jakiś 20GB.
Ale to wszystko mogę wypróbować dopiero w poniedziałek.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-25 12:33:21
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "User" napisał:

Myślę, że z innym dyskiem byłoby prościej i bezpieczniej. Mam chyba jakiś
20GB.

Zastanawiam się o co Ci chodzi w tym wątku. Jeśli koniecznie musisz komputer
uruchamiać z DOS z podłączoną stacją 5,5" to wypal sobie CD (50 gr)
bootowalną z plikami startowymi Win98 SE. Napęd optyczny chyba masz?

Remek

Data: 2010-10-25 17:08:41
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "Remek" <dupa@gmail.com> napisał w wiadomości news:ia3mrj$879$1inews.gazeta.pl...
Użytkownik "User" napisał:

[...]

I na co potem zgra zawartość tych dyskietek? Na twardziela sformatowanego w NTFS? Dos nie obsługiwał NTFS, wiec nawet jak wystartuje z CD to i tak jeszcze potrzebuje partycji FAT16/FAT32 (z tym ze wtedy, skoro startuje Dosa z CD, to partycja FAT nie musi już być bootowalna).
USB też Dos nie obsługiwał, wiec pendrive sformatowany na FAT też nie będzie obsługiwany.
..

Data: 2010-10-25 20:38:25
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Dalej sobie poradzę, HDD z FAT16 mogę zainstalować potem w komputerze
jako drugi. Ale nie mam odpowiedzi na moje pytanie:
wypal sobie CD bootowalną z plikami startowymi Win98 SE
Czy w tym celu wystarczy wypalić bootowalne CD (np. przy pomocy Nero)
z plikami z dyskietki startowej Win98?

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-26 01:22:46
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
maX wrote:

I na co potem zgra zawartość tych dyskietek? Na twardziela
sformatowanego w NTFS? Dos nie obsługiwał NTFS,

GOOGLE!!!

NTFS4DOS (read/write), free for non commercial users, NTFS_H.EXE

USB też Dos nie obsługiwał, wiec pendrive sformatowany na FAT też nie
będzie obsługiwany.

 są programy do USB dla DOS

--
Pozdrowienia!
M.

Data: 2010-10-31 15:33:33
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "sTav" <marmro9@beztego.o2.pl> napisał w wiadomości news:4cc61150$0$21010$65785112news.neostrada.pl...
maX wrote:

[...]

Zgadza sie, pod dosem jak się postarać, to można i nagrywać płyty, buszować po internecie, itp. Jednak w tym przypadku szybciej chyba byłoby zorganizować partycję FAT na HDD.

Data: 2010-10-22 18:58:40
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "User" napisał:

Chyba jednak nie, bo bez podłączenia napędu 3,5" nie podniosę komputer
ze starego MS-DOSa.

O czym Ty piszesz??? Chyba jednak nie wiesz sam o co Ci chodzi. Po co Ci DOS
do przejrzenia dyskietek? Podpinasz napęd 5,25", przeglądasz zawartość,
ewentualnie kopiujesz na HDD i po sprawie. Odpinasz 5,25", podpinasz 3,5" i
przestajesz marudzić.

Remek

Data: 2010-10-22 19:05:33
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Taaak? Jest tylko jeden drobiazg - BIOS, a co za tym idzie system operacyjny
(Win XP Pro), nie widzi napędu dyskietek 5,25". Ale jak rozumiem, to zupełnie
nieważny szczegół.

User.

Data: 2010-10-25 12:39:42
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "User" napisał:

[...]

Ja też bym nie widział jakby nic nie było podłączone. Cały czas piszesz,
pytasz jaki kabelek kupić a tu nagle - "nie widzi". Jeśli rzeczywiście BIOS
nie widzi (w co nie wierzę), to i DOS nie dojrzy.

Remek

Data: 2010-10-22 20:25:04
Autor: konieczko
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-22 16:11, User pisze:
[...]

Dziecioku w biosie ustawiasz kolejnost startowa i te ustaw na 720  bo jest logiczne ze te napedy mialy taka pojemnosc.

Qrwa co za debil

Data: 2010-10-22 20:34:02
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
Dziecioku w biosie ustawiasz kolejnost startowa i te ustaw na 720  bo jest logiczne ze te napedy mialy taka pojemnosc.

Qrwa co za debil

Rozumiem, że piszesz o sobie.

Data: 2010-10-22 21:04:04
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
Dziecioku w biosie ustawiasz kolejnost startowa i te ustaw na 720  bo jest logiczne ze te napedy mialy taka pojemnosc.

Qrwa co za debil

Rozumiem, że piszesz o sobie.

A ponadto, skoro już postawiłeś tak trafną diagnozę odnośnie siebie samego,
to  poczytaj  sobie, choćby w Wikipedii, o dyskietkach 5,25", ich pojemnościach itd.
No i podciągnięcie się z logiki też byłoby wskazane.

Data: 2010-10-22 20:44:52
Autor: JoteR
Napęd dyskietek 5,25"
"User" napisał:

bez podłączenia napędu 3,5" nie podniosę komputer
ze starego MS-DOSa.

Z CD czy jakiegoś pendrajwa powinieneś podnieść; trzeba pamiętać tylko, że stary MS-DOS nie obsługiwał FAT32.
A czy jakiś VirtualPC nie ma w swoim wirtualnym BIOS-ie obsługi FDD 1,2 MB?

JoteR

Data: 2010-10-22 21:07:17
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Dzięki.
Na HDD do tego celu mogę zrobić partycję FAT16.
Sprawdzę także VirtualPC. Zastanawiam się również nad Knoppixem.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-23 14:17:29
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
User wrote:
[...]

Czy te dyskietki 5,25'' to Twoje archiwa czy jakiś spadek / prezent?
Moje pytanie ma na celu przypomnienie że dość powszechne było używanie niestandartowych formatów zwiekszających pojemność nośników (n.p. z 360kB do 830kB, 1,2M do 1,76M) i jeśli coś takiego zostało zastosowane, to próba odczytania pod MSDOS / Windowsem kończy się zniszczeniem zapisu o ile wcześniej nie zainstalowano w autoexec programu obsługi takich formatów (n.p.: FDREAD.EXE, 2M.COM). - Bez tego Windows probuje bez ostrzegania "naprawic" dyskietki przy próbie odczytu!  Podobnie niszczące może być użycie standartowych linuxowych narzedzi.

--
Pozdrowienia!
M.

Data: 2010-10-23 14:41:16
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

To są z grubsza moje archiwa.
Nie wiem jak by to było pod Win XP, ale pod Win 98 na pewno nic nie ulegało
zniszczeniu. Chyba, że dyskietka jako taka była felerna, nie miało to jednak związku
z jej odczytem.
Ponadto, te dyskietki są przeważnie zabezpieczone przed zapisem, więc przynajmniej
teoretycznie żadna akcja ze strony systemu operacyjnego nie powinna im grozić.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-23 15:27:01
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
User wrote:

[...]

 W95 / W98 napewno podejmowały próby "naprawy" (co kończyło się fatalnie).
Zapewne nie używałeś niestandartowych (dla w98) formatów.
W9x / ME obsługiwały 1,76M i DMF (cluster 1024 i 2048) ale MSDOS 5.x/6.x wymagał fdread.exe
Przy "cudzych" dyskietkach warto przed odczytem zainstalowac przynajmniej fdread.exe bo nie wiadomo kiedy / w jakim systemie były nagrywane.

--
Pozdrowienia!
M.

Data: 2010-10-23 15:52:41
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

OK. Będę zwracać uwagę.

Dziękuję i pozdrawiam
User

Data: 2010-10-23 16:38:02
Autor: RadoslawF
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia 2010-10-23 15:52, Użytkownik User napisał:

[...]

Jeśli dyskietki były formatowane na 360 lub 720 to dane bez
problemów odczyta posiadacz Amigi lub Atari ST z dysponujący
taką stacją. Szybciej znajdziesz takiego gdzieś w okolicy
niż podepniesz starą stację do współczesnego kompa.

Pozdrawiam

Data: 2010-10-23 17:02:52
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Część była formatowana na 1,2 MB, część na 360KB.
Właściciela Amigi ani Atari ST nie znam, nie mówiąc już o tym,
że nie wiem na co można by to skopiować, żeby potem bez
problemu mieć do tego dostęp pod Win.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-23 22:29:52
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Sat, 23 Oct 2010 17:02:52 +0200, User napisał(a):

Właściciela Amigi ani Atari ST nie znam

A gdzie mieszkasz?

nie mówiąc już o tym,
że nie wiem na co można by to skopiować, żeby potem bez
problemu mieć do tego dostęp pod Win.

Wersja 1 - na kartę CF podpiętą przez PCMCIA. Wersja 2 - przez FTP przerzucić. Obie są do zrealizowania "od ręki" przez obytego amigowca (np. mnie,
dalej mam sprawną Amigę ze złączem PCMCIA, a przelotkę CF/PCMCIA mogę
pożyczyć od kolegi; sieciówkę mam). --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-23 22:35:55
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Dzięki, ale to nie chodzi o przepisanie paru dyskietek, ale o przegląd kilkuset
z decyzją co warto skopiować, a co nie. Zajmie to w sumie sporo czasu,
raczej z doskoku, a nie hurtem.
Zatem jedyne sensowne rozwiązanie to zrobienie tego na moim sprzęcie.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-23 22:59:20
Autor: Smok Eustachy
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Sat, 23 Oct 2010 22:35:55 +0200, User napisał(a):
/.../
[...]

Obawiam się że jednak szrot będzie konieczny. I przeglądanie tez, ale raczej kopiować jak leci.

Data: 2010-10-25 08:56:32
Autor: GAD Zombie
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-23 22:35, User pisze:
[...]

Skoro juz jestes gotowy wydac pare zlotych na reaktywowanie dyskietek, to moze zamiast kupowac rozne "wspomagacze", po prostu sprobuj poszukac na Allegro starego PCta z wymagana stacja dyskow? Stare rzechy mozna kupic za pare zl, naprawde nie wykosztujesz sie na to, bo zupelnie przyzwoite sprzety da sie kupic nawet za 50zl, wiec byle co moze i jeszcze taniej znajdziesz. Byle zadzialal.

--
GAD Zombie
http://gad.art.pl/  http://sadist.art.pl/ http://gry-samochodowe.gad.art.pl/

Data: 2010-10-25 13:20:31
Autor: Vituniu
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Odpowiedzia jest zatem Catweasel MK4 z Individual Computers.

Cudenko radzi sobie nie tylko z banalna dyskietka 1,2 MB 5,25",
ale takze formatami Amigi i Atari. Wada jest tylko jedna - cena :)

Z bardziej sensownych finansowo rozwiazan - kontrolerow FDD
na PCI chyba nikt nie robil (bo i potrzeby nie bylo), ale na pewno
byly zewnetrzne napedy 5,25" podpinane pod port rownolegly.
Moze gdzies na szrocie trafisz. Moze nawet uda Ci sie wygooglac
do tego sterowniki (raczej tylko DOS/Win 3.x).

Jednak chyba szybciej i mniej stresujaco bedzie faktycznie zdobyc
caly komputer "z epoki" ;)

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2010-10-23 22:43:10
Autor: JoteR
Napęd dyskietek 5,25"
 "RadoslawF" napisał:

[...]

Nie sądzę. Prędzej znajdzie kogoś znajomego z 3-4 letnim pecetem, który pozwoli mu się podłączyć z tą stacją, niż - z całym szacunkiem - kolekcjonera. Do licha, moja Gigabyte kupiona w ubiegłym roku (fakt, że nie najnowszej konstrukcji, bo na G31) ma jeszcze w BIOS-ie obsługę stacji 5,25" obojga gęstości.

JoteR

Data: 2010-10-24 00:14:11
Autor: RadoslawF
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia 2010-10-23 22:43, Użytkownik JoteR napisał:

[...]

W przypadku Amigi czy ST stacja jest zewnętrzna, jak jest to
podłączasz i pracuje. W przypadku PC poza sama stacją potrzebujesz
kabelka, podłubania w BIOSie oraz rozkręcenia obudowy.
Znając życie na koniec sie okaże że w danym sprzęcie stacja
nie zadziała i praktycznie jesteś w punkcie startu.  :-)
Skoro część dyskietek jest o pojemności 1,2 to niestety
zostaje szukać starego peceta.

Pozdrawiam

Data: 2010-10-24 02:28:52
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:i9us0d$1su$2node1.news.atman.pl...

[...]

Odczyt tak, na obu w/w maszynach, ale korekcja błędów (gdyby dyskietki nie przetrwały próby czasu) - tylko Amiga. Ona miała jakiś rewolucyjny kontroler FDD umożliwiający rzeczy niemożliwe na flopach PC/Atari/Apple, w tym przypadku korekcja błędów - dyskietki nieczytelne na PC niemal zawsze odczytywałem bez problemu na Amidze.

Data: 2010-10-24 10:11:16
Autor: RadoslawF
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia 2010-10-24 02:28, Użytkownik maX napisał:

[...]

Kwestia oprogramowania, zamiast przerwać odczyt po błędzie
pozwalała na powtarzanie odczytu dowolną ilość razy.

Pozdrawiam

Data: 2010-10-24 13:52:18
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
RadoslawF wrote:

Kwestia oprogramowania, zamiast przerwać odczyt po błędzie
pozwalała na powtarzanie odczytu dowolną ilość razy.

Na peceta powstał legendarny ANADISK.EXE - celem było odtworzenie zapisu ze zniszczonej (pocietej nożyczkami) dyskietki. (Zawiera także edytor dyskowy).

--
Pozdrowienia!
M.

Data: 2010-10-25 12:49:34
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "sTav" napisał:

Na peceta powstał legendarny ANADISK.EXE - celem było odtworzenie zapisu
ze zniszczonej (pocietej nożyczkami) dyskietki.

Co takiego??? Dobre! A ja mam program, który czyta dane z dymu po spalonej w
piecu dyskietce. Jestem w kabarecie, czy na powaznej grupie?

Remek

Data: 2010-10-25 15:44:43
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
Remek wrote:
Użytkownik "sTav" napisał:

[...]

Jesteś młody i...
  - co widać i czuć... :-(

Program powstał (1 wersja) w 1987 roku, w US Army. Celem było odzyskanie danych z omyłkowo zniszczonej (pocietej) dyskietki. Nośnik naklejono na celofan, dane odzyskano.

Program nastepnie był rozwijany i udostępniany jako shareware do 1992r - do wersji 2.07
AnaDisk is a utility for examining, editing and analyzing dis-

kettes. It performs the following functions:

* Analyze diskettes for content and consistency. The den-

sity and format of diskettes are automatically deter-

mined; any format changes or media errors are noted.

In the case of DOS diskettes, checks are made to ensure

that a diskette complies with generally accepted DOS

implementation practice.

* Search diskettes for text. Both case-sensitive and

case-insensitive searches may be performed, as well as

search keys with "wild card" or "don't care" positions.

Both the active data areas, as well as the inactive or

erased data areas may be searched.

* Examine and print data on a physical sector, as well as

on a file basis. Either ASCII or hexadecimal displays

may be used.

* Copy a diskette without regard to format or type.

* Modify data on a diskette.

* Repair DOS diskettes containing data errors.

* Format a diskette according to custom specifications.

* Copy an area of a diskette to a DOS file.

(Nie spodziewam się przeprosin).

Data: 2010-10-25 17:14:03
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "sTav" napisał:

Jesteś młody i...
  - co widać i czuć... :-(

Słabiutki masz węch, więc lepiej mu nie wierz.

Program powstał (1 wersja) w 1987 roku, w US Army. Celem było odzyskanie
danych z omyłkowo zniszczonej (pocietej) dyskietki. Nośnik naklejono na
celofan, dane odzyskano.

Program jak program. Jeśli da się czytać pociętą dyskietkę to w czym
problem? Do czego jest potrzebny jakiś program? Tu raczej idzie o sprzęt,
który US Army ma pewnikiem od kosmitów z UFO, których kiedyś złapali i
dlatego przodują w HT. Standardowy napęd nie poradzi sobie z czymś takim i
żaden program mu w tym nie pomoże. Pomyśl trochę.

Remek

Data: 2010-10-26 01:41:43
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
Remek wrote:
Użytkownik "sTav" napisał:

[...]

Napęd to obracanie dyskietki i pozycjonowanie glowic. Umie tyle co standartowy program sterujacy. (n.p. zakonczyć odczyt komunikatem: bad sector)
Niestandartowy program sterujący umie więcej.  Pomyśl troche.

Data: 2010-10-26 01:48:08
Autor: W.P.
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik sTav napisał:
Remek wrote:
Użytkownik "sTav" napisał:

[...]

Kto pamięta DISCOLOGY na Amstrada CPC-6128????

W.P.

Data: 2010-10-29 12:32:45
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "sTav" napisał:

Napęd to obracanie dyskietki i pozycjonowanie glowic. Umie tyle co
standartowy program sterujacy. (n.p. zakonczyć odczyt komunikatem: bad
sector)

Napęd to nie tylko obracanie dyskietki, ale i firmware. I o to chodzi. A
słyszałeś, że dydkietka jest dwustronna? Jednym słowem przestań bredzić.
Wyślij swoje sensacje do jakiegoś tabloidu. Oni to może przełkną.

Remek

Data: 2010-10-29 16:56:06
Autor: Krzysztof Rudnik
Napęd dyskietek 5,25"
Remek wrote:

Użytkownik "sTav" napisał:

[...]

Napęd dyskietek to właśnie tylko tyle. Sygnał na wyjściu danych to praktycznie jedynie wzmocniony, odfiltrowany analogowo i 'z-zero-jedynkowany' sygnał z głowicy odczytującej. Zero logiki. Sterowanie pozycją głowicy też jest bezpośrednie - sygnały STEP i DIR. Razem dają krok do środka - krok na zewnątrz.

Data: 2010-10-29 17:43:03
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
Remek wrote:
Użytkownik "sTav" napisał:

[...]

Firmware w floppy!?
 ROTFL

Wracaj dzieciaku do klasy!

Data: 2010-11-03 14:26:53
Autor: Artur M. Piwko
Napęd dyskietek 5,25"
In the darkest hour on Fri, 29 Oct 2010 17:43:03 +0200,
sTav <marmro9@beztego.o2.pl> screamed:
[...]

Bo gdyby był starszy, wiedziałby, że było drzewiej coś takiego jak
firmware we flopach.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:235B ]
[ 14:26:15 user up 12610 days,  2:21,  1 user, load average: 0.99, 0.89, 0.84 ]

     I'm trying to read a book on hoe to relax, but I keep falling asleep.

Data: 2010-11-03 18:57:30
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
Artur M. Piwko wrote:
[...]

(patrz nazwa grupy)
Nie w pecetach (XT,AT,ATX)!

do C64 i Spectrumny owszem, były stacje *zewnetrzne!* z "firmware" - (podłaczane zwykle przez serial port).

Data: 2010-11-04 13:45:26
Autor: Artur M. Piwko
Napęd dyskietek 5,25"
In the darkest hour on Wed, 3 Nov 2010 18:57:30 +0100,
[...]

To w zasadzie nic nie zmienia. I nie wszędzie zewnętrzne.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:238B ]
[ 13:44:04 user up 12611 days,  1:39,  1 user, load average: 0.97, 0.81, 0.90 ]

   The difference between genius and stupidity is that genius has its limits.

Data: 2010-10-24 15:12:15
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:ia0pn7$bt3$4node1.news.atman.pl...
[...]

Nie jestem pewien czy to kwestia zwykłego powtarzania prób odczytu. To raczej jak w napędach optycznych - jedne mają lepsze mechanizmy korekcji błędów (jeśli płytka stwarza problemy przy odczycie), a inne gorsze.

Data: 2010-10-24 15:28:42
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "maX" <aver@interia.pl> napisał w wiadomości news:ia1bbd$f3s$1atena.e-wro.net...

[...]

Teraz sobie przypominam, że flop w moim ówczesnym pececie rzęził i mielił taką nieczytelną dyskietką, aż w końcu komp wypluwał komunkat o błędzie odczytu. A na Amidze taka dyskietka była odczytywana bez problemu (a, jak większość Amigantów, fabryka dała mi stację Chinona a nie Teac). W dodatku na Amidze czytałem te problematyczne dyskietki w czystym dosie pod PC-Taskiem, a nie sądzę żeby PC-Task miał jakieś mechanizmy korekcji, więc wszystko musiało się odbywać na poziomie kontrolera FDD.

Data: 2010-10-25 12:44:01
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "sTav" napisał:

Przy "cudzych" dyskietkach warto przed odczytem zainstalowac
przynajmniej fdread.exe bo nie wiadomo kiedy / w jakim systemie były
nagrywane.

Przestaniesz w końcu bredzić? Może poczekaj do wytrzeźwienia i dopiero pisz.

Remek

Data: 2010-10-25 15:52:44
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
Remek wrote:
Użytkownik "sTav" napisał:

[...]

Umiesz sformatować dyskietkę 3,5" - (1,44MB) na 2030kB na pececie?
Podejrzewam że nie -wiec sie przymknij...

Data: 2010-10-25 16:05:24
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
wypal sobie CD bootowalną z plikami startowymi Win98 SE.?
Czy w tym celu wystarczy wypalić bootowalne CD (np. przy pomocy Nero)
z plikami z dyskietki startowej Win98?

Moje dzisiejsze próby pokazały, że przy innym podłączeniu taśmy
zielone lampki w napędach FDD nie palą się przez cały czas (jak to było
poprzednio). Co więcej, pomimo podłączenia obu napędów FDD
napęd 3,5" działa prawidłowo.

Całkowite wyłączenie FDD w BIOSie nic nie dało. System sam sobie
z tym nie poradził.

Natomiast nie starczyło mi dzisiaj czasu na próby z dyskien 20GB
i skorzystaniem z polecenia DrivParm. Ponadto nie udało mi się jeszcze
znaleźć w Internecie ustawień parametrów h:heads, s:sectors i t:tracks
dla dyskietek 5,25". Ale będę jeszcze szukać. Jutro powinno być na to
więcej czasu.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-25 16:26:57
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "User" <User@Users.com.pl> napisał w wiadomości news:4cc58ea5$0$22816$65785112news.neostrada.pl...

[...]

A testuj raczej przy podłączonej tylko jednej stacji.

Całkowite wyłączenie FDD w BIOSie nic nie dało. System sam sobie
z tym nie poradził.

A wyłączyłeś tylko samą stację dyskietek, czy cały kontroler FDD?
Bo tu jest analogicznie jak z twardymi dyskami. Jak sie wyłączy rozpoznawanie HDD w biosie, to Windows sam sobie znajdzie dysk, ale jak sie wyłączy w biosie cały kontroler HDD, to windows oczywiście już nie znajdzie dysku.

[...]

Zdaje się że jeśli to standardowe dyskietki 5,25" (bez tego zwiększania pojemności o którym pisał sTav), to wystarczy ustawić tylko f::faktor na "1" (czyli 1.2 MB). Wtedy program, wiedząc że to stacja 5.25", załaduje standardowe wartości heads, sectors i tracks. Ale być może program nie robi tego automatycznie i trzeba mu będzie jednak podać te 3 parametry.

Data: 2010-10-25 16:46:58
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Wiem, ale to chodziło tylko o samą taśmę, a przyczyna poprzedniego błędu
była bardzo prawdopodobna i się potwierdziła.

[...]

Tylko stację dyskietek - jako disabled

> [...]

Zdaje się że jeśli to standardowe dyskietki 5,25" (bez tego zwiększania pojemności o którym pisał sTav), to wystarczy ustawić tylko f::faktor na "1" (czyli 1.2 MB). Wtedy program, wiedząc że to stacja 5.25", załaduje standardowe wartości heads, sectors i tracks. Ale być może program nie robi tego automatycznie i trzeba mu będzie jednak podać te 3 parametry.

Tak, te 3 wielkości mają same się ustawić przy podanym f, ale gdyby nie zadziałało ...
Ponadto nie wiem jak ustawić żeby były akceptowane oba rodzaje dyskietek 5,25",
te sformatowane jako 360 KB i te 1,2 MB. Być może trzeba będzie je podzielić
na 2 grupy i dla każdej ustawić parametr f inaczej.

Dziękuję i pozdrawiam
User

Data: 2010-10-26 00:43:47
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "User" <User@Users.com.pl> napisał w wiadomości news:4cc59879$0$22804$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Możesz spróbować jeszcze jednej metody. FDD nie jest Plug&Play, więc Windows automatycznie może jej nie wykryć. W Panelu Sterowania jest wizard "Dodaj nowy sprzet", uruchom go. Powinien zapytać czy ma sam znaleźć czy ręcznie wskażesz urzadzenie. Najpierw daj wyszukiwanie automatyczne, a dopiero jak nie znajdzie z automatu, to ręcznie wskaż stację dyskietek.

Data: 2010-10-26 14:07:43
Autor: User
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Niestety, nie posunęło to sprawy do przodu.

Automatycznie nic nie znalazło, a po wybraniu "Kontrolery IDE ATA/ATAPI"

(nic innego nie pasowało) zażądało sterownika z dysku. Na płytce z WinXP Pro

sterownika nie znalazło ("w podanej lokalizacji nie ma informacji o używanym sprzęcie"),

co mnie specjalnie nie zdziwiło. Nie wiem jakiego sterownika szukać ewentualnie

w Internecie.

Metoda z DOSem też nie zakończyła się sukcesem. Okazało się, że na tym komputerze

nie ma kontrolera dysków IDE, tylko SATA. Zatem próba z HDD IDE 20GB okazała

się niemożliwa.

Na komputerze tym są 2 dyski fizyczne SATA. Jedyne co było możliwe to założenie

na 2-gim dysku partycji 2 GB i sformatowanie jej jako FAT (pod Win XP Pro),

a następnie odpięcie dysku dotychczas bootowalnego i podpięcie w to miejsce tego dysku

dotychczas 2-go. Po ściągnięciu DOSa z dyskietki startowej Win98 poszło a: format c:/s.

W wyniku tego formatowania na partycji 2 GB zostały zapisane pliki IO.SYS, MSDOS.SYS

(sprawdzone przez Attrib *.*) oraz COMMAND.COM.

Pomimo prawidłowych ustawień w BIOSie bootowanie z dysku 2 GB z DOSem się nie udało.

Nie poszło także bootowanie po wybraniu tego dysku do bootowania po naciśnięciu F8

zaraz po starcie komputera.

W obu przypadkach pojawiał się komunikat: "Reboot and Select proper Boot Device

or Insert Boot Media in selected Boot Device and press a key".

Nie lubię się poddawać, ale coraz bardziej skłaniam się do zastosowania jednak jakiegoś

starego komputera. Będzie to z pewnością najprostsze od strony informatycznej, natomiast

nie od strony organizacyjnej. Najlepiej byłoby gdyby prace "normalne" i to przepisywanie

można było robić na tym samym komputerze.No ale trudno.

Jednak nie żałuję tych prób, było to dla mnie ciekawe doświadczenie i za pomoc serdecznie

dziękuję.

Pozdrawiam

User

Data: 2010-10-26 19:14:56
Autor: JoteR
Napęd dyskietek 5,25"
"User" napisał

Pomimo prawidłowych ustawień w BIOSie bootowanie z dysku 2 GB
z DOSem się nie udało.

A ustawiłeś tę partycję jako aktywną?

coraz bardziej skłaniam się do zastosowania jednak jakiegoś starego komputera.

I słusznie.

JoteR

Data: 2010-10-31 15:30:47
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "User" <User@Users.com.pl> napisał w wiadomości news:4cc6c48f$0$27041$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Przed chwilą "zasymulowałem" dodanie stacji dyskietek i jak najbardziej pojawiła się ta opcja przy wybieraniu ręcznym w tym wizardzie (choć oczywiście nie jest to równoznaczne z tym że będzie ona działać).

[...]

To oczywiście była partycja podstawowa? Czy rozszerzona / logiczna? Miała status "hidden"?

i sformatowanie jej jako FAT (pod Win XP Pro)

To akurat nie było potrzebne, bo z dyskietki startowej i tak formatowałeś na FAT (tyle że można było użyć składni [format c: /q /s], czyli szybkie formatowanie skoro już wcześniej była pod widows ta partycja sformatowana).

a następnie odpięcie dysku dotychczas bootowalnego i podpięcie w to miejsce tego dysku

dotychczas 2-go. Po ściągnięciu DOSa z dyskietki startowej Win98 poszło a: format c:/s.

Można odrazu wpisać [format] bez nazwy napędu, bo zawsze dos najpierw szuka komendy na aktualnym napędzie i jeśli był nim [a], to na nim.

W wyniku tego formatowania na partycji 2 GB zostały zapisane pliki IO.SYS, MSDOS.SYS

(sprawdzone przez Attrib *.*) oraz COMMAND.COM.

I tak powinno być.

[...]

Pewnie partycja nie była aktywna.
Tymczasowo możesz zainstalować jakiś bootmanager. Powinien pozwolić wybrać partycję dosową (sam ją sobie aktywuje).

Będzie to z pewnością najprostsze od strony informatycznej, natomiast

nie od strony organizacyjnej. Najlepiej byłoby gdyby prace "normalne" i to przepisywanie

można było robić na tym samym komputerze.No ale trudno.

Pracując pod dosem i tak nie mógłbyś na tym komputerze robić nic innego. A jak już na tym drugim kompie odczytasz zawartość dyskietek i przeniesiesz je na jego HDD, to ten HDD po prostu przełóż do głównego kompa.

Data: 2010-10-25 17:04:43
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "maX" <aver@interia.pl> napisał w wiadomości news:ia443f$jmp$1atena.e-wro.net...

[...]

To przestestuj jeszcze na stacji 3.5"". Bo jesli na 3.5" się nie uda, to na 5.25" napewno sie nie uda.

[...]

Tu jeszcze uwaga, skoro masz dyskietki zarówno 360KB jak i 1.2MB, to będziesz je musiał oddzielnie odczytywać, raz z f:factor ustawionym na "0" (360KB), a raz na "1" (1.2MB). Bo choć stacja hardwarowo odczytuje oba formaty automatycznie, to tutaj będziesz to robił za pośrednictwem programu drivparm, a on jak mu wpiszesz rozpoznanie 1.2MB, to pewnie tylko takie dyskietki będzie widział, do odczytu 360KB trzeba będzie wpisać f:factor 0.

Data: 2010-10-29 14:46:41
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "sTav" napisał:

Umiesz sformatować dyskietkę 3,5" - (1,44MB) na 2030kB na pececie?
Podejrzewam że nie -wiec sie przymknij...

KOgo Q-wa obchodzą twoje podejrzenia? Przymknij sie możesz dupku powiedzieć
swojej starej. Odemnie z dala.

Remek

Data: 2010-10-25 16:14:56
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "sTav" <marmro9@beztego.o2.pl> napisał w wiadomości news:4cc2e2a9$0$20991$65785112news.neostrada.pl...

W9x / ME obsługiwały 1,76M i DMF (cluster 1024 i 2048) ale MSDOS 5.x/6.x wymagał fdread.exe

Jesli Win9x obsługiwały te w/w, to ten ich "windowsowy" dos (czyli dos z dyskietki startowej zrobionej pod tym Windows, wersja 7.0) chyba powinien też je widzieć. User pisze że ma dyskietkę startową od Win98, tam był właśnie Dos 7.0

Data: 2010-10-25 12:41:43
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "sTav" napisał:

Bez tego Windows probuje bez ostrzegania "naprawic" dyskietki przy próbie
odczytu!

Bez ostrzeżenia? Przy próbie odczytu? Poważnie?

Remek

Data: 2010-10-25 16:12:37
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "Remek" <dupa@gmail.com> napisał w wiadomości news:ia3mrn$879$3inews.gazeta.pl...
Użytkownik "sTav" napisał:

Bez tego Windows probuje bez ostrzegania "naprawic" dyskietki przy próbie
odczytu!

Bez ostrzeżenia? Przy próbie odczytu? Poważnie?

Standardowy dosowy Fdisk też to robił przy uruchomieniu (czyli teoretycznie nic wtedy nie zapisywał) jeśli napotkał dysk z np. dwoma partycjami podstawowymi (do czasów Win98 Microsoft uważał że tylko jedna partycja podstawowa ma prawo być na dysku).

Data: 2010-10-25 16:55:11
Autor: RadoslawF
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia 2010-10-25 16:12, Użytkownik maX napisał:

[...]

W przypadku twardego dysku owszem w przypadku dyskietek
nie spotkałem sie z taką sytuacją żeby sam coś nadpisywał.
A miałem i czasami z rozpędu wkładałem PCujowi dyskietki
z Maka, ST czy Amigi.

Pozdrawiam

Data: 2010-10-29 14:49:11
Autor: Remek
Napęd dyskietek 5,25"
Użytkownik "maX" napisał:

Standardowy dosowy Fdisk też to robił ...

Co robił? Naprawiał dyskietkę? Przydał by się moderator do wywalania idiotów
z grupy.

Remek

Data: 2010-10-22 16:04:47
Autor: sTav
Napęd dyskietek 5,25"
User wrote:
[...]

Najważniejsze jest "wygaszenie diody" na stacji, które zgodnie z tym co napisał JoteR jest najcześciej spowodowane "odwrotnym" wetknieciem taśmy w gniazdo na płycie. (do napedu 5,25'' taśmy nie powinno sie w ogóle dać podłaczyć odwrotnie, bo tam jest na tasmie w gniezdzie odpowiedni "klucz" naprowadzający.)

W BIOS mozna próbować flopa ustawić na "disable", pod warunkiem że bedziesz probował czytać pod windowsem który olewa niektóre ustawienia BIOS i być może wykryje poprawnie napęd "zdisablowany", a co już nie musi być równie prawdopodobne jeśli zostanie *zdezinformowany* przez ustawienie na sztywno 3,5''/1,44(720) w BIOS.

--
Pozdrowienia!
M.

Pozdrawiam
User

Data: 2010-10-22 00:04:14
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "User" <User@Users.com.pl> napisał w wiadomości news:4cc06ca1$0$27026$65785112news.neostrada.pl...

Kabelek to pewnie by się znalazł, ale mnie raczej chodzi o kontroler
na płycie

Pytanie czy te dyskietki będą wogóle czytelne po tylu latach. Z dyskietkami 3.5" byłby mniejszy problem, bo takie nieczytelne na PC można odczytać na Amidze.

i możliwość ustawienia w BIOSie.

Być może można zrobić tak jak w przypadku HDD, czyli w biosie wyłączyć wogóle FDD, a Windows sam sobie znajdzie napęd.

Data: 2010-10-22 09:42:52
Autor: Yakhub
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Fri, 22 Oct 2010 00:04:14 +0200, maX napisał(a):

[...]

Przepraszam, ale obawiam się, że bzdury piszesz. PC i Amiga były
dyskietkowo kompletnie niekompatybilne. Te zapisane na jednym były zupełnie
nieczytelne na drugim, choć nie pamiętam czym była spowodowana różnica (na
pewno trzeba je było osobno formatować).

--
Yakhub

Data: 2010-10-22 10:16:38
Autor: Mariusz Kruk
Napęd dyskietek 5,25"
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Yakhub"
[...]

Obawiam się, że nie masz pojęcia o czym piszesz.

Te zapisane na jednym były zupełnie
nieczytelne na drugim, choć nie pamiętam czym była spowodowana różnica (na
pewno trzeba je było osobno formatować).

Dyskietki DD zapisane na pececie były bez problemu odczytywalne na
Amidze. (sam to zresztą robiłem)
Dyskietki HD były nieodczytywalne, bo stacja nie obsługiwała HD.
Natomiast dyskietki amigowe były nieodczytywalne przez standardowe
kontrolery stacji dyskietek ze względu na "dziwny" sposób zapisu.
A tu jak chcesz, trochę szczegółów.
http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk#Commodore_Amiga

--
[-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ] [  Kruk@epsilon.eu.org   ] [ http://epsilon.eu.org/ ] [-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ]

Data: 2010-10-22 10:55:15
Autor: Yakhub
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Fri, 22 Oct 2010 10:16:38 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

[...]

Zatem przepraszam najmocniej kolegę maXa za niesłuszne pomówienie, albowiem
to ja w wyniku własnej niekompetencji zacząłem pisać głupoty.

--
Yakhub

Data: 2010-10-22 10:40:20
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Fri, 22 Oct 2010 09:42:52 +0200, Yakhub napisał(a):

[...]

Niestety sam bredzisz. Dyskietek amigowych nie można odczytać na PC ze
względu na większą gęstość zapisu czy tam liczbę ścieżek, a w związku z
tym - nieco inną budowę stacji dyskietek (chociaż nie zawsze, można
podłączyć w prosty sposób stację od PC, ale działa tylko jako DD).
Dyskietki z PC są w pełni odczytywalne na Amidze z zastrzeżeniem że
większość Amig ma stacje DD a nie HD. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-22 10:49:25
Autor: Mariusz Kruk
Napęd dyskietek 5,25"
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "MadMan"
Dyskietki z PC są w pełni odczytywalne na Amidze z zastrzeżeniem że
większość Amig ma stacje DD a nie HD.

Z tego, co twierdzi Wikipedia (nie miałem "wyższych" amig, więc nie mogę
potwierdzić), niektóre nowsze amigi miały nie tyle stacje HD (bo do tych
nigdy amiga nie miała kontrolera), co stacje DD, w których można było
zmniejszyć o połowę prędkość obrotową dyskietki, przez co dawało się
czytać/pisać na dyskietkach HD.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-10-22 12:00:17
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Fri, 22 Oct 2010 10:49:25 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

[...]

Nie. Stacja HD do Amigi była stacją HD, a 2x niższa prędkość obrotowa
wynikała z ograniczeń Pauli obsługującej dźwięk i właśnie stację
dyskietek - układ radził sobie z określoną prędkością przesyłu, stacja
HD na pełnej prędkości była już "za szybka". W efekcie odczyt dyskietki HD był 2x dłuższy niż dyskietki DD, ale
prędkość bezwzględna odczytu w KB/s była identyczna. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-22 12:11:24
Autor: Mariusz Kruk
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

Hmm...
"Commodore never upgraded the Amiga chip set to support high-density
floppies, but sold a custom drive (made by Chinon) that spun at half
speed (150 RPM) when a high-density floppy was inserted, enabling the
existing floppy controller to be used".
Czyli tak właściwie to było coś pomiędzy stacją DD, a stacją HD.

W efekcie odczyt dyskietki HD był 2x dłuższy niż dyskietki DD, ale
prędkość bezwzględna odczytu w KB/s była identyczna.

Dokładnie.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2010-10-22 12:55:03
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Fri, 22 Oct 2010 12:11:24 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

[...]

Nie, to była stacja HD. I nie tylko Chinon je robił, inni producenci
też. Samodzielna przeróbka była jednak kłopotliwa. Sam kiedyś posiadałem stację HD, ale to była przerobiona stacja z PC.
Przeróbka nie była banalna - był dodatkowy układ programowalny z nóżkami
przylutowanymi "na pająka" do różnych części elektroniki stacji.
Szczegółów już nie podam, bo sprzedałem a na elektronice się nie bardzo
znam, niemniej była to chyba dokładnie taka stacja:
http://efunzine.com/efnz.php?a=pro&id=70&sid=2d6c35ce9de03a0bbd4d205727b1e759

Z tego co wiem - stacja HD ma inną głowicę, ale mogę się mylić. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-22 13:13:13
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Fri, 22 Oct 2010 12:55:03 +0200, MadMan napisał(a):

Szczegółów już nie podam, bo sprzedałem

He, przebrzydły kłamca ze mnie, jednak nie sprzedałem i leży w
szufladzie. Po zdjęciu dołu wygląda to tak:
http://picasaweb.google.com/damian.karwot/MorphOS#5530826508350435762

Widać pewne przeróbki. Stacja zdaje się jest sprawna oprócz czujnika HD/DD, który
najzwyczajniej odpadł co powodowało pewne problemy... Trzeba chyba
odwiedzić Allegro :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-22 13:29:29
Autor: Mariusz Kruk
Napęd dyskietek 5,25"
[...]

OK. Faktycznie, głowica musi być inna, bo nośnik jest inny (chociaż
w praktyce wiercone DD działały jako HD całkiem nienajgorzej ;->)

Data: 2010-10-22 13:43:02
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Fri, 22 Oct 2010 13:29:29 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

OK. Faktycznie, głowica musi być inna, bo nośnik jest inny (chociaż
w praktyce wiercone DD działały jako HD całkiem nienajgorzej ;->)

Tak, dyskietki często dawały radę, ale głowica pewnie by już nie dała :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-22 15:54:03
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"
Jeśli dobrze pamiętam, już zintegrowany kontroler FDD w A1200 obsługiwał HD, ale ze względów oszczędnościowych 1200-ka dostała fizycznie stacje DD (a oddzielnie można było już było dokupić stację HD). Natomiast A3000 i A4000 miały już chyba standardowo wbudowane stacje HD.

Data: 2010-10-22 18:25:32
Autor: RadoslawF
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia 2010-10-22 15:54, Użytkownik maX napisał:
[...]

A4000 z końca produkcji już nie miały gestych stacji bo zabrakło
na magazynie. :(
Gęstą stację obsłuży każda Amiga ale tylko te z kickiem od 2.x
potrafią z niej uruchomić system.

Pozdrawiam

Data: 2010-10-22 22:07:34
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:i9sdtv$hbq$1node1.news.atman.pl...

Gęstą stację obsłuży każda Amiga ale tylko te z kickiem od 2.x
potrafią z niej uruchomić system.

Hmm, nie jestem pewien. A500 chyba miała i kontoler i stację DD.

Data: 2010-10-22 23:41:38
Autor: RadoslawF
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia 2010-10-22 22:07, Użytkownik maX napisał:

Gęstą stację obsłuży każda Amiga ale tylko te z kickiem od 2.x
potrafią z niej uruchomić system.

Hmm, nie jestem pewien. A500 chyba miała i kontoler i stację DD.

Żadna z Amig nie miała typowego kontrolera flopów jak PC.
Obsługę stacji realizowały specjalizowane układy na płycie
i dlatego stacje gęste musiały mieć zmniejszone o połowę
obroty, układy z płyty nie były w stanie odebrać dwa razy
szybszego transferu jaki szedł z typowych stacji 1,44.
Stacje "rzadkie" czy jak wolisz DD miały wszystkie Amigi
z wyjątkiem A3000 i A4000 który miały generalnie stacje
"gęste" i CD32 która jako konsola fabrycznie nie miała
żadnego flopa a tylko napęd CD.

Pozdrawiam

Data: 2010-10-23 00:08:52
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:i9t0el$lf4$1node1.news.atman.pl...
[...]

A1200 miała już chyba kontroler HD, ale ze względu na koszty montowano w nich stacje DD. Ale może coś mylę po tylu latach.

Data: 2010-10-23 07:41:11
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Sat, 23 Oct 2010 00:08:52 +0200, maX napisał(a):

A1200 miała już chyba kontroler HD, ale ze względu na koszty montowano w nich stacje DD. Ale może coś mylę po tylu latach.

Tak, mylisz - każda Amiga miała IDENTYCZNY kontroler stacji dyskietek,
zaszyty w układzie obsługującym także dźwięk. Jedyne zmiany jakie w tym
układzie nastąpiły od Amigi 1000 w 1985 roku to zmiany w obudowie układu
:)
Tak jak napisano wcześniej - kwestia wersji systemu operacyjnego, ale
nie pamiętam dokładnie czy to w ogóle miało znaczenie. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-24 02:33:13
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał w wiadomości news:i41sddag88ak.dlgrower.power.pl...
[...]

Hmm, a w 1985 były wogóle dyskietki 3.5" HD? Wiki pisze że pojawiły sie w 1987, czyżby konstruktorzy Amigi stworzyli w 1985 kontroler obsługujący format który wtedy jeszcze nie istniał?

Jedyne zmiany jakie w tym
układzie nastąpiły od Amigi 1000 w 1985 roku to zmiany w obudowie układu

Ewolucja OCS->ECS->AGA zostawiła tą część Amigi bez zmian?

Data: 2010-10-24 09:24:57
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Sun, 24 Oct 2010 02:33:13 +0200, maX napisał(a):

[...]

Już pisano w tym wątku - obsługa dyskietek HD jest zrobiona takim
trickiem że stacja się kręci 2x wolniej, więc kontroler "myśli" że
odczytuje taką samą dyskietkę (ta sama prędkość przesyłu). Przy pełnej
prędkości obrotowej nie wyrobiłby się z odczytem danych. Dyskietka HD to jak widzę rok 1987, no ale nie ma to znaczenia.
Jedyne zmiany jakie w tym
układzie nastąpiły od Amigi 1000 w 1985 roku to zmiany w obudowie układu

Ewolucja OCS->ECS->AGA zostawiła tą część Amigi bez zmian?

Owszem, Paula się nie zmieniła wcale. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-24 15:16:03
Autor: maX
Napęd dyskietek 5,25"

Użytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał w wiadomości news:1njytv1107bes.dlgrower.power.pl...
[...]

Stacje HD, fabrycznie wbudowane w A3000 i A4000, też kręciły się 2 razy wolniej?

Data: 2010-10-24 16:46:58
Autor: MadMan
Napęd dyskietek 5,25"
Dnia Sun, 24 Oct 2010 15:16:03 +0200, maX napisał(a):

Stacje HD, fabrycznie wbudowane w A3000 i A4000, też kręciły się 2 razy wolniej?

Tak. Paula nie wyrabiała więc nie mogły inaczej. Oczywiście 2x wolniej tylko przy dyskietkach HD. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-10-30 00:40:35
Autor: BQB
Napęd dyskietek 5,25"
W dniu 2010-10-21 17:44, User pisze:
[...]

Jak nie masz starego komputera pod ręką, to może kontroler do stacji dyskietek? Na allegro ich nie ma, ale ZTCP to istniały takie kontrolery na ISA, co oczywiście wymaga starego kompa.
Jak masz w miarę blisko do Elbląga, to jakiś stary komp by się znalazł.

Napęd dyskietek 5,25"