Naruszenie prawa bankowego (?)

Data: 2012-04-08 18:15:17
Autor: wyzerowany
Naruszenie prawa bankowego (?)
Na moim ostatnim wyciągu z PKO BP widnieje pozycja "przelew
wychodzący", a poniżej "realizacja zajęcia egzekucyjnego [...]" ze
wskazaniem na wydział zajęć egzekucyjnych w Sosnowcu. Po tej
operacji zostało mi na koncie 0,00 zł.

Tytułu zajęcia jeszcze nie znam, mam awizo pocztowe z tą samą
datą, tam zapewne rzecz jest wyjaśniona. Na razie poczta świętuje.

W tej chwili w gotówce mam ok 100 zł, nieopłacone mieszkanie, prąd
itp. Za kilka dni wprawdzie powinny przyjść pieniądze za zlecenie,
ale trafią na to samo konto i pewnie też zostaną zajęte. Muszę
więc przeciwdziałać, i to szybko.

Z poguglania wynika, że to sprawa, jakich wiele. Banki robią coś,
czego im nie wolno. Za art. 56 ust. 1 prawa bankowego: "środki
pieniężne na rachunkach oszczędnościowych jednej osoby, [...]
wolne są od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego
tytułu wykonawczego do wysokości trzykrotnego przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw [...]".

Pytania mam w zasadzie dwa:

- czy przepis powyżej jest aktualny?
- jak w tej sytuacji działać?

Data: 2012-04-08 13:36:43
Autor: witek
  wyzerowany wrote:
[...]

siakiejs firmy nie prowadzisz pod tym kontem?

Data: 2012-04-08 18:54:06
Autor:
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):
> [...]
>
> - czy przepis powyżej jest aktualny?
> - jak w tej sytuacji działać?

siakiejs firmy nie prowadzisz pod tym kontem?

Żadnej firmy, na bogatego nie trafiło. Jestem pracownikiem na zleceniu.
To konto, to zwykły ROR.

Data: 2012-04-08 20:39:26
Autor: _ąćęłńóśźż.
Naruszenie prawa bankowego (?)
Tyle, że niekoniecznie chodzi o saldo, a o sumę wpływów?

-- -- -

Data: 2012-04-08 23:10:55
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 08.04.2012 20:15,  wyzerowany pisze:
[...]

Masz saldo zero czy tylko środki dostępne to zero? Bo to niekoniecznie to samo...

Data: 2012-04-09 03:53:19
Autor:
Andrzej Lawa <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał(a):
> [...]
> operacji zostało mi na koncie 0,00 zł.
Masz saldo zero czy tylko środki dostępne to zero? Bo to niekoniecznie to samo...

Na wyciągu w ogóle nie pojawia się określenie "środki dostępne".

Saldo końcowe: 0,00

O co chodzi z tym rozróżnieniem? A przede wszystkim, jak działać?

Data: 2012-04-09 01:14:47
Autor: witek
leksykot@NOSPAM.gazeta.pl wrote:
[...]

najlepiej przespaceruj sie do okienka i dopytaj gdzie ten przelew poszedl, czy na pewno do komornika, czy tylko zostalo toto przeksiegowane wewnetrznie w banku i wyplate ci sie uda dokonac, ale tylko w okienku. To moze byc kwestia zapisow w regulaminie.
generalnie bank powinien ci co nieco pozwolic wyplacic, ale niekoniecznie wszystkimi dostepnymi kanalami.

Data: 2012-04-10 14:58:22
Autor: Massai
witek wrote:

> [...]
generalnie bank powinien ci co nieco pozwolic wyplacic, ale
niekoniecznie wszystkimi dostepnymi kanalami.

Ano, banki przy zajęciu i braku wolnych środków powyżej tej
trzykrotności średniego wynagrodzenia - "blokują" całe konto, tzn nie
możesz wypłacić pieniędzy w bankomacie, ale w placówce, na dyspozycję -
wypłacą.

Może się też okazać że zajęcie wcale nie było na całą kwotę którą
miałeś na koncie. Masz na koncie 8k pln, przychodzi zajęcie za mandat
na 200 pln - i bankomat (czy interface internetowy) mówi "zero
dostępnych środków".

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-04-15 09:57:22
Autor:
Massai <tsender@wp.pl> napisał(a):
[...]

Okazało się. Nic mi nie wypłacono, skierowano do "specjalisty" w drugiej
sali. Specjalista dzwonił do oddziału windykacji, gdzie przyznano, że
owszem, jest kwota wolna od zajęcia, ale zależy od tytułu zajęcia.

Jest jakaś podstawa prawna, wyjątki, czy wymyślili to?

Co gorsza, nie mogę nawet zamknąć pustego konta, będzie debet, bo
bank będzie sobie naliczał za jego prowadzenie.

Data: 2012-04-16 01:36:48
Autor: witek
Naruszenie prawa bankowego (?)
leksykot@NOSPAM.gazeta.pl wrote:
Jest jakaś podstawa prawna, wyjątki, czy wymyślili to?

wyjątkiem jest np. windykacja alimentów gdzie zdaje sie nie ma kwoty wolnej.
tak samo taka kwota nie przysługuje przy prowadzeniu działalnosci.

Jednym słowem dałeś się spuścić na drzewo.

Pisz pisemną skargę do szefa oddziału.

Data: 2012-04-16 08:01:43
Autor: dwr
W dniu 2012-04-15 11:57, leksykot@NOSPAM.gazeta.pl pisze:
Massai<tsender@wp.pl>  napisał(a):
[...]

[...]

Ustawa nie stanowi o wyjątkach. Póki nie przekroczysz wpływów na sumę łączną jak w ustawie to jest to kwota wolna od egzekucji.
A co do pustego konta generującego koszty to proś wierzyciela (chyba za pośrednictwem organu egzekucyjnego) o zdjęcie zajęcia celem zamknięcia konta generującego koszty a na które nie będzie żadnych wpływów.

Naruszenie prawa bankowego (?)