Naukowcy z UŚ apelują o jak najszybsze odej ście od węgla

Data: 2020-10-14 18:13:35
Autor: u2
Naukowcy z UŚ apelują o jak najszybsze odej ście od węgla
https://wpolityce.pl/gospodarka/521982-naukowcy-z-us-apeluja-o-jak-najszybsze-odejscie-od-wegla

Naukowcy z UŚ apelują o jak najszybsze odejście od węgla. "Im szybciej uda się zakończyć epokę wydobycia węgla, tym lepiej"

     Gospodarka
     opublikowano: godzinę temu
     aktualizacja: godzinę temu

O możliwie szybkie odejście od wydobycia węgla na Górnym Śląsku w sposób uzgodniony nie tylko z górniczymi związkami, ale także z innymi środowiskami, zaapelowała w środę grupa 51 naukowców z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Uczeni wysłali w tej sprawie list otwarty do szefa rządu.

CZYTAJ WIĘCEJ:

- Jest porozumienie rządu z górnikami! Transformacja będzie rozłożona na wiele lat. ,,Kompromis otwiera drogę do stabilizacji sytuacji"

- Premier zadowolony z porozumienia z górnikami: Jest przełomowe. Współpracą doprowadzimy do wytyczenia nowej drogi dla Śląska
Kiedy odjeść od węgla? Jak najszybciej

     W naszej ocenie, w najlepiej rozumianym interesie Górnego Śląska jest możliwie szybkie odejście od wydobycia węgla kamiennego na warunkach uzgodnionych nie tylko pomiędzy rządem i związkami zawodowymi, ale także pozostałymi interesariuszami i środowiskami regionalnymi, w warunkach znacznie szerszego konsensu społecznego

-- napisali naukowcy w opublikowanym w środę liście.

     Apelujemy o jak najszybsze uruchomienie procesu przemian gospodarczych, technologicznych i społecznych, dzięki którym region Górnego Śląska i Zagłębia zostanie możliwie szybko włączony w proces osiągania ambitnych celów europejskiej polityki klimatycznej

-- czytamy w wystąpieniu.

Jego inicjatorami byli członkowie działającej na Uniwersytecie Śląskim Grupy Badawczej Sprawiedliwej Transformacji, którzy pozyskali poparcie 51 sygnatariuszy listu. Powstał on kilka tygodni po zawarciu porozumienia dotyczącego sposobu i tempa transformacji górnictwa, podpisanego 25 września przez działające na Śląsku związki zawodowe i delegację rządową. W dokumencie określono horyzont działania - i subsydiowania - śląskich kopalń węgla energetycznego do 2049 roku. W ocenie sygnatariuszy listu, zakończenie wydobycia węgla powinno nastąpić wcześniej.
Śląsk a Europejski Zielony Ład

     Wydłużanie horyzontu zmian gospodarczego i technologicznego profilu regionu nie jest odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby mieszkańców Górnego Śląska i Zagłębia, w szczególności młodszych i przyszłych pokoleń, oczekujących koncentracji wsparcia publicznego nie na subsydiowaniu przemysłów schodzących, lecz głębokiej modernizacji gospodarczej i technologicznej regionu, zdecydowanej poprawy jakości życia i budowy nowych szans rozwojowych związanych z Europejskim Zielonym Ładem

-- napisali naukowcy.

Jak wskazali, ogromne potrzeby inwestycyjne związane z zagospodarowaniem i rewitalizacją obszarów pogórniczych, a także radykalną poprawą jakości środowiska naturalnego w regionie, wymagają skierowania tu zasobów finansowych i ludzkich - dziś angażowanych w przedłużanie egzystencji sektora górnictwa węgla kamiennego.

     Grozi to marnowaniem szans rozwojowych regionu, a także nieoptymalnym i spóźnionym wykorzystaniem funduszy pomocowych Unii Europejskiej, dedykowanych procesowi sprawiedliwej transformacji

-- ocenili śląscy badacze.

Koordynator naukowy Grupy Badawczej Sprawiedliwej Transformacji dr Łukasz Trembaczowski ma nadzieję, że list grupy naukowców zwróci uwagę premiera na potrzeby inwestycyjne związane z rewitalizacją obszarów pogórniczych oraz przekształceniami gospodarki, które wymagają dużych nakładów.

     Środki, które mają zostać przeznaczone na wydłużenie horyzontu działania górnictwa węgla kamiennego, mogłyby zostać przeznaczone na sprostanie tym wyzwaniom i uniknięcie zmarnowania szans rozwojowych regionu

-- uważa koordynator.

W ocenie naukowców, niewłaściwe wykorzystanie środków - w tym unijnych - przeznaczonych na sprawiedliwą transformację byłoby sprzeczne z długookresowym interesem regionu i jego mieszkańców, którym - jak napisano w liście - ,,wskutek tego grozi trwała marginalizacja w europejskim i światowym ładzie gospodarczym, wyłaniającym się z obecnie zachodzących przemian".

     Im szybciej uda się zakończyć na Śląsku epokę wydobycia węgla, tym lepiej dla regionu, jeżeli tylko w procesie tym zostaną zapewnione korzystne i uczciwe warunki transformacji, a potencjał pracowników i firm tego sektora zostanie należycie zagospodarowany

-- podsumowali badacze, wzywając do jak najszybszego uruchomienia procesu przemian, z uwzględnieniem nie tylko interesów górniczych związków, ale także wspólnot samorządowych, środowisk gospodarczych, organizacji pozarządowych oraz środowisk naukowych.

     Pragniemy podkreślić, iż Uniwersytet Śląski i społeczność naukowa stanowią istotny zasób kapitału wiedzy, który może zostać zaangażowany w procesie przemian. Możemy służyć radą władzom wszystkich szczebli i jesteśmy gotowi oraz otwarci na współpracę w ważnych dla Śląska procesach. Jest to bowiem region, który jest drogi naszym sercom

-- zapewnił w imieniu sygnatariuszy listu dr Łukasz Trembaczowski. Pod pismem podpisali się m.in. b. rektor UŚ prof. Wiesław Banyś i b. wojewoda śląski prof. Tomasz Pietrzykowski.

kk/PAP

Data: 2020-10-14 12:58:10
Autor: Zenek Kapelinder
środa, 14 października 2020 o 18:13:37 UTC+2 u2 napisał(a):
[...]
Wskazali źródła finansowania czy tylko tak sobie pierola? Taka transformacja kosztuje w chuj pieniędzy. Jak ja zacząć to zaraz profesorowie od ekonomi, ich bracia w głupocie, zaczną gardlowac że nie można zadłużać państwa.

Data: 2020-10-14 22:01:13
Autor: u2
[...]

może przejęli się, że wkrótce umrą ?

Data: 2020-10-14 20:27:54
Autor: Pisiorowy Escobar
w <5f8723ae$0$17341$65785112@news.neostrada.pl>, u2 <u_2@o2.pl> napisał(-a):

https://wpolityce.pl/gospodarka/521982-naukowcy-z-us-apeluja-o-jak-najszybsze-odejscie-od-wegla

w potylice to ty dostajesz do nich :DDD

Naukowcy z UŚ apelują o jak najszybsze odejście od węgla. "Im szybciej uda się zakończyć epokę wydobycia węgla, tym lepiej"

pisuar i tak ci włoży ten węgiel w dupę :DDD

--
"- To jest takie nowoczesne dziennikarstwo, co z dziennikarstwem prawdziwym nie ma wiele wspólnego - tłumaczył nowo zatrudnionej reporterce zastępca redaktora naczelnego newsweb.pl Dominik S. Jednocześnie wyjaśniał, na czym polega praca w portalu. - Człowiek siedzi i wymyśla jakieś bzdury. Dziennikarze to nad jednym tekstem trzy dni siedzą, a my piszemy po dziesięć dziennie - dodawał. "

Grupa wiekowa 18-29 lat:
5% - zwolennicy rządu
82% - przeciwnicy

[ Bogdan Lis o Macierewiczu ]

Data: 2020-10-14 20:44:12
Autor: u2
Naukowcy z UŚ apelują o jak najszybsze od ejście od węgla

liż dalej, nie ustawaj w wysiłkach

Data: 2020-10-14 21:27:18
Autor: Pisiorowy Escobar
w <5f8746fb$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>, u2 <u_2@o2.pl> napisał(-a):

W dniu 14.10.2020 o 20:27, Pisiorowy Escobar pisze:
> Francuzi uratowali podczas wojny 70% swoich żydowskich obywateli - Polacy tylko 10%

liż dalej, nie ustawaj w wysiłkach

nie śmiem ci robić konkurencji :DDD

Data: 2020-10-14 21:31:18
Autor: u2
Naukowcy z UŚ apelują o jak najszybsze od ejście od węgla

liż dalej, nie ustawaj

Data: 2020-10-15 00:45:31
Autor: Pisiorowy Escobar
w <5f875205$0$558$65785112@news.neostrada.pl>, u2 <u_2@o2.pl> napisał(-a):

W dniu 14.10.2020 o 21:27, Pisiorowy Escobar pisze:
> Francuzi uratowali podczas wojny 70% swoich żydowskich obywateli - Polacy tylko 10%

liż dalej, nie ustawaj

nie mam szans z tobą, ty liżesz najlepiej

Data: 2020-10-15 10:29:33
Autor: u2
Naukowcy z UŚ apelują o jak najszybsze od ejście od węgla

liż dalej ubecki piesku

Data: 2020-10-15 13:41:04
Autor: Pisiorowy Escobar
w <5f88086d$0$552$65785112@news.neostrada.pl>, u2 <u_2@o2.pl> napisał(-a):

W dniu 15.10.2020 o 00:45, Pisiorowy Escobar pisze:
> Francuzi uratowali podczas wojny 70% swoich żydowskich obywateli - Polacy tylko 10%

liż dalej ubecki piesku

boli lizydupka boli :DDD

Data: 2020-10-15 14:25:58
Autor: u2
Naukowcy z UŚ apelują o jak najszybsze od ejście od węgla
W dniu 15.10.2020 o 13:41, lizydupek pisze:

boli lizydupka boli

język ciebie boli ?:)))))))))))))

Data: 2020-10-14 22:07:18
Autor: A. Filip
u2 <u_2@o2.pl> pisze:
[...]

[...]

Niech piszą do górniczych związków zawodowych czyli bezpośrednio
zainteresowanych.

--
A. Filip : Pij mleko!