Data: 2009-06-21 13:15:49 | |
Autor: Qlfon | |
Nawiercanie denka t³oka... | |
Powitac, przy sniadanieu ogladalem sobie dzisiaj "Biker build-off" na Discovery. No i pojawilo sie cos z czym sie w zyciu nie spotkalem. Kolesie budowali dwa sprzety do wyscigow na 1/4 mili i jedna ekipa zastosowala dziwna technike:
wykonywali serie nawiercen denka tloka ok. 10 mm od krawedzi dookola denka. Nawierty byly podobno tak glebokie ze prawie siegaly pierwszego pierscienia uszczelniajacego. Wytlumaczenie jakie sie przy tej okazji pojawilo mowilo o tym, ze cisnienie z komory spalania "dostajac" sie ponizej denka tloka i "rozprezajac" sie w tych nawiertach w kierunku scianki tloka poprawia docisk pierscienia do tuleji dzieki czemu poprawia szczelnosc ukladu "tlok-blok". Nie bardzo widze jak to bym mialo dzialac - przeciez dzieki takiej zwiekszonej objetosci komory spalania spadnie stopin kompresji (silniki nie byly doladowane) wiec w efekcie moc powinna byc nizsza. A moze te nawierty faktycznie dzialaja i nawet strata na kompesji jest tego warta? Czy szanowna grupa spotkala sie z czyms takim wczesniej i ma pojecie czy to dziala? Nie zebym chcial draga budowac ale taka ciekawostka mnie zastanowila:) -- Qlfon, Kraków |
|
Data: 2009-06-21 11:46:16 | |
Autor: Robert Rêdziak | |
Nawiercanie denka t³oka... | |
On Sun, 21 Jun 2009 13:15:49 +0200, Qlfon <rav@life.pl> wrote:
Powitac, przy sniadanieu ogladalem sobie dzisiaj "Biker build-off" na Discovery. No i pojawilo sie cos z czym sie w zyciu nie spotkalem. Kolesie budowali dwa sprzety do wyscigow na 1/4 mili i jedna ekipa zastosowala dziwna technike: Ona wcale nie jest dziwna. wykonywali serie nawiercen denka tloka ok. 10 mm od krawedzi dookola denka. Nawierty byly podobno tak glebokie ze prawie siegaly pierwszego pierscienia uszczelniajacego. Nie prawie, tylko siêga³y do rowka, bo chodzi o to, ¿eby spaliny wspomaga³y sprê¿ysto¶æ pier¶cienia. Tylko teraz to siê to trochê inaczej robi -- Lateral Gas Port (takie ma³e otwory zaraz nad pierwszym pier¶cieniem w lewym t³oku: http://www.carcraft.com/techarticles/piston_ring_technology/photo_11.html, po prawej konstrukcja ,,tradycyjna''), bo otwory przez denko zapychaj± siê nagarem i os³abiaj± okolice rowka. Nie bardzo widze jak to bym mialo dzialac - przeciez dzieki takiej zwiekszonej objetosci komory spalania spadnie stopin kompresji (silniki nie byly doladowane) O 0.01 czy 0.001? Ile spalin mo¿e siê zmie¶ciæ w rowku na pierwszy pier¶cieñ? Czy szanowna grupa spotkala sie z czyms takim wczesniej i ma pojecie czy to dziala? http://www.carcraft.com/techarticles/piston_ring_technology/index.html r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|
Data: 2009-06-21 14:09:10 | |
Autor: Qlfon | |
Nawiercanie denka t³oka... | |
Robert Rêdziak pisze:
On Sun, 21 Jun 2009 13:15:49 +0200, Qlfon <rav@life.pl> wrote: Dla mnie jest bo w zyciu tego nie widzialem wczesniej:) No ok, ale w takim razie jak to dziala? Jesli one sa (w uproszczeniu - rownolegle do powierzchni dna tloka) to to rozprezanie bedzie dzialalo w kierunku centrum tloka a nie w kierunku na zewnatrz i dzieki temu moglbyby dociskac piercienie od srodka na zewnatrz?wykonywali serie nawiercen denka tloka ok. 10 mm od krawedzi dookola denka. Nawierty byly podobno tak glebokie ze prawie siegaly pierwszego pierscienia uszczelniajacego. http://www.carcraft.com/techarticles/piston_ring_technology/photo_11.html,A te poziome nie beda? Tez sa powyzej pierscienia wiec maja taki sam kontakt z gazami powstajacymi w komorze a wiec i z nagarem. no chyba ze tu dochodza jakies zjawiska "Aerodynamiczne" ktore nie pozwalaja na osoadzanie sie nagaru.
Kurcze, ludzie planuja glowice o 0,05 mm i podobno to daje jakis efekt. Poza tym tamte otworki byly calkiem spore 3-4 mm srednicy OIDP. jaka pojemnosc w tym juz by byla:) Troche mi to pachnie jakims technicznym voodoo. Teraz sobie poszperam po necie moze sa jakies porownania przed i po tym lateral gas port:) Wiedzialem, ze sie tu czegos dowiem, dzieki!Czy szanowna grupa spotkala sie z czyms takim wczesniej i ma pojecie czy to dziala? -- Qlfon, Kraków |
|
Data: 2009-06-21 12:31:36 | |
Autor: Robert Rêdziak | |
Nawiercanie denka t³oka... | |
On Sun, 21 Jun 2009 14:09:10 +0200, Qlfon <rav@life.pl> wrote:
Nie prawie, tylko siêga³y do rowka, bo chodzi o to, ¿eby spalinyNo ok, ale w takim razie jak to dziala? Jesli one sa (w uproszczeniu - rownolegle do powierzchni dna tloka) One prowadz± z nad denka do rowka pierwszego pier¶cienia. to to rozprezanie bedzie dzialalo w kierunku centrum tloka a nie w kierunku na zewnatrz i dzieki temu moglbyby dociskac piercienie od srodka na zewnatrz? Mówimy o gazach, prawda? One próbuj± wype³niæ dostêpn± im przestrzeñ. A te poziome nie beda? Tez sa powyzej pierscienia wiec maja taki sam kontakt z gazami powstajacymi w komorze a wiec i z nagarem. no chyba ze tu dochodza jakies zjawiska "Aerodynamiczne" ktore nie pozwalaja na osoadzanie sie nagaru. Raczej cz±steczkom nagaru trudniej jest siê przedostaæ przez szczelinê miedzy t³okiem, a g³adzi±. Kurcze, ludzie planuja glowice o 0,05 mm i podobno to daje jakis efekt. Piêæ setek? To chyba tylko po to, ¿eby wyrównaæ powierzchniê. Bo piêæ setek przy 70mm t³oku daje jakie¶ 0.2cm^3 ró¿nicy. Przy objêto¶ci komory spalania rzêdu kilkudziesiêciu cm^3, to jest wielko¶æ znacz±ca nic -- tuning psychologiczny. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|