Netbook jako NAS - kilka pytań

Data: 2011-10-19 11:55:54
Autor: gadacz
Netbook jako NAS - kilka pytań
W dniu 2011-10-19 09:46, RadekD pisze:
Stałem się szczęśliwym (jak na razie) posiadaczem netbooka Acer D257
(Atom N570). Mam zamiar wykorzystać go jako NAS/serwer. Jak dotychczas
PII 350MHz z WinXP - wystarczył bez problemu - jednak sprzęt trochę
hałasuje (konkretnie wentylator w zasilaczu) i pewnie ciągnie tak z 2-3x
więcej niż netbook.
<ciach>

Macie może jeszcze jakieś pomysły ?

może lekko nie na temat, ale nie lepiej wymienić wiatrak w zasilaczu?
4x śruby, 2 druty i kawałek rurek termokurczliwych i po temacie - koszt 10zł ;), 10min grzebania, radość z ciszy - bezcenna ;)

pozdrawiam
gadacz

Data: 2011-10-19 12:00:56
Autor: RadekD
[...]

Problemem jest zasilacz z nietypowym wentylatorem.

No i nie ukrywam - zależy mi na mniejszym poborze prądu i z chęcią
pozbędę się jednego pudła z pokoju.

Data: 2011-10-19 11:20:29
Autor: kamil
On 19/10/2011 11:00, RadekD wrote:
[...]

To może kup po prostu NAS?

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2011-10-19 17:52:42
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-10-19 12:20, kamil wrote:
[...]

To moĹźe kup po prostu NAS?

IMHO platforma Atom jak najbardziej nadaje sie na NAS, de facto QNAPY z wyzszej polki dla malych biur wykorzystuja Atoma, sam mam homemade NAS, transfery>50MB/s. Takze moc cpu nie jest tu zagadnieniem do dyskusji.

Hałas - są płyty miniItx z pasywnym chłodzeniem - coś dodać?
Dyski do biednego netbooka ledwo zmiescisz jeden wolny dysk (i to on bedzie spowalniaj transfer). Gdybys np. kupil plyte miniITX + obudowe na 6 dyskow, mialbys zdecydowanie wieksze mozliwosci
a) koszt GB w dyskach 3.5" jest znacznie mniejszy niz w 2.5"
b) rozwiazanie zdecydowanie przyszlosciowe - dyski sie doklada.

Co do tego, ze w serwerach stosuje sie dyski 2.5", ale glownie ze wzlgedu na wielkosc - serwery typu blade. To akurat nie ma nic wspolnego z nasami. sa tez QNAP'y na 2.5", ale tych dyskow tam wsadzisz armie (oczywiscie pobieraja mniej pradu niz 3.5"), tyle ze koszt zupelnie inny niz netbooka, ktory zazwyczaj ma najwolniejszy z wolnych dyskow.

Dlaczego nie miniItx na atomie? Kosztuje podobnie, a mozliwosci ze hej (poza przenoszeniem). Kilka razy taniej niz jakis firmowy QNAP.

Data: 2011-10-19 20:53:05
Autor: Radek D
Netbook jako NAS - kilka pytań
Daczego nie miniItx na atomie? Kosztuje podobnie, a mozliwosci ze hej
(poza przenoszeniem). Kilka razy taniej niz jakis firmowy QNAP.

Wracając do początku - netbooka już mam.

Nie pytam się o sens jego stosowania jako NAS tylko jak najlepiej go przystosować do tej funkcji.

Data: 2011-10-19 21:17:57
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-10-19 20:53, Radek D wrote:
[...]

Szczerze - gdybym chcial NAS'a (24h/dobe, duzo miejsca), to sprzedalbym i kupil plyte na atomie, obudowe, dyski itp

tak to zainstaluj cokolwiek (windows/linux) i bedzie nas, bo de facto jendo i drugie udostepnia po smb.

Data: 2011-10-19 21:22:00
Autor: vissim
Netbook jako NAS - kilka pytań
Nie pytam się o sens jego stosowania jako NAS tylko jak najlepiej go przystosować do tej funkcji.

prawdziwi polacy, nie ? Pytasz, oni swoje, a za chwilę polecą ci pendrajwa
;)

Wracając do tematu, to miałem coś takiego postawionego na Asus eeePC 900 ale
z braku zatoki na dysk 2,5 cala dołączyłem dyski pod USB.
Mimo że procesor słaby (Celeron 900 MHz) to Linux (debian6) potrafił wysyłać
i odbierać dane z max prędkością jaką dawała 100 MBitowa sieciówka, zatem na
pewno R/W powyżej 10 MB.
Jeżeli pakowałbyś się w dyski na USB to miej na uwadze że cały transfer
idzie przez jeden kontroler czyli kopiując z jednego na drugi (obydwa
podłączone pod tego lapka), to będziesz miał nie praktyczne 25-28 MB/s a
13-14 MB.

Zużycie prądu przez netbooka ? Nie pamiętam, ale mniej niż 20-25W bo taki
był mniej więcej zasilacz do niego.

Jeżeli postawisz coś na Linuxie to przy starcie montujesz (ręcznie) dysk
Truecryptem i nawet ja co go ktoś buchnie to nie odczyta danych*
*rozwiązanie dobre jak masz UPS-a.

Data: 2011-10-20 12:48:43
Autor: RadekD
Netbook jako NAS - kilka pytań
Zużycie prądu przez netbooka ? Nie pamiętam, ale mniej niż 20-25W bo taki
był mniej więcej zasilacz do niego.
To super.

Jeżeli postawisz coś na Linuxie to przy starcie montujesz (ręcznie) dysk
Truecryptem i nawet ja co go ktoś buchnie to nie odczyta danych*
*rozwiązanie dobre jak masz UPS-a.
Ja chcę to postawić na Win 7 - czy TrueCrypt bardzo obciąża sprzęt ?

Data: 2011-10-20 19:48:47
Autor: BartekK
W dniu 2011-10-20 12:48, RadekD pisze:
[...]

Truecrypt mocno obciąża procesor, ale przy twoich transferach (czy ten netbook nie ma tylko sieciówki 10/100?) to nie problem (poza mocniejszym grzaniem się i poborem prądu), problem dopiero zaczyna się "gdy coś się rozjedzie" i bezpieczne archiwum jest tak bezpieczne, że nawet ty nie masz już do niego dostępu...

Poza tym nadal uważam że próbujesz wbijać gwoździe laptopem "bo go mam". A w dodatku win7 nadaje się na NAS jak gumowe dildo do wkręcania śrubek...

Data: 2011-10-20 20:11:44
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Netbook jako NAS - kilka pytań

"BartekK" j7pn5f$70u$1@mx1.internetia.pl

Poza tym nadal uważam że próbujesz wbijać gwoździe laptopem
"bo go mam". A w dodatku win7 nadaje się na NAS jak gumowe
dildo do wkręcania śrubek...

Soft to jedno, złom to inna sprawa.
IMO taki netbook doskonale nadaje się na NASka, choć szkoda go do tego.

Data: 2011-10-20 20:27:37
Autor: BartekK
Netbook jako NAS - kilka pytań
Soft to jedno, złom to inna sprawa.
IMO taki netbook doskonale nadaje się na NASka, choć szkoda go do tego.
Podobnie netbook nadaje się jako "przycisk do papieru", na biurko. A jaki z tego wniosek?

Data: 2011-10-20 21:02:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Netbook jako NAS - kilka pytań

"BartekK" j7ppeb$qgj$1@mx1.internetia.pl

IMO taki netbook doskonale nadaje się na NASka, choć szkoda go do tego.

Podobnie netbook nadaje się jako "przycisk do papieru", na biurko. A jaki z tego wniosek?

Wniosek? Może PLONK?... Małpie posłuży za stołek lub podnóżek, głupiec
wykorzysta to jako przycisk do papieru (po co komu papier?!) a ktoś
inny zrobi z tego komputera użytek.

Data: 2011-10-20 21:08:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Netbook jako NAS - kilka pytań

"vissim" 1gzmeah1of7cc$.780dukq9ct4j$.dlg@40tude.net

Zużycie prądu przez netbooka ? Nie pamiętam, ale mniej niż 20-25W bo taki
był mniej więcej zasilacz do niego.

30 (chyba -- kiedyś podawałem na grupach) bez monitora ciągnie mój
notebook a netbook (na atomie 450) bez monitora ciągnie od 5 do 10 watów.

Netbook jako NAS - kilka pytań