Data: 2010-03-10 17:20:53 | |
Autor: rzymo | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośna praca | |
Pytałem się jakiś czas temu w wątku o konwersji XC na mieszczucha o
piasty wielobiegowe i niedawno taką sobie sprawiłem. Piasta to trzybiegowy Nexus (nowy), na razie próby na rowerze odwróconym do góry nogami (czekam jeszcze na przednie koło) i nie daje mi spokoju kwestia głośności pracy: - koło się kręci, nie obracam korbą: niezbyt głośne cykanie, - bieg nr 1: jak wyżej, a nawet trochę ciszej, - bieg nr 2 i 3: głośność tego cykania bez problemów dorównuje bębenkom z piast DT czy Chris King, jest po prostu głośno (na 3 nieznacznie ciszej niż na 2) - jak tak ma wyglądać praca tego Nexusa to długo on u mnie nie pobędzie (na hałasy wydawane przez rower jestem uczulony, jedynie zasysanie oleju w amortyzatorach mi nie przeszkadza ;)). Czy to jest normalne, a może przycichnie jak trochę popracuje? Piastę już rozkręcałem (była za mocno skręcona, to wykorzystałem okazję) - smaru jest sporo, linkę ustawiłem według znacznika. Sam już nie wiem co jeszcze można by sprawdzić - może po prostu ten typ tak ma? Korzystając z okazji (może kogoś to zaciekawi): - napinacz (prawe ramię V-ki, sprężyna i kółko od przerzutki) dobrze działa z torpedem - więc jednak się da; jednak jako że zdobyłem półogniwo 3/32" to napinacz zdjąłem, hak odkręciłem i jest jeszcze lepiej, zarówno pod względem wizualnym, jak i precyzji działania hamulca, - piasta jest dedykowana pod rozstaw tylnych widełek 120mm, zaś rama ma u mnie 135mm - także się da to pogodzić. |
|
Data: 2010-03-11 12:10:38 | |
Autor: Saurus | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośn a praca | |
W dniu 2010-03-11 02:20, rzymo pisze:
Czy to jest normalne, a może przycichnie jak trochę popracuje? Tak ma, taka konstrukcja. Chociaż mnie ta piasta nie wydaje się głośna. Na dodatek przerzuca zdecydowanie lepiej niż inne 3 biegowe. Głośna to jest starsza wersja Sturmey-Archer, tamta to ma małe młotki a nie zapadki i może to służyć przeganianiu pieszych z dróg rowerowych (dźwięk karabinu maszynowego jest bardzo skuteczny) ;-) Jak przestaniesz nią kręcić w garażu to szum powietrza w czasie jazdy Ci ją zagłuszy.
Do czasu aż luźny łańcuch spadnie od jakiegoś wstrząsu. Poza tym w tej sytuacji dodajesz sobie kawałek jałowego ruchu korbą (trzeba z powrotem napiąć górną, luźną część łańcucha wracając do pedałowania). |
|
Data: 2010-03-11 04:29:03 | |
Autor: rzymo | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośna praca | |
On 11 Mar, 12:10, Saurus <saurus8USUN...@gmail.com> wrote:
Jak przestaniesz nią kręcić w garażu to szum powietrza w czasie jazdy Ci Sprytne - konstrukcja piasty sprzyja rozwijaniu formy, trzeba jeździć tak szybko, żeby wiatr ją zagłuszał :D:D Do czasu aż luźny łańcuch spadnie od jakiegoś wstrząsu. Poza tym w tej Pewnie masz rację, jednak jeśli półogniwo się spisze i łańcuch nie będzie miał tendencji do spadania nawet po rozciągnięciu się, to nie będę miał okazji tego sprawdzić ;) |
|
Data: 2010-03-11 08:31:01 | |
Autor: rzymo | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośna praca | |
Doniesienia z placu boju - z głośnością miałeś rację, w czasie jazdy
nie przeszkadza. Przerzuca lekko, za wyjątkiem momentu mocnego nacisku na pedały, wystarczy delikatnie popuścić i bieg się zmienia. Sprawnym rowerem nie cieszyłem się zbyt długo, po 5km jazdy leśną ścieżką pękła śruba mocująca (oryginalna shimanowska) torpedo, następnie ramię hamulca się obróciło, zaklinowało się o ramę i koło wyskoczyło z haków - jak pech to pech :) |
|
Data: 2010-03-11 09:15:51 | |
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośna praca | |
On 11 Mar, 17:31, rzymo <rzy...@gmail.com> wrote:
Sprawnym rowerem nie cieszyłem się zbyt długo, po 5km jazdy leśnąW SRAMie oryginalną śrubę z płaskim lbem 10mm zastąpiłem imbusową M6. O wiele wygodniej, bo imbusa 5mm i tak mam, a tak trzeba było wozic 2 klucze plaskie 10mm. Piasta dalej sprawna :P ? |
|
Data: 2010-03-11 10:27:09 | |
Autor: rzymo | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośna praca | |
On 11 Mar, 18:15, Michał 'miok' Rzeźnik <michal....@gmail.com> wrote:
(...) Tak, piasta żyje. Śruba już zamieniona na imbusową 8.8, więc powinna wystarczyć. Gorzej z ramą, w dwóch miejscach lakier zdarty aż do gołego aluminium, będę musiał czymś zamalować. Ogólnie wrażenia z jazdy torpedem pozytywne - no może poza tym, że łapie od razu, nawet przy delikatnym ruchu pedałami do tyłu (pewnie kwestia sprężyny, rozbiorę piastę i spróbuję tę sprężynę zgiąć/ osłabić), miałem sporo ostrych hamowań po tym, jak chciałem ustawić pedały równolegle do podłoża ;) |
|
Data: 2010-03-11 23:48:31 | |
Autor: Saurus | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośn a praca | |
W dniu 2010-03-11 19:27, rzymo pisze:
Tak, piasta żyje. Śruba już zamieniona na imbusową 8.8, więc powinna Sprawdź czy konusy są nadal odpowiednio dokręcone. Nie pamiętam jak wyglądają w tej piaście ale w Sram T3 mi się lekko rozkręciły przy takim zdarzeniu (ale ja miałem słabo skontrowane bo tam są duże, na klucz 22 i nie miałem takiego cienkiego). Dziwna sprawa z tą śrubką, ja nigdy nie miałem większej niż M6 a M5 widuję w wielu rowerach z torpedo.
Ten skok wynika z wewnętrznej budowy, nie zmienisz go. Chyba że obniżysz przełożenie (większa zębatka z tyłu lub mniejsza z przodu). Poza tym trzeba się do tego przyzwyczaić - lada chwila będziesz odpowiednio dokręcał pedałami zatrzymując się. |
|
Data: 2010-03-12 04:04:55 | |
Autor: rzymo | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośna praca | |
On 11 Mar, 23:48, Saurus <saurus8USUN...@gmail.com> wrote:
Sprawdź czy konusy są nadal odpowiednio dokręcone. Nie pamiętam jak Właśnie coś jest nie tak, dzisiaj cały dzień siedzę w domu to będę walczył :) Nie wiem czy dobrze opiszę: przy obracaniu kołem, bez pedałowania, są krótkie momenty w których wolnobieg staje się ostrym i pedały się obracają o niewielki kąt. Jak zdejmę łańcuch, zakręcę kołem i złapię palcami za zębatkę, to czuć dosyć wyraźnie te momenty, w których zębatka chce się obrócić. Nakrętki na osi rzeczywiście do zakontrowania (lekki luz), naciąg linki także do poprawy - ta cała końcówka, w której mocuje się linkę, też spadła z osi. |
|
Data: 2010-03-12 14:29:04 | |
Autor: Saurus | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośn a praca | |
W dniu 2010-03-12 13:04, rzymo pisze:
Nie wiem czy dobrze opiszę: przy obracaniu kołem, bez pedałowania, są Takie są właśnie objawy zbyt mocno skręconych łożysk. Prawdopodobnie dokręciłeś konus obracając ramię torpedo do właściwego położenia (bo przy hamowaniu niezablokowane obróciło się w stronę która mogłaby konus co najwyżej odkręcić ale wtedy był blokowany przez kontrę). |
|
Data: 2010-03-12 10:38:05 | |
Autor: rzymo | |
Nexus 3b - według mnie zbyt głośna praca | |
On 12 Mar, 14:29, Saurus <saurus8USUN...@gmail.com> wrote:
Takie są właśnie objawy zbyt mocno skręconych łożysk. Prawdopodobnie Pobawiłem się trochę piastą i ten efekt występuje także przy nieskręconej piaście, nasila się przy zbyt mocnym dokręceniu konusa.. Sam już nie wiem - może jestem przeczulony i to po prostu zwykła praca wolnobiegu/sprzęgła. Żaden element w środku nie wygląda żeby był przesunięty/odgięty (mam porównanie, piastę rozbierałem zaraz jak ją dostałem :) czyli całkiem niedawno). Ramię torpedo także wygląda na proste. |
|