Niby banał- jak zwentylować piwnicę?

Data: 2014-12-03 20:37:52
Autor: XL
Niby banał- jak zwentylować piwnicę?
Dnia Wed, 03 Dec 2014 19:31:02 +0100, Frez napisał(a):

Dylemat wywodzi się z dziwnego środowiska piwnicznego- latem jest tam na tyle wilgotno,że ciuchy słabo schną, zimą z grzejnikiem całkiem ok. Klatka schodowa piwnicy łączy się bezpośrednio z mieszkaniem-ale na schodach jest termoklina: powietrze piwniczne nie chce się mieszać z domowym, nawet jak to ostatnie jest chłodniejsze...hmmmm

Czy dom jest na pochyłości? Przyczyną wilgoci może być ukryty ciek obok lub pod piwnicą<=>stałe
chłodzenie ścian i powietrza w piwnicy<=>letnie skraplanie się wilgoci
(zimą jest lepiej, bo grzejesz)<=>latem stale podwyższona wilgotność(ciuchy
nie schną).
Znajomy tak ma, bo jak się "po ptokach" okazało dom jest posadowiony na
skale, a po tej skale, ale pod domem, biegnie okresowy podpowierzchniowy
ciek wodny, który powoduje zawilgocenie i schładzanie fundamentów/ścian od
zewnątrz - więc latem piwnica mu pleśnieje bo się skrapla wilgoć z całego
domu, a zimą nie, bo zimą grzeją tam kaloryfery i jest wentylacja.

Data: 2014-12-03 20:53:29
Autor: Frez
W dniu 2014-12-03 20:37, XL pisze:

Przyczyną wilgoci może być ukryty ciek obok
  lub pod piwnicą<=>stałe
Prawda, ale go skanalizowałem i zaizolowałem.
chłodzenie ścian i powietrza w piwnicy<=>letnie skraplanie się wilgoci
Prawda,części ścian nie odizolowałem, bo się  do ich zewnętrza nie dokopię.Może okleję wewnątrz....?

(zimą jest lepiej, bo grzejesz)<=>latem stale podwyższona wilgotność(ciuchy
nie schną).
Prawda.

[...]
Pleśni nie mam, odpukać i raczej nie powinno być, ale temat z powyżej nadal mam nierozwiązany

Data: 2014-12-03 21:14:30
Autor: XL
Dnia Wed, 03 Dec 2014 20:53:29 +0100, Frez napisał(a):

W dniu 2014-12-03 20:37, XL pisze:

Przyczyną wilgoci może być ukryty ciek obok
  lub pod piwnicą<=>stałe
Prawda, ale go skanalizowałem i zaizolowałem.

No widzisz, trafiłam. Może jest jeszcze inny lub jakieś podsiąkanie?

chłodzenie ścian i powietrza w piwnicy<=>letnie skraplanie się wilgoci
Prawda,części ścian nie odizolowałem, bo się  do ich zewnętrza nie dokopię.Może okleję wewnątrz....?

Niby jak chcesz od wewnątrz odizolować dom atywilgociowo/termicznie? Tak
się nie robi, bo to sensu ni ma, zawsze podsiąknie/wychłodzi się, tylko
coraz dalej. Przynajmniej do najbliższej warstwy izolacyjnej poziomej.

[...]

Póki wietrzysz. U znajomego jest. Tzn teraz mniej, bo sam na to nie wpadł,
żeby trzymać okna rozszczelnione lub wręcz uchylone tam - mój mąż mu
podpowiedział i odkąd to robi,jest OK, ale dłuuuuugo nic nie trafiało, bo
facet z fizyką na bakier.

ale temat z powyżej nadal mam nierozwiązany

Bo to wcale nie jest łatwa sprawa - poszukaj na forum Muratora może...

Data: 2014-12-03 21:20:47
Autor: XL
[...]

Aha, i przyczyna może być też taka, że (prócz cieku swoją drogą) część
domu/piwnicy (ta bardziej zagłębiona w pochyłości) jest od strony północnej
i/lub zachodniej i tam bardziej się wychładza od gruntu, który jest tam
zimny = zacieniony = najmniej nasłoneczniony przez większość dnia i roku -
stąd zwiększone skraplanie w tej części.

No ale rozwiazania Ci nadal nie podam, bo nie znam. Jedyne co można na
bieżąco, to grzać i wietrzyć, ale chyba nie o to Ci chodzi.

Data: 2014-12-03 21:22:33
Autor: XL
Dnia Wed, 3 Dec 2014 21:20:47 +0100, XL napisał(a):

[...]

oprócz zrobienia całkowitej izolacji wilgociowej i termicznej fundamentów z
zewnątrz, oczywiście

bo nie znam. Jedyne co można na
bieżąco, to grzać i wietrzyć, ale chyba nie o to Ci chodzi.

j.w.

Data: 2014-12-04 17:56:33
Autor: Frez
W dniu 2014-12-03 21:22, XL pisze:
Dnia Wed, 3 Dec 2014 21:20:47 +0100, XL napisał(a):

Fundamenty zrobione, suche 15cm styropianu.
  Rzeczywiście bardziej mnie nurtuje sprawa wentylacji, wentylatora kanałów i dodatkowej pary.....

Niby banał- jak zwentylować piwnicę?