Data: 2012-11-02 07:52:40 | |
Autor: Marcin N | |
Nie rozumiem: | |
W dniu 2012-11-01 12:00, Prawy pisze:
-dlaczego tak ³atwo motocykl zakrêca podczas gdy dwa ko³a dzia³aj± jak ¿yroskopy Motocykl nie skrêca ³atwo. Trzeba u¿yæ si³y nawet 20 kg na kierownicê, ¿eby wybiæ pojazd z równowagi. Zreszt± milion filmów w jutubie pokazuje wyra¼nie, ¿e wielu z tych, którzy my¶l±, ¿e motocykl ³atwo skrêca - koñczy na poboczu albo na przeszkodzie. -- MN |
|
Data: 2012-11-02 09:03:48 | |
Autor: Piotr Rezmer | |
Nie rozumiem: | |
Marcin N pisze:
Trzeba u¿yæ si³y nawet 20 kg na kierownicê, ¿eby wybiæ pojazd z równowagi. A có¿ to za oporny motocykl? W przeciwskrêcie ledwo co muskasz kierownicê. -- pozdrawiam Piotr XLR250&bmw_f650_dakar |
|
Data: 2012-11-02 09:22:52 | |
Autor: Marcin N | |
Nie rozumiem: | |
W dniu 2012-11-02 09:03, Piotr Rezmer pisze:
Marcin N pisze: To "delikatne muskanie" mo¿e osi±gaæ w³a¶nie nawet 20 kg. Te¿ by³em zaskoczony, gdy siê o tym dowiedzia³em z m±drej ksi±¿ki (nie pamiêtam, której). -- MN |
|
Data: 2012-11-02 10:35:51 | |
Autor: The_EaGle | |
Nie rozumiem: | |
W dniu 2012-11-02 09:22, Marcin N pisze:> W dniu 2012-11-02 09:03, Piotr Rezmer pisze:
>> Marcin N pisze: >> >>> Trzeba u¿yæ si³y nawet 20 kg na kierownicê, ¿eby wybiæ pojazd z >>> równowagi. >> >> A có¿ to za oporny motocykl? W przeciwskrêcie ledwo co muskasz >> kierownicê. > > To "delikatne muskanie" mo¿e osi±gaæ w³a¶nie nawet 20 kg. Te¿ by³em > zaskoczony, gdy siê o tym dowiedzia³em z m±drej ksi±¿ki (nie pamiêtam, > której). Dok³adnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusiæ motocykl do skrêcania. Tak w³a¶nie dzia³a efekt ¿yroskopowy - motocykl staje siê bardzo stabilny przy du¿ej prêdko¶ci i cholernie trudno go tej stabilno¶ci pozbawiæ = skrêciæ. Przeciwskrêt to w³a¶nie dzia³anie wykorzystuj±ce efekt ¿yroskopowy, dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :) -- Pozdrawiam Rafa³ |
|
Data: 2012-11-02 15:42:47 | |
Autor: kakmar | |
Nie rozumiem: | |
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <theeagle@tenbit.pl> napisał/a:
OK. Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy, A nie, zupełnie pokręciłeś. dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :) To zupełnie z sufitu. -- kakmaratgmaildotcom |
|
Data: 2012-11-02 18:07:45 | |
Autor: The_EaGle | |
Nie rozumiem: | |
W dniu 2012-11-02 16:42, kakmar pisze:
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <theeagle@tenbit.pl> napisał/a: No i z czego ta stabilność wynika skoro wg Ciebie efekt żyroskopowy jest pomijalny? Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy, Ok, to napisz jak jest naprawdę.
OK, to jaka liczba jest prawdziwa? -- pozdrawiam Rafał |
|
Data: 2012-11-02 19:10:48 | |
Autor: kakmar | |
Nie rozumiem: | |
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <theeagle@tenbit.pl> napisał/a:
W dniu 2012-11-02 16:42, kakmar pisze: Żeby móc się porozumieć, musimy ustalić co znaczą pewne pojęcia, na ten przykład, "OK" znaczy _dobrze_, OK? Znaczy... Dobrze?
Zdanie powyżej, (znaczy to od "Przeciwskręt to..") jest bez sensu. Trudno się do niego odnieść. Efektem oddziaływania na wirującą masę, jest precesja, ale za długo by... Ogólnie, nie wykorzystuje. Jedno drugiemu trochę "przeszkadza", dlatego im szybciej tym trudniej skręcać.
Bo to zależy, głównie od tego jak szybko jedziesz i jak szybko chcesz przekręcić kierownicę. A jeszcze... Ja się nie wygłupiam, opis ruchu jednośladu, nie jest banalny, nawet po przyjęciu wielu założeń. -- kakmaratgmaildotcom |
|
Data: 2012-11-02 22:39:04 | |
Autor: The_EaGle | |
Nie rozumiem: | |
W dniu 2012-11-02 20:10, kakmar pisze:
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <theeagle@tenbit.pl> napisał/a: W przypadku słowa pisanego bez emotikonów OK ma jedno znaczenie. Tak mi się wydawało do tej pory ale poczekaj sprawdzę...no tak OK = all correct. W jakim znaczeniu słowa all correct go użyłeś?
A konkretnie to co jest bez sensu? Z czym się nie zgadzasz? Trudno się do niego odnieść. Wg mnie całkiem łatwo. Efektem oddziaływania na wirującą masę, jest precesja, ale za długo by... Efektem oddziaływania na wirującą masę jest precesja wymuszona, dokładnie tak jak oddziałujesz na kierownicą podczas skrętu. Próba skrętu to nic innego jak przyłożenie składowej prostopadłej do wirującego koła. W wyniku czego następuje obrót w okół składowej prostopadłej do osi koła. Natomiast efekt żyroskopowy wynika z zasady zachowania momentu pędu wirujących ciał a próby wymuszenia zmiany wywołują precesję. Ogólnie, nie wykorzystuje. Ogólnie to teraz nie bardzo wiem co chciałeś napisać. Jedno drugiemu trochę "przeszkadza" No tak, przyłożenie momentu prostopadłego to pewna siła tym wyższa im wyższa jest prędkość wirującego koła. Jednak jak już zostanie przyłożona to następuje precesja czyli obrót w przeciwną stronę do skrętu, ponieważ kierunek zataczania okręgu jest odwrotny do momentu siły zaburzającej. , dlatego im szybciej tym trudniej skręcać. To prawda.
I ta siła jest zdecydowanie mniejsza niż gdybyś miał to wykonać bez wykorzystania precesji.
Nie opisujemy ruchu całego jednośladu ale prostego efektu żyroskopowego do którego możemy się odnieść przy skręcaniu. Co tu jest skomplikowane? -- Pozdrawiam Rafał |
|
Data: 2012-11-05 12:01:30 | |
Autor: kakmar | |
Nie rozumiem: | |
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <theeagle@tenbit.pl> napisał/a:
W dniu 2012-11-02 20:10, kakmar pisze:Napisałem, "OK" pod akapitem z którym się zgadzam, OK?
Zakładając pewne uproszczenie, gdy jednoślad jedzie prosto, środek masy pojazdu z dwoma punktami podparcia (miejsca w którym opony kół stykają się z asfaltem) i w której zawiera się wektor ruchu pojazdu, znajdują się na jednej płaszczyźnie, prostopadłej do powierzchni po której jedziesz. 2 punkty podparcia to za mało, gdy środek masy jest powyżej. Przewróci się i efekt żyroskopowy nie pomoże. Dlatego stosuje się taką geometrię podwozia, aby przednie koło samo ciągle wjeżdżało w miejsce gdzie zapewni "lepsze" podparcie. Uzyskuje się w ten sposób stan równowagi dynamicznej, działa dopóki jednoślad jedzie. Także przy prędkościach przy których efekt żyroskopowy jest pomijalny. Skręcając kierownicę, przesuwasz punk podparcia (miejsce w którym opona przedniego koła styka się z asfaltem) z powyżej opisanej (nieprecyzyjnie) płaszczyzny. Dlatego jednoślad zaczyna się przewracać i efekt żyroskopowy nic nie pomoże. Pojęcie przeciwskręt jest dość nieszczęśliwe, choć opisuje działanie kierowcy który chcąc skręcić np. w prawo, musi najpierw skręcić kierownicę w lewo, aby pochylić motocykl do skrętu w prawo. To jednak czasem wywołuje u niektórych przekonanie że jednośladem skręca się jakoś inaczej, lub że można jeździć stosując go lub nie. Sam efekt żyroskopowy jest zjawiskiem niepożądanym w jednośladzie. Mimo że stabilizuje koła, sprawia że łuki po których jedzie przednie koło przy jeździe na wprost są dłuższe, to bardzo przeszkadza przy skręcaniu. Dlatego stosuje się "ostrzejsze" geometrie zawieszenia w motocyklach które mają jeździć i skręcać szybko, aby nie powiększając kierownicy, a dać większą dźwignię. W efekcie, "ostre" sprzęty łatwo łapią shimmy. Powoduje problemy przy dużych zmianach prędkości, zwłaszcza w łuku, itd.. Aby pobieżnie opisać sumę zjawisk występujących w ruchu jednośladu, przynajmniej te mające znaczący wpływ na ten ruch, wyjdzie książka. A takie już są, w dodatku napisane przez znacznie bardziej kompetentnych. Bez zaglądania do źródeł, nic z sensem nie napiszę, a na powtórkę tematu brak czasu.
Ja prosto nie umiem, albo upraszczamy też że "jakoś" to działa, w sumie nie wiadomo jak, albo wybieramy tylko te znaczące oddziaływania i robi się niełatwo, przynajmniej dla mnie.
No i? Nie.Ogólnie, nie wykorzystuje. Nie.dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :) Myślałem że piszemy o ruchu jednośladu, może stąd nieporozumienia.A jeszcze... -- kakmaratgmaildotcom |
|
Data: 2012-11-05 12:17:51 | |
Autor: kakmar | |
Nie rozumiem: | |
Dnia 05.11.2012 kakmar <kakmar+sp@gmail.com> napisał/a:
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <theeagle@tenbit.pl> napisał/a: Jeszcze wyjaśnienie, zajrzałem do naszej Wikipedii i jest to "delikatnie nazywając" niejasno opisane, na szczęście w tej obcej jest taki obrazek: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Gyroscopic_precession_256x256.png> opis też znacznie prostszy: <http://en.wikipedia.org/wiki/Precession#Torque-induced> Dlatego jw. -- kakmaratgmaildotcom |
|
Data: 2012-11-02 23:30:17 | |
Autor: AZ | |
Nie rozumiem: | |
On 2012-11-02, Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:
Wspaniale, fajnie by bylo gdyby te Twoje rewelacje mialy cos wspolnego z rzeczywistoscia. Jaka ta kierownica? 20cm dlugosci? -- Artur ZZR 1200 |