Nie rozumiem:

Data: 2012-11-02 07:52:40
Autor: Marcin N
Nie rozumiem:
W dniu 2012-11-01 12:00, Prawy pisze:

-dlaczego tak ³atwo motocykl zakrêca podczas gdy dwa ko³a dzia³aj± jak ¿yroskopy

Motocykl nie skrêca ³atwo.
Trzeba u¿yæ si³y nawet 20 kg na kierownicê, ¿eby wybiæ pojazd z równowagi.

Zreszt± milion filmów w jutubie pokazuje wyra¼nie, ¿e wielu z tych, którzy my¶l±, ¿e motocykl ³atwo skrêca - koñczy na poboczu albo na przeszkodzie.

--
MN

Data: 2012-11-02 09:03:48
Autor: Piotr Rezmer
Nie rozumiem:
Marcin N pisze:

Trzeba u¿yæ si³y nawet 20 kg na kierownicê, ¿eby wybiæ pojazd z równowagi.

A có¿ to za oporny motocykl? W przeciwskrêcie ledwo co muskasz kierownicê.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-11-02 09:22:52
Autor: Marcin N
Nie rozumiem:
W dniu 2012-11-02 09:03, Piotr Rezmer pisze:
Marcin N pisze:

Trzeba u¿yæ si³y nawet 20 kg na kierownicê, ¿eby wybiæ pojazd z
równowagi.

A có¿ to za oporny motocykl? W przeciwskrêcie ledwo co muskasz kierownicê.

To "delikatne muskanie" mo¿e osi±gaæ w³a¶nie nawet 20 kg. Te¿ by³em zaskoczony, gdy siê o tym dowiedzia³em z m±drej ksi±¿ki (nie pamiêtam, której).

--
MN

Data: 2012-11-02 10:35:51
Autor: The_EaGle
Nie rozumiem:
W dniu 2012-11-02 09:22, Marcin N pisze:> W dniu 2012-11-02 09:03, Piotr Rezmer pisze:

> To "delikatne muskanie" mo¿e osi±gaæ w³a¶nie nawet 20 kg. Te¿ by³em
> zaskoczony, gdy siê o tym dowiedzia³em z m±drej ksi±¿ki (nie pamiêtam,
> której).

Dok³adnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusiæ motocykl do skrêcania. Tak w³a¶nie dzia³a efekt ¿yroskopowy - motocykl staje siê bardzo stabilny przy du¿ej prêdko¶ci i cholernie trudno go tej stabilno¶ci pozbawiæ = skrêciæ.

Przeciwskrêt to w³a¶nie dzia³anie wykorzystuj±ce efekt ¿yroskopowy, dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

Rafa³

Data: 2012-11-02 15:42:47
Autor: kakmar
Nie rozumiem:
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <theeagle@tenbit.pl> napisał/a:

Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do skręcania. Tak właśnie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje się bardzo stabilny przy dużej prędkości i cholernie trudno go tej stabilności pozbawić = skręcić.

OK.

Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy,

A nie, zupełnie pokręciłeś.

dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

To zupełnie z sufitu.

--
kakmaratgmaildotcom

Data: 2012-11-02 18:07:45
Autor: The_EaGle
Nie rozumiem:
W dniu 2012-11-02 16:42, kakmar pisze:
[...]

No i z czego ta stabilność wynika skoro wg Ciebie efekt żyroskopowy jest pomijalny?

Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy,

A nie, zupełnie pokręciłeś.

Ok, to napisz jak jest naprawdÄ™.

dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

To zupełnie z sufitu.

OK, to jaka liczba jest prawdziwa?

Rafał

Data: 2012-11-02 19:10:48
Autor: kakmar
Nie rozumiem:
[...]

Żeby móc się porozumieć, musimy ustalić co znaczą pewne pojęcia, na ten przykład, "OK" znaczy _dobrze_, OK? Znaczy... Dobrze?

Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy,

A nie, zupełnie pokręciłeś.

Ok, to napisz jak jest naprawdÄ™.

Zdanie powyżej, (znaczy to od "Przeciwskręt to..") jest bez sensu.
Trudno się do niego odnieść. Efektem oddziaływania na wirującą masę, jest precesja, ale za długo by...
Ogólnie, nie wykorzystuje. Jedno drugiemu trochę "przeszkadza", dlatego
im szybciej tym trudniej skręcać.

dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

To zupełnie z sufitu.

OK, to jaka liczba jest prawdziwa?

Bo to zależy, głównie od tego jak szybko jedziesz i jak szybko chcesz przekręcić kierownicę. A jeszcze...
Ja się nie wygłupiam, opis ruchu jednośladu, nie jest banalny, nawet
po przyjęciu wielu założeń. --
kakmaratgmaildotcom

Data: 2012-11-02 22:39:04
Autor: The_EaGle
Nie rozumiem:
W dniu 2012-11-02 20:10, kakmar pisze:
[...]

W przypadku słowa pisanego bez emotikonów OK ma jedno znaczenie. Tak mi się wydawało do tej pory ale poczekaj sprawdzę...no tak OK = all correct. W jakim znaczeniu słowa all correct go użyłeś?

Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy,

A nie, zupełnie pokręciłeś.

Ok, to napisz jak jest naprawdÄ™.

Zdanie powyżej, (znaczy to od "Przeciwskręt to..") jest bez sensu.

A konkretnie to co jest bez sensu? Z czym siÄ™ nie zgadzasz?

Trudno się do niego odnieść.

Wg mnie całkiem łatwo.

Efektem oddziaływania na wirującą masę, jest precesja, ale za długo by...

Efektem oddziaływania na wirującą masę jest precesja wymuszona, dokładnie tak jak oddziałujesz na kierownicą podczas skrętu. Próba skrętu to nic innego jak przyłożenie składowej prostopadłej do wirującego koła. W wyniku czego następuje obrót w okół składowej prostopadłej do osi koła.

Natomiast efekt żyroskopowy wynika z zasady zachowania momentu pędu wirujących ciał a próby wymuszenia zmiany wywołują precesję.

Ogólnie, nie wykorzystuje.

Ogólnie to teraz nie bardzo wiem co chciałeś napisać.

Jedno drugiemu trochÄ™ "przeszkadza"

No tak, przyłożenie momentu prostopadłego to pewna siła tym wyższa im wyższa jest prędkość wirującego koła. Jednak jak już zostanie przyłożona to następuje precesja czyli obrót w przeciwną stronę do skrętu, ponieważ kierunek zataczania okręgu jest odwrotny do momentu siły zaburzającej.

, dlatego im szybciej tym trudniej skręcać.

To prawda.

dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

To zupełnie z sufitu.

OK, to jaka liczba jest prawdziwa?

Bo to zależy, głównie od tego jak szybko jedziesz i jak szybko chcesz
przekręcić kierownicę.

I ta siła jest zdecydowanie mniejsza niż gdybyś miał to wykonać bez wykorzystania precesji.

A jeszcze...
Ja się nie wygłupiam, opis ruchu jednośladu, nie jest banalny, nawet
po przyjęciu wielu założeń.

Nie opisujemy ruchu całego jednośladu ale prostego efektu żyroskopowego do którego możemy się odnieść przy skręcaniu. Co tu jest skomplikowane?

Rafał

Data: 2012-11-05 12:01:30
Autor: kakmar
Nie rozumiem:
[...]

Napisałem, "OK" pod akapitem z którym się zgadzam, OK?

[...]

ZakÅ‚adajÄ…c pewne uproszczenie, gdy jednoÅ›lad jedzie prosto, Å›rodek masy pojazdu z dwoma punktami podparcia (miejsca w którym opony kół stykajÄ… siÄ™ z asfaltem) i w której zawiera siÄ™ wektor ruchu  pojazdu, znajdujÄ… siÄ™ na jednej pÅ‚aszczyźnie, prostopadÅ‚ej do powierzchni po której jedziesz. 2 punkty podparcia to za maÅ‚o, gdy Å›rodek masy jest powyżej. Przewróci siÄ™ i efekt żyroskopowy nie pomoże.
Dlatego stosuje się taką geometrię podwozia, aby przednie koło samo ciągle wjeżdżało w miejsce gdzie zapewni "lepsze" podparcie.

Uzyskuje się w ten sposób stan równowagi dynamicznej, działa dopóki jednoślad jedzie. Także przy prędkościach przy których efekt żyroskopowy jest pomijalny.

Skręcając kierownicę, przesuwasz punk podparcia (miejsce w którym
opona przedniego koła styka się z asfaltem) z powyżej opisanej
(nieprecyzyjnie) płaszczyzny. Dlatego jednoślad zaczyna się przewracać i efekt żyroskopowy nic nie pomoże. Pojęcie przeciwskręt jest dość nieszczęśliwe, choć opisuje działanie
kierowcy który chcąc skręcić np. w prawo, musi najpierw skręcić kierownicę w lewo, aby pochylić motocykl do skrętu w prawo. To jednak czasem wywołuje u niektórych przekonanie że jednośladem skręca się jakoś inaczej, lub że można jeździć stosując go lub nie.

Sam efekt żyroskopowy jest zjawiskiem niepożądanym w jednośladzie.
Mimo że stabilizuje koła, sprawia że łuki po których jedzie przednie
koło przy jeździe na wprost są dłuższe, to bardzo przeszkadza przy skręcaniu. Dlatego stosuje się "ostrzejsze" geometrie zawieszenia w motocyklach które mają jeździć i skręcać szybko, aby nie powiększając kierownicy, a dać większą dźwignię. W efekcie, "ostre" sprzęty łatwo łapią shimmy. Powoduje problemy przy dużych zmianach prędkości, zwłaszcza w łuku, itd..

Aby pobieżnie opisać sumę zjawisk występujących w ruchu jednośladu,
przynajmniej te mające znaczący wpływ na ten ruch, wyjdzie książka.
A takie już są, w dodatku napisane przez znacznie bardziej kompetentnych. Bez zaglądania do źródeł, nic z sensem nie napiszę, a na powtórkę tematu brak czasu.

Trudno się do niego odnieść.

Wg mnie całkiem łatwo.

Ja prosto nie umiem, albo upraszczamy też że "jakoś" to działa,
w sumie nie wiadomo jak, albo wybieramy tylko te znaczące oddziaływania
i robi się niełatwo, przynajmniej dla mnie.

[...]

No i?

[...]

Nie.

[...]

Myślałem że piszemy o ruchu jednośladu, może stąd nieporozumienia.

--
kakmaratgmaildotcom

Data: 2012-11-05 12:17:51
Autor: kakmar
Nie rozumiem:
Dnia 05.11.2012 kakmar <kakmar+sp@gmail.com> napisał/a:
[...]

Jeszcze wyjaśnienie, zajrzałem do naszej Wikipedii i jest to "delikatnie nazywając" niejasno opisane, na szczęście w tej obcej jest taki obrazek:
<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Gyroscopic_precession_256x256.png>
opis też znacznie prostszy:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Precession#Torque-induced>

I ta siła jest zdecydowanie mniejsza niż gdybyś miał to wykonać bez wykorzystania precesji.

Nie.

Dlatego jw.

--
kakmaratgmaildotcom

Data: 2012-11-02 23:30:17
Autor: AZ
Nie rozumiem:
On 2012-11-02, Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:

Trzeba użyć siły nawet 20 kg na kierownicę, żeby wybić pojazd z
równowagi.

A cóż to za oporny motocykl? W przeciwskręcie ledwo co muskasz kierownicę.

To "delikatne muskanie" może osiągać właśnie nawet 20 kg. Też byłem zaskoczony, gdy się o tym dowiedziałem z mądrej książki (nie pamiętam, której).

Wspaniale, fajnie by bylo gdyby te Twoje rewelacje mialy cos wspolnego z
rzeczywistoscia. Jaka ta kierownica? 20cm dlugosci?

--
Artur
ZZR 1200

Nie rozumiem: