Nie umył uszu i o orzeczeniu TK nic nie sł yszał.

Data: 2015-12-04 03:53:00
Autor: stevep
Nie umył uszu i o orzeczeniu TK nic nie sł yszał.
# Andrzej Duda wystąpił z orędziem do narodu. Prezydent oskarżył poprzedni  Sejm o łamanie prawa i obyczaju politycznego. Obiecał konsultacje w  sprawie Trybunału Konstytucyjnego i jego kształtu w przyszłości. Nie  odniósł się natomiast do dzisiejszego wyroku Trybunału Konstytucyjnego.  Zgodnie z nim, musi zaprzysiąc trzech sędziów wybranych jeszcze przez  poprzedni Sejm.

Tematem wystąpienia był Trybunał Konstytucyjny. Prezydent Andrzej Duda  odebrał już ślubowanie od czterech spośród pięciu nowo wybranych sędziów  Trybunału Konstytucyjnego. Nowymi sędziami wybranymi przez Sejm Henryka  Ciocha, Lecha Morawskiego, Mariusza Muszyńskiego, Julię Przyłębską oraz  Piotra Pszczółkowskiego. Przyłębska będzie ślubować po upłynięciu kadencji  sędziego, którego zastąpi w Trybunale. Decyzję o błyskawicznym ślubowaniu  prezydent Duda tłumaczy m.in. chęcią zachowania ciągłości prac Trybunału.
Opozycja jest zupełnie innego zdania. Grzmi na nocną porę ślubowania i  dobór kandydatów. Wątpliwości budzi też zaprzysiężenie nowych sędziów  przed wyrokiem ws. zmian w tej instytucji z czerwca tego roku. Działacze  opozycji uważają, że sytuacja wygląda na nocny zamach stanu. Ryszard  Petru, lider Nowoczesnej, posunął się jeszcze dalej. W wywiadach mówił, że  prezydent zadziałał wbrew prawu i powinien stanąć za to przed Trybunałem  Stanu.

Prezydent Duda nie załagodził jednak sporu. Winą za zamieszanie oskarżył  Sejm poprzedniej kadencji.

- Gdy odbierałem zaświadczenie na wybór państwa prosiłem aby wstrzymać się  z ważnymi decyzjami o kształcie państwa do wyborów. Sejm poprzedniej  kadencji nie przychylił się do mojego wniosku. Sejm poprzedniej kadencji  nie przychylił się do mojej prośby i dokonał wadliwego prawnie wyboru osób  - kandydatów na stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego, naruszając  tym samym również dobry obyczaj polityczny. Nie można zgodzić się na  dokonaną tuż przed wyborami zmianę prawną, która miała na celu  jednostronne upolitycznienie Trybunału. Bo przecież instytucja ta powinna  być pluralistyczna i politycy powinni tę zasadę bezwzględnie szanować.  Tego oczekują od nich przecież obywatele - mówił prezydent.

Prezydent mówił również o tym, że odbierając w nocy przysięgę kierował się  "wolą nowo wyłonionego Sejmu, w którym Polacy pokładają tak ogromną  nadzieję na naprawę Rzeczypospolitej." #
Ze strony:
http://skroc.pl/c810d

--
stevep
-- -- -

Nie umył uszu i o orzeczeniu TK nic nie sł yszał.