Nie wiedzą, że nie widzą

Data: 2016-05-15 02:29:08
Autor: edk-or
Nie wiedzą, że nie widzą
Kiedyś czytałem "Czego rowerzysta może się nauczyć od pilota odrzutowców". Napisał to amerykański rowerzysta będący zarazem pilotem wojskowych odrzutowców. Wyjaśniał ten mechanizm "niewidzenia". Mózg wyłącza widzenie gdy ruszamy gałkami ocznymi. Tego wyłączenia niema tylko wtedy gdy śledzimy ruchomy obiekt. Można to sprawdzić prostym ćwiczeniem. Stań twarzą w twarz blisko z drugim człowiekiem. Niech ten drugi człowiek wpatruje się kolejno na przemian w twoje prawe i lewe oko. Widzisz jak jego oczy ruszają się. Teraz zrób to samo przed lustrem. Wpatruj się kolejno w oczy twojego lustrzanego odbicia i zobaczysz całkowicie nieruchome oczy. Kierowca spogląda w głąb poprzecznej ulicy i zaraz przenosi wzrok na skrzyżowanie i przeskakuje wzrokiem rowerzystę który jest już blisko skrzyżowania.

Data: 2016-05-15 11:50:58
Autor: ąćęłńóśźż
Nie wiedzą, że nie widzą
W ubiegłym miesiącu w podobny sposób nie zauwazyłem jadącego samochodu.
Widziałem jadący w oddali (kilkadziesiąt metrów) czerwony samochód (oceniłem, że przejadę przed nim), widziałem skrzyżowanie, nie zauważyłem jadącego blisko (parenaście metrów) szarego samochodu (w kolorze dosłownie asfaltu), pod który niemal wjechałem.

-- -- -