Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Nie wiem czy byĹ‚o...

Nie wiem czy było...

Data: 2011-12-15 22:01:00
Autor: AZ
Nie wiem czy było...
On 2011-12-15, megrimsNOSPAM@interia.pl <megrimsNOSPAM@interia.pl> wrote:
http://auto.fishki.net/comment.php?id=105968

Nie wiem czy było, ale ja pierdole kurwa......

Podobne http://www.youtube.com/watch?v=-EMGu4z-LaM przynajmniej reakcja
prawidlowa ;-)

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-12-15 23:02:41
Autor: DoQ
Nie wiem czy było...
W dniu 15-12-2011 23:01, AZ pisze:

Podobne http://www.youtube.com/watch?v=-EMGu4z-LaM przynajmniej reakcja
prawidlowa ;-)

Swoj± drog±, czy tym debilom z ciężarówek wydaje się że zahamuj± na 4 metrach??


--
Paweł

Data: 2011-12-15 22:05:16
Autor: AZ
Nie wiem czy było...
On 2011-12-15, DoQ <pawel.doq@gmail.com> wrote:
Podobne http://www.youtube.com/watch?v=-EMGu4z-LaM przynajmniej reakcja
prawidlowa ;-)

Swoją drogą, czy tym debilom z ciężarówek wydaje się że zahamują na 4 metrach??

Hamowanie to jest sytuacja awaryjna, tacho, tacho, tacho. --
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-12-15 23:49:11
Autor: Kuba \(aka cita\)
Nie wiem czy było...

Użytkownik "DoQ" <pawel.doq@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:jcdqqa$g5o$1mx1.internetia.pl...
W dniu 15-12-2011 23:01, AZ pisze:

Podobne http://www.youtube.com/watch?v=-EMGu4z-LaM przynajmniej reakcja
prawidlowa ;-)

Swoj± drog±, czy tym debilom z ciężarówek wydaje się że zahamuj± na 4 metrach??


a dlaczego ciężarówek?
Mało to w osobówkach ludzi mysl±cych, ze jak maj± zimówki, to prawa fizyki ich nie dotycz±?
Mało to ludków, co patrz± tylko przed swoj± maskę i nie widz± przeszkód, które s± kawałek dalej?

Nigdy Ci sie nie zdarzyło nie zauważyć czego¶ co było przed Tob± i tylko zbieg okoliczno¶ci/szczęsci spowodowało, ze nie doszło do kolizji?


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka +  Lisica
Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM
Volvo FL618 '97 250KM

Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na ¶mieci - 120L - 40zł

Data: 2011-12-16 00:17:15
Autor: DoQ
Nie wiem czy było...
W dniu 15-12-2011 23:49, Kuba (aka cita) pisze:

a dlaczego ciężarówek?
Mało to w osobówkach ludzi mysl±cych, ze jak maj± zimówki, to prawa
fizyki ich nie dotycz±?
Mało to ludków, co patrz± tylko przed swoj± maskę i nie widz± przeszkód,
które s± kawałek dalej?

Ano dlatego, że tak ciężki skład zdecydowanie trudniej zatrzymać i trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki. O szkodach i konsekwencjach lekkomy¶lno¶ci chyba nie trzeba wspominać. Dlatego od kierowcy zawodowego powinno wymagać się więcej rozumu. Czy posadziłby¶ za sterami pasażerskiego 7x7 czy innego Airbusa młotka z TIRa?

--
Paweł

Data: 2011-12-16 01:57:54
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-16 00:17, DoQ pisze:

Ano dlatego, że tak ciężki skład zdecydowanie trudniej zatrzymać
i trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki.

Ale masz coś na poparcie tych twierdzeń ?

Data: 2011-12-16 01:03:08
Autor: to
Nie wiem czy było...
begin Rafał \"SP\" Gil
Ano dlatego, że tak ciężki skład zdecydowanie trudniej zatrzymać i
trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki.

Ale masz coś na poparcie tych twierdzeń ?

ROTFL.

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

Data: 2011-12-16 11:20:01
Autor: DoQ
Nie wiem czy było...
W dniu 16-12-2011 01:57, "Rafał \"SP\" Gil" pisze:
\>> Ano dlatego, że tak ciężki skład zdecydowanie trudniej zatrzymać
i trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki.
Ale masz co¶ na poparcie tych twierdzeń ?

W ¶rodku tygodnia też pijesz? ;)


--
Paweł

Data: 2011-12-16 20:50:48
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-16 11:20, DoQ pisze:

i trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki.
Ale masz coś na poparcie tych twierdzeń ?
W środku tygodnia też pijesz? ;)

Cóż za konkretna odpowiedź na zadane pytanie. Lubię dyskusję z takimi ...

Data: 2011-12-16 21:14:48
Autor: DoQ
Nie wiem czy było...
W dniu 16-12-2011 20:50, "Rafał \"SP\" Gil" pisze:
i trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki.
Ale masz co¶ na poparcie tych twierdzeń ?
W ¶rodku tygodnia też pijesz? ;)
Cóż za konkretna odpowiedĽ na zadane pytanie. Lubię dyskusję z takimi ...

Ale co to za pytanie? Mam popierać oczywiste twierdzenia wynikaj±ce bezpo¶rednio z praw fizyki?
Tak jakby¶ oczekiwał poparcia do stwierdzenia iż ci±gnik z naczep± nie zmie¶ci się do garażu przeznaczonego na osobówkę.


--
Paweł

Data: 2011-12-16 21:48:38
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-16 21:14, DoQ pisze:
i trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki.
Ale masz coś na poparcie tych twierdzeń ?
W środku tygodnia też pijesz? ;)
Cóż za konkretna odpowiedź na zadane pytanie. Lubię dyskusję z
takimi ...
Ale co to za pytanie? Mam popierać oczywiste twierdzenia
wynikające bezpośrednio z praw fizyki?
Tak jakbyś oczekiwał poparcia do stwierdzenia iż ciągnik z
naczepą nie zmieści się do garażu przeznaczonego na osobówkę.

No bym prosił ... może wyprowadzisz mnie z błędu, bo pewnie w nim tkwię twierdząc, że masa pojazdu nie ma za "dużego" wpływu na drogę hamowania ...

Jakiś wzorek, co bym zrozumiał ...

Data: 2011-12-16 22:57:34
Autor: DoQ
Nie wiem czy było...
W dniu 16-12-2011 21:48, "Rafał \"SP\" Gil" pisze:

Jaki¶ wzorek, co bym zrozumiał ...

Niech zgadnę. Sprawdziłe¶ wzorek, nie było w nim masy dlatego stwierdziłe¶, że ci±gnik z naczep± zatrzyma się na tym samym odcinku co osobówka? Do tego na ¶liskiej nawierzchni, jeszcze zim±? Ma się rozumieć, podczas awaryjnego hamowania nie trzeba się martwić "scyzorykiem" tak jak w osobówce?


--
Paweł

Data: 2011-12-16 23:38:01
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-16 22:57, DoQ pisze:

Jakiś wzorek, co bym zrozumiał ...
Niech zgadnę. Sprawdziłeś wzorek, nie było w nim masy dlatego
stwierdziłeś, że ciągnik z naczepą zatrzyma się na tym samym
odcinku co osobówka? Do tego na śliskiej nawierzchni, jeszcze
zimą? Ma się rozumieć, podczas awaryjnego hamowania nie trzeba
się martwić "scyzorykiem" tak jak w osobówce?

Zgadujesz, tak jak zadajesz pytania - HUJOWO.

UmĂłwmy siÄ™ - zapodasz jakieĹ› "matematyczne" dowody na to, ĹĽe masa ma w huj wspĂłlnego z drogÄ… hamowania, albo nie.

Jak nie - to skończ waść pierdolić, bo jakbym chciał powąchać śledzia - sztachnąłbym się podpaską a nie mielił szmatę z tobą.

Data: 2011-12-17 00:00:45
Autor: RoMan Mandziejewicz
Nie wiem czy było...
Hello Rafał,

Friday, December 16, 2011, 11:38:01 PM, you wrote:

[.....]

Stasiu, prze¶pij się proszę.

--
Best regards,
 RoMan                            mailto:roman@pik-net.pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2011-12-17 00:04:38
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-17 00:00, RoMan Mandziejewicz pisze:

Stasiu, prześpij się proszę.

Hej ho ! Ale dopiero jak dostanÄ™ dowoda ;)

Data: 2011-12-17 00:19:18
Autor: DoQ
Nie wiem czy było...
W dniu 16-12-2011 23:38, "Rafał \"SP\" Gil" pisze:

Jak nie - to skończ wa¶ć pierdolić, bo jakbym chciał pow±chać ¶ledzia -
sztachn±łbym się podpask± a nie mielił szmatę z tob±.

Udowodnij, że w omawianych warunkach zatrzymasz się ciężarówk± z 90km/h porównywalnie jak sprawn± osobówk±, albo wracaj w±chać podpaski.


--
Paweł

Data: 2011-12-17 02:44:08
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-17 00:19, DoQ pisze:

Udowodnij, że w omawianych warunkach zatrzymasz się ciężarówką z
90km/h porównywalnie jak sprawną osobówką, albo wracaj wąchać
podpaski.


A  widzisz ... nie masz jaj ... nie walisz wzorem, a zasĹ‚aniasz siÄ™ "warunkami" ...


Dotarło znaczy się do łepetynki, że "TIR" czasem wyhamuje lepiej od osobówki ...

Data: 2011-12-17 12:40:47
Autor: to
Nie wiem czy było...
begin Rafał \"SP\" Gil
A  widzisz ... nie masz jaj ... nie walisz wzorem, a zasĹ‚aniasz siÄ™
"warunkami" ...

Znajdź sobie wreszcie ten wzór na energię kinetyczną i przestań marudzić.
 
Dotarło znaczy się do łepetynki, że "TIR" czasem wyhamuje lepiej od
osobĂłwki ...

Taaa... i pewnie dlatego kierowcy ciężaróweczek ciągle marudzą na osobówki, które wjeżdżają im przed nos i hamują przed światłami. Że już przez litość nie wspomnę o stabilności hamującego tira. Ale pewnie zaraz ktoś tu wyciągnie z dupy jakiś zupełnie nierealny przykład.

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

Data: 2011-12-17 14:34:30
Autor: DoQ
Nie wiem czy było...
W dniu 17-12-2011 02:44, "Rafał \"SP\" Gil" pisze:
A widzisz ... nie masz jaj ... nie walisz wzorem, a zasłaniasz się
"warunkami" ...
Dotarło znaczy się do łepetynki, że "TIR" czasem wyhamuje lepiej od
osobówki ...

Skoro zarzucasz mi, iż absolutnie nie mam racji to na tobie spoczywa udowodnienie swoich argumentów. Duże do¶wiadczenie w jeżdżeniu tirem, oraz wiedza mat-fiz w małym paluszku powinny bez problemu pokazać kto tu ma jaja, a kto ich nie ma.



--
Paweł

Data: 2011-12-16 22:44:45
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Nie wiem czy było...
"Rafał \"SP\" Gil", Fri, 16 Dec 2011 01:57:54 +0100, pl.misc.samochody:
W dniu 2011-12-16 00:17, DoQ pisze:

Ano dlatego, że tak ciężki skład zdecydowanie trudniej zatrzymać
i trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki.

Ale masz co¶ na poparcie tych twierdzeń ?

Fizykę...?

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz±.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Najpierw jeden
Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci±         | A potem kilkana¶cie drugich.

Data: 2011-12-16 23:38:50
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-16 22:44, Marek 'marcus075' Karweta pisze:

W dniu 2011-12-16 00:17, DoQ pisze:
Ano dlatego, że tak ciężki skład zdecydowanie trudniej zatrzymać
i trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki.
Ale masz coś na poparcie tych twierdzeń ?
FizykÄ™...?

No przyznajÄ™, ĹĽe jestem debilem - ale udowodnij to szerszemu gremium, zmiaĹĽdĹĽ mnie przedstawiajÄ…c jakieĹ› "fizyczne" wyliczenia ...

Data: 2011-12-16 23:53:57
Autor: radekp@konto.pl
Nie wiem czy było...
Fri, 16 Dec 2011 23:38:50 +0100, w <jcghas$icm$2@node2.news.atman.pl>, "Rafał
\"SP\" Gil" <usenet@motopower.pl> napisał(-a):

W dniu 2011-12-16 22:44, Marek 'marcus075' Karweta pisze:

>> W dniu 2011-12-16 00:17, DoQ pisze:
>>> Ano dlatego, że tak ciężki skład zdecydowanie trudniej zatrzymać
>>> i trudniej nim manewrować w porównaniu do osobówki.
>> Ale masz co¶ na poparcie tych twierdzeń ?
> Fizykę...?

No przyznaję, że jestem debilem - ale udowodnij to szerszemu gremium, zmiażdż mnie przedstawiaj±c jakie¶ "fizyczne" wyliczenia ...

Rozczaruję was, ale oboje nie macie racji ;p.
Droga hamowania może zależeć od masy, ale nie musi. :)

Data: 2011-12-17 00:02:58
Autor: RoMan Mandziejewicz
Nie wiem czy było...
Hello Radekp,

Friday, December 16, 2011, 11:53:57 PM, you wrote:

[...]

Rozczaruję was, ale oboje nie macie racji ;p.

Oboje? A które z nich to samica? A może to dzieci s±?
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=oboje
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=obaj

[...]

--
Best regards,
 RoMan                            mailto:roman@pik-net.pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2011-12-17 00:04:43
Autor: radekp@konto.pl
Nie wiem czy było...
Sat, 17 Dec 2011 00:02:58 +0100, w <9105895564$20111217000259@squadack.com>,
RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> napisał(-a):

Hello Radekp,

Friday, December 16, 2011, 11:53:57 PM, you wrote:

[...]

> Rozczaruję was, ale oboje nie macie racji ;p.

Oboje? A które z nich to samica? A może to dzieci s±?
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=oboje
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=obaj

Nie znasz się na nowomowie.

Data: 2011-12-17 00:05:10
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-17 00:02, RoMan Mandziejewicz pisze:

RozczarujÄ™ was, ale oboje nie macie racji ;p.
Oboje? A ktĂłre z nich to samica? A moĹĽe to dzieci sÄ…?
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=oboje
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=obaj

RoMan ... a spać Ci się nie chce ? :)

Data: 2011-12-17 00:05:21
Autor: radekp@konto.pl
Nie wiem czy było...
Sat, 17 Dec 2011 00:02:58 +0100, w <9105895564$20111217000259@squadack.com>,
RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> napisał(-a):

A może to dzieci s±?

Zreszt± w dowód im nie zagl±dałem :)

Data: 2011-12-17 00:05:56
Autor: Rafał \"SP\" Gil
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-16 23:53, radekp@konto.pl pisze:

RozczarujÄ™ was, ale oboje nie macie racji ;p.
Droga hamowania może zależeć od masy, ale nie musi. :)

Ja zaś czekam dalej na miażdżące dowody, że ciężarówka zawsze leci hamując pierdyliard metrów dalej.

Data: 2011-12-17 01:07:55
Autor: radekp@konto.pl
Nie wiem czy było...
Sat, 17 Dec 2011 00:05:56 +0100, w <jcgitt$k26$3@node2.news.atman.pl>, "Rafał
\"SP\" Gil" <usenet@motopower.pl> napisał(-a):

W dniu 2011-12-16 23:53, radekp@konto.pl pisze:

> Rozczaruję was, ale oboje nie macie racji ;p.
> Droga hamowania może zależeć od masy, ale nie musi. :)

Ja za¶ czekam dalej na miażdż±ce dowody, że ciężarówka zawsze leci hamuj±c pierdyliard metrów dalej.

Leci pewnie ze 20m dalej.

Data: 2011-12-17 10:09:10
Autor: Bydlę
Nie wiem czy było...
On 2011-12-16 22:53:57 +0000, "radekp@konto.pl" <radekp@konto.pl> said:

Rozczaruję was, ale oboje nie macie racji

Który z nich to kobieta?

Droga hamowania może zależeć od masy, ale nie musi. :)

Usuwasz masę z równania?
Czyli do wzoru podstawiasz zero?







(...weĽmy bezmasow± ciężarówkę, idealnie kulist±...)


--
Bydlę

Data: 2011-12-16 06:27:48
Autor: Shrek
Nie wiem czy było...
On 2011-12-15 23:49, Kuba (aka cita) wrote:

a dlaczego ciężarówek?
Mało to w osobówkach ludzi mysl±cych, ze jak maj± zimówki, to prawa
fizyki ich nie dotycz±?

Zadajesz to pytanie nie reprezentatywnej grupie. Wiadomo, że ogólnie 99% kierowców jeżdzi lepiej niż ¶rednia. A tu jest elita - widz± wszystko dokładnie 180 stopni w dwóch kierunkach - tylko im okulary zasłaniaj± końcówki, hamuj± na 4 metrach, chyba że im ABS przeszkodzi. Gdzie z takimy pytaniami do bogów dróg:P

Shrek.

Data: 2011-12-16 09:02:18
Autor: Artur Ma¶l±g
Nie wiem czy było...
W dniu 2011-12-16 06:27, Shrek pisze:
On 2011-12-15 23:49, Kuba (aka cita) wrote:

a dlaczego ciężarówek?
Mało to w osobówkach ludzi mysl±cych, ze jak maj± zimówki, to prawa
fizyki ich nie dotycz±?

Zadajesz to pytanie nie reprezentatywnej grupie. Wiadomo, że ogólnie 99%
kierowców jeżdzi lepiej niż ¶rednia. A tu jest elita - widz± wszystko
dokładnie 180 stopni w dwóch kierunkach - tylko im okulary zasłaniaj±
końcówki, hamuj± na 4 metrach, chyba że im ABS przeszkodzi. Gdzie z
takimy pytaniami do bogów dróg:P

LOL

Data: 2011-12-16 11:01:25
Autor: Kuba \(aka cita\)
Nie wiem czy było...

Użytkownik "Shrek" <user@domain.invalid> napisał w wiadomo¶ci news:jceksg$bm$1inews.gazeta.pl...
On 2011-12-15 23:49, Kuba (aka cita) wrote:

a dlaczego ciężarówek?
Mało to w osobówkach ludzi mysl±cych, ze jak maj± zimówki, to prawa
fizyki ich nie dotycz±?

Zadajesz to pytanie nie reprezentatywnej grupie. Wiadomo, że ogólnie 99% kierowców jeżdzi lepiej niż ¶rednia. A tu jest elita - widz± wszystko dokładnie 180 stopni w dwóch kierunkach - tylko im okulary zasłaniaj± końcówki, hamuj± na 4 metrach, chyba że im ABS przeszkodzi. Gdzie z takimy pytaniami do bogów dróg:P


kurde, znów o tym zapomnialem.

Przepraszam ;)


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka +  Lisica
Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM
Volvo FL618 '97 250KM

Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na ¶mieci - 120L - 40zł

Data: 2011-12-16 11:19:36
Autor: DoQ
Nie wiem czy było...
W dniu 16-12-2011 06:27, Shrek pisze:
Zadajesz to pytanie nie reprezentatywnej grupie. Wiadomo, że ogólnie 99%
kierowców jeżdzi lepiej niż ¶rednia. A tu jest elita - widz± wszystko
dokładnie 180 stopni w dwóch kierunkach - tylko im okulary zasłaniaj±
końcówki, hamuj± na 4 metrach, chyba że im ABS przeszkodzi. Gdzie z
takimy pytaniami do bogów dróg:P

Podsumowuj±c twoj± wypowiedĽ - od kierowców ciężarówek, autokarów, operatorów ciężkiego sprzętu czy pilotów dużych samolotów pasażerskich nie trzeba wiele wymagać, bo na PMS kto¶ się przechwalał - tak ma to sens!


--
Paweł

Data: 2011-12-17 14:05:18
Autor: Shrek
Nie wiem czy było...
On 2011-12-16 11:19, DoQ wrote:

Podsumowuj±c twoj± wypowiedĽ - od kierowców ciężarówek, autokarów,
operatorów ciężkiego sprzętu czy pilotów dużych samolotów pasażerskich
nie trzeba wiele wymagać, bo na PMS kto¶ się przechwalał - tak ma to sens!

Oczywi¶cie. Widziałe¶ ty kierowcę dużego samolotu pasażerskiego? Jest oczywistym, że trzeba od nigo wymagać mniej niż od pisz±ceego na PMS;)

Shrek.

Data: 2011-12-16 02:59:48
Autor: Mirek Ptak
Nie wiem czy było...
Dnia 2011-12-15 23:02,  *DoQ* napisał, a mnie co¶ podkusiło, żeby odpisać:

Podobne http://www.youtube.com/watch?v=-EMGu4z-LaM przynajmniej reakcja
prawidlowa ;-)

Swoj± drog±, czy tym debilom z ciężarówek wydaje się że zahamuj± na 4
metrach??

No wła¶nie - jeszcze nie ma ciężarowej wersji Frigo ;)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Insignia '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

Data: 2011-12-17 18:28:53
Autor: jerzu
Nie wiem czy było...
On Thu, 15 Dec 2011 22:01:00 +0000 (UTC), AZ
<artur.zabronski@gmail.com> wrote:

Podobne http://www.youtube.com/watch?v=-EMGu4z-LaM przynajmniej reakcja
prawidlowa ;-)

Ile razy można to ogl±dać?


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński  xxx.jerzu@poczta.onet.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

Nie wiem czy było...

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona