Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3

Data: 2015-09-10 12:33:25
Autor: furifurius
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Witam grupe
Jechalem sobie dzis rano do pracy okolo 80 km/h, prawym pasem na dwupasmowce (w Irlandi). Nagle zarzucilo mi samochodem na lewo tak, ze prawie wjechalem w bok smochodu ktory jechal obok mnie. Przez chwile pomyslalem, ze sie cos w zawieszeniu urwalo i lewe kolo stoi bokiem, ale nie to okazalo sie byc przyczyna. Po kilku sekundach walki z samochodem wszystko wrocilo do normy a komputer wyswietlil radosny komunikat "Awaria ESP, zglos sie do mechanika".
Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno przednie kolo bez zadnego powodu.

Czy wiecie moze jak to jest, ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek, zamiast sie po prostu wylaczyc? Slyszal ktos kiedys o czyms takim? Co tam wogole moglo sie zepsuc i jakie sa orientacyjne koszty naprawy ESP?
Saab 9-3 1.8T, 2004 rok
Pozdrawiam
Furi

Data: 2015-09-10 22:10:54
Autor: Sebastian Biały
On 2015-09-10 21:33, furifurius wrote:
Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno przednie kolo bez zadnego powodu.

Mogło też być odwrotnie: Koło zablokowało się mechanicznie a ESP stwierdził brak impulsów lub za dużą różnicę której nie mógł uzasadnić i się wyłączył wyświetlając komunikat.

Data: 2015-09-10 13:19:06
Autor: furifurius
On 2015-09-10 21:33, furifurius wrote:
> Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno przednie kolo bez zadnego powodu.

Mogło też być odwrotnie: Koło zablokowało się mechanicznie a ESP stwierdził brak impulsów lub za duż± różnicę której nie mógł uzasadnić i się wył±czył wy¶wietlaj±c komunikat.

Tez mozliwe ale po tym musze przyznac lekko stresujacym zdarzeniu zrobilem troche kilometrow i nie ma zadnych problemow, obejrzalem hamulce - klocki na miejscu, kolo zdejme jutro, zeby dokladniej to sprawdzic. Do tego samochod zaczal jechac normalnie dokladnie w tym samym momencie kiedy uslyszalem pikanie komputera o bledzie ESP i jego dezaktywacji.
Pozdrawiam
Furi

Data: 2015-09-11 14:43:13
Autor: Gof
Sebastian Biały <heby@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Miałem tak z ABS-em. Za duża różnica prędko¶ci kół z dowolnego powodu i ABS w Toyocie wywala bł±d i się wył±cza. I wg mnie prawidłowo.

--
Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r.
http://motogof.tumblr.com/

Data: 2015-09-11 16:50:47
Autor: yabba
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Użytkownik "Gof" <gof@somewhere.invalid> napisał w wiadomo¶ci news:gof.pms.1441982593news.chmurka.net...
[...]

Czyli ruszenie z po¶lizgiem wył±cza ABS?

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-09-11 14:48:50
Autor: Gof
yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:

[...]

Nie - nie tak od razu. Ale ABS potrafił mi się wył±czać przy szybkiej jeĽdzie na kole dojazdowym. "Ruszenie" z jednym zablokowanym kołem (bo np. drugie jest w powietrzu i dyfer działa) też wył±cza ABS.

Data: 2015-09-11 19:18:06
Autor: yabba
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Użytkownik "Gof" <gof@somewhere.invalid> napisał w wiadomo¶ci news:gof.pms.1441982930news.chmurka.net...
[...]

To chyba żart Japończyków! Co to za niedorobiony model Toyoty?
Ja miałem tak± sytuację, że z tyłu stan±ł zacisk i po ¶wieżym ¶niegu z zablokowanym kołem jechałem niecały kilometr i dopiero wtedy ABS się wył±czył. Samochód to Fiat Stilo.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-09-12 23:19:43
Autor: Gof
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:

To chyba żart Japończyków! Co to za niedorobiony model Toyoty?

Yaris I FL z 2004 r., wersja francuska.

Data: 2015-09-11 20:25:36
Autor: Sebastian Biały
On 2015-09-11 16:50, yabba wrote:
[...]

Wystarczy mieć przymarznięty ręczny z jednej strony i ruszać na ¶liskim podłożu - brak impulsów na kilku metrach = wył±czenie ABS/ESP. W Renault dało się to skasowac ponownym odpaleniem złomu ale nie od razu - łaskawie się uruchamiał po kilku km.

Data: 2015-09-11 23:08:24
Autor: yabba
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:msv6b2$910$1node2.news.atman.pl...
On 2015-09-11 16:50, yabba wrote:
[...]

Ja z zablokowanym jednym kołem z tyłu przejechałem prawie kilometr, aż ABS się poddał. Uruchomił się od razu po odpaleniu.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-09-12 23:20:50
Autor: Gof
[...]

W Yarisie wystarczy ponownie odpalic i przejechac kawalek (kilkanascie metrow, nie kilka km).

Data: 2015-09-10 23:41:50
Autor: Myjk
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Thu, 10 Sep 2015 12:33:25 -0700 (PDT), furifurius
ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek, zamiast sie po prostu wylaczyc?

W Fabce mi padł czujnik w prawym przednim kole i działy się różne dziwne
cyrki (zwłaszcza przy zakrętach, albo przy jeździe po wybojach). Ergo,
wystarczy uszkodzony jeden czujnik ABS i... Ale to nie jedyny przypadek gdy kontrola trakcji może przyczynić się do
utraty panowania czy teĹĽ raczej wyprowadzenia auta z rĂłwnowagi. RZadko, bo
rzadko, ale może sięzdarzyć. W końcu programiści nie są w stanie
przewidzieć wszystkiego. Żonę uczulałem jak jechała sama na narty, żeby unikała przejeżdżania i
najeżdżania na różne nawierzchnie, typu mokry/suchy/zaśnieżony asfalt, czy
przejeżdżania przez koleiny śniegowe (a jeśli już, to bez dodawania gazu
czy hamowania), bo rezultat może być opłakany. Sam niejednokrotnie doświadczyłem zarzucania samochodu przez kontrolę
trakcji w sytuacji pozornie oczywistej. Mam przy domu taki specyficzny
zakręt prowadzący ostro w prawo i jednocześnie z górki -- jak jest śnieg,
to zawsze mnie tam "trakcja" bokiem stawia jak szybciej jadÄ™, a w miarÄ™
normalnie przejeżdża się z wyłączoną trakcją. Tu jest ciekawy przypadek -- IMHO właśnie sfiksowania kontroli trakcji:
https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=32s

TakĹĽe IMO przy niesprzyjajacych sytuacjach, jest to moĹĽliwe.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-09-11 08:28:36
Autor: Czesław Wiśniak
[...]

Dajcie spokoj, moze lepiej pozbyc sie tych wszystkich wspomagaczy bo za chwile okaze sie, ĹĽe co drugi wypadek spowodowany jest awaria nowoczesnej elektroniki i zamiast "stracil panowanie nad pojazdem" beda potrzebne komisje jak w przypadku katastrof lotniczych :)

Data: 2015-09-11 11:25:19
Autor: yabba
Użytkownik "Czesław Wiśniak" <paszol@won.pl> napisał w wiadomości news:mstscl$u6e$1node2.news.atman.pl...
[...]

Wyrażenie "samochód sam wpadł w poślizg" nabierze sensu.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-09-11 13:56:47
Autor: janusz_k
W dniu 2015-09-11 o 11:25, yabba pisze:
[...]

No ale na tym filmie co dał Myk tak to wygląda, auto nagle odbija
w lewo, nie sądzę aby to była wina kierowcy.

--
Pozdr

Janusz_K

Data: 2015-09-11 15:14:41
Autor: yabba
Użytkownik "janusz_k" <Janusz_kk@o2.pl> napisał w wiadomości news:msufhu$2dq$2speranza.aioe.org...
[...]

Nie zrozumiałeś przekazu. Chodziło mi, że teraz można przypisać winę za wypadek samochodowi.
Kilka razy czytałem, że tłumaczenie kierowcy typu: "Jadę sobie, a tu nagle mój samochód wpadł w poślizg i wjechał do rowu." są bez sensu, ponieważ to kierowca swoimi działaniami, czyli nierozważną lub nieumiejętną jazdą doprowadził do wypadku. Samochód jest tylko maszyną, która wykonuje polecenia kierowcy. Kierowca zawsze jest winny wprowadzeniu w poślizg.
Teraz mamy sytuację, że sam samochód (bez działań kierowcy) może spowodować wypadek. Pół biedy jak to jest oczywista awaria typu urwanie koła, pęknięcie śruby, przerwanie kabelka od czujnika. Gorzej gdy wypadek został spowodowany błędem w sofcie ujawniającym się tylko w specyficznych sytuacjach, nie do odtworzenia w normalnych warunkach. Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się przed zarzutem spowodowania wypadku.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-09-11 14:46:43
Autor: Gof
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:

Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się przed zarzutem spowodowania wypadku.

Powinny być w samochodach czarne skrzynki, jak w samolotach. Oczywi¶cie bez rejestracji rozmów w kabinie, ale z ci±gł± rejestracj± sygnałów ze wszystkich czujników. Wtedy wiele takich spraw byłoby wygranych.

Data: 2015-09-11 17:34:07
Autor: J.F.
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Użytkownik "Gof"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:gof.pms.1441982803@news.chmurka.net...
[...]

Tak ja ta ze Smolenska, prawda ? :-)

Poza tym skoro komputer uznal, ze nalezy skrecic, to pewnie z czujnikow zarejestruje sie, ze kierowca wpadl w poslizg :-)

J.

Data: 2015-09-11 18:31:41
Autor: Cavallino
W dniu 11.09.2015 o 17:34, J.F. pisze:
[...]

I może mieć rację.
Może jaki¶ olej na drodze był w który wjechało się jednym kołem.

Data: 2015-09-11 19:22:01
Autor: yabba
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomo¶ci news:msuvlb$227$1node2.news.atman.pl...
[...]

I mamy sytuację, że Syrenka na łysych oponach przejechałaby po takim oleju zmieniaj±c swój tor jazdy o 1 stopień, a super hiper ekstra nowoczesny samochód wykonuje zwrot o 180 stopni.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-09-12 23:21:46
Autor: Gof
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Smolensk to kwestia polityczna a nie techniczna :)

Poza tym skoro komputer uznal, ze nalezy skrecic, to pewnie z czujnikow zarejestruje sie, ze kierowca wpadl w poslizg :-)

Od surowych sygnalow z czujnikow do decyzji komputera droga daleka...

Data: 2015-09-11 16:15:34
Autor: J.F.
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
UĹĽytkownik "yabba"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:55f2d317$0$8379$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Szczegolnie jak prokurator poprosi producenta o ekspertyze :-)

Taki przypadek juz byl w kraju z Mercedesem, pedal gazu w Toyocie stal sie slynny, na szczescie chyba bez wypadku.

Kolega tez narzekal ze hamuje ... a samochod mu przerywa hamowanie.
Po naprawie czujnikow ABS przeszlo.

J.

Data: 2015-09-11 20:04:47
Autor: janusz_k
W dniu 2015-09-11 o 15:14, yabba pisze:
[...]

Nie zrozumiałeś przekazu.
Ależ zrozumiałem :) doprecyzowałem tylko że na 99% film właśnie taki
  przypadek pokazuje.
Wniosek z tego taki że trzeba szukać aut bez tych systemów, bo one
mogą bardziej szkodzić niż pomagać.

--
Pozdr

Janusz_K

Data: 2015-09-12 20:09:23
Autor: Tom N
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
janusz_k w <news:msufhu$2dq$2speranza.aioe.org>:

No ale na tym filmie co dał Myk tak to wygl±da, auto nagle odbija
w lewo

Nie nagle, najpierw prawy tył "kuca"...

https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=37
https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=38

Jaga z tyłu też delikatnie poci±gnęło -- podłużny i poprzeczny uskok, a
mistrz jakby nigdy nic do zmiany pasa sie zabrał

--
'Tom N'

Data: 2015-09-14 09:26:31
Autor: Myjk
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Sat, 12 Sep 2015 20:09:23 +0200, Tom N
Jaga z tyłu też delikatnie pociągnęło -- podłużny i poprzeczny uskok, a
mistrz jakby nigdy nic do zmiany pasa sie zabrał

Ale są dwie różnice. Jag nie wjechał w uskok na hamulcu, po wyjeździe z
"dziury" też hamulca nie dotknął i trochę w "płytszym" miejscu przejechał. Mimo tego tuż po przejeździe widać szarpnięcie auta w lewo, lecz w wyniku
prawdopodobnie wcześniejszych różnic (albo lepszego programisty), obyło się
bez konsekwencji. Dlatego jak widać dziurki, uskoki, czy zauważy się przejazd po różnych
nawierzchniach to lepiej nie tykać ani hamulca ani gazu -- bo może być nie
miło. Poza tym, ogólnie pierwszą rzeczą jaką robię po zajęciu pozycji za
kierownicą i odpaleniu auta, to wyłączenie DSC (głównie chcę wyłączyć ASR
ale za tym idzie teĹĽ ESP).

Nie zgadzam się natomiast, że te systemy to samo zło. Myślę, że gdyby żona
miała chociaż ABS (ale ESP też by się pewnie przydał) w swoim złomku, to
nie miałaby wypadku w zeszłym tygodniu...

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-09-11 18:52:19
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Thu, 10 Sep 2015 23:41:50 +0200, Myjk napisał(a):

Żonę uczulałem jak jechała sama na narty, żeby unikała przejeżdżania i
najeżdżania na różne nawierzchnie, typu mokry/suchy/za¶nieżony asfalt, czy
przejeżdżania przez koleiny ¶niegowe (a je¶li już, to bez dodawania gazu
czy hamowania), bo rezultat może być opłakany.

W takim wypadku lepiej odpi±ć czujnik ABS - zazwyczaj wystarczy
którykolwiek i już problem zniknie. Tyle że ABS nie będzie działał.

Sam niejednokrotnie do¶wiadczyłem zarzucania samochodu przez kontrolę
trakcji w sytuacji pozornie oczywistej. Mam przy domu taki specyficzny
zakręt prowadz±cy ostro w prawo i jednocze¶nie z górki -- jak jest ¶nieg,
to zawsze mnie tam "trakcja" bokiem stawia jak szybciej jadę, a w miarę
normalnie przejeżdża się z wył±czon± trakcj±.

ESP stawia "bokiem" jak wykrywa po¶lizg podsterowny.
Zazwyczaj jest to prawidłowe.

Tu jest ciekawy przypadek -- IMHO wła¶nie sfiksowania kontroli trakcji:
https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=32s

To wygl±da na urwanie się prawego tylnego koła (2-3 przed zderzeniem), a
potem lekki lewy skręt był już nie do opanowania.

Data: 2015-09-11 19:25:46
Autor: yabba
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomo¶ci news:ovu61hc8lonl$.1b0brheo5v086$.dlg40tude.net...
[...]

Jak dla mnie to ten biały ma do końca wszystkie koła, tylko chyba wjechał w dziurę w jezdni aż iskry poszły. Ten czarny za nim też.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-09-11 19:26:42
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Fri, 11 Sep 2015 19:25:46 +0200, yabba napisał(a):

[...]

W sumie racja.
Może i tam był jaki¶ uskok tektoniczny :)

Data: 2015-09-11 19:33:06
Autor: yabba
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomo¶ci news:7e97i0uy4vt2.1xftj7rcun3cn$.dlg40tude.net...
[...]

Może ta dziura co¶ mu uszkodziła? Czujnik ABS się rozpadł?

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-09-11 20:12:54
Autor: janusz_k
W dniu 2015-09-11 o 19:33, yabba pisze:
[...]

Co¶ musiała zrobić bo czarny po dziurze przejechał normalnie.

--
Pozdr

Janusz_K

Data: 2015-09-14 09:28:55
Autor: Myjk
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Fri, 11 Sep 2015 20:12:54 +0200, janusz_k
Może ta dziura coś mu uszkodziła? Czujnik ABS się rozpadł?
Coś musiała zrobić bo czarny po dziurze przejechał normalnie.

Nie normalnie, bo też go lekko szarpnęło w lewo. Róznica taka, że
przejechał uskosk w nico innym miejscu, bez używania hamulca, i po
wyjeździe też go nie tykał, póki nie zobaczył z przodu awarii.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-09-11 22:52:45
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Fri, 11 Sep 2015 19:33:06 +0200, yabba napisał(a):

W sumie racja.
Może i tam był jaki¶ uskok tektoniczny :)

Może ta dziura co¶ mu uszkodziła? Czujnik ABS się rozpadł?

Czasami bardzo głęboka koleina (ale to raczej na ¶niegu/szutrze) potrafi
mocno przytrzymać samochód.
Chc±c lekko skręcić cały czas kierowca dokręca kierownicę, a koleina
trzyma.
A jak nagle pu¶ci to kierownica jest już mocno skręcona i auto wyskakuje z
niej bardzo nagle.

Ale nie wiem czy takie rzeczy s± możliwe na asfalcie - no może w Rosji s±
;)

Data: 2015-09-11 17:49:42
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Thu, 10 Sep 2015 12:33:25 -0700 (PDT), furifurius napisał(a):

[...]

Miałem do¶ć podobn± awarię, a ponieważ było to w Vectrze C (chyba bardzo
podobnej), to może chodzić o to samo.

W pia¶cie przedniego koła dostało się co¶ pomiedzy czujnik ABS, a pasek
magnetyczny (który jest gumowy) i poniszczyło ten pasek w taki sposób że
mógł się nieco przemieszczać.

Zdarzało się że poruszył się tak, że czujnik przestawał odbierać czę¶ć
impulsów co odbierał jako spadek prędko¶ć obrotowej koła, co powodowało
różne dziwne reakcje ze strony ABS i ESP.
Aż do momentu w którym system stwierdzał że rozjazd między obrotami lewego
i prawego koła jest za duży i wył±czał systemy.

Z przyczyn może to być uszkodzenie jakiego¶ przewodu (chociaż to powinno
być wykryte od razu - bez żadnego szarpnięcia) albo wła¶nie okolic czujnika
b±dĽ paska magnetycznego.

Data: 2015-10-02 00:36:03
Autor: _Michał
On 2015-09-10 21:33, furifurius wrote:
Witam grupe
[...]

W BMW, nawet bez psucia siÄ™ systemy DSC (II) wariujÄ… :/

mi wywalił tył przodem na prostym odcinku tylko dlatego że był lód na połowie (no i może też ze miałem gaz do dechy).

Ale generalnie to mrugał sobie że ślisko, i tak mruga to ja trzymam
gaz w podłodze, niech że w końcu przestanie się wydurniać.
I w pewnym momencie przestał po czym było z 0.7 sekundy "pełnej pizdy"
(silnik V12 - szybko wchodzi na obroty, bo lekki), po czy złapał że
na lodzie ma koło to je UWAGA !!!!! zahamował !!! - czyli przeniósł całą moc na drugie koło (100% przyczepne, asfalt) przez mechanizm różnicowy (bo BMW nie reno i nie dają szpery!) co spowodowało 2 kopy
w plecy takie mocne, i wywalenie tyłu do przodu.

Oczywiście tego nie raczył skorygować... lol ;)

A i jeszcze majÄ… patent dla silnikĂłw 4.4+l gdzie auto samo dodaje
gazu - też czasami nie działa.

Mam wrażenie spora część BMW po słupach to błędy w software.

-- -

Data: 2015-10-02 00:49:48
Autor: Tomasz Pyra
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
Dnia Fri, 02 Oct 2015 00:36:03 +0200, _Michał napisał(a):

Ale generalnie to mrugał sobie że ¶lisko, i tak mruga to ja trzymam
gaz w podłodze, niech że w końcu przestanie się wydurniać.

Mam wrażenie spora czę¶ć BMW po słupach to błędy w software.

Mam wrażenie, że trzymanie gazu w podłodze jad±c RWD po lodzie to bł±d w
software kierowcy ;)

Data: 2015-10-02 01:48:08
Autor: Michał
On 2015-10-02 00:49, Tomasz Pyra wrote:
[...]

Ale naprawdę migaj±ca kontrolka dawała poczucie pełnej kontroli i bezpieczeństwa ;) a auto dawało dokładnie tyle gazu ile mogło i samo sobie dawkowało moc (w okolicy 5% mocy silnika).

Mylne było jeszcze jedno.... ja naprawę czekałem że mi to DSC wyprowadzi auto, bo bym kontorwał na co był czas.

zorientowałem się że pozamiatane jak przód wyprzedził tył.. przy 70km/h
na lodzie.. opanowywanie auta zajęło 4 pasy z 3 dostępnych,
przy ruchu ulicznym, udało się na tym 4 - czyli trawie - bo lepsza
przyczepno¶ć niż lód i po jaki¶ 300 metrach.

a był± jeszcze druga akcja, jak auto sobie postanowiło wcisn±ć
gaz do ~40%, robi±c zasłonę dymn±, i rw±c całe pobocze i rozrzucaj±c ziemie na 60 metrów dookoła, a zdusić żadnym hamulcem się nie dało.

-- -

Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3