Data: 2015-09-10 23:41:50 | |
Autor: Myjk | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Thu, 10 Sep 2015 12:33:25 -0700 (PDT), furifurius
ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek, zamiast sie po prostu wylaczyc? W Fabce mi padł czujnik w prawym przednim kole i działy się różne dziwne cyrki (zwłaszcza przy zakrętach, albo przy jeździe po wybojach). Ergo, wystarczy uszkodzony jeden czujnik ABS i... Ale to nie jedyny przypadek gdy kontrola trakcji może przyczynić się do utraty panowania czy też raczej wyprowadzenia auta z równowagi. RZadko, bo rzadko, ale może sięzdarzyć. W końcu programiści nie są w stanie przewidzieć wszystkiego. Żonę uczulałem jak jechała sama na narty, żeby unikała przejeżdżania i najeżdżania na różne nawierzchnie, typu mokry/suchy/zaśnieżony asfalt, czy przejeżdżania przez koleiny śniegowe (a jeśli już, to bez dodawania gazu czy hamowania), bo rezultat może być opłakany. Sam niejednokrotnie doświadczyłem zarzucania samochodu przez kontrolę trakcji w sytuacji pozornie oczywistej. Mam przy domu taki specyficzny zakręt prowadzący ostro w prawo i jednocześnie z górki -- jak jest śnieg, to zawsze mnie tam "trakcja" bokiem stawia jak szybciej jadę, a w miarę normalnie przejeżdża się z wyłączoną trakcją. Tu jest ciekawy przypadek -- IMHO właśnie sfiksowania kontroli trakcji: https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=32s Także IMO przy niesprzyjajacych sytuacjach, jest to możliwe. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2015-09-11 08:28:36 | |
Autor: Czesław Wiśniak | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek, Dajcie spokoj, moze lepiej pozbyc sie tych wszystkich wspomagaczy bo za chwile okaze sie, ĹĽe co drugi wypadek spowodowany jest awaria nowoczesnej elektroniki i zamiast "stracil panowanie nad pojazdem" beda potrzebne komisje jak w przypadku katastrof lotniczych :) |
|
Data: 2015-09-11 11:25:19 | |
Autor: yabba | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Użytkownik "Czesław Wiśniak" <paszol@won.pl> napisał w wiadomości news:mstscl$u6e$1node2.news.atman.pl...
ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek, Wyrażenie "samochód sam wpadł w poślizg" nabierze sensu. -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2015-09-11 13:56:47 | |
Autor: janusz_k | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
W dniu 2015-09-11 o 11:25, yabba pisze:
Użytkownik "Czesław Wiśniak" <paszol@won.pl> napisał w wiadomościNo ale na tym filmie co dał Myk tak to wygląda, auto nagle odbija w lewo, nie sądzę aby to była wina kierowcy. -- Pozdr Janusz_K |
|
Data: 2015-09-11 15:14:41 | |
Autor: yabba | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Użytkownik "janusz_k" <Janusz_kk@o2.pl> napisał w wiadomości news:msufhu$2dq$2speranza.aioe.org...
W dniu 2015-09-11 o 11:25, yabba pisze: Nie zrozumiałeś przekazu. Chodziło mi, że teraz można przypisać winę za wypadek samochodowi. Kilka razy czytałem, że tłumaczenie kierowcy typu: "Jadę sobie, a tu nagle mój samochód wpadł w poślizg i wjechał do rowu." są bez sensu, ponieważ to kierowca swoimi działaniami, czyli nierozważną lub nieumiejętną jazdą doprowadził do wypadku. Samochód jest tylko maszyną, która wykonuje polecenia kierowcy. Kierowca zawsze jest winny wprowadzeniu w poślizg. Teraz mamy sytuację, że sam samochód (bez działań kierowcy) może spowodować wypadek. Pół biedy jak to jest oczywista awaria typu urwanie koła, pęknięcie śruby, przerwanie kabelka od czujnika. Gorzej gdy wypadek został spowodowany błędem w sofcie ujawniającym się tylko w specyficznych sytuacjach, nie do odtworzenia w normalnych warunkach. Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się przed zarzutem spowodowania wypadku. -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2015-09-11 14:46:43 | |
Autor: Gof | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się przed zarzutem spowodowania wypadku. Powinny być w samochodach czarne skrzynki, jak w samolotach. Oczywi¶cie bez rejestracji rozmów w kabinie, ale z ci±gł± rejestracj± sygnałów ze wszystkich czujników. Wtedy wiele takich spraw byłoby wygranych. -- Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|
Data: 2015-09-11 17:34:07 | |
Autor: J.F. | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Użytkownik "Gof" napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:gof.pms.1441982803@news.chmurka.net...
yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote: Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się przed zarzutem spowodowania Powinny być w samochodach czarne skrzynki, jak w samolotach. Oczywi¶cie Tak ja ta ze Smolenska, prawda ? :-) Poza tym skoro komputer uznal, ze nalezy skrecic, to pewnie z czujnikow zarejestruje sie, ze kierowca wpadl w poslizg :-) J. |
|
Data: 2015-09-11 18:31:41 | |
Autor: Cavallino | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
W dniu 11.09.2015 o 17:34, J.F. pisze:
Użytkownik "Gof" napisał w wiadomo¶ci grup I może mieć rację. Może jaki¶ olej na drodze był w który wjechało się jednym kołem. |
|
Data: 2015-09-11 19:22:01 | |
Autor: yabba | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomo¶ci news:msuvlb$227$1node2.news.atman.pl...
W dniu 11.09.2015 o 17:34, J.F. pisze: I mamy sytuację, że Syrenka na łysych oponach przejechałaby po takim oleju zmieniaj±c swój tor jazdy o 1 stopień, a super hiper ekstra nowoczesny samochód wykonuje zwrot o 180 stopni. -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2015-09-12 23:21:46 | |
Autor: Gof | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Powinny być w samochodach czarne skrzynki, jak w samolotach. Oczywi¶cie bez rejestracji rozmów w kabinie, ale z ci±gł± rejestracj± sygnałów ze wszystkich czujników. Wtedy wiele takich spraw byłoby wygranych. Smolensk to kwestia polityczna a nie techniczna :) Poza tym skoro komputer uznal, ze nalezy skrecic, to pewnie z czujnikow zarejestruje sie, ze kierowca wpadl w poslizg :-) Od surowych sygnalow z czujnikow do decyzji komputera droga daleka... -- Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|
Data: 2015-09-11 16:15:34 | |
Autor: J.F. | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:55f2d317$0$8379$65785112@news.neostrada.pl...
Nie zrozumiałeś przekazu. Chodziło mi, że teraz można przypisać winę za wypadek samochodowi. Szczegolnie jak prokurator poprosi producenta o ekspertyze :-) Taki przypadek juz byl w kraju z Mercedesem, pedal gazu w Toyocie stal sie slynny, na szczescie chyba bez wypadku. Kolega tez narzekal ze hamuje ... a samochod mu przerywa hamowanie. Po naprawie czujnikow ABS przeszlo. J. |
|
Data: 2015-09-11 20:04:47 | |
Autor: janusz_k | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
W dniu 2015-09-11 o 15:14, yabba pisze:
Użytkownik "janusz_k" <Janusz_kk@o2.pl> napisał w wiadomościAleż zrozumiałem :) doprecyzowałem tylko że na 99% film właśnie taki przypadek pokazuje. Wniosek z tego taki że trzeba szukać aut bez tych systemów, bo one mogą bardziej szkodzić niż pomagać. -- Pozdr Janusz_K |
|
Data: 2015-09-12 20:09:23 | |
Autor: Tom N | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
janusz_k w <news:msufhu$2dq$2speranza.aioe.org>:
No ale na tym filmie co dał Myk tak to wygl±da, auto nagle odbija Nie nagle, najpierw prawy tył "kuca"... https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=37 https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=38 Jaga z tyłu też delikatnie poci±gnęło -- podłużny i poprzeczny uskok, a mistrz jakby nigdy nic do zmiany pasa sie zabrał -- 'Tom N' |
|
Data: 2015-09-14 09:26:31 | |
Autor: Myjk | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Sat, 12 Sep 2015 20:09:23 +0200, Tom N
Jaga z tyłu też delikatnie pociągnęło -- podłużny i poprzeczny uskok, a Ale są dwie różnice. Jag nie wjechał w uskok na hamulcu, po wyjeździe z "dziury" też hamulca nie dotknął i trochę w "płytszym" miejscu przejechał. Mimo tego tuż po przejeździe widać szarpnięcie auta w lewo, lecz w wyniku prawdopodobnie wcześniejszych różnic (albo lepszego programisty), obyło się bez konsekwencji. Dlatego jak widać dziurki, uskoki, czy zauważy się przejazd po różnych nawierzchniach to lepiej nie tykać ani hamulca ani gazu -- bo może być nie miło. Poza tym, ogólnie pierwszą rzeczą jaką robię po zajęciu pozycji za kierownicą i odpaleniu auta, to wyłączenie DSC (głównie chcę wyłączyć ASR ale za tym idzie też ESP). Nie zgadzam się natomiast, że te systemy to samo zło. Myślę, że gdyby żona miała chociaż ABS (ale ESP też by się pewnie przydał) w swoim złomku, to nie miałaby wypadku w zeszłym tygodniu... -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2015-09-11 18:52:19 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Dnia Thu, 10 Sep 2015 23:41:50 +0200, Myjk napisał(a):
Żonę uczulałem jak jechała sama na narty, żeby unikała przejeżdżania i W takim wypadku lepiej odpi±ć czujnik ABS - zazwyczaj wystarczy którykolwiek i już problem zniknie. Tyle że ABS nie będzie działał. Sam niejednokrotnie do¶wiadczyłem zarzucania samochodu przez kontrolę ESP stawia "bokiem" jak wykrywa po¶lizg podsterowny. Zazwyczaj jest to prawidłowe. Tu jest ciekawy przypadek -- IMHO wła¶nie sfiksowania kontroli trakcji: To wygl±da na urwanie się prawego tylnego koła (2-3 przed zderzeniem), a potem lekki lewy skręt był już nie do opanowania. |
|
Data: 2015-09-11 19:25:46 | |
Autor: yabba | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomo¶ci news:ovu61hc8lonl$.1b0brheo5v086$.dlg40tude.net...
Dnia Thu, 10 Sep 2015 23:41:50 +0200, Myjk napisał(a): Jak dla mnie to ten biały ma do końca wszystkie koła, tylko chyba wjechał w dziurę w jezdni aż iskry poszły. Ten czarny za nim też. -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2015-09-11 19:26:42 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Dnia Fri, 11 Sep 2015 19:25:46 +0200, yabba napisał(a):
Tu jest ciekawy przypadek -- IMHO wła¶nie sfiksowania kontroli trakcji: W sumie racja. Może i tam był jaki¶ uskok tektoniczny :) |
|
Data: 2015-09-11 19:33:06 | |
Autor: yabba | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomo¶ci news:7e97i0uy4vt2.1xftj7rcun3cn$.dlg40tude.net...
Dnia Fri, 11 Sep 2015 19:25:46 +0200, yabba napisał(a): Może ta dziura co¶ mu uszkodziła? Czujnik ABS się rozpadł? -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2015-09-11 20:12:54 | |
Autor: janusz_k | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
W dniu 2015-09-11 o 19:33, yabba pisze:
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomo¶ciCo¶ musiała zrobić bo czarny po dziurze przejechał normalnie. -- Pozdr Janusz_K |
|
Data: 2015-09-14 09:28:55 | |
Autor: Myjk | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Fri, 11 Sep 2015 20:12:54 +0200, janusz_k
Może ta dziura coś mu uszkodziła? Czujnik ABS się rozpadł?Coś musiała zrobić bo czarny po dziurze przejechał normalnie. Nie normalnie, bo też go lekko szarpnęło w lewo. Róznica taka, że przejechał uskosk w nico innym miejscu, bez używania hamulca, i po wyjeździe też go nie tykał, póki nie zobaczył z przodu awarii. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2015-09-11 22:52:45 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3 | |
Dnia Fri, 11 Sep 2015 19:33:06 +0200, yabba napisał(a):
W sumie racja. Czasami bardzo głęboka koleina (ale to raczej na ¶niegu/szutrze) potrafi mocno przytrzymać samochód. Chc±c lekko skręcić cały czas kierowca dokręca kierownicę, a koleina trzyma. A jak nagle pu¶ci to kierownica jest już mocno skręcona i auto wyskakuje z niej bardzo nagle. Ale nie wiem czy takie rzeczy s± możliwe na asfalcie - no może w Rosji s± ;) |