Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe

Data: 2016-11-15 23:12:39
Autor: Marcin
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe
Podano kilka przykladow podstawowych bledow znalezionych w aplikacjach na smartfony oferowane przez polskie banki:

https://niebezpiecznik.pl/post/bledy-w-aplikacjach-mobilnych-polskich-bankow/

Niby juz polatane te dziury ale zastanawa mnie, ze ktos znajduje tak podstawowe bledy w aplikacjach pracujacych z tak wrazliwymi danymi jak nasze finanse. IMHO oznacza to, ze banki nie traktuja tego powaznie (realnych uzytkownikow nie ma tak duzo jak to banki raportuja?) i nie przprowadzaja podstawowych testow bezpieczenstwa. Ciekawe jakie jeszcze bledy sie tam znajduja....

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2016-11-16 04:09:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe

"Marcin" 582b885c$0$5144$65785112@news.neostrada.pl

[...]

I ja uważam, że mało nam płacą za agresywne testowanie aplikacji. :)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://danutac.net.pl  '.O_'

Data: 2016-11-16 12:15:59
Autor: Waldek
[...]

Słusznie prawisz - ot, rzucą siakąś lokatę mobilną
z dodanym "ochłapem" procenta & marną kwotę ~10k - i tyla ;)

Ps. Miałem ostatnio przetestować "przelew na telefon"
i jakoś brakło mi chęci... ale może jakieś wisienki przyjmę tą drogą ? LOL

Pozdro

Data: 2016-11-17 01:26:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe

"Waldek" o0hf5a$2us$1@node1.news.atman.pl

Ps. Miałem ostatnio przetestować "przelew na telefon"
i jakoś brakło mi chęci... ale może jakieś wisienki przyjmę tą drogą ? LOL

BZWBKKBSg dawał kiedyś za lanie via fon.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://danutac.net.pl  '.O_'

Data: 2016-11-16 13:32:18
Autor: Wojciech Bancer
On 2016-11-15, Marcin <nomail@nospam.com> wrote:

Niby juz polatane te dziury ale zastanawa mnie, ze ktos znajduje tak podstawowe

"Tak podstawowe błędy" zostały opisane tak:

"Na koniec, jeśli korzystacie z którejś z testowanych przez Tomasza aplikacji mobilnej, uspokajamy. Błędy występują, ataki są możliwe, ale poza incydentalnymi przypadkami, nie stanowią one dużego zagrożenia, które rozumiemy jako natychmiastowa, masowa kradzież środków z kont klientów lub ich danych."

więc nie przesadzałbym.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2016-11-16 20:08:38
Autor: Alf/red/
W dniu 16.11.2016 o 13:32, Wojciech Bancer pisze:
"Tak podstawowe błędy" zostały opisane tak: [...]

więc nie przesadzałbym.

Są o tyle podstawowe, że - z pamięci - zostały znalezione z marszu, przez kilka godzin każdy, w dodatku nie dotykając komunikacji z bankiem. I są w większości takiego kalibru, że *nie powinny* się wydarzyć - hasła testowe, nieużywana biblioteka, pominięcie sprawdzenia czegoś, używanie niezaufanych danych.
Świadczy to o ogólnym niechlujstwie / pośpiechu, a w takim razie mogły zostać niewykryte znacznie bardziej bolesne niedopatrzenia. A czego byś chciał żeby 'przesadzić', możliwości wyprowadzenia feftyliona $$ dostępnej dla każdego bardziej dociekliwego studenta 1-go roku?

--
Alf/red/

Data: 2016-11-16 12:36:40
Autor: Kris
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe
W dniu środa, 16 listopada 2016 20:08:40 UTC+1 użytkownik Alf/red/ napisał:
- hasła testowe,
Jakie to zagrożenie dla zwykłego Kowalskiego?

Data: 2016-11-16 22:42:51
Autor: janek z pola

napisał:
- hasła testowe,
Jakie to zagrożenie dla zwykłego Kowalskiego?

To pokazało schemat haseł, jaki siedzi w głowach ludzi od IT tego banku.

Jest wysoce prawdopodobne, że są to też domyślne hasła np. na nowych userów (nowych pracowników oddziałów, etc.).

Poza tym to były prawdopodobnie konta testowe na produkcji - z prawdziwymi pieniędzmi, które można było prawdopodobnie ukraść.

--
Wysłane z pola.

Data: 2016-11-16 22:52:13
Autor: Wojciech Bancer

napisał:
- hasła testowe,
Jakie to zagrożenie dla zwykłego Kowalskiego?

To pokazało schemat haseł, jaki siedzi w głowach ludzi od IT tego banku.

Tiaa. Od razu dyrektora :)

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2016-11-16 22:51:33
Autor: Wojciech Bancer
On 2016-11-16, Alf/red/ <alf_1611@ump.waw.pl> wrote:

[...]

[...]

Kompletnie nieistotne z punktu widzenia klienta.
I z tą produkcją, to nikt tego nie potwierdził.

nieużywana biblioteka,

Pokaż mi przypadek shakowania NIEUŻYWANEJ (w tym nieuruchamianej) biblioteki, proszę Cię. Jak masz nieużywany plik/bibliotekę na dysku, to krzywda Ci się od niego stanie?

pominięcie sprawdzenia czegoś,

No brzmi serio-serio :)

używanie niezaufanych danych.

Z tego co przeczytałem, to do wyświetlenia:
 - menu aplikacji
 - regulaminów
 - pdfów
więc hm.

Świadczy to o ogólnym niechlujstwie / pośpiechu, a w takim razie mogły zostać niewykryte znacznie bardziej bolesne niedopatrzenia.

Nie zgodzę się. Świadczy to IMHO jedynie o medialnym rozdmuchaniu mało istotnych pierdół w imię szukania sensacji.

chciał żeby 'przesadzić', możliwości wyprowadzenia feftyliona $$ dostępnej dla każdego bardziej dociekliwego studenta 1-go roku?

Chciałbym, żeby nikt nie robił z pierdół sensacji medialnej, ale
na co ja w sumie liczę...

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2016-11-16 13:55:45
Autor: J.F.
Użytkownik "Marcin"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:582b885c$0$5144$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Po pierwsze - zapamietaj prawde podstawowa - kazdy wiekszy system informatyczny zawiera nieskonczona ilosc bledow, tylko nie wszystkie zostaly jeszcze wykryte.

Po drugie - bank rzadko pisze jakies aplikacje, raczej je po prostu zamawia.
U taniego dostawcy, ktory zatrudnia studentow. No to jak one moga byc dobre ?
W dodatku termin goni, na testowanie nie ma czasu :-)

Po trzecie - wykorzystanie takiej wykrytej dziury wymaga zlych ludzi i nakladu pracy z ich strony, a czesto jeszcze dodatkowych dziur, wiec nasze pieniadze sa dosc bezpieczne.

J.

Data: 2016-11-16 07:59:26
Autor: Michal 'Amra' Macierzynski
W dniu środa, 16 listopada 2016 13:55:49 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
[...]

Nie ma oprogramowania idealnego - o czym swiadcza dziury w systemach operacyjnych - niektore dziury nie sa zalatane przez wiele lat (bo nikt o nich nie wie, albo nie znalazl sie nikt, kto wiedzialby jak je wykryc/wykorzystac).. Natomiast pytanie czy wszystkie bledy sa dziurami, ktore mozna wykorzystac w celu wlamania  -oczywiscie, ze tak nie jest. Co do zabezpieczen - duze audyty robi sie przy wiekszych aktualizacjach - to zajmuje czas i pieniadze.. Dlatego robi sie to cyklicznie - ale to powoduje, ze przy mniejszych poprawkach pojawiaja sie jakies bledy. Na tym rynku jest tylko kilka firm i kazda chce jakos zaistniec. Te bledy, ktore zostaly wykryte - nie sa jakies krytyczne - czesto wynikaja z jakiegos niechlujstwa progamistow. A pamietajcie, ze pisze sie na 2-3 duze platformy, a do tego jest to znacznie wieksza sztuka niz w przypadku stron WWW. Deweloperow jest malo, a tych doswiadczonych jeszcze mniej. Z mojej perspektywy media przedstawily to tak, zeby sie naklikalo, zedne jakos nie pokusilo sie o ocene tych bledow i sformulowania prawdopodoienstwa skutecznego ataku..

Data: 2016-11-17 01:45:45
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe

"Michal 'Amra' Macierzynski" a7cdfa30-9ce5-435f-816a-860e0092a101@googlegroups.com

: Nie ma oprogramowania idealnego

DEKnuth dawał 3 setki dolców za znalezienie nieznanego
błędu w TeXu -- chętnych do nominacji ponoć brakuje...

   Profesor Knuth wyznaczył nagrodę pieniężną za każdy znaleziony
   w jego programie błąd. W roku 1985 nagroda wynosiła 1 cent,
   była podwajana co rok aż do 327 dolarów i 68 centów[1].

   https://pl.wikipedia.org/wiki/TeX

Przed kilkudziesieciu laty systemy były niemal bezbłędne.

: - o czym swiadcza dziury w systemach operacyjnych - niektore
: dziury nie sa zalatane przez wiele lat (bo nikt o nich nie wie,
: albo nie znalazl sie nikt, kto wiedzialby jak je wykryc/wykorzystac).

Natomiast systemy plików (FSy) częstokroć są skutecznie pozbawiane
błędów, zanim trafą do endjuserów.

[...]

Zasiew pochłania plony. ;)

: Dlatego robi sie to cyklicznie - ale to powoduje, ze
: przy mniejszych poprawkach pojawiaja sie jakies bledy.

Pamiętam instrukcję zapisana jakoś tak:

 a - wejść do edytora
 b - napisać algorytm
 c - skompilować
 d - wejść do edytora i poprawić błędy (na
     pewno będą) po czym wrócić do punktu c

: Na tym rynku jest tylko kilka firm i kazda chce jakos zaistniec.
: Te bledy, ktore zostaly wykryte - nie sa jakies krytyczne - czesto
: wynikaja z jakiegos niechlujstwa progamistow.

Rzadko z przerostu ambicji nad możliwościami/umiejętnościami. ;)

Data: 2016-11-17 14:13:12
Autor: J.F.
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o0j099$n5j$2@node1.news.atman.pl...
[...]

a) dowiedz sie, ile tych bledow tam jednak znaleziono i poprawiono. Zaloze sie, ze niejeden, nawet jesli po nagrode nikt nie wystapil.
b) Knuth to jest nazwisko w informatyce ! M.in. spec od poprawnego programowania.
c) pisal dla siebie, sam sobie specyfikacje zrobil, sam narzedzia, sam napisal. Nikt mu marketingowych pomyslow nie wciskal - typu np kup 2 sztuki, to obnizymy cene za obie ..

d) programy mniejsze byly, to i latwiejsze do ogarniecia. Choc akurat TeX taki maly wcale nie jest ...

J.

Data: 2016-11-17 22:10:50
Autor: Marcin
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe
Witam

W dniu 2016-11-16 o 16:59, Michal 'Amra' Macierzynski pisze:

> [...]
> operacyjnych - niektore dziury nie sa zalatane przez wiele lat
> (bo nikt o nich nie wie, albo nie znalazl sie nikt, kto wiedzialby

Tu mowimy o bledach ktore sie znajduje w bardzo krotkim czasie. I w tych przypadkach mam podejrzenie, ze po prostu postanowiano zaoszczedzic. Pewnie na developerach, z pewnoscia na testach.

> [...]
> sie na 2-3 duze platformy, a do tego jest to znacznie wieksza sztuka
> niz w przypadku stron WWW. Deweloperow jest malo, a tych

Znajac troche rynek developerow i testerow sytuacja wyglada troche inaczej. ile zaplacisz taka jakosc dostajesz. Chcesz wydac tyle ile bierze zespol niedsoswiadczonych studentow to sie nie dziw, ze sa w sofcie szkolne bledy. Chcesz miec zrobione porzadnie to trzeba niestety (albo z drugiej strony stety) zaplacic wiecej. A jak juz sie zrobi to trzeba sprawdzic przez kogos niezaleznego (tez trzeba zaplacic) za testy a nie polegac na niedoswiadczonych testerach.

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2016-11-18 09:01:43
Autor: Wojciech Bancer
On 2016-11-17, Marcin <nomail@nospam.com> wrote:

[...]

Tu mowimy o bledach ktore sie znajduje w bardzo krotkim czasie. I w tych przypadkach mam podejrzenie, ze po prostu postanowiano zaoszczedzic. Pewnie na developerach, z pewnoscia na testach.

Idąc w drugą stronę:
Tu mówimy o niedociągnięciach nie stanowiących bezpośredniego zagrożenia,
które ktoś nazwał błędami żeby zrobić trochę szumu medialnego. Błędy podobne
do "wejdę na validator.w3.org, wpiszę dowolną stronę i znajdę błąd!!!"

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2016-11-21 01:18:21
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe

"Marcin" 582e1cdb$0$5157$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Przykładem może być rodzina profesjonalnych ;) systemów operacyjnych
Windows i amatorszczyzna spod znaku Linuksa...

-=-

Z Biz/FM/Smart/Nest miałem do czynienia -- raczej
dobre to tylko do wzięcia wisienek bądź orzeszków.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://danutac.net.pl  '.O_'

Data: 2016-11-21 10:45:33
Autor: Ojciec
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe
Eneuelu co za głupoty wypisujesz o operacyjnych systemach komputerowych. Z tego co napisałeś wynika, że nie masz o tym pojęcia.

Data: 2016-11-21 14:26:34
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe

"Ojciec" 5832c220$0$653$65785112@news.neostrada.pl

Eneuelu co za głupoty wypisujesz o operacyjnych systemach komputerowych. Z tego co napisałeś wynika, że nie masz o tym pojęcia.

Jedna z wielu uniwersalnych wypowiedzi -- fajna, bp pusta.

Ale odpowiem, choć nie Tobie bo Tobie nie warto odpowiadać. :)
Windows zanika, podczas gdy Linuks jest na masie smartfonów,
routerów, telewizorów i różnej maści urządzeń...

Nie trzeba mieć pojęcia o tym, by wiedzieć, że Android
siedzi na Linuksie, niemal każdy TV ma Linuksa itd...

Czyżby masa ludzi myliła się co do cudowności Windows?

Znasz poważny sprzęt pracujący na Windows?
Szpitalny, przemysłowy itd?...

Owszem, Windows i Linuks nie pokrywają wszystkiego -- są takźe inne
systemy, w tym poważne naprawdę, ale nie trzeba być ekspertem, by
wiedzieć, że na Windows zdecydowało się raczej niewielu poważnych
ludzi.

Nie chodzi tu tylko o cenę.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://danutac.net.pl  '.O_'

Data: 2016-11-17 21:46:12
Autor: Marcin

W dniu 2016-11-16 o 13:55, J.F. pisze:

Po pierwsze - zapamietaj prawde podstawowa - kazdy wiekszy system
informatyczny zawiera nieskonczona ilosc bledow, tylko nie wszystkie
zostaly jeszcze wykryte.

Troche wiem o testowaniu systemow informatycznych. Bledy takie, ktore sie znajduje w ciagu paru minut nie maja prawa istniec w wersji udostepnionej klientowi (no dobra czasem sie zdarza, gdyby znalezli w jednej aplikacji to jeszcze by to bylo zrozumiale)...

Po drugie - bank rzadko pisze jakies aplikacje, raczej je po prostu
zamawia.
U taniego dostawcy, ktory zatrudnia studentow. No to jak one moga byc
dobre ?

A co mnie to jako potencjalnego klienta powinno obchodzic kto pisze aplikacje? Moze pisac i prezes jako hobby po godzinach  albo kupa studentow w dawnym Comarchu  ewentualnie profesjonalisci z doswiadczeniem. Wazne zeby dzialalo i nie mialo bledow. Tak jak bank nie produkuje sobie sam mebli w oddzialach ale krzesla ma miec takie zeby nie podarly mi spodni.

W dodatku termin goni, na testowanie nie ma czasu :-)

Tutaj wyglada jakby nikt kto sie zna na testowaniu nawet nie spojrzal na te aplikacje skoro znalezienie bledow zajelo tak malo czasu.

Po trzecie - wykorzystanie takiej wykrytej dziury wymaga zlych ludzi i
nakladu pracy z ich strony, a czesto jeszcze dodatkowych dziur, wiec
nasze pieniadze sa dosc bezpieczne.

Zlych ludzi nie brakuje odkad tylko zaczeto spisywac historie. Dziury w oprogramowaniu smartfonow sie znajda. A i od czasu do czasu sa jakies informacje o kradziezy pieniedzy dzieki uzyciu zlosliwego oprogramowania. A w przypadku gdy uzywamy aplikacji banku na smartfonie w ktorym jest sim od numeru na ktory przychodza smsy autoryzacyjne to zlodziej moze miec komplet danych. Wiec chcialbym, zeby bank bral odpowiedzialnosc za to co udostepnia.

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2016-11-18 11:12:36
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe

"J.F." 582c5752$0$5141$65785112@news.neostrada.pl

Po pierwsze - zapamietaj prawde podstawowa - kazdy wiekszy
system informatyczny zawiera nieskonczona ilosc bledow,
tylko nie wszystkie zostaly jeszcze wykryte.

    ilość ż V, DCMs. ~ści; lm MD. ~ści
    <<kategoria pojęciowa obejmująca to, co
    może być mierzone lub ważone; miara czegoś>>

    Ilość wody, mleka, cukru.
    Niewielkie ilości czegoś.
    Zasada ilości przechodzącej w jakość.
    Mieć coś w wielkiej ilości (w wielkich ilościach).

    liczba ż IV, CMs. ~bie; lm D. liczb

    2. <<stan liczebny>>

    Liczba osób.
    Liczba przedmiotów.
    Liczba wojska.
    Kobiety przeważały liczbą.

Zatem -- 'liczba błędów', nie 'ilość błędów'.

Żaden algorytm nie ma nieskończenie wielu miejsc/punktów, więc
i żaden algorytm nie może mieć nieskończenie wielu błędów. :)

-=-

Kiedyś powiedziałem, że napiszę bezbłędny program w Fortranie.
Towarzystwo ;) przyjęło moją propozycję z zaciekawieniem.
Chciałem napisać:

    END

co oznaczać by miało najkrótszy algorytm ;) w Fortranie,
ale niestety popełniłem drobną ;) literówkę i wyszło:

    EDN

co mnie dość mocno speszyło...

Tak oto życie tak zwane -- uczy pokory.

W mych programach nie nadużywałem ;) spacji -- ignorowanych przez kompilatory.
(kompilatory Fortranu nie ignorowały spacji na początku linii i w komentarzach
oraz w ,,formatach'') Przykłady mego pisarstwa ;) wyglądały jakoś tak:

      PROGRAMA
      INTEGERI
      REALA
      A=1.123
      DO10I=0,9
  10  A=A*A
      WRITE(5,100)
  100 FORMAT(E8.2)
  128 END

choć raczej ;) nie lubiłem liczb rzeczywistych [ach, ta
rzeczywistość... preferowałem całkowicie ;) inny świat]
a lejbel ;) 128 stawiałem tylko wówczas, gdy był gdzieś
do niej skok... [ach, te Spółdzielcze Kasy...] Gdy było
kilka końców [kije mają dwa...] inne końce numerowałem:
129, 127, 126... Trzy początkowe linijki są zbędne, ale
zwykle wstawiałem je. W wyjątkowych sytuacjach mogły tu
wnieść jakąś niezerową wartość, ale nie w typowych.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://danutac.net.pl  '.O_'

Data: 2016-11-18 12:52:16
Autor: J.F.
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o0mk8g$as4$2@node1.news.atman.pl...
[...]

Ale my tu o nieskonczonczosci.
Z jednej strony - nie mozna tego wyrazic liczba, z drugiej - matematycy rozrozniaja nieskonczonosci nieprzeliczalne i przeliczalne :-)

Żaden algorytm nie ma nieskończenie wielu miejsc/punktów, więc
i żaden algorytm nie może mieć nieskończenie wielu błędów. :)

Wniosek chyba nieuzasadzniony.
Poza tym - algorytm wspolpracuje z jakims danymi, a tych zaczyna byc ilosc zblizona do nieskonczonosci :-)

[...]

Na szczescie bajt ma tylko 256 mozliwych wartosci, a ilosc bajtow ktore mogles wpisac jest ograniczona, wiec ilosc mozliwych bledow jest ograniczona.
Choc prawde mowiac ... czy dlugosc taka na pewno ograniczona ?
Zalozylem ze o ile mogles wpisac np EDDN, to zauwazylbys raczej dluzszy tekst,

ale czy na pewno ?

J.

Data: 2016-11-18 18:29:22
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe

"J.F." 582eeb70$0$653$65785112@news.neostrada.pl

Ale my tu o nieskonczonczosci.

Kilogram cukru zawiera skończoną liczbę ,,ziarenek''.

Z jednej strony - nie mozna tego wyrazic liczba, z drugiej - matematycy rozrozniaja nieskonczonosci nieprzeliczalne i przeliczalne :-)

Niewiele to zmienia.

[...]

Co mają dane do algorytmu przetwarzania danych?
[do przetwórstwa?]

Na szczescie bajt ma tylko 256 mozliwych wartosci, a ilosc bajtow

Z tego -- wartosci możliwych do uzyskania z klawiatury -- znacznie
mniej. Ponadto litery wielkie miały wartość adekwatnych liter małych.

ktore mogles wpisac jest ograniczona, wiec ilosc mozliwych bledow jest ograniczona.

Zdecydowanie ograniczona -- ale liczba, nie ilość.
Linia mogła być zapisana poprawnie albo niepoprawnie. ;)
Zatem w tym miejscu można popełnić błąd, albo nie popełnić błędu.

Choc prawde mowiac ... czy dlugosc taka na pewno ograniczona ?
Zalozylem ze o ile mogles wpisac np EDDN, to zauwazylbys raczej dluzszy tekst,

ale czy na pewno ?

END==enD<>edn<>emd itd., ale tu można raczej popełnić tylko jeden błąd.
Nawet wówczas, gdy będziesz tych błędów szukał na siłę -- linia nie
może być nieskończenie długa a żaden ze znaków nie może przybrać
wartości zupełnie dowolnej.

Jakakolwiek liczba w stosunku do nieskończoności -- jest mała. ;)

Można oczywiście dopisywać ,,pionowo'' -- czyli dorzucać zbędne linie
przed słowem 'End', ale i tym razem trudno w kolejnych podrzutkach
(dodanych liniach) doszukiwać się kolejnych błędów,

-=-

Obecny kurs euro do złotówki to:

  4,4444
  5,4444
  6,7878
  3,4632
  2,7654
  44,444
  4444,4

czy jeszcze inaczej?

Liczba albo jest zapisana błędnie, albo poprawnie. :)
Inna sprawa, że nie wiemy, czym naprawdę jest ten kurs,
zatem poprawność zależy od tolerancji. ;)

-=-

BTW -- niedawno czytałem (zamieszczoną w necie) wypowiedź człowieka, który
przepowiada kursowanie walut z dokładnością kilkudniową, do 4 miejsc po
przecinku dziesiętnym. Niestety nie mogę odnaleźć tej wypowiedzi.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://danutac.net.pl  '.O_'

Data: 2016-11-17 08:17:16
Autor: Marek
On Tue, 15 Nov 2016 23:12:39 +0100, Marcin <nomail@nospam.com> wrote:
[...]

Banki nie robią aplkacji ani ich nie testują. Banki zlecaja to zewnętrznym firmom.

--
Marek

Data: 2016-11-17 21:48:20
Autor: Marcin

W dniu 2016-11-17 o 08:17, Marek pisze:

Banki nie robią aplkacji ani ich nie testują. Banki zlecaja to
zewnętrznym firmom.

Co to obchodzi klientow komu bank co zleca a co robi samemu? Bank udostepnia to niech bank ponosi odpowiedzialnosc i pilnuje jakosci.

Pozdrawiam,
Marcin

Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe