[OT] Niech mnie ktos uszczypnie...

Data: 2009-03-22 23:37:33
Autor: Tomasz Radko
[OT] Niech mnie ktos uszczypnie...
wiLQ pisze:
Hej,

No dobra, teraz to juz musialem zwariowac... choc moze jest jeszcze
nadzieja: powiedzcie mi, ze tylko ja widzialem/slyszalem w serwisach
informacyjnych w TV i internecie, ze kilka krajow, w tym USA, Anglia,
Japonia i Szwajcaria zamierzaja drukowac pieniadze bo jest kryzys...

Ech, to w starych, dobrych czasach konieczne było rozkręcenie maszynk drukarskich. Obecnie żywa gotówka to znikoma część zasobów pieniężnych. Pusty pieniądz wprowadza się do obiegu w sposób bardziej subtelny.

Oni tak na powaznie czy ten zart wyszedl tak z 11 dni za wczesnie?

Poważnie.

Kto by pomyslal, ze Lepper stanie sie niezrozumianym wizjonerem?
Czy moze stal sie jakims miedzynarodowym doradca finansowym?

Bo to jest tak: w latach 30-tych świat nawrócił się na keynesizm (fascynacja wujkiem Joe i wiara w możliwości sterowania centralnego swoje też zrobiły). Potem przyszły lata 70-te i stagflacja, która keynesizm wywróciła (bo takie zjawisko jest w paradygmacie keynesowskim niemożliwe. Coś jakby grawitacja ujemna w newtonizmie czy cząstka szybsza od światła w relatywistyce - no nie da się i już).

Obecnie ocenia się (błędnie), że przyczyną kryzysu jest brak regulacyj rynków finansowych i wraca do sprawdzonych, socjalistycznych metod wychdozenia z kryzysu. Jaki będzie efekt? Cytując starego, dobrego Erharda: "Mówicie, że lepsza jest inflacja od bezrobocia. Dostaniecie i jedno, i drugie".

pzdr

TRad

Data: 2009-03-23 17:41:34
Autor: tuti
[OT] Niech mnie ktos uszczypnie...

U¿ytkownik "Tomasz Radko" <trad@interia.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gq6don$gkl$1news.interia.pl...
Bo to jest tak: w latach 30-tych ¶wiat nawróci³ siê na keynesizm
(fascynacja wujkiem Joe i wiara w mo¿liwo¶ci sterowania centralnego swoje te¿ zrobi³y).
wujka Joe? a ja uczê, ¿e Keynes by³ Anglikiem
pozdrawiam
tuti

Data: 2009-03-23 18:03:21
Autor: Tomasz Radko
tuti pisze:
[...]

No by³. No i ...?

pzdr

TRad

Data: 2009-03-23 20:31:42
Autor: tuti
[...]

No i to, ¿e fascynacja Sowietami dzia³a³a bardziej na ekonomiê amerykañsk± a nie brytyjsk±. Brytyjski keynesizm by³ b³êdny z innego powodu - zbyt du¿ego, naiwnego zaufania do auturegulacji rynku i przekonania, ¿e Indie zawsze uratuj± finansowo Imperium - co zaskakuje, bo z rocznika statystycznego ten tzw. guru ekonomii wyczyta³by, ¿e jest inaczej.
BTW, kto powiedzia³ w ubieg³ym roku zdanie, które obali³o keynesizm "Myllilismy siê"???. Podpowied¼ - przed senack± komisj± w Kongresie.
pozdrawiam
tuti

Data: 2009-03-23 20:42:33
Autor: Tomasz Radko
tuti pisze:
[...]

Fascynacja gospodark± sterowan± centralnie dzia³a³a na wszystkich. Nie zapominaj, ¿e lejburzy¶ci zaczêli rz±dziæ Angli± ju¿ pod koniec wojny.

[...]

Ka¿dy my¶l±cy cz³owiek wie, ¿e do kolonii trzeba zawsze by³o netto dop³acaæ.

BTW, kto powiedzia³ w ubieg³ym roku zdanie, które obali³o keynesizm "Myllilismy siê"???. Podpowied¼ - przed senack± komisj± w Kongresie.

Pewnie Greenspan czy inny Bernanke. Ale co to ma do rzeczy?

pzdr

TRad

Data: 2009-03-23 20:58:40
Autor: tuti
[...]

niedok³adnie - Labour Party rz±dzi³a od 1940. Gabinet wojenny Churchilla by³ rz±dem tzw. wielkiej koalicji. Attlee byl wicepremierem
[...]

nie - z KOLONII by³ zysk, z DOMINIÓW strata (przynajmniej u Brytyjczyków, Francuzi mieli straty tylko)
BTW, kto powiedzia³ w ubieg³ym roku zdanie, które obali³o keynesizm "Myllilismy siê"???. Podpowied¼ - przed senack± komisj± w Kongresie.

Pewnie Greenspan czy inny Bernanke. Ale co to ma do rzeczy?
Greenspan - nic do rzeczy, to tylko zagadka dla rozlu¼nienia akdemickiego sporu:)
pzdr

Tuti

Data: 2009-03-23 21:15:01
Autor: Tomasz Radko
tuti pisze:
[...]

I dlatego o wcze¶niejszym okresie mo¿na powiedzieæ tylko, ¿e lejburzy¶ci WSPÓ£rz±dzili

[...]

Nie, z kolonii nie by³o zysku, po uwzglêdnieniu kosztu kapita³u, know how, wykszta³cenia kadry zarz±dzaj±cej itp.

[...]

NB piêkny przyk³ad, jak w³adza korumpuje. Greenspan kiedy¶ by³ bardzo porz±dnym randyst±.

pzdr

TRad

Data: 2009-03-23 17:48:42
Autor: wiLQ
Tomasz Radko napisal(a) posta, ktorego chcialbym skomentowac:

> kilka krajow, w tym USA, Anglia,
> Japonia i Szwajcaria zamierzaja drukowac pieniadze bo jest kryzys...

Ech, to w starych, dobrych czasach konieczne by³o rozkrêcenie maszynk drukarskich. Obecnie ¿ywa gotówka to znikoma czê¶æ zasobów pieniê¿nych.

To po co zamierzaja to robic skoro ma takie niewielkie znaczenie...

Pusty pieni±dz wprowadza siê do obiegu w sposób bardziej subtelny.

... i sa subtelniejsze sposoby by osiagnac zamierzony cel?
 --
pzdr
wiLQ

Data: 2009-03-23 18:04:29
Autor: Tomasz Radko
wiLQ pisze:
[...]

¬ród³o poproszê.

Pusty pieni±dz wprowadza siê do obiegu w sposób bardziej subtelny.

.. i sa subtelniejsze sposoby by osiagnac zamierzony cel?

Wilku, uprzedzam. Od tej pory na ka¿de Twoje pytanie bêde odpowiada³ pytaniem. Zadowolony?

pzdr

TRad

Data: 2009-03-23 18:23:12
Autor: Gerard
[OT] Niech mnie ktos uszczypnie...

U¿ytkownik "Tomasz Radko" <trad@interia.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gq8ek6$376$4news.interia.pl...

Wilku, uprzedzam. Od tej pory na ka¿de Twoje pytanie bêde odpowiada³ pytaniem. Zadowolony?

Stawiam czapkê sliwek, ¿e zaraz Wilq zapyta o uzasadnienie.

pozdr

Data: 2009-03-23 12:41:34
Autor: L'e-szczur
Niech mnie ktos uszczypnie...
On 23 Mar, 18:23, "Gerard" <gerar...@poczta.onet.pl> wrote:
U¿ytkownik "Tomasz Radko" <t...@interia.pl> napisa³ w wiadomo¶cinews:gq8ek6$376$4news.interia.pl...

> Wilku, uprzedzam. Od tej pory na ka¿de Twoje pytanie bêde odpowiada³
> pytaniem. Zadowolony?

Stawiam czapkê sliwek, ¿e zaraz Wilq zapyta o uzasadnienie.

Mozliwe, ale pytanie brzmi - po co on to robi?

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2009-03-23 22:32:02
Autor: wiLQ
Niech mnie ktos uszczypnie...
L'e-szczur napisal(a) posta, ktorego chcialbym skomentowac:

> Stawiam czapkê sliwek, ¿e zaraz Wilq zapyta o uzasadnienie.

Mozliwe, ale pytanie brzmi - po co on to robi?

Co dlaczego robie? Zadaje pytania?

--
pzdr
wiLQ

Data: 2009-03-25 20:51:59
Autor: wiLQ
Gerard napisal(a) posta, ktorego chcialbym skomentowac:

> Wilku, uprzedzam. Od tej pory na ka¿de Twoje pytanie bêde odpowiada³ > pytaniem. Zadowolony?

Stawiam czapkê sliwek, ¿e zaraz Wilq zapyta o uzasadnienie.

Ha! Przegrales czapke sliwek! ;-P

--
pzdr
wiLQ

Data: 2009-03-23 22:21:12
Autor: wiLQ
[OT] Niech mnie ktos uszczypnie...

¬ród³o poproszê.

Wilku, uprzedzam. Od tej pory na ka¿de Twoje pytanie bêde odpowiada³ pytaniem. Zadowolony?

Jesli wolisz odpowiadac w formie pytajacej to nie mam nic przeciwko ;-)

A ogolniej, moj poprzedni post w calosci odnosil sie do Twojej
wypowiedzi. Napisales "obecnie zywa gotowka to znikoma czesc zasobow
pienieznych", wiec zapytalem po co manipulowac na takich ulamkach skoro,
co napisales nizej, mozna manipulowac z grubszej rury... A tu juz sie pojawily zaklady, ze zapytam o uzasadnienie...
Chyba rzeczywiscie ostatnio za duzo pisuje.

--
pzdr
wiLQ

Data: 2009-03-23 22:29:25
Autor: Tomasz Radko
wiLQ pisze:
[...]

No wiêc pytam siê, sk±d wniosek, ¿e kto¶ zapu¶ci prasy drukarskie. Bo bez ¼ród³a obstawiam opcjê, ¿e dziennikarz upro¶ci³ sobie zadanie.

pzdr

TRad

Data: 2009-03-23 22:50:14
Autor: wiLQ
> [...]

> co napisales nizej, mozna manipulowac z grubszej rury... No wiêc pytam siê, sk±d wniosek, ¿e kto¶ zapu¶ci prasy drukarskie. Bo bez ¼ród³a obstawiam opcjê, ¿e dziennikarz upro¶ci³ sobie zadanie.

Oryginalnie uslyszalem o tym w Panoramie, ale jesli chcesz cos online to
prosze bardzo, pierwszy link z brzegu:
http://www.bankier.pl/wiadomosc/Bank-Anglii-obniza-stopy-o-50-pb-i-drukuje-pieniadze-1918629.html

--
pzdr
wiLQ

Data: 2009-03-24 02:11:48
Autor: Tomasz Radko
wiLQ pisze:
[...]

W leng³yd¿u napisali o tym tak:

The Bank of England cut their benchmark interest rate to 0.5 percent. The Governor of the central bank, Mervyn King, committed to purchasing up to 150 billion pounds ($211 billion) in corporate and government bonds through open market operations in order to boost money supply.

Czyli jest tak: bank i rz±d chc± zwiêkszyæ ilo¶æ "pieni±dza" w obiegu. Normalnie za³atwia siê to poluzowaniem polityki monetarnej poprzez obni¿kê stóp, ale przy stopie 0.5% dalej obni¿aæ siê nie da, nie ma jak (acz czyta³em teoretyczne rozwa¿ania o mo¿liwo¶ci wprowadzenia stopy _ujemnej_). Zostaje fizyczne wpompowanie "p³ynno¶ci", poprzez wykup papierów d³u¿nych. Tym niemniej fizycznie nikt papierków nie bêdzie drukowa³, wszystko odbêdzie siê na poziomie zapisów ksiêgowych.

Oczywi¶cie do¶æ szybkim efektem (góra pó³tora roku) bêdzie dewaluacja funta, zar±bista inflacja, no i id±ca za tym podwy¿ka stóp. Strach siê baæ, bo Amerykanie robi±/bêd± robiæ to samo. Podobnie¿ Niemcy. Chiny s± podpiête pod rynek USA, wiêc gdy dolar poleci na pysk, na pysk poleci równie¿ chiñski export. Ja w ka¿dym razie zaczynam robiæ zapasy konserw.

pzdr

TRad

Data: 2009-03-25 20:51:03
Autor: wiLQ
> [...]

[...] Tym niemniej fizycznie nikt papierków nie bêdzie drukowa³, wszystko odbêdzie siê na poziomie zapisów ksiêgowych.

Ale tak wlasciwie to co sugerujesz? Ze haslo "bezposredni dodruk
pieniadza" jest jakas nadinterpretacja czy naszym lokalnym spartolonym
tlumaczeniem? Bo takie samo odnioslem wrazenie po tej Panoramie.

[...]

To jeszcze nie masz?! ;-)
Choc to jest niestety smutna wiadomosc, ze kryzys to dopiero nadchodzi.

--
pzdr
wiLQ

Data: 2009-03-25 21:02:26
Autor: Tomasz Radko
wiLQ pisze:

[...]

Dodruk pieni±dza oznacza zwiêkszenie "agregatu M0 [M-zero]". W notce chodzi chyba o wzrost M3. Czyli co¶ jakby zdanie "Przybilla zwiêkszy³ produktywno¶æ" (bo wiêcej zbiera i blokuje) przet³umaczyæ na "Przybilla zdobywa wiêcej punktów".

[...]

Zaraz smutna. Ciekawie bêdzie :) Masz pojêcie, jacy koszykarze bêd± do wziêcia w NBA?

pzdr

TRad

Data: 2009-03-25 23:18:21
Autor: wiLQ
[OT] Niech mnie ktos uszczypnie...

> Choc to jest niestety smutna wiadomosc, ze kryzys to dopiero nadchodzi.

Zaraz smutna. Ciekawie bêdzie :) Masz pojêcie,

Mam, prawie wszyscy z duzymi pensjami ;-)

jacy koszykarze bêd± do wziêcia w NBA?

Hmm, brzmi to jakbys zamierzal sobie jakiegos kupic ;-)

--
pzdr
wiLQ

[OT] Niech mnie ktos uszczypnie...