Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?

Data: 2018-09-17 11:15:01
Autor: Rowerex
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
Jako ¿e UE zastanawia siê na "uwolnieniem" czasu w poszczególnych krajach i rezygnacj± ze standardowej zmiany letni/zimowy, to ja mam pytanie - woleliby¶cie przez ca³y rok czas letni czy zimowy?

Padaj± pomys³y aby czas zatrzymaæ, ale zejd¼my z Nieba na Ziemiê ;-)

Niektórzy przekonuj±, ¿e naturalnym czasem w Polsce jest zimowy - ja wtedy zadajê pytanie, to jak w takiej np. Francji czy Hiszpanii ¿yj± maj±c ten sam czas co my, kiedy np. daleko po godzinie 22:00 bywa tam jeszcze do¶æ jasno.

Za PRL nienawidzi³em zmiany czasu na zimowy ju¿ we wrze¶niu. Generalnie z punktu widzenia popo³udniowo-wieczornego rowerzysty pracuj±cego na pierwsz± zmianê (nie doje¿d¿am rowerem do pracy) chcia³bym zdecydowanie czas letni, a nie zimowy przez ca³y rok.

Niemniej po przemy¶leniu wola³bym zmianê czasu, ale w sposób bardziej "proporcjonalny" w odniesieniu do "równonocy", czyli:

- teraz zmieniamy czas na zimowy w ostatni± niedzielê pa¼dziernika, tzn mniej wiêcej 31-38 dni po "równonocy jesiennej" (22/23 wrze¶nia) i to jest dla mnie akceptowalne,

- zatem czas letni powinien byæ wprowadzany w takim samym odstêpie czasu, ale przed "równonoc± wiosenn±" (teraz jest po równonocy, czyli koñcem marca) i tego ju¿ za bardzo nie rozumiem i nie bardzo akceptujê, bo powinno to byæ gdzie¶ w lutym, czyli przy podobnej d³ugo¶ci dnia co pod koniec pa¼dziernika.

Mo¿e macie inne propozycje?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-09-17 13:59:24
Autor: andrzej.ozieblo
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
W dniu poniedzia³ek, 17 wrze¶nia 2018 20:15:03 UTC+2 u¿ytkownik Rowerex napisa³:
Jako ¿e UE zastanawia siê na "uwolnieniem" czasu w poszczególnych krajach i rezygnacj± ze standardowej zmiany letni/zimowy, to ja mam pytanie - woleliby¶cie przez ca³y rok czas letni czy zimowy?

Letni, choæ ten "naturalny" to zimowy. :) Przez ca³e ¿ycie do¶æ pó¼no zaczyna³em dzieñ i pó¼no go koñczy³em. ¯ycie trochê zakpi³o z moich zwyczajów, bo w obecnej pracy zaczynam niekiedy (2-3 razy w tygodniu) bardzo wcze¶nie jak na mnie. Mimo wszystko wola³bym by dzieñ trwa³ jak najd³u¿ej a kiedy siê zaczyna to mi lotto. Ale zdaje sobie sprawê, ¿e istniej± te¿ tzw. skowronki, czyli tacy co zaczynaj± dzieñ wcze¶nie. I tacy byæ mo¿e wol± zostawienie czasu zimowego.

Twoja propozycja jest logiczna. Zostawiæ zmianê czasu, ale tak, by zachowaæ tê sam± d³ugo¶æ dnia, a nie jak jest obecnie. Ma to sens. Ale mimo wszystko wolê by czas by³ fix.

Data: 2018-09-17 20:49:22
Autor: qrt
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?

A je¶li  czas by³ by dostosowany do aktywno¶ci cz³owieka? Czyli
 je¶li przyjmie siê i¿ czlowiek chodzi spaæ o 22 i wstaje o 6 to
 ¶rodek aktywno¶ci wówczas przypada na 14. Mo¿e wówczas te¿ powinno byæ górowanie?

Choæ twoja propozycje to mi siê podba w sumie.

Data: 2018-09-17 21:14:53
Autor: 2late
On 17/09/2018 07:49 PM, qrt wrote:

A je¶li  czas by³ by dostosowany do aktywno¶ci cz³owieka? Czyli
  je¶li przyjmie siê i¿ czlowiek chodzi spaæ o 22 i wstaje o 6 to
  ¶rodek aktywno¶ci wówczas przypada na 14.

A to nie jest standardem w Europie od dziewiatej do piatej?

Data: 2018-09-18 06:44:08
Autor: qrt
2late <deadlog_FILTR_@wp.pl> Wrote in message:
[...]

Wziê³am faktycznie godziny do¶æ wczesne ale przesuwaj±c godziny
 aktywno¶ci w kierunku wiczoru okazuje siê i¿ górowanie wypada po
 prostu rano.

Z drugiej strony pracuj±c od 8 do 16 górowanie wypada po ¶rodku
 dnia roboczego i tutaj wszystko siê zgadza. --

Data: 2018-09-17 21:12:36
Autor: 2late
On 17/09/2018 07:15 PM, Rowerex wrote:
Jako ¿e UE zastanawia siê na "uwolnieniem" czasu w poszczególnych krajach
i rezygnacj± ze standardowej zmiany letni/zimowy, to ja mam pytanie -
woleliby¶cie przez ca³y rok czas letni czy zimowy?

Bedac realista to nie jest wcale latwe pytanie. Zakladajac ze cala UE (z wyjatkami) powinna miec raczej ten sam czas, czyli tak jak jest dotychczas.

[...]

Dokladnie, juz Francja jest dalej na zachod niz UK, ktore ma roznice czasu, a co dopiero Hiszpania.
A w Polsce przy zimowym latem zachod slonca bedzie ok 19tej a przy letnim o 9tej rano moze byc zima szaro.
Najwiekszy problem ma i tak Skandynawia czy Szkocja.

Niezle pomyslane.

Mo¿e macie inne propozycje?

Nic madrego :)

Data: 2018-09-18 19:35:01
Autor: kk
W dniu 2018-09-17 o 22:12, 2late pisze:

A w Polsce przy zimowym latem zachod slonca bedzie ok 19tej a przy letnim o 9tej rano moze byc zima szaro.

Na pó³nocy czy na po³udniu?

Data: 2018-09-19 07:04:19
Autor: 2late
On 18/09/2018 06:35 PM, kk wrote:
W dniu 2018-09-17 o 22:12, 2late pisze:

A w Polsce przy zimowym latem zachod slonca bedzie ok 19tej a przy letnim o 9tej rano moze byc zima szaro.

Na pó³nocy czy na po³udniu?

22 grudnia 2018 wschod i zachod slonca:

Krakow 07:36  15:40
Gdansk 08:04  15:23

Za https://www.timeanddate.com/sun/

Data: 2018-09-18 03:02:31
Autor: m
W dniu 17.09.2018 o 20:15, Rowerex pisze:
Jako ¿e UE zastanawia siê na "uwolnieniem" czasu w poszczególnych krajach i rezygnacj± ze standardowej zmiany letni/zimowy, to ja mam pytanie - woleliby¶cie przez ca³y rok czas letni czy zimowy?

Mi jest obojêtne. W sumie to tylko kwestia konwencji, czy pracujê od 7
do 15, czy od 8 do 16 czy od 9 do 17.

[...]

To ja mam inn± propozycjê. Jakby zmiana czasu mia³a jednak byæ, to
zamieñmy czas zimowy i letni miejscami?

Bo obecnie jest tak, ¿e w miarê nadci±gania zimy, dzieñ siê robi coraz
krótszy i krótszy i w pewnym momencie, ustawodawca, kieruj±c siê jakimi¶
iluzorycznymi oszczêdno¶ciami ¶wiec, robi psikusa ten krótki dzien nam
jeszcze dodatkowo skraca. A wiêc w pewnym momencie mia³em tak ¿e w
pi±tek jeszcze wraca³em ze szko³y za dnia, za¶ w poniedzia³ek ju¿ by³a
ciemna noc.

Znowu jak nam siê dzieñ robi d³ugi, to chyba zgodnie z zasad± ¶w.
Mateusza, tym co maj± bêdzie dane i ustawodawca daje nam dodatkow±
godzinê tak ¿e czujê siê jak debil ¶piewaj±c dziecku "ju¿ ptaszki ¶pi±,
zapada noc, sen zmorzy³ nam laleczkê", kiedy za oknem dzieñ w rozkwicie,
ptaki ¶piewaj± itd....

Powinno byæ odwrotnie. Na jesieñ powinni¶my dostaæ tê dodatkow± godzinê
dnia, któr± mo¿emy spokojnie oddaæ na wiosnê, bo mamy wtedy z czego.

p. m.

Data: 2018-09-18 09:31:13
Autor: J.F.
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
Dnia Mon, 17 Sep 2018 11:15:01 -0700 (PDT), Rowerex napisa³(a):
[...]

Glupio tak latem, jak jasno robi sie o 3:00 a czlowiek spi ... a
wieczorem swialo zapala.

Ale glupio i niebezpiecznie posylac zima dzieci do szkoly na 8:00 po
ciemku. No chyba, zeby tak zima przestawic im lekcje na 9:00 :-)

J.

Data: 2018-09-18 12:42:37
Autor: qrt
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
Dnia Tue, 18 Sep 2018 09:31:13 +0200, J.F. napisa³(a):

Dnia Mon, 17 Sep 2018 11:15:01 -0700 (PDT), Rowerex napisa³(a):

Ale glupio i niebezpiecznie posylac zima dzieci do szkoly na 8:00 po
ciemku. No chyba, zeby tak zima przestawic im lekcje na 9:00 :-)

to oczywi¶cie zalezy gdzie kto mieszka bo u nas w kraju ró¿nice godziny
czasu wschodu czy zachodu w zale¿no¶ci od miejscowo¶æ wynosz± ZTCP do 50
minut. Np. u mnie w grudiu i styczniu to wschód s³oñca bywa nawet kilka minut po
8. Wiec dzieci na 8 i tak po ciemku chodz±.

Data: 2018-09-18 22:33:36
Autor: cytawa
J.F. pisze:

[...]

O to wlasnie chodzi.

1. Zmiana czasu podobno nic dobrego nie daje, dla gospodarki. W sumie tez jestem za fixem. Tylko dobre pytanie za jakim. I tu mam watpliwosci. Naszym czasem jest bardziej czas zimowy niz letni, chociaz prawde mowiac na zachodzie polski juz bardziej letni.
Prawde mowiac mnie bardziej odpowiada letni, ale nie w zimie. Bardzo nie lubie wstawac po ciemku. Dzieci w szkole po rano ciemku nie sa w stanie sie uczyc. Zona nauczycielka cos na ten temat wie. Problem ten na polnocy Polski jest jeszcze wiekszy i to prawie o godzine. Czas zimowy ten problem zmiejsza. Za to w lecie, gdy i tak wstajemy za widna szkoda tej godziny wieczorem.

Z drugiej strony w Szwecji maja jeszcze wiekszy problem i jakos zyja.

Jan Cytawa

Data: 2018-09-18 22:19:37
Autor: 2late
On 18/09/2018 09:33 PM, cytawa wrote:
Z drugiej strony w Szwecji maja jeszcze wiekszy problem i jakos zyja.

A juz najgorzej to maja na rowniku, w jakichs Ekwadorach itp.
Caly rok slonce wschodzi i zachodzi o tej samej porze, dzien trwa rowno 12 godzin. Jedyny minus to to, ze codziennie o 18tej zachodzi slonce :)

Data: 2018-09-19 01:13:56
Autor: J.F.
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
Dnia Tue, 18 Sep 2018 22:33:36 +0200, cytawa napisa³(a):
J.F. pisze:
[...]

I tak dochodzimy do wniosku, ze zima najlepiej zimowy, a latem letni
:-)

Dzieci w szkole po rano ciemku nie sa w stanie sie uczyc. Zona nauczycielka cos na ten temat wie.

Eee - przy wspolczesnym oswietlenu ?

J.

Data: 2018-09-19 01:28:37
Autor: m
W dniu 18.09.2018 o 22:33, cytawa pisze:
Prawde mowiac mnie bardziej odpowiada letni, ale nie w zimie. Bardzo nie lubie wstawac po ciemku.

Ja mam zupe³nie odwrotnie. Tj - i tak nie lubiê wstawaæ, czy to po
ciemku czy po jasnemu, jeden czort. Za to jak ju¿ wstanê i siê rozbudzê,
to lubiê ¿eby dzieñ by³ mo¿liwie za dnia.

Pewnie jakby referendum urz±dziæ to wysz³oby po po³owie.

 Dzieci w szkole po rano ciemku nie sa w stanie sie uczyc.

Z drugiej strony, ca³a jasno¶æ jest marnowana na szko³ê, za to kiedy
trzeba w koñcu po¿yæ, zachód s³oñca i siê odechciewa wszystkiego.

p. m.

Data: 2018-09-19 00:31:16
Autor: Olivander
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
W dniu ¶roda, 19 wrze¶nia
za to kiedy
trzeba w koñcu po¿yæ, zachód s³oñca i siê odechciewa wszystkiego.
eee tan, a wigilia, zabawa sylwestrowa, noc ¶wiêtojañska, noc po¶lubna nie s± po ciemku? a daj± siê polubiæ...

uwa¿am ¿e to wszystko jedno jak bêdzie ustawiony urzêdowy czas, to swobodnie dostosowuj±cy do niego ludzie powinni móc sobie ustawiaæ dowolnie tryb ¿ycia do swych potrzeb i preferencji

my¶lcie raczej jaki re¿im by³ by lepszy dla naszego bezpieczeñstwa na drodze i dla naszych lamp (moje rowery zimowe maj± dublowane i potrajane systemy o¶wietleniowe, a hamulce i opony takie same jak w letnich). w zimie jak w lecie, lepiej jechaæ po suchm ni¿ po mokrym i ¶liskim, czsem lepiej wstaæ po ciemku i jechaæ po chrupi±cym twardym pod³o¿u, ni¿ wstaæ przy s³oñcu i grzêzn±æ.

Data: 2018-09-19 03:43:19
Autor: zbrochaty
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
noc po¶lubna nie s± po ciemku?

Ty tak na powa¿nie? To jest dopiero CiemnoGród

Data: 2018-09-21 00:40:01
Autor: Olivander
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
;-)

Data: 2018-09-19 10:24:29
Autor: m
W dniu 19.09.2018 o 09:31, Olivander pisze:
[...]

Z drugiej strony, ³atwiej przestawiæ normê ni¿ globalnie przestawiæ np.
godziny otwarcia sklepów z 8 na 9 czy odwrotnie.

O zmianach prac urzêdów to w ogóle nie wspomnê :).

[...]

O, i to jest w³a¶ciwie rowerowe podej¶cie.

p. m.

Data: 2018-09-18 12:48:30
Autor: Jacek
[...]
Ja zdecydowanie wolê letni. Jak dla ³atwiej jest wieczorem d³u¿ej byæ aktywnym, ni¿ rozpoczynaæ dzieñ bladym ¶witem.
Wiêkszo¶æ ludzi jest chyba nocnymi Markami, ni¿ rannymi ptaszkami.
Jacek

Data: 2018-09-19 13:10:36
Autor: kawoN
[...]

Z punktu widzenia pracuj±cego aktywnego rowerzysty
wolê czas letni.
W zimie - tragedia bo rano bêdzie ciemno
(chocia¿ ja ze wschodu to i tak lepiej
ni¿ tym na zachodzie :-).

Ale ja rowerkujê po pracy, a tutaj ju¿ w lutym
marcu, czy jeszcze pa¼dzierniku mo¿na du¿o ugraæ.

Przy przej¶ciu na zimowy miesi±ce letnie s± bez sensu,
bezproduktywne s³oñce w godzinach porannych,
ciemno ju¿ ok. 20-tej...

pozdr.
kawoN

Data: 2018-09-21 07:33:45
Autor: Å„
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
Jak dla mnie to chcia³bym, aby zawsze by³o jeszcze za sze¶æ dwunasta ;-)

Data: 2018-09-21 13:23:06
Autor: kawoN
W dniu 21.09.2018 o 07:33, ñ pisze:
Jak dla mnie to chcia³bym, aby zawsze by³o jeszcze za sze¶æ dwunasta ;-)

Czasami jednak lepiej ¿eby by³o ju¿ po :-)

pozdr
kawoN

Data: 2018-09-21 17:38:41
Autor: Å„
Nieco OT i NTG - ca³y rok czas letni czy zimowy?
Roweru do grobu nie zabierzesz, co najwy¿ej ³añcuch ;-)

-- -- -