Niedziela Siedemdziesiątnicy [2 kl.]

Data: 2015-01-31 13:10:05
Autor: abc
Niedziela Siedemdziesiątnicy [2 kl.]
W Środę Popielcową rozpocznie się Wielki Post. W tradycyjnej liturgii
poprzedzony on jest przez okres Przedpościa.

Przedpoście czyli czas Siedemdziesiątnicy (Tempus Septuagesimae), wprowadził
do kalendarza w VII papież św. Grzegorz I Wielki.

Jest to swoiste przygotowanie do Wielkiego Postu obejmującego trzy kolejne
niedziele przed Środą Popielcową: Niedziela Siedemdziesiątnicy -
SEPTUAGESIMA (zwana Niedzielą Starozapustną), Niedziela Sześćdziesiątnicy -
SEXAGESIMA (Mięsopustna) i Niedziela Pięćdziesiątnicy - QUINQUAGESIMA
(Zapustna).

Części zmienne Mszy św. na dany dzień  (propria missae) są tu:
http://introibo.pl/introibo.html  > Msza Święta > Niedziela
Siedemdziesiątnicy

Na Niedzielę Siedemdziesiątnicy czyta nam Kościół Święty Ewangelię
według św. Mateusza, Mt 20, 1-16

"Albowiem królestwo niebieskie podobne jest do gospodarza, który wyszedł
wczesnym rankiem, aby nająć robotników do swej winnicy. Umówił się z
robotnikami o denara za dzień i posłał ich do winnicy.

Gdy wyszedł około godziny trzeciej, zobaczył innych, stojących na rynku
bezczynnie, i rzekł do nich: Idźcie i wy do mojej winnicy, a co będzie
słuszne, dam wam.

Oni poszli. Wyszedłszy ponownie około godziny szóstej i dziewiątej, tak samo
uczynił.Gdy wyszedł około godziny jedenastej, spotkał innych stojących i
zapytał ich: Czemu tu stoicie cały dzień bezczynnie? Odpowiedzieli mu: Bo
nas nikt nie najął. Rzekł im: Idźcie i wy do winnicy!

A gdy nadszedł wieczór, rzekł właściciel winnicy do swego rządcy: Zwołaj
robotników i wypłać im należność, począwszy od ostatnich aż do pierwszych!

Przyszli najęci około jedenastej godziny i otrzymali po denarze. Gdy więc
przyszli pierwsi, myśleli, że więcej dostaną; lecz i oni otrzymali po
denarze. Wziąwszy go, szemrali przeciw gospodarzowi, mówiąc: Ci ostatni
jedną godzinę pracowali, a zrównałeś ich z nami, którzyśmy znosili ciężar
dnia i spiekoty.

Na to odrzekł jednemu z nich: Przyjacielu, nie czynię ci krzywdy; czy nie o
denara umówiłeś się ze mną? Weź, co twoje i odejdź! Chcę też i temu
ostatniemu dać tak samo jak tobie.

Czy mi nie wolno uczynić ze swoim, co chcę? Czy na to złym okiem patrzysz,
że ja jestem dobry? Tak ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi."

[...]

Stałe części Mszy Świętej są tu:
http://sanctus.pl/index.php?grupa=116&podgrupa=117

katolika od obywatela. Rozdział państwa od Kościoła jest sztuczny

Niedziela Siedemdziesiątnicy [2 kl.]