Niedziela zapustna [2 kl.]

Data: 2014-03-02 08:34:19
Autor: abc
Niedziela zapustna [2 kl.]
W Środę Popielcową rozpocznie się Wielki Post. W tradycyjnej liturgii
poprzedzony on jest przez okres Przedpościa.

Przedpoście czyli czas Siedemdziesiątnicy (Tempus Septuagesimae), wprowadził
do kalendarza w VII papież św. Grzegorz I Wielki.

Jest to swoiste przygotowanie do Wielkiego Postu obejmującego trzy kolejne
niedziele przed Środą Popielcową: Niedziela Siedemdziesiątnicy -
SEPTUAGESIMA (zwana Niedzielą Starozapustną), Niedziela Sześćdziesiątnicy -
SEXAGESIMA (Mięsopustna) i Niedziela Pięćdziesiątnicy - QUINQUAGESIMA
(Zapustna).

Części zmienne Mszy św. na dany dzień (propria missae) są tu:
http://introibo.pl/introibo.html > Msza Święta > Niedziela Pięćdziesiątnicy

Lekcja, 1 Kor 13, 1-13

"Gdybym mówił językami ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał, stałbym się
jak miedź brzęcząca albo cymbał brzmiący.

Gdybym też miał dar prorokowania i znał wszystkie tajemnice, i posiadał
wszelką wiedzę, i wszelką [możliwą] wiarę, tak iżbym góry przenosił, a
miłości bym nie miał, byłbym niczym.

I gdybym rozdał na jałmużnę całą majętność moją, a ciało wystawił na
spalenie, lecz miłości bym nie miał, nic bym nie zyskał.

Miłość cierpliwa jest, łaskawa jest. Miłość nie zazdrości, nie szuka
poklasku, nie unosi się pychą; nie dopuszcza się bezwstydu, nie szuka swego,
nie unosi się gniewem, nie pamięta złego; nie cieszy się z
niesprawiedliwości, lecz współweseli się z prawdą.

Wszystko znosi, wszystkiemu wierzy, we wszystkim pokłada nadzieję,
wszystko przetrzyma.

Miłość nigdy nie ustaje, [nie jest] jak proroctwa, które się skończą, albo
jak dar języków, który zniknie, lub jak wiedza, której zabraknie. Po części
bowiem tylko poznajemy, po części prorokujemy.

Gdy zaś przyjdzie to, co jest doskonałe, zniknie to, co jest tylko
częściowe.

Gdy byłem dzieckiem, mówiłem jak dziecko, czułem jak dziecko, myślałem jak
dziecko. Kiedy zaś stałem się mężem, wyzbyłem się tego, co dziecięce.

Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno; wtedy zaś [zobaczymy] twarzą w
twarz: Teraz poznaję po części, wtedy zaś poznam tak, jak i zostałem
poznany.

Tak więc trwają wiara, nadzieja, miłość - te trzy: z nich zaś największa
jest miłość."

Na Niedzielę Pięćdziesiątnicy czyta nam Kościół Święty Ewangelię
według św. Łukasza Łk 18, 31-43

"Potem wziął Dwunastu i powiedział do nich: Oto idziemy do Jerozolimy i
spełni się wszystko, co napisali prorocy o Synu Człowieczym. Zostanie wydany
w ręce pogan, będzie wyszydzony, zelżony i opluty; ubiczują Go i zabiją, a
trzeciego dnia zmartwychwstanie.

Oni jednak nic z tego nie zrozumieli. Rzecz ta była zakryta przed nimi i nie
pojmowali tego, o czym była mowa.

Kiedy zbliżał się do Jerycha, jakiś niewidomy siedział przy drodze i żebrał.
Gdy usłyszał, że tłum przeciąga, dowiadywał się, co się dzieje. Powiedzieli
mu, że Jezus z Nazaretu przechodzi. Wtedy zaczął wołać: Jezusie, Synu
Dawida, ulituj się nade mną!

Ci, co szli na przedzie, nastawali na niego, żeby umilkł. Lecz on jeszcze
głośniej wołał: Jezusie, Synu Dawida, ulituj się nade mną! Jezus przystanął
i kazał przyprowadzić go do siebie. A gdy się zbliżył, zapytał go: Co
chcesz, abym ci uczynił? Odpowiedział: Panie, żebym przejrzał.

Jezus mu odrzekł: Przejrzyj, twoja wiara cię uzdrowiła. Natychmiast
przejrzał i szedł za Nim, wielbiąc Boga. Także cały lud, który to widział,
oddał chwałę Bogu."

Stałe części Mszy Świętej są tu:
http://sanctus.pl/index.php?grupa=116&podgrupa=117

katolika od obywatela. Rozdział państwa od Kościoła jest sztuczny

Niedziela zapustna [2 kl.]