Niemcy ponad wszystko

Data: 2010-02-17 21:01:50
Autor: boukun
Niemcy ponad wszystko
Właśnie oglądam na TV4 jak Niemcy budowali stację metra Brandenburger Tor. Po prostu dech zapiera w piersiach, jak się widzi taką precyzję i taki zmysł... Najbardziej skomplikowana budowa stacji na świecie dotychczas.
Pamiętam, jak w 1987 roku jeździłem dwa miesiące na gapę po Berlinie Zachodnim metrem. To było fantastyczne przeżycie. Mapkę U-Bahnu dostawało się za darmo, a była tak przejrzysta, że nawet nie znając języka niemieckiego potrafiłem wszędzie dojechać, gdzie zaplanowałem. Pamiętam, jak przekraczałem granicę z Berlina Wschodniego, z Alexander Platz Ubahnem do Banhof Zoo, kilka stacji było wtedy nieczynnych pod przejściem granicznym i murem berlińskim od wojny. Wyglądały jakby dopiero się wojna skończyła, jak na Czterech Pancernych i Psie, zasypane wejścia, stare, białoczarne jak się wydawało, a może takie i były, obdrapane napisy przedwojennych stacji... Po zjednoczeniu wszystkie te stacje, chyba ze cztery odbudowano i otwarto. Teraz wybudowano dodatkową stację, Brandenburger Tor. Hitler njuz przed wojną wybudował w każdym większym mieście metro, nie mówiąc już o położeniu betonowych autostrad wzdłuż i wszeż i w poprzek III Rzeszy..
A u nas? U nas ponad 20 lat bawią się z jedną nitką metra w Warszawie. To już w Grecji mają w kilku miastach metra od kilkudziesięciu lat..
Wierzyć się nie chce, dzielio nas niby tylko jedna granica, a mimo to dwa światy. Dlaczego Polacy są tacy zacofani? czy wina leży po stronie naszego narodu, czy może gospodarz jest winny? Niemcy jak wiadomo, rządzą się od wieków sami...

boukun

Data: 2010-02-17 21:15:07
Autor: Adam
Niemcy ponad wszystko
A nie podobaja się te wspaniałe parady wojskowe na ulicach Berlina z 1936 roku? Jak się widzi te równe szeregi wspaniele umundurowanych, rosłych chłopaków, ten miary chrzęst podkutych żelazem butów, ten sprężysty krok - to aż serce rośnie, prawda?

Data: 2010-02-17 21:17:57
Autor: boukun
Niemcy ponad wszystko

Użytkownik "Adam" <bluesman1952@poczta.fm> napisał w wiadomości news:hlhjdp$bv6$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Tego nie przeżyłem, na biało czarnych filmach tak mnie nie rusza...

boukun

Niemcy ponad wszystko