Data: 2013-12-19 20:14:00 | |
Autor: u2 | |
Niemcy wymagaj膮 tak偶e od innych europejsk ich kraj贸w oszcz臋dno艣ci | |
.... dla ich dobra oczywiscie ...-;)
http://naszeblogi.pl/43026-ekonomia-neoklasyczna-niemieckie-autostrady Ekonomia neoklasyczna a... niemieckie autostrady. 2013-12-19 09:34 Co stanowi g艂贸wn膮 ide臋, wok贸艂 kt贸rej narodzi艂a si臋 i rozwin臋艂a teoria ekonomii neoklasycznej, kt贸ra dalej sta艂a si臋 zaczynem do rozwoju my艣li neoliberalnej i globalizmu? Ot贸偶, upraszczaj膮c spraw臋 jest to 鈥 鈥瀍fektywno艣膰鈥. Rozpatruj膮c z punktu widzenia w艂a艣nie tej 鈥瀍fektywno艣ci鈥, opisywan膮 w moim poprzednim wpisie alternatyw臋 鈥瀢ielki鈥 czy 鈥瀖a艂y鈥 rz膮d, dochodzimy do wyboru: 鈥瀍fektywno艣膰鈥 czy 鈥瀊ezpiecze艅stwo鈥. W tym kontek艣cie przez bezpiecze艅stwo rozumiem wzmacnianie wytrzyma艂o艣ci kraju, czyli dzia艂ania jakimi rz膮d pr贸buje przygotowa膰 kraj do przetrwania stanu wyj膮tkowego. Ekonomia neoklasyczna i neoliberalizm koncentruj膮 si臋 na tym co jest tu i teraz, a wi臋c po pierwsze 鈥 efektywno艣膰. Dlatego zgodnie z za艂o偶eniami ekonomii neoklasycznej, finanse rz膮dowe musz膮 by膰 zbilansowane. I jest to wym贸g bezwzgl臋dny! Czyli nawet w przypadku katastrofalnego stanu infrastruktury publicznej, nie wolno jej naprawia膰, je偶eli wi膮za艂oby si臋 to z odst膮pieniem od zasady zr贸wnowa偶onego bud偶etu. Je偶eli brakuje pieni臋dzy na leczenie, to trudno, bud偶et musi si臋 zgadza膰, a rz膮d najlepiej niech si臋 do niczego nie wtr膮ca. Hmmm鈥 czy naprawd臋 chcemy 偶y膰 w takim kraju? Dlaczego dla zwolennik贸w ekonomii neoklasycznej tak wa偶ne jest wprowadzenie 鈥瀖a艂ego rz膮du鈥 i zachowanie r贸wnowagi bud偶etowej? Poniewa偶 dla tej my艣li ekonomicznej najwa偶niejszy jest zysk 鈥 st膮d tak popularne sta艂o si臋 has艂o 鈥瀊oga膰my si臋鈥. Celem dzia艂a艅 ekonomii neoklasycznej jest 鈥瀖aksymalizacja efektywno艣ci鈥. Zgodnie z tym punktem widzenia, s艂u偶by publiczne nie tworz膮 偶adnego dobra. Dlatego neolibera艂owie s膮 艣lepo przekonani, 偶e s艂u偶by publiczne s膮 zawsze nieefektywne i nieu偶yteczne. St膮d, nawet ich dzia艂ania s艂u偶膮ce przygotowaniu kraju na wypadek sytuacji wyj膮tkowej, s膮 oceniane jako nieefektywne, po prostu jako strata pieni臋dzy. Dlatego te偶 wymagaj膮, aby wydatki bud偶etowe mie艣ci艂y si臋 w obszarze wp艂yw贸w podatkowych rz膮du. Uwa偶a si臋, 偶e dop贸ki finanse publiczne s膮 w r贸wnowadze, dop贸ty rz膮d nie narusza zasob贸w prywatnych i nie przeszkadza w dzia艂alno艣ci przedsi臋biorstwom prywatnym. Jest w Europie kraj, kt贸ry w艂a艣nie pr贸buje wprowadzi膰 t臋 zasad臋 zr贸wnowa偶onego bud偶etu 鈥 to Niemcy. http://www.asahi.com/shimen/articles/TKY201308060698.html Niemcy wymagaj膮 tak偶e od innych europejskich kraj贸w oszcz臋dno艣ci, redukcji poziom贸w deficytu bud偶etowego. Robi膮 to skutecznie za po艣rednictwem struktur unijnych. W samych Niemczech ju偶 tak偶e wida膰 pierwsze efekty tej polityki oszcz臋dno艣ci. Drogi i mosty, kiedy艣 najlepsze w Europie, starzej膮 si臋, a rz膮d nie ma pieni臋dzy na ich napraw臋. W por贸wnaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, Niemcy maja bardzo zdrowe finanse. To dlaczego tak uparcie trzymaj膮 si臋 oszcz臋dno艣ci? W czerwcu tego roku, Niemiecki Instytut Bada艅 Gospodarczych wyda艂 niesamowity raport. Podsumowuj膮c: wielko艣膰 inwestycji krajowych nie wystarcza nawet do utrzymania krajowej infrastruktury na dotychczasowym poziomie. Ten brak 艣rodk贸w silnie ogranicza wzrost gospodarczy kraju i powoduje stopniowy spadek jako艣ci infrastruktury Niemiec. Przytocz臋 tylko kilka przyk艂ad贸w. Sie膰 niemieckich autostrad s艂yn臋艂a z nieograniczonej jazdy. A obecnie鈥 najpopularniejszy 鈥瀉utobahn鈥 A1, ma na jednym z most贸w wprowadzone ograniczenie pr臋dko艣ci do 60 km/h. Dlaczego? Poniewa偶 pojawi艂a si臋 szczelina w mo艣cie, kt贸ra wymaga naprawy, a nie ma na to pieni臋dzy. Jedna 鈥瀗itka鈥 cz臋艣ci linii autostrady A52 zosta艂a zamkni臋ta 鈥瀗a czas nieograniczony鈥. W Berlinie drogi publiczne s膮 w tak z艂ym stanie, 偶e miejscami wprowadzono ograniczenie pr臋dko艣ci do 10 km/h. Z powodu z艂ej jako艣ci nawierzchni nawet zmieniono tras臋 niekt贸rych autobus贸w. Przyk艂ady mo偶na mno偶y膰 i mno偶y膰: http://mobil.wochenblatt.de/nachrichten/kelheim/regionales/art1176,184392 Mimo to, niemiecki rz膮d, pomimo wcze艣niejszych plan贸w, nie realizuje szeroko zakrojonych dzia艂a艅 zmierzaj膮cych do naprawy infrastruktury, gdy偶 by艂oby to sprzeczne z zasad膮 zr贸wnowa偶onego bud偶etu. A dlaczego dla rz膮du Niemiec kwestia utrzymania bilansu bud偶etowego sta艂a si臋 priorytetem ponad wszystko? Odpowied藕 jest prosta 鈥 poniewa偶 zasad臋 t臋 wpisano do niemieckiej Konstytucji. Sta艂o si臋 to w 2009 r., po szoku zwi膮zanym z bankructwem Lehman Brothers. Niemiecki parlament na fali ogromnych emocji i strachu, do w艂asnej ustawy zasadniczej, wpisa艂 zasad臋 hamuj膮c膮 poziom zad艂u偶enia. Od tej pory, zar贸wno rz膮dy poszczeg贸lnych land贸w, jak i rz膮d federalny maj膮 obowi膮zek zr贸wnowa偶enia swoich dochod贸w i wydatk贸w. 艢ruba wydatk贸w jest coraz mocniej przykr臋cana, a od 2016 roku, rz膮d federalny Niemiec b臋dzie m贸g艂 emitowa膰 obligacje o warto艣ci nie wi臋kszej ni偶 0,35% PKB. Jakich efekt贸w mo偶na si臋 spodziewa膰? Oczywi艣cie dalszej, pog艂臋biaj膮cej si臋 ruiny infrastruktury krajowej. Jednak to dla rz膮du Niemiec nie ma wi臋kszego znaczenia. Najlepiej spuentowa艂 to niemiecki minister infrastruktury, m贸wi膮c i偶: skoro jest to nakazane w ustawie zasadniczej, to tak ma by膰, a przestrzeganie prawa (do czegokolwiek by to nie prowadzi艂o) jest cech膮 narodowego charakteru Niemc贸w. Warto zauwa偶y膰, 偶e priorytetem dzia艂ania rz膮du sta艂y si臋 inne warto艣ci ni偶 鈥瀏ospodarka narodowa鈥 鈥 Oikos Nomos, czy nawet bezpiecze艅stwo publiczne we w艂asnym kraju. Ta sytuacja jest po prostu鈥 nienormalna. Mog艂oby si臋 wydawa膰 nam: 鈥瀋o mnie Niemcy obchodz膮, niech u siebie robi膮 co im si臋 偶ywnie podoba鈥. 鈥濿olno膰 Tomku w swoim domku.鈥 Niestety Niemcy zasad臋 zr贸wnowa偶onego bud偶etu z powodzeniem narzucaj膮 innym krajom Unii Europejskiej. Do tej pory skutecznie opar艂a si臋 im jedynie Wielka Brytania i Czechy. Zgodnie w ratyfikowan膮 przez rz膮d (r贸wnie偶 Polski) umow膮 finansow膮 (pakt fiskalny), w najbli偶szej przysz艂o艣ci kraje musz膮 wpisa膰 zasad臋 zr贸wnowa偶onego bud偶etu do w艂asnych Konstytucji. Wracaj膮c do przyk艂adu niemieckich autostrad 鈥 by艂o 艣wietnie, b臋dzie gorzej. A w Polsce鈥? -- "呕yd贸w gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, 偶e s膮 narodem wybranym. Czuj膮 si臋 oni upowa偶nieni do interpretowania wszystkiego, tak偶e doktryny katolickiej. Cokolwiek by艣my zrobili, i tak b臋dzie poddane ich krytyce - za ma艂o, 偶e 藕le, 偶e zbyt ma艂o ofiarnie. W moim najg艂臋bszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z 呕ydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, kt贸rzy u偶ywaj膮 s艂贸w 'antysemita', 'antysemicki', nale偶y traktowa膰 jak ludzi niegodnych debaty, kt贸rzy usi艂uj膮 niszczy膰 innych, gdy brakuje argument贸w merytorycznych. To oni tworz膮 mow臋 nienawi艣ci". |
|