Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Niemcy wymagaj膮 tak偶e od innych europejsk ich kraj贸w oszcz臋dno艣ci

Niemcy wymagaj膮 tak偶e od innych europejsk ich kraj贸w oszcz臋dno艣ci

Data: 2013-12-19 20:14:00
Autor: u2
Niemcy wymagaj膮 tak偶e od innych europejsk ich kraj贸w oszcz臋dno艣ci
.... dla ich dobra oczywiscie ...-;)

http://naszeblogi.pl/43026-ekonomia-neoklasyczna-niemieckie-autostrady

Ekonomia neoklasyczna a... niemieckie autostrady.

2013-12-19 09:34
Co stanowi g艂贸wn膮 ide臋, wok贸艂 kt贸rej narodzi艂a si臋 i rozwin臋艂a teoria ekonomii neoklasycznej, kt贸ra dalej sta艂a si臋 zaczynem do rozwoju my艣li neoliberalnej i globalizmu? Ot贸偶, upraszczaj膮c spraw臋 jest to 鈥 鈥瀍fektywno艣膰鈥. Rozpatruj膮c z punktu widzenia w艂a艣nie tej 鈥瀍fektywno艣ci鈥, opisywan膮 w moim poprzednim wpisie alternatyw臋 鈥瀢ielki鈥 czy 鈥瀖a艂y鈥 rz膮d, dochodzimy do wyboru: 鈥瀍fektywno艣膰鈥 czy 鈥瀊ezpiecze艅stwo鈥. W tym kontek艣cie przez bezpiecze艅stwo rozumiem wzmacnianie wytrzyma艂o艣ci kraju, czyli dzia艂ania jakimi rz膮d pr贸buje przygotowa膰 kraj do przetrwania stanu wyj膮tkowego.
Ekonomia neoklasyczna i neoliberalizm koncentruj膮 si臋 na tym co jest tu i teraz, a wi臋c po pierwsze 鈥 efektywno艣膰.  Dlatego zgodnie z za艂o偶eniami ekonomii neoklasycznej, finanse rz膮dowe musz膮 by膰 zbilansowane. I jest to wym贸g bezwzgl臋dny! Czyli nawet w przypadku katastrofalnego stanu infrastruktury publicznej, nie wolno jej naprawia膰, je偶eli wi膮za艂oby si臋 to z odst膮pieniem od zasady zr贸wnowa偶onego bud偶etu. Je偶eli brakuje pieni臋dzy na leczenie, to trudno, bud偶et musi si臋 zgadza膰, a rz膮d najlepiej niech si臋 do niczego nie wtr膮ca. Hmmm鈥 czy naprawd臋 chcemy 偶y膰 w takim kraju?
Dlaczego dla zwolennik贸w ekonomii neoklasycznej tak wa偶ne jest wprowadzenie 鈥瀖a艂ego rz膮du鈥 i zachowanie r贸wnowagi bud偶etowej?
Poniewa偶 dla tej my艣li ekonomicznej najwa偶niejszy jest zysk 鈥 st膮d tak popularne sta艂o si臋 has艂o 鈥瀊oga膰my si臋鈥. Celem dzia艂a艅 ekonomii neoklasycznej jest 鈥瀖aksymalizacja efektywno艣ci鈥. Zgodnie z tym punktem widzenia, s艂u偶by publiczne nie tworz膮 偶adnego dobra. Dlatego neolibera艂owie s膮 艣lepo przekonani, 偶e s艂u偶by publiczne s膮 zawsze nieefektywne i nieu偶yteczne. St膮d, nawet ich dzia艂ania s艂u偶膮ce przygotowaniu kraju na wypadek sytuacji wyj膮tkowej, s膮 oceniane jako nieefektywne, po prostu jako strata pieni臋dzy.
Dlatego te偶 wymagaj膮, aby wydatki bud偶etowe mie艣ci艂y si臋 w obszarze wp艂yw贸w podatkowych rz膮du. Uwa偶a si臋, 偶e dop贸ki finanse publiczne s膮 w r贸wnowadze, dop贸ty rz膮d nie narusza zasob贸w prywatnych i nie przeszkadza w dzia艂alno艣ci przedsi臋biorstwom prywatnym. Jest w Europie kraj, kt贸ry w艂a艣nie pr贸buje wprowadzi膰 t臋 zasad臋 zr贸wnowa偶onego bud偶etu 鈥 to Niemcy.
http://www.asahi.com/shimen/articles/TKY201308060698.html
Niemcy wymagaj膮 tak偶e od innych europejskich kraj贸w oszcz臋dno艣ci, redukcji poziom贸w deficytu bud偶etowego. Robi膮 to skutecznie za po艣rednictwem struktur unijnych. W samych Niemczech ju偶 tak偶e wida膰 pierwsze efekty tej polityki oszcz臋dno艣ci. Drogi i mosty, kiedy艣 najlepsze w Europie, starzej膮 si臋, a rz膮d nie ma pieni臋dzy na ich napraw臋. W por贸wnaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, Niemcy maja bardzo zdrowe finanse. To dlaczego tak uparcie trzymaj膮 si臋 oszcz臋dno艣ci?
W czerwcu tego roku, Niemiecki Instytut Bada艅 Gospodarczych wyda艂 niesamowity raport. Podsumowuj膮c: wielko艣膰 inwestycji krajowych nie wystarcza nawet do utrzymania krajowej infrastruktury na dotychczasowym poziomie. Ten brak 艣rodk贸w silnie ogranicza wzrost gospodarczy kraju i powoduje stopniowy spadek jako艣ci infrastruktury Niemiec. Przytocz臋 tylko kilka przyk艂ad贸w.
Sie膰 niemieckich autostrad s艂yn臋艂a z nieograniczonej jazdy. A obecnie鈥 najpopularniejszy 鈥瀉utobahn鈥 A1, ma na jednym z most贸w wprowadzone ograniczenie pr臋dko艣ci do 60 km/h. Dlaczego? Poniewa偶 pojawi艂a si臋 szczelina w mo艣cie, kt贸ra wymaga naprawy, a nie ma na to pieni臋dzy.
Jedna 鈥瀗itka鈥 cz臋艣ci linii autostrady A52 zosta艂a zamkni臋ta 鈥瀗a czas nieograniczony鈥. W Berlinie drogi publiczne s膮 w tak z艂ym stanie, 偶e miejscami wprowadzono ograniczenie pr臋dko艣ci do 10 km/h. Z powodu z艂ej jako艣ci nawierzchni nawet zmieniono tras臋 niekt贸rych autobus贸w. Przyk艂ady mo偶na mno偶y膰 i mno偶y膰: http://mobil.wochenblatt.de/nachrichten/kelheim/regionales/art1176,184392 Mimo to, niemiecki rz膮d, pomimo wcze艣niejszych plan贸w, nie realizuje szeroko zakrojonych dzia艂a艅 zmierzaj膮cych do naprawy infrastruktury, gdy偶 by艂oby to sprzeczne z zasad膮 zr贸wnowa偶onego bud偶etu.
A dlaczego dla rz膮du Niemiec kwestia utrzymania bilansu bud偶etowego sta艂a si臋 priorytetem ponad wszystko? Odpowied藕 jest prosta 鈥 poniewa偶 zasad臋 t臋 wpisano do niemieckiej Konstytucji. Sta艂o si臋 to w 2009 r., po szoku zwi膮zanym z bankructwem Lehman Brothers. Niemiecki parlament na fali ogromnych emocji i strachu, do w艂asnej ustawy zasadniczej, wpisa艂 zasad臋 hamuj膮c膮 poziom zad艂u偶enia.
Od tej pory, zar贸wno rz膮dy poszczeg贸lnych land贸w, jak i rz膮d federalny maj膮 obowi膮zek zr贸wnowa偶enia swoich dochod贸w i wydatk贸w. 艢ruba wydatk贸w jest coraz mocniej przykr臋cana, a od 2016 roku, rz膮d federalny Niemiec b臋dzie m贸g艂 emitowa膰 obligacje o warto艣ci nie wi臋kszej ni偶 0,35% PKB.
Jakich efekt贸w mo偶na si臋 spodziewa膰? Oczywi艣cie dalszej, pog艂臋biaj膮cej si臋 ruiny infrastruktury krajowej. Jednak to dla rz膮du Niemiec nie ma wi臋kszego znaczenia. Najlepiej spuentowa艂 to niemiecki minister infrastruktury, m贸wi膮c i偶: skoro jest to nakazane w ustawie zasadniczej, to tak ma by膰, a przestrzeganie prawa (do czegokolwiek by to nie prowadzi艂o) jest cech膮 narodowego charakteru Niemc贸w.
Warto zauwa偶y膰, 偶e priorytetem dzia艂ania rz膮du sta艂y si臋 inne warto艣ci ni偶 鈥瀏ospodarka narodowa鈥 鈥 Oikos Nomos, czy nawet bezpiecze艅stwo publiczne we w艂asnym kraju. Ta sytuacja jest po prostu鈥 nienormalna.
Mog艂oby si臋 wydawa膰 nam: 鈥瀋o mnie Niemcy obchodz膮, niech u siebie robi膮 co im si臋 偶ywnie podoba鈥. 鈥濿olno膰 Tomku w swoim domku.鈥 Niestety Niemcy zasad臋 zr贸wnowa偶onego bud偶etu z powodzeniem narzucaj膮 innym krajom Unii Europejskiej. Do tej pory skutecznie opar艂a si臋 im jedynie Wielka Brytania i Czechy. Zgodnie w ratyfikowan膮 przez rz膮d (r贸wnie偶 Polski) umow膮 finansow膮 (pakt fiskalny), w najbli偶szej przysz艂o艣ci kraje musz膮 wpisa膰 zasad臋 zr贸wnowa偶onego bud偶etu do w艂asnych Konstytucji.
Wracaj膮c do przyk艂adu niemieckich autostrad 鈥 by艂o 艣wietnie, b臋dzie gorzej. A w Polsce鈥?
--
"呕yd贸w gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, 偶e s膮 narodem wybranym. Czuj膮 si臋 oni upowa偶nieni do interpretowania wszystkiego, tak偶e doktryny katolickiej. Cokolwiek by艣my zrobili, i tak b臋dzie poddane ich krytyce - za ma艂o, 偶e 藕le, 偶e zbyt ma艂o ofiarnie. W moim najg艂臋bszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z 呕ydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, kt贸rzy u偶ywaj膮 s艂贸w 'antysemita', 'antysemicki', nale偶y traktowa膰 jak ludzi niegodnych debaty, kt贸rzy usi艂uj膮 niszczy膰 innych, gdy brakuje argument贸w merytorycznych. To oni tworz膮 mow臋 nienawi艣ci".

Niemcy wymagaj膮 tak偶e od innych europejsk ich kraj贸w oszcz臋dno艣ci

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona