Nienawistnicy i Owsiak.

Data: 2014-01-12 17:04:30
Autor: stevep
Nienawistnicy i Owsiak.
# Pami臋tam z czas贸w przedszkolnych, 偶e mia艂em wtedy absolutn膮 obsesj臋 na  punkcie owsianki, kt贸r膮 w nas codziennie wmuszano, a kt贸rej nienawidzi艂em.  Nasza prawica ma ten sam problem z Owsiakiem, cho膰 nikt jej go nie wmusza.  Pytanie - dlaczego?
pisze Pan &gt; Sukces na prawicy jest podejrzany. <br />
c贸偶..<br />
PiS to nie jest prawica.<br />
To narodowy-socjal-populizm.<br />
(wszelkie ideowo-historyczne skojarzenia w pe艂ni uprawnione).<br />
Gdy Jurek Owsiak odpala艂 swoj膮 Wielk膮 Orkiestr臋 akurat nie by艂o mnie w  Polsce. Gdy wr贸ci艂em ze stypendium w Nowym Orleanie (wys艂a艂a mnie tam CIA  w powi膮zaniu z KGB) rodzice poinformowali mnie o ca艂ej akcji. By艂em  sceptyczny.

Po pierwsze dlatego, 偶e uzna艂em, i偶 Orkiestra mo偶e by膰 alibi dla pa艅stwa,  kt贸rego obowi膮zkiem jest zadbanie o w艂a艣ciwy stan s艂u偶by zdrowia. Po  drugie dlatego, 偶e Orkiestra wyda艂a mi si臋 zbyt prostym alibi dla milion贸w  Polak贸w - wp艂acamy co艣 do puszki i mamy czyste sumienie plus dobre  samopoczucie, na reszt臋 roku jeste艣my jednocze艣nie zwolnieni z odruch贸w  empatii wobec bli藕nich.

Tak s膮dzi艂em, ale wynika艂o to z tego, 偶e o Orkiestrze s艂ysza艂em, ale  graj膮cych nie widzia艂em. W kolejnych latach gdy si臋 Orkiestrze  przygl膮da艂em, r贸s艂 we mnie nie entuzjazm mo偶e, ale podziw i szacunek dla  Owsiaka.

Co do alibi dla pa艅stwa. Jak mawia艂 pisarz Turgieniew, oczywi艣cie  Rosjanin, nie mo偶na nie robi膰 niczego tylko dlatego, 偶e nie mo偶na zrobi膰  wszystkiego. Pa艅stwo niech robi swoje, ale przecie偶 nie wyklucza to  wszelkich innych inicjatyw by co艣 zrobi膰, inicjatyw owsiakowych,  jakichkolwiek.

W p贸藕niejszych latach akcja Owsiaka zacz臋艂a mi si臋 wydawa膰 warto艣ci膮  samoistn膮. Z dw贸ch wzgl臋d贸w. Po pierwsze facet wykonuje 艣wietn膮 robot臋 i  ca艂a masa dzieciak贸w, a ostatnio tak偶e os贸b starszych, z tego korzysta. Po  drugie, w kraju o kompromituj膮co niskim wska藕niku zaufania spo艂ecznego,  ka偶dy pomys艂 na dzie艂o wsp贸lne jest wart b艂ogos艂awie艅stwa.

Ale rozumiem, 偶e u niekt贸rych sceptycyzm wci膮偶 jest 偶ywy. W porz膮dku.  Tylko sk膮d ten jad, sk膮d ta wrogo艣膰, sk膮d to coroczne biczowanie Owsiaka  przez prawicowych publicyst贸w? Z czym naprawd臋 maj膮 problem?

A problem ten jest wielki. Jak wielki, przekona艂em si臋 na w艂asnej sk贸rze.  Lat temu sze艣膰 dosta艂em nagrod臋 dla dziennikarza roku. Statuetka - ok, ale  cz臋艣ci膮 nagrody by艂 luksusowy Citroen za jakie艣 100 tysi臋cy z艂otych. Gdy  wyczytano moje nazwisko mia艂em jakie艣 20 sekund na podej艣cie do mikrofonu.  Do艣膰, 偶eby pomy艣le膰, 偶e samochodu nie chc臋.

Co z nim zrobi膰? Sekundy potem stwierdzi艂em, 偶e samoch贸d przeznaczam na  Wielk膮 Orkiestr臋. Kilka dni p贸藕niej przeczyta艂em w tek艣cie pana F., w  "Rzeczpospolitej", dzi艣 autora "wSieci", 偶e chcia艂em sobie zrobi膰 PR. Ok,  F. by sobie PR-u nie robi艂, tylko by wzi膮艂 samoch贸d. Ja go nie chcia艂em,  tym gorzej dla mnie.

Ciekawe czy gdybym samoch贸d przeznaczy艂 na Caritas, to by艂oby lepiej?  Troch臋 lepiej zapewne. Ale i tak bym dosta艂 po buzi, bo F., jak ca艂a nasza  prawica, tak ma. F. nie lubi Owsiaka, nienawidzi mnie, chcia艂by dosta膰  nagrod臋, nigdy jej nie dostanie.

Wracam do Owsiaka. Dlaczego go tak nie cierpi膮? Odpowied藕 wydaje mi si臋  prosta.

1. Osi膮gn膮艂 sukces. Sukces na prawicy jest podejrzany. Oni sukces贸w zbyt  wiele nie maj膮, wi臋c jak kto艣 sukces osi膮ga, to go nie lubi膮.

2. Owsiak nie jest "ich", a wi臋c jest wrogiem. W umys艂ach totalitarnych  zasada jest prosta. Nie jeste艣 nasz - jeste艣 wrogiem, resortowcem,  pogrobowcem Berii i Dzier偶y艅skiego. Oni naprawd臋 maj膮 tak zwoje w g艂owie  pouk艂adane, 偶e w takie wnioski im si臋 wszystko uk艂ada.

Popieram z ca艂ego serca Owsiaka. Popieram te偶 Ann臋 Dymn膮, Ew臋 B艂aszczyk  czy Caritas i guzik mnie obchodzi jakie pogl膮dy maj膮 ludzie, kt贸rzy  wykonuj膮 wspania艂膮 prac臋 na rzecz innych, czy偶 nie jest to - jak by to  powiedzie膰 Opus Dei, dzie艂o Bo偶e?

W艂a艣nie wytoczy艂em proces panom Karnowskim za ohydn膮 ok艂adk臋 ze mn膮 jako  SS-manem. Pan Karnowski, nie rozpoznaj臋 kt贸ry, s膮 do siebie zaskakuj膮co  podobni, napisa艂, 偶e pewnie potrzebuj臋 na waciki. Przez patriotyczne  gardzio艂ko mu nie przesz艂o, 偶e 250-ciu tysi臋cy z艂otych domagam si臋 na  Caritas. Przez gardzio艂ko musia艂oby przej艣膰 kilka s艂贸w prawdy, a tego  gardzio艂ko oraz gardzio艂ka w艂a艣ciciel, nie trawi膮..

Dzisiaj jak miliony Polak贸w b臋d臋 wspiera艂 Owsiaka i Orkiestr臋. Bez 偶adnych  skomplikowanych motyw贸w. Bo robi dobr膮 robot臋. Tak samo zrobi膮 miliony  Polak贸w, tych, kt贸rzy do puszek b臋d膮 wrzuca膰 z艂ot贸wk臋 i sto z艂otych, tych,  kt贸rzy w艂a艣nie wyszli z ko艣cio艂贸w i tych, kt贸rzy do ko艣cio艂贸w si臋 nie  wybieraj膮. B臋d膮 tak robi膰, bo tak chc膮, bo doceniaj膮 robot臋 Owsiaka, bo  chc膮 by膰 razem, bo chc膮 zrobi膰 razem co艣 fajnego. Tylko tyle, a偶 tyle.

To b臋dzie, niezale偶nie od sumy, wa偶ny akt. To b臋dzie wielkie g艂osowanie  tej normalnej Polski, kt贸ra nie daje si臋 zaczadzi膰 nienawistnikom,  widz膮cym wsz臋dzie wrog贸w, podejrzliwych, m贸wi膮cych o innych z pogard膮. W  gruncie rzeczy wi臋c, miliony Polak贸w wykonaj膮 jutro pi臋kn膮 prac臋, dla  bli藕nich, w imi臋 Boga albo bez boga, w imi臋 dobra i normalno艣ci.

I w ca艂ym tym oko艂oOwsiakowym kontredansie dok艂adnie taka jest stawka.  Dobro czy z艂o, mi艂o艣膰 czy nienawi艣膰. Wyb贸r wydaje si臋 prosty. #
Ze strony:
http://tiny.pl/q5xx1

--
stevep