Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS

Data: 2012-05-03 21:02:07
Autor: ja
Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS
Witam.

Pracujê na zleceniu. Zleceniodawca nie odmawia wprost, ale
zwodzi ju¿ pó³tora miesi±ca, a ja wci±¿ nie mam op³aconego
tzw. chorobowego. Chcê je p³aciæ, mia³bym ju¿ po³owê okresu
karencji za sob±. By³em w ZUS, twierdz±, ¿e sam nie mogê im
takiego o¶wiadczenia woli z³o¿yæ. To musi zrobiæ praco- lub
zleceniodawca.

Mo¿e to ma³o "prawne" pytanie, ale... co radzicie w takiej
sytuacji? --

Data: 2012-05-04 02:06:51
Autor: SDD
  ja pisze:

[...]

Abstrahujac od badania, czy to, co robisz w tej "pracy" rzeczywiscie jest wykonywaniem zlecenia a nie zakamuflowanym etatem, to moze... - polecony za poswiadczeniem odbioru, a w tresci oswiadczenie, ze z dniem tym i tym wnosisz o objecie ubezpieczeniem chorobowym.

W ogole to bardzo dziwne, ze robi koles problemy, gdyz:

1. Za ubezpieczenie to (znaczy chodzi o sk³adkê) nie bedzie *dodatkowo* placil - po prostu wiecej Ci potraci z wynagrodzenia z umowy.

2. Gdy zachorujesz, to nie on bedzie za to placil, gdyz za chorego zleceniobiorce *od poczatku* placi ZUS. Jesli zglasza (do chorobowego) nie wiêcej ni¿ 20 osób, to wogole on ma wszystko gdzies i jego rola konczy sie na zaniesieniu badz przeslaniu zwolnienia do oddzialu ZUS. Z ZUS-em sobie Ty juz wszystko zalatwiasz.
A jesli zglasza do chorobowego wiecej niz 20 osob, to wprawdzie niby on Ci przelewa kase, ale o tyle samo obniza sobie kwote skladek, ktora wplaca.

Moze sobie nie zdaje sprawy z pkt. 1-2 i mysli, ze zachorujesz i on bedzie za to placil...
Oczywiscie moze byc tak, ze nie na reke mu ta Twoja choroba by byla nawet wtedy, gdyby ktos za nia placil... - a czuje, ze Ty zachorujesz zaraz, jak tylko karencja minie :)
No ale to nie powinna byc jego sprawa.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2012-05-04 05:12:49
Autor:
Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS
SDD <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisa³(a):
  ja pisze:
> [...]
Abstrahujac od badania, czy to, co robisz w tej "pracy" rzeczywiscie jest wykonywaniem zlecenia a nie zakamuflowanym etatem,

Zdecydowanie jest. W siedzibie pracodawcy, 8 godzin... jedynie
udowodnienie podleg³o¶ci s³u¿bowej mo¿e byæ trudne (go¶æ jest
k³amc±, bêdzie siê wypiera³, ¿e wydawa³ mi polecenia).

Tak czy tak, piszê w³a¶nie pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy.

to moze... - polecony za poswiadczeniem odbioru, a w tresci oswiadczenie, ze z dniem tym i tym wnosisz o objecie ubezpieczeniem chorobowym.

Je¶li mail z za³±cznikiem tej tre¶ci (do wydrukowania i podpisania) nie
zadzia³a, tak zrobiê. Identyczna sytuacja jest z rachunkiem. Za marzec
dosta³em go dopiero 20. kwietnia, z dat± wsteczn±. Po d³ugim monitowaniu.

[...]

Tak. I zmarnowa³ mi ju¿ pó³tora miesi±ca okresu karencji.

Jeszcze siê nie spotka³em z tak± sytuacj±: rozmowy wy³±cznie w cztery
oczy w jakim¶ k±cie, wypieranie siê, ¿e w ogóle mia³y miejsce, odmawianie
dawania czegokolwik na pi¶mie itd. £±cznie z usuwaniem negatywnych opinii
o firmie w serwisach p³acowych.

Do tego ci±g³e naciski, ¿ebym tam siedzia³ do wieczora, pretensje, ¿e
za ma³o robiê, a równocze¶nie odrzucanie propozycji zakoñczenia
wspó³pracy za porozumieniem stron. Sam nie mogê odej¶æ przed koñcem
roku ze wzglêdu na kary umowne.

Oczywiscie moze byc tak, ze nie na reke mu ta Twoja choroba by byla nawet wtedy, gdyby ktos za nia placil... - a czuje, ze Ty zachorujesz zaraz, jak tylko karencja minie :)

W³a¶nie zachorowa³em. Ale to nic nie da: w umowie jest zapis, ¿e okres
wypowiedzenia przed³u¿a siê o czas choroby.

Data: 2012-05-04 00:54:26
Autor: witek
leksykot@gazeta.SKASUJ-TO.pl wrote:
Identyczna sytuacja jest z rachunkiem. Za marzec
dosta³em go dopiero 20. kwietnia, z dat± wsteczn±. Po d³ugim monitowaniu.

mozesz wyjasnik kto tu komu wystawi³ rachunek i dlaczego ty go dosta³e¶, a nie wys³a³e¶?

Data: 2012-05-04 08:29:27
Autor: Danusia
Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS

U¿ytkownik <leksykot@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:jnvogh$dpp$1inews.gazeta.pl...
SDD <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisa³(a):
  ja pisze:
[...]
W³a¶nie zachorowa³em. Ale to nic nie da: w umowie jest zapis, ¿e okres
wypowiedzenia przed³u¿a siê o czas choroby.

Chyba nie wiesz ¿e istnieje Rejestr Klauzul Niedozwolonych (patrz google).
Zgodnie z ustaw± je¿eli w umowie znajduje siê klauzula wystêpuj±ca  w rejestrze to z mocy prawa jest ona niewa¿na od samego pocz±tku, nie jest wymagany ¿adny aneks do umowy.

pozdr

Data: 2012-05-04 18:00:23
Autor: ja
Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS
Danusia <jjan5@wp.pl> napisa³(a):
> [...]
Zgodnie z ustaw± je¿eli w umowie znajduje siê klauzula wystêpuj±ca  w rejestrze to z mocy prawa jest ona niewa¿na od samego pocz±tku, nie jest wymagany ¿adny aneks do umowy.

Rzeczywi¶cie nie wiedzia³em. Podejrzewa³em, ¿e to nie jest wa¿ne, ale nikt
nie umia³ mi daæ wi±¿±cej odpowiedzi.

Dla ciekawych - stosowny fragment wygl±da tak:

"W sk³ad okresu wypowiedzenia nie wlicza siê okresu, w którym Zleceniobiorca
faktycznie nie realizowa³ przedmiotu zlecenia bez wzglêdu na przyczyny oraz
uzasadnienie braku realizacji zlecenia (w tym zwolnienia lekarskie, czas wolny
przeznaczony na wypoczynek lub przerwê w realizacji zlecenia [...]"

Zaraz poguglam i poczytam, dziêkujê.

Data: 2012-05-04 19:37:14
Autor: ja
[...]

Hm, znalaz³em tylko taki rejestr dla konsumentów. Nie widzê w nim niczego,
co by dotyczy³o mojej sytuacji.

Data: 2012-05-05 07:43:17
Autor: Danusia
Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS

U¿ytkownik " ja" <leksykot@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:jo1b5a$7nc$1inews.gazeta.pl...
[...]

Rejestr Klauzul Niedozwolonych dotyczy umów zawieranych pomiedzy firm± a osob± fizyczn± (nie drug± firm±), np. pomiedzy elekrowni±, gazowni± a indywidualnym odbiorc± (niekoniecznie konsumentem - bo konsumuj±c obiad w resteuracji ¿adnej umowy nie podpisujesz).

pozdr

Data: 2012-05-06 14:37:33
Autor: Nixe
W dniu 2012-05-05 07:43, Danusia pisze:
[...]

RKN dotyczy ochrony konsumentów (poniewa¿ ci nie maj± najczê¶ciej mo¿liwo¶ci negocjacji lub _nie_podpisania umowy z monopolist± czy stron± o silniejszej pozycji - np. dostawca mediów - kto¶ musi broniæ ich interesów, wiêc jest to w³a¶nie UOKiK)
A od kiedy to Twoim zdaniem zleceniobiorca jest konsumentem?

N.

Data: 2012-05-04 08:39:31
Autor: Gotfryd Smolik news

  ja pisze:
[...]

  I to ostatnie doskonale wyjasnia, dlaczego usi³uje unikac wszelkich
"papierów" zwiazanych z istnieniem rzeczonego "stosunku".
  Inna sprawa, ¿e albo takie zachowanie jest g³upie (lepiej miec
w sprawie o stosunek pracy w rêku mo¿liwie "mocne" argumenty wskazujace
¿e mamy zlecenie, ni¿ domniemanie ¿e mo¿e jednak w³asnie pracê)
albo wprost wskazuje na zamiar wyparcia siê istnienia jakiejkolwiek
umowy - "ten pan u mnie by³ tylko pogadaæ" :P

Identyczna sytuacja jest z rachunkiem.
Za marzec
dosta³em
   ^^^^^^^^

  ????

go dopiero 20. kwietnia, z dat± wsteczn±. Po d³ugim monitowaniu.

  Odpowiedz na pytanie "witka".
  Dlaczego utrudniasz zleceniodawcy prawid³owe rozliczenie ksiegowosci?
  :P
(¿eby nie by³o, mi te¿ zdarzy³o siê mocno pózno wystawiæ rachunek,
tylko nie wiem czy jestes pewien co to znaczy)

Jeszcze siê nie spotka³em z tak± sytuacj±: rozmowy wy³±cznie w cztery
oczy w jakim¶ k±cie, wypieranie siê, ¿e w ogóle mia³y miejsce, odmawianie
dawania czegokolwik na pi¶mie itd.

  IMO j.w., drugi przypadek.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-04 18:29:48
Autor:
Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisa³(a):
> Tak czy tak, piszê w³a¶nie pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy.
  I to ostatnie doskonale wyjasnia, dlaczego usi³uje unikac wszelkich
"papierów" zwiazanych z istnieniem rzeczonego "stosunku".

Prawdê mówi±c, nie rozumiem, dlaczego on jeszcze nie siedzi. Ale to ca³a
historia... Mam doprawdy ciekawe ¿ycie (choæ wola³bym co¶ spokojniejszego).

> Identyczna sytuacja jest z rachunkiem.
> Za marzec
> dosta³em
   ^^^^^^^^

  ????

> [...]

(¿eby nie by³o, mi te¿ zdarzy³o siê mocno pózno wystawiæ rachunek,
tylko nie wiem czy jestes pewien co to znaczy)

Pojecia nie mam... to moje pierwsze zlecenie.

Wystawi³em rachunek w terminie. Przeczyta³em, co siê robi i jak.

Okaza³o siê, ¿e oprócz mnie nikt (!) rachunków nie wystawia, a go¶æ by³
w¶ciek³y, ¿e zrobi³em to (celowo, nawiasem mówi±c) przy ¶wiadkach.
Podpisa³, ¿e go przyj±³, ale - uwaga - u góry, nad tekstem. Potem, po
kolejnych monitach, opieprzy³ mnie, ¿e da³em niepoprawny rachunek (by³
poprawny) i da³ mi swój: bez numeru i bez okre¶lenia okresu, za jaki jest
p³atno¶æ. Dopisa³em mu te poprawki d³ugopisem i dosta³em - znów po d³ugim
upominaniu siê - kolejn± wersjê, tê w³a¶nie z 20 kwietnia, datowan± na 13
(15. dnia ka¿dego miesi±ca jest termin zap³aty). Na tym rachunku brakuje
"od", jest tylko "do". Uzna³em jednak, ¿e na rachunku nr 1 ujdzie.

No i taka zabawa jest przy ka¿dej, najdrobniejszej sprawie.

A dzisiaj wys³a³em 2 polecone z potwierdzeniem odbioru: rachunek nr 2 i
o¶wiadczenie, ¿e chcê p³aciæ nieobowi±zkowe ubezpieczenie. Strata czasu,
strata pieniêdzy, ale co mo¿na innego zrobiæ?

Data: 2012-05-06 14:27:47
Autor: Nixe
W dniu 2012-05-04 20:29, leksykot@gazeta.SKASUJ-TO.pl pisze:

No i taka zabawa jest przy ka¿dej, najdrobniejszej sprawie.

Drobne pytanie - po kija jeszcze dla niego pracujesz??

 ale co mo¿na innego zrobiæ?

Znale¼æ sobie normaln± pracê?
Jako¶ nic lepszego "tak od rêki" nie przychodzi mi do g³owy.

N.

Data: 2012-05-06 18:50:16
Autor: ja
Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS
Nixe <nixe@nixe.pl> napisa³(a):
Drobne pytanie - po kija jeszcze dla niego pracujesz??

Autocytat:

Sam nie mogê odej¶æ przed koñcem
roku ze wzglêdu na kary umowne.

Kary s± wy¿sze, ni¿ to, co mogê zarobiæ. "Nie wy³±czaj±c dodatkowego
odszkodowania za szkody, które móg³ ponie¶æ zleceniodawca [ble, ble...]"

Tylko s±d. Je¶li uzna stosunek pracy, bêdê mia³ ³atwiej. Je¶li stres
mnie do tego czasu nie wykoñczy.

N.

H.

Data: 2012-05-06 22:36:26
Autor: Nixe
W dniu 2012-05-06 20:50,  ja pisze:
Nixe<nixe@nixe.pl>  napisa³(a):
[...]

To mo¿e inaczej - po grzyba podpisywa³e¶ tak niekorzystn± dla siebie umowê? Nó¿ Ci kto¶ do gard³a przystawia³?

N.

Data: 2012-05-06 21:28:20
Autor: ja
Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS
Nixe <nixe@nixe.pl> napisa³(a):
To mo¿e inaczej - po grzyba podpisywa³e¶ tak niekorzystn± dla siebie umowê? Nó¿ Ci kto¶ do gard³a przystawia³?

Jeszcze inaczej: po kiego rozpamiêtywaæ to, co by³o? Na to ju¿ nie mam wp³ywu.
Zrobi³em b³±d, przepad³o. Teraz jest jak jest i muszê siê w tym odnale¼æ.

Data: 2012-05-06 23:37:16
Autor: Nixe
W dniu 2012-05-06 23:28,  ja pisze:
Nixe<nixe@nixe.pl>  napisa³(a):
[...]

No to jeszcze inaczej - czy Twój zleceniodawca ³amie którykolwiek warunek_podpisanej_przez Was umowy?
Je¶li nie, to miej jaja i po prostu dotrwaj do jej koñca, bo skoro podpisa³e¶ j± ¶wiadomie, jako doros³y facet (niewa¿ne czy to b³±d czy by³e¶ g³upi czy tylko niedo¶wiadczony), to chyba wiedzia³e¶, na co siê godzisz.
Je¶li ³amie, to na co czekasz - po prostu Ty rozwi±¿ tê umowê bez okresu wypowiedzenia powo³uj±c siê na klauzulê, która pozwala Ci na taki ruch w wypadku niedotrzymania warunków umowy przez jedn± ze stron.

N.

Data: 2012-05-07 19:27:20
Autor:
[...]

"I - je¶li wolno mi tak powiedzieæ - wielka szkoda, ¿e nie jest pan ¯ydem".
  -- Mleczarz Tewje

Data: 2012-05-07 22:00:23
Autor: Nixe
W dniu 2012-05-07 21:27, leksykot@gazeta.SKASUJ-TO.pl pisze:
[...]

A tak bardziej ad meritum?
No chyba, ¿e liczysz jedynie na g³aski i porady pod tytu³em "Jak udupiæ gnoja, chocia¿ tak naprawdê to tylko moja wina, ¿e da³em siê zrobiæ w balona".
No sorry, ale je¶li zleceniodawca wywi±zuje siê z umowy, choæ Tobie mog± nie podobaæ siê rozmowy "na stronie" czy te¿ mo¿e nagle Ciê ol¶ni³o, ¿e podpisa³e¶ co¶, co jest dla Ciebie niekorzystne, to nikt Ci tutaj ukojenia nie przyniesie.

N.

Data: 2012-05-07 21:43:41
Autor: ja
Nieobowi±zkowe ubezpieczenie ZUS
Nixe <nixe@nixe.pl> napisa³(a):
A tak bardziej ad meritum?

Dawno ju¿ nie ma. Zada³em pytanie retoryczne. Mo¿e faktycznie nale¿a³o
pomy¶leæ, ¿e w ka¿dej wiêkszej grupie znajdzie siê kto¶, kto odpowie i
daæ sobie na wstrzymanie. Przepraszam.

No chyba, ¿e liczysz jedynie na g³aski i porady pod tytu³em "Jak udupiæ gnoja, chocia¿ tak naprawdê to tylko moja wina, ¿e da³em siê zrobiæ w balona".

1. To tylko moja wina, ¿e da³em siê zrobiæ w balona.
2. Szukam rozwi±zania dla problemów bie¿±cych i spodziewanych przysz³ych.
3. Chcê siê odczepiæ od gnoja. Obawiam siê jednak, ¿e w zastanej sytuacji
wychodzi na jedno.

Data: 2012-05-07 04:48:11
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 4 May 2012,   wrote:

Wystawi³em rachunek w terminie. Przeczyta³em, co siê robi i jak.

Okaza³o siê, ¿e oprócz mnie nikt (!) rachunków nie wystawia,

  A, to przepraszam.
  Sadzi³em ¿e nale¿ysz do pozycji "nikt" :)

[...]

  Prawdê mówiac, jak "do sadu", to fakt ¿e da³ swój jest bez znaczenia.