Niespłacona pożyczka

Data: 2009-10-17 16:37:59
Autor: adam
Niespłacona pożyczka
Witam,
udzieliłem pewnej osobie pożyczkę (poprzez aukcję allegro) w wysokości 3000zł - użytkownik miał oddać do 10 dni kwotę 3400zł. Niestety, ale minęło już kilka miesięcy, a kwota nie została zwrócona.

Moje pytania w związku z powyższym:
- czy procent % na jaki pożyczka została udzielona jest zgodny z prawem i nie będę miał żadnych problemów zgłaszając sprawę na policję?
- czy jako dowody sprawy wystarczy potwierdzenie przelewu, wydruk aukcji + ewentualne rozmowy poprzez gg komunikator ustalające warunki pożyczki

Data: 2009-10-17 16:40:13
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
adam pisze:
[...]

   Jak się udziela pożyczki przez allegro?

Moje pytania w związku z powyższym:
- czy procent % na jaki pożyczka została udzielona jest zgodny z prawem i nie będę miał żadnych problemów zgłaszając sprawę na policję?

1. Maksymalna wysokość oprocentowania może być około (nie chce mi się teraz sprawdzać) 25% w skali roku.

   Na policję nie ma sensu zgłaszać, chyba że masz dowody na oszustwo, czyli że w momencie brania pożyczki ktoś już nie miał zamiaru jej spłacić.

- czy jako dowody sprawy wystarczy potwierdzenie przelewu, wydruk aukcji + ewentualne rozmowy poprzez gg komunikator ustalające warunki pożyczki

   Nie bardzo, pożyczka powyżej 500zł powinna być stwierdzona pismem.

--
Liwiusz

Data: 2009-10-17 16:44:36
Autor: adam
Niespłacona pożyczka
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hbcl0g$6hl$3news.onet.pl...
adam pisze:
[...]

Aukcja to umowa cywilno-prawna tak? Więc w tej umowie zapisaliśmy, że udzielana jest pożyczka.

[...]

Czyli co jestem w du**? Pozostaje mi tylko jechać oklupac gościa?

Data: 2009-10-17 18:10:45
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
adam pisze:
[...]

   Dziwny sposób, na pewno niezgodny z regulaminem oraz przeznaczeniem allegro.

[...]

   Albo potraktować te 3000zł jako nauczkę.

--
Liwiusz

Data: 2009-10-17 21:33:22
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka
Czyli co jestem w du**? Pozostaje mi tylko jechać oklupac gościa?

Zartujesz!
I dodatkowo miec sprawe o czynna napsac, pobicie, zastraszanie... A jak jemu cos zrobisz powazniejszego to jeszcze mu rente placic bedziesz.
Lepiej o tym zapomniec i sie nie pchac w nowe klopoty.

Data: 2009-10-17 22:49:48
Autor: Andrzej Lawa
Niesplacona pozyczka
pmlb pisze:
Czyli co jestem w du**? Pozostaje mi tylko jechac oklupac goscia?

[...]

Zwracam uwagę, że groźby bezprawne są dużo surowiej traktowane, jeśli
dotyczą zwrotu rzekomej wierzytelności.

Data: 2009-10-17 20:24:06
Autor: SDD
Niespłacona pożyczka

Użytkownik "adam" <adam.w@wp.pl> napisał w wiadomości news:hbckl2$32g$1node2.news.atman.pl...
[...]

Do takich rzeczy to sa inne serwisy - np. www.monetto.pl
Nawet wspolpracuja z firmami windykacyjnymi.
Mogles chociaz zazadac weksla (oczywiscie podpisanego osobiscie, nei korespondencyjnie).

Wspolczuje naiwnosci.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-10-17 20:36:27
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
SDD pisze:
[...]

   Albo z notarialnie poświadczonym podpisem.

--
Liwiusz

Data: 2009-10-19 07:52:52
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
Niespłacona pożyczka
Dnia Sat, 17 Oct 2009 20:36:27 +0200, Liwiusz napisał(a):

Mogles chociaz zazadac weksla (oczywiscie podpisanego osobiscie, nei korespondencyjnie).

   Albo z notarialnie poœwiadczonym podpisem.

dobre rozwišzanie!
słyszałem, że banki, w których wystawca weksla ma konto bieżšce chętnie
kupujš takie weksle, oczywiœcie nie należy spodziewać się atrakcyjnej ceny --
Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
http://foto.3mam.net/album2/Lowicz/index7.php

Data: 2009-10-19 10:14:08
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:
[...]

   To pewnie zależy od banku, ale nie liczyłbym na to, że wiele chętnie kupi.

--
Liwiusz

Data: 2009-10-18 00:05:18
Autor: scream
Niespłacona pożyczka
Dnia Sat, 17 Oct 2009 20:24:06 +0200, SDD napisał(a):

Do takich rzeczy to sa inne serwisy - np. www.monetto.pl

No to żeś teraz mu poradził... LOL :)

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2009-10-17 20:52:50
Autor: Andrzej Lawa
Niespłacona pożyczka
adam pisze:
[...]

Tsk, tsk, tsk - 480% w stosunku rocznym? Kanciarz okantowany przez
kanciarza...

Moje pytania w związku z powyższym:
- czy procent % na jaki pożyczka została udzielona jest zgodny z prawem i nie będę miał żadnych problemów zgłaszając sprawę na policję?

Policja jak policja, ale fiskus może cię schrupać jak świeżą bułeczkę :)

Od pożyczek płaci się podatki!

- czy jako dowody sprawy wystarczy potwierdzenie przelewu,

To jest tylko potwierdzenie, że gdzieś zostały wysłane pieniądze.

wydruk aukcji +

Allegro nie przewiduje takich aukcji.

ewentualne rozmowy poprzez gg komunikator ustalające warunki pożyczki

ROTFL

W najlepszym wypadku mógłbyś skorzystać z zapisów o bezpodstawnym
wzbogaceniu (że niby ten przelew omyłkowo wysłałeś do tego gościa), ale
to da ci tylko zwrot wysłanej sumy plus ewentualnie odsetki ustawowe od
dnia doręczenia adresatowi wezwania do zwrotu nienależnej sumy.

A to i tak pod warunkiem, że w tytule przelewu nie było żadnych
"pożyczek" itepe, bo tak to się fiskus upomni o swoje 2% od całej sumy i
jeszcze stracisz (dozwolone prawem odsetki wyjdą mniejsze od tych 2%).

Data: 2009-10-17 22:07:50
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
Andrzej Lawa pisze:
adam pisze:
[...]

   Wielki mi kanciarz. Rozumiem, że według Ciebie za pożyczenie komuś 3000zł na 10 dni można wziąć co najwyżej 14zł. Przepisy są do d*py i tyle.

[...]

   Z jakiego powodu?

Od pożyczek płaci się podatki!

   To oświeć mnie kto i jakie podatki płaci, wielki specjalisto! ;)

[...]

   Może najpierw przeczytaj ustawę o podatku od czynności cywilno-prawnych i dowiedz się, kto ten podatek ma w tym przypadku płacić.

--
Liwiusz

Data: 2009-10-17 22:48:24
Autor: Andrzej Lawa
Niespłacona pożyczka
Liwiusz pisze:

Tsk, tsk, tsk - 480% w stosunku rocznym? Kanciarz okantowany przez
kanciarza...

  Wielki mi kanciarz. Rozumiem, że według Ciebie za pożyczenie komuś

No to pazerny lichwiarz.

3000zł na 10 dni można wziąć co najwyżej 14zł. Przepisy są do d*py i tyle.

Bardzo dobre przepisy.

[ciach]

  Może najpierw przeczytaj ustawę o podatku od czynności
cywilno-prawnych i dowiedz się, kto ten podatek ma w tym przypadku płacić.

Przeczytałem... ale fakt, że jakiś czas temu, kiedy strony odpowiadały
solidarnie.

Teraz obowiązek opłacenia PCC ciąży wyłącznie na pożyczkobiorcy - mój błąd.

A teraz, skoro jesteś taki mądry, opowiedz koledze o pułapkach
związanych z podatkiem dochodowym w sytuacji, kiedy płatnik twierdzi, że
pieniędzy nie dostał.

Data: 2009-10-17 22:19:46
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka
[...]

Kiedys ponoc za udzielenie pozyczki na procent scinano glowy...
Czasy sie zmienily to i za niesplacenie procentu teraz scinaja.

Data: 2009-10-17 23:14:19
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
Andrzej Lawa pisze:
Liwiusz pisze:

Tsk, tsk, tsk - 480% w stosunku rocznym? Kanciarz okantowany przez
kanciarza...
  Wielki mi kanciarz. Rozumiem, że według Ciebie za pożyczenie komuś

No to pazerny lichwiarz.

   W takim razie idź do banku i powiedz, aby Ci pożyczyli 3000zł na 10 dni za 14zł. Powodzenia.

A teraz, skoro jesteś taki mądry, opowiedz koledze o pułapkach
związanych z podatkiem dochodowym w sytuacji, kiedy płatnik twierdzi, że
pieniędzy nie dostał.

   I jakie to pułapki?

--
Liwiusz

Data: 2009-10-18 01:00:08
Autor: Andrzej Lawa
Niespłacona pożyczka
Liwiusz pisze:

No to pazerny lichwiarz.

  W takim razie idź do banku i powiedz, aby Ci pożyczyli 3000zł na 10
dni za 14zł. Powodzenia.

Sami dali. Nie musiałem nawet chodzić. To się nazywa "kredyt
odnawialny". Uprzedzając twoje dalsze złośliwe uwagi ignoranta: bez
prowizji.

Taki jesteś mądry, to się sam domyśl.

Data: 2009-10-18 09:27:28
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
Andrzej Lawa pisze:
Liwiusz pisze:

[...]

   Nie chodzi o to, aby pożyczyć z banku, w którym ma się dobrą historię kredytową i w którym płacisz prowizje z innych tytułów lub który inaczej na Tobie zarabia - wtedy może udzielić Ci takiego kredytu odnawialnego poniżej kosztów. Idź jako nowy klient, do nowego banku po kredyt gotówkowy i każ sobie pożyczyć 3000zł za opłatą 14zł. A jak będą chcieli więcej (a na pewno będą chcieli), to wyzwij ich od lichwiarzy. Tutaj zobaczysz absurd Twojego rozumowania.

   Chcąc pożyczyć te 3000zł na 10 dni w banku również zapłacisz od tego kosztów więcej niż te 25% w skali roku. Tym samym nazywanie kogoś pożyczającego za opłatą 400zł lichwiarzem jest nie na miejscu.

   Lichwą może być nazwany nadmierny procent, jednakże nadmierność procentu ustala się po wzięciu pod uwagę konkretnych okoliczności. Pożyczenie na 480% może być lichwą w pożyczce na rok, ale nie na kilka dni.

[...]

   Widać niewyspany dziś jestem, naprowadź.

--
Liwiusz

Data: 2009-10-18 11:24:58
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka
[...]

Ponizej kosztow? A ilez to kosztuje wystukanie w klawiature kilku cyfr?
Jakie to bank ponosi koszty z tym zwiazane? ;)

[...]

Nie moga, bo z tego co wiem ustawa im zabrania.

  Chcąc pożyczyć te 3000zł na 10 dni w banku również zapłacisz od tego kosztów więcej niż te 25% w skali roku. Tym samym nazywanie kogoś pożyczającego za opłatą 400zł lichwiarzem jest nie na miejscu.

Kazdy kto pobiera porcent od pozyczonych pieniedzy jest lichwiarzem! Przeczytaj definicje lichwiarza i skad sie wziela nazwa Lichwa.

  Lichwą może być nazwany nadmierny procent, jednakże nadmierność procentu ustala się po wzięciu pod uwagę konkretnych okoliczności. Pożyczenie na 480% może być lichwą w pożyczce na rok, ale nie na kilka dni.

Jak wyzej. Kilka stuleci temu za pozyczanie pieniedzy na porcent scinano glowy, uznajac to za duze przestepstwo.

Data: 2009-10-18 13:07:15
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
pmlb pisze:

Ponizej kosztow? A ilez to kosztuje wystukanie w klawiature kilku cyfr?
Jakie to bank ponosi koszty z tym zwiazane? ;)

   Mam nadzieję, że żartujesz :)

[...]

   Ustawa zabrania procentu większego niż około 25%. Ale mogą pobierać prowizje, opłaty za rozpatrzenie itp., przez co realny koszt kredytu będzie dużo większy.

[...]

   Definicja jest zmienna, w zależności od okresu i kraju. Dla mnie lichwa to nadmierny procent, przy czym nie chodzi o jakąś konkretną jego wartość. Przy czym zgodnie z zasadą - chcącemu nie dzieje się krzywda - jeśli ktoś chce brać pieniądze na lichwiarski procent, to nie można mu tego zabronić.

[...]

   Nie rozmawiamy o historii.

--
Liwiusz

Data: 2009-10-18 13:09:56
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka

"Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote in message news:hbest8$dcd$2news.onet.pl...
pmlb pisze:

Ponizej kosztow? A ilez to kosztuje wystukanie w klawiature kilku cyfr?
Jakie to bank ponosi koszty z tym zwiazane? ;)

  Mam nadzieję, że żartujesz :)

Absolutnie nie!
Powiedz jakie koszty ponosi bank udzielajac pozyczki 3000zl?

[...]

Rozmawiamy o procencie a nie o prowizjach. Osoba ktora poprzez alegro pozyczyl;a kase zrobila to na procent a nie na prowizje czy koszta inne.

[...]

Niekoniecznie! Jesli ktos powie: "ja chce kupic 10 granatow" - zabronisz mu czy nie?
Nie inaczej jest z reszta.

[...]

Historia jest terazniejszoscia. Nigdy nie wiadomo jak bedzie to wygladalo za rok, dwa lata. Warto zawsze znac podstawy, przyczyny zdarzenia - to daje pelniejszy obraz.

Data: 2009-10-18 14:14:33
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka

pmlb pisze:

[...]

   Różnorakie, zacznijmy od kosztu wynajmu lokalu oraz kosztu pracy pracownika (załóżmy, że udzielenie pożyczki trwa 15 minut, co daje spokojnie 5-10zł kosztu pracownika). O samych pieniądzach nie mówię, bo dla Ciebie banki czerpią pieniądze z burz magnetycznych na swoich twardych dyskach.

[...]

   Nie wiesz, jaka była umowa. Wiadomo tylko tyle, że miał oddać 3400, a dostał 3000zł. Niech zatem to będzie 400zł opłaty za rozpatrzenie wniosku. Wtedy to już nie jest lichwa?

[...]

   Analogia nietrafiona. Państwo zabrania handlu granatami, ponieważ wydaje mu się, że obecność granatów w społeczeństwie może być niebezpieczne dla osób postronnych. Z lichwą tak nie jest.

   To podstawy już znamy :)

--
Liwiusz

Data: 2009-10-18 15:17:36
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka
[...]

A jesli bank miessci sie w domu?
Poza tym co w takim razie z innymi pozyczkami, czy po uzyskaniu wszystkich kosztow reszta pozyczek bedzie gratisowa?

O samych pieniądzach nie mówię, bo dla Ciebie banki czerpią pieniądze z burz magnetycznych na swoich twardych dyskach.

A wedlug ciebie skad sie biora?
Pieniadze to wylacznie zapis na papierze czy w dzisiejszych czasach zapis komputerowy.

[...]

To zawsze bedzie lichwa! Mowilismy o oprocentowaniu, zadanie prowizji czy kosztow jest niewspolmierne do ich poniesienia i to jest tez niezodne z prawem.

[...]

Analogia bardzo trafiona, bo mozna kogos zmusic do wziecia kredytu ktorego nigdy nie splaci ze wzgledu na drakonskie oplaty, wowczas taka osoba staje sie defacto niewolnikiem.
Jesli ktos straci prace bo w danym rejonie nic wiecej nie ma, i by przezyc musi wziasc kredyt na 400% to jak sadzisz wezmie czy nie? Moim zdaniem wezmie, bo tylko w taki sposob moze przezyc, wg. twojej teori obie strony sa zadowolone i dokonaly tego swiadomie - prawda? Tylko, ze jedna strona byla do tego zmuszona poprzez inne okolicznosci i dlatego panstwo powinno chornic przed takimi dzialaniami.
Tak jak z granatem. Ja chce kupic granaty, ale ja wcale nie zamierzam popelnic samobojstwa. To ze je gdziesz wrzuce... wg. liberalizmu powinno byc wszystko dozwolone... jedynym ograniczeniem powinno byc "czy ja chce czy nie" - prawda?

[...]

Ale jeszcze musimy z tego wyciagac wnioski.
Sama znajmosc wzoru na dodawanie nie uczyni z ciebie matematyka, musisz jeszcze umiec go zastosowac.

Data: 2009-10-18 14:03:33
Autor: Tomek
Niespłacona pożyczka
Dnia 18-10-2009 o 12:24:58 pmlb <pmlb@domino.com> napisał(a):

[...]

To jest pomysł na biznes - otwierasz franczyzę jakiegoś banku,
jak ktoś przyjdzie to masz grubą rentę, bo wystukiwanie cyfr kosztuje  przecież grosze,
  a jak nikt nie przyjdzie, to kosztów nie masz bo nie wstukałem żadnej  cyfry
więc wychodzisz w najgorszym razie na zero.

--
Tomek

Data: 2009-10-18 12:32:05
Autor: Andrzej Lawa
Niespłacona pożyczka
Liwiusz pisze:

[...]

Poniżej kosztów? ROTFL

Banki zarabiałyby krocie nawet, gdyby w ogóle nie brały prowizji, a
oprocentowanie kredytów i lokat było (prawie) takie samo.

Patrz: mechanizm kreacji pieniądza.

gotówkowy i każ sobie pożyczyć 3000zł za opłatą 14zł. A jak będą chcieli

Ty weź mi nie zmieniaj warunków zadania po jego wykonaniu, OK?

więcej (a na pewno będą chcieli), to wyzwij ich od lichwiarzy. Tutaj
zobaczysz absurd Twojego rozumowania.

Primo: oprocentowanie a prowizje (jedno zwiększa zwracane sumy, a drugie
zmniejsza pożyczoną sumę).

Secundo: nawet prowizje są rzędu kilku procent.

  Chcąc pożyczyć te 3000zł na 10 dni w banku również zapłacisz od tego
kosztów więcej niż te 25% w skali roku. Tym samym nazywanie kogoś
pożyczającego za opłatą 400zł lichwiarzem jest nie na miejscu.

Och, jak najbardziej na miejscu. Nawet najdroższe "szybkie" kredyty
miałyby prowizję w okolicach ćwierci tej sumy.

  Lichwą może być nazwany nadmierny procent, jednakże nadmierność
procentu ustala się po wzięciu pod uwagę konkretnych okoliczności.
Pożyczenie na 480% może być lichwą w pożyczce na rok, ale nie na kilka dni.

Pożyczenie na 480% będzie lichwą nawet przy pożyczce na jeden dzień.

[...]

Fiskus dorwie się do umowy - zażyczy sobie podatku dochodowego. I teraz
udowadniaj, że nie dostałeś jeszcze tych pieniędzy ;)

Data: 2009-10-18 12:43:57
Autor: Tomasz Chmielewski
Niespłacona pożyczka
Andrzej Lawa wrote:
Liwiusz pisze:

[...]

Zapomniales dodac:

- wszyscy klienci co do jednego splacaliby w terminie, bez ponaglen, komornikow i pokonywania innych przeszkod, wszystkie wziete w danym banku kredyty,

- wszyscy klienci bioracy kredyty w sposob posredni lub bezposredni skladaliby depozyty na kwote rowna lub przewyzszajaca ow kredyt w tym samym banku (np. za ow kredyt, dokonywaliby zakupy w sklepie, ktory potwm wsadzi pieniadze do tego samego banku).

Inaczej twoje rozumowanie jest bez sensu.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-10-18 13:19:05
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka
[...]

A niby dlaczego maja splacac, poza tym jest to nierealne z samego faktu kreacji pieniadza.
Skoro tylko banki moga kreowac (drukowac) pieniadze to skad wezmiesz pieniadze na procent od kredytu?
Tylko biorac nowa pozyczke...

[...]

Ale w uproszczeniu bank moze udzielic pozyczek w stsunku 9:1. Banki poprzez bank centralny tak naprawde sa jak jeden bank i nie ma znaczenia do ktorego banku zaniesiesz pieniadze i gdzie je pozyczysz.
Mialo by znaczenie jak by kazdy bank mial wlasna walute. Przy wspolnej walucie traktuj kazdy bank jak jeden wielki z odzialami.
Ilosc depozytow zawsze bedzie praktycznie znikoma w stosunku do udzielonego kredytu.
Jesli wszys by jakims cudem splacicli kredyty z odsetkami (co jak wspomnialem jest nierealne) to na swiecie nie bylo by ani jednego pieniadza! Banki zarabiaja glownie na tym, ze pieniadze kraza jak najdluzej czyli - im gorszy dluznik i z wiekszymi problemai tym lepiej dla banku bo wiecej zarabia.

Data: 2009-10-18 22:24:40
Autor: Tomasz Chmielewski
Niespłacona pożyczka
pmlb wrote:
[...]

W skrocie - dlatego ze nasz "maly bank", ktory zainicjowal ten watek, nie wykreuje juz zadnego pieniadza i upadnie, bo jego pozyczkobiorca nie zwrocil kredytu (3000 zl).

(...)

[...]

Co szczegolnie dobrze widac np. w Zimbabwe.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-10-19 14:14:05
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka
[...]

Alez moze wypuscic papierki z napisem 1000zl - tak czy nie?
Jednak oficjalnych pieniedzy mu nie wolno bo na rto jest monopol.
Musial by sie polaczyc z duzym bankiem zwanym centralnym, tudziesz narodowym, wowczas dziala by juz w sieci bankow i mogl by kreowac pieniadze wg. wskaznika 9:1
Nasz inicjator nie jest bankiem, moze chcial byc ale wlasnie nie zrozumial istoty dzialania banku i dlaczego w Panstwie obowiazuje tylko jedna waluta. On pozyczyl z wlasnych zasobo i stracil, banki pozyczaja z powietrza musza miec jedynie 1/10 czesc pozyczki zdeponowana w banku centralnym.
Innymi slowy: jak 30% ludzi przyjdzie po swoje depozyty banki w danym kraju (lub nawet regionie) bankrutuja.

(...)

[...]

Nie, w Polsce gdzie rzady liberalne zaciagaja coraz wieksze pozyczki:))
Klient ktory splaca zobowiazanie do banku termionow lub przed terminem jest zlym klientem bo na nim jest marny zysk. Dlatego splate przed terminem czesto sie kaze odsetkami za okres przewidziany a nie wykorzystany.
Pozyczka to nowe pieniadze na rynku, im dluzej kraza tym wiecej pieniedzy przynosza swoim tworcom w tym wypadku bankowi.
Splacona pozyczka znosi te pieniadze z rynku a wiec koniec zarobku. Co jest wiec bardziej oplacalne: klient splacajacy zadluzenie terminowo czy taki ktory ma problemy i jest obciazny dodatkowo odestkami karnymi - wg. ciebie na ktorym kliencie bank zarobi wiecej?
Poza tym nie odpowiedziales mi na pytanie:
Skad biora sie pieniadze?

Data: 2009-10-19 15:59:01
Autor: Tomasz Chmielewski
Niespłacona pożyczka
pmlb wrote:
[...]

Nie moze (zakladajac, ze jest bankiem), bo nikt mu nie przyniosl pieniedzy w postaci depozytow, wiec nie moze uczestniczyc w kreacji pieniadza.

(...)

[...]

Upraszczasz i zupelnie pomijasz ryzyko.
Wiesz, pieniadze nie biora sie od odsetek karnych nakladanych na klienta.
Jakby tak bylo, banki przescigalyby sie w ofertach kredytow dla osob bezrobotnych czy tym bardziej bezdomnych. Ilez na nich mozna by odsetek karnych nalozyc!

Nakresliles jedynie dylemat:
- staly ale pewny zysk, lub
- potencjalnie wyzszy zysk, ale obarczony ryzykiem (i mozliwa strata).

Poza tym nie odpowiedziales mi na pytanie:
Skad biora sie pieniadze?

Z pracy, a nie jak zdajesz sie caly czas sugerowac, z burzy magnetycznej na bankowych dyskach.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-10-19 16:04:31
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka
[...]

Sam sobie wsadzil ze swojego potfela - nie moze?

(...)

[...]

Az osiagnie sie wartosc czegos co jest realna warotscia a nie papierkiem - np. dom.
Czy bank moze zajac nieruchomosc dluznika za nisplacane kredyty?

Nakresliles jedynie dylemat:
- staly ale pewny zysk, lub

Nie do mkonca pewny, poza tym bradzo marny zysk, praktycznie nioplacalny. Bank jedynie zyskuje procent - nic wiecej.

- potencjalnie wyzszy zysk, ale obarczony ryzykiem (i mozliwa strata).

Jesli dluznik ma dom to gdzie to ryzyko?
Bank pozycza wykreowane pieniadze, wydmuchane na podstawie wskaznika 9:1 a w ewfekcjie otrzymuje realna wartosc w postani nieruchomoasci - czy to wgh. ciebie ryzyko?
Jakie bank ponosi ryzyko udzielajac pozyczki z kreowanych pieniedzy? Co bank traci? Odsetki - nic wiecej.
Czy to duza strata dla banku w porownaniu z ewwnetualnym zyskiem w postaci domu, lub np. pracy dluznika do emeryutury na rzecz banku? A dluznik tych pieniedzy nie splaci jak juz mu komornik siadzie i wowczas procent zamiast za dwa lata bedzie pobrany za lat 10, 20, 30... co jest bardziej oplacalne?

Poza tym nie odpowiedziales mi na pytanie:
Skad biora sie pieniadze?

Z pracy, a nie jak zdajesz sie caly czas sugerowac, z burzy magnetycznej na bankowych dyskach.

A skad sa pieniadze na poczet poborow dla pracownika?

Data: 2009-10-19 19:24:55
Autor: Tomasz Chmielewski
Niespłacona pożyczka
pmlb wrote:

Jesli dluznik ma dom to gdzie to ryzyko?
Bank pozycza wykreowane pieniadze, wydmuchane na podstawie wskaznika 9:1 a w ewfekcjie otrzymuje realna wartosc w postani nieruchomoasci - czy to wgh. ciebie ryzyko?

Widze, ze ostatni kryzys na swiecie jeszcze do ciebie nie dotarl?

Rowniez z pracy.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-10-20 02:37:56
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka

[...]

W czym kryzys? Kogo tenkryzys uderzyl?

[...]

A nie prosciej przyznac sie, ze nie wiesz?

Data: 2009-10-20 08:38:00
Autor: Tomasz Chmielewski
Niespłacona pożyczka
pmlb wrote:

[...]

W czym kryzys?

W zaufaniu.

Kogo tenkryzys uderzyl?

Posrednio lub bezposrednio, w prawie kazdego.

[...]

Alez dobrze wiem - z pracy.
Wroc do momentu, kiedy wymyslono pieniadz i zastapiono nim wymiane barterowa - i wtedy zastanow sie, w jakim celu go wprowadzono.

Potem przejdz do nieco nowszych czasow, i zastanow sie, jaka jest zaleznosc miedzy wzrostem gospodarczym ("praca") a "masa pieniadza" w gospodarce.

Ale to jakby dyskusja nie na ta grupie.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-10-20 10:31:19
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka
[...]

do czego?

Kogo tenkryzys uderzyl?

Posrednio lub bezposrednio, w prawie kazdego.

bankierow tez?

[...]

Ale to bylo 300 lat temu lub dawniej, od ponad 100 lat mamy pieniadz fraktalny ktory z wymiana barterowa nie ma nic wspolnego nawet z praca nie ma nic wspolnego. Kazdy pieniadz na rynku jest dzis efektem kredytu. To, ze ty pracujesz i za dostajesz zapis na koncie oznacz jedynie, ze twoj pracodawca wziol na to kredyt, as jeli nie on to jego klient...
Papierek zwany banknotem to tez nie jest pieniadz w tego slowa znaczeniu bezposrednio a jedynie "obietnica".
Bank tez nigdy nie zagwarantuje wyplat w 100% - jak sadzisz dlaczego?

Potem przejdz do nieco nowszych czasow, i zastanow sie, jaka jest zaleznosc miedzy wzrostem gospodarczym ("praca") a "masa pieniadza" w gospodarce.

Wzrost gospodarczy jest niezbedny by obsluzyc procenty banku. Jak wytlumaczysz fakt ludzi nieoracujacxych a majacych potezne dochody i to nie z lokat?
Pieniadz dzis to wylacznie zapis na koncie i papierek zwany banknotem.
Bank w swietle prawa ma prawo "dodrukowac" pieniadze wg wspolczynnika 9:1 o tym pisze np. na stronie NBP!
Sprawdziles? Tam jest nawet animacja pokazujaca jak powstaja pieniadze:)) - oficjalne strony NBP

Ale to jakby dyskusja nie na ta grupie.

Na ta tez, bo to prawo gwarantuje bankom kreacje pieniedzy. Prowo tez wymaga od ciebie wobec tego calkowitego posluszenstwa, nie wolno ci wytwarzac wlasnej waluty.

Data: 2009-10-20 11:58:56
Autor: Tomasz Chmielewski
Niespłacona pożyczka
pmlb wrote:

(...)

Wzrost gospodarczy jest niezbedny by obsluzyc procenty banku. Jak wytlumaczysz fakt ludzi nieoracujacxych a majacych potezne dochody i to nie z lokat?

Mowisz o rentierach, ludziach, ktorzy odziedziczyli potezne majatki, czy np. o Krolowej Anglii?

[...]

No widzisz, a zdaje sie, ze nic nie zrozumiales z tej animacji (i generalnie z tego, jak dziala gospodarka, co to jest inflacja czy wzrost gospodarczy) a bezmyslnie powtarzasz jakies spiskowe teorie dziejow.

Wybacz, ale nie chce mi sie dalej dyskutowac ;)

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-10-20 11:03:09
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka
[...]

Nie mowie o ludziach ktorzy dostaj np. pieniadze a nic nie robia.

[...]

Rozumiem. Zawsze tak jest. Jak juz brakuje - to po prostu teksty w stylu: "a tamm... cicho baadz..."
Ludzie w Polsce maja strasze opory do przyznania sie do niewiedzy na jakis temat...
To nie pierwszy przypadek i jak miewam nie ostatni. Trudno. Napraszac sie nie bede.

Data: 2009-10-20 12:30:47
Autor: wromek
Niespłacona pożyczka
Nie mowie o ludziach ktorzy dostaj np. pieniadze a nic nie robia.

Przeczytalem to zdanie kilka razy i ni cholery nie potrafie pojac co znaczy a nie mowie juz o tym, ze nie rozumiem co miales na mysli

Wybacz, ale nie chce mi sie dalej dyskutowac ;)

To rozumiem :)

To nie pierwszy przypadek i jak miewam nie ostatni.

Ja tez miewam rozne przypadki...

Data: 2009-10-20 12:33:06
Autor: Nixe
Niespłacona pożyczka
"pmlb" <pmlb@domino.com> napisał

Nie mowie o ludziach ktorzy dostaj np. pieniadze a nic nie robia.

Same im z nieba lecą?

[...]

To chyba nie o to chodzi.
Po prostu wymyślasz albo powtarzasz po kimś różne śmiesznostki, więc trudno z nimi dyskutować.

Pozdrawiam
Nixe

Data: 2009-10-19 22:16:27
Autor: Krzysztof
Niespłacona pożyczka
[...]

Tak, tak, dzięki takim błyskotliwym pomysłom mamy dzisiaj to co mamy :-/
Tamtym, w USA też się wydawało, że pieniądze można sobie ot tak po prostu wykreować.

Pozdr

Data: 2009-10-20 02:39:28
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka

"Krzysztof" <kk@interia.pl> wrote in message news:hbihfc$h96$1news.onet.pl...
[...]

Nie kryzys obecny zostal wywolany innym mechanizmem, kreacja pieniadza trwa od ponad 100 lat.
Obecny kryzys zostal wymyslony pod koniec lat 80-siatych.
A tak naprawde, jak popatrzysz kto zyskal kto stracil, to przeanalizuj - a zobaczysz po co jest kryzys.

Data: 2009-10-20 08:58:20
Autor: Krzysztof
Niespłacona pożyczka
[...]

Kurczę, normalnie się marnujesz trzymając w ukryciu takie rewelacje.

Pozdr
K.

Data: 2009-10-20 10:35:42
Autor: pmlb
Niespłacona pożyczka

[...]

Ale o tym mowi sie od ok 2 lat....
To nie sa rewelacje.
Nawet w UK prawo zmieniono, tak, ze firma majaca wiecej niz 3 nieruchomosci nie bedzie od nich placic podaku, chyba, ze beda zsiedlone w przypadku mieszkan lub bedzie dzialalnosc gospodarcza w miejscach do tego przeznaczonych. To prawo wprowadzono rok temu w listopadzie. I jak sie domyslasz ma na celu uchronic banki od placenia poteznych podatkow zwiazanych z przejeciami komorniczymi.
Osoba prywatna majaca domy juz pod to nie podlega.
Aby troche zlagodzic zly odzwiek tego prawa rownolegle wprowadzono wzrost podatku dla najbogatrzych do 50%.
Banki staja sie wlascicielami juz nie domow ale calych nieomal ulic! I to nie sa papierki z napisem "promys" ale to sa realne domy!

Data: 2009-10-20 13:47:46
Autor: Tomek
Niespłacona pożyczka
Dnia 20-10-2009 o 08:58:20 Krzysztof <kk@interia.pl> napisał(a):

[...]

To nie są tak naprawdę żadne rewelacje, po prostu pmlb za dużo Zeitgeistów
się naoglądał. Niektórzy widzą w normalnych działaniach spisek iluminatów,
a sami jakby byli bliżej korytka to by robili dokładnie to samo. Pierwsze  z brzegu:

http://www.blog.gwiazdowski.pl/index.php?subcontent=1&id=458

--
Tomek

Data: 2009-10-18 13:04:40
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
Andrzej Lawa pisze:

Liwiusz pisze:

[...]

   Wiem co to jest mechanizm kreacji pieniądza. Proszę Cię jednak o wskazanie oferty cennikowej jakiegoś banku, gdzie mógłbym przyjść z ulicy i wziąć sobie 3000zł na 10 dni za 14zł. Czekam.

gotówkowy i każ sobie pożyczyć 3000zł za opłatą 14zł. A jak będą chcieli

Ty weź mi nie zmieniaj warunków zadania po jego wykonaniu, OK?

   Nie zmieniam. Nazwałeś lichwiarzem kogoś, kto nieznajomemu pożycza na 10 dni pieniądze na procent wyższy niż 25%. Wskaż zatem jak można taką pożyczkę uzyskać "legalnie".

[...]

   Ćwierć 400zł to 100zł, czyli nadal lichwa - wedle Ciebie.

[...]

  Zatem pożyczając 3000zł na 1 dzień i biorąc za to ryzyko wynagrodzenie 2zł jestem lichwiarzem. Z takimi argumentami daleko nie podyskutujemy...

[...]

   Nadal nie rozumiem - podatku od odsetek? W jaki sposób zaprzeczenie pożyczkobiorcy, że otrzymał te pieniądze, może spowodować konieczność zapłacenia przeze mnie podatku od nie otrzymanych jeszcze odsetek?
Chyba jednak to Ty się nie wyspałeś :)

--
Liwiusz

Data: 2009-10-18 08:43:56
Autor: JaMyszka
Niespłacona pożyczka
On 18 Paź, 13:04, Liwiusz wrote:
[...]
   Nie zmieniam. Nazwałeś lichwiarzem kogoś, kto nieznajomemu pożycza na
10 dni pieniądze na procent wyższy niż 25%. Wskaż zatem jak można taką
pożyczkę uzyskać "legalnie".
[...]

Kiedyś, kiedyś jeden wiekowy krakus zdradził mi sposób zawierania umów
o pożyczkę.
W umowie wpisuje się kwotę pożyczki powiększoną o odsetki, a wypłaca
się samą pożyczkę.

http://crazymotion.net/ewa-demarczyk-groszki-i-re/wI7UliuywsT4jAy.html

--
Pozdrawiam :)
JM

Data: 2009-10-18 08:46:09
Autor: JaMyszka
Niespłacona pożyczka
On 18 Paź, 17:43, JaMyszka  wrote:
[...]
http://crazymotion.net/ewa-demarczyk-groszki-i-re/wI7UliuywsT4jAy.html

Ha! Chochlik się wmieszał;p
Sorry:))

Data: 2009-10-18 17:47:08
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
JaMyszka pisze:
On 18 Paź, 13:04, Liwiusz wrote:
[...]
[...]

   Można również żadnej umowy pisemnej nie spisywać, a wystawiać tylko weksel na kwotę pożyczki+odsetki. Oprócz uproszczenia w umowie, daje to również usprawnienie w egzekucji.

--
Liwiusz

Data: 2009-10-18 09:42:30
Autor: JaMyszka
Niespłacona pożyczka
On 18 Paź, 17:47, Liwiusz  wrote:
[...]
   Można również żadnej umowy pisemnej nie spisywać, a wystawiać tylko
weksel na kwotę pożyczki+odsetki. Oprócz uproszczenia w umowie, daje to
również usprawnienie w egzekucji.

Onegdaj tylko takie kwity chodziły przy pożyczce.
Dzisiaj naród sobie ciężko przyswaja tę formę zabezpieczenia gotówki -
zarówno przy pożyczkach jak i w DG.

Data: 2009-10-18 18:48:28
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
JaMyszka pisze:
On 18 Paź, 17:47, Liwiusz  wrote:
[...]
[...]

  Cóż, 40+20 lat socjalistycznej edukacji zrobiło swoje. Za PRLu w książkach na temat weksli można było znaleźć coś takiego:

"Już z samym pojęciem wekslu łączy się często w naszej wyobraźni wyzysk, którego narzędziem był weksel przez całe wieki. Zarówno w życiu, jak i w literaturze - w powieściach i utworach scenicznych formacji kapitalistycznej spotykamy często charakterystyczny obraz wyzysku stosowanego przez chciwych lichwiarzy, którzy do sumy pożyczkowej doliczali lichwiarskie odsetki i zmuszali dłużnika do podpisywania wekslu na sumę obejmującą takie odsetki, bardzo często przewyższające sam kapitał. Lichwiarz puszczał taki weksel w obieg, a wobec nabywcy dłużnik w zasadzie nie mógł się bronić zarzutem, że przeważającą część długu wekslowego stanowią lichwiarskie odsetki."

(Ignacy Różański, Podręcznik prawa wekslowego wraz z wzorami weksli, 1957).

   Co ciekawe, przed wojną ten sam Ignacy Różański (znany wtedy jako Ignacy Rosenblüth), sędzia sądu najwyższego wydawał swoje książki bez takich ideologicznych wycieczek. Czy w socjalizmie zmienił poglądy, czy został do takiej zmiany zmuszony, aby wydać książkę?

--
Liwiusz

Data: 2009-10-18 17:14:48
Autor: Jacek_P
Niespłacona pożyczka
Liwiusz napisal:
[...]

Raczej to drugie: obowiazkowa danina na rzecz ideologii systemowej. Mam podrecznik algebry do II klasy technikum z roku 1952 i w przedmowie tez sa odpowiednie inwokacje na czesc klasy robotniczej, bratniego Zwiazku Radzieckiego i swiatlego przewodnictwa generalissimusa Stalina. Pomijajac te bzdety reszta podrecznika jest na takim poziomie merytorycznym, ze obecne szkoly srednie moga tylko pomarzyc :/
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-10-18 18:51:51
Autor: spp
Niespłacona pożyczka
Liwiusz pisze:

  Co ciekawe, przed wojną ten sam Ignacy Różański (znany wtedy jako Ignacy Rosenblüth), sędzia sądu najwyższego wydawał swoje książki bez takich ideologicznych wycieczek.

Ależ w pewnym sensie ma rację.:) Weksel to dobra rzecz dla ... świadomych obywateli. Że nasze społeczeństwo nie do końca dorosło do tej formy zabezpieczenia interesów świadczą najlepiej cyrki wokół weksli Samoobrony. To, że durnie podpisywali to się nie dziwię ale ilu ludzi wtedy twierdziło że da się je po prostu unieważnić uchwałą sejmową ... :)

--
spp

Data: 2009-10-19 01:42:02
Autor: Andrzej Lawa
Niespłacona pożyczka
Liwiusz pisze:

[...]

Każdy bank z ofertą linii kredytowej na starcie.

[...]

W banku.

[ciach]

[...]

Ćwierć lichwy ;)

[...]

Co miałeś z matematyki?

Przy 480% odsetek za jeden dzień od 3000zł wyjdzie około 40zł.

2zł będzie przy legalnym (poniżej 25%) oprocentowaniu.

[...]

Kombinuj dalej.

Podpowiedź: podłożenie świni przez tego drugiego naciągacza.

Data: 2009-10-19 10:12:21
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
Andrzej Lawa pisze:
Liwiusz pisze:

[...]

   Nieprawda, oferty banków zawierają opłatę za udzielenie takiej linii, zwykle 1-2%, minimum 50-200zł. Nadal proszę o wskazanie takiego banku, gdzie mogę przyjść z ulicy i wziąć 3000zł na 10 dni za 14zł.

[...]

   Którym?

[ciach]

[...]

  A jest też ćwierć ciąży?

[...]

  Niech będzie - 2,50zł.

Przy 480% odsetek za jeden dzień od 3000zł wyjdzie około 40zł.

2zł będzie przy legalnym (poniżej 25%) oprocentowaniu.

   No to 2,50zł - jestem lichwiarz? :)

[...]

   A po co mam kombinować, jak coś wymyśliłeś, to napisz, a wtedy zobaczymy jaką to ma wartość. Na razie nic z tego nie wynika.

--
Liwiusz

Data: 2009-10-19 14:19:15
Autor: Andrzej Lawa
Niespłacona pożyczka
Liwiusz pisze:

[...]

Zawyżasz. Tak np. mBank ma minimum 25zł. To jest już duuuużo poniżej
stawki PCC, którą w przypadku pożyczki od osoby fizycznej zapłaciłby i
tak pożyczający.

gdzie mogę przyjść z ulicy i wziąć 3000zł na 10 dni za 14zł.

Patrz wyżej.

[...]

Mam ci wymieniać wszystkie, które mają taką ofertę?? Oszalałeś?

[...]

Lichwa, ale mniejsza. I mówię o _najdroższych_.

[...]

Nie, troll.

[...]

Fiskus dowiaduje się o pożyczce i o terminie jej spłaty oraz odsetkach.

Myślisz, że będą się długo zastanawiać, czy faktycznie zostało to
zapłacone? A udowodnij, że NIE dostałeś pieniędzy.

Data: 2009-10-19 14:25:44
Autor: Liwiusz
Niespłacona pożyczka
Andrzej Lawa pisze:
Liwiusz pisze:

[...]

   I przy pewnych kwotach i długościach pożyczki te 25zł stanowi lichwę. A ja się pytałem gdzie mogę pożyczyć 3000zł za 14zł. Powiedziałeś, że można, więc czekam.

gdzie mogę przyjść z ulicy i wziąć 3000zł na 10 dni za 14zł.

Patrz wyżej.

   Nic nie widzę.

W banku.
  Którym?

Mam ci wymieniać wszystkie, które mają taką ofertę?? Oszalałeś?

   Wystarczy jeden.

   Poza tym dyskusja dotyczyła czegoś innego - zauważyłeś, że 400zł odsetek od 3000zł to lichwa, bo powinno być nie więcej niż 25% w skali roku. Udowodniłem Ci, że tak liczyć lichwy nie można, bowiem po takiej cenie nie dostanie się pożyczki nawet w banku.

Fiskus dowiaduje się o pożyczce i o terminie jej spłaty oraz odsetkach.

Myślisz, że będą się długo zastanawiać, czy faktycznie zostało to
zapłacone? A udowodnij, że NIE dostałeś pieniędzy.

   To może jeszcze dołóż oskarżenie o pracę na czarno. I udowodnij, że nie pracowałeś i pieniędzy nie dostawałeś. Przykład od czapy.

   A co do dowodu, to dowodem na niedostanie pieniędzy jest oświadczenie wierzyciela.

--
Liwiusz

Niespłacona pożyczka