Niestartujący wentylator w obudowie - zagrożenie?

Data: 2012-03-18 23:33:34
Autor: Doggie
Niestartujący wentylator w obudowie - zagrożenie?
Witam,

Zastanawiam się czy wentylator, który przestał startować w czasie włączania komputera, może stanowić zagrożenie w kontekście zwarciowo-pożarowym. Proszę o opinie.

--
Zdrówka,
Doggie

Data: 2012-03-18 23:36:06
Autor: Doggie
W dniu 2012-03-18 23:33, Doggie pisze:
Zastanawiam się czy wentylator, który przestał startować w czasie
włączania komputera, może stanowić zagrożenie w kontekście
zwarciowo-pożarowym. Proszę o opinie.

Dodam, że prąd nadal do niego dochodzi, a powodem odmawiania współpracy są zabrudzenia oraz mniejsze niż nominalne napięcie.

--
Zdrówka,
Doggie

Data: 2012-03-19 08:48:11
Autor: Tomaszek
W dniu 2012-03-18 23:36, Doggie pisze:
Dodam, że prąd nadal do niego dochodzi, a powodem odmawiania współpracy
są zabrudzenia oraz mniejsze niż nominalne napięcie.

Wiatraczek masz zasilany na 12V? Napięcie na linii 12V jest tak małe, że wiatrak się nie uruchamia? Jeśli tak to zacznij się tym martwić, a nie wiatraczkiem;)

Data: 2012-03-19 20:17:43
Autor: Doggie
W dniu 2012-03-19 08:48, Tomaszek pisze:
[...]

Do wentylatora mam doprowadzone 5V zamiast 12. Po czyszczeniu startuje OK, ale po paru miesiącach historia się powtarza. Komputer robi za pomocniczy serwer. Mam w nim płytę Abit BH6 z PIII Tualatin 512kB na dwóch przejściówkach :) - płyta jest na chodzie od 1999 roku :) Hobbystycznie interesuje mnie utrzymanie tego stanu ;) A sam wiatrak chłodzi kondensatory wokół procesora. Już raz je wymieniałem, potem dodałem też dobry zasilacz, jednak wolę, żeby coś na nie również dmuchało. A że pudło zasadniczo stoi w kącie i nie zaglądam do niego za często, chciałbym wiedzieć, czy ew. kolejne przyblokowanie wiatraka może stanowić jakiś problem z punktu widzenia elektryczności.

--
Zdrówka,
Doggie

Data: 2012-03-19 22:43:54
Autor: T.F.
Niestartujący wentylator w obudowie - zagrożenie?
"Doggie" ...

Do wentylatora mam doprowadzone 5V zamiast 12.

Zmien na 7V

Mam w nim płytę Abit BH6 z PIII

to starsze od wegla!

--
T.F.

Data: 2012-03-20 13:33:40
Autor: Tomaszek
W dniu 2012-03-19 22:43, T.F. pisze:
Mam w nim płytę Abit BH6 z PIII

to starsze od wegla!

No, ale działa. Z tymi współczesnymi płytami to różnie bywa.

Data: 2012-03-20 13:40:48
Autor: Tomaszek
W dniu 2012-03-19 20:17, Doggie pisze:
[...]

Tak więc sprawa wygląda;) OK. śmiało możesz podłączyć to przez dyferencjał napięć i uzyskać 7V.
Tu masz jak to zrobić, ale pewnie wiesz;)

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b8f7962a0b48e783.html

A zatarcie wiatraczka nie stanowi zagrożenia, jakiego się obawiasz. W sumie to nie stanowi żadnego zagrożenia. Za małe tu moce występują;)

Data: 2012-03-19 11:14:23
Autor: Remek
Użytkownik "Doggie" napisał:

Dodam, że prąd nadal do niego dochodzi, a powodem odmawiania współpracy
są zabrudzenia oraz mniejsze niż nominalne napięcie.

Debil, czy prowokator? Czego oczekujesz? Może chcesz, aby ktoś odchamił Twój
wentylator?

Remek

Data: 2012-03-19 23:37:34
Autor: Doggie
W dniu 2012-03-19 11:14, Remek pisze:
Debil, czy prowokator? Czego oczekujesz? Może chcesz, aby ktoś odchamił Twój
wentylator?

Pudło. Ale fajnie, że spróbowałeś. A teraz spierdalaj.

--
Zdrówka,
Doggie

Data: 2012-03-18 23:46:51
Autor: JoteR
"Doggie" napisał:

Zastanawiam się czy wentylator, który przestał startować w czasie włączania komputera, może stanowić zagrożenie w kontekście zwarciowo-pożarowym. Proszę o opinie.

Bezpośrednio raczej nie. Jednak radziłbym, abyś doprowadził do sytuacji, w której mógłbyś powiedzieć: "E pur si muove". Nawet jeśli oznaczałoby to (tymczasowo oczywiście) konieczność ręcznej ekscytacji wiatraczka. Po ruszeniu go z miejsca powinien już dalej samodzielnie się kręcić.

JoteR

Data: 2012-03-19 21:05:30
Autor: Doggie
W dniu 2012-03-18 23:46, JoteR pisze:
[...]

:)

Taki sposób działa - sprawdzałem! Jednakowoż, wolę nie musieć czekać w pobliżu w pogotowiu z paluchem ;)

--
Zdrówka,
Doggie

Data: 2012-03-19 23:00:31
Autor: JoteR
"Doggie" napisał:

Jednakowoż, wolę nie musieć czekać w pobliżu w pogotowiu z paluchem ;)

To zamiast zasilać go z 5V - podłącz go do 12 V z szeregowo wpiętą diodą Zenera 6V2 (w kierunku zaporowym) tak, aby do wiatraczka docierała różnica napięć. Jeśli nadal nie będzie startował, to zastosuj diodę 5V6 lub niższą, aż do uzyskania pewnego startu. Jednak IMHO wiatraczek dożywa swoich dni i warto byłoby go wymienić, bo za czas jakiś historia się powtórzy.

JoteR

Data: 2012-03-19 00:22:50
Autor: BartekK
[...]

Nie ma szans w normalnych warunkach. Nawet wentylator (taki komputerowy) totalnie zatarty i zasilany pełnym napięciem 12v - pobiera maksymalnie prąd tak mniejwięcej ~2x nominalny, co może go podgrzeje, ale do kilkudziesięciu stopni, a nie do stopienia plastiku czy zapłonu.

Data: 2012-03-19 21:06:26
Autor: Doggie
W dniu 2012-03-19 00:22, BartekK pisze:
[...]

Brzmi to całkiem pokrzepiająco :)

--
Zdrówka,
Doggie

Data: 2012-03-19 08:55:50
Autor: Chris
Niestartujący wentylator w obudowie - zagrożenie?
Doggie nabazgrał(a):

Witam,
Zastanawiam się czy wentylator, który przestał startować w czasie włączania komputera, może stanowić zagrożenie w kontekście zwarciowo-pożarowym. Proszę o opinie.

A nie możesz go odpiąć ??

Data: 2012-03-19 20:21:47
Autor: Doggie
W dniu 2012-03-19 08:55, Chris pisze:
Zastanawiam się czy wentylator, który przestał startować w czasie
włączania komputera, może stanowić zagrożenie w kontekście
zwarciowo-pożarowym. Proszę o opinie.
A nie możesz go odpiąć ??

Jest w trudno dostępnym miejscu, chłodzi kondensatory i nie mam pod ręką innego modelu 5cm. Wolę, żeby został, pod warunkiem, że nie będzie w stanie spowodować zwarcia itp.

--
Zdrówka,
Doggie

Data: 2012-03-19 22:48:06
Autor: Tomasz Wójtowicz
W dniu 2012-03-19 20:21, Doggie pisze:
[...]

Jak zrobi zwarcie, to się zasilacz wyłączy. Najmniejszy problem.

Data: 2012-03-19 20:15:45
Autor: PL(N)umber_One
Niestartujący wentylator w obudowie - zagrożenie?
Witam
Nie wiem, czy warto ryzykować. Zapewne łatwiej jednak wymienić wiatraczek, niż kondensatory, które chłodzi. Jak się będzie często przegrzewał, to możliwe jest zwarcie w uzwojeniach stojana i będzie kłopot. Koszt nowego 50X50 to kilkanaście złotych. Zasilany z 12V pobiera mniej niż 100 mA, a start będzie pewny.
PP --

Data: 2012-03-21 20:54:47
Autor: Doggie
Niestartujący wentylator w obudowie - zagrożenie?
W dniu 2012-03-18 23:33, Doggie pisze:
[...]

Dzięki za wszystkie opinie!

--
Zdrówka,
Doggie

Niestartujący wentylator w obudowie - zagrożenie?