Nietypowa manetka Sturmey - Archer

Data: 2010-08-30 20:36:51
Autor: PeJot
Nietypowa manetka Sturmey - Archer
Czołem.

Temat z cyklu ktokolwiek widział, ktokolwiek wie. Rower ma przerzutkę wewnętrzną 5 biegową Surmey - Archer. Uszkodzona jest manetka. Problem w tym że producent się do owej piasty ani manetki nie przyznaje, bo piasta jest sterowana *dwiema* linkami, tymczasem współczesne 5 biegowe piasty są sterowane *jedną* linką. W najbliższym czasie będę próbował wyrzeźbić coś na wzór uszkodzonego detalu z manetki, ale może ktoś gdzieś widział taką manetkę do kupienia. Jeżeli nie uda się manetki zreanimować, to nie dało by się wykorzystać choćby części biegów, sterując jedną linką ? Szkoda trochę przekreślać całej piasty, skądinąd bardzo ciekawej, tylko przez wyłamaną jedną z dźwigienek sterujących linkami. Inna sprawa że piasta fajna, za to manetka jest wykonana z wyjątkowo marnego tworzywa. Zdecydowanie mi bardziej pasują napędy z przerzutkami zewnętrznymi, do których części można kupić w SR za rogiem.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-08-30 22:52:40
Autor: Marcin
Nietypowa manetka Sturmey - Archer
Może podam Ci zbyt daleką drogę poszukiwań, ale spróbuj popisać do dużych sklepów rowerowych na zachodzie - szczególnie jeśli w danym mieście masz kogoś, kto mógłby detal odebrać i wysłać Ci listem/paczką.

Jak grzebałem trochę przy starych rowerach w Danii i mi czegoś zabrakło, to szedłem do sklepu, pokazywałem, tam szukali w wielkim, poprzegródkowanym pudle z rozbiórkowymi częsciami z serwisu - i co najlepsze zwykle dawali potrzebną część - używaną, ale sprawną - za darmo...

Potem - już z Polski - pisałem w sprawie kilku drobiazgów do sklepów w Szwecji i zawsze dostawałem wyczerpującą odpowiedź - czy mają, czy mogą sprowadzić, na kiedy i za ile.

Może warto spróbować - tam te przerzutki były dużo bardziej rozpowszechnione niż u nas...

--
Pozdrawiam!
Marcin

Data: 2010-08-30 23:13:25
Autor: Coaster
PeJot wrote:
Czołem.

Temat z cyklu ktokolwiek widział, ktokolwiek wie. Rower ma przerzutkę wewnętrzną 5 biegową Surmey - Archer. Uszkodzona jest manetka.

Nie maja onaczen? Kazdy produkt S-A posialdal wlasny symbol. Latwiej by bylo cos doradzic. Sheldon podawal przyklad manetek 'single trigger' do 5-biegowych S-A z dwiema linkami ale nie byl nimi zachwycony.
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=151

Problem w tym że producent się do owej piasty ani manetki nie przyznaje, bo piasta jest sterowana *dwiema* linkami, tymczasem współczesne 5 biegowe piasty są sterowane *jedną* linką.

To w koncu jaki to producent? Sturmey-Archer na na swojej 'archiwalnej' stronie nie ukrywa zwiazkow z 5-speed z dwiema linkami:
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=104
http://www.sturmey-archerheritage.com/images/photos/pic-104.1.jpg
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=265
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=266
http://www.sturmey-archerheritage.com/images/photos/pic-266.1.jpg
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=115
http://www.sturmey-archerheritage.com/images/photos/pic-115.1.jpg
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=131
http://www.sturmey-archerheritage.com/images/photos/pic-131.1.jpg
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=145

A na stronie Sheldona masz tez info jak najlepiej sterowac 5-tka:
"The best control arrangement for a 2-cable 5-speed hub is a standard 3-speed trigger for the right cable, and a friction-type derailer shift lever for the left cable. The use of the friction shifter on the left gets around the problem of critical adjustment of the left cable, since you just pull it until it stops.

[I use a trigger on the left, in the 2nd and 3rd gear positions. Its latching in the 2nd gear position holds the cable taut. The cable does need adjusting occasionally. I have used the original S5, and the S5/2 II, each for years, and had no problems with them except when the cable is misadjusted -- John Allen.]"
http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer_5-spd.html#5spd

[...]

Jaki sybol piasty? Ktora manetka?
http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer.html#models

--
PoZdR
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice

Data: 2010-08-31 11:28:03
Autor: PeJoto2.pl
Coaster pisze:

http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=151

Dokładnie to. Na stronę S-A nie zaglądam zbyt często, nie mam potrzeby. ostatnio szukałem rysunku eksplozyjnego 3 biegówki, i wówczas był na głównej stronie a nie w archwaliach. Dzięki za linki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-08-31 13:30:18
Autor: Coaster
On 8/31/10 11:28 AM, PeJoto2.pl wrote:
Coaster pisze:

[...]

Prosze bardzo. Stary S-A to moj ulubieniec ;-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-08-31 14:33:13
Autor: PeJot
Coaster pisze:

Prosze bardzo. Stary S-A to moj ulubieniec ;-)

A mój nie bardzo. Kiedyś serwisowałem kilka starych 3 biegówek i ich toporna konstrukcja niespecjalnie zrobiła na mnie wrażenie. Teraz te delikatne manetki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-08-31 16:41:09
Autor: Coaster
On 8/31/10 2:33 PM, PeJot wrote:
Coaster pisze:

Prosze bardzo. Stary S-A to moj ulubieniec ;-)

A mój nie bardzo. Kiedyś serwisowałem kilka starych 3 biegówek i ich
toporna konstrukcja niespecjalnie zrobiła na mnie wrażenie.

Nie wiem jak stare sa dla ciebie stare ;-)
Piszac stary S-A mialem na mysli modele do poczatku lat 60-tych a lata 50-te w szczegolnosci.

Teraz te delikatne manetki.

To nie sa manetki - prawdziwe, solidne manetki to takie:
http://genetics.mgh.harvard.edu/hanczyc/pdfs/satriggersjuly06.pdf

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-09-04 07:59:28
Autor: PeJot
PeJot pisze:
Coaster pisze:

Prosze bardzo. Stary S-A to moj ulubieniec ;-)

A mój nie bardzo. Kiedyś serwisowałem kilka starych 3 biegówek i ich toporna konstrukcja niespecjalnie zrobiła na mnie wrażenie. Teraz te delikatne manetki.

I na dokładkę - te piasty miały hamulce bębnowe. Jestem rozczarowany ich mizerną skutecznością.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-08-31 09:37:46
Autor: Bartek
Nietypowa manetka Sturmey - Archer
Manetka do Sachs Pentasport też ma 5 biegów na dwie linki. Może pasuje? Jest dostępna w RoweryStylowe i Cykloturze za jakieś 55 zł.

Na 4 biegu obie linki są na kompletnym luzie. Jedna z linek napina się na 1 i 5, druga na 2,3.

Data: 2010-08-31 09:43:41
Autor: Jan Cytawa
PeJot napisał:

[...]

Sterujac jedna linka bedziesz mial 3 biegi. Druga linka powieksza zakres
przelozen do 5 (Wieksze: nadbieg i podbieg). Mozesz zastosowac 2 osobne
manetki i bedziesz mial wszystkie 5 biegow.

W tej manetce najczesciej wylamuja sie platykowe koleczki chodzace po
krzywkach. Mozna czasem cos wymyslec, ale trzeba przede wszystkim
rozebrac piaste i usunac stary, lepki juz ze starosci smar, ktory
powoduje, ze trzeba mocno ciagnac linki. To najprawdopodobniej
zniszczylo manetke.

Jan Cytawa

Data: 2010-08-31 11:24:51
Autor: PeJoto2.pl
Jan Cytawa pisze:

> Sterujac jedna linka bedziesz mial 3 biegi. Druga linka powieksza zakres
> przelozen do 5 (Wieksze: nadbieg i podbieg). Mozesz zastosowac 2 osobne
> manetki i bedziesz mial wszystkie 5 biegow.

Gdybym robił dla siebie tak bym kombinował.

> W tej manetce najczesciej wylamuja sie platykowe koleczki chodzace po
> krzywkach.

Bingo.

> [...]
> rozebrac piaste i usunac stary, lepki juz ze starosci smar, ktory
> powoduje, ze trzeba mocno ciagnac linki. To najprawdopodobniej

Albo j.w., albo raczej poprzedni użytkownik podczas zdjęcia tylnego koła zbyt mocno naprężył linkę. Koniec końców będę próbował dorobić całą dźwigienkę z wyłamanym kołkiem, nie wygląda to na technologię kosmiczną.
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Nietypowa manetka Sturmey - Archer