Nietypowy temat: dobór przedniej przerzutki

Data: 2011-10-26 10:08:44
Autor: PeJot
Nietypowy temat: dobór przedniej przerzutki
Czołem.

W ramach przeciwdziałania obumieraniu grupy :)

Syn ma w rowerze korby 152 mm, z *maksymalną* koronką 38 zębów. Tylko takie krótkie korby udało się zdobyć. OIDP Shimano, bodaj w grupie Acera dawno temu stosowało takie maleńkie tarcze, ale nie pamiętam czy do tego była jakaś specjalna przerzutka przednia, czy zwykła kompaktowa, taka do tarczy maks. 42 zęby. Teraz, po sezonie chciałbym popracować nad tym napędem i poprawić jakość przerzucania z przodu. Na razie działa to tak sobie i nie mam pojęcia, czy to kwestia badziewnych, tanich tarcz z symbolicznymi elementami wspomagającym przerzucanie, przerzutki, czy samej jej regulacji.

Co do krótkich korb, myślałem nad skróceniem standardowych 170 mm. Tymczasem dzieciak rośnie w takim tempie, że wkrótce 152 mm będą za krótkie ( przyjmując 1/10 wzrostu ). Wyboru długości korb nie ma, stąd pytanie - przy jakim wzroście korba 152 mm będzie za krótka, a 170 mm bezpieczna ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-26 02:37:12
Autor: Rowerex
On 26 Paź, 10:08, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

W ramach przeciwdziałania obumieraniu grupy :)

Tymczasem dzieciak rośnie w takim tempie

Jest rok 2015

- Serdecznie witamy Państwa najtrudniejszym, królewskim etapie wyścigu
Tur-de-frans 2015. Przypominamy, że liderem po 14 etapach jest polski
kolarz, syn jednego z użytkowników największej na świecie grupy
dyskusyjnej "pl.rec.rowery", P. Jankisza!
- Tury jak wiadomo mają całkiem pokaźny związek z Polską, o czym
przypominaliśmy w czasie naszego narodowego Tura...
- Turu chyba...
- No tak, Turu, heheha..., a więc musiało w końcu dojść do sytuacji w
której zarówno Tur de Poloń, jak i Tur de frans padną łupem polskiego
kolarza! Serdecznie witają Państwa:
- Titus_Atomicus,
- Michał Wolff
- oraz gościnnie komentujący razem z nami Alfer z Pracy
- i znowu muszę przypominać, drogi Michale, że teraz to Alfer ze
Studia
- no tak, ze Studia heheheh
- Przypominamy, o konkursie sponsorowanym przez grupę "pl.rec.rowery",
sponsora naszego kolarskiego mistrza, w którym do wygrania są m.in.,
archiwalne zapisy legendarnych preclowych  flame'ów, oraz bestseller
ostatnich lat, rowerowy poradnik "precel rządzi, precel radzi, precel
nigdy cię nie zdradzi"

;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-10-26 12:06:50
Autor: kamil/Endurorider.pl
Nietypowy temat: dobór przedniej przerzutki
Użytkownik "Rowerex" <rowerex@op.pl> napisał w wiadomości news:0cfa704a-ced5-4590-b4d3-

Jest rok 2015

(cut)

LAME :>

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-10-26 13:05:14
Autor: szaman (Baker)
On 10/26/2011 11:37 AM, Rowerex wrote::
[...]

:) Taka relacja trwałaby chyba cały tur, 24h/dobę bez przerw na reklamy i wiadomości:P

sz

Data: 2011-10-26 13:47:00
Autor: Titus Atomicus
Nietypowy temat: dobór przedniej prze rzutki
In article <0cfa704a-ced5-4590-b4d3-27db341a5408@g21g2000yqc.googlegroups.com>,
 Rowerex <rowerex@op.pl> wrote:

Jest rok 2015

Serdecznie witają Państwa:
- Titus_Atomicus,
- Michał Wolff
- oraz gościnnie komentujący razem z nami Alfer z Pracy

E, bez sensu. Mnie imprezy w stylu TdF po prostu nie interesuja i nawet sie na nich nie znam.
Co do Wolffa, to byc moze sie na nich zna (podobnie jak na wszytkim innym), tylko ze pewnie nie wypuszcza go z psychiatryka.
Przeciez wszyscy widza, ze stan jego zdrowia raptownie sie pogarsza.

TA

Data: 2011-10-26 12:08:37
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j88f6d$h2m$1inews.gazeta.pl...

[...]

Hmm, o ile wyobraźnia mi dobrze podpowiada to problem może być z regulacją wysokości przerzutki przy tak małych tarczach - starczy miejsca na rurze podsiodłowej żeby klatkę odpowiednio nisko ustawić?

Linia łańcucha ok?

Stawiam, że przerzutka była normalna z masowej grupy :)

Data: 2011-10-26 14:01:31
Autor: PeJot
W dniu 2011-10-26 12:08, kamil/Endurorider.pl pisze:

Hmm, o ile wyobraźnia mi dobrze podpowiada to problem może być z
regulacją wysokości przerzutki przy tak małych tarczach - starczy
miejsca na rurze podsiodłowej żeby klatkę odpowiednio nisko ustawić?

Tak, ale to nic nie daje. Nawet odnoszę wrażenie że przy ustawieniu wysoko zmiana przełożeń jest szybsza - łańcuch jest wybaczany na dłuższym odcinku.

Linia łańcucha ok?

Tak.

Stawiam, że przerzutka była normalna z masowej grupy :)

Znowu jakieś Alivio.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-26 14:16:04
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j88sqs$qg0$1inews.gazeta.pl...

Tak, ale to nic nie daje. Nawet odnoszę wrażenie że przy ustawieniu wysoko zmiana przełożeń jest szybsza - łańcuch jest wybaczany na dłuższym odcinku.

Stosowałeś klasyczny patent pt: zgnieć wózek przerzutki obcęgami co nieco :)?

Data: 2011-10-26 14:29:08
Autor: PeJot
W dniu 2011-10-26 14:16, kamil/Endurorider.pl pisze:

Stosowałeś klasyczny patent pt: zgnieć wózek przerzutki obcęgami co
nieco :)?

Stosowałem, ale bez efektu i sensu. Dzieciak nie rozumie o co biega z tym zakazanym krzyżowaniem łańcucha, więc musi mieć pełne 3 x 8 bez ocierania na skrajnych koronkach. Gdyby jeździł 10x tyle co jeździ obecnie, to może bym mu wyperswadował aby nie krzyżował łańcucha.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-26 14:32:08
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j88uel$267$1inews.gazeta.pl...
[...]

W takim razie pozostaje przeczekać to zjawisko aż młodzież podrośnie i przestanie krzyżować :) Młody jest wrażliwy na ocieranie bo jeżeli akustyka mu nie przeszkadza to ja bym to olał :)

Data: 2011-11-02 11:54:23
Autor: Ryszard Mikke
kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a):

> [...]

W takim razie pozostaje przeczekać to zjawisko aż młodzież podrośnie i przestanie krzyżować :) Młody jest wrażliwy na ocieranie bo jeżeli akustyka mu nie przeszkadza to ja bym to olał :)

A jesli przeszkadza - to swietny moment, zeby mu poopowiadac o krzyzowaniu
lancucha, czemu to zle i ze po halasie mozna poznac, ze jest zle.

--
rmikke

Data: 2011-10-26 13:03:03
Autor: szaman (Baker)
On 10/26/2011 10:08 AM, PeJot wrote::

[...]

Wydaje mi się, że wina może być po stronie tarcz. Kiedyś z identyczną przerzutką (deore) swatałem korbę noname oraz jakąś starą sramówkę. Różnica w jakości działania była spora.

sz

Data: 2011-10-26 14:09:08
Autor: PeJot
W dniu 2011-10-26 13:03, szaman (Baker) pisze:

Wydaje mi się, że wina może być po stronie tarcz. Kiedyś z identyczną
przerzutką (deore) swatałem korbę noname oraz jakąś starą sramówkę.
Różnica w jakości działania była spora.

Nie bardzo chce mi się podmieniać korbę z innego roweru, tylko dla samego eksperymentu - za dużo babrania z osią i przerzutką. Chyba musi pozostać jak jest, a dzieciak ma dorosnąć do prawdziwych korb.

Pytanie pozostaje nierozstrzygnięte: przy jakim *minimalnym* wzroście można mu zafundować zmianę korby 152 -> 170 mm.

A taki SunTour robi korby 152, 160, 170 mm.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-27 09:58:33
Autor: PeJot
W dniu 2011-10-26 10:08, PeJot pisze:
[...]

Pomysł z gatunku DIY: a gdyby tak zeszlifować fabryczne przetłoczenia wciągające łańcuch ( mocno wytarte ) i na ich miejsce dać prawdziwe nity wciągające, przeszczepione z jakiejś starej tarczy ? Nie chcę wydawać 80-100 zł na nową, krótką korbę która posłuży rosnącemu dzieciakowi może ze 2 lata.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-27 10:06:09
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8b2vd$3jn$1inews.gazeta.pl...

[...]

Masz takie malutkie nity żeby nimi złapać elementy wspomagające przerzucanie? Bardziej skomplikowana kwestia: one nie mogą zbytnio wystawać. Poza tymi dwoma utrudnieniami pomysł wydaje się być całkiem niezły :)

Data: 2011-10-27 10:15:48
Autor: PeJot
W dniu 2011-10-27 10:06, kamil/Endurorider.pl pisze:

Masz takie malutkie nity żeby nimi złapać elementy wspomagające
przerzucanie? Bardziej skomplikowana kwestia: one nie mogą zbytnio
wystawać.

Nitów nie mam, myślałem o wykorzystaniu gotowych ze zużytych tarcz, względnie o wytoczeniu czegoś na wzór takowych.

Poza tymi dwoma utrudnieniami pomysł wydaje się być całkiem
niezły :)

No, ja widzę trzecie - nijaki dostęp do środkowej, nierozbieralnej koronki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-27 10:20:28
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8b3vk$674$1inews.gazeta.pl...
[...]

Są takie śruby, często nazywane baryłkowymi, gdzie łeb śruby jest schowany do środka a sama śruba to nagwintowany pręt tyle że malutki. Mówię o patencie stosowanym jako smarowniczki w niektórych modelach sterów gdzie trzeba za to słono dopłacać a takie śrubki są pewnie po 1 PLN za sztukę :)

Jeżeli przewiercisz tarczę a śruba będzie skrócona to możesz ją wkręcić tak aby nie wystawała za bardzo. Po ustaleniu pozycji locktite (który dla Ciebie nie jest problemem OIDP :) i powinno być nieźle.

Ten patent wymymyśliłem dosyć dawno temu w związku z jednym rozwiązaniem, które chcę mieć u siebie i jakkolwiek nie sprawdziłem to powinno być dobrze ;)

Data: 2011-10-27 10:35:30
Autor: PeJot
W dniu 2011-10-27 10:20, kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

Loctite na gwint tutaj nie bardzo pomoże, koronka ma niecałe 2 mm grubości, czyli tyle co nic. Ale pomysł ze *śrubami* niezły, taka M2/M3 po skróceniu *soczewkowego* łba kto wie czy by się nie nadawała wymiarowo. Wkręcić w gwintowany otwór, zanitować od drugiej strony i powinno trzymać. Tyle że wypadało by sprawdzić twardość tych oryginalnych nitów w koronkach, by materiał śruby za bardzo nie odbiegał od oryginalnego.

Ten patent wymymyśliłem dosyć dawno temu w związku z jednym
rozwiązaniem, które chcę mieć u siebie i jakkolwiek nie sprawdziłem to
powinno być dobrze ;)

Patent.......Zapomniałem że nity wciągające mogą być przez kogoś opatentowane i z mocy prawa zostanę postawiony pod sąd za naruszenie patentu :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-27 10:58:26
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8b54n$9r8$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2011-10-27 10:20, kamil/Endurorider.pl pisze:

Patent.......Zapomniałem że nity wciągające mogą być przez kogoś opatentowane i z mocy prawa zostanę postawiony pod sąd za naruszenie patentu :)

Za naruszenie "patentu" piszesz 1000 postów na preclu ;)

Data: 2011-10-27 12:50:56
Autor: PeJot
W dniu 2011-10-27 10:58, kamil/Endurorider.pl pisze:

Za naruszenie "patentu" piszesz 1000 postów na preclu ;)

Na godzinę ?

Ctrl-C/Ctrl-V się liczy :) ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-27 14:13:13
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8bd2g$2r2$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2011-10-27 10:58, kamil/Endurorider.pl pisze:

Za naruszenie "patentu" piszesz 1000 postów na preclu ;)

Na godzinę ?

Ctrl-C/Ctrl-V się liczy :) ?

Tak, ale nie można powtarzać tego samego tekstu częściej niż co 15 linijek :D

Data: 2011-10-30 16:08:09
Autor: PeJot
[...]

Drążąc temat samodzielnie dotarłem do tabel wiążących długość korb z wysokością krocza:

http://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,dobor-dlugosci-korb-- -podstawy

No i mam zagwozdkę. Wysokość krocza u syna to 710 mm. Wg w/w zależność jest praktycznie liniowa. Rozciągając wykres dla długości < 735 mm wychodzą mi korby ok. 165 mm. Katalogowe 152 zdecydowanie za krótkie, 165 nie osiągalne. Syn jeździ stosunkowo niewiele, może by zaryzykować standardowe korby 170 mm i do tego kasetę _bez_ twardych przełożeń ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-31 09:38:17
Autor: PeJot
W dniu 2011-10-30 16:12, kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

Wobec tego pytanie do ogółu: które z 170 mm tanich korb kompaktowych ( 42-xx-xx zębów, 170 mm ) oferują rozsądny współczynnik jakość przerzucania/cena ? Na możliwości wymiany tarcz mi raczej nie zależy.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-31 09:50:03
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8lmpq$c4c$1inews.gazeta.pl...

[...]

SR Suntour XTC V3 czyli bardzo niski model pracuje naprawdę dobrze. Miałem okazję pojeździć na takim zestawie w Mbiku i zmiana położenia łańcucha była bezproblemowa. Do korb na kwadrat kupiłbym suport JIS.

Kiedyś miałem acery i altusy na kwadrat gdzie jakość zmiany przełożeń też była całkiem dobra.

Data: 2011-11-02 07:21:18
Autor: PeJot
W dniu 2011-10-31 09:50, kamil/Endurorider.pl pisze:

SR Suntour XTC V3 czyli bardzo niski model pracuje naprawdę dobrze.

Ale jest niewiele tańszy i gorzej dostępny jak współczesne Alivio 8sp.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-11-02 07:25:14
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8qngu$m9j$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2011-10-31 09:50, kamil/Endurorider.pl pisze:

SR Suntour XTC V3 czyli bardzo niski model pracuje naprawdę dobrze.

Ale jest niewiele tańszy i gorzej dostępny jak współczesne Alivio 8sp.

Więc problem został rozwiązany, prawda :)

Data: 2011-11-02 08:01:21
Autor: PeJot
W dniu 2011-11-02 07:25, kamil/Endurorider.pl pisze:

SR Suntour XTC V3 czyli bardzo niski model pracuje naprawdę dobrze.

Ale jest niewiele tańszy i gorzej dostępny jak współczesne Alivio 8sp.

Więc problem został rozwiązany, prawda :)

Jeszcze muszę przekonać użytkowniczkę onego rowera że nowa korba za stówę jest jej niezbędna, zamiast wymiany zawartości kosmetyczki na rok 2012 :>

Poza tym w ramach posezonowej nudy, walczę ze starą korbą Alivio. Koronki nie są jakoś koszmarnie zużyte. Głównie chodzi o kleszczenie łańcucha przy zrzucaniu 42->34. Po zamianie oryginalnej 34 na nieoryginalną stalową 32, na korbie LX problem praktycznie ustępuje. Na korbie LX odległość 42<->32 jest *większa* jakieś 0.2 mm niż niż 42<->34 na oryginalnej Alivio i może tu jest pies pogrzebany ? Stan zębów w 34 nie budzi zastrzeżeń. Nieoryginalna 32 dostanie się synowi, razem z korbami 170 mm.

Linia łańcucha odrobinę za krótka, ale to chyba nie ma znaczenia, bo korba LX z w/w koronkami chodzi na niej znośnie bez przestawiania przerzutki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-11-02 08:45:18
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8qps2$skt$1inews.gazeta.pl...

Więc problem został rozwiązany, prawda :)

Jeszcze muszę przekonać użytkowniczkę onego rowera że nowa korba za stówę jest jej niezbędna, zamiast wymiany zawartości kosmetyczki na rok 2012 :>

"Korba starczy na dłużej i a kolor nie rozmazuje się pod wodą" powinno pomóc :P

[...]

Tarcza jest prosta? Haczenie jest zawsze w tym samym miejscu?

Linia łańcucha odrobinę za krótka, ale to chyba nie ma znaczenia, bo korba LX z w/w koronkami chodzi na niej znośnie bez przestawiania przerzutki.

No to gitara :)

Data: 2011-11-02 09:05:00
Autor: PeJot
W dniu 2011-11-02 08:45, kamil/Endurorider.pl pisze:

"Korba starczy na dłużej i a kolor nie rozmazuje się pod wodą" powinno
pomóc :P

Spróbuję i zdam relację czy zadziałało.

Zaraz jak zejdzie mi opuchlizna z oka :)

[...]

O tyle prosta, o ile da się zrobić w tak durnej konstrukcji jak Shimano Alivio.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-11-02 09:09:06
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8qtjc$9eu$1inews.gazeta.pl...
[...]

Foto, foto! :D

Tarcza jest prosta? Haczenie jest zawsze w tym samym miejscu?

O tyle prosta, o ile da się zrobić w tak durnej konstrukcji jak Shimano Alivio.

Nie, chodzi mi o to czy nie masz krzywego zęba, który zaciąga łańcuch.

Data: 2011-11-02 09:33:34
Autor: PeJot
W dniu 2011-11-02 09:09, kamil/Endurorider.pl pisze:

O tyle prosta, o ile da się zrobić w tak durnej konstrukcji jak
Shimano Alivio.

Nie, chodzi mi o to czy nie masz krzywego zęba, który zaciąga łańcuch.

To sprawdziłem i poprawiłem na początku.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-11-02 09:37:36
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8qv8u$e4a$1inews.gazeta.pl...
[...]

Hmm, to no trzeba cudować dalej ;)

Data: 2011-11-10 06:56:36
Autor: PeJot
W dniu 2011-11-02 09:37, kamil/Endurorider.pl pisze:

Hmm, to no trzeba cudować dalej ;)

Epilog kombinowania - a co mi tam, pochwalę się:

1. rower żony: korby LX 5 ramion, koronka 42 i 22 stalowy STX ( leżak magazynowy ), 32 jakiś stalowy no-name; zęby ustawione tak jak w oryginale; działanie bezproblemowe, nareszcie brak upierdliwego kleszczenia.

2. rower syna: korby LX 5 ramion, koronka 42 to przerobiona Alivio z roweru żony, 22 oryginał Shimano. 32 zaadoptowałem ze starych korb dziecinnych 152 mm, przeznaczonych na złom. Stalowe koronki były nitowane, ale dało się wykonać 5 otworów BCD 94 mm pod śruby. Obawiałem się o dokładność wykonania otworów, ale o dziwo, ręczną wiertarką wyszło co najmniej dobrze. Co ciekawe, zgranie zębów z shimanowskim oryginałem zachodziło w 2 ustawieniach otworów. Działanie zestawu - poprawne, odczuwalne powolne zrzucanie 32->22, z powodu płytkich profili zrzucających. Myślę że przy niewielkich naprężeniach łańcucha napędzanego przez dziecko będzie OK.

3. mój rower sportowy : korby XT, *nowe* koronki IG, *nowy* łańcuch IG90, *nowa* kaseta HG. Wszystkie części to leżaki magazynowe. Ale toto działa :)

Wyraźną wadą systemu IG był spadek jakości przerzucania w miarę zużywania się koronek i wyciągnięcia łańcucha.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-11-10 07:18:19
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j9fp2k$nq1$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2011-11-02 09:37, kamil/Endurorider.pl pisze:

Hmm, to no trzeba cudować dalej ;)

Epilog kombinowania - a co mi tam, pochwalę się:

Elegancko :D

Wyraźną wadą systemu IG był spadek jakości przerzucania w miarę zużywania się koronek i wyciągnięcia łańcucha.

Według mnie na tę przypadłość cierpi każdy jeden system :)

Data: 2011-11-02 18:55:46
Autor: PeJot
W dniu 2011-11-02 08:01, PeJot pisze:

[...]

Po zwiększeniu dystansu 34-42 o jakieś 0.3 mm jest lepiej. Przerzucanie 34->42 jest pewniejsze, uprzednio łańcuch czasem nie trafiał na koronkę 42 tylko na osłonę. Przerzucanie 42->34 jest pewniejsze, kleszczenie występuje znacznie rzadziej, a naciągnięty łańcuch łatwiej wykleszcza się samodzielnie. Pewnie płytka antychainsuck rozwiązałby sprawę na 100%. Idealnie chyba nie będzie nigdy, wystarczy popatrzeć jak zmasakrowane łańcuchem są ramy wyczynowe w okolicy suportu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Nietypowy temat: dobór przedniej przerzutki