Nieubłagalne 10 rzędów

Data: 2010-03-28 14:32:44
Autor: Jan Srzednicki
Nieubłagalne 10 rzędów
Ech, ostro nadchodzi..

O linii SRAM XX już było dość dawno, a teraz SRAM idzie za ciosem i
wprowadza nowÄ… liniÄ™ z systemem 2x10 w MTB: X7.

http://sram2x10.com/wp-content/uploads/SRAM_X7_2X10.pdf

Co dość ciekawe, nie tknęli X.0 (powiedzmy jeszcze, że to ta sama klasa,
co XX), ani X.9 (klasa niżej) - tylko zeszli do X.7, ale, żeby nie było
za prosto, wzbogacili ją o karbony i łożyska ceramiczne. Jednym słowem -
wyszła kompletna sieczka klasowa.

Pewnie niedługo Shimano, nie chcąc być gorsze, również wypuści 10rz.
grupy MTB... i będzie trzeba kupować komponenty 9rz. na zapas. :)

Data: 2010-03-28 16:53:46
Autor: PeJot
Nieubłagalne 10 rzędów
Jan Srzednicki pisze:

Pewnie niedługo Shimano, nie chcąc być gorsze, również wypuści 10rz.
grupy MTB... i będzie trzeba kupować komponenty 9rz. na zapas. :)

A to 10 jest skazana na sukces ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-28 15:08:33
Autor: Jan Srzednicki
Nieubłagalne 10 rzędów
On 2010-03-28, PeJot wrote:
Jan Srzednicki pisze:

Pewnie niedługo Shimano, nie chcąc być gorsze, również wypuści 10rz.
grupy MTB... i będzie trzeba kupować komponenty 9rz. na zapas. :)

A to 10 jest skazana na sukces ?

Obawiam się, że tak, tak samo, jak 10 megapikselowe aparaty z matrycami
wielkości 2mm.

Data: 2010-03-28 18:25:12
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
Nieub³agalne 10 rzêdów
Dnia 28.03.2010 16:53 u¿ytkownik PeJot napisa³ :
Jan Srzednicki pisze:

Pewnie nied³ugo Shimano, nie chc±c byæ gorsze, równie¿ wypu¶ci 10rz.
grupy MTB... i bêdzie trzeba kupowaæ komponenty 9rz. na zapas. :)

A to 10 jest skazana na sukces ?

Jest skazana na to, co zadecyduj± marketoidzi. Zapewne teraz bêdzie to
najlepsze, super-hiper-duper, a za parê lat nagle stwierdz±, ¿e 2x10
jest do dupy i super-hiper-duper jest co innego. Takie ¿ycie. Aczkolwiek
bywa, ¿e rynek potrafi wywrzeæ wiêksz± presjê i marketoidzi legn± ze
swoimi koncepcjami, vide dual control vs rapidfire, top swing vs bottom
swing, rapid rise/low normal vs top/high normal.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-03-28 11:43:49
Autor: Rowerex
Nieub³agalne 10 rzêdów
On 28 Mar, 17:25, "Miko³aj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:

Jest skazana na to, co zadecyduj± marketoidzi. Zapewne teraz bêdzie to
najlepsze, super-hiper-duper

I tu siê mylisz ;-) Lepsze to za ma³o, nikt na to siê nie z³apie, bo
teraz aby co¶ sprzedaæ, to to co¶ MUSI BYÆ SZTYWNIEJSZE!!! (najlepiej
o 11,648872% ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-03-28 20:08:59
Autor: PeJot
Nieub³agalne 10 rzêdów
Jan Srzednicki pisze:

Pewnie nied³ugo Shimano, nie chc±c byæ gorsze, równie¿ wypu¶ci 10rz.
grupy MTB... i bêdzie trzeba kupowaæ komponenty 9rz. na zapas. :)
A to 10 jest skazana na sukces ?

Jest skazana na to, co zadecyduj± marketoidzi.

I ksiêgowi.

[...]

I jeszcze IG/HG.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Data: 2010-03-29 14:23:11
Autor: Hokan Ashir
Nieubłagalne 10 rzędów

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:honqhm$u45$1news.onet.pl...
Jan Srzednicki pisze:

Pewnie niedługo Shimano, nie chcąc być gorsze, również wypuści 10rz.
grupy MTB... i będzie trzeba kupować komponenty 9rz. na zapas. :)

A to 10 jest skazana na sukces ?

Imo jesli chodzi o zawodników to tak, co potwierdzają pierwsze statystyki po sezonie 2009.
Mimo że zawodnikiem nie jestem i z racji wieku już raczej nie będę, to miałem okazję pojeździć przez ok. tydzień na pełnej grupie XX z wyjątkiem amora, bo róznica między moim SID-em i tym XX nie jest już taka ogromna, a nie chciało mi się z nim bawić.
Od razu mówię, że okazja do testów pojawiła się nagle, więc nie miałem większego pojęcia o całej grupie stąd największe obawy dotyczyły tego czy 2 blaty z przodu wystarczą do jazdy którą preferuję czyli typowe XC. Okazuje się, że wystarczą w zupełności, powiem więcej po powrocie do 3x9 trudno mi było się przestawić, wygoda jaką niesie operowanie głównie tylną przerzutką ze sporadycznym użyciem przodu jest nie do przecenienia. To pewien paradoks, bo wreszcie SRAM zrobił świetną przednią przerzutkę, której ja osobiście za wiele nie pomęczyłem.
Cała grupa to przede wszystkim niska masa i świetne działanie. Bardzo mi podpasowały hamulce, które po Elixirach CR okazały się dużo bardziej przyjazne dla amatora. Leciutkie korby, mega precyzja układu korba-kaseta (dzieło sztuki btw) - tylna przerzutka, jedyne co mi z początku przeszkadzało to manetki, jak dla mnie zbyt precyzyjne.
Powiem tak, dla zawodników, fanów odchudzania roweru bądź ludzi ceniących sobie precyzję, to jest bardzo dobry wybór, ciekaw jestem jak odpowie Shimano, czas pokaże.

Pozdrawiam
HA

Data: 2010-03-29 13:19:52
Autor: Jan Srzednicki
Nieubłagalne 10 rzędów

Jan Srzednicki pisze:

[...]

[..]
Powiem tak, dla zawodników, fanów odchudzania roweru bądź ludzi ceniących sobie precyzję, to jest bardzo dobry wybór, ciekaw jestem jak odpowie Shimano, czas pokaże.

Ale widzisz - o ile dwa blaty z przodu nie są niczym szczególnym i w
wielu typach jazdy w zupełności wystarczają (ja w góralu mam największy
tylko do sporadycznego dokręcania i jako bashguarda;), to całym
zarzutem, jaki mam do 10rz. jest to, że w jeździe górskiej zupełnie
niepotrzebne jest takie stopniowanie. Zakres, jaki oferuje 2x10 owszem
tak, ale przecież taki sam zakres można zrobić z 9rz. i użytkowo na
jedno by wyszło. Z resztą, nawet Shimano wypuściło w grupie Deore kasetę
11-36T.

A tu nam wciskają potencjalnie słabszy zestaw (węższy łańcuch) i do tego
ciut cięższy (o ciężar dodatkowej zębatki). Bessensu.

Data: 2010-03-28 18:02:18
Autor: piecia aka dracorp
Nieub³agalne 10 rzêdów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 14:32:44 +0000, Jan Srzednicki napisał(a):

Pewnie niedługo Shimano, nie chcąc być gorsze, również wypuści 10rz.
grupy MTB... i będzie trzeba kupować komponenty 9rz. na zapas. :)
Ja na zapas muszę kupować 8rz.

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-03-28 20:21:33
Autor: ...::QRT::...
Nieub³agalne 10 rzêdów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 18:02:18 +0000 (UTC), piecia aka dracorp napisa³(a):

Dnia Sun, 28 Mar 2010 14:32:44 +0000, Jan Srzednicki napisa³(a):

Pewnie nied³ugo Shimano, nie chc±c byæ gorsze, równie¿ wypu¶ci 10rz.
grupy MTB... i bêdzie trzeba kupowaæ komponenty 9rz. na zapas. :)
Ja na zapas muszê kupowaæ 8rz.

no w³asnie - alivio bedzie mia³o 9 rz  :(

Data: 2010-03-28 20:32:47
Autor: MadMan
Nieub³agalne 10 rzêdów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 20:21:33 +0200, ...::QRT::... napisa³(a):

Ja na zapas muszê kupowaæ 8rz.

no w³asnie - alivio bedzie mia³o 9 rz  :(

Kupujcie póki jest, LX w zasadzie dostêpny od rêki póki co. XT tylko
³añcuch. Zêbatki korby - Middleburn robi, wiêc luz :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-03-29 12:31:48
Autor: Jaroslaw Berezowski
Nieub³agalne 10 rzêdów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 18:02:18 +0000, piecia aka dracorp napisał(a):

Ja na zapas muszę kupować 8rz.
No to mnie wystraszyliscie. Tez zostalem przy 8 i nie widze sensu wiecej. Z tylu mam miszmasz X.9 + cyngle x.7.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-03-29 17:16:52
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Mon, 29 Mar 2010 12:31:48 +0200
Jaroslaw Berezowski <prezydent@gov.pl> wrote:

Dnia Sun, 28 Mar 2010 18:02:18 +0000, piecia aka dracorp napisał(a):

> Ja na zapas muszę kupować 8rz.
No to mnie wystraszyliscie. Tez zostalem przy 8 i nie widze sensu wiecej. Z tylu mam miszmasz X.9 + cyngle x.7.

Hehe… A mnie się problem rzędowości napędu wziął i sam rozwiązał, jeśli
nie raz na zawsze, to w każdym razie na długo i nawet 11-rzędowe kasety
mnie nie przestraszą, bo nic zmieniać nie będę musiał. :-P

Mam w rowerku napęd 1x9, przerzutkę SLX i kierownicę baranek ze starą
manetką DuraAce na końcu. Jak to wszystko składałem, to w pewnym
momencie przeżyłem moment nieprzyjemnego zaskoczenia, kiedy się
okazało, że ani manetka, ani przerzutka nie mają baryłek regulacyjnych.
Tzn. manetka niby ma, ale przystosowaną do montażu na piwotach do
manetek na dolnej rurze, a mój rower takowych nie posiada. Można je
zastąpić piwotami na obejmie, ale są trudne do dostania, zresztą
i tak by pewnie nie pasowały, bo rura dolna jest grubsza niż normalnie.
Jedyne, co mogłem zrobić w tej sytuacji, to przestawić manetki na tryb
cierny. Tak też zrobiłem, planując, że przy sposobności rozwiążę
problem mocowania baryłek. Zacząłem jeździć z takim osprzętem i…
po jakimś czasie stwierdziłem, że nie ma co rozwiązywać, bo w sumie,
to nie kumam, o co chodzi z tym indeksem i czemu siÄ™ nim tak ludzie
podniecają. Przecież bez niego jeździ się równie dobrze i przerzuca
biegi praktycznie równie gładko. Zostawiłem więc wszystko jak było i w
przewidywalnej przyszłości nie planuję do indeksowanej manetki wracać.

Możecie mówić, że się uwsteczniam, ale za to mam osprzęt równie zgodny
z sześcio-, co z jedenastorzędowymi kasetami (nie wiem, jakie mają
odstępy, ale manetka ma jeszcze nieco luzu na końcach, więc pewnie
da radę), a jak mi przyjdzie chęć np. zhybrydyzować kasety 8- i
10-rzędową, to też będzie działać. :)

PS. A tak w ogóle, to dochodzę do wniosku, że Shimano miało fart,
że wprowadziło najpierw indeksację, a dopiero potem wzięło się za
udoskonalanie zębatek. Gdyby zrobiło odwrotnie, to indeksacja
upowszechniłaby się znacznie wolniej i sądzę, że nie do tego stopnia.
Współpraca bezstopniowej manetki z prostymi koronkami z lat 80. i ze
współczesnymi, mającymi bruzdy i wycięcia ułatwiające przerzucanie,
to niebo a ziemia. Przy kasecie HG trzeba się postarać, żeby skiksować
przy zmianie biegu.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 01:52:51
Autor: Micha³ Wolff
Nieub³agalne 10 rzêdów
On 29 Mar, 17:16, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

PS. A tak w ogóle, to dochodzê do wniosku, ¿e Shimano mia³o fart,
¿e wprowadzi³o najpierw indeksacjê, a dopiero potem wziê³o siê za
udoskonalanie zêbatek.

Bardzo w±tpliwe. U¿ywa³em te¿ i manetek ciernych i wcale nie uwa¿am
tego za dobre rozwi±zanie, gdyby takie zdanie jak Ty mia³o wiêcej
u¿ytkowników - to system z indeksacj± nie przyj±³by siê tak szybko
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 12:45:01
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 01:52:51 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote:

> [...]

> PS. A tak w ogóle, to dochodzę do wniosku, że Shimano miało fart,
> że wprowadziło najpierw indeksację, a dopiero potem wzięło się za

Bardzo wątpliwe. Używałem też i manetek ciernych i wcale nie uważam
tego za dobre rozwiÄ…zanie,

Przez kilkadziesiąt lat wszyscy najwięksi cykliści uważali je za dobre
rozwiązanie, a kimże Ty jesteś, by być mądrzejszym od nich?//!!!eleven
;)

A kiedy ich używałeś?

gdyby takie zdanie jak Ty miało więcej
użytkowników - to system z indeksacją nie przyjąłby się tak szybko

Użytkownicy mieli inne zdanie, bo były inne czasy. SIS został przyjęty
entuzjastycznie, bo kiedy był wprowadzany, rządziły proste koronki bez
frezowań, a na nich indeksowane przerzucanie daje wielką poprawę.
A kiedy zaczęły wchodzić coraz doskonalsze koronki, wszyscy już mieli
indeks i było pozamiatane. Gdyby najpierw weszły nowe koronki, zysk z
przejścia na indeks byłby mniejszy, więc i tempo przechodzenia
wolniejsze. I tak by nastąpiło, choćby w związku z popularnością
górali, na których dużo cenniejsza niż na asfalcie jest możliwość
zmiany biegu bez odrywania ręki od kierownicy, ale może nie byłoby tak
całkowite i utrzymałyby się w ofercie jakieś manetki cierne.

A może i nie? Producenci najwyraźniej zakładają, że rowerzyści są
albo turlaczami miejskimi (manetki ci nie cykajÄ…? jesteÅ› lama!),
albo sportsmenami z ambicjami olimpijskimi (jak siÄ™ walczy o setne
sekundy, to od brifterów faktycznie nie ma ucieczki), a nisza ciernych
barconów byłaby gdzieś w tej czarnej dziurze pomiędzy. :-(

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 04:39:08
Autor: Micha³ Wolff
Nieub³agalne 10 rzêdów
On 22 Kwi, 12:45, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Przez kilkadziesi±t lat wszyscy najwiêksi cykli¶ci uwa¿ali je za dobre
rozwi±zanie, a kim¿e Ty jeste¶, by byæ m±drzejszym od nich?//!!!eleven
;)

U¿ywali tylko dlatego, ¿e nic innego nie by³o. Ledwo wesz³y manetki
indeksowane - natychmiast wypar³y z u¿ycia cierne, podobnie by³o np. z
szosowymi klamkomanetkami, które b³yskawicznie wypar³y manetki na
ramie.

I tak by nast±pi³o, choæby w zwi±zku z popularno¶ci±
górali, na których du¿o cenniejsza ni¿ na asfalcie jest mo¿liwo¶æ
zmiany biegu bez odrywania rêki od kierownicy

Na szosie te¿ jest wa¿ne, w ka¿dym b±d¼ razie to wielka zaleta nie
minus tego systemu. Manetki indeksowe wypar³y cierne - bo s± po prostu
lepsze, nie ma siê co tu dopatrywaæ teorii spiskowych

ale mo¿e nie by³oby tak
ca³kowite i utrzyma³yby siê w ofercie jakie¶ manetki cierne.

Od zawsze w najwy¿szej grupie szosowej Shimano Dura-Ace s± manetki
typu bar-endy, których wiêkszo¶æ modeli by³a zarówno cierne jak i
indeksowana - bo takie stosuje siê w rowerach czasowych, których
specyficzne kierownice wymagaj± tego typu manetek. Dopiero bodaj¿e
ostatni model jest tylko indeksowany. Ale dostaæ starsze bez problemu
siê dostanie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 13:58:34
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 04:39:08 -0700 (PDT)
> [...]

> Przez kilkadziesiąt lat wszyscy najwięksi cykliści uważali je za dobre
> rozwiązanie, a kimże Ty jesteś, by być mądrzejszym od nich?//!!!eleven

Używali tylko dlatego, że nic innego nie było. Ledwo weszły manetki
indeksowane - natychmiast wyparły z użycia cierne, podobnie było np. z
szosowymi klamkomanetkami, które błyskawicznie wyparły manetki na
ramie.

Wskutek czego teraz średnio raz w miesiącu ktoś płacze tu albo na
aprsku, że mu się jakiś drobiażdżek w klamkomanetce popsuł i dowiaduje,
że nic z tym nie zrobi i musi kupić nową. Postęp! ;>

> I tak by nastąpiło, choćby w związku z popularnością
> górali, na których dużo cenniejsza niż na asfalcie jest możliwość
> zmiany biegu bez odrywania ręki od kierownicy

Na szosie też jest ważne, w każdym bądź razie to wielka zaleta nie
minus tego systemu. Manetki indeksowe wyparły cierne - bo są po prostu
lepsze, nie ma się co tu dopatrywać teorii spiskowych

A gdzie ja rozwijam teorię spiskową? Ja wcale nie twierdzę, że to był
wynik spisku, że najpierw wszedł indeks, a dopiero potem HG. Ot, akurat
tak się złożyło i skutki są jakie są.

> ale może nie byłoby tak
> całkowite i utrzymałyby się w ofercie jakieś manetki cierne.

Od zawsze w najwyższej grupie szosowej Shimano Dura-Ace są manetki
typu bar-endy, których większość modeli była zarówno cierne jak i
indeksowana - bo takie stosuje się w rowerach czasowych, których
specyficzne kierownice wymagają tego typu manetek. Dopiero bodajże
ostatni model jest tylko indeksowany. Ale dostać starsze bez problemu
siÄ™ dostanie.

To ja wiem, bo kupiłem. Ale jak mi się ta popsuje, to czy za 5 lat też
kupiÄ™?

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 13:02:53
Autor: Fabian
Nieubłagalne 10 rzędów
Tomasz Minkiewicz pisze:
[...]

A co jest w manetkach ciernych lepszego od indeksowanych prócz tego, że
nie muszą być dostosowane do liczby przełożeń?

Fabian.

Data: 2010-04-22 13:21:13
Autor: Jan Cytawa
Nieub³agalne 10 rzêdów
Fabian napisa³:

A co jest w manetkach ciernych lepszego od indeksowanych prócz tego, ¿e
nie musz± byæ dostosowane do liczby prze³o¿eñ?

Chocby niezawodnosc i mozliwosc prawidlowego ustawienia przerzutki w
kazdych warunkach. Moze tylko nieco wolniej ale jak ktos wie o co chodzi
to da sobie rade.
Natomiast dla osob niekumatych indeks jest zbawieniem.

Jan Cytawa

Data: 2010-04-22 04:46:34
Autor: Micha³ Wolff
Nieub³agalne 10 rzêdów
On 22 Kwi, 13:21, Jan Cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

[...]

 W manetce ciernej zawsze trzeba trafiæ w bieg, wielokrotnie to
nierówno wchodzi, trzeba majtaæ parê razy, trzeba zdejmowaæ rêkê z
kierownicy itd. Indeks dla niekumatych? Prawid³owo ustawiæ indeks jest
trudniej ni¿ u¿ywaæ ciern± manetkê. Tylko indeks ustawia siê raz - i
dzia³a dobrze bardzo d³ugo, u¿ywaj±c manetki ciernej trzeba to robiæ
na wyczucie przy ka¿dej zmianie prze³o¿enia. System z indeksem po
prostu jest zdecydowanie wygodniejszy i tylko dlatego b³yskawicznie
wypar³ z rynku manetki cierne.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 13:59:36
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 04:46:34 -0700 (PDT)
> [...]

> to da sobie rade.
> Natomiast dla osob niekumatych indeks jest zbawieniem.

 W manetce ciernej zawsze trzeba trafić w bieg, wielokrotnie to
nierówno wchodzi, trzeba majtać parę razy, trzeba zdejmować rękę z
kierownicy itd.

Nie. Też byłem zdziwiony, ale nie ma żadnego majtania.
Zdejmujesz rękę z kierownicy, łapiesz za wajhę, ciągniesz, jak
poczujesz że weszło, to puszczasz (to się bardzo wyraźnie czuje).
I koniec operacji.
Chyba żeby na jakichś wybojach, to bywa z tym trochę trudniej.

System z indeksem po
prostu jest zdecydowanie wygodniejszy i tylko dlatego błyskawicznie
wyparł z rynku manetki cierne.

Jest na pewno szybszy (tzn. zmiana biegu jest szybsza). Co do wygody –
IMHO draw game.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 06:32:25
Autor: Micha³ Wolff
Nieub³agalne 10 rzêdów
On 22 Kwi, 13:59, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Nie. Te¿ by³em zdziwiony, ale nie ma ¿adnego majtania.
Zdejmujesz rêkê z kierownicy, ³apiesz za wajhê, ci±gniesz, jak
poczujesz ¿e wesz³o, to puszczasz (to siê bardzo wyra¼nie czuje).
I koniec operacji.
Chyba ¿eby na jakich¶ wybojach, to bywa z tym trochê trudniej.

Mam zupe³nie inne obserwacje, a u¿ywa³em dawno temu tego sytemu ze 2
lata. Czêsto wchodzi³o to nierówno, a to trochê za ma³o, a to trochê
za du¿o - i trzeba by³o kolejny raz ruszaæ wajh± ws³uchuj±c siê w
pracê napêdu, przesiadka na system napêdu z indeksem - by³a jednym z
najlepszych ulepszeñ jakie sobie przez d³ugie lata w rowerze
zafundowa³em.

I nie ma co ci±gn±æ tej dyskusji, ma³o którego u¿ytkownika systemu z
indeksem przekonasz, zawsze bêd± mi³o¶nicy staroci, ale oceniaj±c
realnie - system z indeksem dla zdecydowanej wiêkszo¶ci u¿ytkowników
jest po prostu wyra¼nie lepszy - i to dlatego manetki cierne s± na
uboczu rynku.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 18:58:09
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 06:32:25 -0700 (PDT)
> [...]

> I koniec operacji.
> Chyba żeby na jakichś wybojach, to bywa z tym trochę trudniej.

Mam zupełnie inne obserwacje, a używałem dawno temu tego sytemu ze 2
lata. Często wchodziło to nierówno, a to trochę za mało, a to trochę
za dużo - i trzeba było kolejny raz ruszać wajhą wsłuchując się w
pracę napędu, przesiadka na system napędu z indeksem - była jednym z
najlepszych ulepszeń jakie sobie przez długie lata w rowerze
zafundowałem.

Ależ ja wcale nie twierdzę, że indeks nie jest lepszy. Stwierdzam
tylko, że w mojej praktyce okazał się na tyle mało lepszy, że nie
czujÄ™ motywacji do zaindeksowania mojej przerzutki. Przerzucanie
cierną manetką jest może i gorsze, ale _wystarczająco_ dobre, a
jeśli jeszcze ma ona pewne zalety, których indeksowana nie posiada,
to ja w to wchodzÄ™.

I nie ma co ciągnąć tej dyskusji,

Ja ciągnę? To Ty mnie po miesiącu wywołałeś do odpowiedzi.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-23 02:31:37
Autor: Micha³ Wolff
Nieub³agalne 10 rzêdów
On 22 Kwi, 18:58, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Ja ci±gnê? To Ty mnie po miesi±cu wywo³a³e¶ do odpowiedzi.

No to racja, nie spojrza³em na daty :)
Kto¶ inny wyci±gn±³ ten w±tek, my¶la³em ¿e jest ¶wie¿y
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-23 09:43:25
Autor: Jan Srzednicki
Nieubłagalne 10 rzędów
On 2010-04-23, Michał Wolff wrote:
On 22 Kwi, 18:58, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Ja ciągnę? To Ty mnie po miesiącu wywołałeś do odpowiedzi.

No to racja, nie spojrzałem na daty :)
Ktoś inny wyciągnął ten wątek, myślałem że jest świeży

A skoro już wyciągnięte - wygląda na to, że na 2011 i SRAM i Shimano
będą mieć komplet wyższych grup w 10 rzędach:

SRAM: XX, X0, X9, X7
Shimano: XTR, XT, SLX

http://www.sram2x10.com/
http://www.dynasystech.com/

Data: 2010-04-23 06:27:23
Autor: Micha³ Wolff
Nieub³agalne 10 rzêdów
On 23 Kwi, 11:43, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

A skoro ju¿ wyci±gniête - wygl±da na to, ¿e na 2011 i SRAM i Shimano
bêd± mieæ komplet wy¿szych grup w 10 rzêdach:

SRAM: XX, X0, X9, X7
Shimano: XTR, XT, SLX

Rzeczywi¶cie wygl±da na to ¿e 10s wchodzi szerok± ³aw±. Dotychczas
wchodzi³o to w najwy¿szej grupie i powoli schodzi³o w dó³ drabinki,
wiêc problemy z dostêpno¶ci± lepszych napêdów 9s mog± siê pojawiæ
szybciej ni¿ z 8s. Ale jak widzê np. w XT pojawi³a sie ciekawa opcja -
manetki maj± obs³ugiwaæ zarówno 9s jak i 10s:
http://www.siambikes.com/wizContent.asp?wizConID=278&txtmMenu_ID=7

Mnie osobi¶cie kaseta 10s MTB jak najbardziej interesuje do kombinacji
któr± mam w rowerze trekingowym - czyli kaseta MTB i manetki szosowe.
Manetki 10s s± zdecydowanie lepsze od 9s. A kasety 10s do tego XT maj±
bardzo fajne stopniowanie, niemal¿e takie samo jak 9s, do którego
przez d³ugie lata siê przyzwyczai³em.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-05-09 11:07:34
Autor: Rowerex
Nieub³agalne 10 rzêdów
wrote:

> [...]

wchodzi³o to w najwy¿szej grupie i powoli schodzi³o w dó³ drabinki,
wiêc problemy z dostêpno¶ci± lepszych napêdów 9s mog± siê pojawiæ

Ciekawe, ¿e nie zaczynaj± w  XTR.

http://www.cyclingnews.com/news/shimano-xt-slx-go-10-speed-in-2010

Wygl±da na to, ¿e Shimano chce sprawdziæ "jak siê to przyjmie", wiêc
próbuje w ni¿szych grupach. Nie s±dzê te¿, by nagle wycofano siê z 9-
rzêdów.

Ale jak widzê np. w XT pojawi³a sie ciekawa opcja -
manetki maj± obs³ugiwaæ zarówno 9s jak i 10s:http://www.siambikes..com/wizContent.asp?wizConID=278&txtmMenu_ID=7

Nie znalaz³em potwierdzenia, by manetki 10rz. potrafi³y obs³u¿yæ 9rz.
Na stronach Shimano s± ju¿ specyfikacje grup 10-rzêdowych MTB, ale
niestety nie znalaz³em dokumentu o kompatybilno¶ci.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-05-09 15:07:19
Autor: Micha³ Wolff
Nieub³agalne 10 rzêdów
On 9 Maj, 20:07, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:

Ciekawe, ¿e nie zaczynaj± w  XTR.

Nie doczyta³e¶. ¯e w XTR bêdzie 10s to ju¿ wiadomo niemal od roku..

Nie znalaz³em potwierdzenia, by manetki 10rz. potrafi³y obs³u¿yæ 9rz.
Na stronach Shimano s± ju¿ specyfikacje grup 10-rzêdowych MTB, ale
niestety nie znalaz³em dokumentu o kompatybilno¶ci.

No to poda³em jako ciekawostkê z opisu, jak to bêdzie dzia³aæ nie
wiem, osobi¶cie planujê zakup szosowych manetek 10s do kasety XT 10s.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 14:02:31
Autor: Alfer_z_pracy
Nieub³agalne 10 rzêdów
Micha³ Wolff napisa³:
[...]

Podpisujê siê obiema rêkami (obie na indeksowanych manetkach). U¿ywa³em ciernych xx lat temu ale si³± rzeczy przeszed³em na indeksy. Uff, co za ulga. Znajd± siê tacy co dopisz± ideologiê oraz znajd± plusy ciernych, ale jest jak jest. No có¿, zapewne pisanie piórem maczanym w ka³amarzu jest szlachetniejsze, bardziej dostojne i klasyczne - ale poka¿cie mi w jakimkolwiek biurze urzêdnika z piórem gêsim :) D³ugopisy, indeksy, przerzutki... du¿o jest udogodnieñ i bynajmniej ich u¿ywanie nie ¶wiadczy o "niekumato¶ci" juzera.

Pzdr
A.

Data: 2010-04-22 14:59:06
Autor: Jan Cytawa
Nieub³agalne 10 rzêdów
Micha³ Wolff napisa³:

[...]
 Czy ja pisze, ze jest wygodniejszy? Wrecz przeciwnie. Natomiast jest
pewny zawsze. System indeksowany w warunkach wyscigowych przy
najmniejszej awarii potrafi byc bezuzyteczny. Ponadto systemy cierne sa rowniez mozliwe bez pusczania rak z
kierownicy. Nie tylko dotycza manetek mocowanych na ramie. Do polowy lat
90 byl uzywany system gornych manetek cierno-indeksowanych. Do tej pory
takich bezawaryjnie uzywam. Byl tam taki maly przelacznik, ktory
pozbawial manetke wlasciwosci indeksowych i pieknie sie ustawialo
przerzutke w czasie jazdy gdy indeks przestawal prawidlowo funcjonowac.

Jan Cytawa

Data: 2010-04-22 17:39:34
Autor: Romal
Nieub³agalne 10 rzêdów
Jan Cytawa wrote:

lat 90 byl uzywany system gornych manetek cierno-indeksowanych. Do

Gdzie¶ jeszcze mam ciekawe manetki DX z roku 1992. Przednia by³a indeksowana tylko w jedn± stronê, tzn wrzucaj±c na wiêksze tarcze indeksu nie by³o, zrzucaj±c na mniejsze jak najbardziej by³ :)

--
Romal
http://www.sakwiarz.pl/

Data: 2010-04-22 13:24:55
Autor: Coaster
Nieub³agalne 10 rzêdów
Jan Cytawa wrote:
[...]

Podpisuje sie czterema konczynami pod powyzszym. :-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-22 13:46:29
Autor: kml
Nieub³agalne 10 rzêdów

U¿ytkownik "Jan Cytawa" <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hqpbel$a51$1news.lublin.pl...
[...]

Odbijaj±c pi³eczkê mo¿na powiedzieæ, ¿e dla osób nie dbaj±cych o napêd manetki cierne s± super bo zawsze, w koñcu, jako¶ siê tê przerzutkê ustawi :) A tak powa¿nie to dla mnie manetki indeksowane s± ³atwiejsze, szybsze i bardziej precyzyjne (nie chodzi mi o samo ustawienie przerzutki, ale o kontrolê ilo¶ci klików etc.) w u¿yciu.

kml
Last update 14/04/2010 AVID Elixir 5 i Bocialarka 2.0

Data: 2010-04-22 13:55:53
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 13:02:53 +0200
Fabian <fabian@niematakiegoadresu.pl> wrote:

Tomasz Minkiewicz pisze:
> [...]

A co jest w manetkach ciernych lepszego od indeksowanych prócz tego, że
nie muszą być dostosowane do liczby przełożeń?

Właśnie to. :)

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 16:55:31
Autor: Jacek Maciejewski
Nieubłagalne 10 rzędów
Dnia Thu, 22 Apr 2010 13:02:53 +0200, Fabian napisa³(a):

A co jest w manetkach ciernych lepszego od indeksowanych prócz tego, ¿e
nie musz± byæ dostosowane do liczby prze³o¿eñ?

Masz mnóstwo wolnego miejsca na kierownicy. Bardzo mi³e przy d³ugotrwa³êj
je¼dzie. Du¿o mniej wra¿liwe na zu¿ycie elementów czy trudne warunki
eksploatacji. Du¿o prostsze w regulacji (mniej krytyczne wymogi). --
Jacek

Data: 2010-03-28 18:18:54
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
Nieub³agalne 10 rzêdów
Dnia 28.03.2010 16:32 u¿ytkownik Jan Srzednicki napisa³ :
Pewnie nied³ugo Shimano, nie chc±c byæ gorsze, równie¿ wypu¶ci 10rz.
grupy MTB... i bêdzie trzeba kupowaæ komponenty 9rz. na zapas. :)

Przecie¿ ju¿ to wiadomo, XTR 2011 to 2x10.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-03-28 11:40:10
Autor: Rowerex
Nieub³agalne 10 rzêdów
On 28 Mar, 17:18, "Miko³aj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:
> [...]

> grupy MTB... i bêdzie trzeba kupowaæ komponenty 9rz. na zapas. :)

Przecie¿ ju¿ to wiadomo, XTR 2011 to 2x10.

Ale 2011 to chyba 11 rzêdów ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-03-28 17:42:48
Autor: Jan Srzednicki
Nieubłagalne 10 rzędów
On 2010-03-28, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
Dnia 28.03.2010 16:32 użytkownik Jan Srzednicki napisał :
Pewnie niedługo Shimano, nie chcąc być gorsze, również wypuści 10rz.
grupy MTB... i będzie trzeba kupować komponenty 9rz. na zapas. :)

Przecież już to wiadomo, XTR 2011 to 2x10.

Poka. ;)

Data: 2010-03-28 19:46:53
Autor: ...::QRT::...
Nieubłagalne 10 rzędów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 14:32:44 +0000 (UTC), Jan Srzednicki napisa³(a):

Ech, ostro nadchodzi..

O linii SRAM XX ju¿ by³o do¶æ dawno, a teraz SRAM idzie za ciosem i
wprowadza now± liniê z systemem 2x10 w MTB: X7.

http://sram2x10.com/wp-content/uploads/SRAM_X7_2X10.pdf

Co do¶æ ciekawe, nie tknêli X.0 (powiedzmy jeszcze, ¿e to ta sama klasa,
co XX), ani X.9 (klasa ni¿ej) - tylko zeszli do X.7, ale, ¿eby nie by³o
za prosto, wzbogacili j± o karbony i ³o¿yska ceramiczne. Jednym s³owem -
wysz³a kompletna sieczka klasowa.

Moim zdaniem X0 i X9 te¿ takie bedzie tyle ¿e tego jeszcze nie og³osili :)

Pewnie nied³ugo Shimano, nie chc±c byæ gorsze, równie¿ wypu¶ci 10rz.
grupy MTB... i bêdzie trzeba kupowaæ komponenty 9rz. na zapas. :)

ja uczy przypadek 8rz nie liczy³bym na to ze staniej± :)

Data: 2010-03-28 21:39:27
Autor: mmateusz
Nieub�galne 10 rz�ów
Pewnie niedÅ&#65533;go Shimano, nie chcÄ&#65533; byÄ&#65533;gorsze, również wypuÅ&#65533;i 10rz.
grupy MTB... i bÄ&#65533;zie trzeba kupowaÄ&#65533;komponenty 9rz. na zapas. :)

ehh,
moja kaseta xtr 8-speed jeszcze z rok poci±gnie i ju¿ niestety pogodzi³em siê z
faktem, ze nastêpna bezie 9 speed. a tu 10 wprowadzaj± :(.

--
mk

Data: 2010-03-28 21:45:09
Autor: Romal
Nieub�galne 10 rz�ów
U¿ytkownik wrote:

moja kaseta xtr 8-speed jeszcze z rok poci±gnie i ju¿ niestety
pogodzi³em siê z faktem, ze nastêpna bezie 9 speed.

kupuj na zapas, puki jest:
http://www.allegro.pl/item973002438_nowa_kaseta_shimano_xtr_cs_m950_8_rz_11_30_210g.html

--
Romal
http://www.sakwiarz.pl/

Data: 2010-03-28 22:12:25
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
NieubÅ�galne 10 rzÄ&# 65533;ów
Dnia 28.03.2010 21:45 u¿ytkownik Romal napisa³ :
U¿ytkownik wrote:

[...]

Szkoda, ¿e nie CS-M900, bo to by³a najlepsza kaseta w historii, wbrew
temu co twierdzi sprzedawca. Przynajmniej je¶li chodzi o trwa³o¶æ.
Aczkolwiek CS-M950 te¿ by³a fantastyczna. Byæ mo¿e da siê jeszcze gdzie¶
ustrzeliæ na ebay CS-M900.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-03-30 17:16:12
Autor: amcinpiL
NieubÅ�galne 10 rzÄ&# 65533;ów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 22:12:25 +0200, "Miko³aj \"Miki\" Menke" napisa³(a):

Szkoda, ¿e nie CS-M900, bo to by³a najlepsza kaseta w historii,

E tam, ciê¿ka jak diabli, sworznie zwykle rozklekotane, a wytrzyma³o¶æ ot
ciutkê lepsza ni¿ alivio.

--
Amcinpil

Data: 2010-03-30 23:00:05
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
NieubÅ�galne 10 rzÄ&# 65533;ów
Dnia 30.03.2010 17:16 u¿ytkownik amcinpiL napisa³ :
[...]

Ciê¿ka, to fakt. Ale sworznie w porz±dku i nie s³ysza³em, ¿eby kto¶ na
nie narzeka³, jeste¶ pierwsz± osob±. A wytrzyma³o¶æ tylko trochê lepsza
ni¿ Alivio? Có¿, na Alivio uda³o mi siê zrobiæ prawie 20 Mm z ¿y³owaniem
pod koniec, na CS-M900 ok. 40 Mm i nadal ¶miga. To chyba nie jest "ciutkê".

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-03-31 17:58:27
Autor: amcinpiL
NieubÅ�galne 10 rzÄ&# 65533;ów
Dnia Tue, 30 Mar 2010 23:00:05 +0200, "Miko³aj \"Miki\" Menke" napisa³(a):

Có¿, na Alivio uda³o mi siê zrobiæ prawie 20 Mm z ¿y³owaniem
pod koniec, na CS-M900 ok. 40 Mm i nadal ¶miga. To chyba nie jest "ciutkê".

Ja robiê oko³o dwukrotnie mniejsze przebiegi do czasu gdy napêd idzie do
piachu (alivio -10ty¶, M900 - nieca³e 15ty¶). Z tym, ¿e u¿ywam na zmianê
dwóch ³añcuchów a rower s³u¿y g³ównie do jazdy w terenie i w górach.
Asfalty itp s± rzadko¶ci±. U Ciebie XTR wygrywa z Alivio w stosunku 2:1 u
mnie 1,5:1 Ceny po których kupowa³em kasety to promocyjne 20z³ oraz 200z³
Obecnie pewnie oko³o 45z³ i 300z³ czyli jak 1:10 lub 1:6 W ka¿dym razie dla
mnie rachunek ekonomiczny jest prosty i bezwzglêgny. --
pozdrawiam
Amcinpil

Data: 2010-04-22 09:10:56
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
NieubÅ�galne 10 rzÄ&# 65533;ów
Dnia 31.03.2010 17:58 u¿ytkownik amcinpiL napisa³ :
[...]

Pogadamy jak doci±gnê do 200 Mm. ;-P A tak serio to zgadzam siê, ¿e
je¶li chodzi o czyst± ekonomiê, to te¿ u¿ywam czego¶ taniego typu
Alivio. Ale wy¿sze grupy maj± jeszcze szereg innych zalet przy swojej
wy¿szej cenie, dlatego niekoniecznie rachunek ekonomiczny jest jedynym
wyznacznikiem op³acalno¶ci.