Nieubłagalne 10 rzędów

Data: 2010-03-28 18:02:18
Autor: piecia aka dracorp
Nieubłagalne 10 rzędów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 14:32:44 +0000, Jan Srzednicki napisał(a):

Pewnie niedługo Shimano, nie chcąc być gorsze, również wypuści 10rz.
grupy MTB... i będzie trzeba kupować komponenty 9rz. na zapas. :)
Ja na zapas muszę kupować 8rz.

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-03-28 20:21:33
Autor: ...::QRT::...
Nieubłagalne 10 rzędów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 18:02:18 +0000 (UTC), piecia aka dracorp napisał(a):

Dnia Sun, 28 Mar 2010 14:32:44 +0000, Jan Srzednicki napisał(a):

Pewnie niedługo Shimano, nie chc±c być gorsze, również wypu¶ci 10rz.
grupy MTB... i będzie trzeba kupować komponenty 9rz. na zapas. :)
Ja na zapas muszę kupować 8rz.

no własnie - alivio bedzie miało 9 rz  :(

Data: 2010-03-28 20:32:47
Autor: MadMan
Nieubłagalne 10 rzędów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 20:21:33 +0200, ...::QRT::... napisał(a):

Ja na zapas muszę kupować 8rz.

no własnie - alivio bedzie miało 9 rz  :(

Kupujcie póki jest, LX w zasadzie dostępny od ręki póki co. XT tylko
łańcuch. Zębatki korby - Middleburn robi, więc luz :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-03-29 12:31:48
Autor: Jaroslaw Berezowski
Nieubłagalne 10 rzędów
Dnia Sun, 28 Mar 2010 18:02:18 +0000, piecia aka dracorp napisał(a):

Ja na zapas muszę kupować 8rz.
No to mnie wystraszyliscie. Tez zostalem przy 8 i nie widze sensu wiecej. Z tylu mam miszmasz X.9 + cyngle x.7.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-03-29 17:16:52
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Mon, 29 Mar 2010 12:31:48 +0200
Jaroslaw Berezowski <prezydent@gov.pl> wrote:

Dnia Sun, 28 Mar 2010 18:02:18 +0000, piecia aka dracorp napisał(a):

> Ja na zapas muszę kupować 8rz.
No to mnie wystraszyliscie. Tez zostalem przy 8 i nie widze sensu wiecej. Z tylu mam miszmasz X.9 + cyngle x.7.

Hehe… A mnie się problem rzędowości napędu wziął i sam rozwiązał, jeśli
nie raz na zawsze, to w każdym razie na długo i nawet 11-rzędowe kasety
mnie nie przestraszą, bo nic zmieniać nie będę musiał. :-P

Mam w rowerku napęd 1x9, przerzutkę SLX i kierownicę baranek ze starą
manetką DuraAce na końcu. Jak to wszystko składałem, to w pewnym
momencie przeżyłem moment nieprzyjemnego zaskoczenia, kiedy się
okazało, że ani manetka, ani przerzutka nie mają baryłek regulacyjnych.
Tzn. manetka niby ma, ale przystosowanÄ… do montaĹĽu na piwotach do
manetek na dolnej rurze, a mĂłj rower takowych nie posiada. MoĹĽna je
zastąpić piwotami na obejmie, ale są trudne do dostania, zresztą
i tak by pewnie nie pasowały, bo rura dolna jest grubsza niż normalnie.
Jedyne, co mogłem zrobić w tej sytuacji, to przestawić manetki na tryb
cierny. Tak też zrobiłem, planując, że przy sposobności rozwiążę
problem mocowania baryłek. Zacząłem jeździć z takim osprzętem i…
po jakimś czasie stwierdziłem, że nie ma co rozwiązywać, bo w sumie,
to nie kumam, o co chodzi z tym indeksem i czemu siÄ™ nim tak ludzie
podniecajÄ…. PrzecieĹĽ bez niego jeĹşdzi siÄ™ rĂłwnie dobrze i przerzuca
biegi praktycznie równie gładko. Zostawiłem więc wszystko jak było i w
przewidywalnej przyszłości nie planuję do indeksowanej manetki wracać.

Możecie mówić, że się uwsteczniam, ale za to mam osprzęt równie zgodny
z sześcio-, co z jedenastorzędowymi kasetami (nie wiem, jakie mają
odstępy, ale manetka ma jeszcze nieco luzu na końcach, więc pewnie
da radę), a jak mi przyjdzie chęć np. zhybrydyzować kasety 8- i
10-rzędową, to też będzie działać. :)

PS. A tak w ogóle, to dochodzę do wniosku, że Shimano miało fart,
że wprowadziło najpierw indeksację, a dopiero potem wzięło się za
udoskonalanie zębatek. Gdyby zrobiło odwrotnie, to indeksacja
upowszechniłaby się znacznie wolniej i sądzę, że nie do tego stopnia.
Współpraca bezstopniowej manetki z prostymi koronkami z lat 80. i ze
współczesnymi, mającymi bruzdy i wycięcia ułatwiające przerzucanie,
to niebo a ziemia. Przy kasecie HG trzeba się postarać, żeby skiksować
przy zmianie biegu.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 01:52:51
Autor: Michał Wolff
Nieubłagalne 10 rzędów
On 29 Mar, 17:16, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

PS. A tak w ogóle, to dochodzę do wniosku, że Shimano miało fart,
że wprowadziło najpierw indeksację, a dopiero potem wzięło się za
udoskonalanie zębatek.

Bardzo w±tpliwe. Używałem też i manetek ciernych i wcale nie uważam
tego za dobre rozwi±zanie, gdyby takie zdanie jak Ty miało więcej
użytkowników - to system z indeksacj± nie przyj±łby się tak szybko
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 12:45:01
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 01:52:51 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote:

> [...]

> PS. A tak w ogóle, to dochodzę do wniosku, że Shimano miało fart,
> że wprowadziło najpierw indeksację, a dopiero potem wzięło się za

Bardzo wątpliwe. Używałem też i manetek ciernych i wcale nie uważam
tego za dobre rozwiÄ…zanie,

Przez kilkadziesiąt lat wszyscy najwięksi cykliści uważali je za dobre
rozwiązanie, a kimże Ty jesteś, by być mądrzejszym od nich?//!!!eleven
;)

A kiedy ich używałeś?

gdyby takie zdanie jak Ty miało więcej
uĹĽytkownikĂłw - to system z indeksacjÄ… nie przyjÄ…Ĺ‚by siÄ™ tak szybko

Użytkownicy mieli inne zdanie, bo były inne czasy. SIS został przyjęty
entuzjastycznie, bo kiedy był wprowadzany, rządziły proste koronki bez
frezowań, a na nich indeksowane przerzucanie daje wielką poprawę.
A kiedy zaczęły wchodzić coraz doskonalsze koronki, wszyscy już mieli
indeks i było pozamiatane. Gdyby najpierw weszły nowe koronki, zysk z
przejścia na indeks byłby mniejszy, więc i tempo przechodzenia
wolniejsze. I tak by nastąpiło, choćby w związku z popularnością
górali, na których dużo cenniejsza niż na asfalcie jest możliwość
zmiany biegu bez odrywania ręki od kierownicy, ale może nie byłoby tak
całkowite i utrzymałyby się w ofercie jakieś manetki cierne.

A może i nie? Producenci najwyraźniej zakładają, że rowerzyści są
albo turlaczami miejskimi (manetki ci nie cykajÄ…? jesteĹ› lama!),
albo sportsmenami z ambicjami olimpijskimi (jak siÄ™ walczy o setne
sekundy, to od brifterĂłw faktycznie nie ma ucieczki), a nisza ciernych
barconów byłaby gdzieś w tej czarnej dziurze pomiędzy. :-(

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 04:39:08
Autor: Michał Wolff
Nieubłagalne 10 rzędów
On 22 Kwi, 12:45, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Przez kilkadziesi±t lat wszyscy najwięksi cykli¶ci uważali je za dobre
rozwi±zanie, a kimże Ty jeste¶, by być m±drzejszym od nich?//!!!eleven
;)

Używali tylko dlatego, że nic innego nie było. Ledwo weszły manetki
indeksowane - natychmiast wyparły z użycia cierne, podobnie było np. z
szosowymi klamkomanetkami, które błyskawicznie wyparły manetki na
ramie.

I tak by nast±piło, choćby w zwi±zku z popularno¶ci±
górali, na których dużo cenniejsza niż na asfalcie jest możliwo¶ć
zmiany biegu bez odrywania ręki od kierownicy

Na szosie też jest ważne, w każdym b±dĽ razie to wielka zaleta nie
minus tego systemu. Manetki indeksowe wyparły cierne - bo s± po prostu
lepsze, nie ma się co tu dopatrywać teorii spiskowych

ale może nie byłoby tak
całkowite i utrzymałyby się w ofercie jakie¶ manetki cierne.

Od zawsze w najwyższej grupie szosowej Shimano Dura-Ace s± manetki
typu bar-endy, których większo¶ć modeli była zarówno cierne jak i
indeksowana - bo takie stosuje się w rowerach czasowych, których
specyficzne kierownice wymagaj± tego typu manetek. Dopiero bodajże
ostatni model jest tylko indeksowany. Ale dostać starsze bez problemu
się dostanie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 13:58:34
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 04:39:08 -0700 (PDT)
> [...]

indeksowane - natychmiast wyparły z użycia cierne, podobnie było np. z
szosowymi klamkomanetkami, które błyskawicznie wyparły manetki na

Wskutek czego teraz średnio raz w miesiącu ktoś płacze tu albo na
aprsku, że mu się jakiś drobiażdżek w klamkomanetce popsuł i dowiaduje,
że nic z tym nie zrobi i musi kupić nową. Postęp! ;>

> I tak by nastąpiło, choćby w związku z popularnością
> górali, na których dużo cenniejsza niż na asfalcie jest możliwość
> zmiany biegu bez odrywania ręki od kierownicy

Na szosie teĹĽ jest waĹĽne, w kaĹĽdym bÄ…dĹş razie to wielka zaleta nie
minus tego systemu. Manetki indeksowe wyparły cierne - bo są po prostu
lepsze, nie ma się co tu dopatrywać teorii spiskowych

A gdzie ja rozwijam teorię spiskową? Ja wcale nie twierdzę, że to był
wynik spisku, że najpierw wszedł indeks, a dopiero potem HG. Ot, akurat
tak się złożyło i skutki są jakie są.

> ale może nie byłoby tak
> całkowite i utrzymałyby się w ofercie jakieś manetki cierne.

Od zawsze w najwyĹĽszej grupie szosowej Shimano Dura-Ace sÄ… manetki
typu bar-endy, których większość modeli była zarówno cierne jak i
indeksowana - bo takie stosuje siÄ™ w rowerach czasowych, ktĂłrych
specyficzne kierownice wymagajÄ… tego typu manetek. Dopiero bodajĹĽe
ostatni model jest tylko indeksowany. Ale dostać starsze bez problemu
siÄ™ dostanie.

To ja wiem, bo kupiłem. Ale jak mi się ta popsuje, to czy za 5 lat też
kupiÄ™?

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 13:02:53
Autor: Fabian
Nieubłagalne 10 rzędów
Tomasz Minkiewicz pisze:
[...]

A co jest w manetkach ciernych lepszego od indeksowanych prĂłcz tego, ĹĽe
nie muszą być dostosowane do liczby przełożeń?

Fabian.

Data: 2010-04-22 13:21:13
Autor: Jan Cytawa
Nieubłagalne 10 rzędów
Fabian napisał:

A co jest w manetkach ciernych lepszego od indeksowanych prócz tego, że
nie musz± być dostosowane do liczby przełożeń?

Chocby niezawodnosc i mozliwosc prawidlowego ustawienia przerzutki w
kazdych warunkach. Moze tylko nieco wolniej ale jak ktos wie o co chodzi
to da sobie rade.
Natomiast dla osob niekumatych indeks jest zbawieniem.

Jan Cytawa

Data: 2010-04-22 04:46:34
Autor: Michał Wolff
Nieubłagalne 10 rzędów
On 22 Kwi, 13:21, Jan Cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

[...]

 W manetce ciernej zawsze trzeba trafić w bieg, wielokrotnie to
nierówno wchodzi, trzeba majtać parę razy, trzeba zdejmować rękę z
kierownicy itd. Indeks dla niekumatych? Prawidłowo ustawić indeks jest
trudniej niż używać ciern± manetkę. Tylko indeks ustawia się raz - i
działa dobrze bardzo długo, używaj±c manetki ciernej trzeba to robić
na wyczucie przy każdej zmianie przełożenia. System z indeksem po
prostu jest zdecydowanie wygodniejszy i tylko dlatego błyskawicznie
wyparł z rynku manetki cierne.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 13:59:36
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 04:46:34 -0700 (PDT)
> [...]

 W manetce ciernej zawsze trzeba trafić w bieg, wielokrotnie to
nierówno wchodzi, trzeba majtać parę razy, trzeba zdejmować rękę z

Nie. Też byłem zdziwiony, ale nie ma żadnego majtania.
Zdejmujesz rękę z kierownicy, łapiesz za wajhę, ciągniesz, jak
poczujesz że weszło, to puszczasz (to się bardzo wyraźnie czuje).
I koniec operacji.
Chyba ĹĽeby na jakichĹ› wybojach, to bywa z tym trochÄ™ trudniej.

System z indeksem po
prostu jest zdecydowanie wygodniejszy i tylko dlatego błyskawicznie
wyparł z rynku manetki cierne.

Jest na pewno szybszy (tzn. zmiana biegu jest szybsza). Co do wygody –
IMHO draw game.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 06:32:25
Autor: Michał Wolff
Nieubłagalne 10 rzędów
On 22 Kwi, 13:59, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Nie. Też byłem zdziwiony, ale nie ma żadnego majtania.
Zdejmujesz rękę z kierownicy, łapiesz za wajhę, ci±gniesz, jak
poczujesz że weszło, to puszczasz (to się bardzo wyraĽnie czuje).
I koniec operacji.
Chyba żeby na jakich¶ wybojach, to bywa z tym trochę trudniej.

Mam zupełnie inne obserwacje, a używałem dawno temu tego sytemu ze 2
lata. Często wchodziło to nierówno, a to trochę za mało, a to trochę
za dużo - i trzeba było kolejny raz ruszać wajh± wsłuchuj±c się w
pracę napędu, przesiadka na system napędu z indeksem - była jednym z
najlepszych ulepszeń jakie sobie przez długie lata w rowerze
zafundowałem.

I nie ma co ci±gn±ć tej dyskusji, mało którego użytkownika systemu z
indeksem przekonasz, zawsze będ± miło¶nicy staroci, ale oceniaj±c
realnie - system z indeksem dla zdecydowanej większo¶ci użytkowników
jest po prostu wyraĽnie lepszy - i to dlatego manetki cierne s± na
uboczu rynku.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 18:58:09
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 06:32:25 -0700 (PDT)
> [...]

Mam zupełnie inne obserwacje, a używałem dawno temu tego sytemu ze 2
lata. Często wchodziło to nierówno, a to trochę za mało, a to trochę
za dużo - i trzeba było kolejny raz ruszać wajhą wsłuchując się w
pracę napędu, przesiadka na system napędu z indeksem - była jednym z
najlepszych ulepszeń jakie sobie przez długie lata w rowerze
zafundowałem.

AleĹĽ ja wcale nie twierdzÄ™, ĹĽe indeks nie jest lepszy. Stwierdzam
tylko, że w mojej praktyce okazał się na tyle mało lepszy, że nie
czujÄ™ motywacji do zaindeksowania mojej przerzutki. Przerzucanie
ciernÄ… manetkÄ… jest moĹĽe i gorsze, ale _wystarczajÄ…co_ dobre, a
jeśli jeszcze ma ona pewne zalety, których indeksowana nie posiada,
to ja w to wchodzÄ™.

I nie ma co ciągnąć tej dyskusji,

Ja ciągnę? To Ty mnie po miesiącu wywołałeś do odpowiedzi.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-23 02:31:37
Autor: Michał Wolff
Nieubłagalne 10 rzędów
On 22 Kwi, 18:58, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Ja ci±gnę? To Ty mnie po miesi±cu wywołałe¶ do odpowiedzi.

No to racja, nie spojrzałem na daty :)
Kto¶ inny wyci±gn±ł ten w±tek, my¶lałem że jest ¶wieży
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-23 09:43:25
Autor: Jan Srzednicki
Nieubłagalne 10 rzędów
On 2010-04-23, Michał Wolff wrote:
On 22 Kwi, 18:58, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Ja ciągnę? To Ty mnie po miesiącu wywołałeś do odpowiedzi.

No to racja, nie spojrzałem na daty :)
Ktoś inny wyciągnął ten wątek, myślałem że jest świeży

A skoro już wyciągnięte - wygląda na to, że na 2011 i SRAM i Shimano
będą mieć komplet wyższych grup w 10 rzędach:

SRAM: XX, X0, X9, X7
Shimano: XTR, XT, SLX

http://www.sram2x10.com/
http://www.dynasystech.com/

Data: 2010-04-23 06:27:23
Autor: Michał Wolff
Nieubłagalne 10 rzędów
On 23 Kwi, 11:43, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

A skoro już wyci±gnięte - wygl±da na to, że na 2011 i SRAM i Shimano
będ± mieć komplet wyższych grup w 10 rzędach:

SRAM: XX, X0, X9, X7
Shimano: XTR, XT, SLX

Rzeczywi¶cie wygl±da na to że 10s wchodzi szerok± ław±. Dotychczas
wchodziło to w najwyższej grupie i powoli schodziło w dół drabinki,
więc problemy z dostępno¶ci± lepszych napędów 9s mog± się pojawić
szybciej niż z 8s. Ale jak widzę np. w XT pojawiła sie ciekawa opcja -
manetki maj± obsługiwać zarówno 9s jak i 10s:
http://www.siambikes.com/wizContent.asp?wizConID=278&txtmMenu_ID=7

Mnie osobi¶cie kaseta 10s MTB jak najbardziej interesuje do kombinacji
któr± mam w rowerze trekingowym - czyli kaseta MTB i manetki szosowe.
Manetki 10s s± zdecydowanie lepsze od 9s. A kasety 10s do tego XT maj±
bardzo fajne stopniowanie, niemalże takie samo jak 9s, do którego
przez długie lata się przyzwyczaiłem.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-05-09 11:07:34
Autor: Rowerex
Nieubłagalne 10 rzędów
wrote:

> [...]

wchodziło to w najwyższej grupie i powoli schodziło w dół drabinki,
więc problemy z dostępno¶ci± lepszych napędów 9s mog± się pojawić

Ciekawe, że nie zaczynaj± w  XTR.

http://www.cyclingnews.com/news/shimano-xt-slx-go-10-speed-in-2010

Wygl±da na to, że Shimano chce sprawdzić "jak się to przyjmie", więc
próbuje w niższych grupach. Nie s±dzę też, by nagle wycofano się z 9-
rzędów.

Ale jak widzę np. w XT pojawiła sie ciekawa opcja -
manetki maj± obsługiwać zarówno 9s jak i 10s:http://www.siambikes..com/wizContent.asp?wizConID=278&txtmMenu_ID=7

Nie znalazłem potwierdzenia, by manetki 10rz. potrafiły obsłużyć 9rz.
Na stronach Shimano s± już specyfikacje grup 10-rzędowych MTB, ale
niestety nie znalazłem dokumentu o kompatybilno¶ci.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-05-09 15:07:19
Autor: Michał Wolff
Nieubłagalne 10 rzędów
On 9 Maj, 20:07, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:

Ciekawe, że nie zaczynaj± w  XTR.

Nie doczytałe¶. Że w XTR będzie 10s to już wiadomo niemal od roku..

Nie znalazłem potwierdzenia, by manetki 10rz. potrafiły obsłużyć 9rz.
Na stronach Shimano s± już specyfikacje grup 10-rzędowych MTB, ale
niestety nie znalazłem dokumentu o kompatybilno¶ci.

No to podałem jako ciekawostkę z opisu, jak to będzie działać nie
wiem, osobi¶cie planuję zakup szosowych manetek 10s do kasety XT 10s.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-22 14:02:31
Autor: Alfer_z_pracy
Nieubłagalne 10 rzędów
Michał Wolff napisał:
[...]

Podpisuję się obiema rękami (obie na indeksowanych manetkach). Używałem ciernych xx lat temu ale sił± rzeczy przeszedłem na indeksy. Uff, co za ulga. Znajd± się tacy co dopisz± ideologię oraz znajd± plusy ciernych, ale jest jak jest. No cóż, zapewne pisanie piórem maczanym w kałamarzu jest szlachetniejsze, bardziej dostojne i klasyczne - ale pokażcie mi w jakimkolwiek biurze urzędnika z piórem gęsim :) Długopisy, indeksy, przerzutki... dużo jest udogodnień i bynajmniej ich używanie nie ¶wiadczy o "niekumato¶ci" juzera.

Pzdr
A.

Data: 2010-04-22 14:59:06
Autor: Jan Cytawa
Nieubłagalne 10 rzędów
Michał Wolff napisał:

[...]
 Czy ja pisze, ze jest wygodniejszy? Wrecz przeciwnie. Natomiast jest
pewny zawsze. System indeksowany w warunkach wyscigowych przy
najmniejszej awarii potrafi byc bezuzyteczny. Ponadto systemy cierne sa rowniez mozliwe bez pusczania rak z
kierownicy. Nie tylko dotycza manetek mocowanych na ramie. Do polowy lat
90 byl uzywany system gornych manetek cierno-indeksowanych. Do tej pory
takich bezawaryjnie uzywam. Byl tam taki maly przelacznik, ktory
pozbawial manetke wlasciwosci indeksowych i pieknie sie ustawialo
przerzutke w czasie jazdy gdy indeks przestawal prawidlowo funcjonowac.

Jan Cytawa

Data: 2010-04-22 17:39:34
Autor: Romal
Nieubłagalne 10 rzędów
Jan Cytawa wrote:

lat 90 byl uzywany system gornych manetek cierno-indeksowanych. Do

Gdzie¶ jeszcze mam ciekawe manetki DX z roku 1992. Przednia była indeksowana tylko w jedn± stronę, tzn wrzucaj±c na większe tarcze indeksu nie było, zrzucaj±c na mniejsze jak najbardziej był :)

--
Romal
http://www.sakwiarz.pl/

Data: 2010-04-22 13:24:55
Autor: Coaster
Nieubłagalne 10 rzędów
Jan Cytawa wrote:
Fabian napisał:

[...]

Podpisuje sie czterema konczynami pod powyzszym. :-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-22 13:46:29
Autor: kml
Nieubłagalne 10 rzędów

Użytkownik "Jan Cytawa" <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hqpbel$a51$1news.lublin.pl...
Fabian napisał:

[...]

Odbijaj±c piłeczkę można powiedzieć, że dla osób nie dbaj±cych o napęd manetki cierne s± super bo zawsze, w końcu, jako¶ się tę przerzutkę ustawi :) A tak poważnie to dla mnie manetki indeksowane s± łatwiejsze, szybsze i bardziej precyzyjne (nie chodzi mi o samo ustawienie przerzutki, ale o kontrolę ilo¶ci klików etc.) w użyciu.

kml
Last update 14/04/2010 AVID Elixir 5 i Bocialarka 2.0

Data: 2010-04-22 13:55:53
Autor: Tomasz Minkiewicz
Nieubłagalne 10 rzędów
On Thu, 22 Apr 2010 13:02:53 +0200
Fabian <fabian@niematakiegoadresu.pl> wrote:

Tomasz Minkiewicz pisze:
> [...]

A co jest w manetkach ciernych lepszego od indeksowanych prĂłcz tego, ĹĽe
nie muszą być dostosowane do liczby przełożeń?

Właśnie to. :)

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-22 16:55:31
Autor: Jacek Maciejewski
Nieubłagalne 10 rzędów
Dnia Thu, 22 Apr 2010 13:02:53 +0200, Fabian napisał(a):

A co jest w manetkach ciernych lepszego od indeksowanych prócz tego, że
nie musz± być dostosowane do liczby przełożeń?

Masz mnóstwo wolnego miejsca na kierownicy. Bardzo miłe przy długotrwałęj
jeĽdzie. Dużo mniej wrażliwe na zużycie elementów czy trudne warunki
eksploatacji. Dużo prostsze w regulacji (mniej krytyczne wymogi). --
Jacek

Nieubłagalne 10 rzędów