Niewypłacenie odprawy

Data: 2011-06-01 11:07:01
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy
Witam Szanowne Grono

Pracodawca po 17 latach pracy zwolnił mnie nie
wypłacając trzymiesięcznej odprawy. Jego tor logiczny
wygląda tak:
- Po długim okresie choroby (niezdolności do pracy)
należało wykonać badania lekarskie dopuszczające.
Lekarz dopuścił mnie do pracy z zastrzeżeniem co
do pracy nocą. Na moim stanowisku nie pracowało
się w nocy. Zostałem zwolniony bez grosza odprawy,
a pracodawca tłumaczy się, że wina leży również po
mojej stronie ponieważ zamierzał mnie właśnie zdegradować
na 3krotnie mniej płatne stanowisko, na którym pracuje
się nocą, ale nie zaproponował mi tego stanowiska
nawet, ze względu na treść mojego dopuszczenia
lekarskiego.

Czy lekarskie niedopuszczenie do pracy na innym
stanowisku nież moje może być uznane za moją
współwinę w rozwiązaniu umowy o pracę?

Zaznaczam, że nikt mi tego innego stanowiska nie
proponował. A nawet domniemuję, że zostało "wymyślone"
zgodnie z przebiegłym planem pracodawcy.

--
Yozwig

Data: 2011-06-01 23:32:56
Autor: Gotfryd Smolik news
Niewypłacenie odprawy
On Wed, 1 Jun 2011, Yozwig wrote:

a pracodawca tłumaczy się, że wina leży również po
mojej stronie ponieważ zamierzał mnie właśnie zdegradować
na 3krotnie mniej płatne stanowisko, na którym pracuje
się nocą

  No to co opowiadasz, wygląda na zamiar wypowiedzenia
umowy. Po którym należałaby się odprawa, dobrze mi wychodzi?
  Do tego zamiar nie zrealizowany, ze względu na wymóg pisemności.

Czy lekarskie niedopuszczenie do pracy na innym
stanowisku nież moje może być uznane za moją
współwinę w rozwiązaniu umowy o pracę?

  Ale to jest inna sprawa - bo wcale nie trzeba WINY.
  Wystarcza "przyczyna leżąca po stronie".
  Mi z opisu wychodzi, że nie bardzo (nie widać
tej przyczyny), ale może ktoś biegły w wypowiadaniu
umów się wypowie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-02 07:37:46
Autor: Misiek
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Yozwig" <jozwig@op.pl> napisał w wiadomości news:is4vfe$g4q$1news.onet.pl...
[...]

Jak długa choroba?

[...]

1. zwolniony bez wypoiwiedzenia?
Pismem? W jaki sposób zwolniony? jaka podstawa zwolnienia widnieje na piśmie (jeśli jest)?
Jaka umowa byla?  na czas określony? na czas nieokreślony? umowa-zlecenie? Umowa o dzieło?

[...]

Nie pracowałeś w nocy, więc nie mialo to nic do rzeczy.
Inne stanowisko winno być ci zaproponowane pisemnie.
Tego nie było.
Inna sprawa, że to o czym piszesz to "wypowiedzenie zmieniające", którego nie było, a na które Ty powinieneś wyraźić zgodę (lub nie).
NIewyrażenie zgody jest niestety równoznaczne ze zwolnieniem Ciebie. POwinien rónież jednoznacznie określić przyczyny takiego wypowiedzenia (jak mniemam ze względów ekonomicznych).
Jeszcze inna rzecz, że po powroce "z choroby" winieneś mieć zapewnione miejsce pracy z taką samą minimum płacą.
Najlepiej poradziić się w Inspektoracie Pracy - są tam dni i godziny bezpłatnych porad prawnika.

Data: 2011-06-02 19:15:06
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Misiek" <pwr1@o2.pl> napisał w wiadomości news:4de7219f$0$2485$65785112news.neostrada.pl...

Jak długa choroba?

6 miesięcy.

1. zwolniony bez wypoiwiedzenia?
Pismem?

Z wypowiedzeniem 3 miesięcznym, pismem.

W jaki sposób zwolniony? jaka podstawa zwolnienia widnieje na piśmie

"Przyczynami wypowiedzenia umowy o pracę są:
- zlikwidowanie stanowiska Mistrza Wydziału, na którym jest Pan zatrudniony
(kłamstwo, Mistrzów było 3 a zwolnili tylko mnie, mimo najwyższych kwalifikacji)

oraz
- niemożność powierzenia Panu pracy na innym stanowisku, tj. na stanowisku
operatora maszyn pakujących (kłamstwo, nikt mi tego nie proponował, poza tym
w firmie nie ma takiego stanowiska, świadczy ją usługowo inna firma outsorsingowa)
z uwagi na fakt, że praca na tym stanowisku jest wykonywana również w porze
nocnej, a w Pana przypadku istnieją przeciwskazania do pracy w nocy..."

Jaka umowa byla?  na czas określony? na czas nieokreślony? umowa-zlecenie? Umowa o dzieło?

Umowa na czas nieokreślony. Pracowałem tam od 1994r.

Nie pracowałeś w nocy, więc nie mialo to nic do rzeczy.
Inne stanowisko winno być ci zaproponowane pisemnie.
Tego nie było.

Nie było. Przyszedłem dopuszczony badaniami do swojego
stanowiska, a zostałem zwolniony z przyczyny "niedopuszczenia
do jakiegoś innego, o którym nie wiedziałem nawet".

Jeszcze inna rzecz, że po powroce "z choroby" winieneś mieć zapewnione miejsce pracy z taką samą minimum płacą.

Miałem zapewnione. Przez dokładnie 5 dni pracowałem na
swoim stanowisku. Piątego dnia dostałem wypowiedzenie.
Czy jest jakiś minimalny okres na który powinienem mieć
zapewnione?

Najlepiej poradziić się w Inspektoracie Pracy - są tam dni i godziny bezpłatnych porad prawnika.

Spróbuję się tam dostać, ale to 100km w obie strony, więc
na razie jeśli Szanowne Grono coś jeszcze może poradzić,
to będę wdzięczny.

Podstawowym pytaniem jest:
Czy to niedopuszczenie do pracy nocnej, które nie miało znaczenia
na moim stanowisku może powodować, że pracodawca przestaje
być jedynym winnym wypowiedzenia???

--
Yozwig

Data: 2011-06-03 10:59:27
Autor: Misiek
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Yozwig" <jozwig@op.pl> napisał w wiadomości news:is8geg$36q$1news.onet.pl...

Użytkownik "Misiek" <pwr1@o2.pl> napisał w wiadomości news:4de7219f$0$2485$65785112news.neostrada.pl...

Jak długa choroba?

6 miesięcy.

Wiec badania jaknajbardziej byly konieczne.
Ja chorowalem kiedys 9 miesiecy...

1. zwolniony bez wypoiwiedzenia?
Pismem?

Z wypowiedzeniem 3 miesięcznym, pismem.

Wiec miales czas zeby sie odwolac masz)... do 14-tu dni od otrzymania wypowiedzenia (lub 7 - nie  pamietam dokladnie, ale na wypowiedzeniu to powinno byc napisane)

[...]

Niestety, wyglada to wiarygodnie.
Likwidowali TWOJE stanowisko, a nie tych 2 pozostalych.
Chieli Ci zaproponowac inne stanowisko (udowodnij im ze nie), jednak wymaga ono pracy w ghodzinach nocnych, Ty zas na papierze od lekarza masz ze Ci nie wolno, wiec propozycja byla by nieskuteczna i bezensowna. Innego staowiska dla Ciebie nie widzieli, stad wypowiedzenie.

Jaka umowa byla?  na czas określony? na czas nieokreślony? umowa-zlecenie? Umowa o dzieło?

Umowa na czas nieokreślony. Pracowałem tam od 1994r.

3 miesieczne wypowiedzenie + odprawa 3-miesieczna

[...]

Pisalem nie znajac szczegolow. Teraz juz niestety wiem. Przeczytaj dokladnie przyczyne zwolnienia.

[...]

Tego juz nie wiem... nie chce strzelac.

[...]

Napisalem co wiem, reszta - inspektorat pracy. Jesli masz daleko pozostaje konsultacja telefoniczna, jednak osobiscie zawsze lepioej

Data: 2011-06-03 11:37:47
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Misiek" <pwr1@o2.pl> napisał w wiadomości news:4de8a270$0$2488$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W porządku, ale czy mieli prawo pozbawić mnie odprawy,
skoro jak Kolega pisze NIE MIELI dla mnie innego stanowiska?

3 miesieczne wypowiedzenie + odprawa 3-miesieczna

Okres 3 miesięcznego wypowiedzenia odpracowałem,
a odprawy NIEOTRZYMAŁEM. Nie czuję się współwinny,
80% firmy nie pracuje w nocy. IMO wspomnieli o tym stanowisku
tylko dlatego, że pasowało abym go nie mógł przyjąć.
Sprawa jest nieoczywista :(. Może ktoś jeszcze coś poradzi?

--
Yozwig

Data: 2011-06-03 12:08:28
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy
Zapomniałem dodać... a może to rzuci inne światło na sprawę...

Przez 14 lat byłem w tej firmie (różnie nazywanym, bo zmieniali
się właściciele) głównym inżynierem. Jednak od pewnego czasu
zaczęło się "gnębienie" polegające na wymuszaniu na mnie co
roku (3 razy) wyrażenia zgody na obniżenie o 1000zł poborów.
Odbywało się to bez żadnego wypowiedzenia warunków płacy.
Poprostu: "podpisujesz, albo wynocha". Tym sposobem 3 lata
przed całym zajściem co roku podpisywałem "porozumienie stron"
i obniżano mi po 1000zł pobory. Ostatnie było z przeniesieniem
na stanowisko mistrza wydziału, więc niedoszła propozycja
stanowiska operatora maszyny w całym tym kontekście "awansów"
brzmi już jak farsa. Pikanterii dodaje fakt, że w firmie NIE MA
TAKIEGO STANOWISKA jak operator maszyny. Operatorów
dostarcza firma outsorsingowa z innej części Polski.

--
Yozwig

Data: 2011-06-03 13:13:15
Autor: Wojciech Bancer
Niewypłacenie odprawy
On 2011-06-03, Yozwig <jozwig@op.pl> wrote:

[...]

zaczęło się "gnębienie" polegające na wymuszaniu na mnie co
roku (3 razy) wyrażenia zgody na obniżenie o 1000zł poborów.
Odbywało się to bez żadnego wypowiedzenia warunków płacy.
Poprostu: "podpisujesz, albo wynocha".

A to nie jest tak, że coś takiego musi być zrobione wypowiedzeniem
zmieniającym (i ze stosownymi terminami)?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-06-03 15:56:30
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy

On 2011-06-03, Yozwig <jozwig@op.pl> wrote:

[...]

[...]

Musi być, ale firma przyjęła metodę "Od jutra!!!".
Kto wyraził zgodę ten zostawał, a kto nie dostawał
już nie wypowiedzenie zmieniające, tylko zwalniające
z pracy.

--
Yozwig

Data: 2011-06-03 14:16:36
Autor: Wojciech Bancer
Niewypłacenie odprawy
On 2011-06-03, Yozwig <jozwig@op.pl> wrote:

[...]

A to nie jest tak, że coś takiego musi być zrobione wypowiedzeniem
zmieniającym (i ze stosownymi terminami)?

Musi być, ale firma przyjęła metodę "Od jutra!!!".

No dobra, ale jaki dokument to był? Formalnie, co podpisałeś?

Kto wyraził zgodę ten zostawał, a kto nie dostawał
już nie wypowiedzenie zmieniające, tylko zwalniające
z pracy.

Przy pierwszym takim numerze to ja bym zmienił pracodawcę.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-06-03 16:46:27
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy

On 2011-06-03, Yozwig <jozwig@op.pl> wrote:

[...]

[...]

Aneks do umowy o pracę.

Kto wyraził zgodę ten zostawał, a kto nie dostawał
już nie wypowiedzenie zmieniające, tylko zwalniające
z pracy.

Przy pierwszym takim numerze to ja bym zmienił pracodawcę.

W moim regionie ciężko o pracę dla wysokokwalifikowanych
specjalistów, zatem nie miałem wyjścia. Co chyba wydaje się
oczywiste, przecież jakbym miał możliwość zmienić pracę
na podobną to bym tego nie podpisywał...

--
Yozwig

Data: 2011-06-03 15:57:55
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Yozwig" <jozwig@op.pl> napisał w wiadomości news:isap63$h7i$1news.onet.pl...

Musi być, ale firma przyjęła metodę "Od jutra!!!".
Kto wyraził zgodę ten zostawał, a kto nie dostawał
już nie wypowiedzenie zmieniające, tylko zwalniające
z pracy.

Nazywano to "Zgodne porozumienie stron" ;)

--
Yozwig

Data: 2011-06-03 14:38:07
Autor: Misiek
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Yozwig" <jozwig@op.pl> napisał w wiadomości news:isabqh$gi5$1news.onet.pl...
[...]

Bylo sie nie zgodzic...

Tym sposobem 3 lata przed całym zajściem co roku podpisywałem "porozumienie stron"
i obniżano mi po 1000zł pobory.

No to teraz chyba juz bys doplacal <lol>
To (z ciekawosci) ile ty zarabiales? 12 tys? hehehe

[...]

Napisalem co uwazam, reszta do prawnika nalezy...

Data: 2011-06-03 14:49:02
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Misiek" <pwr1@o2.pl> napisał w wiadomości news:4de8d5b1$0$2446$65785112news.neostrada.pl...

Bylo sie nie zgodzic...

Jasne. Na szczęście to już wykracza poza temat wątku

No to teraz chyba juz bys doplacal <lol>
To (z ciekawosci) ile ty zarabiales? 12 tys? hehehe

Niewiele mniej... Nie bardzo rozumiem dlaczego zarobki
rzędu 10 tys. są dla Kolegi "hehehe"...?

Napisalem co uwazam, reszta do prawnika nalezy...

A czy Ty jeden jesteś na tej Grupie? Po co takie wpisy?
Nie masz nic do dodania, to może inni mają...?

--
Yozwig

Data: 2011-06-03 14:58:15
Autor: Misiek
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Yozwig" <jozwig@op.pl> napisał w wiadomości news:isal7j$v4q$1news.onet.pl...

[...]

"dziekuje" za odpowiedz - wlasnie otrzymalem :-)
Zarobki rzedzu 10 tys sa dla mnie "odrobinke" kosmiczne.

Data: 2011-06-04 10:14:13
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Misiek" <pwr1@o2.pl> napisał w wiadomości news:4de8da68$0$2439$65785112news.neostrada.pl...

Napisalem co uwazam, reszta do prawnika nalezy...

"dziekuje" za odpowiedz - wlasnie otrzymalem :-)

Nie ma się o co obruszać proszę Kolegi. Jeśli
uraziłem, to przepraszam. To bardzo miło, że
wypowiedziałeś się w temacie, ale chyba
jak na grupę "prawo" tematu nie wyczerpaliśmy...

Grupa nie zastąpi prawnika, tak jak inna lekarza,
czy mechanika. Ale doświadczenie pokazuje, że
lepiej iść do specjalisty gdy już się dobrzewie o
co pytać ;).

--
Yozwig

Data: 2011-06-03 14:49:03
Autor: Kamil
Niewypłacenie odprawy
Dnia Fri, 3 Jun 2011 12:08:28 +0200, Yozwig napisał(a):

[...]

Tak z ciekawości - ile zarabiałeś w roku 2008r. (trzy lata temu), przed
pierwszą "propozycją"?  ;)
Bo skoro obniżono Ci o (3x1000) 3000zł wynagrodzenie - to musze przyznać że
zarabiałeś wtedy na prawdę bardzo dobrze w porównaniu z polską
rzeczywistością.
Pochwalisz się jakie to były zarobki?   ;))))

Data: 2011-06-03 15:05:17
Autor: Yozwig
Niewypłacenie odprawy

Użytkownik "Kamil" <asdfg@asd.com> napisał w wiadomości news:1n0yct89zzek.1ettvnyz8wkkk$.dlg40tude.net...
Dnia Fri, 3 Jun 2011 12:08:28 +0200, Yozwig napisał(a):

Pochwalisz się jakie to były zarobki?   ;))))

Chyba Kolega zgodzi się ze mną, że chwalenie się
wysokością zarobków nawet byłych zarobków
na forum publicznym nie jest najmądrzejszą rzeczą?

Nie da się jednak ukryć, że były to zarobki z kręgu
wysokich ;)

Polska to chyba jedyny na świecie kraj, w którym
ludzie mogą przestać chcieć Ci pomagać, jeśli dowiedzą
się właśnie np. że dużo zarabiałeś. Albo o wiele więcej
niż oni... :(.

--
Yozwig

Niewypłacenie odprawy