Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia

Data: 2016-07-17 12:41:50
Autor: Maciek
Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
Witam

Mam klienta, któremu jakiś czas temu wystawiłem fakturę. Nie zapłacił,
odzyskałem VAT (ulga na złe długi) i dalej czekam. Obawiam się jednak,
że pewnego pięknego dnia miną 2 lata od terminu płatności i zobowiązanie
się przedawni. Jak przerwać bieg przedawnienia? Z pewnych względów nie
chciałbym wchodzić na drogę sądową, uzyskiwać nakaz zapłaty i angażować
komornika. Kontakt z człowiekiem jest, nie ukrywa się, po prostu wpadł w
(chwilowe jak sądzę) tarapaty finansowe. Co mu podsunąć do podpisania:
- weksel?
- jakieś pismo z harmonogramem spłaty długu?
- jakieś inne opcje?

Maciek

Data: 2016-07-17 10:51:43
Autor: witek
On 7/17/2016 5:41 AM, Maciek wrote:
[...]

Niech ci zapłaci wekslem.
Co za róznica czy dług masz z faktury czy z weksla. A termin biegnie od początku.
Uwentualnie udziel mu pożyczki na zapłatę faktury.

Data: 2016-07-17 17:59:09
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-07-17 o 17:51, witek pisze:
[...]

Tylko niech pamięta o zapłacie tego, co uzyskał na uldze na złe długi (bo dług już będzie spłacony).

--
Liwiusz

Data: 2016-07-17 22:51:29
Autor: Maciek
[...]
W sumie różnica jedynie taka, że przy wekslu pewnie będę musiał
odprowadzić jednak podatek VAT, który "zwrócono" mi przy skorzystaniu z
ulgi na złe długi. To taniej chyba będzie uzyskać nakaz przez e-sąd i
dalej czekać na zapłatę nie angażując po prostu komornika.

Maciek

Data: 2016-07-18 09:16:40
Autor: m
On 17.07.2016 22:51, Maciek wrote:
[...]

Strzelam - czy oświadczenie o uznaniu długu nie przerywa biegu
przedawnienia? Jeżeli przerywa - to by Cię nie narażało na utratę ulgi
na "złe długi".

p. m.

Data: 2016-07-19 10:31:16
Autor: Maciek
W dniu 2016-07-18 o 09:16, m pisze:
Strzelam - czy oświadczenie o uznaniu długu nie przerywa biegu
przedawnienia? Jeżeli przerywa - to by Cię nie narażało na utratę ulgi
na "złe długi".
Coś takiego by mnie pewnie najbardziej urządzało, pod warunkiem, że
oświadczenie rzeczywiście przerywa bieg przedawnienia. Zakładam, że to
po prostu pisemko w rodzaju: ja taki i taki uznaję dług z faktury nr i
zobowiązuję się spłacić go do dnia ... Zapewne jednak takie oświadczenie
też się przedawnia. Znów 2 lata od dnia "zobowiązania się do zapłaty"?

Maciek

Data: 2016-07-19 19:31:42
Autor: m
On 19.07.2016 10:31, Maciek wrote:
[...]

Na moją nieprawniczą wiedzę o prawie to tak

Zapewne jednak takie oświadczenie
też się przedawnia. Znów 2 lata od dnia "zobowiązania się do zapłaty"?

Na pewno się przedawnia. Ale nie wiem czy bieg przedawnienia zaczyna się
od dnia zobowiąania do zapłaty, czy od dnia w którym się podpisujący
zobowiązuje spłacić.

p. m.

Data: 2016-07-20 07:38:06
Autor: Michal

Użytkownik "m" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:578e63d2$0$12557$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Uznanie długu przez dłużnika przerywa bieg przedawnienia. Od tego momentu (daty uznania) okres przedawnienia biegnie od nowa i trwa tyle ile jest właściwe dla danego zobowiązania.
Oczywiście takie uznanie może być powtarzane i wtedy do przedawnienia nigdy nie dojdzie.
Michał

Data: 2016-07-20 11:52:42
Autor: m
On 20.07.2016 07:38, Michal wrote:

> [...]
Oczywiście takie uznanie może być powtarzane i wtedy do przedawnienia nigdy nie dojdzie.

No ale jeżeli ja się dzisiaj zobowiążę że zapłacę dług za 5 lat, a okres
przedawnienia jest powiedzmy 2 lata, to czy to oznacza w momencie do
którego się zobowiązałem, zobowiązanie będzie już od 3 lat przedawnione?
Na chłopski rozum - byłoby to bez sensu i (znowu na chłopski rozum)
powinno zacząc biec od 20 lipca 2021 roku.

p. m.

Data: 2016-07-20 22:59:12
Autor: Robert Tomasik
W dniu 20-07-16 o 11:52, m pisze:
[...]

Zapomnieliście, że jak zobowiążesz się do zwrotu kasy 20 lipca 2021
roku, to dopiero wówczas to zobowiązanie powstanie i od jego powstania
biegnie termin przedawnienia.

Data: 2016-07-21 07:14:55
Autor: Michal
Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:578fe621$0$12554$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 20-07-16 o 11:52, m pisze:
[...]

Do czego się dłużnik zobowiąże (jednostronnie) ma mniejsze znaczenie.
Jeśli jednak strony umówią się co do nowego terminu zapłaty, to jak słusznie zauważył Robert, zobowiązanie może nie powstanie, ale stanie się wymagalne dopiero po upływie tego terminu.
I oczywiście okres przedawnienia zacznie biec od tego nowego, wzajemnie uzgodnionego terminu.
Michał

Data: 2016-07-21 08:22:36
Autor: ąćęłńóśźż
Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
A przy pożyczkach prywatnych? Ogólna zasada przedawnienia (10 lat)?

-- -- -
Jeśli jednak strony umówią się co do

Data: 2016-07-21 08:36:41
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-07-21 o 08:22,  ąćęłńóśźż pisze:
A przy pożyczkach prywatnych? Ogólna zasada przedawnienia (10 lat)?

Tak.

--
Liwiusz

Data: 2016-07-21 09:30:00
Autor: ąćęłńóśźż
Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
Długo :-(
Ewentualne udokumentowanie zwrotu wszelkimi środkami dowodowymi (np. kopia z tytułem przelewu lub tytułem wpłaty na rachunek)?
Dokument (umowy pożyczki) mogą przykładowo znaleźć spadkobiercy w kufrze pożyczkodawcy i może być pasztet dla spadkobierców pożyczkobiorcy..

-- -- -
Tak.

Data: 2016-07-21 16:36:35
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-07-21 o 09:30,  ąćęłńóśźż pisze:
[...]

Nie ma co nad tym deliberować. Jest 10 lat i koniec.
Już raczej ciekawszą refleksją jest to, że na przykład pismo rozwiązujące umowę o telefon powinieneś trzymać dozgonnie, a potem jeszcze do czwartego pokolenia, bo jak za 20 lat dostaniesz jak najbardziej nieprzedawnione roszczenie o zapłatę abonamentu za lipiec 2036r., to ty będziesz musiał udowadniać, że umowę rozwiązałeś w 2016 (ta umowa na telefon to tylko przykład umowy o jakieś comiesięczne świadczenie na czas nieokreślony).

--
Liwiusz

Data: 2016-07-21 17:16:48
Autor: ąćęłńóśźż
Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
A to akurat ćwiczę przed jakimś sądem w ustrzykach górnych czy świnoujsciu dolnym, jak wiadomo tak blisko żeby oszukanemu klientowi było łatwiej zapoznac się z rzekomymi dowodami.

-- -- -

Data: 2016-07-21 20:24:26
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nmqmlj$7uo$5@node2.news.atman.pl...
[...]

Z haczykami.

[...]

Na szczescie mozna poprosic o zalegle faktury i doniesc do odpowiedniego urzedu o ich niewystawianiu i zaleglosci VAT :-)

Gorzej, jak wystawiali i vat odprowadzali, tylko np listy wracaly, bo "adresat nieznany"

J.

Data: 2016-07-21 20:33:13
Autor: ąćęłńóśźż
Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
Na pewno, ale z jakimi?

-- -- -
Z haczykami.

Data: 2016-07-18 12:30:43
Autor: ąćęłńóśźż
Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
Albo na sprzeciw.

-- -- -
To taniej chyba będzie uzyskać nakaz przez e-sąd i dalej czekać na zapłatę

Data: 2016-07-19 10:28:06
Autor: Maciek
W dniu 2016-07-18 o 12:30,  ąćęłńóśźż pisze:
To taniej chyba będzie uzyskać nakaz przez e-sąd i dalej czekać na zapłatę
Albo na sprzeciw.
Jest ryzyko jest zabawa ;-)

Maciek

Data: 2016-07-20 23:24:16
Autor: ąćęłńóśźż
Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
Próba zawezwania do ugody przedsądowej tańsza i pewniejsza (przeciwnik się nie stawi ;)), za reszte zagrałbym w totka ;-)

-- -- -
Jest ryzyko jest zabawa

Data: 2016-07-17 12:59:59
Autor: ąćęłńóśźż
Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
Przez czynność przed sądem.
Złóż do sądu zawezwanie XXX do przedsądowej próby ugodowej, koszt wpisu sądowego 40 zł (plus ewentualna stawka dla radcy/adwokata) i przerywa bieg przedawnienia (IMHO).
To jest coś jak pozew, tyle że postępowanie nieprocesowe, nie ma w nim powoda i pozwanego, a są uczestnicy.

-- -- -
Jak przerwać bieg przedawnienia?

Data: 2016-07-17 15:32:12
Autor: m
On 17.07.2016 12:41, Maciek wrote:
[...]

Ja bym mu podsunął do podpisania weksel. Ustalcie datę która wam obu
będzie odpowiadać i taką daj datę wykupu weksla.

W ten sposób faktura będzie opłacona, będzie niezapłacony weksel.

p. m.

Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia